PDA

View Full Version : Akoestische Fingerstyle Compositie door Merel van Hoek op YouTube



Merelvh
7 mei 2011, 14:11
Hallo!
Ik heb een nieuwe compositie die The First Day Of Spring heet.
http://www.youtube.com/watch?v=IJafHpiwTPY
Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden.
Groetjes,
Merel:)

Megadeth22
7 mei 2011, 14:33
Klinkt tof! Persoonlijk zou ik alleen dat duim-hamer-op-de-lage-e-snaar weglaten bij 0.35 (steeds op hetzelfde punt bij het riffje, daardoor klinkt het misschien iets vloeiender?).

Mag ik trouwens vragen wat je nog met het geluid doet nadat je het hebt opgenomen? (EQ / Compressie / Reverb etcetera). Ben nu zelf ook bezig met het opnemen van dit soort dingen en weet er dus nog weinig vanaf.

Merelvh
7 mei 2011, 15:51
Dankjewel! Ik weet eigenlijk niet welk nootje je bedoelt..
Ik heb het opgenomen met 2 rode NT5´s en die gaan in een Avid Mbox. En in Protools heb ik wat reverb en compressie toegevoegd.

Megadeth22
7 mei 2011, 16:02
Dankjewel! Ik weet eigenlijk niet welk nootje je bedoelt..
Ik heb het opgenomen met 2 rode NT5´s en die gaan in een Avid Mbox. En in Protools heb ik wat reverb en compressie toegevoegd.
Ah oke.

Het is niet een nootje maar je slaat zeg maar met je duim of palm op de snaren, zo'n "tk" die je op 35 seconden in je filmpje hoort.

lauke_101
7 mei 2011, 21:03
Goede compositie, ik luister hem nu voor het eerst en er zit echt 'flow' in, bij gebrek aan een beter woord. Het luistert prettig, kabbelt rustig voort maar mijn aandacht verslapt niet. Veel sfeer ook.
Ik zou wel willen dat ik dit soort muziek kon schrijven, maar dat zit echt niet in me helaas.

Maar waar misschien wel nog meer mijn complimenten naar uit gaan is de sound! Sowieso is dit één van de eerste Taylor's die ik hoor die ik mooi vind klinken (kwestie van smaak, maar goed), maar afgezien daarvan is de sound heel vol, helder en in balans, nergens opdringerig. Wel jammer dat youtube werkelijk alle dynamiek eruit compresseert, maar het is niet anders.

Merelvh
8 mei 2011, 10:20
Heel erg bedankt! Ja jammer is dat van YouTube. Als ik het mp3'tje op mijn computer luister klinkt echt veel mooier.

Duhsjaak
8 mei 2011, 10:46
Hi
Doordat ik vaak eerst een paar keer luister voordat ik reactie post, kom ik vaak als mosterd na de maaltijd.
Maar goed....
Een andere mening (ook niet voor het eerst) van mij dus.

Qua melodie vind ik het prachtig
de 'eigenheid' of persoonlijkheid van dit stuk is top, zeer onderscheidend en persoonlijk geluid. Heel fijn en sprankelend!
Opname (voor zover van belang) uitstekend
Het ritme accent waaraan Megadeath22 zich ergert vind ik juist prima, ook bij herhaalde beluistering. Sorry Mega dat ik het niet met je eens ben. Luister maar naar de echt goede acoustische gasten uit de UK (Nick Drake voor zijn rechter hand, John Martyn etc.) die allemaal ter ondersteuning van de melodie dit soort mute accenten erin aanbrachten

Ik wens jou nog veel plezeir op je gitaar en met het componeren. Ik wens ons nog dat je er veel van op het forum post, zodat wij ervan kunnen blijven genieten.

Vriendelijke groet,
Gus

No strings attached, zei hij.
Huichelaar, zei ik, op mijn gitaar zitten er al 6.

Merelvh
8 mei 2011, 16:57
Dankjewel voor het aardige compliment! Ik blijf zeker door componeren, ben momenteel bezig met mijn eerste EP.

highflyers
9 mei 2011, 02:35
nou dit vind ik nu lekker klinken zeg word er gewoon heel rustig van en net zo als gus vind ik juist de mute's er absoluut bij horen.
heb hem nu 3 keer beluisterd en ik kan niets anders zeggen dan wauw.

Triggy
9 mei 2011, 07:19
Prima gedaan hoor, kan alleen maar zeggen: wauw!
Ga vooral zo door, laat maar horen als de EP er is!

Merelvh
9 mei 2011, 12:16
Bedankt voor de mooie complimenten! Ik zal het hier posten als mijn EP af is!

Cubone
9 mei 2011, 13:51
Vind er helemaal niks aan... :p


Heel goed gedaan,

Mooie toon, goed opgenomen ook, en lekker creatief.

Ik moet wel zeggen dat er af en toe momenten zijn dat het niet helemaal goed lijkt te 'flowen' dan heb ik het over 0:37 met die pull off (ik ben nu aan het nitpicken). Maar dat is lastig bij eigen composities, want ja dan zijn er eigenlijk geen fouten die je kan maken ;)

voor de rest is het gewoon een heel rustgevend stukje, dat heel goed gespeeld is !!

Iig doe ik het je niet na en ga vooral zo door !

Groetjes,

:B


PS: Hoor wel wat Antoine Dufour invloeden, kan het mis hebben...

Merelvh
9 mei 2011, 16:55
Dankjewel! Had inderdaad misschien wat vloeiender gekund maar ik als ik er zo naar luister heb ik er zelf geen problemen mee. Antoine Dufour vind ik erg goed maar hier zitten niet echt invloeden van hem in. Of misschien onbewust, kan ook.

Arvoitus
10 mei 2011, 00:34
Ik heb je youtube kanaal beluisterd en ik moet zeggen dat je zeker wat mooie nummers hebt. Vooral Deep Waters is mijn favoriet, die "flow" van het nummer is zo lekker.
Daarnaast heb je al een behoorlijk goede techniek hebt voor iemand die pas net 3/4 jaar speelt (en zelflerend is).

Duhsjaak
10 mei 2011, 04:01
Hi
OK, EP dan als het perse moet. Maar dan met 18 nummers. Een soort van crea opvatting van EP.
Ik heb genoeg van die klote EP's van 8 minuten. Ik vind het gewoon lekker (als de muziek maar klopt) als ik wat langer kan blijven zitten en genieten.
Lui? Ja, beetje wel. Maar wel ook van dat lui zijn genieten dus.
Vriendelijke groet, Gus

Merelvh
10 mei 2011, 13:29
Dankjulliewel! Haha, ik dacht zelf aan zo'n 5-6 nummers. Dus meer luistertijd als 8 minuten ;)

highflyers
10 mei 2011, 14:03
kan echt zeggen dat zelfs dat nog te wijnig is. gewoon de cd vol maken 80 minuten luister genot.
meid jij kan super mooie relax nummers maken en dat wil ik horen en dat kan dus niet lang genoeg zijn

Duhsjaak
10 mei 2011, 14:10
kan echt zeggen dat zelfs dat nog te wijnig is. gewoon de cd vol maken 80 minuten luister genot.
meid jij kan super mooie relax nummers maken en dat wil ik horen en dat kan dus niet lang genoeg zijn

High 5 voor de HighFlyers!!!!!

Merelvh
11 mei 2011, 17:59
Ah dankjewel! Ik ga kijken wat ik kan doen :) Ik ga ook met een andere gitarist nog wat opnemen voor mn EP, dus daar rollen waarschijnlijk ook nog wat nummertjes uit.

bluegate
14 mei 2011, 20:57
Klinkt erg goed, zeer fijn om naar te luisteren.
Erg knap ook dat je eigen composities maakt in deze muziekstijl.
:ok:

Merelvh
15 mei 2011, 18:00
Dankjewel!

Han S
15 mei 2011, 18:25
Mooi hoor, ik ben wel laat, maar ik vind het echt prachtig. Het geluid is ook heel prettig om te luisteren hier. Wat je eens moet proberen met die NT5jes Merel is een echte stereoplaatsing. Kijk daarvoor op de DPA website (http://www.dpamicrophones.com/en/Mic-University/StereoTechniques.aspx) en experimenteer eens met een ORTF opstelling. Mogelijk vind je dat nog mooier, vooral op een koptelefoon.

Doorgaan hoor!

Merelvh
15 mei 2011, 19:33
Dankjewel. Ik heb zelf niet zoveel ervaring met stereo-opnames dus ik heb maar wat gedaan qua plaatsing. Normaal doe ik x-y maar ik wilde eens wat anders omdat ik toch niet tevreden was over het geluid. Moet ga zeker nog wat andere plaatsingen proberen. Fijne site, dankje!

Han S
15 mei 2011, 20:27
ORTF is gebaseerd op het menselijk gehoororgaan, de oren staan gemiddeld 17 cm uit elkaar en onder een hoek van ongeveer 110 graden.

Merelvh
22 mei 2011, 17:54
Heb het eens geprobeerd en klinkt erg mooi! Veel mogelijkheden hoor met zo'n stereosetje :)