PDA

View Full Version : 16ohm op 8ohm Bogner ?



tom123
30 april 2011, 20:24
Hey allemaal.

Ik heb een 2x12 Bogner cab en die werkt op 8ohm.
Dus de top heb ik ook op 8ohm staan.

Nu heb ik me een bogner cube erbij gekocht, een 1x12 op 16ohm.
Dus.... ik kan mijn top niet op 16ohm zetten want dat is slecht voor de 8ohm cab.
Maar ik kan over de 16ohm cab wel spelen met 8 ohm,dit is namelijk niet slecht voor de speaker.

Nu is mijn vraag: heb je dan ook minder goed geluid als je op 8ohm speelt met een 16ohm cab?

Ik hoor namelijk geen verschil, dus waarom is de ohm waarden nou belangrijk?

aaronstonebeat
30 april 2011, 21:00
V = I x R

Bij een gegeven spanning uit de versterker verdubbelt de stroom door de spoel van de speaker als je de weerstand halveert; en andersom halveert de stroom als je de weerstand verdubbelt.

P = I x V

De spanning blijft gelijk, de stroom verdubbelt: het vermogen verdubbelt ook, en elke speaker heeft zijn grenzen.
Als de stroom halveert, gebeurt hetzelfde met het geleverde vermogen; een speaker van 16 Ohm zal maar het halve vermogen leveren van een van 8 Ohm.

tom123
30 april 2011, 21:16
Oke, maar qua geluid hoor ik niet veel verschil.
Hebben jullie dit ook?

aaronstonebeat
30 april 2011, 21:41
Ik kan het niet even snel proberen; anderen vast wel.

Maar ik stel me voor dat je wat verschil merkt in volume als je richting vol gas gaat; en dan kan het nog in beide gevallen oorverdovend zijn.

Johannes
2 mei 2011, 12:49
Hey allemaal.

Ik heb een 2x12 Bogner cab en die werkt op 8ohm.
Dus de top heb ik ook op 8ohm staan.

Nu heb ik me een bogner cube erbij gekocht, een 1x12 op 16ohm.
Dus.... ik kan mijn top niet op 16ohm zetten want dat is slecht voor de 8ohm cab.
Maar ik kan over de 16ohm cab wel spelen met 8 ohm,dit is namelijk niet slecht voor de speaker.

Nu is mijn vraag: heb je dan ook minder goed geluid als je op 8ohm speelt met een 16ohm cab?

Ik hoor namelijk geen verschil, dus waarom is de ohm waarden nou belangrijk?

Je amp op 16ohm, cab op 8ohm is niet slecht voor je cab. Wel is het slecht voor je amp! De 8ohm cab biedt dan namelijk te weinig weerstand aan de trafo die in je amp zit (die kan dan te warm worden en zelfs doorbranden).

tom123
8 mei 2011, 12:50
Goed nieuws allemaal !

Ik ben naar de muziekwinkel gegaan, en daar vertelden ze me.
Als ik een 8ohm cab heb een een 16ohm cab, dan moet ik de top op 4ohm zetten, en dan zou het geen kwaad kunnnen voor de top.

Plant
8 mei 2011, 13:32
Goed nieuws allemaal !

Ik ben naar de muziekwinkel gegaan, en daar vertelden ze me.
Als ik een 8ohm cab heb een een 16ohm cab, dan moet ik de top op 4ohm zetten, en dan zou het geen kwaad kunnnen voor de top.

Als je de cabs parallel zet is de vervang-impedantie 5,3 Ohm. Da's idd geen grote mismatch aan 4 Ohm. Bovendien zijn speakers over het frequentiebereik niet constant Ohms.
Die impedantie is een nominale waarde. Bij de resonantiefrequentie en hogere frequenties kan zo'n speakerimpedantie wel 30 Ohm zijn. Natuurlijk is een gitaarsignaal een mengeling van frequenties tegelijk, dus er is geen reden om te flippen van die waarden.
Wat ik bedoel is dat de belasting aan je versterker in de praktijk toch nooit exact 4, 8 of 16 Ohm is en geen versterker heeft ooit daardoor de geest gegeven.