PDA

View Full Version : Ter lering en vermaak



nico verduin
2 mei 2011, 16:20
Ben ik al een tijdje bezig een projectje te ontwikkelen die werkt met een PIC microcontroller en grafisch display.. Dat ding moet stroom meten tot 800V. En daar kan zo'n PIC niet echt tegen. Dus een 12 bits ADC eraan gekoppeld met mini schakelende voeding en dan een seriele interface die met opto koppelaars werkt. Zit ik al de hele middag te k.tten omdat dat ding niet werkt. Scope erop....

Nou duidelijk... die @#%^$# opt koppelaars zijn #$%^%$#@#$% te traag. De ADC wordt op 125kHz gesampled.... Op de foto zie je boven de clock van de microprocessor en onder wat die opto koppelaar er van maakt. Dat ding is gewoon te traag.....
Nou klaar voor vandaag. Eerst maar weer eens snellere bestellen... Ja verduin.... lees die datasheets eerst...:seriousf: Dat vertel je ook tegen een ander @#$%^%$#.

http://www.verelec.com/tijdelijk/images/trage%20opto.jpg

flo123
2 mei 2011, 16:29
Wel goed dat je het probleem gevonden hebt, succes ermee!

rvorkink
2 mei 2011, 17:25
Ahum, het is toch spanning meten tot 800V? :-)

Dirk_Hendrik
2 mei 2011, 17:26
Ah! Blundertopics! Die maken we allemaal! Blunders dus.

Enkele weken terug was ik bezig met een Yamaha Rev7 met een voedingsprobleempje. Schakelende voeding dus even scopen. massaclip aan de behuizing van de Yamaha. Grote 50Hz zwaai op m'n signaal. Kastaarde was dus duidelijk geen signaalaarde. Kut. Even een draad aan de voedings-nul dan maar. Scoop massaclip er aan Yamaha aanzetten.... baf... huis donker.

De massa van de scoop hing wel aan aarde. Dezelfde aarde waar de behuizing van de Yamaha ook aan hangt.

De aardlekschakelaar doet het....:soinnocent:

nico verduin
2 mei 2011, 18:12
Ahum, het is toch spanning meten tot 800V? :-)Dat is een makkie. Weerstandsladder en klaar. Stroom meten op 800V hoog wordt een ander verhaal. Verschillende opties:
- Hall effect sensor, maar die hebben nogal wat stroom nodig voor beetje resolutie
- Met een opamp en dan een transistor ladder (zo een die ik laatst had gemaakt). Werkt wel, maar is niet helemaal lineair op de uitersten
- Zwevende ADC die zwevend op de hoogspanning wordt gehangen
- Optische current monitor. Was wat mee, maar ik weet het niet meer :)
- Optische ADC (Optokoppelaars ingebouwd (erg prijzig).

chocorookie
2 mei 2011, 21:40
Nico,

misschien pulsen tellen van de schakelende voeding, circuit als constante en lineaire mate van stroom.
Counter op de geschakelde voeding. Deze probeert Ua steeds constant te houden bij wisselende belasting en dus meer te pulsen/schakelen bij wisselende belasting. Alleen zal deze iets naijlen door toch optredende sag van iedere voeding.
Aantal schakelingen = pulsen = de mate van hogere stroom. Hopelijk wel lineair genoeg.

Gedachtespinsel, maar ik kan er ook vreselijk naast zitten.

Blijf je volgen, goeie topic als ik denk waar je heen wil:sssh:

nico verduin
2 mei 2011, 21:57
Nico,

misschien pulsen tellen van de schakelende voeding, circuit als constante en lineaire mate van stroom.
Counter op de geschakelde voeding. Deze probeert Ua steeds constant te houden bij wisselende belasting en dus meer te pulsen/schakelen bij wisselende belasting. Alleen zal deze iets naijlen door toch optredende sag van iedere voeding.
Aantal schakelingen = pulsen = de mate van hogere stroom. Hopelijk wel lineair genoeg.

Gedachtespinsel, maar ik kan er ook vreselijk naast zitten.

Blijf je volgen, goeie topic als ik denk waar je heen wil:sssh:Nee de schakelende voeding wordt al ontwikkeld (in spanje). Maar dit is wel een onderdeel van het eind project.

cluseau
2 mei 2011, 22:38
Nou duidelijk... die @#%^$# opt koppelaars zijn #$%^%$#@#$% te traag.


Is dat zo? De opto's lijken namelijk wel te reageren. Is het signaal wel goed gedefinieerd door pulldown R's. Ik lul misschien ook maar wat maar kan me zo voorstellen dat het op die frequentie enige tijd duurt voor de lading is afgebouwd.

nico verduin
2 mei 2011, 22:50
Is dat zo? De opto's lijken namelijk wel te reageren. Is het signaal wel goed gedefinieerd door pulldown R's. Ik lul misschien ook maar wat maar kan me zo voorstellen dat het op die frequentie enige tijd duurt voor de lading is afgebouwd.
Ze doen het ook wel, maar kunnen de kloksnelheid van 125kHz niet aan. Stijg en daaltijd zijn te lang. heb ze nu besteld tot 10MHz. Die kunnen het zeker aan. Zullen overmorgen wel binnenkomen.
Vroeger had je dit probleem ook helemaal niet. Die eerste machine van mij (KIM-1: 1976) werkte maar op 1MHz.....

hole
3 mei 2011, 13:55
Goed, ik ga weer effe gitaarspelen, want hier snap ik de ballen van ;)


tot zover mijn nuttige bijdrage in dit topic. :airguitar:

matto
3 mei 2011, 23:06
Toch wel weer mooi dat je daar op een maandag middag om een uur of twee mee bezig kunt zijn:ok:

nico verduin
6 mei 2011, 15:29
Zo snelle opto is binnen 6N137. Werkt nu prima. De meting kan nu tot op 1000V (daarna fikt de ge-isoleerde voeding uit) plaatsvinden;);)

http://www.verelec.com/tijdelijk/images/snelle%20%20opto.jpg

De onderste (blauwe grafiek) geeft aan wat er in gaat, de bovenste (gele) wat er uiteindelijk uitkomt. Frequentie van de pulse trein is nu 2 MHz itt. de vorige. Die ging al fout bij 125 kHz.

nico verduin
15 mei 2011, 18:59
En weer vrolijk verder freubelend dit weekend:seriousf::seriousf::seriousf: Zit je je best te doen om 125.000 metingen te doen per seconde, blijkt dat optische solid state relais (en die zijn nodig in dit project) 5mS settling tijd nodig hebben (dus 5mS maximaal voordat je zeker weet dat hij aan of uit staat...). Het maximaal aantal samples is zojuist gedaald tot 200 samples per seconde..... Verdeeld over 4 meetpunten is dus maximaal 25 metingen per seconde per meetpunt:seriousf:.
Maar de Software begint al aardig te werken

Dirk_Hendrik
15 mei 2011, 20:01
Is die software koninklijk of heilig?

nico verduin
15 mei 2011, 23:19
Is die software koninklijk of heilig?Neuh.... gewoon C:seriousf:

matto
16 mei 2011, 11:06
Zit je je best te doen om 125.000 metingen te doen per seconde,

Pfieuw!! speedking!