PDA

View Full Version : Kramer baretta humbucker vraag



newbreed
7 mei 2011, 15:32
Weet iemand waarom bij bv een Kramer
Baretta het brugelement schuin staat?
Puur voor de looks?

Sanderltd
7 mei 2011, 16:24
Niet puur voor de looks. Het geeft ook een verschil in klank. De bovenkant van de humbucker staat meer richting headstock, terwijl de andere kant gewoon dichtbij de brug blijft staan. Dat zorgt ervoor dat de lage noten iets voller en dikker klinken, terwijl de hoge noten helder blijven klinken zoals je gewend bent bij een normaal brugelement.

Ik speel persoonlijk toch liever op een rechte humbucker, omdat de palm mutes dan iets strakker klinken.
Het geluid met zo'n schuine humbucker kan in sommige gevallen een tikkeltje zompig worden met distortion. Hoewel het er ook puur aan ligt met welke pickup je speelt.

newbreed
7 mei 2011, 20:51
Niet puur voor de looks. Het geeft ook een verschil in klank. De bovenkant van de humbucker staat meer richting headstock, terwijl de andere kant gewoon dichtbij de brug blijft staan. Dat zorgt ervoor dat de lage noten iets voller en dikker klinken, terwijl de hoge noten helder blijven klinken zoals je gewend bent bij een normaal brugelement.

Ik speel persoonlijk toch liever op een rechte humbucker, omdat de palm mutes dan iets strakker klinken.
Het geluid met zo'n schuine humbucker kan in sommige gevallen een tikkeltje zompig worden met distortion. Hoewel het er ook puur aan ligt met welke pickup je speelt.

Dan zou het eigenlijk dus beter zijn om m iets
De andere kant op te draaien.... Vreemd

Terminus
8 mei 2011, 13:30
Het is een ding dat je ook terugziet bij Frankenstrats van Eddie van Halen. Daar zat de humbucker schuin om te compenseren voor het feit dat toen alle humbuckers voor Gibson gitaren waren, en deze elementen dus de polepieces dichter bij elkaar hadden staan dan Fender elementen omdat de snaren op Gibsons dichter op elkaar staan dan bij Fender gitaren.

Tegenwoordig zie je het zelden terug omdat er nu humbuckers zijn die net dat stukje breder zijn (F-spaced bij DiMarzio, Trembucker bij Seymour Duncan) en om het feit dat beide lage E's een klein stukje verder van de polepiece niet heel erg anders klinken.

Bij Kramer probeerden ze dus aan een kant in te spelen op een trend en aan de andere kant een oplossing te vinden voor een probleem dat niet echt sterk aanwezig was.

newbreed
9 mei 2011, 20:09
Het is een ding dat je ook terugziet bij Frankenstrats van Eddie van Halen. Daar zat de humbucker schuin om te compenseren voor het feit dat toen alle humbuckers voor Gibson gitaren waren, en deze elementen dus de polepieces dichter bij elkaar hadden staan dan Fender elementen omdat de snaren op Gibsons dichter op elkaar staan dan bij Fender gitaren.

Tegenwoordig zie je het zelden terug omdat er nu humbuckers zijn die net dat stukje breder zijn (F-spaced bij DiMarzio, Trembucker bij Seymour Duncan) en om het feit dat beide lage E's een klein stukje verder van de polepiece niet heel erg anders klinken.

Bij Kramer probeerden ze dus aan een kant in te spelen op een trend en aan de andere kant een oplossing te vinden voor een probleem dat niet echt sterk aanwezig was.


thanx voor de antwoorden
en kijk ook ff hier
http://www.oniguitars.com/

Orpheo
9 mei 2011, 20:18
@newbreed: die gitaren die jij postte in de link, hebben een multiscale neck. fanned frets. die pickups staan dus eigenlijk 'recht', ten opzichte van de snaren, als je het compenseert voor de variantie in de scale.

Terminus
9 mei 2011, 20:24
thanx voor de antwoorden
en kijk ook ff hier
http://www.oniguitars.com/

Als je die fanned fret gitaren bedoelt: in feite zitten die elementen ook 'recht', de snaren zijn gedraaid.

fred dons
10 mei 2011, 09:05
@Orp het verhaal was inderdaad altijd dat Eddie wilde compenseren voor de spacing en dat hij vond dat het een positieve invloed op de klank had maar als je zijn eerste versie van de frankenstrat bekijkt (toen hij nog een zwarte body had en een volledige witte slagplaat had) zie je dat hij gewoon gebruik heeft gemaakt van de originele schroefgaten van de brug single coil en het waarschijnlijk gewoon makkelijker was om na wat hakwerk de humbucker zo in de body te zetten. na zijn endorsement bij kramer heeft kramer die schuine brugpup als een soort van trademark aangehouden (zelfs met floydspacing) maar Eddie heeft het zelf nooit meer gebruikt dus blijkbaar vond hij het achteraf niet meer zo nodig

peter_l
10 mei 2011, 09:13
En toch worden alle Strats tot vandaag de dag nog gemaakt met schuingeplaatst brugelement, voor het kleine verschil in geluid, en blijkbaar vind iedereen dat wel fijn. Dus wat dat aangaat zit er nog steeds iets in, al doe je het met een humbucker.

fred dons
10 mei 2011, 10:31
ze worden nog steeds zo gemaakt omdat iedereen dat zo gewend is, klein verschil ;)

het is niet voor niks dat gitaristen zoals SRV, Eric Johnson, Malmsteen etc zelden op de brugpup te vinden zijn voor solo's.
eigenlijk staat de brug pup van de strat te dicht bij de brug waardoor hij van nature te scherp klinkt (de Hendrix strat met omgekeerde brug pup klinkt al een stuk beter), Jerry Donahue heeft ooit een signature strat gehad waarbij hij wilde dat de brugpup net zo zou klinken als die van een tele, die ook veel hoog heeft maar nooit te scherp wordt, het blijkt dat de tele pup een paar mm verder van de zadels staat als een strat pup en dat is al genoeg om hem minder venijnig te maken.
tegenwoordig worden bij moderne strat de humbuckers gewoon recht geinstalleerd, alleen Stevens gebruikt eigenlijk nog schuine pickups op zijn gitaren bij een "normaal" fretboard, en reken maar dat een zeikerd als EVH als hij werkelijk vond dat de brug pup schuin moet staan hij dat op zijn overige gitaren ook had gedaan maar voor hem is dat bij zijn Frankie gebleven

peter_l
10 mei 2011, 10:56
ze worden nog steeds zo gemaakt omdat iedereen dat zo gewend is, klein verschil ;)
Ik had het er zelf al bijna aan toegevoegd, een Strat is nou eenmaal zoals-ie is, een rechte brugpup zou niet gepikt worden. Maar ik blijf het idee van een schuine humbucker wel sympathiek vinden.

Is Eddie trouwens echt zo'n zeikerd? Alhoewel, het is en blijft een Nederlander hè :seriousf: Maar ik heb laatst hele stukken over hem gelezen en daar kreeg ik de indruk dat het gewoon een blij joch is wat lekker herrie wil maken, en verder niet zoveel.

fred dons
10 mei 2011, 12:13
lees de biografie van Sammy Hagar eens, ik denk dat je beeld van een blij joch een kleine correctie krijgt :D

http://www.rollingstone.com/music/news/sammy-hagar-on-eddie-van-halen-in-new-memoir-what-a-fruitcake-20110303

peter_l
10 mei 2011, 12:27
Ik ga 'm lezen, dank. Maar dan zou jij eens moeten nagaan hoe Ronnie Montrose (wie?) over Sammy dacht ;-).

*..en gelezen: het lijkt me wel mee te vallen, alleen eventjes redelijk de weg kwijtgeweest qua alcohol. Gebeurt wel vaker met creatieve en gevoelige geesten. Maar EvH komt nog steeds niet over als een onhandelbare asshole, gewoon onhandelbaar ;-) *

fred dons
10 mei 2011, 13:35
dat is slechts een uitreksel, het boek gaat een ietsiepietsie verder over de periode dat Eddie naast een drank verslaving ook aan de drugs was (waarschijnlijk aan de meth), dit was na de periode dat tongkanker bij hem was geconstateerd en tijdens de scheiding met Valerie
er zijn best wel wat interviews van uit die periode (en daarna) en Ed kwam komt daar best wel verbitterd over.
David Lee roth heeft overigens in zijn tourrider staan dat zijn kleedkamer zo ver mogelijk van eddie vandaan moet staan en dat doet hij ook niet omdat tie hem zo aardig vind :D

hier wat meer info
http://www.ultimate-guitar.com/news/interviews/sammy_hagar_eddie_van_halen_turned_into_a_monster. html

Ronnie en Sammy zijn intussen weer vriendjes maar dat is inderdaad wel eens anders geweest

peter_l
10 mei 2011, 15:40
Best wel jammer eigenlijk, want "when I met Eddie, he was like a sweet little kid who had this amazing talent" is meer hoe ik 'm zie. Gewoon, een vrolijke snuiter die met de grootste lol een gigantische puist teringherrie uit zijn zelfgebouwde ragplankje staat te harken.
Maar ik zal nog wat meer verhalen opsnorren, ben wel benieuwd waarom hij dan toch zo negatief veranderd is/was.