PDA

View Full Version : Alain Clark - Foxy Lady



dekuif
6 mei 2011, 13:44
Wat een lekker nummer is dat: Foxy Lady van Alain Clark. Ik kan wel wat delen herleiden naar akkoorden maar het zijn voor mij nogal veel '7' akkoorden e.d. die ik er zo op gehoor niet feilloos uit kan halen. Wie weet er wat die gitarist daarin precies speelt?

rocker_71
6 mei 2011, 18:33
Cool. Dat intro is wel vet.
Is dat niet een zg Hendrix akkoord (F#7#9)?

Basvarken
6 mei 2011, 19:59
Terzijde:
Nou doe mij maar Hendrix zijn Foxy Lady.

Ik vind die Alain Clarke net een kruising tussen Ivo Niehe en Enrique Iglisias (beiden zéér eng)

aaronstonebeat
7 mei 2011, 04:51
Met Hendrix' Foxy Lady hebben we gisteren onze show geopend :D

Maar Alain Clark maakt leuke liedjes. Ik heb een tijdje een leerling gehad die ze graag mocht spelen en zodoende heb ik er een aantal uitgeplozen. Ze zitten behoorlijk gewiekst in elkaar; liedjes waar je echt even voor moet gaan zitten voor je alle onderdelen op de snijtafel hebt liggen.

Als ik morgen tijd vind, schrijf ik het voor je uit. Ik heb het beluisterd en ik hoor wat er gebeurt; in ieder geval qua akkoorden, misschien nog niet helemaal wat de gitaar doet.

Het zijn vaak dit soort dingen: eerst speel je een Bm en de bas speelt er een b onder; vervolgens speel je hetzelfde akkoord en de bas speelt er een g onder en dan speel jij daardoor een Gmaj7.

dekuif
7 mei 2011, 07:40
Dat zou te gek zijn! De basis heb ik inderdaad een heel eind, maar juist die extra plingeltjes maken het af! Ik ben benieuwd, thx!

aaronstonebeat
7 mei 2011, 16:00
Puur qua akkoorden kom ik hierop uit:

*****************************************

Alain Clark - Foxy Lady

Intro:

- | Fism7 - - - | - - - - | -

| Bm7 - - - | Gmaj7 - - - | Bm7 - - - | Gmaj7 - - - |

Couplet:

| Bm7 - - - | Gmaj7 - - - | 4x

| Em7 - - - | Fism7 - - - | Gmaj7 - - - | - - - - |

Refrein:

| Bm7 - - - | Fism7 - - - | D7 - - - | Gmaj7 - - - |

| Bm7 - - - | Fism7 - - - | Em7 - - - | Gmaj7 - Fism7 - |

- | Fism7 - - - | - - - - | -

Couplet (laatste regel 2x)

Refrein

Refrein

Brug:

| Gmaj7 - - - | - - - - | E7 - - - | - - - - |

| Gmaj7 - - - | - - - - | Aisdim - - - | A7 - - - |

- | Fism7 - - - | - - - - | -

Couplet (half)

Refrein

Refrein

Slot:

| Fism7 - - - | - - - - | - - - - | - - - - |

| Gmaj7 - - - | - - - - | E7 - - - | - - - - |

| Bm7 - - - |


*****************************************

De Bm7 en de Gmaj7 klinken mij in de oren als x-x-7-7-7-7.

Fism7 als x-9-11-9-10-12
Em7 als x-7-9-7-8-10

De bas kleurt de akkoorden hier en daar ook flink (uiteraard); volgens mij wordt onder de D7 een a gespeeld. Onder E7 hoor ik eerst een e en dan een gis.
Tot zover een eerste grove analyse; ik hoop dat je er iets aan hebt.

dekuif
8 mei 2011, 11:41
Super! Ik was inderdaad al een heel eind, ik ga de grepen die je noemde eens uitproberen! Thx!

Arne Bosma
20 december 2012, 19:14
Heey.
Ik heb een poos zelf gezocht naar de akkoorden, maar die van jou zijn op de meeste plekken toch beter. Alvast bedankt dus!
Ik heb alleen wel een vraagje.

Hoe speel jij dat dim-akkoord in de bridge precies, want als ik daar een A#dim speel zoals ik die ken, klopt het naar mijn idee niet helemaal...

Alvast bedankt voor je hulp.

aaronstonebeat
20 december 2012, 19:35
Welkom!

Ik speel het nummer helemaal niet, heb indertijd alleen even geluisterd en genoteerd hoe het volgens mij in elkaar zit. Maar hoe dan ook, probeer eens of x-x-5-6-5-6 het voor je doet.

peter_heijnen
21 december 2012, 12:32
Mag ik even meehelpen?

-F#m7 in oa het intro is F#7b10 (zo pakt ie het zelf ook in de yt clip)
-D7 in het refr is Am7
-in de bridge speelt de gitaar alleen drieklank accoorden: G - E - A# - A.

EBtw: x-x-5-6-5-6is D halfdim, maar met een A# cq Bb eronder is het A#9 resp Bb9.