PDA

View Full Version : snaar dikte.



Koni05
30 april 2011, 21:44
Hey !

ik ga nieuwe snaren halen voor mijn electrische gitaar. ik speel het meest rock muziek en ben bezig met soleren tijdens mijn muziek lessen. wat voor snaren raden jullie aan? welke voordelen hebben verschillende diktes en welke nadelen?

greetz!

Greasemouth
30 april 2011, 21:55
Hoogstwaarschijnlijk zijn er mensen die je veel meer dingen kunnen vertellen over snaren dan ik, maar toch ga ik m'n best doen om je zoveel mogelijk te helpen ;) .

De dikte van de snaren bepaald ook voor een deel de bespeelbaarheid. .011 speelt moeilijker als .09 snaren. Dikkere snaren gaan wel langer mee. Omdat je bezig bent met soleren zou ik in ieder geval niet voor al te dikke snaren gaan. Ik zelf heb .09 en .010 op mn gitaren liggen.

De merken die ik gebruik zijn Ernie Ball, DR en Gibson snaren. Ik weet niet welke gitaar je hebt maar ik vind voor de Les Paul die ik heb de Gibson snaren het beste. Beter dan de DR snaren waar je zwarte vingers van krijgt.

Jasper.
30 april 2011, 22:20
Als je al een klein beetje eelt op je vingers hebt zou ik denk ik voor .010 gaan. Dikkere snaren klinken vaak ook wat anders. Meer tone zullen veel mensen zeggen.

Ik vind Ernie Ball altijd wel lekker spelen.

aaronstonebeat
30 april 2011, 22:37
Ik heb heel lang met 009 gespeeld, tot ik op een dag eens 010 probeerde. Dat wende snel en beviel me qua strakheid van klank al een stuk beter. Tot ik op een dag eens 011 probeerde; dat wende ook snel en beviel me qua strakheid van klank nog veel beter. Ik speel zowel slag als solo met veel bends.
Met strakheid van klank bedoel ik dat je snaren harder kunt aanslaan zonder dat ze van de uitslag van het trillen hoger klinken, vals.
't Is een beetje als met mijn plectrums, die werden ook steeds dikker.

Een vriend van me soleert waanzinnig op 013-snaren.

Dealer
1 mei 2011, 02:02
Die vriend van u heet Stevie Ray Vaughan?

Speel zelf op het moment op .11 bevalt mij prima. Zou als ik jou was (stel je wilt .11) wel eerst een tijdje op .10 spelen.

Mja uiteindelijk is het maar net wat jij wilt, niet wat de rest vindt

aaronstonebeat
1 mei 2011, 02:12
Die vriend van u heet Stevie Ray Vaughan?


Diederick Cock.
Dit is een rustige impressie van hem:


http://www.youtube.com/watch?v=cpORp_6Z0Fw

Sanderltd
1 mei 2011, 02:13
Niet onbelangrijk: in welke stemming speel je? Ik neem aan in E gewoon? Dan is het bovenstaande allemaal goede raad.
Maar mocht je nu in D of C spelen, kun je best nog een beetje dikker gaan. :)

Ijselrobo 07
1 mei 2011, 09:26
je kunt ook gewoon een setje 010 proberen.
zelf ben ik gegaan van 009 (van d'adario) naar 010 (van Dean Markley). 010 speelt wat fijner en het geluid is wat beter, maar als ik ga benden, dan mis ik (zeker bij de fretten 1 tot 12) de 009 set, omdat het daar wat makkelijker mee ging.

Eko
1 mei 2011, 10:41
Uitgaande van standaard stemming kun je zeggen dat hoe dikker de snaar is , hoe hoger de spanning moet worden om hem dezelfde toonhoogte te geven. Hoe hoger de spanning des te moeilijker het indrukken wordt.
Er staat ook wat tegenover. Naarmate de spanning wat hoger wordt brengt het ook wat meer hout in trilling. Ook brengt meer metaal ook meer magneet in trilling. Er zit dus wat voordeel in toon in. Het speelt echter zwaarder naarmate de snaardikte hoger wordt. Dat is trainen geblazen zullen we maar zeggen.
Ik heb jaren met .009 gespeeld en daarna via .010 naar .011 gegaan. Veel SRV achtig werk gedaan . Nu in een sixties band ben ik weer terug naar .010 en dat bevalt me uitstekend.
Ik ben een liefhebber geworden van Elixir omdat het zweet uit m`n handen de snaren aantast en snel laat roesten. De gecoate snaren gaan lang mee en klinken heel erg goed. Zijn wel wat duurder.
De dikten .009 of .010 zullen voor een beginner makkelijker spelen.
Let op , als je van snaardikte wisselt moet je gitaar eigenlijk even opnieuw afgesteld worden. Eventueel je topkam aanpassen , intonatie aanpassen en dat soort zaken.

clover
1 mei 2011, 11:32
Ik ben ( als beginner ) van 009 -042 ( d'Addario ) naar 010-046 gegaan.
Dit tegelijk bij een afstelbeurt. Ik moet zeggen dat het geluid erg vooruit is gegaan op mijn tele ! Voller en wat meer genuanceerd. Qua speelgemak merk ik niet veel verschil maar dat zal eerder door de afstelbeurt komen want daarvoor had ik een behoorlijk hoge actie doordat de hals wat te bol stond.

RoelSmoel
1 mei 2011, 12:22
.009 tot .046 is het setje voor mij, de bassnaren wat dikker, en de andere snaren dunner, wat fijn is voor te soleren.
Op de LTD zit gewoon .010 tot .046.

munkie
1 mei 2011, 12:22
Wat voor gitaar heb je? Een Gibson met humbuckers klinkt al vet met een 009 setje. Fender daar moet minimaal 010 op. Hendrix/SRV op een Strat, dan 011 en de gitaar een halve noot lager stemmen. Downtunen met een Ibanez in drop C ofzo, dan minimaal 011 medium top heavy bottom.

Ik speel meestal op D'Addario 010. Ernie Ball is ook prima maar duurder en ze hebben een iets hogere snaarspanning heb ik het idee.

JohnLord
1 mei 2011, 15:51
...daarvoor had ik een behoorlijk hoge actie doordat de hals wat te bol stond.

Een hoge actie betekent over het algemeen juist een holle hals.

JohnLord
1 mei 2011, 15:54
Ernie Ball is ook prima maar duurder en ze hebben een iets hogere snaarspanning heb ik het idee.

Is inderdaad waar.

@TS: de stap van 0.009 naar 0.010 is vrij klein, zeker proberen! Naar 0.011 is alweer een wat grotere stap enz.

Jasper.
1 mei 2011, 16:32
Ik heb juist het idee dat EB een lage snaarspanning heeft. Op mijn jackson heb ik een elixir setje liggen (met zo'n coating) en die speelt wat zwaarder dan de EB's op de ibanez.

JohnLord
1 mei 2011, 18:20
Grappig, mijn ervaring met die twee merken is net andersom.

Jasper.
1 mei 2011, 18:33
Misschien ligt het ook wel wat aan de gitaren.

clover
1 mei 2011, 18:44
Een hoge actie betekent over het algemeen juist een holle hals.
Gelijk heb je !!:ok:

Eko
1 mei 2011, 20:35
Nee , alleen maar hoger liggende snaren. De hals kan gewoon recht blijven. Kwestie van een goede topkam en afstelling.

Koni05
2 mei 2011, 13:43
bedankt voor jullie tips !

ik heb gekozen voor een 010 setje van gibson, omdat ik een LP speel. ze bevallen erg goed. de klank is voller dan eerst. wel heb ik het idee dat de snaren verder van de hals afstaan, vooral bij de hogere fretten. betekent dat dat ik hem opnieuw moet laten afstellen ? of dat ik de brug iets naar beneden kan draaien tot ze dichter op de hals staan en dat dus zelf kan doe?

greetz