PDA

View Full Version : wat is de meest comfortabele body vorm voor de klassieke houding?



adrinalino
6 mei 2011, 22:41
Mn huidige gitaarbouwproject is bijna klaar en ik heb nog 2 dikke stukken americaans noten liggen. Wat is de meest comfortabele vorm van een gitaar om in de klassieke houding te spelen?

http://f-guitar.com/gPics/gLesson1/takingGuitar1.JPG

Groeten,

Aad.

Jasper.
6 mei 2011, 22:46
Rhoads model? Onderste punt tussen je benen en hij staat gelijk goed.

Braindead
6 mei 2011, 22:54
Ja man, de Flying V! Ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die dat niet de fijnst spelende gitaar vind in zittende houding.

(sarcastische mode off)

Tankman
6 mei 2011, 23:05
Tussen de extremere modellen vind ik zelf de Dean ML erg comfortabel spelen in klassieke positie. Verder vind ik een reguliere Fender Strat eigenlijk al voldoen.

Legit
7 mei 2011, 00:19
Les pauls zijn goed.
Het schijnt dat flying Vs ook goed zijn...

wireman
7 mei 2011, 07:56
tja.. voor een klassieke houding moet je ook een klassieke gitaar hebben.. Ik dacht zelf aan een nylonsnarige uit het jaar 1932... :dontgeti:

Maar eh..

Ik zou een gitaar pakken die jij zelf het lekkers vind spelen EN KLINKEN.. Strat en Les voldoen al snel.. echter zijn dat hele andere beestjes.. En dan de meer modernere hybride knipogen naar deze twee klassiekers.. (PRS, Ibanez enzenzenz.. Maar ja.. dat is nog geen antwoord op jouw vraag..) Pak het beste van alle werelden zou ik zeggen.. DAT is waar het vaak om draait bij custom build..

johanb
7 mei 2011, 09:51
zittend vind ik explorer model ook niet verkeerd,staand ook niet. Je elleboog kan lekker op die punt naar boven liggen

Midwolda
7 mei 2011, 09:56
Mijn klassieke houding is onderuitgezakt op de bank, en dan voldoet elke gitaar wel... :D

Martijn-w
7 mei 2011, 10:55
Les pauls vind ik niet fijn om zittend mee te spelen. Het gewicht hangt dan te ver naar achter. Een strat is wel fijn om zittend mee te spelen.

Mr. Dynamite
7 mei 2011, 11:07
Misschien wel een beetje lastig te vinden. (http://www.youtube.com/watch?v=gdGp-H47ikg) ;)

kinder surprise
7 mei 2011, 14:13
offset's ...zoals Fender jazzmasters en jaguars... zijn erg fijn:lovelove:

Jasper.
7 mei 2011, 15:29
Ja man, de Flying V! Ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die dat niet de fijnst spelende gitaar vind in zittende houding.

(sarcastische mode off)

Heb je dat wel eens geprobeerd? Met een flying V (of in mijn geval Rhoads model, zit denk ik nog iets lekkerder) in de klassieke houding spelen. Dat speelt erg comfortabel hoor en de gitaar staat gelijkt goed.

Edit:
http://www.guitarontheedge.co.uk/images/heavy_metal_guitarists/rhoads_4.jpg
Instant klassieke houding. Hier zit de rechterbeen wel wat hoog, maar dat hoeft niet perse.

Braindead
7 mei 2011, 17:56
Ja ik heb het weleens geprobeerd maar vind een Flying V zittend echt niks. Maar als het voor anderen zo werkt is het prima. Ik vind het zowiezo niet fijn lang in dezelfde houding te spelen. Wissel ook nog weleens van knie enzo. Flying V is een onwijs vette gitaar qua looks maar ik vind het praktisch gezien een onding.

Pepe
7 mei 2011, 18:17
Voor bank werk voldoet elke gitaar wel mits de plug niet onder maar bovenop zit. Of je moet helemaal onderuit gaan zakken, dan is het weer geen probleem.

Mitch
7 mei 2011, 18:46
Off sets zijn pas écht lekker als je staat is mijn ervaring. Les Pauls te zwaar aan de achterkant :???: Ik heb juist graag een LP voor oefenen thuis.

Epii
7 mei 2011, 18:58
Ik vind een SG niet fijn, een Les Paul wel en een Strat vind ik echt lekker gwn zittend, beter dan een Les Paul, terwijl ik zelf een LP heb...

nickofzo
7 mei 2011, 19:16
ik heb juist weer bij een strat het gevoel (staand en zittend) dat ik een stuk gitaar mis, een les paul zit mij dan wel lekker. sg's en tele's liggen mij ook lekker.

edit. ik heb zelf nog een explorer die speelt zittend ook erg fijn.. maar de klassieke houding? nooit geprobeerd ermee

Oranjeaap
7 mei 2011, 19:31
Les pauls vind ik niet fijn om zittend mee te spelen. Het gewicht hangt dan te ver naar achter.

Precies. Mijn Les paul custom is erg zwaar, en dan het achterste deel zakt dan inderdaad naar beneden. Tussen je benen werkt ook niet omdat het rond is, zakt ie steeds weg.
Strat vind ik wel fijn

Nagramoth
7 mei 2011, 23:47
offset's ...zoals Fender jazzmasters en jaguars... zijn erg fijn:lovelove:

+1

Ben nu een Duo-Sonic aan het maken. Offset is idd zeer comfortabel voor een klassieke houding. Ook voor staand, zittend, liggend trouwens!

barno
8 mei 2011, 00:10
zittend spelen: plaats van onderste carve is belangrijk icm bodygrootte/ gewicht. voor mij valt dat tegen bij meeste ES achtige gitaren, ook omdat ik ze de body dan onhandig groot vind.

nu, het ging hier over de zithouding bij een klassieke gitaar. buiten een V mss lijkt me die houding niet handiger dan de gewone zithouding bij electrische gitaren al valt er zeker iets te zeggen voor het het spelen met de hals op hoogte. Cool ziet het er niet uit maar maakt een meer natuurlijke grip mogelijk.

maar alles voor de cool, zouden the ramones zeggen natuurlijk :)

JGD
8 mei 2011, 06:36
zittend spelen met een RR model is alleen maar fijn zolang er geen snoer in zit.
want, in ieder geval bij mijn RR, zit de jackinput dus precies aan de binnenkant waar hij op je been zou steunen. bijzonder irritant.
nu heb ik ook een goedkoop performertje hoor, ik weet niet de input altijd daar zit
(voor geinteresseerden, hij mag voor een heel snoezig prijsje weg, of spam ik nu?)

LesPaul1612
8 mei 2011, 10:46
Een tele of een LP. Ik vind strats erg oncomfortabel, vooral vanwege de bovenste hoorn. Ik denk dat dat komt omdat mijn borstkast misvormd is;)

Anyway, als ik jou was zou ik gewoon de adviezen volgen en een strat vormpje doen. Zelf zou ik een rr model prefereren, maar ik geloof niet dat iedereen die modellen praktisch vind

Jasper.
8 mei 2011, 14:42
zittend spelen met een RR model is alleen maar fijn zolang er geen snoer in zit.
want, in ieder geval bij mijn RR, zit de jackinput dus precies aan de binnenkant waar hij op je been zou steunen. bijzonder irritant.
nu heb ik ook een goedkoop performertje hoor, ik weet niet de input altijd daar zit
(voor geinteresseerden, hij mag voor een heel snoezig prijsje weg, of spam ik nu?)

Mijn RR3 heeft de input inde bovenste punt. Dus daar heb je geen last van, en als je hem zelf bouwt zou je hem zelfs nog op de slagplaat ofzo kunnen maken.