PDA

View Full Version : materiaal kammen?



Rizz
1 mei 2011, 09:28
Hello,

Op mijn VGS akoest zitten plastic kammen. Ben nu bijna 2 jaar verder, maar ze beginnen nu wel flink in te slijten. Bij de eerste afstelbeurt is er wat geveild aan de kam op de kast en hij klonk gelijk beter, ik mag aannemen dat de hoogte van die kam behoorlijk wat uitmaakt en dat de sound er niet beter op wordt als deze inslijten. Nu moettie toch voor een afstelbeurt weg, er zijn een aantal dingetjes mis, vooral m'n B-snaar begint steeds gaarder te klinken.. Moet ook weer snaren wisselen, maar daar komt die gare klank niet vandaan...

Nu heb ik gehoord/gelezen over hard plastic of benen kammen, wat raden jullie aan? Of is dit persoonlijk?

Bert Gitaar
1 mei 2011, 09:40
Hello,
Nu heb ik gehoord/gelezen over hard plastic of benen kammen, wat raden jullie aan? Of is dit persoonlijk?

Geen van beide eigenlijk. Ik zou er iets van graph tech (grafiet) opzetten.
Is goed te bewerken, en behoorlijk slijtvast.

http://www.tonefactory.nl/shop2/zadels-c-28_281_448.html

Rizz
1 mei 2011, 10:25
Ah :ok:, kijk aan, daar hebben we wat aan, ik hoop dat ze ze dan wel in het zwart hebben, wit gaat erg vloeken op een zwarte gitaar..

thx!

Bert Gitaar
1 mei 2011, 10:38
Zowel in het wit als in het zwart verkrijgbaar.
Link is maar een voorbeeld. Er zijn meerdere verkrijgbaar in 't zwart.

http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=product&id=2992&parent=321

Rizz
2 mei 2011, 21:46
En heeft het dan ook zin om de brugpinnen te vervangen door grafieten exemplaren? In de categorie als je het doet, doe het dan goed.. Of maakt dat niets uit?

Bert Gitaar
2 mei 2011, 21:59
Als je toch bezig bent, zou ik die ook vervangen. Een bult kan je er niet aan vallen.
Het is altijd beter dan die plastic pennetjes die er waarschijnlijk nu ook in zitten.

En inderdaad, als je het doet, doe het dan goed.

Anders kan je je altijd blijven afvragen, zullen die pennetjes nou ook iets uit gemaakt hebben. Later vervangen is meer werk. (Als je nieuwe snaren er al op zitten)

Rizz
2 mei 2011, 22:09
Tja, dat was eigenlijk een open deur intrappen... Morgen gaattie weg, hopen dat ze het op voorraad hebben en dattie snel klaar is!!
Ik speel me helemaal suf op het moment (hernieuwde inspiratie) en al mijn vervangers zijn of kapot of niet hier!

Bert... bedankt weer...!:rockon:

Ron Houben
3 mei 2011, 17:03
Je gitaar zal helderder en voller klinken met meer boventonen. Goede beslissing.

Rizz
3 mei 2011, 19:14
Nou was ik net bij Musicmania in Haarlem voor die bewuste afstelbeurt, aangeraden door een forumlid hier en de beste man aldaar was er weer niet helemaal gek van! Of liever gezegd: helemaal niet..
Iig niet voor mijn gitaar, hij raadde weer been aan! Zoveel mensen, zoveel meningen denk ik dan maar, dus dat wordt proberen..
off-topic, weer een hoop moois gezien, dus sws maar even doorsparen...:)

Bert Gitaar
3 mei 2011, 19:20
Maar wat gaat die gast er nou opzetten met jou opknap klus.
grafiet of been?

Rizz
3 mei 2011, 19:24
Als ik het goed begrepen heb, een benen zadel en een grafieten kam, en als dat me niet beviel, ook een grafieten zadel..

Rizz
3 mei 2011, 19:29
Vergeet ook niet dat ik de ballen verstand heb van dit soort dingen en zowel jij als de man van de winkel klinken allebei of jullie dat wel hebben en dat maakt het dus niet makkelijker voor me...

Meer meningen zijn overigens welkom! die moeten er vast wel zijn...

Bert Gitaar
4 mei 2011, 08:21
Als ik het goed begrepen heb, een benen zadel en een grafieten kam, en als dat me niet beviel, ook een grafieten zadel..

Wel apart zo'n wit streepje (benen zadel) op een geheel zwarte gitaar.

Rizz
4 mei 2011, 13:14
Hmmm, daar heb jij dan weer gelijk in… Had ik dan weer beter over na moeten denken, domme Zuid-Hollander die ik ben… Maar ik hoor hier toch geen ondertoontje, toch, Bert? :soinnocent:

Je reactie is zeker gewaardeerd en ik twijfel in geen geval aan jouw expertise maar ik doe het erg goed op een gemotiveerde mening en die had hij (ongeacht wat die is..).

En verder op ontdekkingstocht!...:blast:

Bert Gitaar
4 mei 2011, 13:38
Hmmm, daar heb jij dan weer gelijk in… Had ik dan weer beter over na moeten denken, domme Zuid-Hollander die ik ben… Maar ik hoor hier toch geen ondertoontje, toch, Bert? :soinnocent:

En verder op ontdekkingstocht!...:blast:

Nee zeker geen ondertoontje. Mijn mening is er maar 1 uit/van vele meningen.
Maar in 't begin van je topic had je 't over je zwarte gitaar en dat wit wel erg vloekt daarop.
Het oog wil ook wat.

Rizz
6 mei 2011, 20:42
Nou, 2 dagen verder, gitaar is afgesteld, benen zadel erop (idd, spuuglelijk), nieuwe snaren EN HIJ KLINKT VOOR GEEN METER!!!:mad: Wollig, alles loopt in elkaar over.. Het enige wat over is, is de warme klank, waar ik 'm o.a. ook voor gekocht heb... Ik baal als een stekker...........

Volgens de beste man man was de hals getordeerd, hij heeft er een halve dag aan gesleuteld en heeft idd het grootste euvel (12e, 13e 14e fret gaarklinkend) verholpen, maar volgens hem wordtie niet beter. Boehoe, hij was wel beter, verlang nu terug naar m'n plastic zadeltje... Ff zonder gekheid, of het daaraan ligt weet ik niet, maar morgenochtend sta ik met openingstijd bij 'm op de stoep en hoop ik dat er een simpele oplossing is..

(als het aan het zadel ligt, wat ik uiteraard zal laten weten, NIET lachen, Bert :) )

Bert Gitaar
6 mei 2011, 20:55
Aan het zadel zal het niet echt liggen. De ene afstelling is de andere niet. Nogal persoonlijk. Hoe was die eerst en hoe nu. Moeilijk iets over te zeggen op afstand.
Daarom is er ook niemand in de hele wereld die mijn gitaar mag afstellen.
Het loont als je je daar in gaat verdiepen. Kunnen ze je ook niks wijs maken.
Iets simpeler dan aan een gitaar knutselen bestaat bijna niet. Alles uitproberen op oude goedkope gitaar. En wat geduld. Van slopen leer je.

Maar kijk eerst maar wat je gitaarwinkel er nog van kan maken.
Dit weer is wel funest om een gitaar af te stellen trouwens.

Eko
9 mei 2011, 11:59
Het materiaal van kam en zadel beinvloed je geluid. Grafiet zorgt er voor dat de snaar makkelijker glijdt over de kam of zadel. Een kunststof versie er van hoeft niet slecht te zijn , maar er zijn meer versies. Denk aan been ( wat je nu hebt) maar ook tusk ( ivoor) en nog meer.
Brugpennen heb je van allerlei soorten. Ik heb ze in kunststof , ebben , brons en nog wat andere materialen. Soms lukt het om een combinatie te vinden van snaren , pennen en gitaar waarmee je ineens een perfecte klank hebt.
Ook de soort snaren beinvloed de klank enorm. Ik speel veel , heel veel , en gebruik daarom Elixir snaren. Die zijn er in 2 soorten , met of zonder fosfor. Die soorten verschillen in klank.
De klank is dus afhankelijk van veel variabelen , probeer veel uit en je leert er heel veel bij.

Een gitaartechnicus die je niet even laat weten of je hals getordeerd is heb ik wantrouwen bij. Je mag op z`n minst verwachten dat hij je even belt met die mededeling. Dan kun je nog beslissen of je er aan laat werken.
Een echt getordeerde hals wordt nooit beter en zal er altijd voor zorgen dat de gitaar slecht bespeelbaar blijft. Als je heel erg gehecht bent aan het instrument kan het misschien de moeite waard zijn , maar anders zou ik het zonde blijven vinden om er geld tegen aan te gooien.

Rizz
9 mei 2011, 16:56
In de winkel werd ik eigenlijk direct geholpen en die vent zei ook gelijk, na wat gekeken te hebben, dat de hals iets getordeerd was. Na even gerommeld te hebben om te kijken of er een snelle fix was, moest ik ‘m daar laten… Hij heeft uiteindelijk de actie wat verhoogd, het zadel en topkam vervangen en bovenstaand euvel verholpen. Hij was overigens wel zo eerlijk om te zeggen dat het geheel aan mij was om ‘m echt te maken, maar dat dat me wel wat meer munten ging kosten..

Wat snaren betreft, ik had er een set elixirs 012 fosforbrons op gegooid, maar die heb ik er bijna gelijk weer afgehaald, yech!! Wil nog wel een 011 setje brons proberen. Op dit moment ligt er een setje Martins SP fbrons 011 op en die bevallen wel, maar zoals gezegd, nog een beetje zoekende.

Hij voldoet nog steeds voor het akkoordjes spelen en ik ga nog wel proberen om ‘m nog wat beter te maken met zadels, kammen e.d. maar meer ook niet, voor een nieuwprijs van 350 euro istie het niet waard om er nog 200 euro tegenaan te gooien. (hij is niet zo belangrijk voor me als bv mijn Yamaha uit ’78, waar ik dat geld met liefde tegen aan smijt)

Ik heb, met veranderde prioriteiten, m’n zinnen gezet op een middenklasse gitaar, wat meer geschikt voor fingerstyle, welk model ben ik nog niet uit, maar dat komt wel, veel spelen en luisteren is het standaard advies hier, dus dat ga ik ook doen! En ik kan wel wat, maar een sacksioni zal ik nooit worden, dwnz dat ik daar m'n best niet voor ga doen! (pokke-forum! Ben veel te snel te wijs geworden! :cooler:)

Eko, bedankt iig…

@Bert Gitaar: Jouw advies ga ik ook opvolgen: ik heb nog een fender akoest staan, waar de kop ooit van gebroken is geweest, kijken of ik die weer bespeelbaar krijg! Nu is de actie enorm en voor zover ik het kan zien amateuristisch gemaakt, maar het was een krijgertje en mooie muurversiering.. Iig: met mijn 1 1/2 linkerhand, succes verzekerd!!!:seriousf:

Plant
9 mei 2011, 19:08
In de winkel werd ik eigenlijk direct geholpen en die vent zei ook gelijk, na wat gekeken te hebben, dat de hals iets getordeerd was. Na even gerommeld te hebben om te kijken of er een snelle fix was, moest ik ‘m daar laten…

Getordeerde hals snelle fix :???:
Ik denk dat wat meer info erover wel op z'n plaats was geweest om je goed te laten beseffen wat het inhoud / tot gevolg heeft. Mogelijk tordeert de hals nog wel verder?

Rizz
9 mei 2011, 20:08
Getordeerde hals snelle fix :???:
Ik denk dat wat meer info erover wel op z'n plaats was geweest om je goed te laten beseffen wat het inhoud / tot gevolg heeft. Mogelijk tordeert de hals nog wel verder?

Laten we het hopen van niet.... Ik heb ook echt geen idee hoe het gekomen is, ben altijd voorzichtig geweest... Iig heeftie er voor gezorgd dat er weer geluid uit komt.

Maar, als we het er toch over hebben.. Hoe komt het en hoe kan ik er voor zorgen dat het niet verergert?

Bert Gitaar
9 mei 2011, 20:32
Vind je eigenlijk zelf ook dat de hals getordeerd is? Misschien kreeg ie het zadel niet goed. Ik zeg maar wat. Mensen geven van alles en nog wat de schuld als iets niet lekker gaat. Zeker als jij de leek bent. Wat is waar.
Ik zei al dat dit weer funest is om je gitaar af te stellen. Daar ben ik vast niet de enigste in met deze mening. Zeker een hals afstelling.
Bekijk zelf alles goed, laat andere gitaristen er na kijken.

Rizz
9 mei 2011, 21:00
Vind je eigenlijk zelf ook dat de hals getordeerd is? Misschien kreeg ie het zadel niet goed. Ik zeg maar wat. Mensen geven van alles en nog wat de schuld als iets niet lekker gaat. Zeker als jij de leek bent. Wat is waar.
Ik zei al dat dit weer funest is om je gitaar af te stellen. Daar ben ik vast niet de enigste in met deze mening. Zeker een hals afstelling.
Bekijk zelf alles goed, laat andere gitaristen er na kijken.

Tuur me suf, maar ik zie het niet....
Ken nog wel iemand (hoor ik net) die pedalsteelgitaren bouwt, zal hem er 's naar laten kijken...

Eko
10 mei 2011, 00:30
Rizz,als je de over je hals heen kijkt , vanaf de kop , zul je de frets zien liggen. Als strepen op een zebrapad zullen we maar zeggen. Als je goed kijkt kun je zien of ze evenwijdig blijven lopen aan elkaar. Het menselijk oog is goed genoeg om afwijkingen snel te zien. Als je ziet dat er ergens frets niet evenwijdig zijn mag je gevoegelijk aannnemen dat daar de hals iets verdraaid is ( getordeerd) . Als je dat nergens kunt zien wordt het al weinig aannemelijk.
Mijn opmerking over het zeggen van te voren was bedoeld omdat je er niets over zei in je eerdere post. Je kunt dan snel de indruk wekken dat een techneut z`n werk niet gedaan heeft.

Rizz
10 mei 2011, 21:06
Rizz,als je de over je hals heen kijkt , vanaf de kop , zul je de frets zien liggen. Als strepen op een zebrapad zullen we maar zeggen. Als je goed kijkt kun je zien of ze evenwijdig blijven lopen aan elkaar. Het menselijk oog is goed genoeg om afwijkingen snel te zien. Als je ziet dat er ergens frets niet evenwijdig zijn mag je gevoegelijk aannnemen dat daar de hals iets verdraaid is ( getordeerd) . Als je dat nergens kunt zien wordt het al weinig aannemelijk.

Vanaf de kop gezien is de linkerkant helemaal recht en de rechterkant lijkt wel een golfslagbad, dus dat zou het kunnen zijn..

Er is me ook nog iets anders opgevallen (ga nu wel erg off-topic): er zit een hoek in de lage E en de A tussen het stuk tussen de pins en het zadel en de rest van de snaar, zie foto. Lijkt me niet de bedoeling?
http://imageshack.us/photo/my-images/534/cimg2074.jpg/

(hmm. foto lukt niet via imageshack, hoop dat de beschrijving voldoet..)

Iig genoeg om terug te gaan, reasonable doubt noemen ze dat, geloof ik...