PDA

View Full Version : London City Comet upgraden?



Bonecrushingbrutality
5 mei 2011, 17:42
Na het lezen van al die goede commentaren over de London City telecaster heb ik er gisteren één in huis gehaald. Aangezien ik met een nieuwe band bezig ben, had ik nood aan een gitaar voor het rustigere werk. Want ik heb geen zin om met mijn Jackson postrock te spelen. Mijn budget was redelijk beperkt, dus de high-end telecasters lagen niet binnen mijn mogelijkheden. Ik heb eerst nog even getwijfeld om te sparen voor een Fender MIM, maar ik ben ongelooflijk blij dat ik dat niet heb gedaan. De Comet is prachtig in Butterscotch en speelt veel beter dan je zou verwachten van een gitaar waar ik nieuw 165€ aan heb gegeven.

Nu is er wel ruimte voor verbetering en wat ik zeker meteen wil vervangen is de topkam, want die stelt echt niets voor. Ik heb hier heel wat topics gelezen over de LC comet en er wordt steeds aangeraden om er een Graphtech topkam in te steken, maar nergens vind ik een duidelijke link naar het juiste model. Hopelijk weet iemand van jullie welk specifiek kammetje ik bestel?

Daarnaast heb ik ook veel gelezen dat mensen de brug vervangen met één met compensated saddles. Wat doet dit juist? Is dit voor mij "noodzakelijk" als je het genre in het achterhoofd houdt dat ik ga spelen? Ik ben niet specifiek opzoek naar een tele twang, dus daarvoor wil ik het niet doen.

Hopelijk hebben jullie nog tips om van deze gitaar een echt werkpaard te maken! Ze gaat sowieso langs de technieker om volledig afgesteld te worden.

Didier

Spades
5 mei 2011, 17:52
Interessant dit topic. Heb sinds kort ook een LC en ben wel een beetje opzoek naar de Tele-twang, dat is het enige dat ik een beetje mis in de gitaar. Voor de rest, aanrader! Zie de reacties op bovenstaande ook graag tegemoet :)

BamBuFan1
5 mei 2011, 18:00
Hopelijk hebben jullie nog tips om van deze gitaar een echt werkpaard te maken! Ze gaat sowieso langs de technieker om volledig afgesteld te worden.

Toevallig heb ik net deze week m'n oph03rkit voor mijn butterscotch Comet 1 besteld. Het gaat er mij om betaalbaar een aantal verbeteringen door te voeren, waarbij ik niet al teveel op de authenticiteit van het Telecaster-model heb gelet. Dit is wat ik voor de Comet besteld heb:

1 x Kluson Lockheads 6 Links Ovaal Nickel (TF-1353) = 27.50EUR
1 x MALLORY 150'S, .047 µF @ 250 V (TF-10877) = 1.10EUR
2 x Alpha potmeter A250k log 8mm (TF-3004) = 2.90EUR
1 x Tele Brug Wilkinson WTB, Chrome (TF-10923) = 21.00EUR
2 x Diego Roller String Tree Chrome (TF-2201) = 3.50EUR

De Wilkinsonbrug is weliswaar voorzien van 'maar' drie brugzadels, maar alle zes snaren zijn wel degelijk intoneerbaar. Ik had ook voor een brug met zes individuele zadels kunnen kiezen, maar ik vind een driezadelbrug nou juist zo kenmerkend voor een Tele.

De topkam maak ik zelf van een standaard bone nut die ik nog heb liggen.

Bonecrushingbrutality
5 mei 2011, 18:03
Bedankt voor de reacties!

Mag ik je vragen waar je die onderdelen hebt besteld? Weet je toevallig of de Wilkinson brug zonder problemen past en je dus niet moet gaan boren?

Jan H
5 mei 2011, 18:07
Ik weet niet of de topkam vervangen echt nodig is? Misschien om ontstemmen tegen te gaan, als je gaat vervangen neem er dan een van grafiet, laat het wel plaatsen door een vakman want als je er geen ervaring in hebt kan het wel eens goed mis gaan.

De tuners vervangen is bij de comet de enige echte verbetering, neem b.v.b die van Gotoh, maar bewaar zeker de oude zodat de gitaar nog ooit terug kan in de oude staat.
De brug vervangen zal niet bijdragen aan een andere sound...mooi laten zoals die is, wil je hem toch vervangen....neem dan een Fender brug.

Voor de rest.....spelen met die handel...topgitaartje.;)

BamBuFan1
5 mei 2011, 18:20
Bedankt voor de reacties!

Mag ik je vragen waar je die onderdelen hebt besteld? Weet je toevallig of de Wilkinson brug zonder problemen past en je dus niet moet gaan boren?

Ik heb het besteld bij tonefactory.nl. Ik heb niet precies de maten van de Wilkinson brug opgezocht, maar ik heb inmiddels een aantal Wilkinson bruggen voor verschillende Fender-achtige (bas)gitaren gebruikt en die waren allemaal gelijk aan de standaardmaten.

barno
5 mei 2011, 18:42
wilkinson brug met brass saddles compensated is wel degelijk een goede upgrade.
Als je een top notch dingen wil zoals Glendale of Callaham, dan heb je superspul maar kost ongeveer zoveel als je hele LC

heb onlangs een nieuwe hals gebouwd voor een LC, maakt een groot verschil uit. de halsjes van de recentere LC's zijn namelijk lucifers.

BamBuFan1
5 mei 2011, 18:46
wilkinson brug met brass saddles compensated is wel degelijk een goede upgrade.
Als je een top notch dingen wil zoals Glendale of Callaham, dan heb je superspul maar kost ongeveer zoveel als je hele LC

heb onlangs een nieuwe hals gebouwd voor een LC, maakt een groot verschil uit. de halsjes van de recentere LC's zijn namelijk lucifers.

Ik vind dat Wilkinson nette bang-for-the-buck hardware levert voor budgetgitaren. Zo is de Wilkinson brug die ik op mijn Custom Jazz Bass heb gezet voorzien van een twee keer zo dikke grondplaat dan het (Japanse) origineel, en van zware brass zadels. Die brug heeft heel duidelijk zijn uitwerking op het geluid van die bas.

Ik heb de luxe dat ik een vintutsj Squier Tele (Samick Korea) maple hals heb die zo exact op de LC body past dat ik zelfs de gaten niet opnieuw hoef te boren. Ik kan dus zo heen en weer switchen tussen de inderdaad ietwat kindvriendelijke Comet hals en die Samick boomstam.

Bonecrushingbrutality
5 mei 2011, 18:52
In welk opzicht is zo'n brug dan goede upgrade? Zo'n brug kost maar 21€, dus ik vraag me wel af in welke mate het dan een échte upgrade is. Nu moet niet alles duur zijn om goed te zijn, want anders zou ik geen Comet kopen, maar ik ben toch wel nieuwsgierig.

Is er een groot verschil tussen een 3 saddle of een 6 saddle brug qua sound? Want ik ben aan het twijfelen om ineens voor een iets duurdere 6-zadel brug te gaan voor betere intonatie, maar ik weet niet wat dit met het karakter van de tele doet.

Over de nek ben ik juist heel tevreden, want ik ben redelijk gewoon om op dunne nekken te spelen (Jackson usa)!

Bonecrushingbrutality
5 mei 2011, 19:01
1 x MALLORY 150'S, .047 µF @ 250 V (TF-10877) = 1.10EUR
2 x Alpha potmeter A250k log 8mm (TF-3004) = 2.90EUR



Mag ik je vragen waarom je dit ook hebt besteld?

BamBuFan1
5 mei 2011, 19:06
In welk opzicht is zo'n brug dan goede upgrade? Zo'n brug kost maar 21€, dus ik vraag me wel af in welke mate het dan een échte upgrade is. Nu moet niet alles duur zijn om goed te zijn, want anders zou ik geen Comet kopen, maar ik ben toch wel nieuwsgierig.

Veel Comet-spelers, vervangen de standaard brugzadels door messing exemplaren. Toen ik even rondkeek naar de prijzen voor die messing zadels kon ik al gauw concluderen dat zo'n complete Wilkinson brug ongeveer even duur is en dan krijg je de verbeterde intonatie er gratis bij ;)


Is er een groot verschil tussen een 3 saddle of een 6 saddle brug qua sound? Want ik ben aan het twijfelen om ineens voor een iets duurdere 6-zadel brug te gaan voor betere intonatie, maar ik weet niet wat dit met het karakter van de tele doet.

Daar moet ik je het antwoord helaas schuldig op blijven. Een verschil in geluid tussen messing of stalen brugzadels lijkt me meer voor de hand liggen. Wat ook een groot verschil maakt is of je de snaren door de body voert of ze van voren door de brug trekt. Ik vind persoonlijk deze Wilkinson brug het ideale compromis tussen klassiek Telecaster en modern intoneerbaar.

Er zijn tig Fender Tele's uitgebracht met moderne hardtail (Strat) bruggen. In de Gitarre&Bass van verleden maand stond nog een mooi voorbeeld: de Fender 60th Aniversary Telecaster.

http://media.fmicdirect.com/fender/images/products/guitars/0116112768_frt_wmd_001.jpg


Over de nek ben ik juist heel tevreden, want ik ben redelijk gewoon om op dunne nekken te spelen (Jackson usa)!
Pfff, hoomoo! ;)

munkie
5 mei 2011, 19:47
Ik vind de topkam op mijn Comet nu juist prima voor een gitaar in die prijsklasse. Tuners hebben een wat kort slagje zeg maar, ze blijven wel goed op stemming vind ik. Ik heb goede ervaringen met Gotoh. Ik heb er GFS Lil Punchers op gezet om er een rock('n roll) Tele van te maken. Ik heb hem net weer eens uit de zak gehaald, hij begint wel wat "natural relic" te vertonen, roestplekken op de metalen "control plate". Nou ja, geeft hem karakter zeg maar ;)

Volumepotmeter begint wat te kraken. Ik denk dat ik hem ook eens aan ga pakken a la de eerdere "poster" in dit "topic". Ik heb alleen wel eens gelezen dat die messing brugzadels snel inslijten?

BamBuFan1
5 mei 2011, 19:51
Volumepotmeter begint wat te kraken. Ik denk dat ik hem ook eens aan ga pakken a la de eerdere "poster" in dit "topic". Ik heb alleen wel eens gelezen dat die messing brugzadels snel inslijten?

Een groot aantal van mijn vintutsj Japanse schatten (jaren '70) heeft zelfs volledig messing hardware (dus brug, tuners, knoppen enz) en daar heb ik nog geen inslijtsporen op gezien.

guitarkid
5 mei 2011, 21:20
...... Het gaat er mij om betaalbaar een aantal verbeteringen door te voeren, waarbij ik niet al teveel op de authenticiteit van het Telecaster-model heb gelet.

....... Ik had ook voor een brug met zes individuele zadels kunnen kiezen, maar ik vind een driezadelbrug nou juist zo kenmerkend voor een Tele.


Maar toch wel een beetje authenticiteit.... ;)
En terecht!!!!

Gr. Coos

BamBuFan1
5 mei 2011, 21:41
Maar toch wel een beetje authenticiteit.... ;)
En terecht!!!!

Gr. Coos

http://4.bp.blogspot.com/_NURTFz-26UI/S-BQ6W5c5OI/AAAAAAAABPY/R42GpgII_Ak/s1600/busted.jpg

Morio66
5 mei 2011, 21:54
Twee vraagjes...
Weet iemand de pocketmaat van de Comet?
En.. Kluson Lockheads... zien er strak uit... nu Wilkinsons op mijn zelf bij elkaar gezocht strat gezet, waren net zo duur.. maar vind de Klusons mooier..

BamBuFan1
13 mei 2011, 00:31
Twee vraagjes...
Weet iemand de pocketmaat van de Comet?
En.. Kluson Lockheads... zien er strak uit... nu Wilkinsons op mijn zelf bij elkaar gezocht strat gezet, waren net zo duur.. maar vind de Klusons mooier..

Halspocket Comet 1: 75x56mm

Update: de Wilkinson WTB compensated brug past 1:1, net als de Kluson lockheads links ovaal (je hoeft zelfs de gaatjes voor de schroefjes niet opnieuw te boren). De lockheads worden trouwens geleverd met kunststof vulringen die voor een staggered verloop zorgen (meer druk op de topkam).

DrHanz
17 oktober 2012, 01:54
Vond de stock zadels eigenlijk beter klinken dan brass zadels... Meer bite en meer tele...
Heb wel de tunes vervangen door gotoh's, maar wil er eigenlijk Klusin tuners op.

DrHanz
18 oktober 2012, 10:50
Kom er achter dat de afstand tussen de tuners op de Comet net iets ruimer is dan de standaard afstand die Kluson voor een setje 6 in lijn rekent. (Is bij X6omet 25 mm ipv. 23,8 mm) omdat 6 in lijn steeds het 'tussenschroefje' deelt gaat dit waarschijnlijk niet passen. Wat hebben jullie gebruikt als tuner upgrade voor de Comet? Gewoon losse round-backs?

Squier4ever
18 oktober 2012, 15:25
Vond de stock zadels eigenlijk beter klinken dan brass zadels... Meer bite en meer tele...
Heb wel de tunes vervangen door gotoh's, maar wil er eigenlijk Klusin tuners op.

Ik heb echt compleet het tegenovergestelde ervaren. Met dikke brass saddles klinkt het veel meer tele-like, de ouwe zadels klonkenveel ieler.

DrHanz
18 oktober 2012, 15:33
Ik heb echt compleet het tegenovergestelde ervaren. Met dikke brass saddles klinkt het veel meer tele-like, de ouwe zadels klonkenveel ieler.

Ok, heb je een Comet met een maple of een rosewood toets? Dat kan nog wel eens verschil maken, hoor vaak dat brass beter klinkt bij maple en steel bij rosewood. Maar blijft uiteindelijk kwestie van smaak natuurlijk.

Squier4ever
18 oktober 2012, 15:39
Rosewood... Ligt er natuurlijk ook aan wat jet zelf associeert met hét telegeluid. Voor mij is optimaal maple en brass, maar dit komt in de buurt. Wil wel een keer een dikkere hals, veel dikker zelfs.

BamBuFan1
18 oktober 2012, 17:43
Ik heb een set losse Klusons {MLK6LN) erop zitten. Lekker vintutsj uiterlijk, en dankzij onderleggertjes zelfs staggered.

DrHanz
22 oktober 2012, 18:57
Twijfel nog of het de moeite loont om mijn Comet te verkopen en in plaats daarvan een Squier Classic Vibe 50 te kopen. Qua geluid is de Comet eigenlijk precies wat ik zoek, maar zo'n Squier van pine is misschien net weet wat lichter dan de 3.8 kilo die mijn Comet weegt en ook de net iets dikkere maple neck lonkt... Wat zouden jullie doen? Comet of Vibe?