PDA

View Full Version : Opnemen met goedkope en dure microfoons



Han S
7 mei 2011, 23:22
Vandaag heb ik een opname gemaakt met een duo, de een speelt akoestische gitaar en de ander speelt accordeon en beiden zingen.

Ze hebben al eens eerder een CD opgenomen, maar vonden dat een behoorlijke ramp omdat de opnametechnicus zeer kritisch was en eerst de muziek wilde opnemen en daarna de zang. En dat ging zo moeizaam dat een van de nummers 18 keer opnieuw moest.

Ik ben ook heel kritisch, maar de andere kant op en ik wil dat er muziek wordt gemaakt. Dus ik heb het volgende bedacht: de accordeon met twee SP B1's omdat die mooi neutraal klinken, een goede off axis response hebben en als daar de zang ook op binnen komt dan heb je geen groot probleem.

De gitaar had een piezo, dus die heb ik met een DI meegepakt voor eventueel gebruik en ik heb een paartje Samson CO2's in XY op de gitaar gericht.

Voor de accordeonist, die een vrij heldere stem heeft en vrij hard zingt heb ik een MXL V77 buizenmicrofoon gezet en de gitarist, die een vrij donkere stem heeft kreeg de Neumann M149 welke in fig 8 stond. De voorkant van de microfoon schuin op zijn mond gericht, de achterkant in de ruimte waar niks vandaan kwam en de zijkant op de gitaar en de accordeon gericht.

Een fig 8 microfoon wordt vaak ondergewaardeerd, maar als je het verschil hoort tussen de proefopname met de 149 in hyper cardioid en de opname met de mic in fig 8, dan sta je verbaasd te luisteren. De overspraak van gitaar en accordeon is dramatisch veel minder en met de stem kun je doen wat je wilt.

De muzikanten, die de vorige opname gruwelijk vonden als ervaring, waren super tevreden, heel relaxed gespeeld en 25 nummers opgenomen in 3.5 uur, waarvan een paar dubbel en een enkel nummer zelfs vier keer.

Maar het grappige is dat je een microdoon van duizenden euro's gebruikt naast een paar van 100 euro en een paartje van 50 euro per stuk en over die laatste wil ik het hebben.

De Samson CO2 is voor zijn prijs een fijn microfoontje, maar ik merkte vandaag iets heel vervelends: ik gebruik zelden een XY plaatsing, maar met deze akoestische gitaar moest ik vrij dicht op de gitaar en dan gaat ORTF niet werken, dus koos ik voor XY omdat de CO2 hardstikke richtinggevoelig is.

Maar toen ik beide microfoons tegelijk in solo afluisterde, hoorde ik een enorme fasefout en dat kan met XY niet gebeuren. Dus ik keerde er een 180 in fase om en toen klonk het zoals het moet klinken. Dat heb ik zo gelaten en de opname op die manier gewoon gedaan.

Maar toen de mannen waren vertrokken ben ik dat uiteraard gaan onderzoeken. Ik heb twee matched pairs Samson CO2's en ik heb uitgevonden dat het ene paar 180 graden in fase verschilt van het andere paar. Beetje veel slordig van meneer Samson.

Ik heb nu het ene paar gemarkeerd met rode tape en het andere paar met gele tape, zodat ik dit niet nog een keer meemaak.

Als je dus meerdere goedkope microfoons gebruikt van Chinese komaf, ga dat onderzoeken. Het is heel simpel, je legt beide microfoons tegen elkaar aan op een stoel oid, met de kapsels zo dicht mogelijk bij elkaar. Je zet een geluid aan, gewoon een CD draaien en je luistert eerst naar de ene microfoon, dan naar de andere, dat moet hetzelfde klinken en dan luister je naar beide mics.

Het geluid mag nu alleen harder worden en niet qua kleur veranderen. Gaat het nu ineens heel anders klinken en zachter worden, dan heb je een flinke fasefout. Keer als het kan de fase van een van de mics 180 graden en als het geluid nu weer mooi vol en harder wordt heb je een microfoon die verkeerd om is gemonteerd inwendig.

The Bertman
8 mei 2011, 01:03
Daar sta ik van te kijken, zeg. Typisch geval van beroerde Chinese kwaliteitscontrole. Goed dat je erachter bent.
Maar tegelijkertijd het bewijs dat ze in China tegenwoordig hele goeie mics kunnen maken voor een fractie van wat het vroeger kostte. Dat is alleen maar goed voor de muziek, kwaliteit is nu best bereikbaar voor een laag budget.

En opnametechniek is nog steeds onveranderd.:) Mooie oplossing heb je gekozen, Han. Goed dat die lui zo tevreden waren, want daar gaat het tenslotte om.

Han S
8 mei 2011, 10:52
Het eigenlijk te bizar voor woorden, je kunt natuurlijk in de microfoon draadje 2 en 3 verwisselen, maar er is natuurlijk in de fabriek maar wat aan geklooid.

Wat zo'n opname betreft: het valt me vaak op dat muzikanten matige ervaringen hebben met studio engineers en ik vraag me af hoe dat komt. Natuurlijk is het 100% veilig als je elk instrument apart opneemt en elke zangstem later doet, maar dit soort muzikanten spelen en zingen in havencafe's en zijn dat helemaal niet gewend zoals een Hans Eykenaar of de mannen Hollestelle.

Verwacht dan ook niet van ze dat ze zoiets voor elkaar krijgen. Het lijkt wel of men bij de opleidingen hier geen of te weinig aandacht aan schenken. Het opnemen van muziek is een proces waarbij ook toegepaste psychologie om de hoek komt. Als een muzikant zich niet lekker voelt krijg je geen muziek.

En het is de taak van de opnametechnicus om dat in goede banen te leiden, dus ken je microfoons en weet hoe je die moet plaatsen want daar heeft de muzikant geen boodschap aan en geen verstand van. Die heeft meestal geen flauw benul van de problemen van de technicus.
Zo'n Samson CO2 microfoontje kost 50 euro, maar je verbaast je over het geluid. Hij is erg richtinggevoelig, mooi helder maar toch warm en ik prefereer hem vaak boven de klassieke AKG C451 die 2e hands al zeven keer de nieuwprijs van de CO2 opbrengt.

De C451 is terecht een klassieker en bij de opname van een koor of een piano zal ik die gebruiken, maar die goedkope Samson verbaast me elke keer weer. Alleen verdomd jammer dat ze geen kwaliteitscontrole houden, want een ervaren technicus hoort een fasefout meteen, maar de beginneling dus niet.

fivelastwords
8 mei 2011, 10:54
Zeker vaag Han. Je weet zeker dat het niet een omgesoldeerde kabel was toevallig? Nog een kwaliteit dingetje van Samson. Had ook twee C02's maar de 2e van het setje ging kapot na 3x gebruik. Dat was minder.

Han S
8 mei 2011, 10:58
Het is heel simpel, er komen twee draadjes van het kapseltje en die zitten via het electronische versterkertje aan 2 en 3 van de XLR en hebben allebei hun eigen kleur. En dat is bij twee van de vier microfoons andersom. Op zich geen probleem, tenzij je er twee gebruikt op één bron welke uit fase zijn ten opzichte van elkaar.

Ik zal ze van de week eens open maken en kijken hoe het zit.

peter_heijnen
8 mei 2011, 11:22
Ha, laat ik nou net een setje c02's binnen hebben. Ik zal het van de week eens snel controleren, bedankt voor de tip Han

Geeft wel behoorlijk te denken hoeveel de term 'matched' helemaal inhoudt... ;)

Harald
8 mei 2011, 12:25
Bij mijn Rode NT1A paar zat een meetgrafiekje van beide microfoons bij. Is natuurlijk maar de vraag of dat van die mics is, of van gewoon een standaard A4tje. Dacht dat ik dat bij de Samson niet erbij had.

dennis_rhcp
8 mei 2011, 13:19
Hoi Han,

Ik denk opzich dat de tijden wel aan het veranderen zijn. En dat opleidingen steeds "muziekaler" worden. Ik neem nu bijna altijd alles in 1 keer op, en dan later pas de over dubs. Alleen bij sommige genre's of artiesten doe ik dat niet.

Ik denk dat er onnodig veel kritiek op scholen als Sae wordt geleverd terwijl dat niet helemaal terecht is. Ik ben zelf net aangenomen op de HKU dus ik kan het volgend jaar ervaren. Maar ik weet dat die scholen zeker veel goede engineers hebben geleverd.

Han S
8 mei 2011, 13:37
Ze moeten per ongeluk een technicus hebben getroffen die het niet helemaal begrijpt Dennis. Sommige mensen richten zich erg op de techniek en anderen zijn meer met de muziek bezig. Je weet net zo goed als ik hoe ingewikkeld het proces werkt. Ik heb wel met bands gewerkt waarbij de dag werkelijk om vloog en ik heb ook wel met bands gewerkt waarbij de tijd kroop en waar ik doodmoe van werd.

Hoe dat allemaal precies werkt is nauwelijks onder woorden te vatten.

skabouter
10 mei 2011, 17:20
Interessant verhaal Han! Zelf zou ik het Samson niet kwalijk nemen, je betaald immers een geringe prijs voor die producten. Je oren hebben goed gehoord wat er aan de hand is, en de fase-knop bied uitkomst, klein probleem dus maar al met al!

Wat betreft audio opleidingen: Zelf geloof ik er niet zo in, maar voornamelijk vanwege het vraag/aanbod verhaal. Er zijn nu volgens mij te veel opleidingen in deze branch, en te weinig werk. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de DIYers (zoals ik?) die hun kennis niet van school moeten hebben, maar van jaren hard uitproberen, testen en lezen.
Overigens geld volgens mij voor de meeste opleidingen dat je pas goed in datgeen wordt, als je er eenmaal in de praktijk mee in aanraking bent. Persoonlijk ben ik het geloof een beetje kwijt in veel opleidingen, en als je iets echt wilt leren of kunnen, kan je dat zelf ook! (dat een papiertje soms een noodzaak is is een ander verhaal!). Je moet je vooral realiseren of er brood in zit, zo niet iets stabiels voor erbij zoeken.

Nou moet ik ook toegeven dat ik zonder dit forum helemaal nergens zou zijn! Veel lezen is voor mij de uitkomst geweest, je moet alleen weten waar je het vind (maar dat is niet zo moeilijk meer sinds het internet bestaat). En gewoon veel doen!

Op de meeste audio opleidingen werken ze met werkelijk pro-spul, wat heel veel gekost heeft. Ik denk dat het voor vele engineers-in-spe gaat tegenvallen als ze merken dat ze niet in Hilversum aangenomen gaan worden, maar zelf iets moeten beginnen, en er dan achterkomen dat ze dat pro-spul niet kunnen betalen! Prijs/kwaliteit verhouding gaat het ten alle tijden om, en Han`s CO2`s zijn daar maar weer het bewijs van! En als ZZP-er wordt er nooit naar je papiertje gevraagd, maar vooral naar je ervaringen en referenties denk ik.