PDA

View Full Version : Penta. ladder met door schuiven en dan..



Tonepro
4 mei 2011, 14:59
hallo allemaal !

ik heb een probleempje ik ga best lekker met gitaar spelen ik speel nu anderhalf jaar gitaar en heb de pentatonische ladder al aardig lang onder de knie en die schuif ik ook door naar andere posities in bijvoorbeeld een blues nummertje ga ik dan met het akkoorden schema mee en soleer ik daarin.
kan ook de blues noten bij de penta ladder plakken.
bends, pull offs , hammers ik kan dat allemaal wel ik hoor ook wel of noten goed in het liedje of backing track passen maar nu komt het..
ik heb het systeem niet echt te pakken van de toon ladders.
het blijft een wirwar in me hoofd en kan het maar niet bevatten.
dagen lang youtube filmpjes kijken over theory en iedereen zegt andere dingen ook nachten niet slapen omdat ik na zit te denken over iets wat misschien wel heel makkelijk is om te begrijpen ik kom er gewoon niet uit en het is zonde van de tijd ik kan het beter snel proberen te begrijpen en verder gaan :)
ik snap dus het hele gedeelte van de pentatonic ladder en het doorschuiven maar je heb ook extended ladder nog en Majeur ladders heb je ook nog. moet ik die op verschillende posities gaan leren of ook op 1 positie zodat je hem gewoon door kan schuiven net als de pentatonic ladder.
en hoe moet ik bijvoorbeeld die ladders aan elkaar knopen met die boxes ofzo ?
ik vind blues wel heel tof en daar gebruik ik die pentatonic ladder vaak in maar wil ook jive, swing muziek proberen te spelen en daar heb ik natuurlijk wel majeur ladders voor nodig denk ik
heb de lessen van jeroen natuurlijk gelezen maar de vraag is ook waar moet ik met zijn lessen beginnen ?
misschien moet ik eens een geluids fragment maken waar ik gewoon een beetje op soleer en dat hier posten is misschien een idee.
hoop dat jullie me vraag begrijpen.

greeets

terrasbeest
4 mei 2011, 16:29
Was nog niet zo lang terug nog een topic over, mogelijk kan je er wat mee :

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?143778-Van-majeur-mineur-naar-pentatonisch

Anders : vragen staat vrij.

Tonepro
4 mei 2011, 22:11
heb het even door gelezen allemaal en nu heb ik het toch goed opgepakt denk ik tot op een gegeven moment ik met de boxes aan de gang moet

ik dacht namelijk altijd dat ik de pentatonische ladder geleerd had , nu blijkt het Box 1 van de 5 te zijn... of ze zijn het zelfde ?

en mineur en majeur schijnt dus dezelfde noten en ladders te hebben alleen begin je op een andere noot de root noot van het akkoord.

het lijkt me dus nu verstandig om de andere 4 boxes te gaan oefenen en die proberen aan elkaar te fietsen over het fretboard.

en dan is er nog verschil of het liedje in majeur of mineur is.

of heb ik het nu helemaal fout :dontgeti:

terrasbeest
4 mei 2011, 22:41
Ik weet niet hoe jij het geleerd hebt, en wat jij ' boxen' noemt is mij onduidelijk.
Dat je begrijpt dat er een verband is tussen majeur en mineur ladders is een eerste stap die je moest zetten.In mijn eigen bijdrage in dat topic staat al behoorlijk wat informatie, daar ben je al een tijdje zoet mee :).

Neem de tijd om het heel grondig te lezen en vooral uit te proberen.
Eén van de belangrijkste dingen die je moet leren is welke akkoorden bij een toonladder horen ( harmoniseren van een toonladder-staat ook in de lessen van Jeroen, maar ietsje 'anders' uitgelegd). Welke mineur en majeur akkoorden/toonladders ' relatief' zijn is nummer twee op de lijst.
Gebruik je ' oren',( sommige dingen kunnen in het begin nogal vreemd klinken..) en wees geduldig.

Als je dit doorhebt zul je meer gerichte vragen kunnen stellen,en ook begrijpen wat de verdere mogelijkheden zijn.

-=JEROEN=-
5 mei 2011, 00:37
Boxen zijn de vormen waarneer je penta speelt in 1 positie:

http://theshower.nl/~zeronine/gitaarles/img/Pentatonisch.JPG

rood + blauw = box 1
blauw + groen = box 2
enz

@tonepro:
Als je penta speelt, speel je al majeur (of mineur, etc). Je speelt echter niet de volledige majeur ladder. Welke tonen er nog meer bij passen, kan je horen. Maak van een willekeurige box1 maar eens deze:
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=G&scchnam=Major&get2=Get&t=0&choice=1 (dorisch)
of deze:
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=F&scchnam=Major&get2=Get&t=0&choice=1 (frygisch)
of deze:
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=C&scchnam=Major&get2=Get&t=0&choice=1 (eolisch)
(het gaat hier om de vorm, niet de positie)

Je zal merken dat soms past er slechts 1 van de 3, soms passen ze alle 3. Laat je oren bepalen!

terrasbeest
5 mei 2011, 07:24
Djiezes ' boxen',waar halen ze het. Dat weet ik dan ook weer.

Die vormpjes/boxen zijn natuurlijk heel handig als visueel geheugensteuntje,maar het is idd nodig en belangrijkn om er meer dan de ' box' van dat ene plaatje te kennen, zoals Jeroen al aangaf.

Tonepro
5 mei 2011, 11:18
Hey heel erg bedankt voor de informatie dit punt snapte ik niet helemaal.
als ik bijvoorbeeld een blues nummertje speel dan speel ik gewoon die box 1 vorm en die schuif je door naar het akkoord waar ze dan naar toe gaan in het nummer.
daarmee kwam ik aardig uit de voeten ik slide wel eens wat van links naar rechts en andersom naar en vanaf noten die niet van box1 zitten en dan speelde ik in principe al noten die naar mijn oren goed klonken en speelde ik ook al noten van zo een modus die jeroen aan gaf of wellicht speelde ik noten uit een van de andere modes.
ik begin het nu een beetje te snappen denk ik.

en wat ik ook bedoelde was als een gitarist bijvoorbeeld in D speelt en soleert een ladder in D is dit meestal een mineur pentatonisch D die begint op fret 10 met de wijsvinger op root noot dat klinkt een beetje donker en als je dus over majeur speelt speel je dus hetzelfde schema wat dus ook Box 1 is alleen begin je met je pink als root noot waardoor je dus begint op fret 10 met je pink daardoor speel je over majeur pentatonish en krijg je een vrolijkere sound.

zo klinkt het mij wel in de oren in ieder geval :)

ik ga nog even aan de slag met dit alles in ieder geval heel erg bedankt !

-=JEROEN=-
5 mei 2011, 16:41
Die modus namen heb ik er bij gezet voor de vorm. Ik had ze ook net zo goed box1a, box1b en box1c kunnen noemen. Modus wordt namelijk bepaalt door de functie van de tonen die je speelt en niet de vorm of positie.

Waarom dan die modus namen? Nou omdat als je die vorm speelt, zonder begeleiding, dan klinkt het wel enigszins als die modus.

Maar nogmaals, gebruik je oren! Ik kan je wel uitleggen waarom A frygisch (5e positie) over een F akkoord geen frygisch maar ionisch is, maar dan zijn we nog wel ff zoet, denk. En volgens mij hoor je het prima, dus die uitleg komt nog wel (lees mijn lessen eens door over intervallen) ;)

-=JEROEN=-
5 mei 2011, 16:48
en wat ik ook bedoelde was als een gitarist bijvoorbeeld in D speelt en soleert een ladder in D is dit meestal een mineur pentatonisch D die begint op fret 10 met de wijsvinger op root noot dat klinkt een beetje donker en als je dus over majeur speelt speel je dus hetzelfde schema wat dus ook Box 1 is alleen begin je met je pink als root noot waardoor je dus begint op fret 10 met je pink daardoor speel je over majeur pentatonish en krijg je een vrolijkere sound.

zo klinkt het mij wel in de oren in ieder geval :)
Je geeft hier zelf een voorbeeld van hoe dezelfde tonen, gespeeld in dezelfde positie een hele andere klankkleur kunnen hebben. Speel je box1 in 10e positie over een D bastoon, dan klinkt dit mineur pentatonisch. Speel je precies hetzelfde (box1, pos10) over een F bastoon, dan klinkt 't ineens majeur pentatonisch. Dit komt omdat de verhoudingen veranderen doordat de grondtoon veranderd. Box1, pos10 betekent dus niet automatisch dat je D pent.mineur speelt!

Snap je em nog?

Tonepro
5 mei 2011, 19:14
oke jongens ik snap het niet helemaal omdat ik niet weet waar ik verder mee moet iedereen raad je aan om die pentatonische ladder te leren en van boven naar beneden er mee te gaan oefenen en soleren op een nummer dat heb ik gedaan, bijvoorbeeld als je in G speelt kan je op pos.5 spelen maar ook verder op de hals pos.15 zit je iets hoger op de hals en klinkt ook leuker
je kan ook waneer het akkoord over gaat naar die positie gaan en daar soleren maar op een gegeven moment ben je daar wel mee uit gekeken als je alleen maar deze ladder hieronder speelt en door schuift.
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=+0&scch=G&scchnam=Pentatonic+Major&get2=Get&t=0&choice=1
en ik snap dan nu ook dat je niet de hele mineur of majeur toonladder speelt als je een pentatonische ladder (die hier boven staat) speelt en dat je die modes moet toevoegen om meer noten te kunnen spelen die klinken.

maar wat is nu verstandig om als eerste mee verder te gaan.

terrasbeest
5 mei 2011, 19:35
Vergeet die modes maar voor een tijdje, en onthou dat een modus niet meer is dan een bepaalde toonladder vanaf één van de noten uit die toonladder.
Als je een 'gewone' toonladder neemt, bvb C D E F G A B ( melodietje ken je wel) heb je één modus, maar je kunt diezelfde toonladder ook spelen beginnend op eender welke noot. Bvb G A B C D E F, het zijn dezelfde noten maar de melodie verandert. Of D E F G A B C, whatever.
Gewoon weten dat het kan en mag (en hoe het klinkt), en breek er je hoofd niet over.

Tonepro
6 mei 2011, 14:54
Vergeet die modes maar voor een tijdje, en onthou dat een modus niet meer is dan een bepaalde toonladder vanaf één van de noten uit die toonladder.
Als je een 'gewone' toonladder neemt, bvb C D E F G A B ( melodietje ken je wel) heb je één modus, maar je kunt diezelfde toonladder ook spelen beginnend op eender welke noot. Bvb G A B C D E F, het zijn dezelfde noten maar de melodie verandert. Of D E F G A B C, whatever.
Gewoon weten dat het kan en mag (en hoe het klinkt), en breek er je hoofd niet over.

Oke zal het onthouden dus die modes kan ik nog wel even achterwegen laten heb nog even op een andere website gekeken.
maar waar ik als eerste mee verder moet is denk ik :

de 5 Scales leren: Major, Minor Pentatonic, Blues , Major Pentatonic, en Minor.

daarna de pentatonic scale vormen leren zoals jeroen aangaf
zie hieronder:
http://theshower.nl/~zeronine/gitaarles/img/Pentatonisch.JPG

als ik al die ladders ken en ze ook aan elkaar kan knopen en er mee kan soleren dan lijkt het me pas verstandig om met die modes aan de gang te gaan.

Thnx voor de hulp !

terrasbeest
6 mei 2011, 15:13
...... leren welke akkoorden bij welke toonladders horen...... leren welke akkoorden bij welke toonladders horen...... leren welke akkoorden bij welke toonladders horen...... leren welke akkoorden bij welke toonladders horen...... leren welke akkoorden bij welke toonladders horen...... leren welke akkoorden bij welke toonladders horen...... leren welke akkoorden bij welke toonladders horen...... leren welke akkoorden bij welke toonladders horen...... leren welke akkoorden bij welke toonladders horen...... leren welke akkoorden bij welke toonladders horen...... leren welke akkoorden bij welke toonladders horen

Tonepro
6 mei 2011, 17:00
...... leren welke akkoorden bij welke toonladders horen...... leren welke akkoorden bij welke toonladders horen...... leren welke akkoorden bij welke toonladders horen...... leren welke akkoorden bij welke toonladders horen...... leren welke akkoorden bij welke toonladders horen...... leren welke akkoorden bij welke toonladders horen...... leren welke akkoorden bij welke toonladders horen...... leren welke akkoorden bij welke toonladders horen...... leren welke akkoorden bij welke toonladders horen...... leren welke akkoorden bij welke toonladders horen...... leren welke akkoorden bij welke toonladders horen

misschien is het vervelend om een paar is vragen van een beginner te beantwoorden maar je bent ook niet echt duidelijk zoals je nu ook zegt :

leren welke akkoorden bij welke toonladders horen

volgens mij zijn er een heleboel toon ladders en volgens mij zijn ze allemaal verschillend maar even goed bedankt.

aaronstonebeat
6 mei 2011, 17:12
Het principe is best te overzien. Neem eerst de toonladder van C; daarin zitten 7 tonen en daarmee kun je 7 akkoorden (drieklanken eerst maar ) maken:

c: C (c-e-g)
d: Dm (d-f-a)
e: Em (e-g-b)
f: F (f-a-c)
g: G (g-b-d)
a: Am (a-c-e)
b: Bdim (b-d-f)

D-dorisch, E-frygisch, F-lydisch, G-mixolydisch, A-aeolisch en B-locrisch hebben allemaal dezelfde akkoorden.

Als je dit doorziet en je kunt het ook voor andere toonaarden dan C toepassen, ben je een heel eind op weg.

terrasbeest
6 mei 2011, 18:48
misschien is het vervelend om een paar is vragen van een beginner te beantwoorden maar je bent ook niet echt duidelijk zoals je nu ook zegt :

leren welke akkoorden bij welke toonladders horen

volgens mij zijn er een heleboel toon ladders en volgens mij zijn ze allemaal verschillend maar even goed bedankt.


In de link , als antwoord op je eerste post , staat informatie om je voor maanden bezig te houden.Ik had het al eerder gezegd : lees het rustig en grondig na ( ik herhaal mezelf), ik weet dat het ' veel' is,maar er bestaan geen mirakels.

En vragen van beginners antwoorden, doen we op dit forum graag hoor.
Het moeilijkste is het overtuigen van die 'beginners' ze er ook moeten aan ' werken', net zoals de 'niet-beginners' het hebben gedaan.

De reden waarom ik dit had gepost, is in a nutshell ,( de volledige uitleg vind je als je de link volgt):

Je moet weten
-Dat er aan een 'gewone-majeur, dus- toonladder' ook akkoorden ' hangen.
-Dat er 12 majeur toonladders zijn.
-Dat je binnen elke toonladder 3 majeur akkoorden hebt, en dat elk van die 3 majeurakkoorden een mineur akkoord hebben waarmee ze verbonden zijn( relatief).
-Dat die 3 majeurakkoorden hangen samen met de majeur-penta's, en hun respectievelijke ' relatieve' mineur penta's ( die dus dezelfde noten bevatten, maar in een andere volgorde worden gespeeld, en waardoor er hier wordt verwezen naar modi.....)

Als je ' snapt' dat het voor jou belangrijk is om het verband tussen toonladders en akkoorden te kennen, en een kleine moeite te doen, ga je nog plezier beleven aan je gitaar, anders speel je binnen een jaar nog steeds hetzelfde : box 1 en box 2, ......

En het is veel eenvoudiger dan het lijkt, eenmaal je je gitaar erbij neemt om het te proberen.

Of ga les nemen en hoop op een leraar die weet waarover het gaat.

Pepe
6 mei 2011, 19:21
Je kan het zo ingewikkeld maken als je wil maar je HOEFT niet alles te weten.
Er zijn maar 12 noten. Je kan de gekste combinaties maken en ze ALLEMAAL willen weten en kunnen toepassen maar dat is een fulltime job op zich. Je houdt geen tijd meer over om gitaar te spelen.

Een pentatonische ladder is een goed begin. Hij is simpel OMDAT je niet hoeft op te schuiven. Je speelt in een bluesje die hele verekte ladder, op en neer. Beetje trekken aan een snaar, een paar snelle combinaties en eentje waar je lekker lang aan gaat hangen.. There you go.

Als je dat beu bent ga je vanzelf de buurt verkennen. Het hoeft niet natuurlijk, sommige bekende gitaristen hebben een hele carriere op de pentatonische ladder heen gebouwd.

terrasbeest
6 mei 2011, 19:28
Het principe is best te overzien. Neem eerst de toonladder van C; daarin zitten 7 tonen en daarmee kun je 7 akkoorden (drieklanken eerst maar ) maken:

c: C (c-e-g)
d: Dm (d-f-a)
e: Em (e-g-b)
f: F (f-a-c)
g: G (g-b-d)
a: Am (a-c-e)
b: Bdim (b-d-f)

D-dorisch, E-frygisch, F-lydisch, G-mixolydisch, A-aeolisch en B-locrisch hebben allemaal dezelfde akkoorden.

Als je dit doorziet en je kunt het ook voor andere toonaarden dan C toepassen, ben je een heel eind op weg.

Yep.

http://www.youtube.com/user/creativeguitarstudio#p/search/2/DZEw2ApNhyk

Tonepro
6 mei 2011, 21:56
ja ik heb heel veel tijd over voor gitaar spelen en wil er ook heel veel tijd in steken ik ben nu ongeveer uurtje of 4 bezig per dag met de gitaar en ik werk in de ochtend en in de avond daartussen pak ik altijd mijn gitaar.
maar ik zat nu gewoon even vast ik lees veel en speel veel en probeer veel maar kwam er nu echt niet meer uit.
ik heb de lessen van jeroen al eens door genomen maar waarschijnlijk denk ik er veel te moeilijk over zoals altijd.
ik ga het nog eens allemaal langzaam doornemen en kijken of ik wat verder kom.

bedankt voor alle reply's

terrasbeest
6 mei 2011, 22:03
ja ik heb heel veel tijd over voor gitaar spelen en wil er ook heel veel tijd in steken ik ben nu ongeveer uurtje of 4 bezig per dag met de gitaar en ik werk in de ochtend en in de avond daartussen pak ik altijd mijn gitaar.
maar ik zat nu gewoon even vast ik lees veel en speel veel en probeer veel maar kwam er nu echt niet meer uit.
ik heb de lessen van jeroen al eens door genomen maar waarschijnlijk denk ik er veel te moeilijk over zoals altijd.
ik ga het nog eens allemaal langzaam doornemen en kijken of ik wat verder kom.

bedankt voor alle reply's

Als jij er zoveel tijd aan besteed, mag je me altijd een PM sturen als je vragen hebt.:ok:

-=JEROEN=-
7 mei 2011, 00:29
Als je leert luisteren wordt muziek zo veel meer dan alleen gitaar spelen.

Die box1 die je nou geleerd heb, is een prachtig begin. Ga daar mee door. Luister waar hij kan, maar hou niet vast aan je eerste ingeving. Die is prima en zal vaak ook heel goed kloppen met de theorie. Maar probeer ook eens iets anders, hoe raar ook (at first ;)).

Als een nummer in X majeur staat, dan kan je daar prima box1 in een bepaalde positie over spelen. Ga je met de akkoorden mee, dan kan je diezelfde box al in veel meer posities spelen. Maar blijf ook eens op zo'n positie hangen, ook al veranderd het akkoord. Soms kan 't ineens een verassend geluid geven. Ik heb hier ooit een klein lesje over gemaakt: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?111685-Solo-en-improvisatie-les-1 (tijd voor een vervolg?)

Maar de sleutel is: luisteren en durven!

Out of the box mogen denken van jezelf. Speel eens iets wat totaal niet klinkt, herhaal diezelfde tonen een paar keer, leg 't er echt effe dik bovenop dat je hele vieze verkeerde tonen aan 't spelen ben, en dan ineens schuif je alles een half hoger of lager, en walla!