PDA

View Full Version : Ibanez Deluxe 59'er uit 1976



aaronstonebeat
2 mei 2011, 18:58
Vanmiddag kwam een leerling aanzetten met wat een Ibanez Deluxe 59'er Model bleek te zijn. Gekregen, met snaren die net zo oud als de gitaar zelf leken te zijn. Wie meer weet over deze dingen, mag het van harte aan me kwijt.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6C87Q3O7.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MBMHWG4I.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PXNUOJ88.jpg

De gitaar heeft een dunne gewelfde top:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LYPTGOFE.jpg

Brugelement:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UTXNR4C4.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IOJVGD8Z.jpg

Beide elementen meten zo'n 7,8 kOhm.

Serienummer:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SEHMVPY3.jpg

Naar wat ik kon vinden betekent dit exemplaar nr. 1803 uit augustus 1976.

Alles werkt maar kraakt wel een beetje. Eén van de mechanieken pakte niet meer maar bleek door een kennelijke val beschadigd (grondplaat verbogen); in een paar minuten hersteld; de kwaliteit ervan lijkt me niet geweldig.

Wie weet wat?

JGD
2 mei 2011, 19:01
doe weg joh, die ouwe meuk.... ;)

peter_l
2 mei 2011, 19:07
Er zijn genoeg mensen die lichtelijk onrustig worden van zulke oude Ibanezjes. Het topje is welbekend uit die tijd, een gebogen laminaatconstructie. Wil je er meer over weten, kijk dan even op de pagina van Harry en Hasi, twee fervente Ibanez verzamelaars.

http://www.ibanez-vintage-page.de/

Even grof geschat zal dit exemplaar - eenmaal opgefrist maar nog wel origineel - voor de liefhebber tussen de 300 en 500 op kunnen brengen, even afhankelijk van de staat en mogelijke deukjes enzo. De elementen zijn meen ik Super 70 pickups, in elk geval zitten die wel in mijn '76 LP. Klinken als het spreekwoordelijke klokje.

Maarre: leuk kadootje!

JGD
2 mei 2011, 19:20
ja , ik was slechts flauw aan het doen.

succes ermee, lijkt me een mooi project

aaronstonebeat
2 mei 2011, 19:36
Ze is helaas niet voor mij. Toen de snaren er nog opzaten, heb ik even geluisterd en het leek lang niet slecht te klinken. Ik had meteen al het gevoel dat het een nogal oud exemplaar was waarvan hier of daar een hart sneller zou gaan kloppen (het mijne wel ;)).

Alles lijkt me origineel en werkend; maar de lak is flink beschadigd.

peter_l
2 mei 2011, 19:42
Qua geluid zijn die Super 70's inderdaad errug fijn, al hangt het natuurlijk ook af van de gitaar waar ze inzitten. En met deze Paula's had Ibanez het toch wel goed gedaan. Jammer dat-ie niet voor jou is, hopelijk gaat-ie naar iemand die de gitaar weet te waarderen en 'm origineel & heel houdt.

JGD
2 mei 2011, 19:46
kun je niet tegen de leerling zeggen dat je het betreurt dat het ding waardeloos is en dat je om hem/haar een plezier te doen er op zich nog wel 5 tientjes voor wil geven? ;)

Bert Gitaar
2 mei 2011, 20:16
kun je niet tegen de leerling zeggen dat je het betreurt dat het ding waardeloos is en dat je om hem/haar een plezier te doen er op zich nog wel 5 tientjes voor wil geven? ;)

Kijk, zo komt de ware aard langzaam naar boven.
Zo ga je toch niet met mensen om. Althans sommige mensen wel blijkbaar.


Leuke gitaar trouwens. Ik kan wel ibanez bassen uit dit tijdperk. Mankeerde nooit wat aan. Best wel OK ook.

peter_l
2 mei 2011, 20:30
Ik kan wel ibanez bassen uit dit tijdperk. Mankeerde nooit wat aan. Best wel OK ook.
Dan ken je de bassen van het kleine broertje ook wel denk ik, Custom. Iedereen die ik kende die zo'n ding had wilde 'm niet kwijt, die waren bijkans nog populairder dan die van Ibanez.

wietse
2 mei 2011, 20:48
in de catalogus van 1976 staat deze gitaar als no 2324, mahoniebody met een berken top (zal wel berken triplex zijn) en een gelamineerde maple hals.
de elementen zijn inderdaad super 70's, erg gezochte elementen, deze gitaar kostte destijds 698,-Dm.
alles behalve goedkoop dus.

Mitch
2 mei 2011, 22:48
Ik heb er een tijdje één gehad, maar ik vond 't toch niet veel, achteraf. Was wel een iets ouder ding uit 73. De holle top zorgt voor een beetje dun geluid, wat er ook versterkt zo uitkomt. Gelamineerd esdoorn maakt het ook niet bepaald een LP-killer, als zoiets al bestaat.
De pups schijnen wel aardig te zijn maar die zaten niet in mijn oude beestje. Dat was gewoon pure bagger.

mesaman
2 mei 2011, 22:55
ik heb deze ook gehad...t viel me wat tegen...beetje overhyped, leuk spul maar niet zo spectaculaire als sommige beweren. mn gibson is wel een paar keer beter.als je er maar lol mee hebt he....

BamBuFan1
2 mei 2011, 23:11
Dan ken je de bassen van het kleine broertje ook wel denk ik, Custom. Iedereen die ik kende die zo'n ding had wilde 'm niet kwijt, die waren bijkans nog populairder dan die van Ibanez.

Hihi, ik heb mijn Custom® Jazzbass net gisteren afgecustomized. De toch wat iele brug vervangen door eentje van Wilkinson met brass zadels, Wilkinson tuners en actieve EMG's + betere potmeters en input.

Die gaat idd never nooit de deur meer uit!

Triggy
3 mei 2011, 00:40
Heb zelf de ivorwitte versie van deze '59.
Gekocht in 1976 bij Servaas in Den Haag.
Was mijn eerste electrische, speelt en klinkt nog steeds
waanzinnig, die gaat nooit meer weg...
Uiteraard een hoop sentimentele waarde , maar dan nog...:soinnocent:

geert1976
3 mei 2011, 01:10
Ah Aaron, das nog eens een mooie vondst.

De humbuckers zijn inderdaad de Maxon Super 70's, uiterst fijne humbuckers, die heel wat beter is dan menig humbuckertje die je in een bami LP tegenkomt.

Zoals Wietse terecht opmerkt zijn dit goede gitaren die in 1976 zeker niet meer tot de cheapo gitaren behoorde.

Qua sound is de gitaar anders dan het model zou vermoeden.
Mitch heeft gelijk dat de gitaar qua geluid toch beduidend anders is als een LP.

Deze ibby's hebben minder brul en bas, maar meer mids en hoog dan een LP.
Hij neigt eigenlijk meer naar een SG dan een LP als het om de sound gaat.
Het geluid is mooi helder en schriller als een LP

Last but not least, zijn het gewoon goed gebouwde gitaren, die indien je er normaal mee omgaat heel lang mee gaan.
De waarde?; afhankelijk van de staat doen deze exemplaren tussen de E 325,00 a E 475,00, afhankelijk van de staat.

Deze 76er is overigens een vroege 59er, in de loop van 1977 verving Ibanez de matige standaard tuners, voor de mooie Ibanez Star Tuners:ok:

geert1976
3 mei 2011, 01:12
Hihi, ik heb mijn Custom® Jazzbass net gisteren afgecustomized. De toch wat iele brug vervangen door eentje van Wilkinson met brass zadels, Wilkinson tuners en actieve EMG's + betere potmeters en input.

Die gaat idd never nooit de deur meer uit!

De Custom modellen kwamen grotendeels bij Matsumoku vandaan, check de neckplate eens of daar de tekst "Steel Adjustable Neck" op staat

aaronstonebeat
3 mei 2011, 01:22
Dat is al een hoop leuke, zinvolle en waardevolle informatie, mensen. Mijn hartelijke dank!

Oa wat Geert zegt, kan ik voor een groot deel al beamen (behalve wat er bij nieuwe snaren voor geluid uit gaat komen):
Het is allemaal behoorlijk degelijk en netjes gebouwd en in elkaar gezet; aan de lak te zien, heeft deze gitaar behoorlijk wat te verduren gehad maar er is nergens structurele schade.
De body lijkt me bijna semi-hollow. Bij het loshalen van de toggle-switch zag ik dat het een opgebouwde body moest zijn met een erop gelijmde top; dat werd nog meer bevestigd toen ik één van de elementen eruit haalde. Er zit veel holte in de gitaar en de top is maar dun; er zit veel holte in de gitaar en dat hoor je als je tegen de voorkant tikt. Toch is ze niet uitzonderlijk licht. De elementen zijn met hun 7,8 kOhm ook lang niet overdreven heet en dus kan ik me al een beetje een voorstelling maken van de versterkte klank met nieuwe snaren.

De mechanieken zijn inderdaad nogal prul. Eigenlijk zijn ze meer goedkope exemplaren zoals op spaanse gitaren maar dan van elkaar gezaagd en met een kapje afgedekt.

geert1976
3 mei 2011, 01:33
De Ibby's hebben een body die bestaat uit en pancake body en een gewelfde top die niet op de gehele body aansluit, daarnaast zijn de routings voor o.a. de humbuckers en bedrading zo ruim bemeten dat die inderdaad een soort van chambered is.

BamBuFan1
3 mei 2011, 01:40
De Custom modellen kwamen grotendeels bij Matsumoku vandaan, check de neckplate eens of daar de tekst "Steel Adjustable Neck" op staat

Klopt, het is een Matsumoku, 2 piece body en 1 piece hals. Ik zal haar binnenkort wel even in een topicje aan jullie voorstellen.

(En achter haar staat het volgende project klaar: een rommelmarkt Westone Concord 1 (€25) in deplorabele maar redbare staat).

peter_l
3 mei 2011, 01:52
Deze 76er is overigens een vroege 59er, in de loop van 1977 verving Ibanez de matige standaard tuners, voor de mooie Ibanez Star Tuners:ok:
Denk dat dat ook wat inelkaar overliep: mijn '76 LP heeft die Star tuners al, maar misschien komt dat weer omdat het een wat duurder model met gelijmde hals was, en dat die dan vroeger aan de beurt was voor upgrades.

Overigens had mijn Custom 6/12 idd ook die Steel Adjustable Hupsefluts neckplates, evenals een Custom Paultje wat ik ooit had. En als dat bij Matsumoko vandaan komt is dat helemaal niet zo erg :crazyhappy:

geert1976
3 mei 2011, 08:35
Denk dat dat ook wat inelkaar overliep: mijn '76 LP heeft die Star tuners al, maar misschien komt dat weer omdat het een wat duurder model met gelijmde hals was, en dat die dan vroeger aan de beurt was voor upgrades.

Overigens had mijn Custom 6/12 idd ook die Steel Adjustable Hupsefluts neckplates, evenals een Custom Paultje wat ik ooit had. En als dat bij Matsumoko vandaan komt is dat helemaal niet zo erg :crazyhappy:

de doubleneck van het merk Custom komen inderdaad bij Matsumoku vandaan.

De Ibanezzen met ingelijmde halzen kregen inderdaad eerder de Ibanez Star Tuners

Rutger
3 mei 2011, 09:24
De Ibby's hebben een body die bestaat uit en pancake body en een gewelfde top die niet op de gehele body aansluit, daarnaast zijn de routings voor o.a. de humbuckers en bedrading zo ruim bemeten dat die inderdaad een soort van chambered is.
Eerste deel klopt, de routings zijn voor zover ik weet wel gewoon netjes uitgevoerd.

Ik heb zo'n ding gehad, die was compleet gereviseerd (herfret, nieuwe tuners en brug, nieuwe pickups en pots,...) en het was een heerlijke plank. Vanwege het triplex topje klinkt ie een beetje semi-hollow en heeft ie een wat eigenzinnige klank, wat dat betreft kun je hem beter niet vergelijken met een Gibbie. Je moet er wat energie in stoppen maar dan kan het een leuke gitaar worden.

geert1976
3 mei 2011, 10:03
Eerste deel klopt, de routings zijn voor zover ik weet wel gewoon netjes uitgevoerd.

Ik heb zo'n ding gehad, die was compleet gereviseerd (herfret, nieuwe tuners en brug, nieuwe pickups en pots,...) en het was een heerlijke plank. Vanwege het triplex topje klinkt ie een beetje semi-hollow en heeft ie een wat eigenzinnige klank, wat dat betreft kun je hem beter niet vergelijken met een Gibbie. Je moet er wat energie in stoppen maar dan kan het een leuke gitaar worden.

Het is wel netjes inderdaad, maar de routings zijn groter dan ze eigenlijk hoeven te zijn:ok:

aaronstonebeat
3 mei 2011, 17:07
Ik heb de dame net opnieuw besnaard. Ik ben verliefd! Wauw, wat een lekkere gitaar! Heel erg jammer dat ze niet van mij is.

Klinkt fel en bijtend; niet overdreven vet, beslist niet modderig, in geen van de standen. Het knalt er allemaal uit.
Ik heb er natuurlijk meteen ongenadig van katoen gegeven en ik ben verbluft hoe goed die rammelige mechaniekjes de zaak op stemming houden!

Om het helemaal goed te krijgen, moet er eigenlijk een beetje aan de hoogste drie frets gevlakt worden; die lijken ooit vervangen en niet goed afgewerkt (zijn ook een tikkie smaller dan de rest.
Misschien mag ik er nog een beetje aan klussen; we zullen zien.

Bert Gitaar
3 mei 2011, 18:39
Heb je helemaal niks aan de spanning van de hals hoefen veranderen?
De hoek van buiging. En bij welke fret. Mijn controle is 5de en 7de fret. (12de en 1ste fret ingedrukt)

aaronstonebeat
3 mei 2011, 18:47
Heb je helemaal niks aan de spanning van de hals hoefen veranderen?

Nee, die staat op het moment helemaal naar wens.


De hoek van buiging. En bij welke fret.

Dat kan ik niet helemaal volgen.
De hoogste drie frets (nrs. 20, 21 en 22) zijn een fractie hoger dan de rest, vooral nr 21; als ik op de hoge e-snaar de 18de positie speel, hoor ik de 21ste en dat blijft zo tot ik de 22ste speel. Naarmate de snaren dikker worden lijkt het hier en daar iets beter (iets minder slecht) maar daar is ooit broddelwerk geleverd.
Actie en kromming van de hals zijn verder prima.

Midwolda
3 mei 2011, 18:59
Gaaf ding, Aaron, alsof mijn LP Studio Dot in een oude spiegel kijkt...
Qua bouw en hardware lijkt ze ook heel erg op m'n '72 Morris LP.

'k heb nog steeds een zwak voor die 70's Ibanezzen, zal ik toch eens aan toe moeten geven vrees ik.

aaronstonebeat
3 mei 2011, 20:44
Ze is net weer met de eigenaar vertrokken :( Maar die woont om de hoek dus ik vermoed dat ik ze nog wel eens terugzie.

guitarkid
3 mei 2011, 21:35
kun je niet tegen de leerling zeggen dat je het betreurt dat het ding waardeloos is en dat je om hem/haar een plezier te doen er op zich nog wel 5 tientjes voor wil geven? ;)


Kijk, zo komt de ware aard langzaam naar boven.
Zo ga je toch niet met mensen om. Althans sommige mensen wel blijkbaar.


Leuke gitaar trouwens. Ik kan wel ibanez bassen uit dit tijdperk. Mankeerde nooit wat aan. Best wel OK ook.

Bert, ik geloof niet dat JGD dit nou serieus meende.... Neemt niet weg dat ik het an sich met je eens bent dat je dat nooit mag doen!

Gr. Coos

Duhsjaak
4 mei 2011, 06:53
Hi
Jammer dat het avontuur is afgelopen. Ik heb het verhaal met plezier gevolgd. Ik ben benieuwd of er nog een verolg op komt. Voor nu: sterkte met je verlies.
Vriendelijke groet, Gus

dfroma
4 mei 2011, 15:03
He lui,ik heb de ibanez en denk dat ik hem maar lekker in mijn bezit hou,verkopen kan altijd nog.Ook al ben ik nog maar net begonnen met les.

Bert Gitaar
4 mei 2011, 15:23
Aaron zal er zonder meer wel wat moois van gemaakt hebben. Dat is je eerste verdienste.
En een goede/lekker spelende gitaar scheelt zeker de helft als je net begint met gitaar spelen. Succes.

peter_l
10 mei 2011, 16:09
Ah, er was iets over die mega-loopgraven in de bodies toch? Nou, de Duitsers hadden het in WO I niet beter kunnen doen, het lijkt erop dat ze bijkans de kleinste Japanners hoogstpersoonlijk de kabels hebben kunnen laten trekken..

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7AJT3CQF-D.jpg

Best wel even handig dus als je een Paultje in handen krijgt die zelfs niet eens zo'n gelamineerde holle top heeft gekregen. De loopgraaf in dezen zit dan ook verborgen onder de slagplaat.