PDA

View Full Version : out of tune



naomii
6 mei 2011, 21:35
ik heb een gitaar al een poosje en heb pas me snaren vervangen omdat ik er niet vaak op speelde toen ik er wel op speelde klonken ze na een poos wel gewoon goed maar later klonken ze slecht nu heb ik nieuwe snaren en heb me gitaar gewoon goed getuned en nu vind ik dat mijn gitaar vals klinkt
ene keer klinkt ie redelijk de andere keer zeer slecht ik weet niet waar dit aan kan liggen weet iemand dat ?

-Martijn-
6 mei 2011, 21:42
Vooral nieuwe snaren moeten regelmatig bijgestemd worden, doe je dat dan wel eens?
Een paar leestekens en hoofdletters zouden trouwens niet verkeerd zijn.

vederlicht
6 mei 2011, 22:38
Naomii,
Vooral nylonsnaren onstemmen snel als ze er net nieuw opzitten. Je kunt de snaren met de vlakke hand, boven het klankgat een aantal keren naar beneden drukken. Dan weer goed op toon brengen en dat een paar keer per dag. Mijn ervaring is dat het wel een week kan duren alvorens de nieuwe snaren goed op toon blijven. Stalen snaren raken veel sneller "blijvend " goed op toon maar ook dan doe ik na het vernieuwen wat ik boven heb beschreven. Een tijdje stevig accoorden aanslaan en weer stemmen kan ook helpen. Het gaat er gewoon om dat de nieuwe snaren enigszins opgerekt moeten worden om op toon te blijven.
Vederlicht♫

Matthijs24
6 mei 2011, 23:08
Aan de snaren trekken gaat nog makkelijker/beter. Het kan best hard, ze breken niet zo snel. Doe het bij de headstock, dan gaan ze strak in de mechanieken zitten en in het midden, dan gaat de rek er een beetje uit. Duw ze ook even naar beneden bij de brug, dan haken ze daar goed over heen.

Je kan blijven trekken totdat ze goed in tune blijven. Je doet het goed als je 10 minuten voor een show nieuwe snaren op je gitaar zet en de methode toepast, en dan geen valse gitaar hebt tijdens de hele show. Ik zeg niet dat je persé op moet treden haha, maar dit is zoals het moet kunnen werken.

Muzieknono
7 mei 2011, 07:32
Houdt ook rekening met de temperatuurverschillen en verschillen in luchtvochtigheid, hier kan je gitaar namelijk ook van ontstemmen, gewoon even stemmen dus voor je gaat spelen.
Mvgr. Dirk Jan :B

Harald
7 mei 2011, 09:04
Aan de snaren trekken gaat nog makkelijker/beter. Het kan best hard, ze breken niet zo snel. Doe het bij de headstock, dan gaan ze strak in de mechanieken zitten en in het midden, dan gaat de rek er een beetje uit. Duw ze ook even naar beneden bij de brug, dan haken ze daar goed over heen.

Je kan blijven trekken totdat ze goed in tune blijven. Je doet het goed als je 10 minuten voor een show nieuwe snaren op je gitaar zet en de methode toepast, en dan geen valse gitaar hebt tijdens de hele show. Ik zeg niet dat je persé op moet treden haha, maar dit is zoals het moet kunnen werken.

Let op, staalsnaren kun je in principe idd binnen een half uur opleggen en de rek eruit krijgen. Als het om nylonsnaren gaat gaat dat echt niet lukken. Als ik binnen een dag of 3 de rek er grotendeels uit heb ben ik al heel blij. En dan rek ik ze bij het opzetten ook eerst op. Richard Smith vertelde me toen ik hem vroeg hoe hij dat deed, dat hij de snaren de eerste dag eerst wat hoger stemde, ze trekken dan net iets sneller bij. Niet overdrijven. Een halve toon kan wel, maar zet ze geen terts of quint hoger.

Matthijs24
7 mei 2011, 17:21
Ik heb weinig met Nylon-snarige gitaren dus dat geloof ik graag.