PDA

View Full Version : Floyd Rose vervangen door Kahler



Tho
2 mei 2011, 17:55
Ik zit er over te denken om mijn Floyd Rose Original te laten vervangen door een Kahler systeem.

Is dit een beetje mogelijk zonder al te veel lakschade en dergelijke, aangezien een Kahler echt in de body gemonteerd zit? En wat gaat me dat geintje kosten?

JGD
2 mei 2011, 18:27
maar..... waarom in vredesnaam???

een OFR wordt door de meesten gezien als toch wel de ultieme tremolo en zo'n Kahler kan niet eens naar achteren!

peter_l
2 mei 2011, 18:39
Hoezo kan een Kahler niet naar achteren? Ik heb een Flyer die dat kan, en ook een 2700 draait er zijn pook niet voor om. Overigens zijn er pro's die juist een Kahler als de ultieme tremolo zien, maar Floyd was zo slim om zijn inventie in licentie te laten produceren, terwijl Kahler alles zelf wilde blijven doen. Beetje als Sony en Philips; de laatste had vaak de beste uitvindingen, maar Sony een veel betere marketing, ergo..

Lakschade krijg je niet als je de klus professioneel laat doen. Er wordt wel wat hout weggefreesd uit de bovenkant, daar komt het blok met veren dan in te liggen. Het gat aan de achterkant hou je dan over voor batterijen (mocht je EMG's gaan gebruiken) of eventueel reserve snaren ;-).

Vroeger ('86) had Schaller ook een Kahler variant, erg goed ding, jammer genoeg is die versie verdwenen uit het programma.

JGD
2 mei 2011, 18:43
ok, ik dacht dat Kahlers alleen naar voren gingen doorgaans.

mag ik trouwens even Gotoh warm aanbevelen?

ik heb 3 sigaren met een Gotoh erop en ik vind ze persoonlijk beter dan een OFR (een uniek systeem tegen iedre laatste restje speling) en zeker beter dan een Schaller.
en betaalbaar.


Kahler heb ik nooit zelf op gespeeld....

Gothra
2 mei 2011, 18:45
Ik neem aan dat je Gotoh FR's bedoelt? Dat is gewoon een floyd, maar dan van gotoh. Zo'n kahler is toch wel echt iets anders..

JGD
2 mei 2011, 18:47
Ik neem aan dat je Gotoh FR's bedoelt? Dat is gewoon een floyd, maar dan van gotoh. Zo'n kahler is toch wel echt iets anders..
ja, die bedoel ik.
maar die zijn bepaald niet hetzelfde hoor.
ik heb ze naast elkaar vergeleken en de Gotoh wint met vlag en wimpel.

idd totaal ander systeem dan Kahler, dat staat buiten kijf

Tho
2 mei 2011, 19:11
Kahler neukt Floyd in z'n kont. Die kahlers zijn zo ongelofelijk soepel met divebombs en weet ik veel wat. Die druk je met je pink naar beneden en die floyd is hard werken..

Weet iemand waar ik dit kan laten doen?

JGD
2 mei 2011, 19:12
echt gast, probeer nu op zijn minst een keer een Gotoh.
die neukt Kahler EN Kahlers moeder in hun kont


en waar je het kan laten doen?
ja god, waar niet.
zoek een gitaarbouwer op zou ik zeggen, dr zijn er tig

Tho
2 mei 2011, 19:14
echt gast, probeer nu op zijn minst een keer een Gotoh.
die neukt Kahler EN Kahlers moeder in hun kont

Ja als ik er een tegen kom wel, maar iets waar ik geen kaas van gegeten heb ga ik niet blind in laten bouwen (sprak de man die een customshop bij RAN liet bouwen :sssh:)

JGD
2 mei 2011, 19:18
ik ben (denk ik net als jij?) een metalgitarist die een tremolo zoekt voor zeer extreem gebruik.
de ziekste dimebag squeels en dives en hij moet ook nog gestemd blijven.
ik zweer erbij.
en ik heb dus een OFR geprobeerd (onze andere gitarist heeft een hele dure Razorback) maar die heeft toch nog speling en doet dus bijv geen prrr prrr prrr

de gotoh wel
check mijn solo op myspace/grindpad van het nr. "Killing for a Living" maar eens

Tho
2 mei 2011, 19:20
ik ben (denk ik net als jij?) een metalgitarist die een tremolo zoekt voor zeer extreem gebruik.
de ziekste dimebag squeels en dives en hij moet ook nog gestemd blijven.
ik zweer erbij.
en ik heb dus een OFR geprobeerd (onze andere gitarist heeft een hele dure Razorback) maar die heeft toch nog speling en doet dus bijv geen prrr prrr prrr

de gotoh wel
check mijn solo op myspace/grindpad van killing for a living maar eens

Hey ik zie nu pas dat je in Grindpad speelt! Jullie hebben ook bij Harry opgenomen toch?

Ik kan nu niet luisteren want ben op mn werk, maar ik zoek de Rick Rozz solo's.. (Massacre), en die zijn met een OFR niet te doen. Altans, niet zo extreem.

Orpheo
2 mei 2011, 19:24
wat denk je te bereiken met de kahler? wil je je trem kunnen blokken? neem dan een tremelno. een kahler is een bitch. zuigt alle tone uit je gitaar, en is een hel om stemvast te krijgen, en nog lastiger op stemming te houden. ik vind het niks. ik vind de OFR of gotoh veeeel beter.

JGD
2 mei 2011, 19:27
ja, we hebben iid een keer bij Harry opgenomen en Harry is nu 2 nieuwe songs voor ons aan het mixen.

jouw band klinkt ook gaaf, lekker vieze oldschool man!

moeten eens samen gaan optreden, zou super goed passen bij elkaar en wij zoeken shows.

Tho
2 mei 2011, 19:29
ja, we hebben iid een keer bij Harry opgenomen en Harry is nu 2 nieuwe songs voor ons aan het mixen.

jouw band klinkt ook gaaf, lekker vieze oldschool man!

moeten eens samen gaan optreden, zou super goed passen bij elkaar en wij zoeken shows.

Haha my thoughts exactly! Cootje had voor jullie dat covertje gemaakt toch? Met de Dom in een soort wasteland? Zag er vet uit.

Goed plan om maar eens wat te plannen!

Braindead
2 mei 2011, 20:25
Tjongejonge wat een misverstanden hier. Een Kahler een tonesucker? Een kahler kan alleen naar beneden? Een floyd blijft beter in stemming? Een Original Floyd doet geen Prrr Prrr?

-M.b.t. tonesucking. Als je een kahler spyder vergelijkt met een Floyd suckt de kahler zeker niet meer toon dan een Floyd. Misschien zelfs wel minder.
-Kahlers kunnen ook gewoon beide kanten op. Tenzij je ze op de body monteert maar dat is bij een floyd dan hetzelfde.
-Een floyd blijft beter in stemming is ook een fabeltje. Beide blijven goed in stemming als ze in goede staat zijn en op een goede gitaar zijn ingebouwd. uiteraard met locking nut maar dat spreekt voor zich.
-Original floyds doen juist wel Prr Prr. Dat effect als je hem ineens loslaat en dat ie dan gaan natrillen.

Volgens mij is een Kahler spyder zelfs beter dan een floyd omdat hij meer metaal bevat. Ik denk dat hij minder tonesuckt en het zou me niet verbazen als de levensduur minstens zo goed is als bij Floyds.

Een ander bijkomend voordeel van die blok kahlers Kahlers waarvan de rol in de brug draait bij het bewegen van de arm is dat deze rol niet zweeft. Je kan dus gewoon je hand op de brug laten rusten voor vette palm mutes e.d. Persoonlijk vind ik dat wel erg relaxed eraan.

Wat betreft de kosten kan ik er niet zoveel over zeggen. Kahlers zijn online wel te koop dus google is your friend. Voor het inbouwen zal je toch even een gitaarbouwer moeten raadplegen.

JGD
2 mei 2011, 20:37
de OFR die ik iig heb meegemaakt (op een dure serieuze sigaar), deed geen prrr prrr

RoelSmoel
2 mei 2011, 20:41
Waar..?
Daar waar jij met je meisje die versterker hebt gekocht, die hebben een gitaarbouwer in dienst.. Doet dat erg goed:)

Braindead
2 mei 2011, 20:42
de OFR die ik iig heb meegemaakt (op een dure serieuze sigaar), deed geen prrr prrr

Juist de OFR moeten dat kunnen. De mijne op mijn ESP 1 ctm doet het ook. Overigens denk ik dat het wat prijs betreft altijd beter is een gitaar te kopen met de tremolo die je wilt er al op. Een kahler is niet echt een goedkope tremolo en als je die door een gitaarbouwer moet laten installeren gaat dat al snel in de honderden euro's lopen. Ik weet niet wat je nu hebt?

PS:Waarschijnlijk lopen er hier mensen zich af te vragen of het prrr prrr iets met hasjee eten te maken heeft... :D

Tho
2 mei 2011, 20:49
Ik wil gewoon heel graag een Kahler omdat die véél soepeler gaat dan een OFR. Mijn OFR wil wel 'prr prr' doen (Alen West style) maar het kost zo veel moeite. Dat kan ik niet gebruiken met mijn snelle stijl van soleren

G.G.
2 mei 2011, 20:50
Wat ik me nog kan herinneren is dat mijn oude gitaarleraar ongeveer 18 jaar geleden een kahler op zijn Robberts telecaster had. Die tremelo was in mijn herinnering echt helemaal geweldig. Kon je alles mee doen, ontstemde bijna niet en die gitaar had een toooooonnnnnneeeeee....... Ik had toen een Low Pro Edge op mijn tele en die was toch echt een heel stuk minder (ondanks dat dat geen slechte trem is)

JGD
2 mei 2011, 20:52
haha, prr prr na een avondje uien smikkelen :seriousf:

ik heb een Dean From Hell tweedehands van Marktplaats getrokken.
500 euro, geen krasje dr op.

Perfect ding, alleen.... een Licensed Floyd Rommel.

Dus een gotoh gekocht (heb het geluk dat ik een gitaarbouwnende maat heb), helemaal afgesteld en man, die prrrr't de noten uit je broekje!

Orpheo
2 mei 2011, 21:10
Tjongejonge wat een misverstanden hier. Een Kahler een tonesucker? Een kahler kan alleen naar beneden? Een floyd blijft beter in stemming? Een Original Floyd doet geen Prrr Prrr?

-M.b.t. tonesucking. Als je een kahler spyder vergelijkt met een Floyd suckt de kahler zeker niet meer toon dan een Floyd. Misschien zelfs wel minder.
-Kahlers kunnen ook gewoon beide kanten op. Tenzij je ze op de body monteert maar dat is bij een floyd dan hetzelfde.
-Een floyd blijft beter in stemming is ook een fabeltje. Beide blijven goed in stemming als ze in goede staat zijn en op een goede gitaar zijn ingebouwd. uiteraard met locking nut maar dat spreekt voor zich.
-Original floyds doen juist wel Prr Prr. Dat effect als je hem ineens loslaat en dat ie dan gaan natrillen.

Volgens mij is een Kahler spyder zelfs beter dan een floyd omdat hij meer metaal bevat. Ik denk dat hij minder tonesuckt en het zou me niet verbazen als de levensduur minstens zo goed is als bij Floyds.

Een ander bijkomend voordeel van die blok kahlers Kahlers waarvan de rol in de brug draait bij het bewegen van de arm is dat deze rol niet zweeft. Je kan dus gewoon je hand op de brug laten rusten voor vette palm mutes e.d. Persoonlijk vind ik dat wel erg relaxed eraan.

Wat betreft de kosten kan ik er niet zoveel over zeggen. Kahlers zijn online wel te koop dus google is your friend. Voor het inbouwen zal je toch even een gitaarbouwer moeten raadplegen.

dude, lul niet :seriousf: ik heb 2 les pauls gehad, eerst met ToM, en daarna retrofitted met een kahler. echt, de kahler zuigt tone, en ehct, de kahler is minder stabiel.

Sanderltd
2 mei 2011, 21:10
Al die onzin over Licensed en Original Floyd en dat ze slechter zouden zijn dan die van Gotoh... :)

Ik heb heel wat gitaren gehad met Floyds (licensed, original, gotoh, ...) en uiteindelijk merkte ik op dat het grooste verschil tussen de tremolo's het volgende is:
- Een tremolo die ooit werd afgesteld door een prutser
- Een tremolo die correct werd afgesteld en onderhouden.

Heel veel mensen hebben er, met alle respect, gewoonweg geen verstand van. Bij een floyd is het nu eenmaal heel belangrijk dat de knife edges niet bot zijn en scherp blijven.
Wat ik dan heel veel mensen die doen, is de hoogte van hun floyd verstellen terwijl de snaarspanning er volledig op staat. Als je dat doet, slijten je knife edges ongelofelijk snel en wordt hij snel stroef en onstembaar. Een Floyd moet volledig gedemonteerd worden, dan moeten de posts naar beneden geschroefde en dan terug de floyd monteren.

Ik heb licensed Floyds gehad die honderd keer beter speelden dan originele, simpelweg omdat die originele vernaggeld was door de vorige eigenaar/afsteller.

Het enige verschil tussen licenced en original floyds is de duurbaarheid (bij foutief gebruik). Een original floyd kan misschien wel een extra stootje hebben, terwijl een licenced ietsje zachter metaal gebruikt.
Dit is echter ook weer afhankelijk van productiejaar en producent. Ik heb een licenced Schaller gehad op een gitaar van 20 jaar oud en die bleef per-fect op stemming.

Wat betreft de gotoh's; hetzelfde verhaal. Als je ze slecht behandelt, zijn ze evenzeer prut.

(Kahlers zijn verder wel erg coole dingen, maar totaal andere beestjes.)

Tho
2 mei 2011, 21:13
haha, prr prr na een avondje uien smikkelen :seriousf:

ik heb een Dean From Hell tweedehands van Marktplaats getrokken.
500 euro, geen krasje dr op.

Perfect ding, alleen.... een Licensed Floyd Rommel.

Dus een gotoh gekocht (heb het geluk dat ik een gitaarbouwnende maat heb), helemaal afgesteld en man, die prrrr't de noten uit je broekje!

En die maat heet toevallig Rutger?

Thanks voor de PM dude! Heb een mailtje naar jullie gestuurd!

Gothra
2 mei 2011, 21:31
Wat een discussie over wat goed en niet goed is zeg...

Als Tho een kahler wilt, dan neemt ie toch een kahler...

Tho
2 mei 2011, 21:35
Wat een discussie over wat goed en niet goed is zeg...

Als Tho een kahler wilt, dan neemt ie toch een kahler...

Ja weet je wat het is? Qua geschikte tremolo systemen heb ik alleen ervaring met OFR en Kahler. Als ik Kahler prettiger vind, dan neem ik een Kahler. Tenzij iemand een ander systeem ergens testklaar heeft liggen natuurlijk.

Braindead
2 mei 2011, 21:38
dude, lul niet :seriousf: ik heb 2 les pauls gehad, eerst met ToM, en daarna retrofitted met een kahler. echt, de kahler zuigt tone, en ehct, de kahler is minder stabiel.


What the fuck is een ToM?

En ten tweede hoe schizofreen ben jij? Mag ik andes even de andere Orpheo spreken? :D
Je weet wel degene van deze post:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?134260-Kahler-vs.-Floyd-rose
6 april 2010 10:17 posted by Orpheo:
Quote"
mijn voorkeur: kahler.
Redenen:
je hoeft minder hout weg te frezen dan bij een floyd
meer afstelmogelijkheden als 't gaat om intonatie, spacing en snaarhoogte.
minder tone-suck (vind ik)
je kan 'm makkelijker vastzetten, dus minder verlies van tone (en sustain)"


Maar goed.
Ik heb ervaring met verschillende typen kahlers en verschillende floyds Gotoh, Schaller OFR en vele anderen.
Mijn ervaringen zijn zoals ik in mijn vorige post beschreef. Tonesuck heeft zowel floyd als kahler. Als je dat wilt tegengaan kan je het beste voor een floyd gaan die op de body rust.

Tho
2 mei 2011, 21:46
ToM = Tune o Matic

Madcow
2 mei 2011, 22:10
Kahler is ruig! Alleen jammer dat ze zo duur zijn.

Orpheo
2 mei 2011, 22:17
in een jaar tijd kan er heel veel veranderen, braindead...

Braindead
2 mei 2011, 22:19
Een Tunomatic bridge. Duh. Een kahler suckt inderdaad meer dan een vaste brug. Als je op je gitaar met Tunomtic brug een zwevende floyd gooit gaat dat je ook wat aan tone en sustain kosten. Daar gaat het in dit geval ook niet om. Het gaat erom of een kahler meer gaat sucken dan een floyd. Dat waag ik te betwijfelen.

Braindead
2 mei 2011, 22:20
in een jaar tijd kan er heel veel veranderen, braindead...

Tuurlijk kan er dan veel veranderen maar de Kahlers zijn in die tijd weinig verandert als je het mij vraagt.

JGD
2 mei 2011, 22:35
Tenzij iemand een ander systeem ergens testklaar heeft liggen natuurlijk.

dude,als je ECHT serieus bent, mag je best eens naar Utrecht tuffen en op mijn Gotoh spelen hoor, no problem, serieus

jerome
2 mei 2011, 22:49
dude, lul niet :seriousf: ik heb 2 les pauls gehad, eerst met ToM, en daarna retrofitted met een kahler. echt, de kahler zuigt tone, en ehct, de kahler is minder stabiel.

Ik weet niet over welke Kahler je het hebt, maar ik heb 3 Strats; 1 met OFR en 2 met Kahler Spyder.
Deze Kahlers zuigen echt niet meer tone dan de OFR.
Een zwevende trem zuigt wel meer tone dan een dive only trem (dus met een strip hout tegen de binnenkant van de tremschacht waar de trem in ruststand tegenaanleunt)
Ik kon ze mooi vergelijken omdat ik eerst 1 Kahler op die manier had "omgebouwd". Het beviel me zo goed dat ik ze nu alledrie dive only heb gemaakt.
Supersupersuperstabiel en ik durf te beweren dat ze nu nagenoeg net zo veel tone hebben als met een vaste brug...

mesaman
2 mei 2011, 22:51
ik heb 3 sigaren met een Gotoh erop en ik vind ze persoonlijk beter dan een OFR (een uniek systeem tegen iedre laatste restje speling) en zeker beter dan een Schaller.
en betaalbaar.


geniaal!!!!!!!!!!!!!!!!! een SIGAAR met tremmelo! wow.:chicken::chicken:...ik heb een tremmelo op mn KAT als je aan die stengel een slinger geeft krijg je toch een solo!
(met alle gevolgen van dien!)

oja...over welke kahler praten we hier? 2700 of wat anders?

potverdorie....even 'from beyond' op de draaier.....rick rozz!mn held!van down of eternity tot......

corpsgrinder!!!!!! corrpsgrrrinder!!!!! corrpsgrrinderrrrrrrrrrr!!!!!!!!!!

Orpheo
2 mei 2011, 23:03
Ik weet niet over welke Kahler je het hebt, maar ik heb 3 Strats; 1 met OFR en 2 met Kahler Spyder.
Deze Kahlers zuigen echt niet meer tone dan de OFR.
Een zwevende trem zuigt wel meer tone dan een dive only trem (dus met een strip hout tegen de binnenkant van de tremschacht waar de trem in ruststand tegenaanleunt)
Ik kon ze mooi vergelijken omdat ik eerst 1 Kahler op die manier had "omgebouwd". Het beviel me zo goed dat ik ze nu alledrie dive only heb gemaakt.
Supersupersuperstabiel en ik durf te beweren dat ze nu nagenoeg net zo veel tone hebben als met een vaste brug...

wij hebben 't over de 'echte' kahler. niet de floyd-licenced kahler.

ik heb een projectgitaar gehad, met floyd. omgebouwd daarna tot een kahler, en echt, de kahler klinkt doffer. minder sustain, doodser. en veel minder stemvast. de floyd is echt beter. sorry.

Braindead
2 mei 2011, 23:17
Ja, okay de echte kahler maar je hebt flatmounts en de ones die meer op floyds lijken zoals de Spyder. Dat met dive only floyds kan ik beamen. Dat heeft ook mijn voorkeur maar de topicstarter wil erg wilde dingen kunnen doen alla Dimebag. Dat ga je never nooit niet redden met een diveonly.

Orpheo
2 mei 2011, 23:23
iedere floyd kan dive only, iedere floyd kan ook omhoog, mits ie maar recessed is, OF de hals een hoek heeft en daardoor de floyd wat hoger kan.

JGD
2 mei 2011, 23:31
ik heb 3 sigaren met een Gotoh erop

doe jij nu zomaar mijn grapje pikken?

Braindead
2 mei 2011, 23:31
Ja met dive only bedoel ik dus non recessed. (Zoals hierboven beschreven is dan recessed die vastgezet is met een blokje waardoor ie dive only is. Dat zou je dus weer ongedaan kunnen maken door het blokje weg te halen) Mijn Axis heeft gewoon een non recessed Music Man floyd en dat is een Gotoh met Music Man logo als ik het goed heb. Dat is denk ik de beste compromis als je wilt janken maar toch je tone wilt behouden. Dit doet o.a. Charvel zo ook.

Johannes
3 mei 2011, 01:42
Ik vind Kahlers te gek, toch biedt een fatsoenlijke floyd rose (achtige) wat voordelen naar mijn mening. Ik vind te tremolo arm van Kahlers (schroef in) en beetje wiebelig voelen, alsof het pookje niet stevig genoeg is. Ook zijn de snaren maar een één kant gelocked, bij extreme acties kan het wat ontstemmen. Floyds zijn aan beide kanten gelocked en hebben vaak de mogelijkheid om de arm goed in te stellen en vast te zetten. De Edge op mijn ibi was echt niet te ontstemmen. Ik vind Kahlers wel wat beter klinken, en de snaar hoogte veranderd niet als je m gebruikt. Let wel even op het materiaal van de wieltjes (messing of rvs). Ook kun je heel strak palm muten, alsof het een vaste brug is.

Geen prr prr met een floyd (echt van prut spul tot the real deal) heb ik nog nooit meegemaakt. Ik kan me wel voorstellen dat als je in C gestemd staat en de veren heel strak staan, het lastig/onmogelijk wordt.

JGD
3 mei 2011, 07:12
ja maar ik heb al lang gemerkt dat je prr prr hebt en PPPRRRRRRRRRRRRRRR PRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR.
geloof me, ik wil niet opscheppen maar speel al heel lang extreme metal en weet wel een klein beetje waar ik het over heb.

en een systeem dat ook maar de minste speling heeft, doet het gewoon niet goed, niet 100%.

en gotoh is het enige systeem waarbij je de speling volledig kan elimineren.
ik heb vanalles geprobeerd, Licensed, Jackson, Kahler en OFR.
geen ervan was zo strak als Gotoh


heeft prr prr eigenlijk ook een naam (voor diegenen die denkt dat we collectief spinnende poesjes zijn geworden?)

peter_heijnen
3 mei 2011, 08:11
Werkt kahler nog steeds met wieltjes waar de snaren overheen gaan of hebben ze eindelijk hun lesje geleerd?

Gothra
3 mei 2011, 09:35
geniaal!!!!!!!!!!!!!!!!! een SIGAAR met tremmelo! wow.:chicken::chicken:...ik heb een tremmelo op mn KAT als je aan die stengel een slinger geeft krijg je toch een solo!
(met alle gevolgen van dien!)

:"D hahahha, wat voor tremelo heb je op je kat? ik had eerst een OFR maar heb er toch maar een normaal stratbrugje opgezet. Hij hield niet zo van divebombs:(

Johannes
3 mei 2011, 10:00
Werkt kahler nog steeds met wieltjes waar de snaren overheen gaan of hebben ze eindelijk hun lesje geleerd?

Nog steeds met wieltjes.
Misschien wel handig voor Tho om te weten: hele dikke snaren (0.70 oid) passen niet goed over de wieltjes en in de haakjes van de brug. Met wat modificatie is het wel te doen. Ook braken bij mij wel eens de snaren op het stuk waar het balletje eraan vast zit (doordat de snaar daar steeds gebogen wordt) Ik versterk dat stukje van de snaren altijd met een druppie soldeer. Reinforced Slinky's werken ook.

Orpheo
3 mei 2011, 10:05
Werkt kahler nog steeds met wieltjes waar de snaren overheen gaan of hebben ze eindelijk hun lesje geleerd?
nog steeds wieltjes. is inherent aan hun ontwerp he. en dat is mijn crux ook met de kahler. het lijkt zo tof, maar uiteindelijk kan je niet zo maar zadels afstellen op de actie die jij wilt. je moet de actie afstellen met zadels EN de hoogte van de trem-unit, omdat de zadels een hoek moeten maken van ongeveer 10 graden. hoger of lager, en je hebt stemmingsproblemen.

nog erger is het feit dat de zadels schuren over de schroef waarmee je het zadeltje vast zet. je hebt dus een mega-irritante ratel. heb het opgelost door de koppen af te slijpen. maar ik vind niet dat dat moet bij een trem die meer dan 120E kost (als je mazzel hebt).

en de snaar zit vast bij de topkam (als je een locking nut hebt), zoals bij een floyd, en ook vast in het tremblock in een speciaal 'voetje', waardoor de snaar niet los valt of schuift, maar wel kan 'draaien'. en het snaren omwisselen is een ramp.

dat 'prr prr' heet fluttering, overigens. en bij een kahler gaat dat juist lastiger dan bij een floyd,omdat ie juist te soepel gaat. alle trilling word gelijk gedempt, omdat ie zo soepel draait. een tik tegen je tremarm,en hij springt heel snel terug naar z'n originele plek. nou ja, origineel. iets naar voren gekanteld. je moet dus weer een kleine dive maken om 'm terug te krijgen. of een pullup.

een bend op je kahler is helemaal een ramp. je snaar is altijd te hoog na benden. hup, dive erachter, en tis weg. maar het blijft irritant.

Orpheo
3 mei 2011, 10:06
Nog steeds met wieltjes.
Misschien wel handig voor Tho om te weten: hele dikke snaren (0.70 oid) passen niet goed over de wieltjes en in de haakjes van de brug. Met wat modificatie is het wel te doen. Ook braken bij mij wel eens de snaren op het stuk waar het balletje eraan vast zit (doordat de snaar daar steeds gebogen wordt) Ik versterk dat stukje van de snaren altijd met een druppie soldeer. Reinforced Slinky's werken ook.
sterker nog, .50 past al nauwelijks.

peter_heijnen
3 mei 2011, 10:20
Nog steeds wieltjes dus.

Ik heb nooit zoveel snaren gebroken als destijds toen ik met een kahler achtige speelde. Ik kan me nog wel herinneren dat ik op zaterdagochtend de attitude song van steve vai zat mee te pielen en opeens drie snaren tegelijkertijd brak tijdens een duik/ophaal actie. Kort daarvoor had ik al drie snaren, niet tegelijk, gebroken, dus maw 6 snaren vóór 12 uur in de ochtend....

Ik speel sinds 88 of zo alleen nog maar met floyd rose achtigen. Ibanez, floyd, schaller, gotoh, ik heb ze allemaal gehad en kan me niet voorstellen ooit nog terug te gaan naar wieltjes. ;)

En dan heb ik het dus nog niet eens over trillingsabsorptie in die wieltjes.

Johannes
3 mei 2011, 10:21
.... je moet dus weer een kleine dive maken om 'm terug te krijgen. of een pullup.

een bend op je kahler is helemaal een ramp. je snaar is altijd te hoog na benden. hup, dive erachter, en tis weg. maar het blijft irritant.

Volledig mee oneens, die van mij komt echt perfect loepzuiver in stemming terug. Misschien komt het omdat jij een nieuwe 120e Kahler heb en ik een oude 80ies uitvoering? Flutter, prrr prrr, gaat ook soepeltjes.

Bijl
3 mei 2011, 10:43
Als ik dit topic lees begin ik me toch af te vragen waarom Kerry King en Jeff Hanneman van Slayer al 20 jaar lang Kahler trems gebruiken. Live zie ik ze bijna nooit van gitaar wisselen en ze doen niet bepaald rustig aan met die jengelstengel...

KingPin8
3 mei 2011, 10:47
ok, hier wat onafhankelijk vrijblijvend advies van een ervaringsdeskundige :D

Het staal wat Gotoh gebruikt is (in de meeste gevallen) van betere kwaliteit dan de staalsoort die Kahler en Floyd Rose gebruikt; minder slijtage, fijner geluid (vind ik).

De Gotoh FR heeft één mesblad met vrijloop, makkelijker af te stellen, onstemd totaal niet, eenvoudig en doeltreffend.

De Gotoh FR is veruit het goedkoopst van de drie genoemde merken.

Nadeel is dat je flink in je gitaar moet frezen om het passend te krijgen, maar het is de moeite zeker waard ;)

Heb een Moser met een Gotoh FR en een Moser met een licensed Floyd Rose, ik verkies de Gotoh hoe dan ook, kan er veel meer mee, klink ook mooier (vind ik dus).

Dat v.w.b. mijn Gotoh promotie praatje :) heb mijn Gotoh bij Hans Stegers te Goirle laten inbouwen, hij zal je extra fanatiek de verschillen, voors- en tegens uit kunnen leggen, daarnaast werkt hij het picobello af.

Heb zelf nooit Kahler gespeeld, kan daar niets over zeggen. De duurdere/betere Ibanez trem's zijn ook bang for you buck btw. :)

Doe ermee wat je wilt :D

@Bijl: dat doe ik zeer graag met beiden, heb slechts één keer meegemaakt dat het fout ging, toen waren de studs (Ibanez) lelijk gaan slijten :)

Braindead
3 mei 2011, 12:12
Nog steeds met wieltjes.
Misschien wel handig voor Tho om te weten: hele dikke snaren (0.70 oid) passen niet goed over de wieltjes en in de haakjes van de brug. Met wat modificatie is het wel te doen. Ook braken bij mij wel eens de snaren op het stuk waar het balletje eraan vast zit (doordat de snaar daar steeds gebogen wordt) Ik versterk dat stukje van de snaren altijd met een druppie soldeer. Reinforced Slinky's werken ook.


Mensen laten we wel even de zaken goed benoemen en onderscheiden. We praten hier over Kahler en kahler is een merk dat verschillende tremolo's bouwt. Door alles over een kam te scheren ontstaat er allerlei niet kloppende informatie.

Even voor de goede orde:
Kahler bouwt verschillende tremolosystemen, zowel met als zonder wieltjes:

Met wieltjes zoals de flatmount (7330) en de traditional:

http://www.rees-electric-guitars.com/Pics/KahlerBridge.jpg

http://www.fretsonthenet.com/Kahler%20Traditional%20trem.jpg



En zonder wieltjes zoals de spyder en de killer:

http://img.photobucket.com/albums/v142/mazibee/For_Sale/Kahler_Spyder_003mb.jpg

http://www.fretsonthenet.com/killer.JPG

PS: voor alle modellen moet je zelf maar even googlen.

Johannes
3 mei 2011, 12:21
Ik dacht dat het steeds ging om de meest gangbare flatmount (of studmount) modellen 2200, 2300, 7200, 7300 enz. NIET om de fulcrum modellen.

http://www.wammiworld.com/Tremonology.php

fred dons
3 mei 2011, 12:27
volgens mij (maar correct me if I'm wrong) worden de laatste 3 niet meer gebouwd en gelukkig maar mag ik zeggen,

ik heb ze alle drie (o/a op een peavey en een Westone) en het is en bitch om snaren te vervangen, daarnaast moeten de schroeven van de killer en de traditional perfect recht staan anders loopt hij aan bij gebruik

ik heb ook een kahler floyd rose (van de korte periode dat ze een licensie van floyd hadden) en die zit op een anderson en dat is wel een ongelooflijk goede floyd versie, dat ding is zo'n 22 jaar oud maar werkt nog perfect

mijn probleem met de flatmount is dat hij te soepel werkt, ik vind het prettig als ik kracht moet zetten op een trem en voor mij heeft een kahler een te elastiek feel waardoor ik te snel "over" bend of dive

ik heb genoeg vrienden die een flatmount over een floyd prefereren dus ik denk ook dat het te maken heeft met waar je aan gewend bent maar mijn voorkeur is het niet

Braindead
3 mei 2011, 14:58
Volgens mij heb je gelijk en worden deze niet meer gemaakt al kan je nog wel onderdelen bestellen (worden nog wel gemaakt blijkbaar) en is er soms nog NOS voorrraad.

Persoonlijk ben ik erg te spreken over de Spyder. Volgens mij zijn die minstens zo goed als floyds en qua tone misschien zelfs wel beter. Ik vind er niet zoveel moeilijks aan om de snaren ervan te verwisselen. Wat is het probleem daarmee?

Buzzel
3 mei 2011, 15:45
Ik heb een superstrat met daar al 30 jaar een kahler er op. Stemvast is hij echt wel. Ik moet slecht zelden stemmen. Tonesuck zou kunnen, maar heb ik geen last van en vergelijken kan ik niet.... Werkt hartstikke goed. Ik moet wel zeggen dat ik niet heel erg vaak de tremolo gebruik. Is niet echt mijn ding. De kahler is niet erg subtiel, maar echt voor het ruige werk (naar mijn mening). Ik heb een tijdje gehad dat me snaren knapten, maar dat kwam door braampjes op de wieltjes na wat schuren was dat opgelost, daarna nooit meer problemen gehad. Snaren vervangen is wel een hel...maar ik raak er al redelijk aan gewend, maar volgens mij is dat op een floyd niet echt makkelijker.

Nog een foto, want wie wil dat nou niet :)

http://i1208.photobucket.com/albums/cc369/Buzzel/DSCF0279.jpg


P.s. deze kan toch echt naar voren en achteren;)

fred dons
3 mei 2011, 16:58
Volgens mij heb je gelijk en worden deze niet meer gemaakt al kan je nog wel onderdelen bestellen (worden nog wel gemaakt blijkbaar) en is er soms nog NOS voorrraad.

Persoonlijk ben ik erg te spreken over de Spyder. Volgens mij zijn die minstens zo goed als floyds en qua tone misschien zelfs wel beter. Ik vind er niet zoveel moeilijks aan om de snaren ervan te verwisselen. Wat is het probleem daarmee?

de klemmetjes zijn bij mijn spyder een beetje vergroeid met de tremelo en tis daarnaast voor mij sowieso een vrij ongemakkelijk systeem. overigens is voor mij de speedloader floyd de perfecte floyd, alle snaren in 25 seconden verwisselen en direkt op stemming zijn, probeer dat maar eens met welke brug dan ook