PDA

View Full Version : Elementen



Japio
21 mei 2003, 08:38
Gisteren heb ik de slagplaat losgeschroefd van mijn Squier stratocaster om de potmeters en 5-standenschakelaar te behandelen met contactspray. De schakelaar gaf behoorlijk wat problemen en kraakte er flink op los. Ook was ik mijn geluid soms helemaal kwijt. Dat is nu opgelost.

Wat mij echter opviel is dat de elementen min of meer los zitten. De beschermkapjes kan ik heen en weer halen en als ik aan de afstelschroeven draai gaat het element wel erg gemakkelijk omhoog of omlaag. Maar dat zal wel de bedoeling zijn. Het brugelement staat zelfs scheef. Het geluid is verder wel in orde. Ik heb geprobeerd de oude stand in te stellen maar weet niet of dat is gelukt.

Is het normaal dat de elementen los lijken te zitten? En maakt het nog uit hoe hoog ze zijn afgesteld?

Japio

pimmetje
21 mei 2003, 09:01
Ze horen een zekere mate van los te zitten... natuurlijk niet tot op 't punt dat ze eruit pleuren, maar dat snap je zelf ook wel.

De hoogte van de elementen is wel degelijk belangrijk. Moretel had op z'n site heel wat dingen staan over 't afstellen van gitaren. Je kan ff de zoekfunctie raadplegen of meteen in 't profiel van Moretel naar z'n site klikken. Eén van de artikelen ging ook over element-hoogte.

Let wel dat dit een beetje een advies-hoogte is en voor jouw elementen en jouw geluids-wensen kan 't afwijken. Proberen en goed luisteren wat er gebeurt is altijd een leuk tijdslurpertje :grin:.