PDA

View Full Version : thuis opnemen: appartuur



zeiler
3 mei 2011, 08:51
Hoi allemaal!

Sinds kort merk ik dat ik steeds meer bezig ben met het schrijven van liedjes! Ik heb echter nog steeds geen mogelijkheid om dit fatsoenlijk op te nemen... Een oud fotootje en inmiddels is die gitaar al ruim vervangen door een Fender en Gibson en de amp voor een H&K Edition Tube (Hoewel ik hier vaak die AD15VT nog gebruik i.v.m. gehorigheid) maar het principe blijft hetzelfde!

http://i28.photobucket.com/albums/c233/cool007boy/IMG_2473.jpg

juist... en dat gekoppeld aan audacity!

daarom wil ik nu opzich een stapje verder: een wat betere microfoon die zowel voor mijn (elektrische gitaar)versterker als voor 't klankgat van mijn akoestische gitaar gezet kan worden...

tenzij het een USB mic is heb je natuurlijk ook een klein mengpanneltje ofzo nodig (XLR --> 1/4" of 35mm) of is een gewone 1/4' naar 3.5mm al voldoende? Voor een mengpaneeltje zou het goed uitkomen dat ik (als ik naar de grote kamer in ons studentenhuis ga) er ook een piano op zou kunnen aansluiten en evt. een bas + een microfoontje ;)! Maar dat is toekomstmuziek en kan nog wel een jaar of langer duren :)!

het hoeft absoluut geen high end te zijn: ik wil hier eerst mee experimenteren, later als ik goed ben mag het allemaal wel meer high-end :)! Een bugget heb ik niet echt, maar een 200 euro is opzich wel een beetje de max. Tweedehands is opzich geen probleem!

Ik ben benieuwd naar tips etc! Mocht ik ergens onduidelijk zijn geweest: vraag gerust!!!

alvast bedankt,

Zeiler!

Bert Gitaar
3 mei 2011, 09:25
Met zo'n klein setje als dit ben je dan wel vrij compleet voorlopig lijkt me.
Hier kan je vrij veel kanten me op.

http://www.bax-shop.nl/recorder/behringer-podcastudio-firewire/product-details.html

zeiler
3 mei 2011, 09:35
thnx!

voor ik het vergeet: ik heb al een Sehnheisser HD205 koptelefoon ;)!

peter_heijnen
3 mei 2011, 17:20
Minimaal een micpreampje heb je wel nodig. Zit die niet op je geluidskaart heb je een mixer nodig waar er (een) opzit(ten) of je neemt een losse preamp. Een mooi handig mixertje voor van alles en nog wat met 2 echt prima micpreamps is de mackie 402-vlz3. Tweedehands mic erbij en klaar..

Bert Gitaar
3 mei 2011, 18:01
[QUOTE=peter_heijnen;2624575 Tweedehands mic erbij en klaar..[/QUOTE]

Sorry hoor, maar volgens mij is het het stomst wat je kan doen, voor weinig geld 2de hands mics. aanschaffen.
Weet jij veel wat er allemaal mee gedaan is. stuiteren, spugen, bier, enz......

hole
4 mei 2011, 11:16
Mag ik ook de suggestie doen om i.p.v. Audacity een echt DAW te gebruiken (zoals Reaper)

peter_heijnen
4 mei 2011, 11:21
Sorry hoor, maar volgens mij is het het stomst wat je kan doen, voor weinig geld 2de hands mics. aanschaffen.
Weet jij veel wat er allemaal mee gedaan is. stuiteren, spugen, bier, enz......
Nee, dat kun je niet meten. :)

Baker
6 mei 2011, 09:34
Ik ben ongeveer met hetzelfde bezig, ik heb heel veel geleerd van mijn topic:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?144821-Help-Baker-aan-een-nieuwe-Home-Studio.-Welke-spullen

Alvast een paar tips:
-Reaper is min of meer gratis en werk SUPER
-Een mengpaneel heb je niet nodig. Dit doet reaper voor je.
-Een audio interface (externe geluidskaart met opname mogelijkheid) heb je wel nodig. Het liefst twee kanaals, zodat je gitaar en zang tegelijk kunt opnemen.

Baker
6 mei 2011, 09:42
Ik zie nu dat mijn budget wel wat groter was...
Hoe dan ook, ik zou toch investeren in een goede audio interface + een redelijke dynamische mic. Je hebt dan een goede basis die je altijd nog uit kan breiden.

Bijvoorbeeld een tweedehands tascam US 122. Deze heb ik ook, en voor 100 euro van marktplaats gekocht....