PDA

View Full Version : Welke combo lijkt het meest op mijn stack?



Venlonaer
5 mei 2011, 12:31
Zoals de titel al verklapt ben ik op zoek naar een mooie combo die nagenoeg het zelfde geluid kan leveren als mijn stack.
Ik wil er een combo bij omdat ik het slepen met mijn stack naar de oefenruimte nou niet een geweldige oplossing is en omdat ik niet tevreden ben over mijn huidige combo.

Ik heb als stack een Marshall JCM2000 DSL 50 met een JCM800 cabinet (4x25 watt celestions).
Als combo heb ik op het moment een JCM2000 DSL401. Nu vind ik de distortion van deze combo gewoonweg niet diep genoeg/ te oppervlakkig. Ik zoek dus een mooie combo die dat wel heeft.

Ohw, en de gtaar die ik gebruik is een Gibson LP Custom.

Ik ben niet persé merk gebonden dus alternatieven dan marshall zijn ook van harte welkom :ok:
Dus wat kunnen jullie mij adviseren om eens te gaan proberen?

iWishmaster
5 mei 2011, 12:58
Wat bedoel je precies met diep en oppervlakkig? Het zouden toch redelijk dezelfde versterkers moeten zijn dacht ik? Als je laag / punch mist ga je dat in een andere combo ook niet vinden: een grote stack heeft dat nu eenmaal meer. Tenzij het een 4x12" combo is natuurlijk, maar dat lijkt me niet wat je zoekt.

Wat voor een speaker zit er in de combo? Zijn de buizen misschien versleten? Dat laatste kan je geluid ook wat 'saai' doen klinken.

Venlonaer
5 mei 2011, 13:00
Ik mis inderdaad het lage (de bas zeg maar).
Ik heb eigenlijk geen idee welke speaker er inzit. Straks maar eens openmaken. En of de buizen versleten zijn, nee volgens mij niet. Teminste waaraan kan ik dat merken; ben niet zo thuis op het gebied van versterkers:sssh:

iWishmaster
5 mei 2011, 13:10
Ik mis inderdaad het lage (de bas zeg maar).
Ik heb eigenlijk geen idee welke speaker er inzit. Straks maar eens openmaken. En of de buizen versleten zijn, nee volgens mij niet. Teminste waaraan kan ik dat merken; ben niet zo thuis op het gebied van versterkers:sssh:

Dat kun je niet echt merken. Het geluid wordt saai, minder bas/punch, minder dynamisch. Het effect is subtiel en gebeurt niet plotseling, maar geleidelijk en daarom moeilijk merkbaar. Zijn ook niet echt vuistregels voor: sommige buizen klinken na 10-20 jaar nog prima, terwijl sommige na 5 jaar ram versleten zijn. Als je ze dan vervangt gaat er een wereld voor je open ...

Hoe groter de kast (en hoe meer speakers), hoe meer laag, meer druk en spreiding je krijgt. Dus elke combo zal per definitie minder laag als een 4x12" hebben. Probeer anders eens een EQ pedaal in de fx-loop waarbij je de bas boost, misschien dat het kan helpen.