PDA

View Full Version : volume knop losser zetter



apekop
5 mei 2011, 14:01
Ik doe veel volume swells met mijn pink. Maar op beide gitaren die ik heb staat de volume knop eigenlijk te strak om hem snel op en neer te bewegen.
Hoe kan ik de volume knop heel licht 'bespeelbaar' maken? Het zijn strat stijl knoppen.

Zoiets dus: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.guitarpartsusa.com/ccp51/media/images/product_detail/KNS-1-1.jpg&imgrefurl=http://www.guitarpartsusa.com/item--Fender-Stratocaster%25C2%25AE-style-Volume-Knob-white--PROD77&usg=__rgo5BvUjnnVL4zoauvecZap33WQ=&h=200&w=200&sz=4&hl=nl&start=0&sig2=4BDrai3r_1sOiPqtq4PEfw&zoom=1&tbnid=tix01F-oq1U3BM:&tbnh=160&tbnw=160&ei=Y5HCTbyIE8brOam-5N0E&prev=/search%3Fq%3Dstrat%2Bvolume%2Bknobs%26hl%3Dnl%26cl ient%3Dfirefox-a%26hs%3DFSd%26sa%3DX%26rls%3Dorg.mozilla:en-US:official%26biw%3D1680%26bih%3D819%26tbm%3Disch% 26prmd%3Divnsfd&itbs=1&iact=hc&vpx=534&vpy=127&dur=1388&hovh=160&hovw=160&tx=88&ty=55&page=1&ndsp=32&ved=1t:429,r:2,s:0

Eygen
5 mei 2011, 14:15
Beetje olie in het draaimechaniek van de potmeter spuiten?

Verder is er denk ik niet veel dat je kan doen. Met slijtage komt ie ook wel wat losser te zitten ;)

apekop
11 mei 2011, 16:50
Hij loopt nu wat soepeler met dat smeermiddel. Voor die hele snelle achtste noten swells moet hij echt behoorlijk soepel gaan.

Nog een gerelateerde vraag. In 1 van mijn gitaren komt de swell er te abrupt in. In het 'begin' van de knop is er dus al te veel volume. waardoor swells minder klinken. In mijn andere gitaar is de fade in veel geleidelijk. Als ik er een andere potmeter in laat zetten, welke moet ik dan hebben voor een geleiderijkere volume verandering?

nico verduin
11 mei 2011, 17:10
Hij loopt nu wat soepeler met dat smeermiddel. Voor die hele snelle achtste noten swells moet hij echt behoorlijk soepel gaan.

Nog een gerelateerde vraag. In 1 van mijn gitaren komt de swell er te abrupt in. In het 'begin' van de knop is er dus al te veel volume. waardoor swells minder klinken. In mijn andere gitaar is de fade in veel geleidelijk. Als ik er een andere potmeter in laat zetten, welke moet ik dan hebben voor een geleiderijkere volume verandering?Analoge potmeter. Je hebt nu waarschijnlijk een lineaire er in zitten.

HaroldA
11 mei 2011, 17:17
Analoge potmeter. Je hebt nu waarschijnlijk een lineaire er in zitten.

Analoge potmeter? :???:

Of bedoel je logaritmisch?

Eygen
11 mei 2011, 17:21
Analoge potmeter? :???:

Of bedoel je logaritmisch?

Hij bedoelde denk ik wel logaritmisch. Wij horen een logaritmische pot als geleidelijk en een lineaire klinkt raar.

Even de electronicaruimte open maken om te kijken hoeveel KOhm de pot is, vervangen met een logaritmische met dezelfde weerstand.

apekop
12 mei 2011, 02:58
ok, bedankt.
Ik dacht juist dat lineair geleidelijk was.

nico verduin
12 mei 2011, 06:33
Analoge potmeter? :???:

Of bedoel je logaritmisch?oeps:makeup: teveel bezig met analoog meten:seriousf:

nico verduin
12 mei 2011, 06:36
ok, bedankt.
Ik dacht juist dat lineair geleidelijk was.Bij lineair is de verdeling evenredig verdeeld over de potmeter. Bij logaritmisch is er in het begin van de potmeter heel weinig verandering en wordt deze verandering exponentieel groter naarmate de pot verder wordt gedraaid. Overigens zijn ze niet echt logaritmisch tegenwoordig maar dat is een andere discussie.

nak
12 mei 2011, 07:18
Ik dacht juist dat lineair geleidelijk was.
Rekenkundig wel maar ons gehoor ervaart logaritmisch als geleidelijk.

apekop
13 mei 2011, 09:53
ok, altijd al slecht geweest in wiskunde. Toch maar eens zo'n logaritmisch potje erin laten zetten dus.

tommus42
13 mei 2011, 11:11
Ja, als je een goedkope (goed genoeg) bij de elektronicazaak koopt, heb je gelijk een licht-draaiende.

apekop
13 mei 2011, 11:31
hoe bedoel je? waarom zouden die lichter draaien dan eentje bij een gitaarzaak?

HaroldA
13 mei 2011, 11:33
En wat dacht je van een knop met een grotere diameter? Daarmee ben je ook "sterker".

guitarnijboer
13 mei 2011, 12:09
De CTS volume potmeters die ze bij gitaarwinkels verkopen zijn niet altijd goed geschikt voor gitaar. Je moet de potmeters hebben waar op de achterkant in het midden het asje door de achterkant steekt. Bij deze potmeters draait het asje veel lichter dan bij de CTS met gesloten achterkant waarbij een groot stuk plastic op het asje tegen de achterkant aandrukt en veel wrijving geeft.

Je hebt ook nog potmeters van (ik denk Alpha) die gelabeld zijn als EVH potmeters. Deze zijn er in 500 en 250K uitvoering. Deze potmeters draaien echt verschrikkelijk licht (blazen is al genoeg). De kwaliteit is ook goed. Enige nadeel is dat ze een 6,3 mm metalen asje hebben en je dus heel goed moet zoeken naar een geschikte knop die je er op kan schroeven.