PDA

View Full Version : Welke kleine (maar krachtige!) Fender combo?



guitarguru
1 mei 2011, 11:31
Ik merk dat ik steeds kleiner wil qua gear, en dat ik na 30 jaar voornamelijk Marshalls en Voxen bespeeld te hebben, steeds cleaner wil gaan spelen. Ik heb al van alles gehad, behalve Fender amps .. De cirkel is bijna rond ;)
Nu ik laatst een DIY kitje heb gebouwd, een Tweed Champ kloon, neig ik behoorlijk naar de Fender sound.
Ik zou graag een hanteerbare combo willen hebben, maar dan wel met voldoende cleane headroom, voor bandgebruik.
Het viel mij op dat Fender vroeger geen 40 watters (2x6L6) met een enkele 12 inch speaker bouwde?
Ik zoek dus een 1x12 of 2x10 combo, en vond zelf al deze 4 ampjes:

1. Deluxe Reverb (22 watt, headroom?)
2. Custom Vibrolux Reverb
3. Super-Sonic 22 (headroom?)
4. Hot Rod Deluxe III (kwaliteit?)

Hebben jullie nog suggesties? Mag evt. ook ander merk, zoals b.v. Brunetti Singleman.
Budget dus, na verkoop van andere zaken en Vox AC30CCH top, zo rond de 1200 euro. Vox gaat weg vanwege het gesjouw met zware top en kast, en ik vind hem ietwat dun en schel klinken (buizen zijn okay).
Ik speel voornamelijk bluesy spul en zit momenteel in een tijdelijk Beatles tribute projectje.

Ik ga nu dus uit van de Tweed Champ kloon. Die Tweed klank zit dan zeker weer niet in de Blackface reissues? Wordt nog een hele zoektocht denk ik, wat wel weer zijn charme heeft....

lollol
1 mei 2011, 11:36
Je zoekt dus een tweed?
Dan is er zo'n beetje:
Fender Blues Deluxe Reissue
Fender Reissue Blues De Ville 410

Maar waarom noem je allemaal blackfaces op?:soinnocent:
Probeer trouwens wel een keer een blackface:mmmm:

guitarguru
1 mei 2011, 11:40
Je zoekt dus een tweed?
Dan is er zo'n beetje:
Fender Blues Deluxe Reissue
Fender Reissue Blues De Ville 410

Maar waarom noem je allemaal blackfaces op?:soinnocent:
Probeer trouwens wel een keer een blackface:mmmm:

Ben nog aan het begin van mijn zoektocht. Vind die Tweed erg lekker klinken, en ken eigenlijk niet de verschillen in soundstructuur tussen tweed en blackface. Zal veel uit moeten proberen. Maar hoop toch op een paar goede suggesties...

guitarguru
1 mei 2011, 11:43
Wil dus ook graag weten of b.v. 22 watt uit 2 6V6'jes wel staande blijft in een bandsituatie. Clean wel te verstaan.

Lexvandoef
1 mei 2011, 12:01
Ik speel zelf dan wel niet met een van de genoemde fenders, maar ik gebruik wel een 2x6v6 20W combo (1x12) en die blijft heerlijk clean in de band tijdens repetities en optredens in kroegen en kleinere zalen. Voor grotere optredens pak ik mijn grote setup weer, maar dan spelen we of buiten of in een hele grote zaal.

Mitch
1 mei 2011, 12:30
Maar om specifiek bij de Deluxe te blijven: die wil wel snel gaan grommen hoor. Veel laag hè? Specs zeggen weer niet alles wat dat betreft.

guitarguru
1 mei 2011, 12:41
Maar om specifiek bij de Deluxe te blijven: die wil wel snel gaan grommen hoor. Veel laag hè? Specs zeggen weer niet alles wat dat betreft.

Heb ooit eens met een ES335 5 minuten over een Deluxe gespeeld, en herinner mij dat ik dat toen geweldig vond klinken. Moet ik echt nog eens gaan proberen.
Waarom ik nooit een Fender heb gekocht, ligt ook wel aan de enorme golf aan Hot Rods die al jaren over ons wordt uitgestort. In muziekwinkels vielen ze me altijd erg op, als harde schelle rotbakken..... :hide:

Mitch
1 mei 2011, 12:49
Ja, van deze generatie zou je bijna zeggen: "wie is er niet groot mee geworden", maar ik vind het ook drie keer niks.
Maarreh....wel een grappig moment om van Vox weg te gaan als je in een Beatles tribute zit :D

guitarguru
1 mei 2011, 12:50
Ik vind trouwens in mijn Champ een 6V6 buis veel lekkerder dan een 6L6. Vooral als ie begint op te breken bevalt de kleine buis veel beter. Vind de sound veel warmer, smoother dan de wat kille 6L6.

guitarguru
1 mei 2011, 12:55
Ja, van deze generatie zou je bijna zeggen: "wie is er niet groot mee geworden", maar ik vind het ook drie keer niks.
Maarreh....wel een grappig moment om van Vox weg te gaan als je in een Beatles tribute zit :D

Hahahahaaa ja, bedacht me dat ook. Maar kijk maar eens naar het Rooftop concert. Volgens mij spelen ze daar op Fender Twins. Die laatste volwassener periode voel ik me meer toe aangetrokken, dan die kinderliedjes uit hun beginperiode, spelend over de Voxen trouwens.

Rooftop: http://www.youtube.com/watch?v=YqiAl84ipIk

Mitch
1 mei 2011, 13:01
Ja, de overgang naar Fender is me bekend hoor, zowel live als studio, maardat haalt de grap er teveel uit ;) Ben het qua periode ook volledig met je eens...
Maar zoek eens op Michael AE's topics van de laatste tijd, die heeft nu twee kleine moderne Fenders gehaald en is over beide tevreden. Zegt genoeg.

Pepe
1 mei 2011, 13:13
Ik heb een paar 6v6 en een paar 6l6 Fenders. Ik sleep normaal een oude Deluxe mee die voldoende volume heeft voor de MEESTE situaties. Van de week stond ik op de Nieuwmarkt, in een paradetent. Hectisch, geen soundcheck, geen gitaar op monitor, amp op kniehoogte, vlak naast drums.. typisch een situatie waar je het meeste volume nodig hebt, meer dan grote festivals waar de monitoring op orde is.
De Deluxe, de high 6v6, ging in de vervorming maar dat is niet erg. Sterker, mocht ie maar altijd zo open. Maar een stapje hoger is een vibrolux/Fender 30, de low 6l6 amps. Nog hoger kom je bij de high 6l6, de Bassmans en Supers.
Die laatste gaan te hard om met goed fatsoen open te draaien (of je moet zelf zingen, dan heeft de zanger er geen last van)

Eko
1 mei 2011, 14:10
Ik ben er ook zo een die een heel muzikaal leven achter de rug heeft met tal van amps. De laatste jaren speel ik op een Marble Clubreverb. Heeft 2 x 5881 ( 6L6) en levert ca 28 watt Class A. Is er als 1 x 12 , 2 x 10 of 1 x 15.
Op dit moment heb ik er net een Victoria Golden Melody bij gekocht. Is de overtreffende stap van kwaliteit.
Dat steeds cleaner spelen komt me ook bekend voor. Ik neem steeds minder mee. Ik probeer nu zelfs alleen de gitaar met amp mee te nemen.
Als je bij Fender wilt blijven denk ik dat de Vibrolux een goede keus is. Die breekt wel op boven de 3 ongeveer. Dus luid en clean spelen kan dan niet.

guitarguru
1 mei 2011, 16:44
Tja, nou lees ik weer over de nadelen van die reissues ... Kun je meteen na aanschaf speaker, buizen en verschillende condensators gaan vervangen. Waarom maken ze die dingen niet meteen goed, zodat ze stock al erg okay klinken :???:

Ik kon nog best wel eens eindigen met een Brunetti Singleman. Op de een of andere manier denk ik dat ik hem erg tof ga vinden.
Silverface Fender Deluxe's kom ik niet zo vaak tegen.

Pepe
1 mei 2011, 16:59
Ik vind het wel meevallen met de reissues.. zeker als je Super Sonic en Singleman in een adem noemt, dat klinkt niet alsof je naar DAT geluid op zoek bent.
De Singleman is a long way from Tweed he. Maar alles, ook een originele Silverface klinkt haaks op Fender tweed.
De Singleman ziet er leuk uit maar het klonk in mijn oren wel erg braaf en crowd pleasing. Bovendien mist ie een buizen rectiefier, voor mij toch wel een scheider van de jongens en de mannen.

Midwolda
1 mei 2011, 17:45
This must be your lucky day... (http://link.marktplaats.nl/424139957) ;)

guitarguru
1 mei 2011, 17:53
This must be your lucky day... (http://link.marktplaats.nl/424139957) ;)

Ja....ja........Geil toch meer op de blackface reissues. Zo'n Princeton is ook een gaaf ding, maar ja, cleane headroom houdt niet over natuurlijk.....

Pepe
1 mei 2011, 18:08
Ja, ik weet niet waar dat vandaan komt. Ik heb mijn 30 onlangs nog naast de Deluxe gezet en er IS verschil maar niet zo heel veel. Het gaat harder, is wat ronder en agressiever, het is 6l6 vs 6v6, maar dan moet je echt streng gaan A/B'en.
Dit ding is van 1200 langzaam naar 800 gezakt. In de tussentijd heb ik die van mij voor een lager prijs niet weten te verkopen dus hij zal er nog wel een tijdje staan.

guitarguru
1 mei 2011, 22:10
Een andere optie is nog, om weer een DIY kit in elkaar te knutselen, maar dan van een Tweed Super 2x10 of zo. Volgens mij klinken die tweeds veel vetter, en hebben meer ballen dan die blackfaces.

( http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Amp_Kits_Parts_Cabine_AMP_Kits_TWEED/Amp_Kit_Tweed_Super_5F4_Style_1813 )

Kim Wilson
1 mei 2011, 22:25
Vibrolux Reverb FTW!! :cheerup:

guitarguru
1 mei 2011, 22:39
Vibrolux Reverb FTW!! :cheerup:

Die moet je met een lantaarntje gaan zoeken vrees ik..

Kim Wilson
1 mei 2011, 22:42
Welnee. Ik heb er ook één weten te scoren, en daar heb ik niet zo heel lang naar hoeven zoeken. Je moet alleen wel de portemonnee trekken.

Hendriks
1 mei 2011, 23:21
Ja, ik weet niet waar dat vandaan komt. Ik heb mijn 30 onlangs nog naast de Deluxe gezet en er IS verschil maar niet zo heel veel. Het gaat harder, is wat ronder en agressiever, het is 6l6 vs 6v6, maar dan moet je echt streng gaan A/B'en.
Dit ding is van 1200 langzaam naar 800 gezakt. In de tussentijd heb ik die van mij voor een lager prijs niet weten te verkopen dus hij zal er nog wel een tijdje staan.

Is de 30 ook een Paul Rivera era? Ik heb wel eens overwogen een bod op die van jou te doen , maar de afstand (Amsterdam- Grunn) heeft mij weerhouden. eerst maar eens zien hoe de Concert het gaat doen en anders...wie weet.

Midwolda
2 mei 2011, 07:06
Is de 30 ook een Paul Rivera era?
Yes, 1980-81, ptp.

Wel een lekker geil topic dit, zie mezelf ook nog wel eens zoiets kopen als uitbreiding op
m'n '76 VibroChamp en de 18W CMW 5e3 (die wel erg graag opbreekt soms).

Er staat ook nog een SF VibroSonic op Speurders (http://www.speurders.nl/overzicht/muziekinstrumenten/gitaar-en-basversterkers/fender-vibrosonic-reverb-1973-85511609.html?pc=9681gh&q=fender).
Wel veel headroom (100W, 1x15), maar geen compacte combo meer... >35kilo!

Eko
2 mei 2011, 08:01
Guitarguru,
Over het afwezig zijn van het tweedgeluid bij de blackfaces en latere opvolgers: Op youtube staat een intervieuw met Mark Baier ( De bouwer van Victoria amps). In dat intervieuw legt hij uit waarom hij amps is gaan bouwen. Hij had een originele bassman uit `59 die wat kuren had. Omdat hij met aandelenhandel nogal wat geld verdiend had besloot hij om eens een nieuwe amp met bijpassende strat te kopen. Thuis gekomen bleek de nieuwe `59 Bassman slechter te klinken dan de oude. Hij boos en terug naar de winkel. Daar begon een verkoper hem rustig uit te leggen dat de onderdelen veranderd waren , in de loop der jaren , en dat de oude niet meer leverbaar waren. Fender heeft toen de blackface amps op de markt gebracht , die echter voorzien waren van onderdelen die , qua toon , iets minder waren maar wel goedkoper en beter leverbaar. Het circuit bleek dus veranwoordelijk te zijn voor de toonverandering. Mark Baier heeft toen een zoektocht gedaan naar de leveranciers van de oude onderdelen. In de jaren 90 heeft hij een paar leveranciers zo gek gekregen om de onderdelen toch maar weer ( eenmalig) te maken. Hij heeft nu een levenslange voorraad om amps te bouwen volgens de oude tweedcircuits. Sinds ik mijn Golden Melody heb weet ik pas hoeveel laag er uit een Telecaster komt. Iets wat ik voorheen nog nooit ervaren heb.
Natuurlijk zijn er meer bouwers van dit soort amps , doe jezelf eens een plezier en ga ook dit soort combo`s eens testen. Misschien boven je budget , maar je leert er misschien heel veel van.

Gitaar4LifeDude
2 mei 2011, 16:20
Ik raad je echt aan om die super sonic 22 eens goed te testen. Ik speel zelf zowel kleine als wat grotere (denk aan buitenlucht) optredens met dat combo'tje en ik speel heel veel nummers spatclean.
Ik weet ook niet wat jouw situatie is maar meestal hangt er toch wel een microfoon voor?
Mijn super sonic breekt iig pas op rond de 4 4.5 en ik speel met humbuckers en veel delay.
Ik heb ook wel eens een tele geprobeerd erover en dat vond ik ook zeker fijn klinken en de headroom daarmee was echt enorm.
Het fijnst vind ik nog de enorm goeie spring reverb en 't feit dat de versterker enorm tilbaar is!
Mocht je ook nog op zoek zijn naar een goed distortion kanaal dan zit dat er ook nog op want ik vind het 2e kanaal meer dan prima.
de 22 watts gaan enorm hard vind ik zelf, ik heb meer dan eens klachten gehad erover zelfs.

Verder vind ik die brunetti ook zeker geen miskoop.

groeten

guitarguru
2 mei 2011, 17:02
Is er ooit al eens een Fender, en Fender-klonen meeting geweest? :seriousf:
Lijkt me echt tof!

Ik moet gewoon van alles gaan testen. Weet niet of b.v. zo'n Super-sonic een beetje vintage klinkt en voelt.
Victoria, Tone King, Carr, en noem ze allemaal maar op, zullen wel geweldig zijn, maar veel te duur voor mij momenteel.

Tristan
2 mei 2011, 17:21
Vergeet ook Kendrick niet, dan heb je de belangrijkste wel genoemd denk ik.

De Super Sonic was ik niet zo weg van, die is volgens mij qua feel toch vrij modern als je het bijvoorbeeld vergelijkt met de, naar mijn idee, zeer goed geslaagde Princeton Reverb Reissue.
Jammer dat die waarschijnlijk niet genoeg headroom heeft voor je, anders kon ik 'm zonder aarzeling aanbevelen.

Wacht even, volgens mij heeft Cornell ook een aantal zeer goed aangeschreven Fender Tweed achtige amps, en in de UK zijn ze redelijk betaalbaar.
Als de Mini Plexi clone van hen die ik een keer getest heb een maatstaf is dan kan ik wel zeggen dat ze erg goed werk leveren.
Daarnaast heb je hier in Nederland ook Tube Town of iets dergelijks, staat ook wel wat van op dit forum met een verwijzing naar een youtube filmpje dat erg lekker klinkt.
Ik denk dat ze goedkoper zijn dan Marble en van wat ik gehoord heb waarschijnlijk ook net wat zoeter gevoiced.

Pepe
2 mei 2011, 20:12
Je bedoelt waarschijnlijk Tubeking Tristan?

guitarguru
2 mei 2011, 23:05
Even tussendoor....... heb vanavond gerepeteerd op een Tweed Blues Jr. IK weet niet, maar ik vond hem een lekkere sound hebben. Voldoende power, warm en spetterend clean. Zal geen wereldsound zijn, maar verrassend goed eigenlijk........ :hide:

Mitch
2 mei 2011, 23:16
Als 't tweed is, is 't goed toch? :D

Tristan
3 mei 2011, 01:38
Je bedoelt waarschijnlijk Tubeking Tristan?

Tubeking, dat was 'm inderdaad... :)

Eko
3 mei 2011, 07:36
Guitarguru,
Het gaat er niet omof je ergens budget voor hebt. Het idee is om je te laten merken waar toon uitkomt. Als ik heel eerlijk ben dan heb ik de laatste jaren een klein kaptaal vergooid aan de ene amp na de andere. Evenzo met gitaren.
Het geld had ik dus eigenlijk wel. Je moet alleen eens over een drempel heen. Je stapt ook niet altijd in een winkel naar duurste spullen om die eens uit te proberen. Niet iedereen in ieder geval.
Probeer maar eens een `57 Twin of een Vibro King van Fender en je weet wat je in de goedkope series te kort komt. Een Tweed van Tube King , Marble , Cornell , Carr enz klinkt iets anders dan een goedkope clone van Fender.
Als je niet eerst de verschillen hoort en leert kennen kun je niet echt goed een keuze maken.

guitarguru
3 mei 2011, 16:40
Bedankt voor de wijze les Eko, maar ik ben toch wel aan een budget gebonden helaas. Er bestaat toch zoiets, als het nemen van tussenstappen. Dat kost geld, maar die queeste is toch wel erg leerzaam en uitdagend.

Lastige is dat je 2 grote zware combo's noemt, die ongetwijfeld ook 'groots' zullen klinken, maar ik zoek toch echt een klein hanteerbaar gevalletje. Ik weet dat dat me tekorten gaat opleveren, aan b.v. laagweergave, spreiding, punch en vast nog wel meer ..

E-J
3 mei 2011, 21:49
Misschien heeft Eko toch gelijk hoor... ik zou zeker zijn advies meenemen en ook die duurdere versterkers testen. Ik ben bang dat een goedkopere versterker je uiteindelijk weer gaat opbreken. Zoiets als een Tone King Imperial (met een blackface kanaal én een Tweed kanaal) zou vast geweldig bij je passen. Hier een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=IR3Ua_NWTRk. Als ik meer in de buurt woonde zouden we samen moeten gaan testen want ik herken altijd veel van me jezelf in jouw zoektocht(en).

arjanb01
3 mei 2011, 21:59
Inderdaad de tone king imperial, vet duur natuurlijk, ik denk zo'n 3K:

http://www.youtube.com/watch?v=wl0zW1hFYlw&feature=related

Vette Hendrix tone, ik denk dat dit inderdaad is wat je zoekt

Mitch
3 mei 2011, 22:05
Zo, even een paar clipjes van de Imperial geluisterd maar dat klinkt góed zeg! Wauw!

Lexvandoef
3 mei 2011, 22:11
Ja vet apparaat he! Stond een hele tijd terug eentje op marktplaats voor 1000e, nog contact gehad ook, spijt dat ik dat toen niet gedaan heb....:soinnocent:

humbucker
3 mei 2011, 22:13
Misschien moet je ook eens kijken naar Marble? Heb wel eens een paar gitaren getest over zo'n kleine tweedbak van dat merk en dat klonk (clean) enorm goed!

arjanb01
3 mei 2011, 22:14
Ja vet apparaat he! Stond een hele tijd terug eentje op marktplaats voor 1000e, nog contact gehad ook, spijt dat ik dat toen niet gedaan heb....:soinnocent:

1000 euro ????? Had ik hem meteen opgehaald, nieuw zijn die krengen zo duur...

Lexvandoef
3 mei 2011, 22:47
1000 euro ????? Had ik hem meteen opgehaald, nieuw zijn die krengen zo duur...

ja hela, ben maar een arme student :P.

E-J
3 mei 2011, 22:54
1000 euro ????? Had ik hem meteen opgehaald, nieuw zijn die krengen zo duur...

Dan had ik het ook wel geweten :) Nieuw zijn ze in Nederland 2000 euro (Max Guitar en Guitar Center Wierden).

Michael AE
4 mei 2011, 08:58
Tja, nou lees ik weer over de nadelen van die reissues ... Kun je meteen na aanschaf speaker, buizen en verschillende condensators gaan vervangen. Waarom maken ze die dingen niet meteen goed, zodat ze stock al erg okay klinken :???:

Ik kon nog best wel eens eindigen met een Brunetti Singleman. Op de een of andere manier denk ik dat ik hem erg tof ga vinden.
Silverface Fender Deluxe's kom ik niet zo vaak tegen.

Tsja, ik heb net een Vibroverb gekocht en gelijk uitvoerig getest met een aantal gigs in Italië. Ik vind hem stock al te gek klinken. Natuurlijk is het niet precies hetzelfde al een originele oude, maar daar ben ik ook helemaal niet naar op zoek geweest. Ik wilde gewoon een amp die vet klinkt en mooi clean blijft op volume, maar wel hanteerbaar en betrouwbaar is.

Mensen die de boel gaan vervangen doen dat waarschijnlijk omdat ze meer in de buurt van de oudjes willen komen. Voor mij is dat helemaal niet nodig.

Ga gewoon eens wat reissues testen en kijk of het wat voor je is. Mijn Vibro blijft mooi clean tot standje 3, wat meer dan hard genoeg is voor een band. (Onze drummer ragt er behoorlijk op los, maar ik bleef hoorbaar, zelfs zonder P.A.)

Al die boetiek dingen zijn te gek, maar ik merk dat ik live net zo lief met een Fender Reissue speel. Ik gebruik vaak een Princeton, Twin en nu dus de Vibro. Ze zijn betaalbaar, makkelijk te vinden en klinken prima. Boetiek is vaak veel duurder, moeilijker te vinden en in mijn optiek is de klank vaak een beetje te gepolijst en de details die je thuis hoort vallen live echt totaal niet meer op.

Natuurlijk ben ik ook dol op mijn boetiek amps en blijft bijvoorbeeld mijn Matchless een favoriet, maar voor iemand met een krapper budget zijn de reissues echt te gek. Mijn Vibro was bedoelt als backup voor de Matchless, maar ik heb ze de hele tijd beiden aan gehad. De Vibro klonk uiteraard anders, maar deed zeker niet onder (dynamiek, laagweergave, volume) voor de Matchless/Bogner Cube set die toch drie keer zo veel kost.

Conclusie: Staar je niet te blind op internetverhalen over het vervangen van buizen, speakers en andere onderdeeltjes. Klinkt het in jouw oren goed, dan is het goed. Als je perse die oude Fender sound wil, koop dan een oude Fender. Ben je enorm purist en wil je alleen het beste van het beste qua bouwkwaliteit en zoek je een gepolijste, hifi-achtige sound, kies dan boetiek. Wil je een (heel) goed klinkende amp, die betaalbaar is en overal te vinden is, dan kun je met een gerust hart die reissues proberen.

Michael AE
4 mei 2011, 09:17
Maar zoek eens op Michael AE's topics van de laatste tijd, die heeft nu twee kleine moderne Fenders gehaald en is over beide tevreden. Zegt genoeg.

Thanks voor de veer, Mitch! ;)

Ik ben zeker tevreden en ik kom uit de boetiek/vintage hoek. Prachtig natuurlijk, maar als werkend muzikant voldoen de reissues uitstekend. Ze zijn betrouwbaar, goedkoop en klinken prima.

Als je vaak live speelt, is het zonde om je dure vintage of boetiek amp in een auto/bus te kwakken en bloot te stellen aan bier, jatmozen, slechte stroomvoorzieningen, etc.

Bekijk het eens zo: zet een waardeloze chauffeur in een hele dure auto en hij wordt ingehaald door een top chauffeur in een Fiat Panda. Natuurlijk rijdt de topper bij een belangrijke wedstrijd o.i.d. in de duurste en best presterende auto die hij vinden kan, maar zijn boodschappen haalt hij ook niet met een Maclaren F1.

In de studio zet ik lekker mijn oudjes en boetiek ampjes in de vochtvrije ruimte met prima stroom en goede sloten. Live is het kleine verschil, dat alleen ik en een hele kleine hoeveelheid puristen hoor, me het risico niet waard; tenzij ik een grote tour doe met roadies en beveiliging.

Eko
4 mei 2011, 09:24
De Tone King is inderdaad een heel mooi alternatief. Het ligt er gewoon aan wat je per se op een amp wilt hebben als speakeropstelling ( 1 x 12 , 2 x 10 , 1 x 15 , 2 x 12 ) wel of geen reverb , wel of geen tremelo , wel of geen master enz. Daar kom je pas achter als je meerdere amps gaat testen.
Er is niks mis met een reissue , ik heb er meerdere gehad , maar zet ze eens naast een originele of naast een goed gebouwde clone en vraag je dan eens af of ie nog zo goed is. Dat was m`n punt. Bij een echte vergelijking valt je ineens op dat de reissue heel veel toon mist , vooral het laag.
Dat veel mensen aan de reissues beginnen met vervangen van onderdelen ligt aan de bezuinigingsdrift van Ome Fender. Als die duizenden amps per maand bouwt dan wordt de prijs van ieder onderdeel onderhandelbaar. Zeker die van de buizen en speakers. De meeste gebruikers spelen alleen thuis, dus zullen de amps toch nooit open zetten , is er ook geen reden om stevige kasten te gebruiken. Dat kan alleen als de lagere tonen wat weg blijven anders dan rammelt de kast uit elkaar en gaan de buisvoeten eraan. Beetje meer mid er in en de amp begint eerder op te breken en dan is de klant weer tevreden , want dat randje wil iedereen graag horen , toch?
Ook ik heb de Vibroverb , Blues Deluxe , Vibrolux , Hotrods , Twins enz gehad. Wat ik er van geleerd heb is m`n favoriete speakeropstelling. Bij m`n Marble is dat een 15 inch en voor m`n sixties band is dat een 2 x 12 inch met maar 40 watt. Vooral dat laatste is van belang.
Ik heb door de jaren heen altijd een voorliefde gehouden voor een Twinreverb. Alleen met 100 watt is het voor mij een overkill geweest , vooral het gewicht. De voedingen en speakers maken die krengen veel te zwaar. De Victoria is maar ca 40 watt en weegt 10 kilo minder dan de twinreverbs en is qua toon mooier.
Het kost je een tijd zoeken , maar het is wel leuk om zo eens achter geluid aan te gaan.

Michael AE
4 mei 2011, 10:43
De Tone King is inderdaad een heel mooi alternatief. Het ligt er gewoon aan wat je per se op een amp wilt hebben als speakeropstelling ( 1 x 12 , 2 x 10 , 1 x 15 , 2 x 12 ) wel of geen reverb , wel of geen tremelo , wel of geen master enz. Daar kom je pas achter als je meerdere amps gaat testen.
Er is niks mis met een reissue , ik heb er meerdere gehad , maar zet ze eens naast een originele of naast een goed gebouwde clone en vraag je dan eens af of ie nog zo goed is. Dat was m`n punt. Bij een echte vergelijking valt je ineens op dat de reissue heel veel toon mist , vooral het laag.
Dat veel mensen aan de reissues beginnen met vervangen van onderdelen ligt aan de bezuinigingsdrift van Ome Fender. Als die duizenden amps per maand bouwt dan wordt de prijs van ieder onderdeel onderhandelbaar. Zeker die van de buizen en speakers. De meeste gebruikers spelen alleen thuis, dus zullen de amps toch nooit open zetten , is er ook geen reden om stevige kasten te gebruiken. Dat kan alleen als de lagere tonen wat weg blijven anders dan rammelt de kast uit elkaar en gaan de buisvoeten eraan. Beetje meer mid er in en de amp begint eerder op te breken en dan is de klant weer tevreden , want dat randje wil iedereen graag horen , toch?
Ook ik heb de Vibroverb , Blues Deluxe , Vibrolux , Hotrods , Twins enz gehad. Wat ik er van geleerd heb is m`n favoriete speakeropstelling. Bij m`n Marble is dat een 15 inch en voor m`n sixties band is dat een 2 x 12 inch met maar 40 watt. Vooral dat laatste is van belang.
Ik heb door de jaren heen altijd een voorliefde gehouden voor een Twinreverb. Alleen met 100 watt is het voor mij een overkill geweest , vooral het gewicht. De voedingen en speakers maken die krengen veel te zwaar. De Victoria is maar ca 40 watt en weegt 10 kilo minder dan de twinreverbs en is qua toon mooier.
Het kost je een tijd zoeken , maar het is wel leuk om zo eens achter geluid aan te gaan.

Ik heb zeer regelmatig verschillende amps naast elkaar gehad, zowel thuis en in de winkel, als live en in de studio. De verschillen die jij hoort, hoor ik gerust ook wel. Mijn punt is echter dat het allemaal zeer verwaarloosbaar is zodra je veel live speelt.

Bijvoorbeeld dat laag verhaal. Zet je twee amps naast elkaar, dan is het verschil overduidelijk. Live blijft er echter vaak helemaal niets meer van over en al helemaal niet zodra de bassist en/of drummer begint. De akoestiek van de zaal, de geluidsman, de P.A., de microfoon, de vibe binnen de band, je gitaarspel; allemaal zaken die op zo'n moment veel belangrijker zijn.

Tuurlijk, ik ben ook dol op mijn vintage en boetiek spul, maar ik vind het doodzonde om ze bloot te stellen aan de risico's van een live situatie, omdat ze voor mij onvervangbaar zijn en bovendien erg duur in onderhoud. En ik vind het al helemaal zonde om zo'n amp neer te zetten als ik in een zaal sta waar die nuanceverschillen er helemaal niet toe doen.

Dus nogmaals, ik ken de verschillen die je noemt maar al te goed, alleen voor mij zijn het details die de kosten en de risico's in de meeste gevallen helemaal niet waard zijn.
Als verzamelaar en studiomuzikant ben ik het wel met je eens, trouwens, maar dat is gelijk een heel ander verhaal. Doe ik een one-off gig of een goed betaalde tour met een goede technicus en P.A. in een zaal/in zalen die ik (redelijk) goed ken, dan neem ik ook liever mijn duurdere spul mee. In de realiteit staan de meeste mensen echter vaker in kroegjes, oefenruimtes en kleine zaaltjes waar je de verschillen nauwelijks hoort en waar de risico's van bijvoorbeeld vliegend bier, slechte stroom en jatwerk je doen afvragen waarom je in godsnaam een amp van boven de 2000 euro mee hebt.

Let wel; ik vind het wel heel belangrijk dat een amp dynamisch is, dat hij gebalanceerd is, dat hij goed door een band prikt, dat hij goed op pedalen reageert, etc. Gelukkig zijn er tegenwoordig zat amps die betaalbaar en betrouwbaar zijn en dat leveren. Ook een heel ander verhaal is een goede gitaar. Die neem ik wel altijd mee en bewaak ik met mijn leven, maar goed. Het gaat hier om de amps.

Eko
4 mei 2011, 17:12
Ik neem ook geen mindere amps/ gitaren meer mee. Ik heb lang geleden afgeschaft om tegen mezelf te zeggen : thuis heb ik beter , jammer dat ik dat nu niet heb. Bij ons in de band spelen we niet op zeer hoge volumes. De nuances zijn dan goed te horen , vooral bij ballads. Vandaar.

guitarguru
4 mei 2011, 17:15
Wow... goeie uitvoerige reacties mensen :grouphug:

Ik kan me in allerlei verhalen natuurlijk goed vinden. Feit is dat ik een beperkt budget heb. Je kunt me vertellen dat ik eens in een Bentley moet gaan rijden, en dat ik dan nooit meer iets anders wil, maar ik kom budgettair niet verder dan een Opel Astra, en dan nog zonder verdere opties........:D

Ik ga zeker die Fender Reissues aan de tand voelen.
@Michael AE. Speel je met die Princeton ook in bandverband? Hoe houdt hij zich staande dan? Qua power, laag, headroom. Vind hem op YT filmpjes erg lekker klinken namelijk..

Michael AE
4 mei 2011, 17:38
De Princeton gebruik ik vooral thuis en voor opnames. In bandverband is het net even te kort qua headroom, IMO. Vandaar dat ik de Vibrolux heb gekocht.

guitarguru
4 mei 2011, 17:42
De Princeton gebruik ik vooral thuis en voor opnames. In bandverband is het net even te kort qua headroom, IMO. Vandaar dat ik de Vibrolux heb gekocht.

Bedankt, dat vermoedde ik al wel. Weet jij of dat ook voor de Deluxe Reverb geldt? Dit kan ik natuurlijk niet in een muziekzaak testen nml.
Overigens ging het repeteren met een Blues Jr. van de week prima. Zat headroom. Maar wel in kleine oefenstudio, wel met akoestische drums..

Michael AE
4 mei 2011, 17:47
De Deluxe zal zeker wat meer headroom hebben dan de Princeton. Overigens ligt het er ook een beetje aan waar je speelt en wat voor drummer je hebt. Wellicht is de Princeton precies goed genoeg voor jou. Ik hou zelf van wat meer headroom, zodat ik gas kan geven waar nodig.

Misschien kun je hem van een goede winkel wel even lenen om in de oefnruimte te testen?

Pepe
4 mei 2011, 19:30
Boetiek moet je vooral voor jezelf doen. Zelfs mijn eigen bandleden hebben geen idee of op op een Fender FM of een Hollyspeed Super Special Deluxe speel, het zal ze worst zijn. En ze hebben gelijk.

Een paar weken geleden zag ik Cake in Paradiso. De gitarist klonk fenomenaal. Mijn vriendin (!) zegt "die gitarist klinkt fenomenaal.. wat een mooi geluid"...
Meneer bleek over een Hotrod Deville te spelen, ratje ertussen.. en open die hap. De goeie noten op tijd doet de rest.
Die vergelijking met die F1 en Panda is spijker op de kop. Ik bedoel, een goeie amp is leuk maar staar je er niet op blind, het doet niks voor waar het uiteindelijk om gaat.

Lexvandoef
4 mei 2011, 21:47
Om even weer een amp suggestie te doen :)

Misschien is dit wat voor je?
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=141762

Ik weet het, geen combo, maar als je hem probeert en hij bevalt zou je een combo cab kunnen laten bouwen om die amp heen. Zou weleens goed uit kunnen pakken vermoed ik.

E-J
6 mei 2011, 11:42
Al enig idee wat je gaat doen Guitarguru? Is het niet handig om die Framus 2x12 te houden en inderdaad een mooi topje er bij te kopen?

Ik ga ook langzaam op zoek naar een nieuwe versterker. Ben alleen ook aan het twijfelen of het een combo moet worden of dat ik mijn Vernet 2x12MK hou en ga voor een top... maar dat is weer een ander verhaal :)

guitarguru
6 mei 2011, 15:50
Misschien niet een echt goede reden, maar ik vind een tweed combo er gewoon ontzettend geil uitzien ....:lovelove: Ik denk vaak in beelden, en zie mezelf lekker de blues spelen in een rokerige kroeg, met een vintage uitstraling hebbende combo op de achtergrond.

Ik neig dus, ook vanwege mijn pas ontdekte hobby van het bouwen van DIY kits, naar het bouwen van een (TAD) Tweed Super in een 2x10" configuratie. Zou mee moeten kunnen in een bandsituatie, plus de waanzinnige sound en looks die ik me wens. Beantwoord dus ook aan wat ik in beginsel wilde, de tweed sound op bandvolume in een hanteerbaar pakket.
T'is nog neigen naar he................ ;)

Mitch
6 mei 2011, 16:00
Die TAD kits is geen rommel en zelf bouwen is natuurlijk ook erg leuk. Voor een bluesy sound is een Fendery open back combo uitstekend geschikt.

E-J
6 mei 2011, 16:33
Ik heb een tijdje terug contact gehad met een man die 5e7 Tweed Bandmasters bouwde... volgens mij een 27 watt Tweed Super maar dan met 3x10 speakers? Hij zei dat die aardig snel opbreekt, zoek je dat ook?

guitarguru
6 mei 2011, 16:38
Ik heb een tijdje terug contact gehad met een man die 5e7 Tweed Bandmasters bouwde... volgens mij een 27 watt Tweed Super maar dan met 3x10 speakers? Hij zei dat die aardig snel opbreekt, zoek je dat ook?

In principe wil ik ook op bandvolumes een spetterend clean tot mijn beschikking hebben. Moet me hier dus ook nog nader in verdiepen .. Tweed Twin wordt me dan weer te zwaar. Is ook haast een onmogelijke combi he, klein, licht maar met veel headroom....

Die nieuwe Vibrolux Reverb is dan zo bezien wel een goede kandidaat. (geen tweed nee..)

guitarguru
6 mei 2011, 17:08
Ik heb overigens ook nog een betrekkelijk nieuwe oversized Vernet 1x12PT kast (nu met Heritage G12H30). Zou je ook zo een chassis bij in kunnen hangen .. tja......... is zo al een kilootje of 20 schat ik.

Kim Wilson
6 mei 2011, 18:12
Ik weet uit ervaring dat een 2x10" configuratie in een open back combo uitstekend klinkt. Strakker dan een 2x12, maar nog steeds bluesy genoeg.

guitarguru
6 mei 2011, 18:15
Ik weet uit ervaring dat een 2x10" configuratie in een open back combo uitstekend klinkt. Strakker dan een 2x12, maar nog steeds bluesy genoeg.

Wat dan nog duidelijk moet worden is het verschil in headroom tussen tweed en blackface ampjes t.o.v. hun vermogens ..

Mayday13
8 mei 2011, 11:27
Ik heb nog wel een goed werkende Fender FM212R te koop voor je :P 100 watt uitstekend voor thuis en podium

Mitch
8 mei 2011, 12:09
Dat is in deze context zó grappig dat ik het geen eens spam kan noemen :seriousf:

guitarguru
25 mei 2011, 18:31
Weliswaar geen combo, maar wel een mooie amp. Kan een SF Bandmaster Reverb kopen uit 1969, evt. met eigenbouw 2x10 kastje voor zeg rond de 700 euro..... Lijkt me een redelijke prijs (?). Ben niet zo thuis in de vintagemarkt.

Kim Wilson
26 mei 2011, 08:38
Mwah, als het een set was met originele BMSTR cab was het een nette prijs. Nu vind ik het wat aan de hoge kant.

Kun je niet alleen de top kopen en die op je Framus zetten? Moet toch haast lekker klinken met die G12M's.

guitarguru
26 mei 2011, 17:00
Hij wil 650 euro hebben voor de top. Ik heb 600 geboden. Is dat al teveel? Hij zou op die 2x12 kunnen inderdaad, maar mijn opzet was om kleiner en draagbaarder te gaan. Heb ook nog een 1x12 Vernet kastje. Daar zou ie dan op moeten. Moet ik nog wel een geschikte speaker vinden (van 4 ohm? ...)

guitarguru
26 mei 2011, 20:30
Ik ga het niet doen. Ik wil toch gaan voor een kleine combo. Loop ik straks toch weer met een flinke top en kast te sjouwen ..

Speeddemon
6 augustus 2011, 23:02
Ik zit sinds zeer kort ook met dit dilemma.

Heb zojuist na een onverzadigbare GAS aanval een '73 SF Twin Reverb gekocht - het wil nog steeds niet helemaal doordringen :dontgeti::eek::satisfie: -, maar nu zit ik te denken, wat zou mij ongeveer die sound geven, in een kleiner formaat (2x10" misschien), lager wattage (=/<40W), waarbij de reverb misschien nog wel verder/dikker gaat?
Doel: Fender clean met veel 'jus', surf-sounds (maar ook blues/jazz) en geschikt voor opname/studio toepassingen.

Die Twin begint idd pas te leven met master boven >4 ofzo (en dan kanaal volume boven de 5). En het gewicht, man, man.... :stop:
Ik zie dan dingen als de Pro Reverb, Princeton Reverb, Vibrolux Reverb (en evt. zelfs een Deluxe), maar vraag me af welke wat het beste doet. :???:

MarkV
7 augustus 2011, 00:18
Ik zit sinds zeer kort ook met dit dilemma.

Heb zojuist na een onverzadigbare GAS aanval een '73 SF Twin Reverb gekocht - het wil nog steeds niet helemaal doordringen :dontgeti::eek::satisfie: -, maar nu zit ik te denken, wat zou mij ongeveer die sound geven, in een kleiner formaat (2x10" misschien), lager wattage (=/<40W), waarbij de reverb misschien nog wel verder/dikker gaat?
Doel: Fender clean met veel 'jus', surf-sounds (maar ook blues/jazz) en geschikt voor opname/studio toepassingen.

Die Twin begint idd pas te leven met master boven >4 ofzo (en dan kanaal volume boven de 5). En het gewicht, man, man.... :stop:
Ik zie dan dingen als de Pro Reverb, Princeton Reverb, Vibrolux Reverb (en evt. zelfs een Deluxe), maar vraag me af welke wat het beste doet. :???:

Princeton reverb doet dat zeker. Mi ietsjes lekkerder dan een Deluxe, maar dat is wel wat meer amp weer ("12 speaker ipv "10 en wat meer watts). Pro reverb en Vibrolux ken ik verder niet. PR gaat ook erg lekker met pedalen om.

guitarguru
7 augustus 2011, 12:56
Princeton reverb doet dat zeker. Mi ietsjes lekkerder dan een Deluxe, maar dat is wel wat meer amp weer ("12 speaker ipv "10 en wat meer watts). Pro reverb en Vibrolux ken ik verder niet. PR gaat ook erg lekker met pedalen om.

Ik ben dan weer bang dat de Princeton en de Deluxe niet clean mee kunnen komen in een bandsituatie, en wat schreeuwerig gaan klinken bij opschroeven van het volume.
Ik denk zelf dat een 40 watter (2 x 6L6) de weg is die ik moet gaan. Dus een Vibrolux Reverb (2x10") of misschien een Blues Deluxe? Volgens mij heeft Fender weinig opties in de 40 watters, die ook klein en draagbaar zijn ...

Hendriks
7 augustus 2011, 13:00
Ik ben dan weer bang dat de Princeton en de Deluxe niet clean mee kunnen komen in een bandsituatie, en wat schreeuwerig gaan klinken bij opschroeven van het volume.
Ik denk zelf dat een 40 watter (2 x 6L6) de weg is die ik moet gaan. Dus een Vibrolux Reverb (2x10") of misschien een Blues Deluxe? Volgens mij heeft Fender weinig opties in de 40 watters, die ook klein en draagbaar zijn ...
Ik heb een tijdje een Princeton gehad en die had het zwaar in een bandsituatie , bovendien kon hij slecht met pedalen omgaan. Ik zou kijken naar eeen Fender Concert 2 (begin 80) oid , ook ongeveer 40 watt.

Speeddemon
7 augustus 2011, 13:32
Ik ben dan weer bang dat de Princeton en de Deluxe niet clean mee kunnen komen in een bandsituatie, en wat schreeuwerig gaan klinken bij opschroeven van het volume.
Ik denk zelf dat een 40 watter (2 x 6L6) de weg is die ik moet gaan. Dus een Vibrolux Reverb (2x10") of misschien een Blues Deluxe? Volgens mij heeft Fender weinig opties in de 40 watters, die ook klein en draagbaar zijn ...
Hoe is de 'break-up' van een Vibrolux dan?
Of zijn de master volume-versies (Silverface) ook goed te doen?

Formaat en speaker config van de Vibrolux staan me wel aan. :ok:

guitarguru
7 augustus 2011, 14:01
Hoe is de 'break-up' van een Vibrolux dan?
Of zijn de master volume-versies (Silverface) ook goed te doen?

Formaat en speaker config van de Vibrolux staan me wel aan. :ok:

Tja, Kim Wilson zweert bij dit type (heeft een silverface). Zoek maar eens. Hij heeft er het een en ander over gepost. Ook de nieuwere Custom Vibrolux Reverb (1300-1400 euro) moet erg goed zijn. Is ook al eea over gepost. Kon wel eens mijn volgende amp worden (eerst de aankomende nieuwe recessie maar es afwachten...)

E-J
7 augustus 2011, 14:10
Ik zou graag eens een Tone King Imperial willen proberen. 20 watt versterker met een Blackface Deluxe Reverb in één kanaal en een Tweed Deluxe in het andere kanaal. Alleen is hij erg duur: 1798 euro bij Max Guitar.. oef! Ik zoek al een tijd naar een tweedehands.

Een Fender Blues Deluxe moet je zeker checken. Een hoop bekende artiesten zweert bij de Hotrod serie. Ik vind ze alleen wat schreeuwerig worden op een hoger volume (heeft Kim Wilson ook veel over geschreven).

Die Vibrolux Reverbs lijken ook steeds duurder te worden..?

Pepe
7 augustus 2011, 14:45
IK hou van mijn Deluxe, misschien de beste amp ever. De vibrolux was ook goed, wat minder open en wat rockier, Deluxe is bluesier. Ik heb ook die bruine vibro reissue gehad die niet slecht was maar het deed me sterk denken aan de CS Texas Special pickups, tuned to get that sound, en het had iets kunstmatigs in mijn oren. Dat "tuned to get that sound" hoor ik in veel boutique amps terug en dat kunstmatige stoort me. Het zal wel tussen mijn oren zitten maar dat is een belangrijk deel bij mij.

Een tijdje geleden zocht ik uit hoe Mccartney dat prachtige geluid van Maybe I'm amazed voor elkaar had gekregen. Gewoon zijn Casino door zijn 1970 Deluxe, zo bleek.
Of hij hard genoeg kan is een onzin vraag als je bedenkt dat al decennia lang die amp op grote en kleine podia gebruikt wordt maar het is duidelijk dat je hem niet bij Metallica op het podium tegenkomt.

MarkV
7 augustus 2011, 15:08
Ik heb een tijdje een Princeton gehad en die had het zwaar in een bandsituatie , bovendien kon hij slecht met pedalen omgaan. Ik zou kijken naar eeen Fender Concert 2 (begin 80) oid , ook ongeveer 40 watt.

Speeddemon zoekt er tock ook 1 voor opnames, ik lees nergens iets over gigs/bands...

steph
7 augustus 2011, 18:31
Mijn deluxe geeft meer volume (headroom en totaal) dan m'n vibrolux destijds...
Sound is ook beter bruikbaar imho (10" klapperde in het laag, waar de deluxe dik en strak blijft).
Vondt 'm wel mooier :ok:
http://i15.photobucket.com/albums/a351/stephan52/IMG_1566.jpg
dan:
http://i15.photobucket.com/albums/a351/stephan52/IMG_6184.jpg

En btw, ga nooooit voor een hotrod of blues deluxe.
Ja, er staat fender op, maar zelfs ringtones uit een Nokia klinken beter

Speeddemon
7 augustus 2011, 18:40
Speeddemon zoekt er tock ook 1 voor opnames, ik lees nergens iets over gigs/bands...

Yep, ik zit in 2 hardrock/metal bands, dus de kans dat ik ga lopen zeulen met een vintage Fender bakkie is behoorlijk mager. M'n Engl Invader 100 (+4x12) daarentegen... :cooler:

Overigens, ik heb een tijdje geleden wel gespeeld met de gedachte om een kleiner combo WEL voor optredens aan te schaffen. Dikke kans dat dit in oktober/november weer opspeelt, aangezien ik dan moet spelen in BaRRock, Maastricht (=fuckin' klein podium). :seriousf:
Zodoende heb ik afgelopen jaar toen eens gekeken naar de HT serie van Blackstar, en dan met name de Club 40, Soloist en Stage 60.
Blijft het probleem van onze drummer. die zo subtiel is als een vliegende baksteen. 110-120dB (SPL A-weighted :cool:) op 2m haalt ie moeiteloos, zeker met die nieuwe (kut) China's van 'm. Dus 40W zie ik dan ook nog wel tekort schieten.
Anyway, het Fender gebeuren is dus voor opnames/thuisgebruik. En met het idee dat ik een dergelijke amp ook later als 'klantentrekker' wil kunnen gebruiken, mocht m'n studiootje commercieel worden, wijk ik liever niet uit naar de exotischere clones e.d., hoe goed ze ook zullen zijn.
Wat betreft de 4 'classics' voor studio's (JC-120, Twin Reverb, AC30, JCM800) heb ik er al 2 vd. 2. :cheerup: Al ken ik mezelf; daar hoort dan een SLO-100, JTM45, Princeton, Deluxe, Pro Reverb, etc. bij... ;)

guitarguru
7 augustus 2011, 19:06
Ik repeteer momenteel wekelijks in een kleine opnamestudio, en gebruik hiervoor een aanwezige Fender Blues Junior, de tweed uitvoering, met zeer goede resultaten. Opnametechnisch staat ie ook zeker zijn mannetje. Een aanrader!

steph
7 augustus 2011, 19:12
Ik kan echt geen enkele reden verzinnen, waarom je een Twin in een studio zet. Want headroom heb je niet nodig, een hernia ook niet en de "kleinere" Fender amps klinken doorgaands wat lekkerder op 3 dan een twin, alleen al om dat de microfoon ervoor niet gelijk dicht- of uitelkaar klapt. Een Roland JC-120 snap ik ook niet, dat valt eenvoudiger op te lossen (transistor clean). Maar idd. een SLO (=is toch een JCM800?) een deluxe en een AC30 is een mooie studio set!

macwilliams
7 augustus 2011, 19:24
Misschien heb ik er overheen gelezen maar heb je al eens een 1x12 Bluesdeville geprobeerd?

guitarguru
7 augustus 2011, 19:29
Misschien heb ik er overheen gelezen maar heb je al eens een 1x12 Bluesdeville geprobeerd?

Bestaat die??

macwilliams
7 augustus 2011, 19:30
Bestaat die??

Ik heb er een.

guitarguru
7 augustus 2011, 19:34
Ik heb er een.

Okay dan .. Ken alleen de 2x12 en 4x10. Soleer je nog es wat..

macwilliams
7 augustus 2011, 19:35
http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/DSC03568.jpg met een Weber speaker heb ik me laten vertellen.

Speeddemon
7 augustus 2011, 19:52
Ik kan echt geen enkele reden verzinnen, waarom je een Twin in een studio zet. Want headroom heb je niet nodig, een hernia ook niet en de "kleinere" Fender amps klinken doorgaands wat lekkerder op 3 dan een twin, alleen al om dat de microfoon ervoor niet gelijk dicht- of uitelkaar klapt. I know... dus misschien dat ie ook weg gaat.
Neemt niet weg dat ie wel vaak in de backline lijstjes van studio's staat.



Een Roland JC-120 snap ik ook niet, dat valt eenvoudiger op te lossen (transistor clean). Maar idd. een SLO (=is toch een JCM800?) een deluxe en een AC30 is een mooie studio set!
Nou, ik heb ook de JC-20E, JC-55 en de JC-77. :soinnocent:

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/Guitar%20stuff/th_RolandJC002.jpg (http://media.photobucket.com/image/roland jc-77/hotwireaudio/Guitar stuff/RolandJC002.jpg)

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/Guitar%20stuff/JC77JC120.jpg

De JC-120 (eentje uit '83) is erbij gekomen voor de verzameling. Met flink tweaken kom je met de JC-77 heel dicht in de buurt van de JC-120 klank, al blijft de breedte van 2x12" anders dan die van 2x10".

Kim Wilson
8 augustus 2011, 08:48
Hoe is de 'break-up' van een Vibrolux dan?
Of zijn de master volume-versies (Silverface) ook goed te doen?

Formaat en speaker config van de Vibrolux staan me wel aan. :ok:
Ik heb idd een SF Vibrolux Reverb (non-MV) en ik vind het echt een te gekke amp. Lekker licht en handzaam, maar toch een bak power waar je versteld van staat. Die van mij is ergens wat gemodificeerd door Van Weelden (wat precies weet ik niet, heeft een eerdere eigenaar al voor mij gedaan), en hij blijft nu wel heel lang lekker clean. Met de juiste pedalen ervoor krijg ik de crunch die ik wil.

Ideale amp voor gigs, altijd vermogen zat en toch maar 22 kilo. Voor in een studio is het overkill, want ik wil er niet naast zitten in een kleine ruimte als ik het breakup-point heb bereikt.

De Hotrod-series zou ik lekker links laten staan (of rechts, afhankelijk van welke kant je komt).

Pepe
8 augustus 2011, 11:33
De Hotrod-series zou ik lekker links laten staan (of rechts, afhankelijk van welke kant je komt).

2 Maanden geleden stond ik in Paradiso bij Cake, de band begint te spelen en mijn vriendin zegt gelijk, Wow, wat een gitaargeluid, is dat een Gretsch?
Het was een leuke poging maar geen Gretsch natuurlijk. Maar waar ze wel gelijk in had was opvallend goed geluid wat uit die hoek kwam, een goeie mix van toon en autoriteit.
Het was een vrij simpele setup, een Gibson Tennessean over een Blues hotrod Deville.

guitarguru
11 december 2011, 20:35
Na dik een week op een redelijk klinkende Fender Super Sonic 22 te hebben gespeeld, heb ik mijn ampje wel gevonden geloof ik. Slechts 14 kilo zwaar, maar met top of the bill cleane blackface en tweed sounds. Het is uiteindelijk geworden een......................... Tone King Imperial.:mmmm:


http://i149.photobucket.com/albums/s79/guitarguru_1960/ToneKingIMperial001.jpg

http://i149.photobucket.com/albums/s79/guitarguru_1960/ToneKingIMperial002.jpg

E-J
11 december 2011, 21:32
Ik wist het, IK WIST HET!! :mmmm:

Geweldig klinkende versterker inderdaad! Je vindt hem niet té helder? Als ik het geld had, wist ik het wel. Veel plezier ermee.

Nu nog je Les Paul 'vernegenenvijftigen' voor het ultieme geluid ;)

Lexvandoef
11 december 2011, 21:45
Vet! Lijkt me echt een superampje man! En maar 14 kg!

guitarguru
11 december 2011, 21:57
Ik wist het, IK WIST HET!! :mmmm:

Geweldig klinkende versterker inderdaad! Je vindt hem niet té helder? Als ik het geld had, wist ik het wel. Veel plezier ermee.

Nu nog je Les Paul 'vernegenenvijftigen' voor het ultieme geluid ;)

Ja, hij is behoorlijk bright inderdaad, heb thuis de tone knop zowat dicht, maar als ie wat harder mag wordt ie donkerder en vetter. Het rhythm kanaal is blackface clean, heerlijk voor slaggitaar dus .. Het lead kanaal is beter geschikt om er pedalen voor te zetten. Heeft wat meer mid. Die galm is echt helemaal het einde, en de tremelo btw.
Wel ga ik er een beamblocker inzetten, als ik de speaker eruit krijg (vastgeplakt?!), want hij is erg gericht/beamy.
Dacht altijd dat 22 watt onvoldoende headroom zou geven, maar daar kom ik toch wel van terug. Deze amp gaat teringhard clean man! Heeft eigenlijk te veel headroom, want kon hem nauwelijks open zetten tijdens gig laatst. En was ook nog eens onversterkt, weliswaar in klein zaaltje. Zat nog behoorlijk onder zijn 'sweet spot', was wel jammer ..

Zal me nog eens verdiepen in dat ver59'en van mijn Les Paul. Had wel al wat veranderd toen hoor, qua andere condensatoren en verbinding.

Mitch
11 december 2011, 22:34
Hahaa, te gek zeg! Gefeliciteerd, lijkt me een heerlijke bak!

Midwolda
11 december 2011, 23:28
Gaaaaave amp zeg... (even snel de specs opgezocht).
Congrats! :ok:

guitarkid
12 december 2011, 21:21
Gaaaaave amp zeg... (even snel de specs opgezocht).
Congrats! :ok:

Kan me hier alleen maar bij aansluiten! Mooi!
Maar waarom jeukt het nou gelijk weer...... :soinnocent:

stikel
13 december 2011, 15:10
Mooie amp. Congratz. (moet me toch maar weer eens in buizen verdiepen)