PDA

View Full Version : Actieve of Passieve monitoren voor aan de PC



lefthandstrat
4 mei 2011, 17:04
Hoi, ik weet dat er veel topics zijn met vragen over monitoren, maar een concreet antwoord op mijn vragen kan ik niet vinden, dus bij deze de zoveelste vraag over monitoren:

Ik heb nu aan mijn PC een setje Logitech Z4 speakers (2 plus subwoofer) en ik wil een set goede monitor speakers kopen om via mijn PC muziek te luisteren (van hardrock tot klassiek) en om mijn geknutsel met gitaarsoftware af te luisteren. Ook speel ik backingtracks af via de PC (blues, rock e.d.) en speel dan mee via mijn gitaarversterker (5 watt buizentopje met externe 1x12 cab). Af en toe een filmpje kijken op de PC. Niets hoogdravends dus.

Waar ik niet uitkom is het volgende:

Er zijn voldoende actieve sets te krijgen die je rechtstreeks met een minijack (zo'n groen plugje) in je PC plugt.

Dan zijn er ook actieve monitoren die weer een interne geluidskaart hebben en via USB aan te sluiten zijn.

Ook zijn er passieve monitoren, maar dan moet er een versterker(-tje) bij.

Waar zit nou precies het verschil tussen actieve en passieve monitoren (afgezien van een interne amp voor de één en de noodzaak voor een externe amp voor de ander). Kortom, waarom zou je een set passieve monitoren met een externe amp kopen als het ook makkelijk kan door een set actieve monitoren te kopen?

Waarom zou je een set met USB aansluiting kopen?

Ik kan ongeveer 250/300 euro uitgeven en dat is voor mij een bak geld, dus een goed advies is zeer welkom. Ik kan mijn centen maar 1x uitgeven tenslotte. Bedankt alvast voor de tijd die jullie steken om mijn vragen te beantwoorden.

Steven Otto
4 mei 2011, 17:51
Wanneer je de versterker en speakers apart hebt, dan kan je zelf een eindversterker kiezen.

Als je een grote studio hebt en meerdere monitors lijkt het me fijn als je gewoon een goede eindversterker hebt die naar jouw smaak is. Dan kan je die voor elk setje passieve monitors gebruiken.

Ik zie dat je met gitaarsoftware aan de slag wilt gaan. Dan heb je eigenlijk ook een Audio Interface nodig, want anders krijg je gezeur met latency (vertraging). Gezien je budget zou ik actieve monitors kiezen. Het budget voor een Audio Interface en monitors samen is net een beetje te laag. Misschien kan je een leuk tweedehands koopje scoren.

Dribbel_
4 mei 2011, 17:59
Daartegen heb je bij een goeie actieve monitor weer het voordeel dat je eindversterker perfect is afgesteld op de eigenschappen van je speaker.

lefthandstrat
4 mei 2011, 18:00
Bedankt voor je reactie Steven......mijn aandacht gaat nu eerst uit naar de monitoren, de software komt later wel (dat is ook een onderzoek waard volgens mij, gezien het aanbod).

lefthandstrat
4 mei 2011, 18:02
Daartegen heb je bij een goeie actieve monitor weer het voordeel dat je eindversterker perfect is afgesteld op de eigenschappen van je speaker.

Ja, daar kan ik mij iets bij voorstellen. Er is dus feitelijk geen reden om voor passieve monitoren te kiezen voor mijn toepassingen?

Steven Otto
4 mei 2011, 18:10
Bedankt voor je reactie Steven......mijn aandacht gaat nu eerst uit naar de monitoren, de software komt later wel (dat is ook een onderzoek waard volgens mij, gezien het aanbod).

Klopt, er is een groot aanbod van ampsoftware. Eerlijk gezegd vind ik de freeware die er tussen zit het beste klinken. Onthoud deze namen: LePou en TSE :)

paulusdeBKB
6 mei 2011, 01:17
Ik zou voor een actief setje gaan. Sterker nog, dat heb ik zelf ook gedaan. In de buurt van je computer is het al druk genoeg met kastjes en lege koffiekopjes vermoed ik, dan is een aparte versterker een sta-in-de-weg en voor het klankverschil hoef je het met je budget niet te doen.

Zelf heb ik een 2e-hands setje KRK 5's. Werkt prima en klinkt behoorlijk goed.