PDA

View Full Version : amp uit Amerika van110 volt naar 230 te bouwen?



JGD
8 mei 2011, 11:09
Hallo iedereen

even een vraag want ik ben zelf niet technisch/handig.

ik heb een amp uit Amerika besteld en die wordt natuurlijk geleverd met een ander stekker en heeft 110 volt nodig.

ik weet dat je voor weinig dr zo'n soort tussen-stekker-transformater-achtig ding tussen kan zetten, maar kan er ook gewoon in de amp zelf iets gefixt worden?

zodat ik zonder converter" gewoon" een amp heb met normale stekker die op 230 kan? is dat moeilijk, veel werk, duur?

en waar zou ik zoiets kunnen laten doen?


thnx!

nico verduin
8 mei 2011, 11:40
Hallo iedereen

even een vraag want ik ben zelf niet technisch/handig.

ik heb een amp uit Amerika besteld en die wordt natuurlijk geleverd met een ander stekker en heeft 110 volt nodig.

ik weet dat je voor weinig dr zo'n soort tussen-stekker-transformater-achtig ding tussen kan zetten, maar kan er ook gewoon in de amp zelf iets gefixt worden?

zodat ik zonder converter" gewoon" een amp heb met normale stekker die op 230 kan? is dat moeilijk, veel werk, duur?

en waar zou ik zoiets kunnen laten doen?


thnx!Ten eerste ligt het eraan welke versterker het is en of er een vervangingstrafo (230V) is te krijgen en wat hij gaat kosten. Het kan zijn dat je mazzel hebt dat die er al in zit en dat hij met jumpers omgezet kan worden.
prijs is afhankelijk wie het gaat doen.

master99
8 mei 2011, 12:21
Ook al lijkt het eenvoudig om als de versterker een trafo heeft die voor zowel de Amerikaanse als Europese markt geschikt is, aan te passen van 110 naar 230, maar daar moet toch wel een waarschuwing bij. Sommige versterkers hebben aan de primaire kant van de voedingstrafo nog onderdelen zitten, die geschikt zijn voor de betreffende netspanning. Deze dienen dus ook aangepast te worden of op z'n minst moet je controleren of deze ook geschikt zijn voor de Europese netspanning.
Uit ervaring weet ik dat sommige Mesa Boogies niet alleen een andere trafo of anders aangesloten trafo hebben, maar ook onderdelen tussen de netentree en voedingstrafo hebben die aangepast moeten worden bij een dergelijke conversie.
Overigens vervalt alle garantie in zo'n geval. Al deze problemen heb je niet met een converter trafo.

Gr,
Erik

JGD
8 mei 2011, 12:34
het betreft hier overigens een Randall RG 100 HT solid state amp.
die is uit de jaren 80 dus de garantie is geen issue.

@ Nico Verduin en Master99:
aan jullie beider sites te zien, zijn jullie kundig en professioneel met dit soort zaken bezig.
Kan/wil 1 van jullie dit klusje mogelijk uitvoeren?
en wat zou ong. kosten?
probeer me alvast wat te orienteren.

kijk, ik wil het hoe dan ergens laten doen wanneer ik hem binnen krijg dus ik zoek maar vast een adres.
Het moet mijn ultieme versterker worden, mijn optreed-bak en alles moet er helemaal tip top aan zijn, vandaar

driftkop
8 mei 2011, 13:43
Een alternatief is een externe spanningsomvormer. Hoef je je amp niet te openen.

Plant
8 mei 2011, 13:50
Als het een amp is die ook in Europa leverbaar is geweest, bestaat de kans dat de trafo intern ook een 230V (toen nog 220V) aansluiting heeft. Da's goedkoper produceren dan twee verschillende trafo's hanteren.

Vroegâh hadden apparaten vaak ook een 'spanningscaroussel' achterop en kon je uitwendig middels een schakelaartje met borging een apparaat in een handomdraai aanpassen. Maar dat mag tegenwoordig niet meer.

En ja, als je van 115V naar 230V (of 110V naar 220V) gaat, moet je de zekeringwaarde halveren. Het (opgenomen) vermogen blijft gelijk en aangezien vermogen een produkt van spanning en stroom is, halveert de stroom. Als je de zekering laat voor wat ie is en er gaat iets fout, brand de zekering veel te laat of niet door en is de schade nog veel groter.

cluseau
8 mei 2011, 23:01
RG100 voor de Amerikaanse markt heeft volgens schema geen 220 mogelijkheid. Wel is het een zeer eenvoudige trafo waar makkelijk een vervanger voor te vinden is, zou ik zeker geen verhuistrafo voor gebruiken.

master99
9 mei 2011, 09:36
Ter lering en vermaak het volgende. Een paar jaar geleden werd mij gevraagd om een 19" Mesa Boogie 400 bas buizen versterker om te bouwen van US naar EU. Zeker voor een merk als Mesa zijn de prijzen in de US veel lager dan in de EU, dus is de verleiding groot om als particulier (zakelijk mag natuurlijk niet .. dat heet grijze import) apparatuur in de US te kopen, om te bouwen en lekker hier te gebruiken. Niets mis mee. De eigenaar wilde het liefst niet zeulen met een 220/110 trafo wat gezien het vermogen een joekel van een trafo, naast de toch al idioot zware versterker zelf. Ik geïnformeerd bij de importeur. Wel, dat was een prijs waar niemand vrolijk van werd. Ondertussen had ik de amp binnen en zo zag ik dat de fabrikant van de trafo in Italië zat. Deze heb ik benaderd, maar helaas, ze leveren deze trafo alleen exclusief voor Mesa US. Vervolgens heb ik Mesa in de US benaderd, en ze de situatie voorgelegd dat er 30 kilo ijzer en draad van Italië naar de US gevolgen word, dan van de de US naar Nederland ... dus dat dat ding eerst de halve wereld over vliegt om uiteindelijk 1000km verderop te belanden .. tja, zo was het en zo blijft het ... was hun reactie. Kosten om en nabij de €450 (waarschijnlijk exclusief brandstoftoeslag ;) ) ... toch maar een 110/220 converter.


@TS: ga er mee naar een tech en die zal je wel een prijs noemen. techs genoeg op dit forum.

Gr,
Erik

JGD
22 mei 2011, 09:00
techs genoeg op dit forum.


Kan 1 van die vele techs dan aangeven of hij of zij deze klus wil doen en wat dat ongeveer bij benadering zal kosten?
ik verwacht de amp deze week binnen te krijgen en wil er eigenlijk 3 juni mee kunnen optreden.

dus aan alle techs:
wie wil er verdienen, ik wil het zsm laten doen!

Dirk_Hendrik
22 mei 2011, 09:17
of,
je hebt PM's in je inbox.

of,
Het blijft zo stil omdat geen van de techs hier zin heeft om z'n vingers aan dit klusje te branden, en zeker niet op zo'n korte termijn.

JGD
22 mei 2011, 09:25
optie 1: niks hoor, boxje leeg
optie 2: kan het me niet voorstellen eigenlijk, zo moeilijk moet dat toch niet zijn voor een techneut?

de datum van 3 juni is wens, geen must

The Running Man
22 mei 2011, 10:39
Voor een RG100 uit de jaren '80 zou ik lekker een verhuistrafo halen.
Heb er een bij de dump in IJmuiden gehaald voor 50,- met een stevige behuizing en plezierig handvat.
Gewicht en afmetingen vallen reuze mee
Bij de dump op de Amsterdamsestraatweg in Utreg hebben ze die dingen wellicht ook.
Werkt prima met m'n '62 bassman. Is en blijft super stil.:rockon:

JGD
22 mei 2011, 11:20
ja maar de reden waarom ik de hele Randall RG 100 HT met zoveel moeite heb gezocht en ui tdeUS heb laten komen, is zodat ik hem in mijn rack kan inbouwen om zodoende MINDER zooi te hebben :)

maar heb 2 mogelijke adresjes inmiddels gevonden!

The Running Man
22 mei 2011, 12:34
ja maar de reden waarom ik de hele Randall RG 100 HT met zoveel moeite heb gezocht en ui tdeUS heb laten komen, is zodat ik hem in mijn rack kan inbouwen om zodoende MINDER zooi te hebben :)

maar heb 2 mogelijke adresjes inmiddels gevonden!

OK
Wist niet dat de RG100 HT een rackmount head is, tja dan geef ik je gelijk

JGD
22 mei 2011, 13:39
mmm, 1 van de 2 adressen valt eigenlijk al weer af.

die zouden ongeveer 60 euro rekenen voor de conversie.
voor een gerepareerde amp, heb ik dat er absoluut voor over.
maar, wanneer het niet kan, rekenen ze hoe dan ook 45 euro onderzoekskosten.

dat is hun goed recht en ik wil niet voor een duppie op de eerste rij, maar ik vind dat niet in verhouding.

straks schroeft hij hem open, zegt: "aha ik zie het, het kan niet, das dan 45 euro".

beetje overdreven.

cluseau
22 mei 2011, 16:25
of,
je hebt PM's in je inbox.

of,
Het blijft zo stil omdat geen van de techs hier zin heeft om z'n vingers aan dit klusje te branden, en zeker niet op zo'n korte termijn.

Of het blijft zo stil omdat het niet is toegestaan commerciele aanbiedingen te doen. Dat zijn toch de forumregels? Tja via pm heb je idd gelijk, maar zo openlijk zul je nooit een reactie zien.

Dirk_Hendrik
22 mei 2011, 16:27
optie 2: kan het me niet voorstellen eigenlijk, zo moeilijk moet dat toch niet zijn voor een techneut?


Ik wel.
Als er ook maar iets van een alternatieve trafo in zit, een model wat je dus niet in de catalogus van een elektrogroothandel tegenkomt dus, moet je je meteen de pokke zoeken naar een model wat dezelfde specs heeft en ook nog past. Laat staan als Randall z'n trafo's op spec heeft laten maken. Dan wordt het nog lastiger. Trafo's zijn een stukje lastiger dan een paar weerstandjes of wat condenstatoren.

Die onderzoekskosten...daarvan kan ik me voorstellen dat je ervoor bedankt. Moeten lappen voor het niet krijgen van een oplossing is m.i. een geintje dat eens uitgebannen moet worden.

nico verduin
22 mei 2011, 16:38
Altijd weer grappig om te zien dat mensen eerst kopen en dan gaan kijken of iets wel kan. Maar wie weet heeft hij mazzel en is er iemand die het wil doen en er een vervangingstrafo voor te krijgen is.

cluseau
22 mei 2011, 16:39
Die onderzoekskosten...daarvan kan ik me voorstellen dat je ervoor bedankt. Moeten lappen voor het niet krijgen van een oplossing is m.i. een geintje dat eens uitgebannen moet worden.

Dikke +1, het lijkt tegenwoordig alleen nog maar te draaien om geld, men graait waar het kan om dat bij elkaar te krijgen. Het moet dan ook maar eens gezegd worden dat ik nooit en te nimmer onderzoekskosten, administratiekosten of wat voor verkapte uitkleedpraktijken dan ook in rekening breng. Als ik voor iemand een klus doe betaald hij alleen voor uitgevoerd en naar tevredenheid voltooid werk. Blijkt halverwege het reparatieproces dat de kosten uit de hand gaan lopen is dat mijn ondernemers risico en kan de klant zijn amp zonder verdere verplichtingen terughalen.

JGD
22 mei 2011, 21:43
Altijd weer grappig om te zien dat mensen eerst kopen en dan gaan kijken of iets wel kan.

ik WEET al dat het kan, ik zie week in week uit de Randall RG 100 HT van de andere gitarist van mijn band, waar de omzetting al lang mee gedaan is (techneut van destijds helaas niet te achterhalen)

vandaar dat ik het zo opmerkelijk vind dat het nu soms bijna lijkt alsof het ondoenlijk is: ik zie het bewijs dat het kan immers elke week?

alleen, WIE wil de klus aannemen.
en nee, niet iemand die alleen al 45 rekent om te kijken OF hij het kan.

maar blijkbaar spelen hier bepaalde forumregels ook mee, dat wist ik niet, excuus moderators.

enfin, MOCHT er iemand zijn die er mogelijk heil in ziet, dan is mijn inbox wagenwijd open voor een PM (dus amp repairders, makkelijker dan dit kom je niet aan klanten toch?)
lukt het niet, dan niet maar liever proberen dan het alternatief (zo'n koelkast van een verhuis trafo in mijn flightcase)