PDA

View Full Version : Marshall JMP 2203 maar dan 30 Watt?



jerome
3 mei 2011, 22:25
Ik speel al heel lang met een Marshall JMP 2203 100 Watt top.
Heerlijke brute versterker met een zalige grom vanuit het laag en een heerlijke organische dynamische sound.
In de grotere café's zonder PA gaat het prima maar op podia met een PA gaat ie te hard om nog over de PA te kunnen of ik moet m zo zacht zetten dat de sound geen ballen meer heeft.
Nu kan ik op zoek gaan naar een JMP 50 watt top, maar die gaan ook errug hard en zijn nauwelijks zachter dan een 2203 100 watter en missen bovendien de bruutheid.

Ik zoek dus een buizentop met de brute 2203 sound maar dan in een 30 watt versie, met het liefst nog meer bas en ballen maar met de zelfde grom vanuit het laag en met dezelfde organische dynamische vintage sound.

Iemand suggesties?
Ik heb geen zin om 1000 verschillende merken/typen amps uit te proberen vandaar deze vraag om iets gerichter te kunnen zoeken
Bedankt alvast!!
Jeroen

matto
3 mei 2011, 22:56
Een setje TAD Tone bones er in zetten dan kun je er el 84 buizen in zetten zonder bias gedoe en zit je op plm. 30 watt.
Je kunt dan voor de grotere gelegenheden gewoon de El 34 set er weer inzetten.

Henri H
3 mei 2011, 23:51
Beetje vreemde redenatie; op grotere podia met PA gaat ie te hard, en in café's is het prima?
Ik heb het net andersom, op grotere podia pak ik mijn 2204 (JCM 800 weliswaar), en in café's en thuis gebruik ik mijn Stiletto.
De Stiletto snijdt op laag volume toch nog goed door de mix, zelfs met 65 Watters in m'n 2x12, die toch bekend staan als speakers met minder (mid-)hoog.
De master volumes (ik beschouw de solo boost als een 2e master volume) doen het gewoon erg goed. Het is mogelijk om de Stiletto terug te schakelen naar 50W, maar dat doe ik nooit.
Het is (natuurlijk) niet helemaal hetzelfde als een JCM 800, maar het is toch een erg dynamische versterker, en als je de gain niet te hoog zet draai je hem simpel clean met de volume pot v.d. gitaar. Vooral met single coils werkt dat erg goed.

Ik heb trouwens pas geleden een AC/DC coverband gezien in een middelgroot café/bar-discotheek, waarbij er een JMP 50W combo werd uitversterkt over een veredelde zanginstallatie, en dat klonk echt heel goed, dus het is gewoon mogelijk om een 50 Watt Marshall ook op laag volume goed te laten klinken.

sjaak1990
3 mei 2011, 23:52
Een setje TAD Tone bones er in zetten dan kun je er el 84 buizen in zetten zonder bias gedoe en zit je op plm. 30 watt.
Je kunt dan voor de grotere gelegenheden gewoon de El 34 set er weer inzetten.

Nouja, het vermogen gaat dan omlaag maar het karakter van el84's is toch duidelijk anders dan dat van el34. Minder brute middentonen, wat opener enz.

Don Olivier
4 mei 2011, 00:12
PPIMV, helemaal goed

svdijk
4 mei 2011, 10:00
Ik zou er een goede power attenuator tussen zetten en voor de rest alles laten zoals het is!!
Werkt het beste, en als je een goede koopt blijft je toon ook het meeste intact!
Ik heb zelf een Koch Loadbox II, die bevalt erg goed, maar ik hoor ook erg goede verhalen over de Bad Cat Leash.
Is in ieder geval ook goedkoper als een nieuwe amp kopen (die waarschijnlijk toch nooit aan de tone van je JMP kunnen tippen!!).

flo123
4 mei 2011, 12:13
"Power scaling" of "VVR - Variable Voltage Regulator" erin zetten om zo het vermogen terug te kunnen draaien en toch de klank te behouden?
http://www.londonpower.com/pscaling.htm
http://www.londonpower.com/catalog/index.php?cPath=7&osCsid=ca534f8e68b100042a09ca1967aad404
http://www.18watt.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=18694&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

E-J
4 mei 2011, 13:11
PPIMV, helemaal goed

In hoeverre maakt dit een verschil? Als je de standaard master volume laat vervangen door een PPIMV, wordt de versterker dan bruikbaarder op laag volume?

AoDf
4 mei 2011, 13:30
In hoeverre maakt dit een verschil? Als je de standaard master volume laat vervangen door een PPIMV, wordt de versterker dan bruikbaarder op laag volume?

Standaard master volume blijft er gewoon inzitten. Je krijgt alleen een extra master volume erbij. Een soort master-master volume. Je kunt dus de pre-amp en je standaard master volume naar wens instellen en dan het geheel aan volume terugbrengen met de PPIMV. Het werkt als een soort attenuator, maar technisch gezien anders.

the sure thing
5 mei 2011, 20:52
PPIMV, load box, attenuator .... Ik vind het geen echte oplossingen. Ik vind het ook teveel het karakter van de amp aantasten. Ik ben er allemaal vanaf gestapt en op zoek gegaan naar een amp die wel aan mijn wensen voldeed.

ALS je dan toch kiest, ga dan voor de ingebouwde PPIMV. scheelt snoeren, geklooi, is relatief goedkoop en je kan m nooit vergeten :)

Mr.Jay
5 mei 2011, 23:26
zet es gewoon een plexi schotje voor de speakers..............

HaroldA
5 mei 2011, 23:36
Waar woon je ergens? Ik heb een JMP 2204 en 2 loadboxes: Koch en THD. Kun je wel een keer lenen als je in de buurt bent.

Ik wil je 2203 wel als onderpand ;)

jerome
6 mei 2011, 08:12
Halfweg, tussen Haarlem en Amsterdam
Volgens mij woon jij in Tilburg? ;)
Jammer dat dat zo ver weg is.
Ik zou die JMP2204 graag eens aan de tand willen voelen en vergelijken met mijn JMP2203 net als die loadboxes.
Vind jij die loadboxes goed werken in combinatie met die 2204?
Blijft de 2204 sound een beetje behouden?

HaroldA
6 mei 2011, 09:22
Vind jij die loadboxes goed werken in combinatie met die 2204?
Blijft de 2204 sound een beetje behouden?

Nou, de versterker wel, het zijn volgens mij juist de speakers die minder gaan klinken. Speakers horen te bewegen en flink ook! Overigens is de Koch transparanter dan de THD, maar die is weer beter in te stellen.

Is een 1 of 2x12" met een laag-rendements speaker niet beter voor jou?

PPIMV weet ik zonet nog niet, ik heb een JCM800 2204 gehad met PPIMV maar die werd daar erg fizzy van. Heb nu nog een 1987x met PPIMV, maar die kan dat fizzy juist goed gebruiken.

heavy-metal-thunder
6 mei 2011, 11:58
Een setje TAD Tone bones er in zetten dan kun je er el 84 buizen in zetten zonder bias gedoe en zit je op plm. 30 watt.
Je kunt dan voor de grotere gelegenheden gewoon de El 34 set er weer inzetten.

dat geeft toch een andere sound, hoor.

flo123
6 mei 2011, 14:44
Marshall zelf gebruikt nu ook een soort Power Scaling genaamd "Electronic Power Attenuation" (EPA):
http://www.marshallamps.com/product.asp?productCode=YJM100&pageNumber=5

Toaster
6 mei 2011, 22:32
Ik weet niet hoe groot je podia zijn. Maar ik heb ooit bij Les Truttes gezien dat de cab backstage stond met de speakercab nog zelfs afgewend van het podium. Micen en over de Monitoren.

Ik geloof dat Leenert ook zo optreed.

Of je bouwt een soort iso cab. (maar dat past niet in de auto ben ik bang.)

Of je bouwt een paar steunen en legt je cab met de speakers naar de grond toe.

De rest gaat het niet worden omdat je speakers inderdaad een groot deel van de sound maken. Ik ben zelf overgestapt van 100 wat marshalls en 4x12's naar een 40 watt Fender combo. Pedaal ervoor en gaan. Als hij hard staat dan haalt ie wat betreft volume niet de Marshall maar het klinkt wel lekkerder. (ook te maken met mijn voorkeur voor de Fender)

En ik heb ook een 20 watt Marshall maar dat is toch een andere league. Toch als je die helemaal opendraait op een 4x12 komt er een goed geluid uit. Vreet wel buizen dan. En je zal er alsnog een plexiglas plaat voor moeten zetten omdat het te hard gaat.

Bonamassa speelt ook met plexi platen en een rubberen mat voor op de grond.

Als het je puur om de overdrive gaat is een extra mastervolume ok. Als het je om de druk en speakervervorming gaat en het feit dat je je versterker wil laten "ademenen" moet je of rare oplossingen zoeken of een een combo met laag wattage speakers nemen. Vox AC30 ofzo (gaat ook retehard trouwens)

HaroldA
9 mei 2011, 14:46
of een een combo met laag wattage speakers nemen

Je bedoelt waarschijnlijk "laag rendement"?

Toaster
9 mei 2011, 15:40
kan ook.

Maar ik vind het opvallend altijd dat hoe lager het wattage van de speakern hoe meer mellow de sound.

Ik heb hier verschillende combi's liggen en wissel wel eens voor de hobby zeg maar.

joost22
23 mei 2011, 13:02
Versterker met de rug naar het publiek. Zo doen de stadion bands het. Zetten er een berg 4x12's voor om het mooi der uit te laten zien en niemand heeft het in de gaten:P

muziekschuur
23 mei 2011, 13:26
Je kunt twee eindbuizen uit je Marshall trekken dacht ik. Ik heb twee versterkers waar ik dat mee doe. Scheelt veel. En dan natuurlijk over een Thiele cabinet. Heb je in een Cafe een prima sound denk ik.

Tsja, of je koopt gewoon (voor de heb) zo'n Peavey 6505 112+ combo erbij.... Lekker hoor.
Ik zag ook een Rivera chubster op Marktplaats. Zoiets kan ook.

Een 6v6 is toch qua power lager dan een EL34? Misschien zou dat passen? Soms past dat gewoon. (wel opnieuw biassen). Wel goed nazoeken, dat ik je geen dingen aanraadt die je apparaat beschadigen. Misschien een mailtje naar Marshall? Die hebben vast tips.

Tot nu toe;
-buizen trekken (twee)
-tonebones plaatsen
-attenuator gebruiken
-lager rendement speakers of juist oudere lager wattage speakers op de kop tikken
-1x12 cabinet gebruiken

Maar goed. Misschien is er nog een andere manier.
Ik vond de Mesa Boogie 100 watt Transatlantic heel marshallesk. En die heeft allerlei voorzieningen om het vermogen omlaag te krijgen...

HaroldA
23 mei 2011, 13:30
Je kunt twee eindbuizen uit je Marshall trekken dacht ik.

En dan heb je een 2204, maar dan klopt er niets meer van de impedanties.

Kun je beter een echte 2204 kopen, IMHO.

E-J
23 mei 2011, 14:23
Trouwens, de Reinhardt Storm 33 is in feite een Marshall JMP/JCM800 2203 maar dan in een 30 watt jasje. Eventueel naar wens ook voorzien van powerscaling.

http://www.reinhardtamps.com/files/Storm.html

Mark Knopfler gebruikte deze op zijn laatste twee tours in 2006 en 2008. Ik heb bij de beide tours een optredentje meegepikt en beide keren klonk het fenomenaal. Minpuntje: hij kost in Europa wel zo'n 1800-2000 euro...

Dimitri92
25 mei 2011, 12:02
Ik snap het verhaal niet helemaal hoor, waarom kun je dan niet uitversterkt worden op een groot podium? :???: Ik zag al het woord plexibaffle voorbij komen en moest meteen aan bonamassa denken. Die speelt met zn 100watt jonges nog in cafe's met de master op 8 en de gain ook niet al te laag.
I.c.m. die baffle.... hij kan toch ook gewoon overal uitversterkt worden? ( Groot OF klein optreden)

jerome
27 mei 2011, 23:53
Hé mannen, allemaal bedankt voor jullie reacties!
Ik snap dat mijn uitleg in post #1 een beetje verwarrend lijkt en tegenstrijdig klinkt.
Maar waar het om gaat is dat ik in kroegen meestal toch niet over een PA speel. Dan moet m'n 100 watt 2203 Marshall top het dus helemaal alleen doen en dan kan ik hem dus relatief wat harder zetten, geen probleem dus.
Dan staat de preamp meestal op 5 en de master ergens tussen de 3 en de 4 en dan komt er een lekkere volle sound uit met ballen.
Maar in kleine zalen klinkt mijn versterker al vlug te hard om nog lekker door te kunnen versterken over de PA.
En dan moet ik mijn versterker op het podium zó zacht zetten (de master onder de 3) dat er geen ballen meer in het geluid zit.
Vandaar mijn vraag, bestaat er een 30 watt versterker met hetzelfde karakter, dezelfde ballen en dezelfde grom vanuit het laag als een 2203.
Ik ga jullie tips nog een goed bekijken en het e.e.a. uitproberen...:ok:

BTW, die Reinhardt amp zou ik graag eens aan de tand willen voelen!! :)

Henri H
28 mei 2011, 00:13
Hmmm, nu begrijp ik je beter, maar ik heb deze ervaring niet zo met mijn 2204.
OK, op laag volume heeft ie uiteraard minder ballen, maar toch heb ik de MV, ook in de oefenruimte, nog maar net op 1 staan, en heb een prima sound hoor.

E-J
28 mei 2011, 00:26
Ik had ook een JMP 2203 en hoeveel ik ook van het ding hield, ik had hetzelfde 'probleem', vooral toen ik hem eens goed opentrok (naar 5-6) en ervoer hoe het ook kon klinken. Maarja mijn bandje toen was niet bijster actief en thuis kon ik het ding niet gebruiken. Ik heb best spijt dat ik hem weg heb gedaan :)

Die Reinhardt Storm 33 mét powerscaling lijkt mij de oplossing. Ze verkopen er trouwens ééntje bij realguitars in Leverkusen. Je woont niet toevallig in het zuiden des lands Jerome? Vanaf mij is Leverkusen niet zo ver weg (100 km).

Eko
28 mei 2011, 07:34
100 watt in een kroeg lijkt me alleen leuk voor jezelf, maar minder voor de ,,luisteraar,, maar goed , mag jezelf over oordelen.
Op kleinere podia , waar het volume voor de p.a. een probleem is , volstaat een plexischerm. Het probleem van jou volume is dat het n.l. via de microfoons extra meekomt. Als je je amp minder ver openzet krijgen je speakers te weinig te doen. Het geluid is dan wezenlijk anders. Ze moeten dus aan het werk , met een scherm er voor los je dat op. Ook omdraaien e.d. heeft dat effect.
Je hoort jezelf dan trouwens ook minder en moet er dus op vertrouwen dat de geluidsman z`n werk goed doet. De vraag is vaak of je dat ook echt doet. De meeste gitaristen willen zichzelf goed kunnen horen en dat is wat anders.

Dimitri92
28 mei 2011, 22:41
Aha, nu begrijp ik je beter.... dan heb ik niet veel bij te dragen meer behalve dan: Plexiglas baffle proberen a la bonamassa (iets goedkoper dan nieuwe amp) anders attenuator, dan heb je al dat gedoe niet met een versterker zoeken die er het dichtste bij zit.

HaroldA
29 december 2011, 10:47
Hoe is dit eigenlijk afgelopen?

jerome
29 december 2011, 18:34
Hoe is dit eigenlijk afgelopen?
Eigenlijk ben ik er zelf nog niet veel verder mee gekomen.
Plexiglas schermen vind ik voor me zelf geen goeie oplossing; nog meer gesleep met spullen...
Ik heb nog steeds de hoop op dé gouwe tip voor een 30 Watt amp met de ballen, de brute oempph en de heerlijke dynamieke sound van een JMP2203... ;)

bass blom
29 december 2011, 18:38
heeft nog niemand JTM45 geroepen?

Mr. Dynamite
29 december 2011, 18:43
Jtm 45 !!!



;)

Gister over een 18 watter gespeeld, erg puike sound. En dat was over een 2x12 (scheelt ook) en in een muziekzaak van ongeveer 10 bij 5, dus niet groot. Hij stond behoorlijk hard voor die ruimte, maar was erg gaaf. Op een podium werkt dat prima denk ik, over een tijdje deze versterker proberen in de band, kijken hoe hij zich daar houd.

The Running Man
29 december 2011, 18:48
heeft nog niemand JTM45 geroepen?

GIABLO C-type ..... op KT66's :rockon: