PDA

View Full Version : Draadloos spelen



Ijselrobo 07
2 mei 2011, 08:54
goede morgen! :strat:
kan iemand mij vertellen wat de voor en na delen zijn van draadloos spelen?
en wie heeft ervaringen met draadloos spelen op het podium?
(ik heb wat op het forum rond gekeken/gezocht, maar ik ben er niet wijzer van geworden.. :makeup:)
en is dit draadloos systeem (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gitaren/True-diversity/Sennheiser-freePORT-72-Instrument-Set-FP-72/art-PAH0003828-000) een beetje goed?
want ik begin me steeds meer aan mijn kabel te ergeren.. o.a. omdat ik er vaker (bijna) over val en omdat ik niet verder kan lopen dan 6 meter.
ook zou ik leuk vinden als ik voor een optreden even de zaal in kan lopen, horen hoe mijn gitaar gejengel daar klinkt. :seriousf:

Grtz.
Ijselrobo 07

JohnLord
2 mei 2011, 09:42
Mijn ervaringen met draadloos én de Freeport:

Tegen: gedoe met batterijen, kwaliteitsverlies (met name verlies van hoog), latency, kwaliteit beltpack en kabeltje teleurstellend.

Voor: je gaat niet meer op je kabel staan, meer bewegingsvrijheid op het podium (al kom je met 6 meter op een gemiddeld podium al een heel eind). De zaal inlopen heb ik in de praktijk zelden gedaan vanwege de latency, hooguit bij de soundcheck, om even naar de geluidsman te lopen of bier te halen.

D3nnis
2 mei 2011, 10:02
Ik ken de Freeports van Sennheiser niet, maar ben niet kapot van die EW serie van Sennheiser. Kan niet echt zeggen dat je hier heel veel hoog mee mist (juist met een kabel mis je hoog), maar de compressie die je er gratis bij krijgt, staat mij persoonlijk niet aan.

En draadloos algemeen: ik vind het gedoe met batterijen nog wel meevallen. Ik gebruik sinds kort de Line6 Relay G50, en 2 penlites gaan meer dan 8 uur mee, dus dat is nog best te bekostigen, maar volgens mij zijn de sennheisers iets minder zuinig.
De eigen bewegingsvrijheid is niet het enige voordeel, met name dat andere bandleden niet steeds weer op je snoer staan vind ik een erg prettige eigenschap.

hole
2 mei 2011, 10:54
Met de Relay serie (en in het algemeen: 2,4 GHz systemen) zal het kwaliteitsverlies stukken minder zijn dan de 'oudere' systemen.

..heb ik me laten vertellen..

refused199
2 mei 2011, 11:06
Draadloos is een leuk maar duur grapje. Wil je een beetje kwaliteit dan ben je al snel honderden euro's kwijt en of dat het dan waard is zolang je niet professioneel bezig bent..
Ik heb zelf al jaren zo'n ding en het is echt heel erg prettig niet aan een draadje vast te zitten. Maar.. je zou denken dat je dan sneller de zaal in rent enzo, maar dat valt reuze mee, ik checkte zoals eerder gezegt ook nog wel eens tijdens de soundcheck het geluid in de zaal of rende voor of na een optreden nog wel eens voor het gemak de zaal in, maar tijdens optredens doe je dat veel minder snel omdat je zonder ook nog eens een draadloos in-ear systeem vrijwel niks van de interactie op het podium mee krijgt. De vrijheid die je er dus bij krijgt blijft beperkt, maar dat is een afweging die ieder voor zich zal maken. Ik ben zelf van mening dat je beter in een goede gitaarkabel kunt investeren dan in een goed draadloos systeem zolang je niet hele stadion's plat speelt.

jim__
2 mei 2011, 14:13
Heb nog altijd veel lol met m'n Brace DWG-1000 draadloos setje. Onbekend door alle berichten over de Line 6, maar werkt fantastisch door z'n eenvoud en nooit problemen of interferentie gehad. En ja, digitaal. Maar bij een AB-test tussen een kabel van 6 meter en draadloos (ook met 5-snarige bas en akoestisch) waren de verschillen te verwaarlozen en merkte ik gelukkig geen compressie en verschil in dynamiek. Je kan niks in het apparaat instellen, maar dat is nou net het voordeel. Hij kiest zelf een vrije frequentie uit een paar duizend, dus kan er ook niets misgaan.

Maar om terug te komen op de topicvraag: voordeel is inderdaad dat je nooit meer om een kabel hoeft te denken, je kunt zelf je zaalgeluid checken, je kan meer op en naast het podium doen. Nadeel blijft toch het feit dat je van batterijen afhankelijk bent. Die doen het bij mijn setje een hele avond, maar bij kleine podia kies ik toch voor de zekerheid van een kabel.

Oja, bedenkt me net toch een nadeel: Als ik draadloos gitaar speel bij de laptop heeft die geen draadloos internet meer. Maar m'n gitaargeluid blijft in orde, en laat ik dat live nou net iets belangrijker vinden :rockon:

tidalwave_sideburns
2 mei 2011, 15:14
Heb nog altijd veel lol met m'n Brace DWG-1000 draadloos setje. Onbekend door alle berichten over de Line 6, maar werkt fantastisch door z'n eenvoud en nooit problemen of interferentie gehad. En ja, digitaal. Maar bij een AB-test tussen een kabel van 6 meter en draadloos (ook met 5-snarige bas en akoestisch) waren de verschillen te verwaarlozen en merkte ik gelukkig geen compressie en verschil in dynamiek. Je kan niks in het apparaat instellen, maar dat is nou net het voordeel. Hij kiest zelf een vrije frequentie uit een paar duizend, dus kan er ook niets misgaan.

Maar om terug te komen op de topicvraag: voordeel is inderdaad dat je nooit meer om een kabel hoeft te denken, je kunt zelf je zaalgeluid checken, je kan meer op en naast het podium doen. Nadeel blijft toch het feit dat je van batterijen afhankelijk bent. Die doen het bij mijn setje een hele avond, maar bij kleine podia kies ik toch voor de zekerheid van een kabel.

Oja, bedenkt me net toch een nadeel: Als ik draadloos gitaar speel bij de laptop heeft die geen draadloos internet meer. Maar m'n gitaargeluid blijft in orde, en laat ik dat live nou net iets belangrijker vinden :rockon:

switchen tussen gitaren lijkt me ook fijn met zo'n ding. Hup, zender uit, stekker in een andere gitaar, en hij kan weer aan. Hoef je niet aan volumeknoppen te draaien, killswitches bij de hand te hebben, of gewoon snoer eruit snoer erin, :).

Hoe zijn die AKG WMS zendertjes trouwens van Thomann,
http://www.thomann.de/nl/akg_wms_40_mini_instrument_ism3.htm

AKG WMS 40 Mini Instrument ISM3, UHF Wireless-System with bodypack transmitter, non Diversity receiver with adjustable balanced jack output, HDAP Technoloiy(High Definition Audio Performance), up to 30 ours with one 1x AA Battery, LED status control on transmitter, Low Battery control on transmitter, On/Off/Mute switch on transmitter, three status LEDs on receiver, incl. guitar cable, frequency ISM 3 864,850 MHz, free to use all over Europe

UHF, HDAP (zegt me trouwens weinig)... Iemand ervaring?

Harald
2 mei 2011, 15:28
Blij met mijn Shure (dacht ik tenminste :D ) systeem. Alleen het kabeltje tussen de beltpack en de gitaar is een ramp als het dinplugje van het beltpack eens stoort. Miniscuul priegelwerk om te solderen :(

Juist op kleine podia vind ik het fijn dat er geen kabels tussen mij en mijn effectenbak liggen. Kan ik toch nog even bij iemand anders gaan staan zonder daarna onze zangeres met de kabel vastgerold te hebben :)

Nadeel, batterijen. Latency potentieel, maar daar heb ik tot nu toe pas één keer problemen mee gehad. Toen speelden we op Brielle Blues op een boot, en moest ik via een loopplank het podium af, en naast het podium begon ik op de brug toch problemen met timing te krijgen...

HaroldA
2 mei 2011, 15:49
Draadloos kan prima, zo lang het maar digitaal is!

Dus een X2 of een Line6 Relay aanschaffen en ver weg blijven van de Sennheiser EW, Samson wirelessen en/of Freeports.

hole
2 mei 2011, 15:51
Brace DWG-1000

Interessant. Waar gekocht? (en voor hoeveel? :D)

Edit: van mijn luie reet afgekomen en google: € 149 bij Bax-Shop.nl

Dat valt mij reuze mee zeg, zeker vergeleken met de prijzen van line6's Relay en de Stageclix

Ijselrobo 07
2 mei 2011, 18:20
@jim: die Brace DWG-1000 ziet er inderdaad erg goed uit.. en inderdaad veel goedkoper dan een Line6.
maar zat de adapter erbij? (voor de ontvanger) of moet die los worden gekocht?

hole
2 mei 2011, 18:57
@jim: die Brace DWG-1000 ziet er inderdaad erg goed uit.. en inderdaad veel goedkoper dan een Line6.
maar zat de adapter erbij? (voor de ontvanger) of moet die los worden gekocht?

Volgens bax-shop incl.

Johannes
9 mei 2011, 14:43
Alles zit erbij. Ik heb zelf ook een brace dwg1000. Voordelen: prijs, geluid, eenvoud. Nadelen: (digitale) ruis, latency.

hole
10 mei 2011, 13:01
Is die ruis ook te horen tijdens het spelen.

Hoezo latency? Als je 100m van je amp afstaat zul je wel vertraging merken, maar dat heb je altijd (hoe verder weg, hoe langer geluid er over doet om je te bereiken)..of bedoel je ook op korte afstanden latency?

(Zit met mijn hand boven de bestelknop voor een Brace , maar ik wacht je antwoord maar even af)

Johannes
10 mei 2011, 13:28
Is die ruis ook te horen tijdens het spelen.

Hoezo latency? Als je 100m van je amp afstaat zul je wel vertraging merken, maar dat heb je altijd (hoe verder weg, hoe langer geluid er over doet om je te bereiken)..of bedoel je ook op korte afstanden latency?

(Zit met mijn hand boven de bestelknop voor een Brace , maar ik wacht je antwoord maar even af)

Mazzel dat ik een gitaarnet addict ben en studie ontwijkend gedrag vertoon :P

Latency is wat ik zo hoor een paar ms op korte afstand. Acceptabel.
De ruis is zeker niet te horen tijdens het spelen. Zowel bij clean als bij overstuurd is het ook amper hoorbaar in stiltes. Bij high gain sounds (ik speel metal) is het wel vervelend hoorbaar in stiltes (zonder noisegate)

Bestel je m bij Bax? Die hebben een erg goede klantenservice en 30 dagen niet goed geld terug.

hole
10 mei 2011, 13:36
Thanks.

Ga m bij Bax halen. Top service daar idd.

Hoe sluit jij m aan? Front of rear input?

Weet jij of die kabels van de brace gewoon TRS zijn? Wil liever haakse plug.

interessander
10 mei 2011, 13:47
Die brace audio wireless set leek me ook zeker interessant, gezien de prijs maar ook het formaat.
Die ruis bij high gain, heb je die zonder de brace audio helemaal niet of versterkt de brace audio hem alleen maar?

Johannes
10 mei 2011, 13:48
Ik gebruik m Axe-fx voor effecten en speaker/mic simulatie, mn gitaar gaat gewoon in mn ENGL powerball. Ik denk dat de front of back input weinig uitmaakt, het zijn beide 1M Ohm inputs.

De kabels bij de Brace DWG zijn (2x) slappe mono Jack-miniJack gevallen met gegoten rechte pluggen. Ik heb er meteen 2 Neutrik miniJack's en 2 Jack's bij besteld. De input op de zender (en ontvanger ook) zit trouwens aan de zijkant, een haakse miniJack is hier imo iets handiger dan een rechte.

Johannes
10 mei 2011, 13:50
Die brace audio wireless set leek me ook zeker interessant, gezien de prijs maar ook het formaat.
Die ruis bij high gain, heb je die zonder de brace audio helemaal niet of versterkt de brace audio hem alleen maar?

Die ruis heb ik zonder de Brace ook, hij versterkt m alleen flink. Ook voegt ie zelf wat ruis toe.

(goed punt trouwens en belangrijk om te melden)

interessander
10 mei 2011, 13:53
Die ruis heb ik zonder de Brace ook, hij versterkt m alleen flink.

Ah da's jammer, als het vervelend bij stiltes is zoals je aangeeft dan is de aankoop van een noisegate zoals een ISP decimator weer bijna een must.
En ik was nu net zo blij dat ik hem weg kon doen nadat ik mijn 5150 had verkocht.

Johannes
10 mei 2011, 14:01
Ik zal es kijken of ik opnames kan maken van de ruis bij verschillende hoeveelheden gain op mn amp. Denk dat dat zondag wel moet lukken.

Wat de een weinig ruis vindt, noemt de ander muisstil. Het is lastig om te omschrijven op deze manier.

HaroldA
10 mei 2011, 14:04
Ah da's jammer, als het vervelend bij stiltes is zoals je aangeeft dan is de aankoop van een noisegate zoals een ISP decimator weer bijna een must.

Ik vind een goede noisegate bijna een "effect"; oftewel een tool die je in kunt zetten om je geluid te veranderen.

interessander
10 mei 2011, 14:06
Daar heb je gelijk in, live valt ruis vaak ook nooit zo op, maar op lager volume in de oefenruimte kan het vervelend zijn. Met de eerder genoemde 5150 had ik daar wel last van, en het is ook geen punt om dat met een noisegate tegen te gaan als de amp je verder goed bevalt.

Maar ik zou het zonde vinden om een noisegate te moeten aanschaffen omdat de wireless set te veel ruis versterkt, dan is het mischien toch de moeite waard om direct voor een relay van line6 te gaan bijvorbeeld, al weet ik niet hoe het daar met de ruis zit tov de brace audio.

hole
10 mei 2011, 14:45
Ik gebruik m Axe-fx voor effecten en speaker/mic simulatie, mn gitaar gaat gewoon in mn ENGL powerball. Ik denk dat de front of back input weinig uitmaakt, het zijn beide 1M Ohm inputs.

De kabels bij de Brace DWG zijn (2x) slappe mono Jack-miniJack gevallen met gegoten rechte pluggen. Ik heb er meteen 2 Neutrik miniJack's en 2 Jack's bij besteld. De input op de zender (en ontvanger ook) zit trouwens aan de zijkant, een haakse miniJack is hier imo iets handiger dan een rechte.

Sorry als ik misschien te veel doorvraag hierover, maar:

Is het een standaard (mono) jack, of een TRS (tip-ring-sleeve) jack?

Op de foto is het TRS namelijk

http://www.effectpowersupplies.com/ekmps/shops/stompbox/images/brace-audio-dwg-1000x-digital-wireless-guitar-system-free-psu-delivery-1233-p.jpg

Johannes
10 mei 2011, 14:51
Bij mij zaten er mono kabels bij (wel een zelfde soort kabel als op de foto). Ook zaten er 2 oplaadbare penlites in de zender.

hole
10 mei 2011, 14:53
Ok , top. Bedankt.

Ik ga 'm inbouwen in mijn rack, achter een blindplaat. Gezien de plekken die wij spelen zal ik niet vaak meer dan 5m van mijn rack afstaan, zou hij moeten halen dus.

(Juist omdat wij op redelijk kleine "podia" spelen val ik vaak over mijn snoer...juist in die situaties lijkt mij wireless daarom ideaal)

interessander
10 mei 2011, 14:59
Ik vind een goede noisegate bijna een "effect"; oftewel een tool die je in kunt zetten om je geluid te veranderen.

Maar dat staat toch los van de reden waarvoor je hem nodig hebt, ik vond de Decimator een prima pedaal, ik zou hem zo weer kopen als het nodig was, maar ik heb liever dat het niet nodig is dus zou ik het jammer vinden als de aankoop van een wireless leidt tot aankoop van een noisegate.

Jij hebt zo'n X2 toch, heb je daar veel last van versterkte ruis?

hole
10 mei 2011, 15:09
Ik vind een goede noisegate bijna een "effect"; oftewel een tool die je in kunt zetten om je geluid te veranderen.

De beste noisegate is die, waarvan je niet merkt dat hij er is!

jim__
10 mei 2011, 15:39
Ok , top. Bedankt.

Ik ga 'm inbouwen in mijn rack, achter een blindplaat. Gezien de plekken die wij spelen zal ik niet vaak meer dan 5m van mijn rack afstaan, zou hij moeten halen dus.

(Juist omdat wij op redelijk kleine "podia" spelen val ik vaak over mijn snoer...juist in die situaties lijkt mij wireless daarom ideaal)
Red ie makkelijk, tot een meter of 20 is ie bedrijfszeker. Daarna hangt het af van wat er tussenzit. Bij mij zat er overigens een stereostekker bij, maar dit maakt volgens mij voor het gebruik niet uit. De originele kabels doen het nog steeds, maar ik heb wel voor de zekerheid een reserve erbij gedaan.

Overigens heb ik draadloos niet meer last van ruis dan met kabel, maar wellicht dat dit met een high-gain amp wel meer naar voren komt. Ik speel zelf met niet al teveel gain, vandaar. Bij mij zat er nog geen adapter bij, maar wellicht nog een tip. De adapter van m'n Sony Discman (al jaren werkloos) werkt prima met de ontvanger. Jammer dat de ontvanger niet op een gewone 9v aansluiting werkt, maar goed.

Ijselrobo 07
9 juni 2011, 19:43
oké.. even advies nodig:

ik wil een draadloos systeem gaan kopen om over 3 weken bij een optreden te gebruiken. alleen ik zit te twijfelen tussen de (in dit topic algemeen bekende ) Brace DWG-1000 en de Sennheiser FP 72 (http://www.bax-shop.nl/instrument-draadloos/sennheiser-fp-72-e-eu-freeport-draadloze-instrumentset/product-details.html) die nu in de aanbieding is bij bax-shop. (van €160 naar €135)

welke is het beste?

Johannes
10 juni 2011, 00:04
oké.. even advies nodig:

ik wil een draadloos systeem gaan kopen om over 3 weken bij een optreden te gebruiken. alleen ik zit te twijfelen tussen de (in dit topic algemeen bekende ) Brace DWG-1000 en de Sennheiser FP 72 (http://www.bax-shop.nl/instrument-draadloos/sennheiser-fp-72-e-eu-freeport-draadloze-instrumentset/product-details.html) die nu in de aanbieding is bij bax-shop. (van €160 naar €135)

welke is het beste?

In die vergelijking zeker de Brace. Véél meer dynamiek/ minder compressie. Bij "goedkope" analoge sets wordt het geluid van de gitaar vaak flink aangetast en kun je snel last hebben van ruis en interferentie op het signaal. Brace heeft wat vertraging en zou iets robuuster kunnen zijn uitgevoerd (welke cheapo set niet?) maar klinkt voor die prijs ongeëvenaard vind ik.

pietvanbuiten
15 juni 2011, 10:22
In die vergelijking zeker de Brace. Véél meer dynamiek/ minder compressie. Bij "goedkope" analoge sets wordt het geluid van de gitaar vaak flink aangetast en kun je snel last hebben van ruis en interferentie op het signaal. Brace heeft wat vertraging en zou iets robuuster kunnen zijn uitgevoerd (welke cheapo set niet?) maar klinkt voor die prijs ongeëvenaard vind ik.

ik gebruik momenteel de freeport en de ew 100
beide werken prima

groet, piet

HaroldA
15 juni 2011, 11:56
ik gebruik momenteel de freeport en de ew 100
beide werken prima

Jij bent dus duidelijk niet zo veeleisend als de meest hier! Was ik dat maar...

JohnLord
15 juni 2011, 12:13
Hij zegt alleen maar dat ze prima werken :)

Ik de discussies hierover verder niet zo gevolgd, maar ik ben toch wel benieuwd waarom bv. een Freeport niet goed is en de jouwe (welke dat dan ook is) wel...

HaroldA
15 juni 2011, 12:19
Ik de discussies hierover verder niet zo gevolgd, maar ik ben toch wel benieuwd waarom bv. een Freeport niet goed is en de jouwe (welke dat dan ook is) wel...

Ik heb de Sennheiser EW 172 G2 gehad (dat is met de EW100 receiver).

Nadelen:
* Compressie
* Ruis
* Clipping (zender clipte continue zelfs op de laagste volume stand)
* Compressie
* Ander volume uit dan in
* Compressie
* Klinkt als een hele slechte kabel
* Grote receiver met eigen adapter

Daarna heb ik een X2 digital wireless setje gekocht:
* Geen compressie
* Geen ruis
* Zelfde volume in als uit
* Klinkt als een hele goede kabel
* Kleine receiver met standaard 9v aansluiting

peter_heijnen
15 juni 2011, 12:20
Latency..... is vertraging die ontstaat door de werking van het apparaat in het apparaat zelf.

De vertraging die ontstaat door de afstand die geluid moet afleggen tussen bron en oor heet gewoon vertraging of anders delay en bedraagt ca 3,3 ms per meter. Maw, als je 3m van je amp afstaat heb je al 10 ms vertraging aan je broek hangen.

JohnLord
15 juni 2011, 12:29
@Harold: duidelijk, al herken ik het nadeel van volume verschil niet bij mijn Freeport. Wel compressie, maar nauwelijks ruis. Is het X2 setje in NL te koop en wat kost het? Heeft het last van latency?

@Peter: latency herken ik zeker wel, maar zolang je op of in de buurt van het podium blijft geeft het geen problemen. Wel als je achter in de zaal gaat staan.

HaroldA
15 juni 2011, 12:33
Is het X2 setje in NL te koop en wat kost het? Heeft het last van latency?

X2 is overgenomen door Line6 en daar zijn de Relay setjes uit voortgekomen. Volgens mij hebben digitale sets geen last van latency, maar kan dat niet onderbouwen.

Jay75
15 juni 2011, 13:59
Wij gebruiken ook die Relay 30 op het podium. Werkt perfect en signaal is prima, geen gecomprimeerd geluid imo en geen latency. Ook best te betalen, 300 euro voor de simpelste uitvoering.

FNaRK
28 april 2012, 20:33
Het lijkt erop dat Brace niet meer geleverd wordt ?
Bij Bax uit het assortiment en elders op internet ook niet meer te vinden :dontgeti:

http://www.bax-shop.nl/instrument-draadloos/brace-dwg-1000-draadloos-gitaar-systeem/product-details.html

arcane
29 april 2012, 12:15
Het lijkt erop dat Brace niet meer geleverd wordt ?
Bij Bax uit het assortiment en elders op internet ook niet meer te vinden :dontgeti:

http://www.bax-shop.nl/instrument-draadloos/brace-dwg-1000-draadloos-gitaar-systeem/product-details.html

Ik heb zelf die brace. Laatst wilde ik iemand dat setje aanbevelen maar kon ook nergens een winkel vinden die die dingen nog verkocht. Raar, echt prima spul, super simpel, snoer er in en spelen maar. Misschien zijn ze te onbekend gebleven en weggeconcurreerd door Line6 ofzo.

gerwin
9 mei 2012, 22:54
Ik heb jarenlang een ew100 van senheisser gebruikt en dat werkte eigenlijk ook prima, tot ik de set kon verkopen voor een goede prijs. Toen heb ik een line6 relay G50 geprobeerd. Eerst een amp en een gitaar met kabel, dat klonk prima. Toen een ew100 maar daar schrok ik wel van eigenlijk, geen hoog en geen laag. Toen de relay en ja je hoort wel een heeeeel klein beetje verschil met een goede kabel (lava) maar dit is echt veel beter dan senheisser ew100. Maar wanneer je alleen maar draadloos speelt heb je natuurlijk ook geen vergelijk, tenminste ik niet mn versterkers staan in een case en dan is het gewoon inpluggen en spelen maar en dan klinkt het ook met mindere systemen heus wel goed, maar een keer vergelijken kan geen kwaad.