PDA

View Full Version : Zelf demo opnemen: tips nodig



iWishmaster
6 mei 2011, 10:06
Aanstaande zondag gaan we met onze band een demo op proberen te nemen. We hebben allemaal heel weinig ervaring met opnemen. We verwachten ook geen denderende opname, maar gewoon iets om eens terug te luisteren en een keer aan iemand te laten horen. We hebben al eens geprobeerd 2 microfoons in de oefenruimte te zetten, maar dat werd niks. Volume is gewoon te hoog (overspraak etc.).

We zijn met z'n vijven:
-Drummer (2 floortoms, 2 gewone toms, hihat, snare, bass drum (met double bass pedaal), 3 bekkens)
-2x gitaar (2 buizenamps met 4x12")
-Bass (4x10, maar versterker heeft evt. een speaker simulated DI)
-1x Zang

Wat hebben we:
-SM58 (van de zanger)
-SM57
-Setje van 5 drummicrofoons (redelijk budget setje van shure, weet de types niet)
-12 spoors hd recorder
-12 spoors mengpaneel
-Laptops (qbase en audicity)
-Line 6 Toneport 2
-Paar setjes goede kwaliteit in-ear oordoppen

Ons plan:
Drums eerst opnemen, evt. aan de hand van een gitaarpartij met metronoom ingespeeld zodat de drummer houvast op zijn koptelefoon heeft.
Daarna één voor een de gitaar, bas en zangpartijen opnemen. Later afmixen op de computer. Eventueel later nog wat extra gitaarpartijen opnemen om te dubbelen met andere amps if via de Line 6 toneport.

Kunnen we dat beter anders aanpakken misschien? Tips voor het plaatsen van microfoons en evt. de keuze van microfoons? Alle advies is welkom!

Baker
6 mei 2011, 10:58
Vergis je niet in de hoeveelheid werk. Alles sporen afzonderlijk opnemen is ingewikkelder dan het lijkt...

Waarom speel je het niet gewoon live in? Dan krijg je leuke opnames, met een sterk "live" gevoel. Veel meer zoals het in de oefenruimte ook klinkt zeg maar. De 12 sporen recorder heb je al, dus dat moet lukken. Je hebt alleen gebrek aan microfoons dan, maar die kun je toch wel ergens lenen of iets dergelijks?

Wat je ook kunt doen is als band gewoon live inspelen, en de zang er later bijmixen.

iWishmaster
6 mei 2011, 11:10
Vergis je niet in de hoeveelheid werk. Alles sporen afzonderlijk opnemen is ingewikkelder dan het lijkt...

Waarom speel je het niet gewoon live in? Dan krijg je leuke opnames, met een sterk "live" gevoel. Veel meer zoals het in de oefenruimte ook klinkt zeg maar. De 12 sporen recorder heb je al, dus dat moet lukken. Je hebt alleen gebrek aan microfoons dan, maar die kun je toch wel ergens lenen of iets dergelijks?

Wat je ook kunt doen is als band gewoon live inspelen, en de zang er later bijmixen.

We hebben er meerdere redenen voor dat in de eerste instantie niet te doen:

-Het gaat allemaal veel en veel te hard gaat ... De drummer is een houthakker eerste klasse, daarom moeten onze twee 100W buizenbakken gewoon over de helft open en de bas (300W transistor) komt nauwelijks mee. Ook de PA trekt het amper. Ik ben bang dat het hele zaakje verzuipt in overspraak ...
-We nemen op in de oefenruimte: aparte ruimtes zijn daar helaas niet.
-We zijn nog niet zo lang bezig en helemaal superstrak zit het nog niet in elkaar. Ben bang dat er teveel foutjes gemaakt worden. Nu is een foutje af en toe geen ramp, maar als het niet hoeft, dan niet natuurlijk.

Wat ik trouwens nog niet vermeld had: we spelen vrij vlotte en enigsinds chaotische moderne metal ...

Her en der wat microfoons bijlenen kan op zich wel, dat is het probleem niet. Tijd is niet zo erg: 2, misschien 3 nummers voor een hele dag + avond excl. afmixen. Dat laatste zal thuis gebeuren, evenals eventueel een spoortje opnieuw / erbij.

Han S
6 mei 2011, 12:54
Mooi zo'n keiharde drummer, neem je alles tegelijk op en doet later alles behalve de drums opnieuw, klaar. Je zult met een harde drummer geen of nauwelijks overspraak hebben op de drumsporen.

iWishmaster
6 mei 2011, 13:04
Mooi zo'n keiharde drummer, neem je alles tegelijk op en doet later alles behalve de drums opnieuw, klaar. Je zult met een harde drummer geen of nauwelijks overspraak hebben op de drumsporen.

Dat is nog wel een goed idee. De drummer is werkelijk fantastisch goed en hij speelt / schrijft ook een deel van de gitaar en baspartijen (multi-intrumentalist), dus het volume nemen we graag voor lief ...

Baker
6 mei 2011, 21:41
ik zou het doen zoals Han aangeeft.
Vergeet niet dat een beetje overspraak helemaal niet erg is..

pasqual
8 mei 2011, 22:17
ik zou het doen zoals Han aangeeft.
Vergeet niet dat een beetje overspraak helemaal niet erg is..

juist! en achteraf zou je kunnen opschonen voor de meest storende overspraak weg te halen. en je krijgt een veel spontanere drum te horen als dat hij met een metronoom moet meespelen. als tijd geen thema is, probeer het dan eens op deze manier...

iWishmaster
9 mei 2011, 13:38
Het opnemen van de drums is absoluut niet gelukt: gebrek aan kennis / apparatuur (drummics erg dof) / kwaliteit drumstel (valse snare, doorgalmende bass drum etc.) heeft tot een absoluut onacceptabele drumtrack geleid. In ieder geval kwamen wij er niet uit helaas. We gaan het nu anders aanpakken. De track van deze opnames gaat als basis dienen om de drums in Cubase te maken, daarna alle tracks inspelen op basis van die track. Duurt allemaal wat langer, maar dat is dan maar zo ...

HaroldA
9 mei 2011, 13:49
De track van deze opnames gaat als basis dienen om de drums in Cubase te maken

Huh? Toch geen midi-drums hoop ik? :stop:

iWishmaster
9 mei 2011, 14:19
Huh? Toch geen midi-drums hoop ik? :stop:

'tis maar hoe je het bekijkt: wordt ingespeeld op een elektrisch drumstel (overigens wel een prima kwaliteit elektrisch drumstel) en alle tracks opgenomen in Cubase.

The Bertman
9 mei 2011, 14:27
Ach, als je een plug-in als Easy Drummer gebruikt, heb je eerste kwaliteit samples, maar het is anders dan een echte drummer, dat is waar.

iWishmaster
9 mei 2011, 14:32
Ach, als je een plug-in als Easy Drummer gebruikt, heb je eerste kwaliteit samples, maar het is anders dan een echte drummer, dat is waar.

Ik heb wat opnames gehoord van midi-drums uit Cubase (geen idee welke plugin) en dat klonk toch wel erg goed. Voor een demo zeker goed genoeg. Voor een complete CD opname weet ik zo net nog niet, maar beter als een half vals drumstel ...

Han S
9 mei 2011, 19:29
Toch wel interessant, ik ben benieuwd waarom het opnemen van de drums niet is gelukt. Als je nou uitlegt wat je hebt gedaan, welke microfoons je hebt gebruikt en hoe je ze hebt geplaatst, dan kan iedereen daar wat van leren en zijn mening geven.

Drums opnemen is idd vrij lastig, hoe meer microfoons, hoe meer problemen. Mij lukt het vrij aardig :D, maar ik heb er ook veel mee ge-experimenteerd en ik kan kiezen uit 60 microfoons, dat is ook wel een voordeel.

Probeer zo nauwkeurig mogelijk te omschrijven hoe je het hebt gedaan en wat het resultaat daarvan was. Is goed voor iedereen en jij krijgt advies hoe je het volgende keer moet proberen.

grayfink
9 mei 2011, 19:53
Ik heb mijn voormalige bandje ook redelijk vaak opgenomen met budget drummics, dat klinkt dan in eerste instantie ook niks (dof), maar met eq trek je het hoog wat op en het laag wat naar beneden. Vervolgens wat compressie en huppetee, prima drumspoor.
Aldus een n00b.

iWishmaster
9 mei 2011, 20:01
Ok, ik zal het proberen:

-1 mic in het midden net niet tegen het vel van de bass drum. Heb wat ge-experimenteert met verschillende plekken, maar zo leek mij het het beste. Bass drum vel had geen gat, dus we konden er ook geen dekens oid tegen de galm inleggen.
-1 mic op de snare (zo'n 5 cm boven het vel)
-1 mic midden tussen de twee kleine toms
-2 overheads, beide ongeveer een halve meter 'links' en 'rechts' boven de bekkens. Waarbij de 'linkse' iets lager zat bij de hi-hat

Grootste probleem: in het algemeen een dof geluid op de toms / bass drum. Overheads waren op zich goed qua helderheid, maar pikte wel veel gitaar op. De gitaarversterkers stonden iets weggericht van de drums, maar niet genoeg (of te hard) blijkt. Bass drum galmde enorm (maar dat doet het akoustisch ook). Ook teveel bass, ondanks dat de 'bas cut' aan stond op het mengpaneel. Snare was gewoon iets vals, maar dat is het akoustisch ook.

Overigens is dit alles zonder EQ, limiter, compressie etc. We vonden het al moeilijk genoeg met alleen plaatsing van de microfoons en volumes ...

grayfink
9 mei 2011, 20:22
Ik heb nog nooit een bassdrum zonder dempkussen/deken gezien (behalve in de winkel dan). Je weet dat je dat voorvel er af kunt halen hé?

Han S
9 mei 2011, 20:54
Ja, gewoon dat voorvel er af halen, oud kussen er in tegen het slagvel, iets zwaars om dat kussen op zijn plek te houden en de mic op de beste plaats zetten, experimenteren, meer naar buiten is meer laag, dichter naar het vel is meer attack.

De toms: zet de microfoons er niet te dicht op want vanwege het proximity effect krijg je te veel boem. Als hij flink hard slaat kun je gewoon 10 a 15 cm van het vel vandaan, krijg je een opener en feller geluid.

De snare: ook iets verder proberen, laat hem over de rand kijken naar het midden van het vel.

De overheads: neem hyper cardioids, mag ook dynamisch of ribbon zijn en zet ze op een meter afstand van het centrum van het snarevel.

Als je het zo doet en je hebt een goed klinkend slagwerk dan moet je een meer dan redelijk geluid hebben.

iWishmaster
9 mei 2011, 22:46
Ja, gewoon dat voorvel er af halen, oud kussen er in tegen het slagvel, iets zwaars om dat kussen op zijn plek te houden en de mic op de beste plaats zetten, experimenteren, meer naar buiten is meer laag, dichter naar het vel is meer attack.

De toms: zet de microfoons er niet te dicht op want vanwege het proximity effect krijg je te veel boem. Als hij flink hard slaat kun je gewoon 10 a 15 cm van het vel vandaan, krijg je een opener en feller geluid.

De snare: ook iets verder proberen, laat hem over de rand kijken naar het midden van het vel.

De overheads: neem hyper cardioids, mag ook dynamisch of ribbon zijn en zet ze op een meter afstand van het centrum van het snarevel.

Als je het zo doet en je hebt een goed klinkend slagwerk dan moet je een meer dan redelijk geluid hebben.

Bedankt voor de tips, ga ik volgende keer zeker eens proberen. Lijkt me toch beter als midi-tracks ...