PDA

View Full Version : Engl retro tube 100



Thiez
5 mei 2011, 12:36
Ik had hem al even genoemd in het musik messe topic, maar ik vermoed dat er nog maar weinig mensen dat topic lezen dus vandaar een eigen topicje.

Ik kwam deze tegen op internet:
http://www.youtube.com/v/lDKUCSTVaJs?version=3

Ik moet zeggen dat ik heel erg benieuwd ben naar het resultaat van de Engl Retro. Het lijkt me echt een interessant dingetje. Ik vind mijn blackmore heerlijk klinken maar soms zou de voicing van mij nog wat meer vintage mogen.
De Retro wordt op sommige sites al weer aangegeven als een zoveelste 'hotrodded JCM800' maar ik vind dat veel versterkers nogal snel dat hokje in geduwd worden terwijl het verre van is.

Baco
5 mei 2011, 12:52
Da's ook eentje die ik in de gaten ga houden, lijkt me idd een leuke amp!

Scopperloit
5 mei 2011, 12:53
Leuke vondst!

Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat. Een heel ander type amp dan ik van ENGL gewend ben, maar de sound klinkt uitgaande van dit filmpje wel netjes.

LordRiffenstein
5 mei 2011, 13:45
Ik vind mijn blackmore heerlijk klinken maar soms zou de voicing van mij nog wat meer vintage mogen.

Dan moet je eens aan de slag met preamp lampen, om te beginnen een ecc81/12at7 als PI, misschien ook nog eentje op de V2.

the sure thing
5 mei 2011, 14:01
Ik vind eerlijk gezegd de klank heel slecht en ook niets te maken hebben met Marshall. Schoenmaker, hou je bij je leest... Engl moet echt niet de retro-kant opgaan maar het type amps blijven maken waar ze al "goed" in waren.

Thiez
5 mei 2011, 15:16
Dan moet je eens aan de slag met preamp lampen, om te beginnen een ecc81/12at7 als PI, misschien ook nog eentje op de V2.

Ik heb er inderdaad al welleens een in de fasedraaier gehad. Dan wordt de versterker wel wat opener van sound maar ik vind hem lekkerder scheuren met een ecc83.


Ik vind eerlijk gezegd de klank heel slecht en ook niets te maken hebben met Marshall. Schoenmaker, hou je bij je leest... Engl moet echt niet de retro-kant opgaan maar het type amps blijven maken waar ze al "goed" in waren.

Het blijft natuurlijk een demo filmpje. En persoonlijk vind ik het schoenmaker blijf bij je leest principe wel beter (kijkende naar fender MH bijvoorbeeld), maar aan de andere kant vind ik de Engl classic een goede sound hebben ook.

vinni
6 mei 2011, 09:28
Vind het wel erg lekker klinken.....

Als ik'm in het wild tegen kom dsn test ik'm zeker!

Vinni

Thiez
11 juli 2011, 22:56
http://www.youtube.com/watch?v=DzKWFBkX2PM&feature=share een nieuw filmpje van engl over de amp.
Ik weet het niet... Kunt er vast lekkere sounds uithalen maar ik ben niet overtuigd.

Thiez
16 januari 2012, 22:50
De looks zijn wel heel erg overtuigend vind ik. Erg sexy kastje:
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/398729_365305090163020_181531655207032_1534478_318 11478_n.jpg

YannickH
16 januari 2012, 23:12
damn die ziet er vet uit:o

Thiez
17 januari 2012, 22:39
Ook in andere kleur leverbaar, vind persoonlijk die rode mooier:
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/399482_366105870082942_181531655207032_1536488_201 727800_n.jpg

Orpheo
17 januari 2012, 22:43
ben bang dat ie die organische ronk van een marshall bij lange na niet op kan leveren.

Thiez
17 januari 2012, 23:00
ben bang dat ie die organische ronk van een marshall bij lange na niet op kan leveren.

Denk het ook niet, hij zal het losse van een marshall zeker niet hebben. Maar hoeft ook niet opzich. Ben er wel heel benieuwd naar, als het een tof rock versterkertje wordt vind ik het helemaal prima ;)
Hoop ook hij in de prijscategorie van de thunder, screamer en blackmore gaat vallen ipv invader etc.

guitarkid
22 januari 2012, 15:22
Ik heb net wat clipjes van de Namm gezien en ik word daar wel erg vrolijk van.... Hmmmm, mijn zoon heeft net een Engl Steve Morse + cab gekocht. Dan mag papa toch ook een Engl??? :)

Remork1970
22 januari 2012, 15:47
Ja dat mag, als je maar wel de mids dichtdraait en de gain op max zet Goddammit!

guitarkid
22 januari 2012, 16:17
Ja dat mag, als je maar wel de mids dichtdraait en de gain op max zet Goddammit!

:):):):)
Maar nee, ik wil Retro, geen heavy metal-meuk! :seriousf:

arjanb01
22 januari 2012, 16:43
Ik hoor niets nieuws onder de zon, lekkere gedefinieerde clean sound en een hele mooie zangerige ronde leadtone, wat we van alle engls gewend zijn, prima amp maar meer van hetzelfde alleen andere verpakking.

hole
23 januari 2012, 09:05
Overigens: niet in verschillende kleuren leverbaar.

Je krijgt 3 frontjes erbij geleverd (het moet niet gekker worden)..Op het NAMM filmpje klinkt hij erg lekker.

Geen midi..jammer (ja je kunt het oplossen met een switcher maar toch...).

hole
23 januari 2012, 09:06
I Hmmmm, mijn zoon heeft net een Engl Steve Morse + cab gekocht.

GVD die uit groningen zeker (Studio Lucan)? Daar zat ik ook op te azen. Als het die is, heeft hij er zeker niet te veel voor betaald!

guitarkid
23 januari 2012, 09:49
GVD die uit groningen zeker (Studio Lucan)? Daar zat ik ook op te azen. Als het die is, heeft hij er zeker niet te veel voor betaald!

Klopt! Die heeft trouwens wel een tijdje te koop gestaan, maar viel in eerste instantie toch wat buiten zijn budget. Hij klinkt echter zo veel beter dan een hoop andere amps dat we besloten hebben dat hij toch een dergelijk bedrag mocht uitgeven! We hebben overigens een erg goede deal gemaakt, details via PM.... ;)

Over die Retro 100: grappig dat je die frontjes er los bij krijgt. Ik hoor overigens wat "dumble-achtigs" in de tone en dat vind ik echt zeer interessant!
Ik vind die vanille wel het mooist! Klinkt vast ook nog beter! :seriousf:

hole
23 januari 2012, 09:59
Klopt! Die heeft trouwens wel een tijdje te koop gestaan, maar viel in eerste instantie toch wat buiten zijn budget. Hij klinkt echter zo veel beter dan een hoop andere amps dat we besloten hebben dat hij toch een dergelijk bedrag mocht uitgeven! We hebben overigens een erg goede deal gemaakt, details via PM.... ;)


Mooie catch! Gefeliciteerd. BEn benieuwd naar zijn ervaringen (mooi nieuw topic ook :D)

Thiez
3 februari 2012, 17:29
Ik vind het opzich wel veel belovend klinken. Engl wilt volgens mij langzaam van hun metal imagootje af. Invader was al een beest van een versterkers, raider was al meer rock georienteerd, gigmasters.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=1gnLGqZdR5g#!

guitarkid
3 februari 2012, 17:42
Ik vind het opzich wel veel belovend klinken. Engl wilt volgens mij langzaam van hun metal imagootje af. Invader was al een beest van een versterkers, raider was al meer rock georienteerd, gigmasters.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=1gnLGqZdR5g#!

Zo komt Engl dus niet van zijn metal imagootje af! Zit er weer zo'n metalhead op te spelen, die dus het woord Retro niet kent. Op zich wel mooi dat die amp dit ook kan, maar ik heb al aanmerkelijk overtuigender dingen gehoord dan deze instant drop D-meuk!
No offence, dus bang niet te hard on my head... :seriousf:

Thiez
3 februari 2012, 18:28
Zo komt Engl dus niet van zijn metal imagootje af! Zit er weer zo'n metalhead op te spelen, die dus het woord Retro niet kent. Op zich wel mooi dat die amp dit ook kan, maar ik heb al aanmerkelijk overtuigender dingen gehoord dan deze instant drop D-meuk!
No offence, dus bang niet te hard on my head... :seriousf:

Ik weet niet wat jij onder metal verstaat dan maar naar mijn idee begint hij pas bij 3:40 met metal ;) But I will bang my head to this amp!

ieme
3 februari 2012, 19:19
Bernd aufermann klinkt op elke amp goed...

guitarkid
3 februari 2012, 22:51
Ik weet niet wat jij onder metal verstaat dan maar naar mijn idee begint hij pas bij 3:40 met metal ;) But I will bang my head to this amp!

Klopt, maar ik vind dat hij nou juist niethet retro-karakter van deze amp laat horen!
En ja, ik lust ook wel pap van deze amp! ;)

Thiez
21 maart 2012, 17:50
Er gaat ook een combo versie van uitkomen:
http://p.twimg.com/Aof0033CMAAjR5h.jpg:large

Thiez
7 oktober 2012, 10:38
Oke, gisteren de amp geprobeerd. Een beetje een tegenvaller eerlijk gezegd. De sound is wel lekker maar er ligt een dekentje overheen. Er zit geen presence op de versterker en die mis je heel erg. Wanneer je de amp verder open zet komt het wel wat ten goede. Maar naast de K&E black rose had hij weinig tegenstand. Daarna ook nog even naast mijn blackmore gezet en ook daar verloor hij van. De blackmore scheurt en prikt veel lekkerder door. De retro klinkt erg dof.

Marc Oblivian
9 oktober 2012, 17:38
Is ook mijn conclusie. Ik heb hem een tijdje geleden in Boekel bij Guitarking getest. Het was niet wat ik ervan had verwacht. Niet de dynamische oldschool klank (beetje Marshallachtig) wat ik ervan had verwacht. Vond mijn Powerball beter, om maar te zwijgen van de Soldano's die er stonden. De K&E vond ik wel minder. Was helemaal niet mijn sound....

Thiez
9 oktober 2012, 19:59
Ik vind nog steeds de blackmore de lekkerst klinkende engl amp. Meest open sound vind ik (gevolgd door de balls). de rest heeft allemaal een beetje zo een compressed tintje en moet je al flink ver open zetten wil je dat eruit krijgen.

Ik vond de K&E opzich wel lekker klinken. alleen de prijs is veel te hoog voor wat het is. Maarjah, dat is omdat het handgebouwd is waarschijnlijk en er dus veel uurloon bij zit ook.
Soldano staat ook voor mij nog steeds aan de top. Heerlijke sound. Hotrod een keer geprobeerd, en laatst met een vriend van me een soldano avenger opgehaald voor hem. heerlijk hoor. Lekker die scheurende sound met veel ballen.