PDA

View Full Version : Voeding: DC i.p.v. een AC?????



groovieguitarguus
4 mei 2011, 09:07
Kan ik straffeloos een DC voeding toepassen op een apparaat die vraagt om een AC voeding?

Het gaat namelijk om een Voodoolab GCX 19" Switching unit.
Deze vraagt 1,0 ampere... via een zeer lompe voeding.
Mijn idee was om deze te vervangen door een One-Spot 1700 Ma

gr. Guus

tommus42
4 mei 2011, 09:45
Neen, dat kan niet. Maar het kan zijn dat ie wel DC is, maar dat er een AC-adaptor vereist is, dwz een omzetter van AC naar DC.

groovieguitarguus
4 mei 2011, 10:02
Hoi Tommus...

Ik ben een electra-leek... Stel ik 'probeer' of het wel werkt... help ik dan de boel 'om zeep'???

tommus42
4 mei 2011, 10:14
Weet ik niet zeker, maar wat staat er precies op de switcher?

iWishmaster
4 mei 2011, 10:14
Werken zal het sowieso niet. Wat is dan het nut van proberen? Er is een risico dat je iets om zeep helpt.

Vergelijk het maar met diesel in een benzine motor gooien.

interessander
4 mei 2011, 10:20
Ik heb het wel eens gehad met mijn Rocktron midi mate die AC vraagt maar die ik zonder er bij stil ter staan met een onespot heb gevoed.
Als je een minder lompe AC voeding wil dan kun je er ook zelf een maken met een ringkerntrafo, is vrij makkelijk en scheelt in gewicht en ruimte met de meeste fabrieks AC voedingen.

tommus42
4 mei 2011, 10:31
.....Als je een minder lompe AC voeding wil dan kun je er ook zelf een maken met een ringkerntrafo, is vrij makkelijk en scheelt in gewicht en ruimte met de meeste fabrieks AC voedingen.

Als ie AC voeding nodig heeft zal ie op zijn gunstigst niet werken. Bij de electronicaman kun je een compacte AC/AC-adaptor kopen voor een euro of 8, gaan tot 1000mA.

interessander
4 mei 2011, 10:35
Als ie AC voeding nodig heeft zal ie op zijn gunstigst niet werken. Bij de electronicaman kun je een compacte AC/AC-adaptor kopen voor een euro of 8, gaan tot 1000mA.

Ik heb er eentje gemaakt met 2x 9V 1.6A voor mijn intellifex+phantom power voor de midi mate, scheelt meer dan de helft in ruimte en gewicht met de twee bakstenen van Rocktron adapters. Adapters van de electronicaman zijn niet altijd even storingsvrij.

tommus42
4 mei 2011, 10:39
Ik heb er eentje gemaakt met 2x 9V 1.6A voor mijn intellifex+phantom power voor de midi mate, scheelt meer dan de helft in ruimte en gewicht met de twee bakstenen van Rocktron adapters. Adapters van de electronicaman zijn niet altijd even storingsvrij.

Mooie oplossing. Ik denk dat je je aan een AC/AC adapter geen buil kunt vallen, is slechts een trafo denk ik. Wel bij AC/DC adapters

Dirk_Hendrik
4 mei 2011, 10:53
Werken zal het sowieso niet. Wat is dan het nut van proberen? Er is een risico dat je iets om zeep helpt.

Vergelijk het maar met diesel in een benzine motor gooien.


Dank. Dikke +1 dus.

cluseau
4 mei 2011, 11:09
Eigenwijs als ik ben moet ik toch weer ff tegengas geven want het is niet per definitie onmogelijk. Of het handig / verstandig is wordt een ander verhaal maar het is in veel gevallen zeker mogelijk tenzij de gebruikelijke wisselspanning in het apparaat zowel negatief als positief wordt gelijkgericht, dan gaat de vlieger niet op. Om zeker te weten zou je in het schema moeten kijken.

iWishmaster
4 mei 2011, 11:16
Eigenwijs als ik ben moet ik toch weer ff tegengas geven want het is niet per definitie onmogelijk. Of het handig / verstandig is wordt een ander verhaal maar het is in veel gevallen zeker mogelijk tenzij de gebruikelijke wisselspanning in het apparaat zowel negatief als positief wordt gelijkgericht, dan gaat de vlieger niet op. Om zeker te weten zou je in het schema moeten kijken.

Ik had al zo'n vermoeden dat iemand dat op zou merken. Maar in hoeveel nieuw ontworpen apparaten wordt er nog met 1 diode gelijkgericht?

cluseau
4 mei 2011, 11:19
Maar hoeveel nieuw ontworpen apparaten worden er nog met 1 diode gelijkgericht?

Dit geldt ook voor een brug en de meeste apparatuur is daarmee uitgerust. slechts enkele gebruiken een interne trafo of plus min gelijkrichting. Ik heb geen doc van die voodoolab anders kreeg TS een duidelijker antwoord.

Het gaat mij erom dat je niet per definitie kan zeggen dat iets niet kan.

iWishmaster
4 mei 2011, 11:31
Dit geldt ook voor een brug en de meeste apparatuur is daarmee uitgerust. slechts enkele gebruiken een interne trafo of plus min gelijkrichting. Ik heb geen doc van die voodoolab anders kreeg TS een duidelijker antwoord.

Het gaat mij erom dat je niet per definitie kan zeggen dat iets niet kan.

Heb je helemaal gelijk in, maar iemand die geen verstand heeft van electronica zou ik het niet aanraden te gaan proberen. Daarom heb ik mijn post wat kort door de bocht neergezet.

Overigens is nog altijd een voltage verschil bij 9VDC en het gelijkrichten van 9VAC: de vraag is of er een spanningsregelaar in zit en of die het verschil op kan vangen. Zonder spanningsregelaar is het de vraag of de rest van electronica het verschil aan kan en met is de vraag of je die niet onder z'n minimum specs zet (met alle risico's van dien).

cluseau
4 mei 2011, 11:40
Overigens is nog altijd een voltage verschil bij 9VDC en het gelijkrichten van 9VAC: de vraag is of er een spanningsregelaar in zit en of die het verschil op kan vangen. Zonder spanningsregelaar is het de vraag of de rest van electronica het verschil aan kan en met is de vraag of je die niet onder z'n minimum specs zet (met alle risico's van dien).

Daar is zeker ook wat voor te zeggen al denk ik dat er wel een ruime marge is vwb het spanningsniveau. Daarbij is het zeker niet aan te raden als je niet weet waar je mee bezig bent en eigenlijk weet ik dat in dit geval ook niet want ik weet niet wat er achter de plug zit :sssh:. Maar zoals gezegd gaat het mij meer om de vermelding dat het per definitie niet kan, dat valt nog te bezien. Ik hoop nog dat er iemand met een schema komt dan weten we het zeker.

groovieguitarguus
12 mei 2011, 00:33
Heren (en misschien ook dames) dank voor jullie adviezen...
Op dit moment hangt toch de originele voeding (formaat straatklinker) ergens in mijn rack.
Ik denk toch maar een nieuwere / originele en kleiner exemplaar aan te schaffen: http://www.thomann.de/nl/voodoo_lab_power_supply_for_gcx.htm

Nogmaals thanx...

cluseau
12 mei 2011, 07:33
Ik denk toch maar een nieuwere / originele en kleiner exemplaar aan te schaffen: http://www.thomann.de/nl/voodoo_lab_power_supply_for_gcx.htm


Er staat niet bij dat dit een schakelende voeding is, veel gitaristen zijn hier niet blij mee. Ik zie deze trouwens voor het eerst op de markt.

nico verduin
12 mei 2011, 07:40
Er staat niet bij dat dit een schakelende voeding is, veel gitaristen zijn hier niet blij mee. Ik zie deze trouwens voor het eerst op de markt.Denk het niet Frans. Hij werkt alleen op 230V. Is relatief groot voor zo'n lage stroom. De meeste moderne SMPS werken van 80-240V. Zeker bij die lage stromen. Daarnaast is het meer moeite om van de DC weer een redelijke sinus te fabriceren.

cluseau
12 mei 2011, 07:45
Hij werkt alleen op 230V. Is relatief groot voor zo'n lage stroom.

Mogge Nico, tja ik zei al "zie het voor het eerst" en idd lijkt het me erg omslachtig weer een redelijke 50Hz te reproduceren maar zeg nooit "nooit" bij die chinezen. 1A voor een doosje zo groot als de stekker zelf moet wel een SMPS zijn. Wat me ook opviel is dat er primair 50Hz staat maar sec niet.

edit
zie hier (http://www.tuvdotcom.com/pi/web/ProductCertificate.xml?strUrlId=4&strUserId=&option=productcertificate&menuOption=tested-products&strLevel=-1&certificateid=577368&pageno=859641&gqm=&certpageindex=859641&sLand=&sLang=) het TUV certificaat, dat spreekt ook over "switching adapter"
/edit

master99
18 mei 2011, 09:36
... het TUV certificaat, dat spreekt ook over "switching adapter"

Dat betekent dat je hem uit kan zetten, door 'm uit het stopcontact te halen ;)

Overigens heb ik diverse geschakelde adaptors die prima functioneren zonder storing. Het kan echt wel !

erik

nico verduin
18 mei 2011, 12:41
Dat betekent dat je hem uit kan zetten, door 'm uit het stopcontact te halen ;)

Overigens heb ik diverse geschakelde adaptors die prima functioneren zonder storing. Het kan echt wel !

erikHet klopt dat sommige SMPSén goed werken bij bepaalde pedalen. Echter dat ga je pas ontdekken als je hem gebruikt. En dat is nu net het probleem. Je wilt vooraf een redelijke mate van zekerheid. En dan is een old-fashioned adapter beter.
@Frans: ik had het certificaat gelezen, maar vond het allemaal erg verwarrend.

Dirk_Hendrik
18 mei 2011, 14:50
Heb ik het nou goed dat dit ding een uitgangswisselspanning levert?
Dan lijkt het me erg stug dat het een schakelende is.

En ben ik nou de enige die in dat TUV certuificaat echt nergens ""Switched" ziet staan?

aad
18 mei 2011, 15:35
Heb ik het nou goed dat dit ding een uitgangswisselspanning levert?
Dan lijkt het me erg stug dat het een schakelende is.

En ben ik nou de enige die in dat TUV certuificaat echt nergens ""Switched" ziet staan?

Lijkt mij ook gewoon een kwestie van trafootje in leuke behuizing.
Ik zie ook weinig verdere info in dat TUV linkje en zeker geen "Switching".

nico verduin
18 mei 2011, 18:15
Lijkt mij ook gewoon een kwestie van trafootje in leuke behuizing.
Ik zie ook weinig verdere info in dat TUV linkje en zeker geen "Switching".
Ik weet dat ik het heb gezien en Frans ook. Maar waar... Of ze werden wakker... In ieder geval worden ze gemaakt door de firma Hon-Kwang (vestigingen in China en Taiwan). Maakt verder niets uit. Het is gewoon een trafo'tje in een kastje:seriousf:

cluseau
18 mei 2011, 19:05
Ik weet dat ik het heb gezien........

Hier staat het (http://www.tuvdotcom.com/pi/web/IDProductCertificates.xml?prodID=814627&strUrlId=1&strUserId=&strType=productcertificate&strLevel=0&TUVdotCOMID=5531630800&keyid=814627&keyword=Power%20Supply%20%28Switching%20Adaptor%29&strProductID=0&isManualNeeded=false&isPictureNeeded=false) Als je goegeld op model HKA-A9100D, zie je twee linkjes naar dat TUV gedoe. Dit SMPS staat halverwege de lijst, wordt omschreven als "switching power supply"

en dat is toch echt iets anders dan wat Erik bedoeld :hide:.


Als ik het kastje vergelijk met de stekker schat ik dat de afmeting ongeveer 50x30x40 is. Knap van die chinezen dat ze daar 9V~1A uit kunnen halen. De tijd zal het leren, wie koopt de eerste?

master99
18 mei 2011, 19:38
Het klopt dat sommige SMPSén goed werken bij bepaalde pedalen. Echter dat ga je pas ontdekken als je hem gebruikt. En dat is nu net het probleem. Je wilt vooraf een redelijke mate van zekerheid. En dan is een old-fashioned adapter beter.

Matig mee eens, maar misschien heb ik vaak geluk gehad met goede, degelijke geschakelde voedingsadapters.

Het kan ook erg handig zijn om uit een adapter ter grote van een GSM ladertje 2,5A te trekken voor je effectjes ... en dat lukt je niet met een stuk bewikkeld ijzer met die afmetingen; althans, die heb ik nog niet gezien.

Ik heb zo'n One Spot, en moet zeggen dat daar vanwege reparatie werkzaamheden honderden verschillende effecten aan hebben gehangen, en ik nog nooit problemen heb gehad die hun oorzaak vonden in dat het een geschakelde voeding is.

Groet,
Erik

nico verduin
18 mei 2011, 21:46
Matig mee eens, maar misschien heb ik vaak geluk gehad met goede, degelijke geschakelde voedingsadapters.

Het kan ook erg handig zijn om uit een adapter ter grote van een GSM ladertje 2,5A te trekken voor je effectjes ... en dat lukt je niet met een stuk bewikkeld ijzer met die afmetingen; althans, die heb ik nog niet gezien.

Ik heb zo'n One Spot, en moet zeggen dat daar vanwege reparatie werkzaamheden honderden verschillende effecten aan hebben gehangen, en ik nog nooit problemen heb gehad die hun oorzaak vonden in dat het een geschakelde voeding is.

Groet,
ErikTja
Ik heb 1x de fout gemaakt met een Wah pedaal.... Dat ding ligt nu op de schroot. Storen, fluiten. Toch maar weer een ouderwets trafo'tje. Maar als jij er geen probleem mee hebt, mooi toch. Aan de andere kant gebruik ik vrijwel altijd geisoleerde mini SMPS'en en nooit problemen. Ach ze zullen vanzelf wel beter worden. als is het alleen maar dat het moet van EU.