Inloggen

View Full Version : Germanium AC 128 transistor of een beter alternatief?



scabiosa
3 mei 2011, 12:15
Vrienden,

Ik ben de laatste tijd wat aan het experimenteren met het bouwen van fuzz-pedaaltjes. Met name de fuzz face omdat die het eenvoudigst is.

Nu ben ik op zoek naar goede transistors, de AC128's zijn gemakkelijk te vinden en goedkoop. Op de site van analogman (http://www.analogman.com/fuzzface.htm) lees ik dat hij de AC 128 waardeloos vindt en hij eigenlijk geen enkele fuzz is tegengekomen met een 128 die goed klonk. Nu vraag ik mij af of er hier mensen zijn met ervaring met deze transistors? Klopt het dat eigenlijk vooral een goedkope transistor is en niet echt een goed klinkende?

En of er dan andere zijn die ook gemakkelijk te vinden zijn en beter zouden klinken?

De nkt 275 is blijkbaar zowat het ideaal maar niet te vinden ofwel zeer duur... :(

nico verduin
3 mei 2011, 12:26
Vrienden,

Ik ben de laatste tijd wat aan het experimenteren met het bouwen van fuzz-pedaaltjes. Met name de fuzz face omdat die het eenvoudigst is.

Nu ben ik op zoek naar goede transistors, de AC128's zijn gemakkelijk te vinden en goedkoop. Op de site van analogman (http://www.analogman.com/fuzzface.htm) lees ik dat hij de AC 128 waardeloos vindt en hij eigenlijk geen enkele fuzz is tegengekomen met een 128 die goed klonk. Nu vraag ik mij af of er hier mensen zijn met ervaring met deze transistors? Klopt het dat eigenlijk vooral een goedkope transistor is en niet echt een goed klinkende?

En of er dan andere zijn die ook gemakkelijk te vinden zijn en beter zouden klinken?

De nkt 275 is blijkbaar zowat het ideaal maar niet te vinden ofwel zeer duur... :(
Gooi 10 artsen bij een patient en hij gaat zeker dood. :soinnocent:
De prijs zegt niets over de klank. Mogelijk vind jij het juist mooi klinken. Net als muziek. De een houdt van wat ik noem "herrie" en de ander juist van warm, clean met een heel klein boven randje (ik dus). M.a.w. jouw oren bepalen of je het mooi vind. En niet Analog man of wie dan ook. Daarnaast is het altijd twijfelachtig als iemand voor eigen parochie gaat preken.... Hij koopt een partij in en daar moet hij wel vanaf. Dus prijst hij ze de hemel in en je maakt een leuke winst........

Er is veel variatie in transistors. Maar denk je dat ze vroeger die dingen stuk voor stuk gingen uittesten... Denk het niet. Ze kochten er bijv. 1000 stuks in. Bedongen een mooie prijs en klaar.

tommus42
3 mei 2011, 12:27
Als ze niet duur zijn zou ik het proberen. Een fuzz moet smerig klinken, misschien ben je wel goed af met deze.

scabiosa
3 mei 2011, 12:33
het is een feit, ik kan het maar proberen natuurlijk!!

maar het is ook wel interessant om dan ineens ook andere te bestellen en die te proberen...

ik ben op zoek naar een wollig, warm geluid (om te gebruiken met een strat op een bassman), het moet zeker niet hi gain zijn.
wat wel altijd mooi meegenomen is is dat het goed uit de mix komt

daarom zal ik ook de bc 108 eens proberen, dat is silicon, maar ik had graag wat tips voor andere germanium transistors...?
:cooler:

tommus42
3 mei 2011, 12:59
Lijkt me een overdrive meer iets, of misschien een big muff.
Jimi Hendix had toch een fuzzface? Gebruikt ie vooral voor een scherper geluid.

HaroldA
3 mei 2011, 13:13
Ik heb ook eens iets gelezen over AC128's en de verschillende generaties/fabrikanten. Er schijnt een serie te zijn die wel goed is.

iWishmaster
3 mei 2011, 13:32
Ik heb nog een handjevol 'UOS' AC 128's liggen. Wel eens overwogen er iets mee te doen, maar nooit meer aan toegekomen. Een fuzz kan heel simpel zijn, dus misschien toch maar eens proberen.

tommus42
3 mei 2011, 15:41
Eén of ander, volgens mij amerikaans, merk had de 'tweakfuzz' of zoiets. Kun je allerlei zaken instellen. Misschien zijn het een reeks potmeters op plaatsen waar anders vaste weerstanden zitten, ik bedoel, hoeft niet ingewikkeld te zijn.

iWishmaster
3 mei 2011, 15:42
Eén of ander, volgens mij amerikaans, merk had de 'tweakfuzz' of zoiets. Kun je allerlei zaken instellen. Misschien zijn het een reeks potmeters op plaatsen waar anders vaste weerstanden zitten, ik bedoel, hoeft niet ingewikkeld te zijn.

Zvex misschien? Die doet dat regelmatig en verkoopt het vervolgens als 'revolutionaire eigen uitvinding' :soinnocent:.

tommus42
3 mei 2011, 20:45
Ja, maar wel leuk om je eigen geluid te kunnen maken in het fuzzgenre:D Ik heb een DOD classic fuzz, lijkt erg op een big muff, prettig ding.
Misschien een idee om ook de transistoren schakelbaar te maken, kun je steeds 2 A/B'en.

flo123
3 mei 2011, 22:30
Ik denk dat de hFE waarde van de 2 transistoren belangrijker is dan het specifieke (germanium) type:
http://www.geofex.com/Article_Folders/fuzzface/fffram.htm

The right *real* gains are from 70 to about 130. Within that range, people report the best sounds. Some people prefer equal gains, others prefer having a lower gain of 70-100 for the first transistor and 90 to 130 for the second.

Dirk_Hendrik
3 mei 2011, 22:39
Als Mike Piera (analogman) claimt dat hij AC128's waardeloos vind is dat alleen maar een extra onderbouwing dat de arme man mooi kan lullen maar z'n elektronicaopleiding eindelijk eens af moet gaan maken.

AC128's zijn door vele fabrikanten gemaakt en kunnen niet over 1 kam woerden gescheerd. NTE's zijn gerelabelde transistoren die aan een aantal hoofdparameters (hfe, vce) voldoen en dus als "vervanger voor" kunnen doorgaan. Daar klankmatige conclusies aan onttrekken is dus radicaal stom.

scabiosa
4 mei 2011, 07:06
okeee, merci voor de input!

ik heb begrepen dat ik dus eigenlijk moet proberen tot ik de juiste klank heb gevonden... ac 128, bc 108 .... als het maar blaast!

dank!

cluseau
4 mei 2011, 07:54
Ik denk dat de hFE waarde van de 2 transistoren belangrijker is dan het specifieke (germanium) type:


Sorry flo maar ik denk daar anders over. De versterking in de schakeling wordt bepaald door omliggende componenten en niet door de versterkingsfactor van de torren zolang deze factor maar voldoende is. Iedereen begrijpt dat je met een versterkingsfactor van 2x niets kunt beginnen. Als de torren de versterking gaan bepalen zou je zeker op 10000 maal uitkomen, hoef je er alleen nog een eindtrapje aan te hangen.

Wat veel belangrijker is zijn de toegepaste torren. Germanium heeft een veel lager instelpunt dan Silicium, namelijk 0,1V a 0,2V tov 0,6V a 0,7V voor silicium en dat is sterk bepalend voor het gedrag vrees ik. De componenten die de instelling bepalen zullen moeten worden aangepast. Een ander verschil is de eigen ruis van de torren. Die ruis is bij germanium aanzienlijk hoger omdat dit materiaal minder zuiver is dan silicium. Maar waar een wil is is een weg, je kan hem maken met NPN, PNP, silicium of germanium of zelfs een combi daarvan.

flo123
4 mei 2011, 12:03
Er zijn veel experimenten gedaan met de Fuzz Face en een bepalende factor voor de distortion klank bleek toch de hFE van de transtoren te zijn.
Zelfs silicium transistoren waarbij de versterkingsfactor werd verlaagd ("Piggybacking Si trannies for lower gain") bleken goed te kunnen klinken.

Maar het instelpunt zal ook vast wel van belang zijn hoe het signaal overstuurd wordt.

Ook nog iets over parasitaire capaciteit:
http://www.geofex.com/Article_Folders/fuzzface/fftech.htm#sound

The AC128 has parasitic capacitances typical for then-current germanium devices, meaning that it was working hard to do the full audio range. This almost certainly has something to do with the softened edges of the sound. In simulation, I could play with the parasitic capacitances of the simulated devices, and found that adding high junction capacitances from collector to base made for softer distortion.

Nu heb ik zelf geen uitgebreide tests met de Fuzz Face gedaan dus ik kan slechts herhalen wat ik op het internet gelezen heb van bronnen die mij betrouwbaar over komen.

cluseau
4 mei 2011, 12:19
Nu heb ik zelf geen uitgebreide tests met de Fuzz Face gedaan dus ik kan slechts herhalen wat ik op het internet gelezen heb van bronnen die mij betrouwbaar over komen.


Daar zeg je wat, internet is niet altijd betrouwbaar hoor. Gebruik het als richtlijn maar ga altijd op je eigen gezonde verstand af. Door veel te lezen (in echte boeken) kun je veel leren. Voeg de theorie bij elkaar en maak daar je eigen plaatje van, dat is waardevoller dan de vaak niet onderbouwde (indianen)verhalen op internet. Ook ik heb geen ervaring met de fuzz maar geef slechts de eigenschappen van de gebruikte spullen. Ennehhh ff logica, een versterkingsfactor van 100x en 130x is 13000x, dat geloof je toch zelf niet? De latere AC128 zit trouwens nog wel hoger tot ruim 200x.

flo123
4 mei 2011, 13:42
Ik snap dat er geen totale signaal versterking ontstaat van hFEQ1*hFEQ2. Dat kan ik uit het schema opmaken, alhoewel ik de terugkoppeling met die 100k weerstand wat lastig vind.

Maar als je naar de laatste transistor trap kijkt (Q2) en de Gain pot vol open zet, de AC emitter weerstand is nu 0 ohm, is de interne versterkings factor van Q2 bepalend geworden. hFE speelt wel degelijk een rol, niet alleen de instellings componenten om de transistoren heen.

cluseau
4 mei 2011, 14:48
.....Maar als je naar de laatste transistor trap kijkt (Q2) en de Gain pot vol open zet, de AC emitter weerstand is nu 0 ohm, is de interne versterkings factor van Q2 bepalend geworden......

Daar moet ik je toch wel een beetje gelijk in geven. Heb het schema er even bijgezocht en zie nu dat er een cap over Re2 staat, daar had ik even niet aan gedacht. In geval van volledige AC kortsluiting van Re2 zou je zeggen dat de max versterking van de torren geldt. Zonder de cap over Re2 zou zondermeer de tegenkoppeling bepalend zijn. Zal er eens over brainstormen, leuke dingen zijn dit he?

flo123
4 mei 2011, 22:59
Zeker leuke dingen! :)

Maar ik blijf het lastig vinden de Fuzz Face door te rekenen vanwege voltage terugkoppeling via de 100k weerstand en Q1 die niet als standaard common-collector versterkertrap gebruikt wordt (geen emitter weerstand en bias instelling via de terugkoppeling). Om maar te zwijgen van wat er precies gebeurt als de boel overstuurt en de klein-signaal modellen niet meer bruikbaar zijn.

onrust nv
6 mei 2011, 11:35
Misschien is deze wat voor je:
http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=126776
Deze heeft bijzonder veel controle over het geluid.