PDA

View Full Version : Advies aangaande een Gibson ES



Sinner1980
1 mei 2011, 12:40
Terwijl het leeuwendeel van Nederland gister een feest aan het bouwen was besloot ik aan het werk te gaan. Dit omdat ik een doel voor ogen heb;
een Gibson ES 335 óf een ES 137.

Nog een maandje of 2 en ik ga officieel op jacht maar dat neemt natuurlijk niet weg dat ik alvast wat info kan inwinnen aan de hand van jullie ervaringen.

Over de ES335 is natuurlijk al zat geschreven hier op het forum.
Ik heb er gelukkig al een x aantal inmijn handen gehad en deze gitaar is gewoon puur 'mojo'. Lekkere hals (60's profiel),goede balans,licht en je komt nog eens gemakkelijk bij de hoge fretjes ook;top. Ik ben enkel geen fan van de plaats van de input maar goed;dat is niet anders.

Gek genoeg is mijn oog nooit eerder gevallen op een ES137 terwijl ik het echt een te gekke plank vind qua looks. Uiteraard zal een uitgebreide testsessie de nodige opheldering geven tzt.
Ik ben al een flinke tijd een groot liefhebber van Ted Nugent;ik vind zijn Gibson Byrdland echt waanzinnig maar ten eerste is dat ZIJN ding en ten tweede is dat ding schreeuwend duur.
De ES 137 komt toch qua overeenkomsten het meest in de buurt,cosmetisch weliswaar. Met name die Florentine cut vind ik erg mooi.
Ben nu eenmaal liefehebber van single cuts,al is het niet echt het handigste qua ergonomie maar goed.
Bijkomend voordeel is dat de ES137 net ff betaalbaarder is en stiekem vind ik ze gewoon heel apart.

Lang verhaal kort ben ik erg benieuwd naar ervaringen van jullie kant.
Met name die met de es137 want zoals ik al zei heb ik al vaker met de 335 mogen stoeien.

Alvast bedant weere:ok:

Mitch
1 mei 2011, 13:05
Noemde je nou een ES137 "een plank"? :eek:

Sinner1980
1 mei 2011, 13:16
Noemde je nou een ES137 "een plank"? :eek:

Holle plank dan...;)

Pepe
1 mei 2011, 13:49
Ik heb de 135 gehad, basicly dezelfde gitaar, en toen verbaasde ik me al over dat er geen addertjes onder het gras zaten wegens lage prijs.
De eerste negatieve ES 13* recensie moet ik nog tegenkomen eerlijk gezegd.

Ik ben al tijden op de uitkijk naar de 135 special run, de zwarte, bound neck, humbuckers en no stop tail. Uitkijk is een groot woord maar ik heb een plekje gereserveerd voor alsie langskomt.

Sinner1980
1 mei 2011, 14:01
Ik heb de 135 gehad, basicly dezelfde gitaar, en toen verbaasde ik me al over dat er geen addertjes onder het gras zaten wegens lage prijs.
De eerste negatieve ES 13* recensie moet ik nog tegenkomen eerlijk gezegd.

Ik ben al tijden op de uitkijk naar de 135 special run, de zwarte, bound neck, humbuckers en no stop tail. Uitkijk is een groot woord maar ik heb een plekje gereserveerd voor alsie langskomt.

Cool,hoe vind je m in verhouding met een 335? Of heb je daar geen ervaring mee?

Pepe
1 mei 2011, 14:15
Ja, ik heb nog een 335. De 13* is meer roots rock'n roll/jazz waar de 335, voor mij althans, meer rock/fusion is. In feel voornamelijk want kwa geluid ontlopen ze met hun balk/humbucker constructie elkaar niet zoveel.

De Guild Starfire zit in dezelfde devisie trouwens.

HenkHenk
1 mei 2011, 19:29
Ik vind ook de 137 een aanrader. Heb ook menig 335 vast mogen houden, maar de 137 heeft 'het' gewoon. :rockon:

http://i51.tinypic.com/2zs8xsp.jpg

barno
1 mei 2011, 20:03
de 135 is echt het secret weapon van de ES'en van Gibson. meest polyvalente gitaar die ik ooit heb gehad. Mijn 60's 335 wint enkel op vlak van authentieke Freddy King blues klank maar voor de rest geniet de 135 op alle vlakken mijn voorkeur. super roots gitaar.
Samen met de mijn japanse strat is dat de enige gitaar die ik nooit zal wegdoen, ik ben slimmer dan pepe :)

ik vind een 135 ook een veel betere gewichtsbalans hebben dan een 335.

Sinner1980
1 mei 2011, 21:32
Tjeez...net een feestje gehad;teveel drank en teveel mensen...wel nog ff akoestisch een paar nummers weggegeven;erg leuk dus.
Nadeel is dat als ik een beetje beschonken ben ik gekke dingen doe zoals mn huidige les paul op MP zetten om er een ES 137 voor terug te kopen en het geld wat ik aan het opsparen ben in een hoogwaardige les paul (CS) of een ES 335 ga uitgeven...
Leek me ineens een leuk plan..best gek eigenlijk maar ach;why not;)

soup
1 mei 2011, 23:34
de 135 is echt het secret weapon van de ES'en van Gibson. meest polyvalente gitaar die ik ooit heb gehad. Mijn 60's 335 wint enkel op vlak van authentieke Freddy King blues klank maar voor de rest geniet de 135 op alle vlakken mijn voorkeur. super roots gitaar.
Samen met de mijn japanse strat is dat de enige gitaar die ik nooit zal wegdoen, ik ben slimmer dan pepe :)

ik vind een 135 ook een veel betere gewichtsbalans hebben dan een 335.
post nog eens een pic van de jouwe, die is namelijk ook erg mooi :)

barno
2 mei 2011, 01:14
post nog eens een pic van de jouwe, die is namelijk ook erg mooi :)

ze staat hier per toeval naast me, nog vol zweet van een optreden gisteren in volle zon voor een publiek met opvallend veel oranje kledij.

mooi mss niet maar geleefd wel. gisteren is ze maar weer es gevallen op het podium voor de zoveelste keer (ik ben niet voorzichtig genoeg met mijn gitaren, ook een reden waarom ik zelden op de vintage 335 speel); een wonder dat deze nog nooit een neckcrack heeft gehad. touch wood

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/refret%20ES%20135/DSC01934Small-1.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/refret%20ES%20135/100_1077.jpg

Sinner1980
2 mei 2011, 16:40
Leuke plaatjes!

Inmiddels weer nuchter en een dagje goed kunnen nadenken over hoe of wat.
De biedingen op MP lopen lekker en ik denk dat ik mn les paul wel verkoop,vervolgens ff een paar weken akoestisch spelen tot ik mn extraatje verdiend heb en vervolgens op jacht. Mn budget reikt dan tot zo'n 2500 dus dat moet wel goed komen denk ik.

Nog ff over die es 137:

Ik heb gelezen dat het een beetje de middenweg is tussen een les paul en een hollow bdy;in hoeverre komt het in de buurt van een les paul?
Ben ik erg benieuwd naar..

barno
3 mei 2011, 19:11
Leuke plaatjes!

Inmiddels weer nuchter en een dagje goed kunnen nadenken over hoe of wat.
De biedingen op MP lopen lekker en ik denk dat ik mn les paul wel verkoop,vervolgens ff een paar weken akoestisch spelen tot ik mn extraatje verdiend heb en vervolgens op jacht. Mn budget reikt dan tot zo'n 2500 dus dat moet wel goed komen denk ik.

Nog ff over die es 137:

Ik heb gelezen dat het een beetje de middenweg is tussen een les paul en een hollow bdy;in hoeverre komt het in de buurt van een les paul?
Ben ik erg benieuwd naar..

volgens mij neigt het toch meer naar hollowbody dan naar LP, nu ik ken enkel de 135 (met P90's / P100's). de 137 heeft regular HB's, zal waarschijnlijk wat meer rocken.
Qua feel is het wel een groot verschil, deze body is huge ivm LP

Sinner1980
3 mei 2011, 19:16
volgens mij neigt het toch meer naar hollowbody dan naar LP, nu ik ken enkel de 135 (met P90's / P100's). de 137 heeft regular HB's, zal waarschijnlijk wat meer rocken.
Qua feel is het wel een groot verschil, deze body is huge ivm LP

Ok,thanks.
Zodra mn les paul de deur uit is ga ik uitgebreid testen en zo alles maar aan den lijve ondervinden.

Mike999999999
3 mei 2011, 20:10
een 137, 335 en een les paul zijn echt compleet verschillende gitaren. Ik denk niet dat je kunt zeggen dat een es 335 naar een lp neigt omdat hij minder dik is als een 135. Ze hebben allen een compleet andere feel en een compleet ander geluid. Het is maar wat voor geluid je zoekt.