PDA

View Full Version : welk effect?



nak
5 mei 2011, 21:25
Hoorde laats weer een oud nummer van Paul young met zo'n apart gitaar geluid.
Iemand een idee welk effect hier wordt gebruikt?
Het gaat gelijk om de eerste paar tonen die je hoort.
http://www.youtube.com/watch?v=faHyG-IU5Jg

Mitch
5 mei 2011, 21:49
Back to the 80s :D
Ik denk niet dat het een elektrische gitaar is met een effect er overheen. 't Is een beetje een sitar geluid, maar of het nou en daadwerkelijk akoestisch instrument is dat een beetje is platgeproduceerd, of een synthesizer sound... geen idee. Het eerste lijkt me realistischer in die tijd.

onrust nv
8 mei 2011, 09:40
maar of het nou en daadwerkelijk akoestisch instrument is dat een beetje is platgeproduceerd, of een synthesizer sound... geen idee. Het eerste lijkt me realistischer in die tijd.

Dat zou ook best een yamaha DX7 fm synthesizer kunnen zijn, dat lijkt mij de eerste kandidaat. Was net uit en erg ewild en zeer veel gebruikt. Daar kun je echt alle geluiden mee nabootsen, alleen wel wat platter dan het echte geluid.

Mitch
8 mei 2011, 10:39
Ja, ik zie nu dat ik het verkeerdom zeg: ik bedoelde dus het tweede: een synth. DX7 kun je dan inderdaad niet omheen :D

Ron Houben
8 mei 2011, 11:13
Dat is een Coral of Danelectro sitar gitaar. Je kunt ze af en toe in de winkel vinden van het merk Italia.

Jerry Jones maakt die vat en zeker ook Die maakte alweer Danelectro modellen voordat die uit China onder de Danelectro naam werden heruitgegeven.

http://www.youtube.com/watch?v=7YiEPGUx4ag Daar is die te zien, de gitarist heeft een geel T-shirt aan en staat rechts (vanuit het publiek gezien). Luister ook naar Do it again van Steely Dan. Niks Synthesizer of effect pedaal. Een echt instrument is dit.

Mitch
8 mei 2011, 12:13
Hé te gek zeg! Goeie vondst.

Ron Houben
11 mei 2011, 12:15
Die Danelectro Sitar gitaren waren een must in de 60-er jaren. Op veel Motown platen hoor je die ook meedoen. Erg gaaf.

DemolitionColorScheme
11 mei 2011, 13:14
Die Danelectro Sitar gitaren waren een must in de 60-er jaren. Op veel Motown platen hoor je die ook meedoen. Erg gaaf.
Ik was jaren geleden echt gefascineerd door dat ding. Ik zou er nog graag een bespelen voor ik dood ga.