PDA

View Full Version : peavey 5150, eerste serie?



Orpheo
4 mei 2011, 12:31
Hoi gitaarnetters,

ik vroeg me af, wat maakt de 5150, de eerste serie, nu zo bijzonder?ik ken 'm totaal niet, vandaar dat ik 't me afvroeg. En hoeveel is ie ongeveer waard? aannemen dat de trafo's vervangen zijn, biasmod erin zit, en de behuizing beschadigd is...

en wat is nu dat gedoe van 'block letter' of niet?



edit: ik kan me een 'design lineage' herinneren, dat de 5150 een hotrodkloon is van een jcm800, dat ze redelijk dicht bij elkaar liggen, en dat de soldano SLO dat feitelijk ook is, maar dit is alleen maar hearsay. iets met klok en klepel ;) iemand die hier wat meer van weet?

interessander
4 mei 2011, 12:50
Block letter is meer waard, en volgens mij is het een beetje hetzelfde verhaal als met de Mesa "pre-500" recto's.
Verder heb ik alleen ervaring met de normale 5150, met en zonder bias-mod. De mod is een verbetering, maar verwacht geen enorm verschil,

Misery signals heeft een block letter als ik me niet vergis, die kan je er vast meer over vertellen.

Orpheo
4 mei 2011, 12:54
Block letter is meer waard, en volgens mij is het een beetje hetzelfde verhaal als met de Mesa "pre-500" recto's.
Verder heb ik alleen ervaring met de normale 5150, met en zonder bias-mod. De mod is een verbetering, maar verwacht geen enorm verschil,

Misery signals heeft een block letter als ik me niet vergis, die kan je er vast meer over vertellen.

ah. ok. ik had al begrepen dat 'block letter' meer waard is. maar hoe ziet dat eruit dan? wat is 't verschil? Ik zie geen verschil tussen de heads die ik zie op google -images.

de biasmod maakt 't makkelijker te biassen, dat geloof ik wel. ik doel vooral op die nieuwe trafo's, wat dat uit zou maken (voor tone EN prijs).

iWishmaster
4 mei 2011, 13:00
De blockletters zijn identiek aan de tweede serie qua schema, alleen de gebruikte componenten zit geloof ik (iets) verschil in. Wat daar het verschil in geluid in is weet ik helaas niet, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het een wereld van verschil is. Verschil qua uiterlijk zit 'em in de faceplate aan de voorkant: daar staat met blokletters 'EVH' voorop, de latere hebben dat niet.

Ik heb de 'tweede serie' 5150 met Mercury trafo's, choke en biasmod. Heb hem eens vergeleken met een nieuwe 6505 en dat was toch wel een behoorlijk verschil. Minder kil, minder fizz en een stuk warmer. De 6505 heeft een redelijk kille metal-scheur, waar een SLO100 een warme hardrock scheur heeft. De 5150 die ik heb zit er eigenlijk een beetje tussenin, maar neigt natuurlijk veel meer de 6505 als naar de Soldano. Ik heb er niet bijzonder veel meer voor betaald dan een 5150 zonder trafo-upgrade overigens.

Als je een SLO100 als hotrodded JCM 800 beschouwt, is de 5150 een hotrodded SLO100. Maar je hoort wel duidelijk verschillen in 'qualiteit' (qua geluid, dan, bouwkwaliteit is vanzelfsprekend nogal een verschil). De SLO100 prikt bijvoorbeeld altijd wel door de mix, waar dat met een 5150 moeilijk is gezien de absurde hoeveelheid gain.

Orpheo
4 mei 2011, 13:10
De blockletters zijn identiek aan de tweede serie qua schema, alleen de gebruikte componenten zit geloof ik (iets) verschil in. Wat daar het verschil in geluid in is weet ik helaas niet, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het een wereld van verschil is. Verschil qua uiterlijk zit 'em in de faceplate aan de voorkant: daar staat met blokletters 'EVH' voorop, de latere hebben dat niet.

Ik heb de 'tweede serie' 5150 met Mercury trafo's, choke en biasmod. Heb hem eens vergeleken met een nieuwe 6505 en dat was toch wel een behoorlijk verschil. Minder kil, minder fizz en een stuk warmer. De 6505 heeft een redelijk kille metal-scheur, waar een SLO100 een warme hardrock scheur heeft. De 5150 die ik heb zit er eigenlijk een beetje tussenin, maar neigt natuurlijk veel meer de 6505 als naar de Soldano. Ik heb er niet bijzonder veel meer voor betaald dan een 5150 zonder trafo-upgrade overigens.

Als je een SLO100 als hotrodded JCM 800 beschouwt, is de 5150 een hotrodded SLO100. Maar je hoort wel duidelijk verschillen in 'qualiteit' (qua geluid, dan, bouwkwaliteit is vanzelfsprekend nogal een verschil). De SLO100 prikt bijvoorbeeld altijd wel door de mix, waar dat met een 5150 moeilijk is gezien de absurde hoeveelheid gain.

Ah, dank voor de uitleg :) en als je m vergelijkt met je rivera? ik vind dat de rivera een 'kwalitatief' hoogstaande tone heeft. niet goedkoop, zoals ik bijvoorbeeld vind van de peavey windsor, om er maar even snel een te noemen (of de 5150 III).

iWishmaster
4 mei 2011, 13:16
Had je ookal een PM gestuurd, maar kan dat net zo goed hier neerzetten.

De rake is vele malen meer vintage: minder gain, minder strak, warmer. De 5150 klinkt altijd wel redelijk lomp en heeft enorm veel ballen. De Rivera klinkt wat 'liever', hoewel de Rake ook stevig uit kan halen. Het meest extreme dat ik uit de Rake krijg doet de 5150 in de crunch stand op z'n sloffen zeg maar. Dat gaat puur over de rock/metal sounds dan: de Rake is beter is alles van clean tot de lichtere rock sounds.
Je bent overigens welkom ze beide te komen beluisteren mocht je dat willen, maar ik woon vlakbij Boekel (Guitarking), dus is wel een eind weg voor je ...

Qua kwaliteit is de Rivera wel een stapje beter: veel meer mogelijkheden door simpel aan de EQ te draaien bijvoorbeeld. De Rivera prikt ook fantastisch door de mix heen, waar de 5150 daar af en toe wat moeilijk in is (even goed aan de knopjes draaien helpt overigens).

Terminus
4 mei 2011, 20:42
De eerste serie 5150's is identiek aan alle andere Mk 1 5150's en alle 6505's (niet de 6505+) op de fabrieksbuizen na. Volgens verscheidene experts is het verschil tussen een oude 5150 en een nieuwere met dezelfde buizen even groot als tussen twee 6505's of twee oude 5150's etc., standaard afwijking in weerstanden en zo.
Bij pre-500 Rectifiers is er daadwerkelijk een verschil in schema en componenten los van de buizen.

Sanderltd
5 mei 2011, 00:00
Ik heb zelf een 5150II nu en een 5150 combo gehad. Van alle 5150's merkte ik tussen die twee modellen het meeste verschil.
Die combo klonk standaard enorm vol en vet, oa door de speakers en closed back. Ook de clean was erg goed.
De head daarentegen is natuurlijk veel afhankelijker van de cab die je eronder plaatst, maar met een 1960 doet hij het erg goed vind ik persoonlijk.

Het verschil tussen blockletter, 5150 Mk.1 en 5150II (en 6505 en 6505+) is volgens mij allemaal onzin. Er zullen wel wat kleine verschilletjes zijn, maar als je al verschil zou horen, zou dat veel eerder komen door het verschil in buizen of standaardafwijkingen etc. En dan zou dit verschil zelfs gewoon verder af te stellen zijn met EQ, gitaar, pedaaltjes, en andere variabelen.

Ik heb de 5150 lang gezien als mijn droomamp, en ben er ook nog altijd heel tevreden van.
Ik heb er onlangs een filmpje van opgenomen samen met mijn Charvel Model 88. Dat komt binnen een weekje online. Daarop is ook goed te horen dat de cleans nog redelijk acceptabel kunnen blijven, zeker als je wat speelt met de volumeknop op de gitaar.

Scopperloit
5 mei 2011, 10:18
edit: ik kan me een 'design lineage' herinneren, dat de 5150 een hotrodkloon is van een jcm800, dat ze redelijk dicht bij elkaar liggen, en dat de soldano SLO dat feitelijk ook is, maar dit is alleen maar hearsay. iets met klok en klepel ;) iemand die hier wat meer van weet?

Het SLO circuit is gebaseerd op een Fender Bassman (uiteraard met meer gainstages etc). Die link had ik zelf ook niet verwacht.
De 5150 is een opgefokte variant van de SLO. Meer gain, maar met de biassing hebben ze veel gespeeld want de amp schijnt niet optimaal gebiased te zijn. De combo variant daarentegen is ander opgebouwd (60 ipv 120 watt) en ook anders gebiased. Meningen zijn verdeeld, maar de combo schijnt beter te klinken dat de top.
Ook de trafo's van Peavey zijn niet slecht, maar het kan beter en dat zie je wel aan de grote hoeveelheden mods die aangeboden worden voor deze amp.

Maar heb je interesse in een gemodde 5150, Orpheo? Of is het zomaar uit nieuwsgierigheid? Gezien je een OTS, ODS style amp wilt kopen is een 5150 wel een extreme optie :).

Orpheo
9 mei 2011, 11:17
Het SLO circuit is gebaseerd op een Fender Bassman (uiteraard met meer gainstages etc). Die link had ik zelf ook niet verwacht.
De 5150 is een opgefokte variant van de SLO. Meer gain, maar met de biassing hebben ze veel gespeeld want de amp schijnt niet optimaal gebiased te zijn. De combo variant daarentegen is ander opgebouwd (60 ipv 120 watt) en ook anders gebiased. Meningen zijn verdeeld, maar de combo schijnt beter te klinken dat de top.
Ook de trafo's van Peavey zijn niet slecht, maar het kan beter en dat zie je wel aan de grote hoeveelheden mods die aangeboden worden voor deze amp.

Maar heb je interesse in een gemodde 5150, Orpheo? Of is het zomaar uit nieuwsgierigheid? Gezien je een OTS, ODS style amp wilt kopen is een 5150 wel een extreme optie :).

sorry dat ik nu pas reageer, ik had je post over 't hoofd gezien.

ik wil m'n gear uitdunnen, en kreeg een ruilbod op mijn rivera knucklehead. een 5150, eerste serie, met MM EINDtrafo, dus geen choke of PT, met biasmod. hij wil er 350E bijleggen (en komt mijn kant uit, hij komt ergens uit t oosten van 't land, dus dat kost al wel weer 60E benzine...). ik wil 'm eigenlijk gewoon weer gelijk doorverkopen, maar ik moet wel weten of dat schappelijk is (en als ie niet snel door te verkopen is, moet ik er wel een fijne tone uit kunnen halen in de tijd dat ik 'm hier heb staan).

de headcase is ge-re-tolexed in wit tolex. ziet er wel cool uit. Ik speel echt 90% van mijn tijd op m'n marshall. wat dat ding kan, sweet gewoon! kan echt geen van m'n andere amps tegenop.

is zo'n head als dit ongeveer 600 euro waard?

en nee, dit is nog geen spam, want ik heb nog niks in de verkoop :seriousf:




edit: van wat ik begrepen heb is de 5150 eigenlijk zo dicht bij de SLO als maar kon, zonder een rechtzaak van soldano te krijgen :P het schijnt dat wat gridstoppers (geloof ik!) wat andere waardes hebben, maar dat het grootste verschil zit in nog een gainstage extra (geloof ik) en duidelijk, andere trafo's en iets minder goede componenten, hoewel de 5150 heus niet verkeerd is.

overigens, de 5150III, lijkt ie erg op de 5150 I?

JTB
9 mei 2011, 11:29
Ik zou zeggen van wel... € 600 moet eigenlijk makkelijk kunnen.

Orpheo
9 mei 2011, 11:43
Ik zou zeggen van wel... € 600 moet eigenlijk makkelijk kunnen.
ik zou hopen van wel :) ik draai dan een tikkie verlies op die rivera KHR, maar dat zie ik maar als huur voor de gear ;)

Scopperloit
9 mei 2011, 11:43
overigens, de 5150III, lijkt ie erg op de 5150 I?

Het zijn twee (naar mijn mening) totaal verschillende amps. Naast het overduidelijke 2 vs 3 kanaals gebeuren is er meer:
Het clean van de III is beter en bruikbaarder. De Crunch van de III heeft wat meer gain en het lead kanaal vind ik zelf beter qua feel en tone. Het viel me op toen ik de III testte dat hij een stuk "warmer" klonk. Het is een duidelijke verbetering in de lijn van de 5150 reeks.
Daarentegen, de 5150 I is gewoon een lekkere bak die echt z'n mannetje staat. De MM trafo gecombineerd met de biasmod zijn wel goede upgrades ervoor, nog nooit een gemodde getest dus daar kan ik niet over oordelen.

Orpheo
9 mei 2011, 11:50
hm ik denk dat ik zo even de 5150 III ga proberen. de 6505 kan ik nergens vinden, en ik wil voorbereid zijn voor wanneer die man komt met z'n 5150.

DaveItUp
9 mei 2011, 17:51
Je weet wel dat een 5150 III een totaal andere amp is gemaakt door een totaal andere fabrikant?

Misery Signals
9 mei 2011, 18:54
Ik had tot voor twee weken een 5150 EVH Blockletter.

Die amp is identiek aan een 5150 MK1 qua componenten, heb gutshots vergeleken. De EVH moest er 't schijnt af wegens een potentieel TM dispuut.

De fabrieksbuizen van de Blockletter zouden inderdaad superieur zijn. Daarmee heb ik zelf positieve ervaringen. Mijn amp had nog de stockbuizen toen ik hem verkocht. Een maand ervoor had ik hem volledig laten uitmeten en alles mat nog 100%. En die amp komt van een kerel die er 17 jaar mee in een coverband had gespeeld met pakken shows, veel draai-uren dus.

Ze hebben door de EVH iets meer verzamelwaarde. Mijn amp met nieuwe case heb ik voor 950 laten gaan. Had hem indertijd 550 betaald, wat een koopje was.

Een andere reden waarom ik hem heb laten gaan is omdat hij geregeld kuren had. Dit was de 3de 5150 die ik had, en bij allen heb ik er shit mee gehad. Veel sound voor weinig geld, daar moet toch ergens een adder zitten. Die heb ik dus wel gevonden. Men moet ergens besparen. Goeie transfo's maar de rest is matig. Die 5150 was de enige niet-high end amp die ik had.

Mijn Soldano SLO100 is de extreem kwalitatieve versie van die 5150, een JCM800 heeft een totaal andere klank. Als ik een strakke heavy sound wil, pak ik die SLO wel. Met een gitaar in drop C klinkt die ongelofelijk.

MS

Orpheo
9 mei 2011, 19:34
@daveitup: ja, natuurlijk :) maar het schijnt dat de III in de buurt zit van de I. 'hearsay' (als Geert dit meeleest, nu mag je wel dat vermaledijde liedje posten, heard it through the grapevine, ghehe).

@misery signals: dropped C hoeft van mij niet, ik hoef geen 'lompe' tone of strakke, heavy sound. ik wil juist een ranzige, nasty, scheurende tone. beetje als m'n marshall, maar iets warmer. zelfde karakter, zelfde tone, zelfde 'openheid', maar iets warmer ;) (de 5150 neem ik slechts voor de doorverkoop).

Misery Signals
10 mei 2011, 08:46
Veel heeft bij een 5150 te maken of ie origineel is of niet.

Transfo's kunnen mss nog een upgrade betekenen, maar meer waard wordt ie daardoor zeker niet. Een beschadigde behuizing is natuurlijk niet goed voor de verkoop. Zolang die 5150 erop staat en die EVH, gaat er wel voor gedokt worden hoor. Tenzij de behuizing nog eens een andere kleur gekregen heeft enz.

Wil je een opgefokte Marshall, zou ik zéker die Splawn Nitro eens checken.

MS

Orpheo
10 mei 2011, 11:07
Veel heeft bij een 5150 te maken of ie origineel is of niet.

Transfo's kunnen mss nog een upgrade betekenen, maar meer waard wordt ie daardoor zeker niet. Een beschadigde behuizing is natuurlijk niet goed voor de verkoop. Zolang die 5150 erop staat en die EVH, gaat er wel voor gedokt worden hoor. Tenzij de behuizing nog eens een andere kleur gekregen heeft enz.

Wil je een opgefokte Marshall, zou ik zéker die Splawn Nitro eens checken.

MS

dank voor je input. ik heb de splawn nitro nog niet geprobeerd, maar ik heb begrepen dat de ceriatone chupacabra en yeti zeker niet onder doen voor de nitro en quickrod, voor de helft van de prijs. dat is dus voor mij ook wel een overweging.

de 5150 die mij aangeboden is heeft een behuizing die intact is, maar wit tolex heeft. 5150 staat er duidelijk op, maar het is niet het block-logo, maar een scribblelogo.

http://www.blackobsession.net/images/Gruppo/Instrument/Peavey%205150%20Head.jpg zoiets dus. als ik daar 550, 600 voor zou kunnen vangen, ben ik tevreden. zou dat haalbaar zijn denk je?

Sanderltd
10 mei 2011, 11:15
Ik zou er alvast snel 550 euro voor neerleggen... (Als ik er niet al eentje had)
Mijn 5150II heb ik gekocht voor 700 euro, wat een normale prijs is. Ik heb 5150's in slechte staat verkocht zijn worden voor dezelfde prijs, dus 550-600 moet echt wel lukken.

Orpheo
10 mei 2011, 11:19
Ik zou er alvast snel 550 euro voor neerleggen... (Als ik er niet al eentje had)
Mijn 5150II heb ik gekocht voor 700 euro, wat een normale prijs is. Ik heb 5150's in slechte staat verkocht zijn worden voor dezelfde prijs, dus 550-600 moet echt wel lukken.

dat geeft de burger moed ;)

Misery Signals
10 mei 2011, 11:58
Zo'n 5150 met een andere kleur krijg je ook nog wel 750 voor. Een 5150II voor 700 is tegenwoordig vrij goedkoop. Reken dat ze in goede staat 850-900 gaan.

MS

Orpheo
12 mei 2011, 18:27
het kwaad is geschied. ik heb dus de peavey.

klinkt eigenlijk wel lekker! opener en ranziger dan m'n rivera. er zit een mercury magnets-OT en choke in, en een bias-mod. de headcase is alleen NIET origineel, en niet eens getolexed... nah! maar ik heb er wel meer cash bij gekregen. en boy oh boy, wat klinkt ie tof. niet zo tof als m'n marshall, maar ok.

het eerste kanaal heb ik in de clean stand, maar wel met de gain op 10. dat geeft 'm lekkere rand.

Ik snap nu ook wat misery signals bedoeld met de tip die hij ooit gaf voor smooth lead. de 5150 kan dat zeer zeker wel! viel me echt mee.

Jasper.
12 mei 2011, 18:29
het kwaad is geschied. ik heb dus de peavey.

klinkt eigenlijk wel lekker! opener en ranziger dan m'n rivera. er zit een mercury magnets-OT en choke in, en een bias-mod. de headcase is alleen NIET origineel, en niet eens getolexed... nah! maar ik heb er wel meer cash bij gekregen. en boy oh boy, wat klinkt ie tof. niet zo tof als m'n marshall, maar ok.

het eerste kanaal heb ik in de clean stand, maar wel met de gain op 10. dat geeft 'm lekkere rand.

Ik snap nu ook wat misery signals bedoeld met de tip die hij ooit gaf voor smooth lead. de 5150 kan dat zeer zeker wel! viel me echt mee.

Toch nog even een tijdje uitproberen voordat je hem verkoopt? :p

allochthomas
12 mei 2011, 18:52
Je weet toch dat gewoon testen een stuk goedkoper is dan iets kopen, testen en dan meteen weer in de verkoop smijten?:D

Henri H
12 mei 2011, 19:24
Wat vond je van de 5150III?

Ik vind 'm erg goed, heerlijke clean en een hele goeie crunch/scheur.
Het derde kanaal had ik m'n twijfels over, maar heb hem laatst nog 's getest, en vond het toch wel erg lekker, heb er nog steeds GAS voor!

Heb je nog een foto van de MK1?

Orpheo
12 mei 2011, 20:00
Wat vond je van de 5150III?

Ik vind 'm erg goed, heerlijke clean en een hele goeie crunch/scheur.
Het derde kanaal had ik m'n twijfels over, maar heb hem laatst nog 's getest, en vond het toch wel erg lekker, heb er nog steeds GAS voor!

Heb je nog een foto van de MK1?

ja, de foto doe ik weldra :) ik vind de 5150III veel gruiziger en futlozer dan de I.

@allochthomas: ja, dat weet ik, maar tis gewoon handel. en als ik de 5150 niet tof vond (moeite waard om te houden, eventueel...) had ik 't niet gedaan.

Henri H
12 mei 2011, 23:44
Hehe, "gruizig en futloos", hoe jij altijd een amp kunt beschrijven/afschrijven..... :)

Orpheo
13 mei 2011, 00:32
Hehe, "gruizig en futloos", hoe jij altijd een amp kunt beschrijven/afschrijven..... :)

beschrijven, in deze. ik wilde 'm echt wel tof vinden. ben wel blij dat ik deze amp heb en niet de III. ik vind deze echt beter. jammer van 't clean, maar daar kan je andere leuke dingen mee doen. zet 'm op de rhythm-stand, en dan de 'clean' setting, gain op 10, en je hebt een verdraaid aardige crunch.

maar m'n marshall is beter. de koper viel 't ook op (ging de marshall ab-en naast de 5150).

Sanderltd
13 mei 2011, 13:24
Clean is eigenlijk, in tegenstelling tot wat al te vaak gezegd wordt, nog wel redelijk te doen met de 5150 hoor. Het is gewoon een kwestie van hem goed af te stellen en met de volumeknop van de gitaar te spelen.

In dit filmpje hoor je mijn 5150II met 2 cleane clips (vanaf 1:17)


http://www.youtube.com/watch?v=sh1dVo7dyvI&feature=channel_video_title

Orpheo
13 mei 2011, 14:07
voor clean draai ik m'n gitaarvolume gewoon wat terug. maar op m'n marshall klinkt dat te gek. op de peavey minder.

maar rhythm en lead, in de marshall-hoek zeg maar, klinkt wel te gek! ik prik 'm in de high gain-ingang, gain op 6, en dan of op de clean stand of de crunch (geeft beide een te gekke tone), en dan m'n lead voor nog wat feller werk. rhythm doet me denken aan wat oudere marshalls, lead aan nieuwere marshalls. ik ga 'm zeker nog wel een zwengel geven. misschien wil ik 'm niet eens verkopen, en koop ik er gewoon een mooie headcase voor, in snakeskin of croco tolex, en dan de ceriatone OTS HRM en Yeti ernaast. moah ik vermaak me best met dit ding!

Henri H
13 mei 2011, 17:02
"gruizig en futloos"........ :)

Orpheo
13 mei 2011, 18:36
ik houd m voorlopig. Ik ga pas in augustus de ceriatones kopen. Eerst t ene project afmaken, warmoth dus, en dan ga ik met t andere beginnen. Alles half half geeft alleen maar gedoe.

Als ie nu brak klonk, had ik sowieso de ruil niet gedaan, maar dan is t wegdoen ook 'noodzakelijker'. Maar jammer.hij klinkt tof. Wellicht vind ik over 3 maanden wat anders.maar dat zie ik dan wel.

Orpheo
13 mei 2011, 18:44
Dan moet je hem nog uit je sig halen ;)

Net gedaan.

@jasper ik vond m gisteren al tof, maar ik denk dat ik beter project na project jan doen, en niet alles tegelijk. Ik gebruik dus de opbrengst van gisteren voor de htc sensation, houten pickupringen,wat houten dekplaten, en andere hardware die ik ervan kan betalen, zoals 2 floyds met groot block, of 4 pickups, of nog tuners. Ik zie wel wat op mn pad komt.

Orpheo
13 mei 2011, 18:59
Mods, ik snap dat er posts verwijderd zijn over t 'ben voor de lock!' Gedoe. Maar de laatste paar posts, o.a. van jasper en thiez,waren legitiem...snijden en knippen is ok, mar niet te erg,omdat t dan mn laatste paar posts,waarin ik aangeef wat mijn motivatie is, uit context haalt...

Mitch
14 mei 2011, 12:44
Mods, ik snap dat er posts verwijderd zijn over t 'ben voor de lock!' Gedoe. Maar de laatste paar posts, o.a. van jasper en thiez,waren legitiem...snijden en knippen is ok, mar niet te erg,omdat t dan mn laatste paar posts,waarin ik aangeef wat mijn motivatie is, uit context haalt...

In de eerste plaats: als er een vraag is, doe dat dan per PB in plaats van via een reactie in een topic. In de tweede plaats: we gaan niet altijd op de letter modereren. Dan ben je nogal lang bezig met aanpassen, stukjes verwijderen, opslaan, etc. Zó uitgebreid waren de inhoudelijke stukjes over de amp nou ook weer niet, het gelul er omheen was omvangrijker.
De sig van MS wordt aangepast, erg smakeloos. Orph, ook dat soort dingen: gooi er een PB uit, in het topic posten heeft geen zin.

Orpheo
14 mei 2011, 12:56
In de eerste plaats: als er een vraag is, doe dat dan per PB in plaats van via een reactie in een topic. In de tweede plaats: we gaan niet altijd op de letter modereren. Dan ben je nogal lang bezig met aanpassen, stukjes verwijderen, opslaan, etc. Zó uitgebreid waren de inhoudelijke stukjes over de amp nou ook weer niet, het gelul er omheen was omvangrijker.
De sig van MS wordt aangepast, erg smakeloos. Orph, ook dat soort dingen: gooi er een PB uit, in het topic posten heeft geen zin.

edit: PB!

10 tekens

Misery Signals
14 mei 2011, 15:09
Welke zeik... heeft... :)

Nouja, het was gewoon grappig bedoeld maar ergens wel terecht dat het aangepast is.

http://decontrabas.typepad.com/de_contrabas/images/2007/05/06/zelfkastijding.jpeg

Over de 5150: Nog lekkerder dan de clean met gain vol open vind ik 't crunch kanaal met gain op 10-2u.

MS

Orpheo
14 mei 2011, 22:27
Welke zeik... heeft... :)

Nouja, het was gewoon grappig bedoeld maar ergens wel terecht dat het aangepast is.

http://decontrabas.typepad.com/de_contrabas/images/2007/05/06/zelfkastijding.jpeg

Over de 5150: Nog lekkerder dan de clean met gain vol open vind ik 't crunch kanaal met gain op 10-2u.

MS

die heb ik nu ook geprobeerd. echt lekker! ik heb m'n rhythm nu wel voor solo-sounds, en m'n leadkanaal voor slag :D ik vind die bite van lead zo lekker, ghehe.

Ik heb op rhythm dan ook de brightswitch niet ingedrukt, en m'n gitaar zit in de normal gain-input. met de bas op 0, mids op 10, treble op 5, resonance op 4 en presence op 5 krijg ik op m'n rhythm kanaal een loodzware, pompende leadtone. beetje korrelig, beetje smooth, heel gearticuleerd en dik. beetje mesa mark4-terrein. Op m'n leadkanaal krijg ik met die settings een lekker pittige scheur. beetje het idee van een marshall.

had dit veel eerder moeten doen.

marc_o
14 mei 2011, 22:44
Mocht je 'm ooit tegenkomen, moet je 'm zeker eens op de originele kast aansluiten die erbij hoort, gebouwd als een ware tank, waarbij de resonanceknop het absoluut beter doet. Om die reden vind ik de 5150 combo ook lekkerder klinken dan de top zonder originele speakerkast.

Orpheo
15 mei 2011, 13:12
ik draai 'm op m'n koch kast en m'n uit de kluiten gewassen kool&elfring kast. echt superlekkere tone. ik weet niet wat 't is, ik vind 'm gewoon tof, haha. wittebroodsweken tellen ook mee natuurlijk. over 2 maanden post ik wel weer ;)

maar m'n marshall blijft toch de koning. zo open, direct, puur... bijna organisch en eerlijk zou ik willen zeggen.

Mitch
15 mei 2011, 13:37
Je hebt het toch over dat ding dat je van Lex hebt gekocht? Ik kan daar nog steeds niet bij, ik vind dat ding toen gewoon een aardige Marshall. Tikkie dunnetjes zelfs, maar verder wel lekker bruiklbaar dankzij de mv van Chris.

Henri H
15 mei 2011, 13:49
Dat is 't 'm! Een aardige Marshall is al goed genoeg voor een monster-tone. ;)

Nee, ff serieus, ik denk dat ik ongeveer je smaak wel ken ondertussen Mitch, en daar valt Marshall niet echt onder denk ik, en al helemaal niet de JMP MV's/JCM 800's.

Maar uh, what happened to "gruizig en futloos" Orpheo?

Geintje .... dat ging over versie III, ik heb nooit versie I zelf bespeeld, ja 20 jaar geleden ff kort.... Het lijkt me wel een fijne amp, vooral de combo heeft me altijd aangesproken.

Mitch
15 mei 2011, 14:26
Nou, dat ik 't niet zelf gebruik wil niet zeggen dat ik 't niet kan waarderen. Ik heb zowel JMPs als JCM800s gehoord die ik heel tof vond, ik heb ze ook gehoord die ik als poep vond klinken. Die licht gemodde bak van Lex vond ik daar ergens tussenin vallen, zeg maar.

Orpheo
15 mei 2011, 14:29
het gaat inderdaad om die ouwe van lex. ik weet niet waarom ik 'm zo tof vind, en jij niet :) hij werkt gewoon perfect voor mij.

Orpheo
15 mei 2011, 16:42
Allereerst: kampioen! Ajax!!

Verder. Het valt me op dat de 5150 ook een beetje dat gruizige,lossige laag heeft wat ik in mijn mark4 hoorde, maar ook uit de mk4 het smoothe,vette,overal overheen banjerende leadgeluid. Op het rhythmkanaal dus.

Lead is voor mij instant george lynch,slash en michael schenker. Clean kan ie echt voor geen meter :seriousf:

Henri H
15 mei 2011, 20:25
@Mitch: OK, je hebt wel gelijk denk ik. Ik heb ook 's één JCM 800 gehad - blind gekocht, stom natuurlijk :confused: - en die klonk idd als "a dogs ass", poep dus. :) Het moet je smaak ook maar net zijn natuurlijk...


..... Clean kan ie echt voor geen meter :seriousf: Haha, toch vind ik dat Eddie er op het album 5150 wel lekkere clean parts uithaalt. Wellicht heeft ie daarvoor dan een andere versterker en/of gitaar gebruikt..... heb je 't al 's met single coils geprobeerd?

Terminus
15 mei 2011, 20:51
@Mitch: OK, je hebt wel gelijk denk ik. Ik heb ook 's één JCM 800 gehad - blind gekocht, stom natuurlijk :confused: - en die klonk idd als "a dogs ass", poep dus. :) Het moet je smaak ook maar net zijn natuurlijk...

Haha, toch vind ik dat Eddie er op het album 5150 wel lekkere clean parts uithaalt. Wellicht heeft ie daarvoor dan een andere versterker en/of gitaar gebruikt..... heb je 't al 's met single coils geprobeerd?

Op dat album is geen 5150 gebruikt, die bestond namelijk nog niet.

Orpheo
15 mei 2011, 20:56
@Mitch: OK, je hebt wel gelijk denk ik. Ik heb ook 's één JCM 800 gehad - blind gekocht, stom natuurlijk :confused: - en die klonk idd als "a dogs ass", poep dus. :) Het moet je smaak ook maar net zijn natuurlijk...

Haha, toch vind ik dat Eddie er op het album 5150 wel lekkere clean parts uithaalt. Wellicht heeft ie daarvoor dan een andere versterker en/of gitaar gebruikt..... heb je 't al 's met single coils geprobeerd?
Ja maar t klinkt als n natte scheet.hij wil gewoon scheuren. Mn rivera heeft n veel beter clean.

Henri H
15 mei 2011, 21:19
Op dat album is geen 5150 gebruikt, die bestond namelijk nog niet.Klopt, mijn fout, de 5150 amp kwam pas in '91, maar op feelin' (Balance) is wel een mooi clean stuk te horen, hoewel er wel een behoorlijke rand aan zit....


Ja maar t klinkt als n natte scheet.hij wil gewoon scheuren. Mn rivera heeft n veel beter clean.Nou ja zeg, gruizig, futloos, natte scheet, zo kan die wel weer hoor. :seriousf:

Misery Signals
15 mei 2011, 22:46
Een Mesa Recto, Bogner Uberschall, Marshall TSL OK, maar een 5150 met lossig laag???

http://redriverpak.files.wordpress.com/2010/11/crazy.jpg

Hoe doe je dat in godsnaam? Op een open back kast met Celestion Blue's zetten?

MS

Orpheo
15 mei 2011, 23:02
Een Mesa Recto, Bogner Uberschall, Marshall TSL OK, maar een 5150 met lossig laag???

http://redriverpak.files.wordpress.com/2010/11/crazy.jpg

Hoe doe je dat in godsnaam? Op een open back kast met Celestion Blue's zetten?

MS

Moeilijk uit te leggen wat ik bedoel. Tis niet perse los,maar relaxed.alsof ie n joint teveel heeft gehad... Het pompt er niet zo lomp uit als mijn se. Ik vergeleek t niet oor niets met n mark4...

Misery Signals
15 mei 2011, 23:21
Ja OK, daartegen is alles wel los :)

Nog een tipje om losse amps strakker te krijgen en toch ultravet te doen klinken: zet ze op een VHT 4x12 kast met P50 speakers.
Met VHT bedoel ik Fryette, niet dat Chinees spul.
Iets losser maar nog steeds strak: G12K100 loaded cab.

MS

Orpheo
16 mei 2011, 00:30
@m.s. dank voor je tips maar Tis goed zovoor superstrak heb ik mijn engl op de k&e kast...

Dat lossige vind ik juist tof.

Orpheo
19 mei 2011, 22:30
ik ga die walgelijke headcase bekleden, heb ik besloten. Ik heb een lading prachtig leer, en dat gaat erop. Mooi bordeaux aan de zijkanten, en creme op de kop.

whilst I'm at it, de Rivera krijgt daarna ook een facelift.

Tankman
19 mei 2011, 22:43
ik ga die walgelijke headcase bekleden, heb ik besloten. Ik heb een lading prachtig leer, en dat gaat erop. Mooi bordeaux aan de zijkanten, en creme op de kop.

whilst I'm at it, de Rivera krijgt daarna ook een facelift.

Klinkt...lelijk om je heel eerlijk te zeggen, maar post foto's als je klaar bent. Ben wel benieuwd. Misschien vind ik het dan wel mooi. :ok:

Orpheo
20 mei 2011, 11:43
Klinkt...lelijk om je heel eerlijk te zeggen, maar post foto's als je klaar bent. Ben wel benieuwd. Misschien vind ik het dan wel mooi. :ok:

het word ongeveer zoiets als dit:

http://thumbs.ebaystatic.com/pict/190528770920_0.jpg

maar dan is het bordeaux veel 'warmer' qua kleur...

Mitch
20 mei 2011, 11:47
De Fandango van marc had destijds ook zo'n kleurtje als ik me goed herinner, was erg smaakvol.

Zoiets dus:
http://www.theguitarstoreonline.co.uk/uploads/images_products_large/151.jpg

Orpheo
20 mei 2011, 11:52
De Fandango van marc had destijds ook zo'n kleurtje als ik me goed herinner, was erg smaakvol.

Zoiets dus:
http://www.theguitarstoreonline.co.uk/uploads/images_products_large/151.jpg

ja zoiets, die kleur komt heel dicht in de buurt. maar ik heb dan een leren creme frontpaneel.

Tankman
20 mei 2011, 12:00
Hm. Ja, als ik het zo zie is het wel stukken beter dan wat ik in gedachte had.

Orpheo
20 mei 2011, 14:04
ik heb de eerste lap erop gedaan. de bovenkant. ik moet 't in 4 delen doen. bovenkant, zijkanten, en onderkant. maar darned dat leer is stug! echt superstug. moet 't met klemmen en gewichten vast zetten, omdat het anders niet blijft zitten. de lijm moet 24 uur drogen, dus per dag 1 lap. zal ook niet anders gaan, heb gewoon niet meer lijmklemmen!

Thiez
20 mei 2011, 14:11
Is het niet makkelijker om met bisontix te doen? een contactlijm die gelijk vast zit als je het er op drukt. Dit heb ik met mijn tolex ook gedaan. Voor leer zijn geloof ik wel speciale technieken om het soepeler te maken maar dat is vast wel op internet te vinden.

Orpheo
20 mei 2011, 14:38
Is het niet makkelijker om met bisontix te doen? een contactlijm die gelijk vast zit als je het er op drukt. Dit heb ik met mijn tolex ook gedaan. Voor leer zijn geloof ik wel speciale technieken om het soepeler te maken maar dat is vast wel op internet te vinden.

hm, goeie. ga ik morgen dan halen om de rest te bekleden!

Orpheo
21 mei 2011, 23:47
zo, het was een flinke klus... een hele tube van die bisontix er doorheen gejaagd, maar het zit. er zitten nog wat oneffenheden in de bekleding, maar dat zit aan de randjes, waar ik nog piping op ga doen. ben zeer tevreden met het resultaat. stukken beter dan die witte prut die er eerst op zat.

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0420.jpg

Mitch
22 mei 2011, 11:38
Hahahaha, cool! De letters lijken alleen een beetje ongelijk?

interessander
22 mei 2011, 12:51
Letters lijken wel huisnummers! Wel een transformatie zo, alhoewel ik de originele look met het logo achter het gaas toch mooier vindt.

Fireburst
22 mei 2011, 13:22
Met alle respect voor de energie en werk dat erin gekropen is, maar ik vind het er zo doe-het-zelf uitzien ?:(

Misschien kan Toneblo de boel nog redden... :soinnocent:

macwilliams
22 mei 2011, 13:43
Mooi man:ok:

Orpheo
22 mei 2011, 17:39
ik heb de letters er alweer af hoor.

je moet niet vergeten wat het eerst was. gewoon een vierkante doos, geschilderd wit, dus GEEN bekleding, en op het frontpaneel in witte letters '5150'. dat zag er pas uit als huisvlijt. dit zit er, op foto en IRL, stukken beter uit.

Thiez
22 mei 2011, 17:51
Het rode ziet er erg strak uit, het witte lijkt wat hobbels en bobbels te hebben maar dat kan ook aan de foto liggen.
Ik zou de letters 5150 gewoon weglaten of er gewoon een rond peavey logotje opzetten zoals bij de windsor.

Braindead
22 mei 2011, 18:14
De kast is mooi geworden maar het front ziet er niet uit. Waarom maak je niet een doorzichtige plaat van triplex dan kun je de buizen ook nog zien zitten. Dan al dan niet de letters of logo erop.

Heb je ook nog een fotootje van hoe die was?

interessander
22 mei 2011, 18:33
Doorzichtig triplex?

Gewoon wit is wel erg leeg inderdaad, ik vind zelf het oude puntige peavey logo wel mooi itt de nieuwe ronde, misschien kun je die nog ergens vandaan halen.

Mitch
22 mei 2011, 18:39
Ja man, triplex, alleen doorzichtig voor het derde oog :seriousf:

Thiez
22 mei 2011, 18:45
Haha hij bedoeld perspex. Ook een gaaf idee wel, 5150 daarin laten laseren ;) Alleen dat past dan misschien weer niet bij het classy rode leer.

Orpheo
22 mei 2011, 18:47
het witte leer op de voorkant is heel grof van textuur :) ik heb geen foto van hoe 'ie eerst was.

interessander
22 mei 2011, 18:57
Er is een beetje weinig te zien bij een 5150, als ik me het goed herrinner zitten alle preampbuizen verstopt en dan is het toch een beetje saai met een doorzichtig front. Of je moet aan het laseren of met ledjes in de weer, maar voor je het weet ziet hij er uit als de cabine van een trucker ;)

Orpheo
22 mei 2011, 20:27
Er is een beetje weinig te zien bij een 5150, als ik me het goed herrinner zitten alle preampbuizen verstopt en dan is het toch een beetje saai met een doorzichtig front. Of je moet aan het laseren of met ledjes in de weer, maar voor je het weet ziet hij er uit als de cabine van een trucker ;)

ja, klopt inderdaad! kan er dus geen ENGL-style hoerenbak van maken, haha

Braindead
22 mei 2011, 20:51
Ik lees nu mijn post nog eens en... doorzichtig triplex haha Nou ja, je weet wel wat ik bedoel. Doorzichtig kunststof, dat kan er best heel vet uit gaan zien.

Henri H
22 mei 2011, 20:55
Misschien kan macwilliams nog wat "kampsjaakgoud" aanleveren. :seriousf:

Ik vind het er wel redelijk uitzien, alleen die 0 van 5150 lijkt wat te dun van lettertype, en er dus niet bij te passen. Anders was het wel OK geweest.

Die fotografie kunsten van jou zijn ook niet te versmaden. ;)

Braindead
22 mei 2011, 21:07
Op zich kan dat wit zo ook wel maar het lijkt nogal slordig. Als je het er wat strakker op kan krijgen kan het zeker wel. De zwarte knoppen door witte vervangen zou hem ook nog wat mooier maken IMO.

Orpheo
22 mei 2011, 21:25
heren, de letters zijn er reeds af. het is nu een groot stuk creme. zoek nog wel een mooi logo. vind dat hoekige ding wat je normaal vindt, niet echt mooi. wil wat classiers.

Orpheo
22 mei 2011, 22:32
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0422.jpg

voila

guhlenn
23 mei 2011, 08:36
Mooi hoor!