PDA

View Full Version : raar "motorboating" probleem bij SF bandmaster



SteavisSmokin
6 mei 2011, 18:22
...zit nou al bijna de hele middag te puzzelen op een raar probleem bij een silverface bandmaster.

Als ik voltage meet op de fase draaier op pin 1, dan hoor ik door de speakers een 'tak tak tak tak tak' achtig "motorboating" geluid.

Probleem is er niet als ik geen meting verricht.

Probleem is er niet als ik de input op de fasedraaier los koppel (de 220K die op de .01 cap zit los haal dus)

Probleem is er wel als ik de 220K zwevend aansluit op de .01 input cap.

Probleem is er niet als ik de 220K weerstand oversla en dus de uitgang van de voortrap rechtstreeks op de .01 cap soldeer.


ra ra what the f#ck is this en waarom hoor ik dit uberhaupt alleen als ik meting verricht?!

nak
6 mei 2011, 21:32
functioneren je meetdraadjes niet een beetje als een 'antenne'.
Dat het wat oppikt van het apparaat.
Heb wel eens rare dingen meegemaakt alleen bij het meten van een ingangscircuit met een scoop.
Vooral bij circuits waarbij kleine spanningen aanwezig zijn.
Nou ken ik de SF niet, heb je misschien een schema?

master99
7 mei 2011, 15:22
Waarschijnlijk meet je met een degelijke meetinstrument. Meten is een kunst op zich en de ene multimeter is de andere niet. Jou meter gebruikt een meet systeem dat er voor zorgt dat er een klein spanninkje op de te meten plek zet.
Ik heb zelf een Fluke 179 en als ik bijvoorbeeld rechtstreeks op een input meet van een amp waarbij het volume open staat, dan hoor ik ook vreemde, repeterende geluiden uit de speaker. Als ik een speaker doormeet, dan hoor ik een tak-tak door de speaker. Geen enkel probleem dus. Uiteindelijke bespeel je de versterker met een gitaar en niet met een meetinstrument ... toch ... ik wel in ieder geval.

Gr,
Erik

SteavisSmokin
9 mei 2011, 17:36
probleem is al opgelost.

matto
9 mei 2011, 22:34
En..??? wat was het probleem?