PDA

View Full Version : Strat tremolo bar/whammy bar/jengelstengel/whatever setup



SaferSephy
3 mei 2011, 17:23
Ben een beetje zoekende in de whammy bar department. Op m'n strat zit een 6 schroefs synchronized tremolo. Op m'n oude strat zaten 3 veren en het block zweefde, wat geweldig werkt op nummers als SRV's Lenny.

Probleem is dat als je moet benden (vooral bendvibrato's) je veel harder moet werken, en aangezien ik lui ben is dit niet handig.

Bij m'n nieuwe strat heb ik dan ook op aanraden van de guitartech er voor gekozen de tremolo vast te zetten. Op zich super maar het blijkt dat ik de tremolo arm stiekem best veel gebruik, en het verschil in gemak voor de bendvibrato's valt tegen. Het enige voordeel is dat het een stuk stemvaster is, maar dat vind ik eigenlijk niet zo interessant want Korg tunertje.

Ik ben dus een beetje op zoek naar mijn favoriete instelling. Kijken wat je idolen doen, wil daar nog welleens bij helpen:

Jimi Hendrix: 5 veren, dus alleen naar beneden diven
Stevie Ray Vaughan: ook 5 veren maar het lijkt of dat hij z'n block wel floating heeft (misschien door de hoeveelheid string tension van die .13 monsters?

Eigenlijk wil ik dat ik bij het benden zo min mogelijk beweging in het trem block zie, maar dat ik wel op z'n minst naar beneden kan met het ding. Vraag hierbij is ook direct, is dit niet ruk voor je body, aangezien door de grotere spanning op het blok deze harder tegen de body klapt als je em terug laat gaan?

JGD
3 mei 2011, 17:27
denk dat dat van die body wel mee valt hoor.
eventuele verfschade zie je niet en dat ding kan wel wat hebben.


benden zonder dat je blok beweegt kan simpel weg niet.

maar waarom perse 5 veren?

waarom bijv niet 2/3 veren?
das HEEL gebruikelijk en dat maakt alles lekker soepel (ook al stel je eea weer op elkaar af, toch maakt het het geheel wat lichter)

Bert Gitaar
3 mei 2011, 18:17
Ik zou ook 3 veren in je gitaar stoppen. Deze veren zijn in 3 sterktes te verkrijgen. Standaard,strong en soft.
http://www.tonefactory.nl/shop2/tremoloveer-standard-p-2780.html

Stem je gitaar en draai de 2 schroefjes, in je body - eind van je veren, zo los dat je brug net NIET kantelt. Dat moet werken. 1 kant op, niet te zwaar.
En je kan met verschillende sterktes veren daar je eigen sterkte keus in maken. Als je die hendel gebruikt.