PDA

View Full Version : Stack --> Combo? Buizen --> Transistor? hoevel wattage voor in een band ?!



Koni05
3 mei 2011, 00:00
Hey !

zoals jullie uit de titel wel kunnen opmaken heb ik behoorlijk wat informatie nodig. het gaat namelijk om het volgende.

ik heb nu een klein squier 10 wat transistor versterktje wat tot nu toe prima is. maar ik word steeds beter in het spelen van het mooiste insturment en de stap naar een bandje zit er aan te komen. met de versterker die ik nu heb kan ik het dan echt niet doen. conclusie: een nieuwe !

maar de keuze is zo groot dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

wat ik wel weet is dat ik waarschijnlijk een buizen versterker wil, omdat ik die klank mooier vind ( al zal ik toegeven dat ik nog niet op een duurdere transistor heb gespeeld ). ik speel het meest rock/pop, rock, wat blues en af en toe wat clean. mijn budget zal rond de 700/800 euro zijn.

maar wat ik niet weet is wat nou beter is. een stack of een combo ? wat is precies het verschil en wat voor gevolgen heeft het als ik een bijvoorbeeld 50 watt versterker op een lage volume stand zet ? ook wil ik graag weten hoe veel wat een versterk nodig heeft om in een gemiddelde band goed mee te kunnen draaien en duidelijke je solo's kan weergeven.

zoals je kan horen weet ik weinig van versterkers af, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen !

Greetz !

Btw, ik heb gezocht in andere topics maar ik kon niks gelijkwaardigs vinden. mocht er wel een gelijkwaardig topic zijn is deze natuurlijk overbodig !!

Maleco
3 mei 2011, 09:03
Als het goed is zit er weinig verschil tussen een stack en een combo, mits je dezelfde spullen gebruikt. Bij een stack (met dus een los versterkerdeel en een of meerdere speakerdelen) is het wel makkelijker om te wisselen.
Zo kun je bijvoorbeeld een klein buizentopje gebruiken voor thuis en voor optredens een hoger wattage terwijl je wel dezelfde speakeropstelling blijft gebruiken. Of andersom dat je voor een optreden een lekker grote 4x12 pakt en thuis wat kleiners.
Mocht je veel op gaan treden dan kan het zo zijn dat ze op sommige plekken zelf cabinetten hebben staan, dan hoef je alleen nog maar je topje mee, scheelt weer sjouwen :)

Hoeveel watt je nodig hebt hangt ook van je band af. Heb je een drummer die flink doormept dan heb je al wat meer nodig, wil je puur clean te horen zijn of is maakt wat vervorming niet uit?

Als je wilt weten hoe een 50-watter op laag volume klinkt dan moet je dat gaan proberen, dit verschilt namelijk per versterker. Sommigen klinken op laag volume ook prima waardoor je hem ook thuis zou kunnen gebruiken maar sommigen ook niet.

Als ik je post zo lees dan denk ik dat je nog niet zo goed weet wat voor versterkers er allemaal zijn in de wereld, mijn advies is dan ook om een paar dagen naar een paar muziekwinkels te gaan en alleen maar te testen, en dan ook echt alles testen.
Als je een beter beeld hebt van het type versterker dat je wilt dan kunnen ze je hier een stuk gerichter helpen, want er zijn behoorlijk veel versterkers voor rock voor 800 euro :)

Harry
3 mei 2011, 10:23
bedenk ook dat, waar je ook gaat spelen je nooit echt hard kan, dus een 100 Watt Marshall met een 4x12 inch box is niet echt praktisch.....

vind ik.

peter_heijnen
3 mei 2011, 10:37
Een 1x12 combo met een 1x12 losse cab is ook een stack. ;)

Bijl
3 mei 2011, 10:48
Een 50 watt buizencombo is lekker praktisch en kan hard genoeg met een band. Mocht je uit willen breiden kan je er altijd nog een 2x12 of een 4x12 aan hangen.

Een top met een 4x12 is leuk, maar geen pretje om de trap af te sjouwen of iedere week in je auto te laden. Als je een vaste oefenruimte hebt waar je je 4x12 kwijt kan is het wel leuk.

Baker
3 mei 2011, 11:10
maar wat ik niet weet is wat nou beter is. een stack of een combo ?

Het maakt in principe geen verschil. Een top + een 2x12 kast, of een 2x12 combo. Het enige verschil is dat een combo relatief zwaar is. Een losse top + een 2x12 zijn twee componenten, per component zijn ze makkelijker te tillen. Daarnaast kun je experimenteren met verschillende cabs. Een 4x12 in de oefenruimte + een 1x12 thuis bijvoorbeeld.



wat is precies het verschil en wat voor gevolgen heeft het als ik een bijvoorbeeld 50 watt versterker op een lage volume stand zet ?

Te laag volume op een 50 watt buizenamp heeft tot gevolg dat het niet echt mooi klinkt. Je zult het zelf moeten ervaren, maar het klinkt een beetje of het geluid in de kast blijft zitten dan. Mijn ervaring is dat vanaf 50 watt buizen het echt niet meer te doen is thuis. Het gaat gewoon te hard. Anderen denken daar anders over, maar ook daarvoor geldt dat je het zelf zult moeten ervaren.


Ook wil ik graag weten hoe veel wat een versterk nodig heeft om in een gemiddelde band goed mee te kunnen draaien en duidelijke je solo's kan weergeven.

Wederom, het hangt zoveel factoren af:
Wat is de speelstijl van de band, wat heb je voor drummer, hoe lang moet je geluid clean blijven.... een 20 watt buizen amp kan meer dan genoeg zijn, alleen zal deze op hoog volume eerder gaan vervormen. (niet clean blijven) Maar een 80 watt transistor of 40 watt buizen amp kan in sommige gevallen al veel te hard gaan.

Lastig dus, en er is eigenlijk geen eenduidig antwoord op je vragen mogelijk....

Toaster
3 mei 2011, 11:20
Hey !

zoals jullie uit de titel wel kunnen opmaken heb ik behoorlijk wat informatie nodig. het gaat namelijk om het volgende.

ik heb nu een klein squier 10 wat transistor versterktje wat tot nu toe prima is. maar ik word steeds beter in het spelen van het mooiste insturment en de stap naar een bandje zit er aan te komen. met de versterker die ik nu heb kan ik het dan echt niet doen. conclusie: een nieuwe !

maar de keuze is zo groot dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

wat ik wel weet is dat ik waarschijnlijk een buizen versterker wil, omdat ik die klank mooier vind ( al zal ik toegeven dat ik nog niet op een duurdere transistor heb gespeeld ). ik speel het meest rock/pop, rock, wat blues en af en toe wat clean. mijn budget zal rond de 700/800 euro zijn.

maar wat ik niet weet is wat nou beter is. een stack of een combo ? wat is precies het verschil en wat voor gevolgen heeft het als ik een bijvoorbeeld 50 watt versterker op een lage volume stand zet ? ook wil ik graag weten hoe veel wat een versterk nodig heeft om in een gemiddelde band goed mee te kunnen draaien en duidelijke je solo's kan weergeven.

zoals je kan horen weet ik weinig van versterkers af, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen !

Greetz !

Btw, ik heb gezocht in andere topics maar ik kon niks gelijkwaardigs vinden. mocht er wel een gelijkwaardig topic zijn is deze natuurlijk overbodig !!


Als ik de eerste zin van je post goed lees dan wil je in een gaan band beginnen.
Ik weet niet of je een auto hebt, maar buiten dat is dan een combo versterker voor de wekelijkse(?) repetitie het best.
Ook als je later gaat optreden. Ik mag aannemen dat het optreden van jouw eerste band niet gelijk in Ahoy is dus wederom een combo. (in kleine kroegen maar ook grotere podia is een goede combo handiger, beter, en ruim voldoende)

Aangezien je ook nog niet weet wat voor muziek je gaat maken omdat volgens mij de band nog moet worden uitgezocht of in de maak is wordt het wel wat moeilijker om de keuze voor jou te maken. Handig is het als je zelf een muziekvoorkeur geeft.

Maar in jouw geval zou ik zeker gaan kijken naar een combo. En afhankelijk van jouw muziek smaak (en dan misschien wat specifieker bands opnoemen) en gitaar kunnen we hier een beter advies geven.

Mr. Dynamite
3 mei 2011, 11:22
Ik weet niet precies wat je gaat spelen maar bij pop nummers heb je wel regelmatig een clean nodig lijkt me. Daarom zou ik het zoeken rond de 50 watt. Ik zelf vind een clean ook wel fijn en ga je lager (verschilt trouwens per versterker) dan krijg je in de regelmaat meer oversturing op je clean.

Stack of Combo is helemaal je eigen keus. Ik heb zelf liever een stack omdat je dan zoals gezegd is veel flexibeler bent. Een combo is vaak open back wat een enorm verschil is tov closed back speaker kasten. Het mooie van een speakerkast is dat je bijvoorbeeld het achter paneel (deels) kunt verwijderen en zo ook een open back sound te krijgen. Combo's zijn ook niet te tillen en zo verspreid je het een beetje. Wel zijn combo's vaak wat goedkoper. :)

Met jou budget kun je heel wat moois scoren. Ik zou persoonlijk voor een losse head met een 2x12 cab nemen. Dit heb ik zelf ook en het werkt perfect, ook is zo'n 2x12 cab nog een keer te tillen en in de auto heb je nog wat ruimte. Om even wat leuk spul op te noemen:

- Marshall DSL/TSL
- Hughes & Kettner Statesman
- Laney GH, VC, VH, LH, TT etc
- ENGL Screamer / Thunder
- Orange Rocker of Thunder

Qua speaker kasten is er ook veel, voor 200 euro nieuw heb je al een Harley Benton of Fame kast met Celestion V30 speakers. Zeker mooi spul. ;)

Maar vooral: TESTEN, vind jou sound.

Jasper.
3 mei 2011, 11:33
Gewoon een dikke stack kopen, lijkt veel stoerder.
Daarom heb ik ook een 100watt halfstack op mijn slaapkamer staan.

humbucker
3 mei 2011, 13:59
omdat je dan zelf, helemaal in je eentje, kan kijken hoe stoer je wel niet bent? :)

Buzzel
3 mei 2011, 16:07
Een stack of een combo maakt niet zo veel uit. Het is meer wat je praktisch vind. Het kan best zijn dat als je gaat optreden met je band in een kroegje met andere bands, dat je dat de speakerkast kunt delen waardoor je alleen je head nog maar mee hoeft te nemen. Je moet bij een stack wel 2 keer heen en weer lopen, maar je draag wel 2 keer wat minder gewicht. Ik zou zelf voor een stackje gaan ;)

Ik denk dat als je voor buizen wil gaan 50 watt de max is (ik heb zelf honderd watt maar dat gaat wel rete hard). gaat hard genoeg voor elk cafe en klein podium. Ik zou dat zelf in combinatie doen met een 2x12 speakerkast. Is wat kleiner en handzamer. Ik denk dat je een channel switcher nodig hebt als amp aangezien je ook wel clean wil spelen (wat wel kan op bijvoorbeeld een jcm800 maar dat het nooit echt clean is). De versterkers die mr. dynamite noemt zijn allemaal goed en dekken een ander gebied. Dus ik zou zeker kijken naar wat hij aanprijst en dat bepalen welke sound je het liefst wil en dat wat verder gaan zoeken bij dat merk of aanverwante merken. En natuurlijk TESTEN! ga alle gitaarwinkels in je regio af. Speel op alles! Vraag alles aan de verkopers (natuurlijk wel beetje door het verkooppraatje heen kijken)! Ik denk dat je er dan vast wel uit komt.

Je zou natuurlijk ook de 2de hands markt kunnen bekijken. Kan een hoop geld schelen.

Jasper.
3 mei 2011, 16:17
100 of 50 watt is allebei netzo retehard. Datmaakt voor het gehoor niet zo veel uit. Wil je de helft zachter dan heb je 10 keer minder vermogen nodig.

Kim Wilson
3 mei 2011, 16:31
Als je zachter wil, moet je aan je volumeknop draaien, ongeacht het vermogen van je amp. Daarnaast heeft een 100 watt amp een ander karakter dan eenzelfde amp in een 50 watt uitvoering. Vermogen zegt niet zoveel. Het zegt alleen iets over je headroom, ofwel hoe hard je kunt draaien zonder dat het vervormt. En tussen 40 en 100 watt zit daar nog wel behoorlijk verschil tussen.

Bottom line: testen! Alles wat binnen je budget ligt zelf proberen. Pas dan kun je voor jezelf bepalen wat je mooi vindt. Combo of stack maakt niet uit, er zijn combo's die beter meekomen dan sommige stacks.

Buzzel
3 mei 2011, 16:52
100 of 50 watt is allebei netzo retehard. Datmaakt voor het gehoor niet zo veel uit. Wil je de helft zachter dan heb je 10 keer minder vermogen nodig.

Ik heb net even zitten lezen. Volgens een aantal sites is een verdubbeling van wattage gelijk aan een stijging van 3 decibel. Volgens hun word dat als 1,23 keer harder ervaren dan de 3 decibel minder. Dus is 100 watt 23% 'harder' dan 50 watt?

http://i1208.photobucket.com/albums/cc369/Buzzel/Corel009.jpg

Ik weet niet of het ook echt waar is. En als het zo is dat 100 watt net zo hard is, dan zou ik nog voor 50 watt gaan scheelt weer geld als je je buizen is moet vervangen;) Natuurlijk kan je de amp zo hard zetten als je maar wil, maar met 100 watt zal je bij veel versterker toch 'harder' moeten gaan om zijn breaking point te bereiken.

Bron: http://www.audioholics.com/education/frequently-asked-questions/relationship-between-watts-and-dbs

Jasper.
3 mei 2011, 17:43
Ik hoor altijd dat het verschil tussen 50 en 100 watt buizen te verwaarlozen is qua volume. De karaktereigenschappen zullen wel wat anders zijn. Ik heb volgens mij wel gelezen dat het middengebied vaak anders is bijv.

Mr. Dynamite
3 mei 2011, 23:44
Scheelt inderdaad weinig qua decibels, maar waar je het vooral om doet is de headroom. Een 50 watter gooi je gewoon gemakkelijker over zn nek dan een 100 watter met het zelfde cirquit.

For the hack of it:

dB verschil = 20 x LOG(voltage 1 / voltage 2)

als je dat uit gaat rekenen kom je ongeveer hier op:
http://www.gmarts.org/pix/amps/power-db.jpg

En dan zijn er ook nog dingen als verschillende elementen, speakers etc

Kim Wilson
4 mei 2011, 08:36
Leuk altijd, dat theoretisch gekeuvel, maar in de praktijk werkt het allemaal net effe anders. Een 100-watter blijft over het algemeen strakker, langer clean, heeft meer headroom en over het algemeen meer body dan een amp met de helft of minder vermogen. Zet een Fender Twin Reverb maar eens naast een Vibrolux (40 watt) of een Deluxe Reverb (22 watt). De Twin Reverb blijft clean en dynamisch totdat je oren gaan bloeden, en een Vibrolux begint al veel eerder te oversturen. Zoiets valt theoretisch haast niet te verklaren in gewone mensentaal.

Voor de één werkt een 100 watt stack beter, de ander heeft liever een 20 watt combootje. Volledig afhankelijk van je muziekstijl en je eigen voorkeuren. Met een 20 watt amp kun je best meekomen, de vraag is alleen of dat jouw geluid is. Als je veel headroom wil n superclean op oorlogssterkte, ga je dan wel tekort komen. Als je graag met een beetje crunch speelt, kan het echter fantastisch werken.

Midwolda
4 mei 2011, 09:14
I'm with Kim, horen doe je met je hersens, en die laten zich lastig vangen in een tabelletje.
Stel je hebt een geluid van 105 dB (lekker hard dus, zeg maar flink cafe-volume).
Als dat geluid zuiver is, dus zonder vervorming, zal dat zachter klinken dan hetzelfde geluid mèt vervorming.
De meetwaarde is exact hetzelfde, maar je hersens interpreteren het toch anders.

Dus als je voor een paar centen keihard wilt klinken koop je een amp die snel overstuurt... ;) geintje.
Persoonlijk denk ik niet dat ik ooit zwaarder zou willen dan 30Watt buizen of zo.
Overdrive uit een amp is nou eenmaal lekkerder dan uit een pedaaltje.
Wel over een 12" speaker want dat "voelt" gewoon beter.
Moet het nog harder, zet er dan maar een mic voor, in zo'n grote zaal is toch wel een PA.

Neil Young deed en doet alles op een 15Watt Tweed Deluxe uit '59... :soinnocent:

Kim Wilson
4 mei 2011, 09:27
De gitarist van The Richards, een knalharde rock-n-rollband van een paar muzikanten van Jovink (qua stijl ook vergelijkbaar, qua volume niet te harden), speelt over een Vox AC15...

Koni05
4 mei 2011, 10:59
Kijk aan, heel wat informatie waar ik jullie ook heel dankbaar voor ben !

komt er op neer dus dat het voor mij een kwestie van testen word naar het geluid dat ik zoek. veel spelen op verschillende versterkers, met verschillende wattages in verschillende winkels :soinnocent:

Mr. Dynamite
4 mei 2011, 12:56
Inderdaad kun je niet op zo'n tabelletje afgaan maar het geeft een idee. ;)

Het maakt ook een groot verschil wat je speelt. Bij rock is eindtrap oversturing vaak wel lekker maar bij echt cleane partijen weer niet echt. Ook bij metal zie je vaak over het algemeen meer pre amp oversturing en een strakke eindtrap.

Vermogen ga je vooral nodig hebben voor laag, daarom hebben bas versterkers ook zo'n hoog vermogen. Voor metal zie je dus ook vaak wel 100+ watt versterkers. Maar qua volume zit je met alles boven de 20 vaak wel goed. :)

Megadeth
4 mei 2011, 13:11
In m'n metalbandje heb ik qua volume voldoende aan een Peavey Bandit (300 euro transistor versterker 1x12). Zelfs als m'n drummer hard aan t meppen is hoeft qua volume niet meer dan de helft te worden opengedraaid.

Maar, toch speel ik & de andere gitarist beiden over een buizentop + 4x12 kast. Waarom? Veel meer druk, spreiding & een strakkere sound. Het punt is dat je dit pas kan ervaren als je in een bandsituatie met z'n versterker speelt. Thuis is m'n buizenversterker haast onbruikbaar (veels te hard). Maar als er een drummer, bassist en zanger bijkomt dan merk je dat zo'n grote kast beter door de mix heenkomt & qua volume niet eens heel hard hoeft.

Overigens, ik speel over een 100W buizenversterker, maar met 50W buizen zal je niet snel tegen beperkingen aanlopen hoor, dat gaat hard zat.

Kim Wilson
4 mei 2011, 13:14
Hoezo gaat ie thuis te hard? Mijn 40 watt buizenamp kan ik ook tot op fluisterniveau terugdraaien. Ja, je dikke sound heb je niet, maar dat is logisch. Het geluid op huiskamervolume is voor mij iig meer dan redelijk en voor de drive zet ik er een pedaaltje bij aan.

JGD
4 mei 2011, 13:17
bedenk ook dat, waar je ook gaat spelen je nooit echt hard kan, dus een 100 Watt Marshall met een 4x12 inch box is niet echt praktisch.....

vind ik.

die mening deel ik totaal niet.
waarom kan je nergens hard?
in de oefenruimte moet je sowieso al op iig het zelfde niveau als de drums zitten.
en je speelt niet altijd in een tent met een deftige PA

ik ben blij dat ik een brute kast met 4 x 12" Celestion V30's heb en een dodelijke harde 200w solid state amp

als het moet blaas ik de doden weer tot leven ;)



1 belangrijke tip (om ontopic te blijven):
onderschat zoals velen aub NIET het belang van een goed kabinet als je voor een stack gaat.

mensen denken vaak dat de amp en de gitaar ertoe doen en dat het verder geen zak uit maakt wat voor kast je er onder gaat.

doodmoe word ik daar om, ook met optreden.
"Geen probleem hoor, dr staan 2 Marshall cabs"
Ja, en laat ik daar nu net geen moer mee kunnen, bagger dingen.

echt, het ene of het andere kabinet scheelt zoooo veel.........

test ook die.

Megadeth
4 mei 2011, 13:23
Hoezo gaat ie thuis te hard? Mijn 40 watt buizenamp kan ik ook tot op fluisterniveau terugdraaien. Ja, je dikke sound heb je niet, maar dat is logisch. Het geluid op huiskamervolume is voor mij iig meer dan redelijk en voor de drive zet ik er een pedaaltje bij aan.

Tuurlijk kan het prima, maar m'n 100w buizen met 4x12 moet ik toch wel enigszins opendraaien voordat het lekker klinkt. Die laat ik dus lekker in de oefenruimte staan waar die tot z'n recht komt. Thuis heb ik een simpele Peavey bandit met een Zoom G2 modeler staan, dat klinkt bij lager volume beter & scheelt ruimte...

Kim Wilson
4 mei 2011, 13:26
die mening deel ik totaal niet.
waarom kan je nergens hard?
in de oefenruimte moet je sowieso al op iig het zelfde niveau als de drums zitten.
en je speelt niet altijd in een tent met een deftige PA

Daar heb je echt geen 100 watt buizen voor nodig. Bedenk dat een buizenamp heel anders reageert dan een transistoramp. Een buizenamp klinkt mooi als ie flink staat te werken. Als een 100 watt amp flink staat te werken, heb je zelfs in een grote feesttent veel te veel lawaai op je podium. Het moet in balans zijn, en ook met 20 watt buizen kom je boven je drummer uit.

Dat gezegd hebbende, zou ik nooit van z'n leven bij jullie in de oefenruimte willen komen of een optreden willen bijwonen, puur uit angst voor gehoorbeschadiging.

JGD
4 mei 2011, 13:31
Dat gezegd hebbende, zou ik nooit van z'n leven bij jullie in de oefenruimte willen komen of een optreden willen bijwonen, puur uit angst voor gehoorbeschadiging.

tssss, sissy ;)

Harry
4 mei 2011, 14:05
met mij Vox van 30 W kan ik ook de ruiten er uit blazen als het moet, dus daar gaat het inderdaad niet om.
En JGD, ik weet niet waar jij allemaal optreedt, maar die VOX kan bij onze optredens nog niet eens half open zonder dat we met apparatuur en al op straat worden gekwakt.

(misschien dat je dat bij een bandpresentatie in dB's lukt waar 4 man op af komt, maar niet in een kroeg waar mensen vermaakt moeten worden)

JGD
4 mei 2011, 14:27
(misschien dat je dat bij een bandpresentatie in dB's lukt waar 4 man op af komt, maar niet in een kroeg waar mensen vermaakt moeten worden)

ik zou het niet weten Harry, mijn band trekt altijd volk.

Harry
4 mei 2011, 15:07
prima, ben ik alleen benieuwd of jullie geen probleem hebben met hoge volumes, en waar je dan zo onder andere optreedt. Wij krijgen namelijk regelmatig bj de soundcheck te horen dat het wel wat zachter mag...

Kim Wilson
4 mei 2011, 15:09
Misschien draait JGD wel met een ontieglijke hoeveelheid gain en een mid-scoop waar je bang van wordt. Mijn amp komt op normale volumes iig prima door de mix, ook als de drummer wat harder slaat, daar heb ik geen 200 transistor-watts voor nodig.

EDIT:
Ik zie net in het profiel van JGD dat hij in een metalband speelt. Dat verklaart iig al een hoop.

JGD
4 mei 2011, 15:36
haha, ik zal eea toelichten.

allereerst heb ik nergens beweerd dat wij onze versterkers VOL open draaien.

ik reageerde alleen op de opmerking dat je een goeie top met 4 x 12 cabinet eigenlijk nooit nodig zou hebben.
daar begon het mee.

wij spelen natuurlijk ook niet debiel hard maar toch zeker wel flink hard.

in de oefenruimte moeten we sowieso op drumvolume zitten en onze drummer speelt standaard met triggers dus ja, dan heb je al een zeker volume nodig.
ik zeg niet dat mijn amp op 10 staat maar ook zeker niet op 3,5 ofzo
toch wel 7, hij buldert flink zodat het totaal volume met bas , grunt (metalband) en drums klopt.

vervolgens dragen we natuurlijk oordoppen, zelfs metalheads willen niet doof worden.

Live komt het een enkele keer voor dat we een tikje zachter gaan maar doorgaans zit de volume knop live toch ook wel op 6/7 hoor.
we spelen tegenwoordig toch wel in zalen als Willemeen, Atak, De Kade en dan is oefenruimte-hard, ook op het podium echt niet ongebruikelijk hoor, dat lost volledig op in de ruimte en je staat dan ook echt niet in een orkaan van herrie voor je gevoel.

naar mijn bescheiden mening ontkom je in een band niet aan een fatsoenlijke stack met wat power.

scheelt natuurlijk ook veel dat we metal maken.

als de drummer een rustig shuffeltje drumt, is het volume al veel zachter en kun je bijv best met een combo toe.
wij moeten ons gewoon levelen aan de bulderende drums en die zijn genadeloos hard bij ons.

humbucker
4 mei 2011, 15:45
naar mijn bescheiden mening ontkom je in een band niet aan een fatsoenlijke stack met wat power.

scheelt natuurlijk ook veel dat we metal maken.



Haha, jij hebt er werkelijk geen enkel idee van hoe hard combo's kunnen gaan.

Ik speel op een AC15, in een band, en ik garandeer je, als die vol open staat blijf je daar geen 5 tellen voor staan!

Koni05
4 mei 2011, 15:47
even tussen jullie discussie door :stop:

wat vinden jullie van dit ?

http://www.eilandmuziek.nl/bugera-1990-classic-120watt-higain-dual-reverb-valve-amp-head-p-1718.html

in combinatie met :

http://www.eilandmuziek.nl/bugera-bugera-cabinet-4x12-passend-bij-1960-1990-p-2145.html

ik heb wat reviews geluisterd op Youtube, en het is wel de sound die ik tof vind ! ook past dat prima in mijn budget ! wel zal ik het eerst uitproberen uiteraard :)

JGD
4 mei 2011, 15:50
ok, als iedereen blijkbaar dezelfde mening heeft, zullen we dan bij deze vast stellen dat stacks volledig overbodig zijn en dus al vanaf de jaren 60 wereldwijd door tig bedrijven volledig voor jan kut ontwikkeld en gefabriceerd worden?

en dat alle bands die je altijd live ziet of op tv/dvd op kartonnen dummy's spelen waar stiekem een lekker een ruig combo'tje in verstopt zit?

Harry
4 mei 2011, 15:59
mijn post kwam misschien wat onaardig over, maar als jij een stack nodig hebt voor die muziek moet je dat doen.
Persoonlijk denk ik dat je met een combo ook hard zat kan, het past makkelijker in de auto en het sjouwt beter. De meeste mensen die een dergelijk topic openen hebben nog geen bus en spelen niet in de zalen die jij noemt, vandaar.

Kim Wilson
4 mei 2011, 16:02
Stacks zijn niet per definitie overbodig, en in de metalscene wellicht onmisbaar, maar dat gaat echt niet voor alle stijlen op. Kom bij een bluesband eens met twee 4x12 kasten, dan zie je iedereen raar kijken hoor. Vooral de zwaardere muziekstijlen vragen wel om meer druk, en dus een 4x12 cab, maar als er minder gain wordt gebruikt, kun je best toe met een lichtere combo.

Volledig afhankelijk van je muziekstijl en je eigen voorkeur, maar ook dat heb ik hier al eens eerder getypt.

Jasper.
4 mei 2011, 16:08
even tussen jullie discussie door :stop:

wat vinden jullie van dit ?

http://www.eilandmuziek.nl/bugera-1990-classic-120watt-higain-dual-reverb-valve-amp-head-p-1718.html

in combinatie met :

http://www.eilandmuziek.nl/bugera-bugera-cabinet-4x12-passend-bij-1960-1990-p-2145.html

ik heb wat reviews geluisterd op Youtube, en het is wel de sound die ik tof vind ! ook past dat prima in mijn budget ! wel zal ik het eerst uitproberen uiteraard :)

Als diet net zo goed klinkt als mijn JCM900 (het is een soort kloon van een Marshall JCM900) dan zeg ik doen! Maar voor die prijs kun je ook een tweedehands JCM900 top kopen. En dan heb ik persoonlijk liever de Marshall. (Alleen die is dan wel weer minimaal 10 jaar oud)
Bedenk wel dat de JCM900 pas écht goed begint te klinken na volumestandje 3. En dat is al erg hard. Maar op zachter volume vind ik het ook goed te doen.

Het cabinet heb ik geen ervaring mee. MacWilliams wel over een JCM900 geloof ik. Dus misschien kun je die wel een PMetje sturen.

Als je echt geintereseerd naar deze versterker bent ben je altijd welkom om mijn JCM900 op hoog volume te komen testen. (ik verkoop mijne niet, maar dan weet je of het wat is) Want ik betwijfel of je die nog wel in de winkels vind.

iWishmaster
4 mei 2011, 16:08
even tussen jullie discussie door :stop:

wat vinden jullie van dit ?

http://www.eilandmuziek.nl/bugera-1990-classic-120watt-higain-dual-reverb-valve-amp-head-p-1718.html

in combinatie met :

http://www.eilandmuziek.nl/bugera-bugera-cabinet-4x12-passend-bij-1960-1990-p-2145.html

ik heb wat reviews geluisterd op Youtube, en het is wel de sound die ik tof vind ! ook past dat prima in mijn budget ! wel zal ik het eerst uitproberen uiteraard :)

Aangezien iedereen het te druk heeft te discussieren over stacks en combo's zal ik maar antwoord geven.

De Bugera's die je noemt produceren prima geluid in verhouding met de prijs, maar de bouwkwaliteit is niet denderend: ze staan erom bekend wel eens stuk te gaan.

Mijn advies: ga in een winkel eea testen. Niet 2 versterkers inpluggen en dan eentje kopen, maar gewoon ongeacht budget in een paar winkels 2-30-40 versterkers aansluiten. Neem ook je eigen gitaar mee. Besluit of perse meerdere kanalen wilt, of dat je het fijner vindt een cleane amp met distortion/overdrive pedaaltjes te werken, of een versterker op standje crunch en dan met de volumeknop van je gitaar en dynamiek van aanslaan je cleans wilt maken. Koop dan de versterker waar je het beste mee uit de voeten kunt: desnoods tweedehands als je sterk twijfelt, dan kun je het vaak zonder al teveel verlies nog doorverkopen. Je zult zeer waarschijnlijk toch niet meteen de heilige graal van jouw geluid vinden ... Ga voor de 'good enough' oplossing.

FruscianteFan
4 mei 2011, 16:15
ok, als iedereen blijkbaar dezelfde mening heeft, zullen we dan bij deze vast stellen dat stacks volledig overbodig zijn en dus al vanaf de jaren 60 wereldwijd door tig bedrijven volledig voor jan kut ontwikkeld en gefabriceerd worden?

en dat alle bands die je altijd live ziet of op tv/dvd op kartonnen dummy's spelen waar stiekem een lekker een ruig combo'tje in verstopt zit?
Al die grote versterkers - ook bassmans en twin reverb zijn ontwikkeld om hard te kunnen spelen zonder PA. Voor een groots geluid is een 4x12 heel fijn, en om echt hard toch clean (in elk geval de eindtrap) te kunnen spelen is het handig om meer dan 15 watt te hebben. Maar die versterkers worden ontwikkeld omdat gitaristen ze graag hebben. Niet omdat het zo nodig is. Qua volume in elk geval niet. Klankkleur wel...

JGD
4 mei 2011, 17:34
Maar die versterkers worden ontwikkeld omdat gitaristen ze graag hebben. Niet omdat het zo nodig is. Qua volume in elk geval niet. Klankkleur wel...

zucht, ik geef het op, het zonnetje schijnt, ik heb 4 dagen vrij, t zal allemaal wel :)

iemand 2 kabinetten en 2 tops kopen?

FruscianteFan
4 mei 2011, 17:51
zucht, ik geef het op, het zonnetje schijnt, ik heb 4 dagen vrij, t zal allemaal wel :)

iemand 2 kabinetten en 2 tops kopen?
Geniet ervan!

Maar zonder gekkigheid: in principe is het niet nodig om een enorme stack te hebben. Dat wil niet zeggen dat het in de weg staat als er wel een of 2 hebt. Maar ik zou niet zeggen dat je er niet aan ontkomt.

En toch wil ik nog steeds een 4x12 voor mijn Blues Junior, ware het niet dat dat qua vervoer heel kut is.

Mr. Dynamite
4 mei 2011, 19:35
Vervoer is voor mij een punt. Ik zou het liefst een 4x12 (of meer) willen maar dat is gewoon niet praktisch voor mij, daarom een 2x12. Toch ook een heel gaaf setje :ok:

@TS:
Die Bugera's zou ik maar voorbij lopen. Als ik 1000 euro uit kon geven aan een amp dan zou ik dit zeker niet doen.

Koni05
5 mei 2011, 10:40
@TS:
Die Bugera's zou ik maar voorbij lopen. Als ik 1000 euro uit kon geven aan een amp dan zou ik dit zeker niet doen.

en waarom zou jij die voorbij lopen ?

iWishmaster
5 mei 2011, 10:50
en waarom zou jij die voorbij lopen ?

Er is voor dat geld kwalitatief beter spul te koop. Ok, misschien geen fullstack en drie kanalen, maar heb je dat perse nodig? Dat laatste moet je eerst uitzoeken door te testen.

Mr. Dynamite
5 mei 2011, 11:17
Precies, klinkt wel leuk en aardig maar haalt het een niet bij de real deal (is dacht ik een jcm 900 kopie) en twee, elk optreden zit je met een gevoel in je maag, zal hij het wel doen?

Zo zou ik dus nooit naar een optreden willen. Ik zou gewoon zeker omdat je zoveel geld beschikbaar hebt gewoon lekker een 2ehands DSL/TSL of JCM 900 aanschaffen. Dan houd je ook nog over voor een leuke 4x12. Voor 1000 euro heb jij dan een hele dikke halfstack thuis staan. ;)

FruscianteFan
5 mei 2011, 12:17
Met alle respect, dat je voor elk optreden in je maag zou zitten met of hij het wel zal doen is onterecht angst influisteren.

Ik heb een Twin Reverb gezien waarvan het nog maar de vraag was of hij aan kon (bleek dat je de standby en aan/uit tegelijk moest schakelen). Mijn BJ is een geval apart, zo vaak als die kapot is gegaan. Ik heb een Marshall zien roken tijdens een optreden. Bugeras heb ik nog niet gezien, weet dus ook niet of die kapot gaan. Waarom zouden ze kapot gaan?

JGD
5 mei 2011, 13:37
gewoon voor solid state gaan joh, die gaan nooit kapot.
buizen zijn voor meisjes :)

Wabbie
5 mei 2011, 13:42
jammer dat transistor bakken zo waardeloos klinken als ze oversturen. :P

JGD
5 mei 2011, 13:48
nee hoor, gewoon weten wat je doet.
bij mij thuis komen dr geen buizen in.
voor warmte neem je maar een koppie koffie, ik moet het niet in mijn geluid.

Mr. Dynamite
5 mei 2011, 13:48
Met alle respect, dat je voor elk optreden in je maag zou zitten met of hij het wel zal doen is onterecht angst influisteren.

Ik heb een Twin Reverb gezien waarvan het nog maar de vraag was of hij aan kon (bleek dat je de standby en aan/uit tegelijk moest schakelen). Mijn BJ is een geval apart, zo vaak als die kapot is gegaan. Ik heb een Marshall zien roken tijdens een optreden. Bugeras heb ik nog niet gezien, weet dus ook niet of die kapot gaan. Waarom zouden ze kapot gaan?

Jij zegt het, natuurlijk zijn er wel meer bakken die kapot kunnen gaan.
Maar typ maar eens een willekeurige zoekopdracht in de trant van Bugera kapot of werkt niet en je krijgt me ook een ton aan verhalen te zien. Voor mij een reden om het niet te willen. Als jij daar geen problemen mee hebt, no offence maar ik zelf vind het maar niks.

En bij oude versterkers is het vaak sowieso een goed plan om hem na aanschaf helemaal te laten nakijken. ;)

Kim Wilson
5 mei 2011, 13:52
nee hoor, gewoon weten wat je doet.
bij mij thuis komen dr geen buizen in.
voor warmte neem je maar een koppie koffie, ik moet het niet in mijn geluid.
Dat is jouw voorkeur. Het is niet dat jouw smaak universeel toepasbaar is op elke gitarist, hou daar nou eens mee op. Ik moet er persoonlijk niet meer aan denken om met een SS bak het podium op te moeten. Nogmaals, voor de zoveelste keer, persoonlijke smaak en muziekstijl bepalen welk geluid je wil.

JGD
5 mei 2011, 14:18
Dat is jouw voorkeur. Het is niet dat jouw smaak universeel toepasbaar is op elke gitarist, hou daar nou eens mee op. Ik moet er persoonlijk niet meer aan denken om met een SS bak het podium op te moeten. Nogmaals, voor de zoveelste keer, persoonlijke smaak en muziekstijl bepalen welk geluid je wil.

dat zeg ik toch ook allemaal niet? lees toch eens.
ik zeg alleen dat ik niet vind dat solid stateslelijk zijn en dat ik geen buizen moet.
en in een topic waarin iemand zoekende is naar een geluid, kan het geen kwaad als die persoon meerdere meningen hoort, JUIST om zodoende zijn eigen smaak te ontdekken.

als iedereen hem hier dezelfde zeikerige kut strat en een " warme" zeik marshall aanraad, komt hij nooit ergens.

FruscianteFan
5 mei 2011, 14:31
Jij zegt het, natuurlijk zijn er wel meer bakken die kapot kunnen gaan.
Maar typ maar eens een willekeurige zoekopdracht in de trant van Bugera kapot of werkt niet en je krijgt me ook een ton aan verhalen te zien. Voor mij een reden om het niet te willen. Als jij daar geen problemen mee hebt, no offence maar ik zelf vind het maar niks.

En bij oude versterkers is het vaak sowieso een goed plan om hem na aanschaf helemaal te laten nakijken. ;)
Ik vind het prima dat je het niet vertrouwt, maar doe dan dezelfde zoekopdracht ook op andere versterkers. Is sowieso trouwens leerzaam als je kijkt naar een versterker.

iWishmaster
5 mei 2011, 14:43
dat zeg ik toch ook allemaal niet? lees toch eens.
ik zeg alleen dat ik niet vind dat solid stateslelijk zijn en dat ik geen buizen moet.
en in een topic waarin iemand zoekende is naar een geluid, kan het geen kwaad als die persoon meerdere meningen hoort, JUIST om zodoende zijn eigen smaak te ontdekken.

als iedereen hem hier dezelfde zeikerige kut strat en een " warme" zeik marshall aanraad, komt hij nooit ergens.

De hele discussie gaat inmiddels nergens meer over volgens mij (en dat ligt zeker niet alleen aan jou overigens). De topic starter vraagt om advies over of hij het beste een combo of een stack (binnen zijn budget) kan kopen voor pop / rock muziek en advies over wat voor iets dan precies. Jij schreeuwt er tussendoor dat je snoeiharde grindcore over een fullstack transistor speelt. Niet bepaald relevant als je het mij vraagt.

JGD
5 mei 2011, 14:51
het grindcore gedeelte bedenk je zelf, god weet hoe je daar aan komt

de topicstarter vraagt om tips, concreet:
stack of combo
buizen of transistor
en hoeveel watt

totzover met me eens denk ik?

Vervolgens lees ik diverse tips waarvan ik denk "nou, dat zie ik anders".
EN gezien het feit dat de topicstarter een zo breed mogelijk advies wil, meng ik me erin.
Nog steeds mee eens?

en ja, ik zeg hem:
-dat full stack onpraktisch is , vind IK persoonlijk onzin
-dat het natuurlijk buizen moet zijn, vind IK persoonlijk onzin

Dus nee, ik "schreeuw niet zo maar wat tussen door".
Ik probeer duidelijk te maken dat we niet allemaal een buizencombootje willen.
Er zijn meer opties, lijkt me juist ZEER relevant als je aan het verkennen bent.

ik vind je post feitelijk dus echt kant noch wal raken.

iWishmaster
5 mei 2011, 15:01
Een metal-band die grindpad heet zie ik nu inderdaad. Maar je moet toegeven dat de link naar Grindcore niet zo heel vergezocht is :soinnocent:. Ik heb er niet naar geluisterd overigens.

Je posts komen vrijwel allemaal over alsof je de enige heilige waarheid verteld. Je zegt nu zelf al dat je dat niet zo bedoelt, dus je hebt gelijk.

Kim Wilson
5 mei 2011, 15:27
Ik ervaar het ook zo. Misschien iets minder stellig zijn in je beweringen, dan hoef je alles niet achteraf te nuanceren. ;)

JGD
5 mei 2011, 17:39
jullie moeten gewoon nog wat objectiever en begrijpender leren lezen wat er staat denk ik.
hoe dan ook, prettige avond.

Wabbie
5 mei 2011, 21:59
Nou, je bent misschien ook wat impulsief in je antwoorden en je enthousiasme over je Randall. Ik kan me prima voorstellen dat dat voor jou helemaal het einde is, en ik snap je redenatie voor metal ook wel prima. Ik ben het niet met je eens wat betreft de klank van die Randall, maar dat is smaak gebonden dus niet aan de orde.

Dus prima dat je een tegengeluid wilt geven tov van de "gevestigde buizenversterker orde" maar hou wel even de context in de gaten. Voor een mooi lekker crunchy geluid zijn er weinig transistorversterkers die mee kunnen komen met de standaard ouderwetse buizenversterkers.

Jasper.
5 mei 2011, 22:09
gewoon voor solid state gaan joh, die gaan nooit kapot.
buizen zijn voor meisjes :)

Ik kan dit heel objectief en begrijpend lezen maar ik lees toch echt dat buizen voor meisjes zijn en de TS is een jongen, dus die moet een SS.

JGD
6 mei 2011, 09:56
Voor een mooi lekker crunchy geluid zijn er weinig transistorversterkers die mee kunnen komen met de standaard ouderwetse buizenversterkers.

en mij word verweten dat ik te stellig ben.......


@Jasper: en voor het gemak " vergeet" je de smiley even, afzeiken is leuker he......

Kim Wilson
6 mei 2011, 10:06
Dat is geen mening, maar een feit. Je krijgt nu eenmaal geen lekkere buizendrive uit een SS.

FruscianteFan
6 mei 2011, 11:41
Dat is geen mening, maar een feit. Je krijgt nu eenmaal geen lekkere buizendrive uit een SS.
Sterker nog, je krijgt geen buizendrive uit een transistorversterker.

Maar dat betekent niet dat je geen lekkere scheur uit een transistor kunt krijgen...

Kim Wilson
6 mei 2011, 11:53
Ook mee eens.

Koni05
9 mei 2011, 16:13
Precies, klinkt wel leuk en aardig maar haalt het een niet bij de real deal (is dacht ik een jcm 900 kopie) en twee, elk optreden zit je met een gevoel in je maag, zal hij het wel doen?

Zo zou ik dus nooit naar een optreden willen. Ik zou gewoon zeker omdat je zoveel geld beschikbaar hebt gewoon lekker een 2ehands DSL/TSL of JCM 900 aanschaffen. Dan houd je ook nog over voor een leuke 4x12. Voor 1000 euro heb jij dan een hele dikke halfstack thuis staan. ;)


heb even gezocht naar de Marschaal jcm 900. Dat is wel ongeveer wat ik zoek ! Je word dus vriendelijk bedankt voor de tip !

Mr. Dynamite
9 mei 2011, 16:16
Geen dank ;)
Dat zijn inderdaad leuke versterkers, vraag Jasper van het forum er maar eens na. Hij heeft een JCM900 met 1960AX kast, erg gaaf setje en ook zeker te doen met jou budget :)

Koni05
9 mei 2011, 16:29
Oke ! ik spaar nog even door tot na de zomervakantie en dan gaat het aanschaffen beginnen. Heb bij een winkel in Groningen al op het één en ander gespeeld en marshall kon mij het meest bekoren, dus dat zal het ook wel worden !

iedereen bedankt voor de moeite en de tips :)

Jasper.
9 mei 2011, 16:52
Let wel op dat deze marshall wat anders kan zijn dan de andere. Hij heeft wel de marshall scheur vind ik maar wel weer iets anders. Ik vind het zef heel lekker. Vooral op hoog volume en wat minder gain.

Je bent ook wel welkom om hier een keer te komen testen. Ik woon op het industrieterrein dus het kan lekker hard. Dan weet je waar je voor spaart en of dat de moeite waard is.