PDA

View Full Version : Stereo naar mono pedaal?



Ijselrobo 07
7 mei 2011, 10:19
even een simpele vraag: bestaat er een pedaaltje/kastje wat van stereo, mono maakt? (dus als ik er aan de stereo kant 2 kabels -liefst jack- in doe, en aan de andere kant een mono uitgang heb, en het geluid nog steeds stereo klinkt als de kabel bij de versterker aankomt)

Grtz.
Ijselrobo 07

Thyrif
7 mei 2011, 10:58
Je kunt een signaal samenvoegen met een ABY boxje (oa morley maakt er een boel gelood ik, die doet in óf out), is dat wat je bedoelt?

Eygen
7 mei 2011, 11:32
Je kan toch ook makkelijk zelf een stukje kabel solderen?
1 stereo output, 1 mono input waarbij je het linker en rechterkanaal naar één vleugeltje soldeert en de massa naar de buitenkant.

Midwolda
7 mei 2011, 12:31
even een simpele vraag: bestaat er een pedaaltje/kastje wat van stereo, mono maakt? (dus als ik er aan de stereo kant 2 kabels -liefst jack- in doe, en aan de andere kant een mono uitgang heb, en het geluid nog steeds stereo klinkt als de kabel bij de versterker aankomt)

Grtz.
Ijselrobo 07

De vraag is een beetje onduidelijk vind ik...
Het geluid aan het eind is of mono, of stereo.
Stereo kan door èèn kabel of door twee kabels.
Jackpluggen heb je in mono en in stereo.

Je wilt van twee kabels naar èèn, maar moet die ene dan stereo of mono zijn?
Wat Eygen zegt, zoiets soldeer je makkelijk als verloopstukje of als schakelkastje in elkaar.

Plant
7 mei 2011, 13:09
Zijn vraag lijkt mij wel heel duidelijk. Hij wil gewoon een mono aftakking hebben op z'n stereo signaal tussen pedaaltje en versterker. Dus het signaal gaat nog steeds stereo door naar de versterker, maar er zit een mono aftakking tussen.

Dat kun je niet door 'hard' het stereo signaal naar een extra mono uitgang te solderen, want vanaf dan is al het signaal mono (plus dat de uitgangen van het pedaal ervoor deze kortsluiting van twee uitgangen misschien niet kunnen waarderen).

Het kan wel met een paar weerstandjes ertussen (passief), maar dan heb je alleen op de mono uitgang (!) wat signaalverlies. Dus aan beide kanalen een weerstandje van 10 kOhm o.i.d. solderen en de andere kant van die weerstandjes aan elkaar naar een mono uitgang. Grounds aan elkaar laten:

http://www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/aansluitingen/stereo.jpg

Eventueel aktief bufferen als je geen signaalverlies wilt, dan heb je een som-versterkertje. Of zoiets standaard in de handel is weet ik niet. Even R3 (UIn-3) wegdenken en stereo signaal aansluiten op UIn-1 en UIn-2:

http://www.breem.nl/fldbasis/pgbasis-06-files/fig09.gif

Buzzel
7 mei 2011, 16:01
http://www.recordingstudiolondon.co.uk/images/lg_images/Morley-ABY-Box.jpg

2 kabels in 1 uit. Kan kiezen of je allen A of B hebt of A en B tegelijk. Werk ook nog is andersom als je 1 gitaar heb en op 2 amps wil spelen :ok: Marre waarom wil je van 2 kabels naar 1?

Ijselrobo 07
7 mei 2011, 16:12
even om de onduidelijkheid weg te halen:
Ik heb op mijn pedaalboard een multi-effect apparaat met stereo out, en het klinkt natuurlijk het beste als ik het stereo ergens aansluit, maar mijn versterker heeft geen 2 ingangen, daarom zoek ik een pedaaltje of iets wat ik op mijn pedaalboard kan zetten wat van die 2 kabels, 1 kan maken.

Sanderltd
7 mei 2011, 16:28
Maar hoe weet je dan dat het stereo het best klinkt, als je kennelijk niet eens de middelen hebt om hem als werkelijk stereo-apparaat te gebruiken?

Buzzel
7 mei 2011, 16:33
even om de onduidelijkheid weg te halen:
Ik heb op mijn pedaalboard een multi-effect apparaat met stereo out, en het klinkt natuurlijk het beste als ik het stereo ergens aansluit, maar mijn versterker heeft geen 2 ingangen, daarom zoek ik een pedaaltje of iets wat ik op mijn pedaalboard kan zetten wat van die 2 kabels, 1 kan maken.

Dat is wel een beetje maf. Als je je multi effect mono aansluit dan krijg je een compleet signaal door de mono. bij stereo knipt je effect het mono signaal eigenlijk in tweeën bijvoorbeeld een flanger hoor je dan van links naar rechts gaan. Wat jij wil is het multi effect eerst stereo aansluiten, dus met een aparte links en rechts. Om ze daarna weer samen te voegen in 1 kabel mono. Dus je hele stereo effect is weg. Dus dit lijkt mij een beetje onnodig.

Ijselrobo 07
7 mei 2011, 16:38
Maar hoe weet je dan dat het stereo het best klinkt, als je kennelijk niet eens de middelen hebt om hem als werkelijk stereo-apparaat te gebruiken?

Ik heb eens alleen het pedaal gepakt, de gitaar in de input en de rechts en links uit naar de PA. en toen hoorde ik via de PA bijv. Flanger veel beter en mooier dan door de versterker.


Dat is wel een beetje maf. Als je je multi effect mono aansluit dan krijg je een compleet signaal door de mono. bij stereo knipt je effect het mono signaal eigenlijk in tweeën bijvoorbeeld een flanger hoor je dan van links naar rechts gaan. Wat jij wil is het multi effect eerst stereo aansluiten, dus met een aparte links en rechts. Om ze daarna weer samen te voegen in 1 kabel mono. Dus je hele stereo effect is weg. Dus dit lijkt mij een beetje onnodig.

dus al zou ik er een pedaaltje aan hangen, klinkt het hetzelfde?

edje kadetje
7 mei 2011, 16:46
meestal is het zo dat als je één monokabel aan alleen de left output hangt je dan het complete signaal (en dus geen half stereosignaal) naar je versterker stuurt.

Buzzel
7 mei 2011, 16:50
dus al zou ik er een pedaaltje aan hangen, klinkt het hetzelfde?

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar als je logisch redeneert ja. Als je stereo speelt zoals op de PA krijg je een heel ruimtelijke effect omdat je links en rechts bent. En het effect geluid links en rechts ook anders is, Als jij je effecten processor mono aansluit pompt hij links en rechts tegelijk door je mono.

Ik weet het niet helemaal zeker of dat ook werkelijk zo is. aangezien ik nooit iets doe met stereo. Je zou natuurlijk dit kunnen testen bij een gitaarwinkel in de buurt die misschien zo'n ABY switch heeft.

@ adje kadetje: dat is een stuk makkelijker uitgelegd XD

Plant
7 mei 2011, 16:50
even om de onduidelijkheid weg te halen:
Ik heb op mijn pedaalboard een multi-effect apparaat met stereo out, en het klinkt natuurlijk het beste als ik het stereo ergens aansluit, maar mijn versterker heeft geen 2 ingangen, daarom zoek ik een pedaaltje of iets wat ik op mijn pedaalboard kan zetten wat van die 2 kabels, 1 kan maken.

Oh, dus je gebruikt toch het stereo uit signaal niet tegelijk ergens anders voor. Dan was je post idd onduidelijk.

Welke multi-effekt heb je? Vaak komt er al een opgeteld signaal (mono L+R) uit die dingen als je alleen een plug in de linker uitgangs jack steekt.
Als je in de rechter uitgang niks steekt, zit er een schakelkontakt achter die hiervoor zorgt.
Check de handleiding even of vaak staat het ook bij een van de uitgangen aangeduid zoals hier:

http://bose.infopop.cc/groupee_files/attachments/2/6/2/2621013545/2621013545_YamahaP200L-mono.png?ts=4DC55C1B&key=2702A26F4DC7955AEB8ECBC5F6C8F54C&referrer=http%3A%2F%2Fbose.infopop.cc%2Feve%2Fforu ms%2Fa%2Fga%2Ful%2F3621013545%2Finlineimg%2FY%2FYa mahaP200L-mono.png

edit: edje kadetje was me net voor

Mitch
7 mei 2011, 17:04
Ja, normaal gesproken is er altijd één bruikbaar als mono uitgang. Die moet je dus gewoon hebben, je hebt helemaal geen verloopjes of kastjes nodig. Als je stereo wil moet je ook naar twee versterkers.

Nitefly7
7 mei 2011, 22:57
even om de onduidelijkheid weg te halen:
Ik heb op mijn pedaalboard een multi-effect apparaat met stereo out, en het klinkt natuurlijk het beste als ik het stereo ergens aansluit, maar mijn versterker heeft geen 2 ingangen, daarom zoek ik een pedaaltje of iets wat ik op mijn pedaalboard kan zetten wat van die 2 kabels, 1 kan maken.


+1 wat Mitch al zei:
je multi-effect werkt in mono OF stereo;

mono kun je naar 1 gitaarversterker, omdat die berekend is op 1 signaal:
je hoort dan de bijvoorbeeld een delay die in stereo van links naar rechts gaat, in mono door 1 speaker bij elkaar 'opgeteld' (engels: summed)

en ze klinken 'achter elkaar' door 1 geluidsbron, in plaats van 'naast elkaar' door 2 versterkers/geluidsbronnen.

stereo zijn 2 signalen, die je niet zomaar door 1 kabel, en een mono-ingang (gitaarversterkers-ingang is vrijwel nooit stereo) kunt 'proppen'; probeer maar eens voor de grap een ipod met een verloopstekkertje op een gitaarversterker in te steken..

----
wat je wilt kan dus helaas niet, omdat je 2 signalen, wilt combineren naar 1 signaal.
om dezelfde reden zou een versterker met 2 speakers (2x12 bijvoorbeeld) niet werken, omdat dit 1 versterker is, dat 1 signaal kan verwerken, en deze tegelijkertijd door 2 speakers blaast, in plaats van onafhankelijk 1 voor 1..
er bestaan weliswaar stereoversterkers, maar deze zijn niet gangbaar in gitaarland.

----
'stereo het beste' .. ?

vergis je ook niet met stereo spelen: alleen als je goed staat ten opzichte van je 2 versterkers/speakers, krijg je dit ' mooie geluid '.

live merken veel mensen niet hoe 'breed' het geluid klinkt, en is het vaak directer en strakker en dus 'beter' als je mono speelt !

don't get me wrong: stereo geluid, wet/dry/wet, of het compromis wet/dry klinkt ontzettend vol en kan inderdaad echt fantastisch zijn.

maar 'beter geluid' is een erg gevaarlijke uitspraak in de mono vs. stereo-discussie

Midwolda
8 mei 2011, 06:24
Lees ook dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145095-In-dubio): TS aldaar zit een beetje met dezelfde gedachten als jij te stoeien, Ijselrobo.

Nitefly7
8 mei 2011, 09:14
Lees ook dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145095-In-dubio): TS aldaar zit een beetje met dezelfde gedachten als jij te stoeien, Ijselrobo.

wat een fantastisch idee zo'n Princeton chorus; had ik dat geweten toen ik 'n POD had, had ik dat zeker gedaan..!

edje kadetje
8 mei 2011, 13:48
wat een fantastisch idee zo'n Princeton chorus; had ik dat geweten toen ik 'n POD had, had ik dat zeker gedaan..!

maar dit combo is hierin zeker niet uniek. Volgens mij kun je bij heel veel combo's simpelweg naar de poweramp. Of mis ik iets.

Midwolda
8 mei 2011, 14:04
Je mist het feit dat de PC een stereo FX loop en een stereo eindversterker heeft. ;)

edje kadetje
8 mei 2011, 18:56
Je mist het feit dat de PC een stereo FX loop en een stereo eindversterker heeft. ;)

ah, duidelijk. Dat wist ik inderdaad niet.

Jammer dat je evengoed nog steeds voor een pre-amp betaalt die je niet gebruikt.
Maar een power-amp speaker combinatie zonder pre-amp ken ik ook niet.
Ik gebruik zelf een losse stereo poweramp en een stereo cabinet (2x12").

Als je echt volledig gebruik maakt van de modellers - dus met speaker en mic simulatie - dan kun je ook een powered monitor gebruiken (voor stereo twee), of een keybaord-amp.