PDA

View Full Version : welk akkoord wordt hier gespeeld!?



SaferSephy
2 mei 2011, 14:42
Ik moet vanavond plots invallen bij een band en moet wat nummers leren, allemaal geen rocket science maar toch. een van deze nummers is Groove Breaker van The Hoax. Op zich een redelijk standaard nummer maar ik kan niet horen wat voor akkoord ze spelen bij het begin. dus tijdens het aftikken:

http://www.youtube.com/watch?v=Grcm4qW0DUY

Iemand enig idee?

Harald
2 mei 2011, 15:21
Ìk stem op Eaug (tenminste, stemmen ze halve toon lager, lijkt het wel op, uitgaande van toonsoort A)

x
5
5
6
7
(0)

SaferSephy
2 mei 2011, 15:33
Ah thanks! Ik zie trouwens de Bluesfederation in je signature, als je in die band speelt stonden we vorig jaar samen op hetzelfe podium tijdens het Bluesfestival in Zyfflich! :P

Harald
2 mei 2011, 16:38
Zyfflich net over de grens, met duits Schnitzel vooraf. Leuk festival :) klopt, speelden wij ook. Met welke band stond je daar? Kan me nog iets herinneren van de afsluiter, met de zanger van Roomfull of Blues, en dat we 's middags in Zoetermeer gespeeld hadden en ik een beetje ziekjes was. Mariëlla heeft me 's avonds nog peppillen (volgens haar iig legaal van de tuinen :) ) gegeven heeft omdat ik nogal moe uitzag...

SaferSephy
2 mei 2011, 20:17
ah dan weet je er nog net zoveel vanaf als ik, hoewel dat bij mij meer met dat langzame bier te maken had ;). Wij stonden volgens mij 1 of 2 bands voor jullie met een gelegenheidformatie van een mix tussen Blue Monday en Red White and Blues.

Gezellige boel daar! Half jaar daarvoor (of daarna) heb ik overigens ook enorm van je spel genoten op de gitaarbeurs in Groesbeek in de kelder. Heb je daarna nog uitgedaagd voor een rondje Train to Dusseldorf, maar je hapte niet :P

Zojuist trouwens je suggestie op gitaar gespeeld (zat op het werk dus kon niet checken) en volgens mij heb je inderdaad gelijk!

Harald
3 mei 2011, 10:50
Dank je! Groesbeek is ook een leuke beurs :) Laat Train to Dusseldorf nu net één van de nummers zijn die ik nooit serieus ingestudeerd heb. Als ik het me goed herinner zitten daar weer wat van die duimgrepen in die mij niet lekker afgaan met mijn korte vingers :( Dat intro zou nog wel lukken als ik het ECHT wil :chicken:

SaferSephy
3 mei 2011, 11:04
Mjah het is ook wel een van de lastigste nummers van TE. Laatst weereens aan Luttrell begonnen, blijft lekker. Enige nadeel van die composities is als je ze een tijd niet hebt gespeeld je ze gaat gaat vergeten. 3 jaar geleden speelde ik I've always thought of you en Those who wait zonder problemen, nu heb ik echt geen idee meer.

peter_heijnen
3 mei 2011, 11:08
Ik hoor een gewone Es+ overgaand in As.

x
6
5
4
(4)
x

Harald
3 mei 2011, 11:19
EUhh E aug bij halve toon omlaaggestemd, zei ik toch... (en dat omlaagstemmen baseer ik even op ervaring met bluesgitaristen die redelijk SRV achtig spelen, en de video. Welke bluesgitarist speelt er nu in Ab grepen... dat is al net zo zeldzaam als een trompettist die blij is als je in C&A speelt.) volgens mij zijn we het eens ;) Maar gezien de hele discussie over akkoordnamen wilde ik het + symbool niet gebruiken.

Toonsoorten neem ik vaak toch al met een korrel zout, ben onderhand aardig gewend dat de weg van de minste weerstand is om je dan toch maar aan te passen aan de zangeres :( Deze wilde Mariëlla, in deze uitvoering dan, maar in C... gaat het toch heel anders klinken. Het venijn van Becks eenvoudige partij is dan wel weg :(


http://www.youtube.com/watch?v=yhPnsWZRF0k

-=JEROEN=-
3 mei 2011, 23:55
Speel 't in F en laat haar lekker in C zingen :sssh:

Harald
4 mei 2011, 09:11
Ik heb het omgebouwd voor slide in open A, dat lukte haar ook nog...

-=JEROEN=-
4 mei 2011, 09:22
Ben benieuwd, is 't ergens te horen?

peter_heijnen
4 mei 2011, 11:27
EUhh E aug bij halve toon omlaaggestemd, zei ik toch...
Haha lomp van me, ik doelde op je greep, ik snapte die helemaal niet. Zie ik nu dat ik die tabs verkeerd om zag/zie...

Maak je het conservatorium af om erachter te komen dat je niet kunt tabben... :)

Harald
4 mei 2011, 19:14
Bassen staan beneden bij tab ;) Doet me denken aan een tekenexcursie met de middelbare school. Zitten we in Antwerpen of Brussel ergens in een beeldenpark te tekenen loopt er iemand van de plaatselijke kunstopleiding voorbij. Heel verbaasd 'Mogen jullie een gum gebruiken!?'

Tab mag vast niet op conservatorium :chicken: Daat staat tegenover dat ik durf te wedden dat er weinig mensen hier op het forum beter lezen dan jij...

@Jeroen Kan hem niet vinden op jijbuis. Verder nooit serieus opgenomen.

-=JEROEN=-
5 mei 2011, 00:19
Ik hoor 't wel als je em gevonden heb ;)

peter_heijnen
5 mei 2011, 09:59
Tab mag vast niet op conservatorium :chicken: Daat staat tegenover dat ik durf te wedden dat er weinig mensen hier op het forum beter lezen dan jij...
Haha, je moest eens weten, ik red me meestal wel maar ik ben nog steeds die gitarist uit de grap: hoe krijg je hem stil? Muziek voor zijn neus zetten... :)

Harald
5 mei 2011, 21:21
Op één van die digitale zenders komt de show van Karin Bloemen wel eens voorbij. Ben eens blijven hangen toen ik je daar zag. Als je niet zo vlot leest, hoe doen jullie dat dan met de muziek voor die programma's. Zijn het liedjes die eenmalig gespeeld worden, of komen ze uit de theatershows? Wordt er uitgebreid gerepeteerd voor zo'n programma, of mag je blij zijn als je het twee keer kunt doorspelen vooraf?

peter_heijnen
5 mei 2011, 23:01
Dat waren meestal nieuwe dingen. We kregen uiterlijk twee dagen van te voren de stukken aangeleverd -met de post haha- en dan zocht iedereen zijn eigen partijtjes uit die daags voor de opnames werden doorgewerkt. Volgende dag de camera repetities waarbij de stukken ev nog veranderd konden worden, en aansluitend de opnames. De repetitietijd was op zich best voldoende maar je moest goed op blijven letten want niet iedereen ging even nauwkeurig om met gemaakte afspraken... ;)

Ik vind nog steeds dat ik ver onder de maat lees vergeleken met collega's, maar ik heb wel genoeg handigheid en ervaring om de meeste klussen door te komen. Wat ook wel eens voorkomt zijn cd opnames waarbij je je partij krijgt die je dan 1x meeleest terwijl er een voorbeeld wordt gedraaid. Specifieke dingen zelf inschrijven en meteen daarop met de ritmesectie naar de opnameruimte en aftikken. Meteen daarna door met een nieuw stuk. Echt verschrikkelijk vind ik dat soort dagen!

Harald
6 mei 2011, 18:03
Vind ik toch echt behoorlijk knap! Ben met bandnummers wel wat minder muggezifterig dan met solo stukken bij opnames, maar toch. Een stuk wat je net even gehoord hebt (met of zonder papier maakt niet eens zoveel uit) dan gelijk in één of iig een heel klein aantal takes even opnemen is toch echt niet zo makkelijk, zelfs als het relatief makkelijke partijen zijn.

Heb sowieso altijd sterk het idee dat de gitaristen die denken 'dat kan ik toch ook allemaal' dat aspect meestal over het hoofd zien.

-=JEROEN=-
6 mei 2011, 23:57
Ik speel eigenlijk zelden nog iets van een ander. En als ik 't al speel dan is 't binnen no time iets van mezelf geworden.

peter_heijnen
7 mei 2011, 22:25
Vind ik toch echt behoorlijk knap! Ben met bandnummers wel wat minder muggezifterig dan met solo stukken bij opnames, maar toch. Een stuk wat je net even gehoord hebt (met of zonder papier maakt niet eens zoveel uit) dan gelijk in één of iig een heel klein aantal takes even opnemen is toch echt niet zo makkelijk, zelfs als het relatief makkelijke partijen zijn.

Heb sowieso altijd sterk het idee dat de gitaristen die denken 'dat kan ik toch ook allemaal' dat aspect meestal over het hoofd zien.
Nee dat is vaak idd helemaal niet zo makkelijk. En het is ook precies wat je zegt, voor het ene doel focus je op heel andere dingen dan bij een ander.