PDA

View Full Version : Buizenradio gekregen



Jasper.
3 mei 2011, 21:04
Ik heb hier al eens iets in een ander topic over gepost maar kan het nergens meer vinden. Enfin.

Vanavond was ik bij mijn pake en beppe. Ik weet niet meer hoe het te praat kwam, maar mijn pake had nog wel een ouwe buizenradio in het hok staan. Of ik er ook iets mee kon.

Het is een ouwe Blaupunkt Granada. Kan ik hier ook een versterkertje mee bouwen? (het liefst een Marshall 18 watt kloon?) Er zit een El84 buis in en ik had eens iets gelezen dat de trafo dan wel geschikt zou zijn? Weet het alleen niet meer zeker.

Hier info over de versterker:http://www.radiomuseum.org/r/blaupunkt_granada_2330.html

nico verduin
4 mei 2011, 07:32
Ik heb hier al eens iets in een ander topic over gepost maar kan het nergens meer vinden. Enfin.

Vanavond was ik bij mijn pake en beppe. Ik weet niet meer hoe het te praat kwam, maar mijn pake had nog wel een ouwe buizenradio in het hok staan. Of ik er ook iets mee kon.

Het is een ouwe Blaupunkt Granada. Kan ik hier ook een versterkertje mee bouwen? (het liefst een Marshall 18 watt kloon?) Er zit een El84 buis in en ik had eens iets gelezen dat de trafo dan wel geschikt zou zijn? Weet het alleen niet meer zeker.

Hier info over de versterker:http://www.radiomuseum.org/r/blaupunkt_granada_2330.html18W: Nee. De voedingstrafo gaat het niet leveren. Je kan er een leuk 5W Single Ended Klasse A versterkertje mee bouwen.
Als leer/oefen ampje prima. De OT kan je ook gebruiken. De overige onderdelen kun je waarschijnlijk naar de prullebak verwijzen.
Het scheelt je dan in de kosten voor de Voedingstrafo en Uitgangstrafo. (+/- 80 euri). De losse onderdelen zullen het niet zijn. De rest van de kosten zit in het chassis, schakelaars, knoppen, kast etc.

Jasper.
4 mei 2011, 15:05
Ok, ik ben van plan om een se-5a te maken van ampmaker.com

Als ik die trafos ga loshalen, moet ik dan ook eerst dingen markeren aan de draadjes ofzo voordat ik ze loshaal? Of zijn de aansluitingen etc. universeel? Er staan nergens tekentjes of aanduidingen bij de draadjes.

The Bertman
4 mei 2011, 16:20
Je moet het helemaal zelf weten, het is jouw radio, maar je sloopt wel een hartstikke mooi antiek ding. Beetje zonde.

iWishmaster
4 mei 2011, 16:25
Je moet het helemaal zelf weten, het is jouw radio, maar je sloopt wel een hartstikke mooi antiek ding. Beetje zonde.

Ligt er een beetje aan hoe je het doet. Als de radio kaduuk is, maar de eindtrafo en evt. speaker nog goed is zou ik er niet zoveel moeite mee hebben. Lijkt me tof een mini-combo in radio behuizing te hebben overigens.

Jasper.
4 mei 2011, 16:48
Je moet het helemaal zelf weten, het is jouw radio, maar je sloopt wel een hartstikke mooi antiek ding. Beetje zonde.

Te laat :D Hij deed het nog wel, maar bromde wel behoorlijk.
Maar iemand een antwoord op mijn vraag? De Powertrafo heb ik al los, daar staat wel het e.e.a op. Maar de Outputtrafo staan geen aanduidingen op.

cluseau
4 mei 2011, 20:28
Maar iemand een antwoord op mijn vraag? De Powertrafo heb ik al los, daar staat wel het e.e.a op. Maar de Outputtrafo staan geen aanduidingen op.
Zou eerst een schema scoren, dan kun je nog een en ander achterhalen.

guitarnijboer
4 mei 2011, 20:44
Te laat :D Hij deed het nog wel, maar bromde wel behoorlijk.
Maar iemand een antwoord op mijn vraag? De Powertrafo heb ik al los, daar staat wel het e.e.a op. Maar de Outputtrafo staan geen aanduidingen op.

Het is altijd een goed idee om op te schrijven welke aansluiting waar aan vast zat. kleurcodes van de draden zijn niet universeel.

Jasper.
4 mei 2011, 20:50
Zou eerst een schema scoren, dan kun je nog een en ander achterhalen.

Het probleem is dat ik geen schema kan vinden. Alleen op radiomuseum.org maar dan moet ik een accoutn aanmaken wat 25 euro (of dollar) kost. :S

Greasemouth
4 mei 2011, 21:02
Je moet iets over hebben voor een goedkope versterker he, maar inderdaad het idee van die versterker in een oude radio is wel extreem gaaf.

Kun je trouwens niet achter bepaalde dingen komen door zelf schematisch alles op te stellen op papier en door te meten?

Jasper.
4 mei 2011, 21:26
Over de PT:
5 draden die naar 240, 220, 155, 127 en 110 volt gaan.
groen en zwart draadje die naar een rechthoekig blokje met 4 aansluitingen (gelijkrichter?) gaan. Maar weet niet hoeveel Volt.
En dan nog 2 dikke draden die van de buitenkant van de wikkelingen komen. is dat de 6.3V?
En wat is dan de 0V?

Kan ik de OT ook op één of andere manier opmeten?

Misschien wat domme vragen, maar van vragen leer je.
Ik moet misschien van het begin beginnen, maar ik kan me er moeilijk toe zetten oom van te voren dingen door te lezen. Ik moet leren door bezig te zijn.

Edit: Ik ga hem niet in de radio bouwen. Ik maak er denk ik zelf een kastje om. Of misschien wil mijn vader dat doen. (of samen) Die is een scheepstimmerman en die heeft waarschijnlijk nog wel wat hout in het hok liggen. (waaronder birdseye maple fineer, en het lijkt me leuk om daar het kastje mee af te werken, en dan een doorzichtige lak erop)

Greasemouth
4 mei 2011, 21:37
Dat ding met het groene en zwarte draadje, als je daar nu alle uitgangen meet ten opzichte van elkaar. dan zou je twee uitgangen moeten hebben waar je een oneindige weerstand hebt, dit zou dan de gelijkrichter moeten zijn.

En laat ons eens wat foto's zien;).

Jasper.
4 mei 2011, 21:47
Dat ding met het groene en zwarte draadje, als je daar nu alle uitgangen meet ten opzichte van elkaar. dan zou je twee uitgangen moeten hebben waar je een oneindige weerstand hebt, dit zou dan de gelijkrichter moeten zijn.

En laat ons eens wat foto's zien;).

Maar hoe kom ik er achter hoeveel volt dat is? Of is dat niet relevant? Op het ampmaker schema staat dat op hun PT het draadje dat naar de gelijkrichter gaat 190V is. Als dat bij mij anders is moet ik dan dingen aanpassen?

Edit: Foto's is niet zoveel bijzonders. Een chassis uit een radio met een losse PT ernaast.

cluseau
4 mei 2011, 23:16
Ik heb een groot aantal schema's van soortgelijke grundig type's uit de jaren 50. Deze gebruken allemaal dezelfde LF versterker en voeding waar je de nodige informatie uit kan halen. Als je een prive mailadres geeft (via PM) dan kan ik er een paar mailen.

Frans.

Jasper.
4 mei 2011, 23:20
Ik heb een groot aantal schema's van soortgelijke grundig type's uit de jaren 50. Deze gebruken allemaal dezelfde LF versterker en voeding waar je de nodige informatie uit kan halen. Als je een prive mailadres geeft (via PM) dan kan ik er een paar mailen.

Frans.

Je hebt PM. Waar staat de afkorting LF voor als ik mag vragen?


Dit worden weer wat slapeloze nachten. Zit nu weer helemaal in een hyperfocus.

cluseau
4 mei 2011, 23:24
Je hebt PM. Waar staat de afkorting LF voor als ik mag vragen?

LF = Low Frequency ofwel je laagfrequent versterker.

3 schema's in je mailbox, deze komen het meest overeen :ok:

Jasper.
4 mei 2011, 23:44
LF = Low Frequency ofwel je laagfrequent versterker.

3 schema's in je mailbox, deze komen het meest overeen :ok:

Ik heb ze ontvangen hoor! Ik zal morgen eens even kijken. de PT komt qua voltages niet overeen. Maar mijn komt ook niet helemaal overeen met die van ampmaker.com. Moet ik dan ook nog componenten aan gaan passen?

En nog een vraagje over de ohmages. Zoals hij nu aangesloten is kan ik er een speaker van ca 5 Ohm aan hangen. Zitten er ook aansluitingen voor een 16 Ohm of 8 Ohm speaker? En moet ik dat dan doormeten?

cluseau
4 mei 2011, 23:46
Het beste is om de hele eindtrap met voedingstrafo, elko's, uitgangstrafo en speakers over te nemen tot en met C57. Daarvoor vergeet je alles. Ontwerp maar een nieuw voorversterkerdeel met gebruik van het buisje uit de FM tuner, een ECC85 wat een prima buisje is. Er is wel een verschil in gloeidraad met de gebruikelijke ECC85, namelijk op 4 en 5 voed je gewoon met 6,3V~ de gloeidraden. Pin 9 is een intern shield en leg je aan massa.

De drie schema's zijn net als jouw type uit de jaren '55 - '56. Ze komen alledrie overeen met elkaar. Wat wijkt er dan af bij jouw?

Jasper.
4 mei 2011, 23:51
Oeh, dat word allemaal wel technisch. Ik kan niet gewoon het Ampmaker se-5a circuit maken met deze trafo's? Met wat eventuele aanpassingen om verschillen door andere voltages ofzo op te vangen? Dat leek me namelijk een erg leuk versterkertje.

cluseau
4 mei 2011, 23:58
Oeh, dat word allemaal wel technisch. Ik kan niet gewoon het Ampmaker se-5a circuit maken met deze trafo's?

Het punt is dat de eindtrafo en voeding mooi bij elkaar passen. De impedantie van de eindtrap is namelijk mede afhankelijk van de voedingsspanning en in de trafo zit ook een stukje smoorspoel. Het meest ideale is om deze drie bij elkaar te houden, waarom zou je opnieuw het wiel gaan uitvinden? Pak een vergelijkbaar voorversterker trapje uit een Marschall of Fender en zet daar je ECC85 in. Dit plak je dan aan de koppel condensator van de EL84. Succes verzekert.

edit
Voor 16 Ohm met deze uithangstrafo zul je de voedingspanning zo'n beetje moeten verdubbelen, dat kan een EL84 niet hebben. Je bent echt het beste af door alles bij elkaar te houden en alleen je eigen preampje toe te voegen.

iWishmaster
5 mei 2011, 08:19
Oeh, dat word allemaal wel technisch. Ik kan niet gewoon het Ampmaker se-5a circuit maken met deze trafo's? Met wat eventuele aanpassingen om verschillen door andere voltages ofzo op te vangen? Dat leek me namelijk een erg leuk versterkertje.

Als dat al te technisch wordt kun je misschien beter even jezelf verdiepen in de techniek van buizen voordat je de radio compleet uit elkaar sloopt. Zou wel eens tegen kunnen gaan vallen het ding weer aan de praat te krijgen.

Verder ben ik het eens met Frans: hergebruik wat je kunt. Voor twee tientjes aan componenten (handjevol weerstanden en condensatoren, 2 potmeters en een jack input) kun je er al een simpel versterkertje van maken.

cluseau
5 mei 2011, 09:03
Als dat al te technisch wordt kun je misschien beter even jezelf verdiepen in de techniek van buizen........


Dat gevoel bekroop mij nu ook voor ik ging slapen. Tis ook wel 300V= hoor, Yakkes. :blast:

Jasper.
5 mei 2011, 09:49
Ok dus als ik het goed begrijp:
De eindtrap van de radio zelf overnemen.
Zelf een voorversterker ontwerpen/marshall voorversterker met ecc85 buis.
Kan ik dan het Ampmaker se-5a Voorversterkercircuit aanpassen voor ecc85?

http://www.ampmaker.com/images/ak01kit/ak01bd1.jpg
Grijs, oranje, paars en blauw negeren en daar het circuit van de radio zelf gebruiken. Groen en geel kan ik dan wel gebruiken? Kom ik in de buurt?

Maar als ik het dan goed begrijp blijft de uitgangsimpedantie 5 Ohm. Ik had hem wel graag op mijn 16Ohm cabinet aan willen sluiten. Kan ik hem dan misschien wel voor 4Ohm of 8 Ohm maken? Dan maak ik zelf een 1x12 cabinetje ofzo.


Dat gevoel bekroop mij nu ook voor ik ging slapen. Tis ook wel 300V= hoor, Yakkes. :blast:

Hehe, ik doe wel voorzichtig hoor. Nadat mijn vader mij ooit een keer stroomdraad heeft laten voelen zonder schoenen aan (Met schoenen: Hee pa! Moet je zien, ik kan het gewoon vasthouden!) hou ik niet zo van die petsen meer.

iWishmaster
5 mei 2011, 10:02
Die eerste twee trappen kun je inderdaad zo overnemen, de rest van de radio gebruiken. Als je een beetje handig bent kun je misschien van de linkse draaiknop de gain-knop maken :).

Je kunt dan ook gewoon de speaker van de radio blijven gebruiken. Zitten er meer draadjes aan de secundaire kant van de trafo? Dan heb je misschien taps voor speakers van een andere impedantie, maar ga daar maar niet teveel vanuit.

cluseau
5 mei 2011, 10:19
16 Ohm kun je vergeten, het werkt wel maar veel geluid zal er niet uitkomen. Maak een mooi cabje van de originele speakers, ik weet bijna zeker dat het rendement van die speakers optimaal is. Zo gek zijn die Duitsers niet hoor. Grundiglichkeit of zoiets toch? ;)

Owja, ook de koppelcap van de eindtrap weglaten, dus direct aan de stopweerstand koppelen.

Jasper.
5 mei 2011, 10:27
Ik wil hem niet in de radio bouwen hoor. Het liefst maak ik er een bruikbaar versterkertje mee die ik op een cab ofzo aansluit.

Maar ik begin het wat te snappen volgens mij

Misschien een domme vraag, ik word er met google niet echt wijzer van. Hoe zie ik aan de trafo wat de secundaire en wat de primaire kant is?

Misschien wel leuk/handig om er even wat fototjes bij te doen:
http://img607.imageshack.us/img607/8308/sdc10331.jpg
http://img42.imageshack.us/img42/1172/sdc10330r.jpg

cluseau
5 mei 2011, 10:38
Misschien een domme vraag, ik word er met google niet echt wijzer van. Hoe zie ik aan de trafo wat de secundaire en wat de primaire kant is?

Heb je een Ohmmeter? Dan de wikkeling zoeken met de hoogste weerstand. Deze bestaat trouwens wel uit twee delen, zie schema. Probeer de overeenkomst van de aansluitingen in een schema te vinden.

iWishmaster
5 mei 2011, 10:42
Je gaat een buizenversterker bouwen, maar weet er niks van, met hulp van een vader die het leuk vind zijn zoon een 230V opdonder kado te doen?

Ik trek me bij deze even terug denk ik, want dat kan nooit goed aflopen :makeup:.

Jasper.
5 mei 2011, 10:54
Je gaat een buizenversterker bouwen, maar weet er niks van, met hulp van een vader die het leuk vind zijn zoon een 230V opdonder kado te doen?

Ik trek me bij deze even terug denk ik, want dat kan nooit goed aflopen :makeup:.

Dat was geen 230V, gewoon zo'n stroomdraad langs een weiland. En mijn vader helpt me niet :p maar als ik het nooit probeer leer ik het toch ook niet?

tommus42
5 mei 2011, 11:24
Dat was geen 230V, gewoon zo'n stroomdraad langs een weiland. En mijn vader helpt me niet :p maar als ik het nooit probeer leer ik het toch ook niet?

Ah, okee, dat zijn flinke spanningen, dat schrikdraad. Moet je niet in blijven hangen;).

Jasper.
5 mei 2011, 11:34
Ik krijg trouwens hoe langer ik het schema van Frans en de radio vergelijk steeds meer het idee dat die niet overeenkomen.

nico verduin
5 mei 2011, 18:18
Dat was geen 230V, gewoon zo'n stroomdraad langs een weiland. En mijn vader helpt me niet :p maar als ik het nooit probeer leer ik het toch ook niet?Nee je hebt gelijk. Als je van het dak springt om te leren vliegen......... kom je er nooit achter:sssh:
Ga eerst een beetje basis op doen (en daar is zat voor te vinden op internet) en ga dan de onderdelen gebruiken om een amp te maken. NegK3 heeft een jaar of 8 geleden voor zijn profiel werkstuk een Champ achtige gebouwd met oude radio onderdelen : http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?33575

Jasper.
5 mei 2011, 21:36
Weet je wat het probleem bij mij is. Ik kan me niet van tevoren uren inlezen. Ik ben één die ontdekt door bezig te zijn. Als ik tegen een probleem oploop dan pas wil ik er meer over weten. Net als met kleine kinderen. Ontdekkend leren. Erg lastig inderdaad. Maar zo neem ik wel een boel op.

Thiez
5 mei 2011, 21:53
Ik zou toch even de moeite nemen jezelf een beetje in te lezen. In ieder geval het topic van Nico verduin over een triode biassen. Erg duidelijk uitgelegd en dan weet je een beetje wat een preamp stage doet.
En verder kun je misschien uit mijn topic een hoop informatie halen;
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?134558-AX84-amp-project

Ook GG heeft ergens een bouwtopic wat erg leerzaam is om eens door te lezen.

Jasper.
5 mei 2011, 21:58
Ik zou toch even de moeite nemen jezelf een beetje in te lezen. In ieder geval het topic van Nico verduin over een triode biassen. Erg duidelijk uitgelegd en dan weet je een beetje wat een preamp stage doet.
En verder kun je misschien uit mijn topic een hoop informatie halen;
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?134558-AX84-amp-project

Ook GG heeft ergens een bouwtopic wat erg leerzaam is om eens door te lezen.

Die van GG heb ik al een gedeelte doorgelezen. En die van jou eerder al eens geloof ik. Maar ik zal proberen eens verder te lezen. Het punt is dat ik de informatie moeilijk kan plaatsen als het niet betekenisvol voor mij is op dat moment.

nico verduin
5 mei 2011, 22:56
Weet je wat het probleem bij mij is. Ik kan me niet van tevoren uren inlezen. Ik ben één die ontdekt door bezig te zijn. Als ik tegen een probleem oploop dan pas wil ik er meer over weten. Net als met kleine kinderen. Ontdekkend leren. Erg lastig inderdaad. Maar zo neem ik wel een boel op.Niets mis mee, maar een klein kind leert onder begeleiding. Anders zou het niet overleven. Ga dan eerst eens iets eenvoudigs maken en leer daarvan. Van mij part koop je een electronische bouwdoos en leer de basis. Snap je de basis niet, snap je ook niet waar je mee bezig bent.

Thiez
6 mei 2011, 10:48
De eerste keer dat ik mijn zelfbouw ampje aanzetten, was ook met trillende handjes hoor haha. Zo zelfverzekerd was ik van mezelf ;) Maar gek genoeg werkte hij prima, moet er alleen binnenkort nog eens anders eindbuisje inzetten.

tommus42
7 mei 2011, 16:05
Mooi moment, de eerste opstart van een bouwsel. Met knikkende knieen de spanning aanzetten...:lovelove:

Plant
7 mei 2011, 17:09
Ik ben één die ontdekt door bezig te zijn.

400V DC 'ontdek' je heel snel :blast:
Vergeet ook niet dat dit een bouwsel word waarmee je altijd via een gitaarkabel in verbinding zult staan, dus voor gevaar hoef je er niet eens met je handen in te zitten. Het komt gewoon naar je gitaar toe.

Ik zou zelf ook met iets anders beginnen, maar goed. Succes iig. We zien de foto's wel verschijnen.

tommus42
7 mei 2011, 18:40
Niet zo negatief:D. Kan allemaal best, beetje voorzichtig werken, en zorg dat je de aarde goed voorelkaar hebt. Het chassis aarden aan de aarde van het stopcontact.

Jasper.
8 mei 2011, 00:55
Niet zo negatief:D. Kan allemaal best, beetje voorzichtig werken, en zorg dat je de aarde goed voorelkaar hebt. Het chassis aarden aan de aarde van het stopcontact.

+1

Heb al meerdere pedaaltjes gemaakt en kan wel goed solderen. Heb ook al een keer mijn JCM900 gerepareerd.

Zou niet weten wat veel simpeler/veiliger is als eerste buizenprojectje

Plant
8 mei 2011, 14:00
+1

Heb al meerdere pedaaltjes gemaakt en kan wel goed solderen. Heb ook al een keer mijn JCM900 gerepareerd.

Zou niet weten wat veel simpeler/veiliger is als eerste buizenprojectje

Ah, OK. Uit eerdere posts van o.a. Cluseau maakte ik (misschien onterecht) op dat je nog redelijk onervaren bent :makeup:
Op zich niet erg, we hebben het allemaal door schade en schande moeten leren en je moet een keer het diepe in, maar misschien had je nog niet door met wat voor hoge spanningen je te maken hebt, vandaar. Succes!

edit: Deze (beginnend) koperdief besefte blijkbaar niet dat een stuk elektrische leiding doorzagen gevaarlijk kan zijn:

http://media.nu.nl/m/m1dz050a0kmg.jpg

bijbehorend artikel (http://www.nufoto.nl/fotos/115026/ontploffing-hoogte-kadijk-door-koperdief-amsterdam-.html)

nico verduin
8 mei 2011, 18:27
+1

Heb al meerdere pedaaltjes gemaakt en kan wel goed solderen. Heb ook al een keer mijn JCM900 gerepareerd.

Zou niet weten wat veel simpeler/veiliger is als eerste buizenprojectjeGelukkig maar:blast:

Jasper.
9 mei 2011, 16:45
Omdat ik de schema's van Cluseau (sorry hoor) toch niet helemaal vertrouwde ben ik nog even verder gaan zoeken naar andere blaupunkt schema's van rond hetzelfde bouwjaar.
Ik heb nu een andere gevonden die heel erg overeen komt voorzover ik het kan volgen in de radio.

Even een PDFje ervan:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-OM7GUQQGZEG3.pdf

Maar nu vind ik het nog wat moeilijk om te bepalen waar ik moet gaan ''knippen'' Waar houd het gedeelte op dat ik moet gebruiken en zijn er nog wat dingen die weggeknipt kunnen worden. Want dit ziet er veel ingewikkelder uit dan schema's van gitaarbuizenversterkers.

Nog een paar kleine vraagjes waarop ik het antwoord niet kan vinden:
- Het symbool 'T' betekend hier farad? Want het staat bij de condensatoren maar ik ken alleen de 'F'.
- Een condensator met één stipje is 500V, maar er staan een paar met twee stipjes. Ik weet niet wat die betekenen en ik kan het ook niet in de legenda vinden.

nico verduin
9 mei 2011, 17:09
Omdat ik de schema's van Cluseau (sorry hoor) toch niet helemaal vertrouwde ben ik nog even verder gaan zoeken naar andere blaupunkt schema's van rond hetzelfde bouwjaar.
Ik heb nu een andere gevonden die heel erg overeen komt voorzover ik het kan volgen in de radio.

Even een PDFje ervan:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-OM7GUQQGZEG3.pdf

Maar nu vind ik het nog wat moeilijk om te bepalen waar ik moet gaan ''knippen'' Waar houd het gedeelte op dat ik moet gebruiken en zijn er nog wat dingen die weggeknipt kunnen worden. Want dit ziet er veel ingewikkelder uit dan schema's van gitaarbuizenversterkers.

Nog een paar kleine vraagjes waarop ik het antwoord niet kan vinden:
- Het symbool 'T' betekend hier farad? Want het staat bij de condensatoren maar ik ken alleen de 'F'.
- Een condensator met één stipje is 500V, maar er staan een paar met twee stipjes. Ik weet niet wat die betekenen en ik kan het ook niet in de legenda vinden.
Je wist het toch zo goed

Jasper.
9 mei 2011, 17:29
Heb ik wat verkeerds gezegd? Ik heb niet gezegd dat ik het goed wist. Ik heb gezegd dat ik wel eerder wat kleine projecten heb gedaan en nu een stapje hoger wil.

Edit: Voor het geval het weer verkeerd geïnterpreteerd wordt: Ik probeer echt niet eigenwijs of brutaal etc. over te komen.

tommus42
10 mei 2011, 11:11
mmm, vervelend, ingewikkeld schema idd.
Als ik jou was, zou ik een zo simpel mogelijk schema van een enkelzijdige versterker gebruiken. Wat je in eerste instantie moet weten zijn de aansluitingen van de trafo's.

cluseau
10 mei 2011, 11:28
mmm, vervelend, ingewikkeld schema idd.
Hoezo ingewikkeld? Schema stelt helemaal niets voor, het enige wat je moet doen is goed documenteren voor je gaat slopen. Foto van de uitgang printen en bij elke aansluiting opschrijven waar het naartoe gaat. Hetzelfde voor de voedingstrafo. Het stuk na R762 kun je helemaal weg laten. Hetzelfde geldt voor het hele netwerk achter C785 - R756. Dit circuit is voor de tweeters die je toch niet gaat gebruiken. Je hebt dan enkele onderdelen over die je gewoon kan kopieeren in jouw schakeling. Vervang ook zeker de seleniumbrugcel door 4 x 1N4007.

cluseau
10 mei 2011, 11:56
Jasper, ik heb je twee schema's verstuurd met de onderdelen die je nodig hebt.

Jasper.
10 mei 2011, 16:48
Ontzettend bedankt Cluseau. Ik had al een vermoeden van een aantal ''blokjes'' die weggepoetst konden worden. Zo ziet het er ook weer een stuk simpeler uit om even te onderzoeken.

Het vraagje waar ik nu nog even mee zit:
Ik wil het wel weer uit grotendeels nieuwe onderdelen opbouwen(de buizen zien er nog als nieuw uit, dus die probeer ik eerst hierin en natuurlijk de trafo's gebruik ik weer). Maar nu zit ik nog met D704 en D705. Dat is toch het tekentje van een spoeltje? Wat voor onderdeel gebruik ik daarvoor?

cluseau
10 mei 2011, 17:17
Maar nu zit ik nog met D704 en D705. Dat is toch het tekentje van een spoeltje? Wat voor onderdeel gebruik ik daarvoor?

Een stuk draad :crazyhappy:

In duitse schema's staat een "D" voor drossel ofwel idd een spoeltje. Vergeet die maar gewoon, totaal onbelangrijk.

Jasper.
10 mei 2011, 17:40
Een stuk draad :crazyhappy:

In duitse schema's staat een "D" voor drossel ofwel idd een spoeltje. Vergeet die maar gewoon, totaal onbelangrijk.

Ok dankje. Ben bezig een bestellijstje te maken. Kan ik C779 (50uF/12V) vervangen voor een bijv. 47uF/63? Ik kan de 50uF/12V niet vinden. (op tubetown)

cluseau
10 mei 2011, 17:43
Kan ik C779 (50uF/12V) vervangen voor een bijv. 47uF/63?

Helemaal goed, de werkspanning mag altijd hoger. Capaciteit heeft een zekere tolerantie. 47 of 50 uF zal niets uitmaken en valt zoiezo binnen de tolerantiegrens.

Jasper.
10 mei 2011, 17:53
Helemaal goed, de werkspanning mag altijd hoger. Capaciteit heeft een zekere tolerantie. 47 of 50 uF zal niets uitmaken en valt zoiezo binnen de tolerantiegrens.

Ok, weer wat wijzer. Is dat ook zo met weerstanden? Lijkt me dan ook. (in ieder geval met de Watts, de waarden van weerstanden zijn er in verscheidene soortente vinden)

Heb je ook nog tips voor typen weerstanden en caps?

Edit: en de zekering Si702 4A snel kan ik niet vinden. ook niet in de buizenradio...

Edit2: Ik heb ook al eens gelezen over verschillende soorten draad. Voor de 6.3 moet ik in ieder geval dikker draad hebben. Maar wat is wijsheid qua dikte?

Jasper.
11 mei 2011, 21:42
Ik kan via de zoekfunctie niets vinden maar hebben we een topic over pre-ampbuizen? Wil er graag meer over leren. Klankeigenschappen etc. En het liefst in het nederlands. Engels begrijp ik wel maar moet ik meer moeite over doen.

En wil graag het boek van R. Moers over versterkertechniek lezen. Maar kost gelijk 89 euro. Ook weer niet in onze bib beschikbaar, maar in leeuwarden. jammer. Ik ga morgen eens proberen het boek aan te vragen hier.

Edit1 van de vorige post over de zekering is trouwens opgelost.

Jasper.
16 mei 2011, 22:48
Ik heb het boek binnen. Weet alleen niet zo goed waar te beginnen. Iemand tips voor hoofdstukken?

En heb nu ong. alle onderdelen binnen voor het eindcircuit.

Ook ben ik nog wat onzeker over de draaddiktes. En voor de tonegedeeltes moet ik afgeschermd draad gebruiken? (voor naar de tonepots etc.)

tommus42
17 mei 2011, 04:49
Ik heb het boek binnen. Weet alleen niet zo goed waar te beginnen. Iemand tips voor hoofdstukken?

En heb nu ong. alle onderdelen binnen voor het eindcircuit.

Ook ben ik nog wat onzeker over de draaddiktes. En voor de tonegedeeltes moet ik afgeschermd draad gebruiken? (voor naar de tonepots etc.)

Computervoedingdraad:D, voldoet goed. Afscherming is niet nodig in eerste instantie.

Jasper.
25 mei 2011, 10:38
Ben bijna klaar met het in elkaar zetten van de eindtrap en power. Zal straks eens wat fototjes posten. De electroboer heeft me vrij dik stug draad meegegeven. Werkt wat lastig maar is te doen.

Het enige wat ik nog moet aansluiten is de 6,3V. Maar nu komt het probleempje. Ik weet niet meer welke nou de 6,3 en welke de 0V is.
En het zijn exact dezelfde kleur draden. :( Hoe kan ik dit het beste meten?

En Cluseau had het geloof ik over dat als ik hem klaar had eerst even testte, hoe test ik alleen de eindtrap+power?

cluseau
25 mei 2011, 10:40
Ik weet niet meer welke nou de 6,3 en welke de 0V is.
En het zijn exact dezelfde kleur draden. :( Hoe kan ik dit het beste meten?


Maakt niets uit, één van de 6.3 draden leg je aan massa de ander is dan 6.3 tov massa.

Jasper.
25 mei 2011, 11:10
Ok, bedankt.

Als voorversterkgedeelte wil ik graag het gedeelte van de 5watt op ampmaker.com gebruiken.
http://www.ampmaker.com/images/ak01kit/ak01sc2.jpg

Alleen gebruik ik dan een ECC85 buis. Wat zijn de verschillen in tone etc. tussen de ECC83 en ECC85? De ECC83 is ook wat makkelijker te krijgen volgens mij. En ik kan ze niet zomaar uitwisselen. (gloeispanning is toch anders bedraad?)

Thiez
25 mei 2011, 11:33
Wat is de reden dat je ECC85 wilt gebruiken ipv ECC83?

cluseau
25 mei 2011, 11:34
En ik kan ze niet zomaar uitwisselen. (gloeispanning is toch anders bedraad?)

Dat klopt, de ECC85 heeft de twee gloeidraaden gewoon parallel op pin 4 en 5 waar de ECC81...83 ze in serie heeft staan en ook pin 9 nodig heeft voor parallel bedrading.

Ik ging er van uit dat je voor de kick zoveel mogelijk wilde hergebruiken, als je er een tientje voor over hebt kun je idd beter een nieuwe ECC83 kopen. Hetzelfde voor de EL84 trouwens. Verschil in tone zal de één wel horen, de ander maakt het niet uit. Dat is heel persoonlijk. Misschien klinkt het wel uitzonderlijk goed want tenslotte loopt dat buisje door tot meer dan 100MHz. Voor het gebruik met jouw schema van ampmaker maakt het niets uit. Je kan daar ook de ECC85 in toepassen als je maar de gloeidraad aansluiting ff aanpast.

Nog vergeten in je vorige post:
Als je de eindtrap klaar hebt zorg dan wel voor een vervanging van de potmeter in het ampmaker schema. Neem maar even een weerstand van 100Meg uit je sloopradio, kleurcode bruin zwart groen. Als je klaar bent voor de test neem je een meetsnoer en houd de testpen op pin 2 van de EL84. Je zal als het goed is een flinke brom moeten horen.

edit
Ik maak een foutje in post 59, daar zei ik dat je één van de 6.3 draden aan massa mag leggen. Op zich niets mis mee maar als je de twee 100 Ohm weerstanden uit het ampmaker schema toepast kan dat dus niet en houd je de 6.3 spoel zwevend, dwz tweedraads uitvoeren naar de buisaansluitingen.
/edit

Jasper.
25 mei 2011, 11:49
@Thiez: weet ik niet, ik weet niet wat de verschillen zijn.

@Cluseau, dan lijkt me een ECC83 wel handiger. (de buizen zien er trouwens nog als nieuw uit, dan heb ik straks misschien wel een bijnaNOS EL84 :p)

Bedoel je dan Potmeter VR5? Die staat dan als het ware ''Dicht'' met een 1M?
De andere pin van het meetsnoer komt nergens op en fungeert als een soort antenne voor de brom?

Ik gebruik die 2 100Ohm weerstanden in principe niet. Zit daar een voordeel aan?

Thiez
25 mei 2011, 11:55
Dan zou ik idd ook gewoon voor een ECC83 gaan. dan kun je altijd nog wat expirimenteren met ECC81 voor klank als je zou willen. Die kun je gewoon 1 op 1 verwisselen.

cluseau
25 mei 2011, 12:08
Bedoel je dan Potmeter VR5? Die staat dan als het ware ''Dicht'' met een 1M?

De andere pin van het meetsnoer komt nergens op en fungeert als een soort antenne voor de brom?

Ik gebruik die 2 100Ohm weerstanden in principe niet. Zit daar een voordeel aan?

De potmeter staat dan helemaal open, 1Meg is maximale loper weerstand en 0 is minimaal. De 1Meg knoop je aan R8 en massa.

het meetsnoer is idd antenne.

Bedraad het gloei circuit toch maar tweedraads dan blijf je universeel. Je kan eerst één van de 6.3 aansluitingen aan massa leggen. Als dat niet afdoende werkt zien we wel verder.

Jasper.
25 mei 2011, 12:37
Dus gewoon zoals in het ampmaker schema? Dan ga ik gewoon voor een ECC83 (en misschien als experiment een ECC81 bijbestellen? ECC81 is wat cleaner?)

Ik zal straks weer even een bestelling doen :)

Thiez
25 mei 2011, 13:04
Ja ecc83 heeft versterking van 100 (ongeveer) en ecc81 van 60 als ik het goed onthouden heb.
Zeker in zo een versterkertje met 1 preamp buis kun je leuk testen wat het verschil is tussen verschillende types en merken buizen.

Plant
25 mei 2011, 13:33
Neem maar even een weerstand van 100Meg uit je sloopradio, kleurcode bruin zwart groen.

*mierenneuk-mode aan* :???: 1Meg :soinnocent:;):sssh: *mierenneuk-mode uit*

cluseau
25 mei 2011, 22:00
*mierenneuk-mode aan* :???: 1Meg :soinnocent:;):sssh: *mierenneuk-mode uit*

mon excuus.......hoe kom je aan zoiets he? anyway tnx voor opletten.

Jasper.
25 mei 2011, 22:21
Geeft niets, ik had de hele tijd wel 1Meg in mijn hoofd.

Heb vanmiddag mijn bestelling bij tube-town gedaan. En ben dit weekend weg, dus zal na het weekend weer verder gaan.

Iedereen al heel erg bedankt tot zover. Vooral Cluseau, ik heb een boel van je geleerd! Tige tank!

Jasper.
31 mei 2011, 22:50
Gister mijn bestelling binnen gekregen.Ben net weer even verder gegaan. Het power/eind gedeelte is nu zo goed als klaar. Moet alleen de speaker aansluiting nog solderen. Maar daar ben ik een beetje onzeker over.

Van de trafo komen een rode, witte en zwarte draad.
Zwart is de aarde. In de radio ging de witte naar de grote speaker, en de rode naar de kleinere speakers. Zwart naar beide. Hoe sluit ik die drie draden aan de outputjack zodat ik er straks een 4 ohm cab bij aan kan sluiten? Rood en wit bij elkaar?

cluseau
31 mei 2011, 22:55
Hoe sluit ik die drie draden aan de outputjack zodat ik er straks een 4 ohm cab bij aan kan sluiten? Rood en wit bij elkaar?

Laat rood maar even los, witte aan de tip en de zwarte aan de massa aansluiting. Schema ben ik ff kwijt maar eens kijken of het werkt. Kan weinig fout gaan hoor.

Jasper.
31 mei 2011, 23:05
Okidoki, dan maak ik dat morgen even af en ga ik testen. En dan het voorversterker gedeelte maken.
Het word wel steeds meer een gepriegel hoor, nu het chassis voller begint te raken. Het is ook zo'n onhandig model.

Die weerstand die het voorversterker aan het eindversterker gedeelte koppelt. Moet ik de waarde van de buizenradio aanhouden, of de waarde van het schema van ampmaker? (ik zou denken die van ampmaker)

nico verduin
1 juni 2011, 07:04
Okidoki, dan maak ik dat morgen even af en ga ik testen. En dan het voorversterker gedeelte maken.
Het word wel steeds meer een gepriegel hoor, nu het chassis voller begint te raken. Het is ook zo'n onhandig model.

Die weerstand die het voorversterker aan het eindversterker gedeelte koppelt. Moet ik de waarde van de buizenradio aanhouden, of de waarde van het schema van ampmaker? (ik zou denken die van ampmaker)Ik zou denken reken het ff uit.

Jasper.
3 juni 2011, 19:52
Ik heb hem net voor het eerst aangesloten... Er is tenminste iets dat werkt. Het powerlampje. Maar verder niks.
De EL84 gloeit ook niet.

nico verduin
4 juni 2011, 11:19
Ik heb hem net voor het eerst aangesloten... Er is tenminste iets dat werkt. Het powerlampje. Maar verder niks.
De EL84 gloeit ook niet.Je zou eens kunnen beginnen om wat foto's te plaatsen dan kan men zien wat je gedaan hebt en waar je de fout hebt gemaakt.

Jasper.
4 juni 2011, 12:41
Je zou eens kunnen beginnen om wat foto's te plaatsen dan kan men zien wat je gedaan hebt en waar je de fout hebt gemaakt.

Ok, zal ik morgen eens doen. Ik moet nu over 5 min. naar mijn werk.
Zelf kan ik geen foutje ontdekken qua schema. Alleen dat de 220 volt draden omgedraaid zijn, maar dat moet geen problemen opleveren lijkt mij. Het is immers wisselstroom.

nico verduin
4 juni 2011, 12:46
Ok, zal ik morgen eens doen. Ik moet nu over 5 min. naar mijn werk.
Zelf kan ik geen foutje ontdekken qua schema. Alleen dat de 220 volt draden omgedraaid zijn, maar dat moet geen problemen opleveren lijkt mij. Het is immers wisselstroom.
Paar mogelijkheden, er van uitgaande dat het lampje aan de 230V kant zit.
a) 230V aansluitingen op de trafo niet goed
b) als die erop zit, de smeltzekering van de trafo gesloopt
c) aan de secondaire kant de trafo verkeerd aangesloten
d) draden naar de EL84 verkeer.

etc..etc

scartube
5 januari 2012, 20:30
Kijk eens op onderstaande link

https://www.youtube.com/user/ScarTubeAmps