PDA

View Full Version : Thread: Rack afmaken?



Liquid_Metal
30 april 2011, 19:14
Ik ben na vier maanden weer (tijdelijk) thuis en wil al meteen weer sleutelen aan mijn rack :soinnocent:. Ik zat te denken of het ooit af kan zijn en dit zou toch wel heel relaxed zijn. Dus maak ik dit thread om voor mezelf na te denken en advies/kritiek te ontvangen. Ik zal beginnen met de huidige layout (van boven naar onder)

Rack1
2 HE Tray met EHX Small Stone, Memory Toy en POG en MXR Super Comp
2 HE ENGL E570 SE preamp
- blank
1 HE GCX

Rack2
1 HE Power conditioner
- blank
- blank
1 HE G-Major2

Rack3
- blank
3 HE ENGL 930/60 poweramp

Mijn keten is als volgt:
Dunlop JH1 wah (pedalboard)->phaser->compressor->PREAMP->(POG en Memory Toy in parallelle loop)->G-Major2->POWERAMP

Het idee is als volgt:
- extra rack aanschaffen met wireless (Line 6 G-90), racktuner en 2 HE racktray (we noemen dit rackx)
- Prostage Remote Wah Wah in rack1, zodat er geen audiokabels meer over de grond gaan. Live gaat het signaal van bovenstaande rack hier naartoe, thuis kan rackx overgeslagen worden)
- Memory Toy eruit, POG serieel, Behringer RV600 in parallelle loop voor een 'mooie' shimmer-sound
- Roland SDX 330 (modulatie) in rack2 voor chorus, flanger en rotary. Serieel en vóór de G-Major2
- TC Electronic M2000/3000 in rack2 vanuit de Digital Out van de G-Major2 (geen AD/DA) en samen met Analog Out naar een mixer (dus parallel).

Op DIT moment lijkt dit perfect, maar ik weet niet wat voor gekke ideeën ik dan weer ga krijgen. 'Af' betekent minstens een jaar geen gesleutel.
Door de huidige setup werkt m'n compressor niet helemaal naar behoren (geen buffer).

Jimi Hendrix
30 april 2011, 21:45
Ik ben na vier maanden weer (tijdelijk) thuis en wil al meteen weer sleutelen aan mijn rack :soinnocent:. Ik zat te denken of het ooit af kan zijn en dit zou toch wel heel relaxed zijn. Dus maak ik dit thread om voor mezelf na te denken en advies/kritiek te ontvangen. Ik zal beginnen met de huidige layout (van boven naar onder)

Rack1
2 HE Tray met EHX Small Stone, Memory Toy en POG en MXR Super Comp
2 HE ENGL E570 SE preamp
- blank
1 HE GCX

Rack2
1 HE Power conditioner
- blank
- blank
1 HE G-Major2

Rack3
- blank
3 HE ENGL 930/60 poweramp

Mijn keten is als volgt:
Dunlop JH1 wah (pedalboard)->phaser->compressor->PREAMP->(POG en Memory Toy in parallelle loop)->G-Major2->POWERAMP

Het idee is als volgt:
- extra rack aanschaffen met wireless (Line 6 G-90), racktuner en 2 HE racktray (we noemen dit rackx)
- Prostage Remote Wah Wah in rack1, zodat er geen audiokabels meer over de grond gaan. Live gaat het signaal van bovenstaande rack hier naartoe, thuis kan rackx overgeslagen worden)
- Memory Toy eruit, POG serieel, Behringer RV600 in parallelle loop voor een 'mooie' shimmer-sound
- Roland SDX 330 (modulatie) in rack2 voor chorus, flanger en rotary. Serieel en vóór de G-Major2
- TC Electronic M2000/3000 in rack2 vanuit de Digital Out van de G-Major2 (geen AD/DA) en samen met Analog Out naar een mixer (dus parallel).

Op DIT moment lijkt dit perfect, maar ik weet niet wat voor gekke ideeën ik dan weer ga krijgen. 'Af' betekent minstens een jaar geen gesleutel.
Door de huidige setup werkt m'n compressor niet helemaal naar behoren (geen buffer).

wat is je idee met het aansluiten van de major op de m2000?

Liquid_Metal
30 april 2011, 22:32
wat is je idee met het aansluiten van de major op de m2000?

G-Major bevalt me erg, maar ik wil de M2000 voor parallelle delays gebruiken. De G-Major dan nog steeds voor volume en zo.

Jimi Hendrix
30 april 2011, 23:14
G-Major bevalt me erg, maar ik wil de M2000 voor parallelle delays gebruiken. De G-Major dan nog steeds voor volume en zo.

ok, maar dan hang je ze dus niet in een mixer? (volume heeft parallel niet zoveel zin, of wil je de send naar de 2000 met de major doen?)

Liquid_Metal
30 april 2011, 23:42
ok, maar dan hang je ze dus niet in een mixer? (volume heeft parallel niet zoveel zin, of wil je de send naar de 2000 met de major doen?)

Het idee is om de M2000 inderdaad parallel te maken door vanuit de G-Major te splitten. Ze komen dan met z'n tweeën (2x stereo) in een mixer uit.

Johannes
1 mei 2011, 03:11
Ik krijg het gevoel dat je het allemaal iets te uitgebreid aan het maken bent. Enige vorm van eenvoud komt je sound, het bedieningsgemak en uiteindelijk je spel ten goede.

Ik heb zelf ook een rackje vol icm met een top, maar word nog steeds heel blij van gitaar-->snoer-->amp-->cab (soms een verademing om op die manier te spelen) Ik twijfel dan echt of ik het niet te moeilijk maak voor mezelf.

Jimi Hendrix
1 mei 2011, 07:32
Het idee is om de M2000 inderdaad parallel te maken door vanuit de G-Major te splitten. Ze komen dan met z'n tweeën (2x stereo) in een mixer uit.

duidelijk. Ik zou ze parallel zetten, of bedoel je dat met mixer? dan kun je't volume niet meer regelen met de major. Daar zou ik dan nog een VCA voor adviseren.
of zo'n ding http://www.soundsculpture.com/products/pt_volcano.htm

't valt wel mee met de complexiteit volgens mij, maar je kunt je afvragen of je live zoveel 19"spul FX nodig hebt. Ik speel nu al jaren tot volle tevredenheid met alleen een gforce en haal daar ook soort van shimmer uit. (met een beetje compromis, maar voor die ene keer in de drie gigs dat je dat geluid nodig hebt...). Heb bijv nog een 1210, mpx1, spx90 en d2 die ik al jaren niet meer gebruikt heb live.... sjouwen ok, maar wel functioneel sjouwen. (terwijl ik dit schrijf denk ik meteen aan een manier om toch de 1210 te gebruiken haha)

Liquid_Metal
1 mei 2011, 11:36
Ik krijg het gevoel dat je het allemaal iets te uitgebreid aan het maken bent. Enige vorm van eenvoud komt je sound, het bedieningsgemak en uiteindelijk je spel ten goede.

Ik heb zelf ook een rackje vol icm met een top, maar word nog steeds heel blij van gitaar-->snoer-->amp-->cab (soms een verademing om op die manier te spelen) Ik twijfel dan echt of ik het niet te moeilijk maak voor mezelf.

Je hebt helemaal gelijk en ik verlies mezelf daar ook een beetje in. Maar ik denk dat ik betere modulatie en delay kan vinden dan uit de G-Major. Maar het is en blijft een ontzettend vet toestel.


duidelijk. Ik zou ze parallel zetten, of bedoel je dat met mixer? dan kun je't volume niet meer regelen met de major. Daar zou ik dan nog een VCA voor adviseren.
of zo'n ding http://www.soundsculpture.com/products/pt_volcano.htm

't valt wel mee met de complexiteit volgens mij, maar je kunt je afvragen of je live zoveel 19"spul FX nodig hebt. Ik speel nu al jaren tot volle tevredenheid met alleen een gforce en haal daar ook soort van shimmer uit. (met een beetje compromis, maar voor die ene keer in de drie gigs dat je dat geluid nodig hebt...). Heb bijv nog een 1210, mpx1, spx90 en d2 die ik al jaren niet meer gebruikt heb live.... sjouwen ok, maar wel functioneel sjouwen. (terwijl ik dit schrijf denk ik meteen aan een manier om toch de 1210 te gebruiken haha)

De G-Major blijft serieel staan, met de Roland ervoor (ik heb slechte ervaringen met modulatie in parallel). Vanuit de G-Major gaat m'n geluid dan met de Analog Out naar een mixer, en met de Digital Out via een M2000/3000 naar dezelfde mixer. De M2000 staat dan parallel, in ieder geval voor delays (want parallelle delays vind ik fantastisch).

LordRiffenstein
1 mei 2011, 12:52
Als ik het hele verhaal lees, dan heb ik enkele bedenkingen:

-Waarom zo veel verschillende racks? Je kan alles in 2 grotere racks krijgen.
-Wat is er mis met modulatie in parallel? Werkt voor alles prima behalve rotary
-Je hele systeem en opbouw schreeuwt om een Switchblade. Dan kan je alles perfect combineren
-Ik zou de SDX combineren met een Fireworx (schakelt wat trager tussen presets) of GForce

Arvoitus
1 mei 2011, 13:15
-Waarom zo veel verschillende racks? Je kan alles in 2 grotere racks krijgen.
Scheelt veel met gewicht. Als je alles in twee racks zou stoppen dan heb je twee enorm zware racks. Da's misschien niet zo erg, maar als je dat 2/3 keer per week moet gaan verplaatsen voor repetities en optredens dan wordt dat toch al heel vlug vermoeiend.

Het voordeel hiervan is dat Liquid nu rackx kan weglaten als hij die niet nodig heeft (scheelt weer gewicht).

Liquid_Metal
1 mei 2011, 16:13
Als ik het hele verhaal lees, dan heb ik enkele bedenkingen:

-Waarom zo veel verschillende racks? Je kan alles in 2 grotere racks krijgen.
Zoals Arvoitus al zegt wordt dat inderdaad loeizwaar. Als ik moet verplaatsen moet het altijd een trap op en af dus dan werkt dit best makkelijk.

-Wat is er mis met modulatie in parallel? Werkt voor alles prima behalve rotary
Voor mijn flanger elke keer dat ik het geprobeerd heb écht een ramp. Het probleem: om de flanger goed te horen moest 'ie echt hard (bijna unity gain) en dan is je totaalvolume (dry+wet) dus een stuk harder dan zonder effect.
Rotary wil ik ook zeker gebruiken en dan uit hetzelfde toestel (dus serieel?)

-Je hele systeem en opbouw schreeuwt om een Switchblade. Dan kan je alles perfect combineren
Zou kunnen, maar ik hoef niets te veranderen in m'n routing. Als alles staat zoals het staat wil ik heb ook zo houden (phaser blijft altijd voor de preamp, modulatie altijd voor de delay, etc).

-Ik zou de SDX combineren met een Fireworx (schakelt wat trager tussen presets) of GForce
Bedoel je de G-Major2 wegdoen en een Fireworx aanschaffen, of de G-Major2 houden en een Fireworx aanschaffen om parallel te zetten?
Ik gebruik postgain eigenlijk alleen maar modulatie en delay, maar volume is echt een must (en dat moet dus serieel).

JTB
2 mei 2011, 10:17
Als ik dit lees ben ik blij dat ik gewoon alleen met een top speel. Erg gaaf wat je doet, maar ook erg complex en tering zwaar.

Liquid_Metal
2 mei 2011, 10:44
Als ik dit lees ben ik blij dat ik gewoon alleen met een top speel. Erg gaaf wat je doet, maar ook erg complex en tering zwaar.

En helemaal mijn ding :). Ik vind het ontzettend leuk om er zo mee bezig te zijn, dus waarschijnlijk is het nooit écht af. Toch zou het lekker zijn om 'm af te maken.

hole
2 mei 2011, 10:52
Raoul,

echt, wat een fokking vet rack is het, en oh oh oh wat wordt het nog gaver met de geplande uitbreiding!!

Volgens mij heb je nog geen foto's gepost van de hele setup (alle racks, cab, gitaren etc). Ben daar erg benieuwd naar!

Liquid_Metal
2 mei 2011, 11:44
Raoul,

echt, wat een fokking vet rack is het, en oh oh oh wat wordt het nog gaver met de geplande uitbreiding!!

Volgens mij heb je nog geen foto's gepost van de hele setup (alle racks, cab, gitaren etc). Ben daar erg benieuwd naar!

Haha thanks man. Het wordt helaas veel te weinig gebruikt :P.
Ik denk dat ik een groepsfoto ga maken als ik mijn Mayones heb. De verkoper heeft nog niet gereageerd maar de bedoeling was om die deze week te bestellen. Het zal 2-3 maanden duren dus dan kan er van de zomer wel een mooie groepsfoto gemaakt worden :).

Liquid_Metal
26 mei 2011, 10:30
Nog drie weken en dan mag ik weer naar huis. Door zo lang met 1 gitaar en alleen Guitar Rig spelen kom je best wel tot bezinning.
Het rack zoals ik nu heb (handjevol pedalen, ENGL SE en G-Major 2) geeft me eigenlijk alle sounds die ik wil (clean, crunch, overdrive en leadsounds uit de SE, chorus, flanger, rotary, delay en volume uit de G-Major 2, pedalen voor compressie, phasing en octaving). De wah (Dunlop JH-1) werkt nog niet helemaal lekker dus die wil ik vervangen voor een Prostage Remote Wah Wah, maar alle overige toevoegen waar ik het over heb gehad (draadloos, racktuner, racktray, TC M-2000, Roland SDX-330) zijn leuk, maar niet nodig voor de sound die ik nodig heb.
Op dit moment hoop ik dus dat ik mijn rack een poosje kan houden zoals het is (muv de wah) en ik ben van plan pas te gaan upgraden als het beter gaat met de band. Misschien moet ik mezelf gewoon aan banden leggen: in 2011 mag er behalve de wah niets meer aan het rack veranderd worden. Het klinkt allemaal prima en er gaat altijd weer veel geld en tijd zitten in het verleggen van kabels en toestellen.

Echter, mijn compressor doet sinds de installatie van de Nobels mixer met Memory Toy en POG een beetje vreemd. Hij wil een buffer hebben en als ik 'm na de POG zet (=gebufferd) werkt het prima. Maar: mijn GCX heeft ook een buffer en die zit ervoor.
Volgens mij ben ik dit probleem tegengekomen toen ik de mixer in mijn rack plaatste. Setup:
Wah->GCX->Compressor->SE->split droog en wet (wet is Memory Toy+POG parallel)->G-Major 2.

De parallelle Memory Toy en POG zorgen voor een shimmer sound, maar die is niet helemaal overtuigend. Ik twijfel nog om die eruit te halen, maar da's dan weer in strijd met het 'aan banden leggen'.

muziekschuur
26 mei 2011, 11:27
Kabeltjes goed? Als er een afschermingsdraadje rondzweeft in de stekker kun je van die rare fratsen krijgen....

Liquid_Metal
26 mei 2011, 11:43
Kabeltjes goed? Als er een afschermingsdraadje rondzweeft in de stekker kun je van die rare fratsen krijgen....

Ik realiseer me nu dat ik niet vertelde WAT er aan de hand is :P: het volume van het effect is enorm laag, terwijl het volume als ik 'm bypass gewoon normaal is. Maar nogmaals, ik ben niet thuis en het is al een tijd geleden dus ik weet niet precies hoe de routing is en wat ik allemaal al getest heb.

Liquid_Metal
26 mei 2011, 14:09
Ik ben zojuist bij de muziekwinkel in Kopenhagen geweest (genaamd "Aage") omdat ik dacht een leuk pedaaltje mee te kunnen nemen als souvenir. Maar er was helemaal niets dat me aansprak en waar ik het nut van inzag.
Conclusie: ik heb alle effecten die ik nodig heb en zou alleen nieuwe dingen hoeven kopen als ik deze effecten wil vervangen/verbeteren. Het Shimmer-verhaal is echter nog niet afgelopen, maar ik twijfel wel of ik dat zal wegdoen. Zoveel gebruik ik het niet.

Ik heb ook de TC Electronic Vortex geprobeerd, maar daar was ik niet zo weg van. Ik zal een stukje posten in het TC-topic.

etemm
26 mei 2011, 19:09
Nog drie weken en dan mag ik weer naar huis. Het rack zoals ik nu heb (handjevol pedalen, ENGL SE en G-Major 2) geeft me eigenlijk alle sounds die ik wil (clean, crunch, overdrive en leadsounds uit de SE, chorus, flanger, rotary, delay en volume uit de G-Major 2.... Misschien moet ik mezelf gewoon aan banden leggen: in 2011 mag er behalve de wah niets meer aan het rack veranderd worden. Het klinkt allemaal prima en er gaat altijd weer veel geld en tijd zitten in het verleggen van kabels en toestellen.


Ik herken het wel een beetje haha, uiteindelijk ben je tevreden over de sound die je hebt en toch blijft het kriebelen om te blijven upgraden.
Ik loop ook al een tijdje met idee rond om mijn rack weer te verkopen en weer iets anders te kopen, maar eigenlijk ben ik heel blij met de sound die ik nu heb, van de ene kant wil ik weer back-to-basic en weer een nieuwe set opbouwen, van de andere kant de huidige set verder upgraden. Uiteindelijk ben je nooit helemaal klaar...:???:

Liquid_Metal
28 mei 2011, 17:24
Ik herken het wel een beetje haha, uiteindelijk ben je tevreden over de sound die je hebt en toch blijft het kriebelen om te blijven upgraden.
Ik loop ook al een tijdje met idee rond om mijn rack weer te verkopen en weer iets anders te kopen, maar eigenlijk ben ik heel blij met de sound die ik nu heb, van de ene kant wil ik weer back-to-basic en weer een nieuwe set opbouwen, van de andere kant de huidige set verder upgraden. Uiteindelijk ben je nooit helemaal klaar...:???:

Het voelt een beetje ongeoorloofd om te upgraden. Tuurlijk heb ik er het geld voor en het is leuk, maar dit rack heeft weinig optredens meegemaakt en er is niet direct iets dat ik mis. Ik denk dat ik m'n setup een klein beetje ga aanpassen als ik m'n wah heb door de mixer en Memory Toy eruit te halen en de POG serieel te zetten. De keten wordt dan:
Rack1: GCX Front>Rear(makkelijk aan de voorkant in te prikken, met een buffer)->Wah->Loop1(phaser)->Loop2(compressor)->Preamp->Loop3(POG)->Rack2 (alleen de G-Major2 en powerconditioner, daar komt misschien een 2HE racktray bij)->Rack3 (poweramp)

Tuner, wireless en andere effecten kunnen later nog komen. Uiteraard weer wat gerotzooi met kabels, maar dat moet lukken. Theoretisch zou ik ook terug kunnen gaan naar 2 racks als ik geen racktray aanschaf want ik heb 10HE units (racks 6+4):

http://c1.ac-images.myspacecdn.com/images02/121/l_cb5756f4d2ca4d999d99e55d11fb3ae8.jpg

Tankman
28 mei 2011, 23:25
Wat gebruik je nu eigenlijk als tuner?

Liquid_Metal
28 mei 2011, 23:38
Wat gebruik je nu eigenlijk als tuner?

G-Major 2.

caliban
29 mei 2011, 23:20
Luxeprobleem, zalig!!

Liquid_Metal
30 mei 2011, 09:04
Luxeprobleem, zalig!!

Daar worden we inderdaad erg blij van :). Alleen als het eenmaal 'af' is blijft het kriebelen. Ik vind dat ik dat gevoel echt moet onderdrukken want het heeft weinig functie. Dus Wah erin, rackdrawer erin (2 HE voor snaren, plectra, olie, gereedschap, etc.), Nobels mixer en Memory Toy eruit (de shimmer is leuk maar ik gebruik het bijna nooit. Ik kan wel leven zonder).
Als ik echt weer wil shimmeren kan ik de Behringer RV-600 kopen en mono serieel net na de preamp neerzetten (kost me maar een paar kabeltjes extra en is vrij snel gepiept).
Zoals ik al eerder zei: het hele gedoe over extra modulatie-apparaat en delay-toestel is best leuk, maar het is misschien over-complex en op dit moment uberhaupt niet nodig. Wanneer ik weer wat meer gigs heb mag ik er van mezelf naar gaan kijken, net als bv wireless (tenzij ik er bij toeval op stuit en helemaal overdonderd wordt door de kwaliteit).
Een tuner zou in het bovenste rack geplaatst kunnen worden dus omdat dat niet teveel gedoe is zou dat kunnen. Maar ook hier: de noodzaak is laag.

Van Dattum
30 mei 2011, 11:34
Even een kleine topic-kaping....
Zo'n Prostage wah... is dat gewoon een kwestie van met je preset de goede cc meesturen en via het expressiepedaal van een FCB1010 wah'en? Even simpel gesteld?
En zijn die dingen ook in Nederland via een winkel te krijgen? Ik heb alleen adressen in Duitsland gevonden...

Liquid_Metal
30 mei 2011, 11:56
Even een kleine topic-kaping....
Zo'n Prostage wah... is dat gewoon een kwestie van met je preset de goede cc meesturen en via het expressiepedaal van een FCB1010 wah'en? Even simpel gesteld?
En zijn die dingen ook in Nederland via een winkel te krijgen? Ik heb alleen adressen in Duitsland gevonden...

Er is een gast in Belgie die ze ook verkoopt en goedkoper dan de Duitse winkels (255 euro oid). Op dit forum heet hij Baco.
De Prostage wah heeft presets die je met PCs kunt veranderen. Met CCs zou je 'm aan/uit kunnen zetten (zogenoemde bypass) en de parameters (wah/volume) aansturen.
Ik heb zojuist van Lukas gehoord dat 'ie alleen te editten is met de XTMPro en zijn editor-software reageert alleen hierop. Volgens de manual kun je ook 'gewone' MIDI gebruiken via sequencer software, maar dat ziet er vrij beperkt uit. Ik weet niet of ik daar genoeg aan heb en ik zit niet te wachten op een toestel dat ik niet kan editten (of 150 euro extra uit moet geven voor een editor die ik verder niet nodig heb).

Van Dattum
30 mei 2011, 15:20
Dus wat ik stelde in mijn eerder post klopt wel zo'n beetje...? Daar gaat het mij namelijk om. Ik wil gewoon een behoorlijke "klassieke" wah die ik in een MIDI setup kan integreren zonder dat er meterslange audiokabels heen en weer gaan.... Dus als ie aan en uit gaat met het sturen van een cc binnen een preset, is dat voor mij voldoende.
Bedankt voor de Belgische connectie!

Liquid_Metal
30 mei 2011, 15:50
Ja dat kan. Deze wah heeft ook een mooie functie waarmee je 'm aan kan zetten met dezelfde CC als waar je het expressiepedaal mee bedient, en een tijd kan instellen waarna 'ie uitgaat. Dan hoef je dus geen extra knop in te drukken maar gaat de wah aan door het intrappen van het pedaal.
Da's voor mij een belangrijke reden om deze wah te willen, maar ik twijfel nu dus een beetje.

Van Dattum
31 mei 2011, 15:20
Cool.... Dat is het overwegen waard...:cooler:

Johannes
31 mei 2011, 16:33
Ja dat kan. Deze wah heeft ook een mooie functie waarmee je 'm aan kan zetten met dezelfde CC als waar je het expressiepedaal mee bedient, en een tijd kan instellen waarna 'ie uitgaat. Dan hoef je dus geen extra knop in te drukken maar gaat de wah aan door het intrappen van het pedaal.
Da's voor mij een belangrijke reden om deze wah te willen, maar ik twijfel nu dus een beetje.

Dat lijkt me een handige feature....maar. Als je Expressie pedaal (onder invloed van trilling van dreunende bassen of een rammelend podium) per ongeluk een tandje verspringt, dan staat opeens je wah aan.

Liquid_Metal
31 mei 2011, 18:34
Dat lijkt me een handige feature....maar. Als je Expressie pedaal (onder invloed van trilling van dreunende bassen of een rammelend podium) per ongeluk een tandje verspringt, dan staat opeens je wah aan.

Zou kunnen, ik weet niet hoe vaak dat in de realiteit gebeurt (en hoe gevoelig mijn/een expressiepedaal is).


@ Van Dattum: ik heb wat gemaild met Lukas van Prostage (onwijs sympathieke kerel) en de Wah is te editten met MIDI sequencer software. Het is wat ingewikkelder dan met de XTMPro, maar je kunt alles editten met PCs, CCs en Sysex-bestanden. Voor mij dus nog steeds een reden om ervoor te gaan.

Liquid_Metal
6 juni 2011, 10:36
Nog even een (zinloze) update:

woensdag 15 juni ga ik naar huis (da's volgende week) en afgezien van het feit dat ik heel veel tijd bij mijn vriendin wil/ga zijn heb ik veel tijd om gitaar te gaan spelen. Over ruim een maandje komt mijn epische gitaar dus dan is het helemaal feest, maar aanvankelijk ga ik gewoon eens lekker spelen.
Er waren geen dingen die ik miste in sound of mogelijkheden (behalve de aansturing van de wah) maar het is lastig om dat met thuis spelen te bepalen (live moet het veel preciezer).
Het plan van een poosje terug staat nog steeds maar er is geen haast bij.

Ik zoek ook een nieuwe mogelijkheid om geld kwijt te kunnen: de eerste optie is aanschaf van een modeller die ik tijdens huidige repetities kan gebruiken en het lijkt erop dat we doorgaan met deze manier van repeteren (elektronisch drumstel, alles in de mixer en via headset/IEM). Tweede optie is het knutselen van een pedalboard en aanschaf van een mooie top voor thuis, zodat het rack mijn live rig wordt, in een toekomstige studio kan staan en eventueel nu (met cab sim) bij de repetities gebruikt kan worden.

Voor- en nadelen eerste optie: mooie backup voor live (die niet nodig is want we spelen nauwelijks live), maar niet zinvol meer als we een echte repetitieruimte vinden (daar lijkt het niet op).
Voor- en nadelen tweede optie: voelt echter en kan perfect thuis, live en in repetitieruimte gebruikt worden, maar niet dezelfde sound als het rack dus minder geschikt voor opnames (die maak ik thuis met m'n rack). Ik zou wel hetzelfde cabinet kunnen gebruiken.

Liquid_Metal
23 juni 2011, 10:01
Ik heb weer eens wat zitten brainstormen en het gaat nu een heel andere kant op. Ik ga de eerste stap van het weekend gewoon even proberen :). Hier is het plan:

- Rack zonder poweramp en cabinet gaat naar de repetitieruimte en gebruik ik met ENGL PRO 412 impulse response voor repetities. Zo heb ik nagenoeg dezelfde sound als live en, misschien belangrijker, exact dezelfde aansturing. Zo hoef ik niet om te schakelen en kan het aansturen een tweede natuur worden.
- Thuis gebruik ik de poweramp en speakerkast en schaf ik een preamp en losse pedalen aan. Er zijn al een aantal pedalen die ik niet in mijn rack gebruik, zoals tubescreamer en, binnenkort, wah (want er komt een Prostage Wah). Voorlopig zou ik de preamp van mijn Peavey Backstage Plus (35 watt transistor) op de poweramp aan kunnen sluiten en bijvoorbeeld een leuk distortionpedaal kopen.
- Bij repetities in het herriehok (dat moeten we per keer huren en is niet handig te bereiken) neem ik mijn (nog te maken) pedalboard mee zodat ik toch wat flexibele sounds heb.

Ik zit vooralsnog te denken aan een ENGL E530 of Fireball (dan heb ik de poweramp niet nodig/kan ik niet gebruiken) en een chorus/flanger (dat wordt zeker de Strymon Orbit), delay (TC? Ik heb al een Memory Toy) en misschien phaser en compressor. Met een high gain amp is natuurlijk geen distortion pedaal nodig, maar zoals jullie horen ben ik lekker aan het brainstormen.
Zoals iedereen weet is het gewoon leuk om nieuwe gear te kopen en het is enorm praktisch om m'n rack af te maken (ombouwen kost zoveel gedoe en voegt vaak weinig toe). Het pedalboard spreek me ook erg aan omdat dat in het herriehok gebruikt kan worden.


Shimmer
Ik kwam er van de week achter dat gebruik van octaver (+1) en delay mij een resultaat geeft dat, hoewel het minder zweverig is dan shimmer, prima is voor mijn eisen. Ik ga dus de Memory Toy en Nobels mixer sowieso uit m'n rig halen als ik de nieuwe wah heb. Misschien wordt dat voorlopig de laatste grote update.

caliban
27 juni 2011, 21:34
Fireball kopen om enkel de preamp te gebruiken lijkt me wat gek. Dan zou ik eerder de poweramp ook op repetitie laten, en de Fireball gewoon helemaal gebruiken. E530 heeft als voordeel voor thuis die 1,5-watt-poweramp. De reden dat ik mijn e530 aan jou verkocht heb en een Fireball aangeschaft, zat hem in het 'af willen van rackgear'. Qua sound zijn ze beide aan elkaar gewaagd, hoewel ik me het geluid van een stock e530 niet goed meer kan inbeelden.

flaintlead
12 juli 2011, 19:45
Heey Liquid_Metal,

ik heb misschien nog een mooi alternatief voor een rack-wah.
Line6 heeft tegenwoordig de M serie (M5/M9 en M15).
De M5 heeft meer dan 100 pedalen aan boord en daar kun je er telkens 1 van gebruiken. Het leuke is, dat deze dus ook een x aantal wah's aan boord heeft.
Je kunt hem dan dus in je rack lade doen en in een loop van je GCX gooien.

Ik zat zelf ook een tijd lang aan de Prostage te denken, maar de M5 kan dus ook andere effecten doen, en blijkbaar doet hij dit ook erg goed.

Liquid_Metal
12 juli 2011, 19:59
Hey Flaint. Zulke dingen heb ik ook overwogen, maar dan zou de MPX G2 van Lexicon beter in mijn straatje passen. Ik wil 'm namelijk met de CC waarmee ik het effect bedien aan kunnen zetten (zonder dat 'ie ook weer uit gaat).
Bovendien zijn dat digitale wahs en de Prostage is analoog (maar digitaal/midi aangestuurd). Mijn Dunlop analoge wah bevalt mij heel erg, dus ik denk dat ik toch voor een Prostage ga.

Liquid_Metal
4 september 2011, 09:59
Ik heb me van de week, onafhankelijk van dit topic, enthousiast zitten maken voor de Line 6 M5. Ook als mogelijkheid om dit pedaal als wah te gebruiken. Ik denk dat ik toch tegen het gedoe met de aan/uit-knop ga zitten; aanzetten door het wah-pedaal te bewegen is nog steeds de briljantste zet.
Als ik daadwerkelijk voor de Prostage Wah ga is er natuurlijk nog de vraag waar de M5 anders voor te gebruiken is. Ik heb dedicated pedalen voor compressie, phasing en octaving en gebruik de G-Major 2 voor volume, modulatie (chorus, flanger, "rotary") en delay. Meer effecten gebruik ik niet en heb ik ook niet nodig.

Dit brengt me wel terug naar een oude issie: modulatie en delay in parallel. Ik ben er nagenoeg van overtuigd dat ik flanger en rotary (wat bij mij een chorus met hoge speed en lage depth is; wat briljant werkt) serieel wil houden. Daarbij het feit dat ik een goede volume-control wil hebben doet mij concluderen dat ik de G-Major 2 serieel moet houden om deze drie effecten te laten verzorgen. Ik ben nog steeds erg gecharmeerd van de kwaliteit van de GM2 dus daar hoef ik niets aan te doen.
Ik heb begrepen dat de Roland SDX-330 de briljantste modulatie geeft dus dat zou een optie voor chorus zijn. Die zou ik dan parallel zetten met daar achter een delay unit. Ik gebruik steeds dezelfde soort delay (dual delay met de gulden snede-ratio tussen de twee delays) maar met verschillende tijden per patch. Moet dus MIDI-schakelbaar zijn.
Ik ben ook nog steeds wel gecharmeerd van de Lexicon MX serie. De 300 zou voor mij waarschijnlijk genoeg doen; misschien kan de MX-200 al genoeg.


Een heel andere optie zou simpeler zijn: geen gesodemieter met serieel/parallel maar gewoon de G-Major 2 serieel houden. Het werkt en klinkt allemaal prima. Live valt veel detail weg en bovendien speel ik toch weinig live.
Ik ben nog wel van plan om de Prostage Wah te halen en heb interesse in de M5 (als gearslut, niet vanwege praktisch nut).

Liquid_Metal
4 september 2011, 11:06
Natuurlijk is ook de vorige post een hoop gespeculeer maar het volgende schoot me opeens te binnen:

De beste chorus die ik ooit gehoord heb is de Strymon Orbit.

Ik was aanvankelijk van plan om een klein pedalboardje te maken (phaser, compressor, wah, flanger/chorus, volumepedaal) en m'n rack bij repetities te gebruiken (maar zonder poweramp en cabinet maar met Cabinet IR) zodat ik het boardje met simpele versterker (bijvoorbeeld een ENGL Fireball of E530) thuis kan gebruiken en mee zou kunnen nemen naar het herriehok waar we af en toe repeteren (en waar crappy versterkers staan, zonder effecten).
Maar de Strymon zou natuurlijk ook in m'n rack kunnen en dan zou ik bijvoorbeeld het volgende kunnen doen:

- Prostage Remote Wah Wah.
- Strymon Orbit parallel (mono in stereo out, direct na de poweramp).
- G-Major 2 serieel voor volume, flanger en rotary.
- Lexicon MX200/300, Roland SDE-330 of iets anders leuks parallel voor de delays.

De reden dat een pedalboard logisch is, is omdat ik al een aantal pedalen over heb (wah en delay). Een andere optie zou een modeller zijn, die ik gebruik bij de repetities (Line6 POD XT, Eleven, en met de nieuwe Axe is een Axe-FX Standard misschien zelfs te overwegen). Dat zou prima (misschien zelfs perfect) zijn voor de repetities, maar dan heb ik geen logische oplossing voor de (veel te schaarse) sessies in het herriehok.

Nogmaals, ik ben er nog niet uit en lekker aan het speculeren. Er zijn drie rigs die ik kan gebruiken (volledig rack; simpele amp met pedalboard, modeller) en op dit moment zie ik een (voor mij) briljante oplossing:

- Modeller (mag simpel zijn) voor de repetities. Die kan daar blijven staan en zal met een leuk pedalboard voor alle amps en effecten zorgen bij de repetitie.
- Full Rack thuis. Dat wil zeggen dat ik dit rack optimaliseer en wellicht dus de Strymon aanschaf als dat de vetste chorus is.
- Pedalboard voor herriehok, maar een deel van de pedalen (zoals phaser, compressor en de Strymon) haal ik uit mijn rack. Gebruik van dit pedalboard zal heel zelden zijn en het verplaatsen van pedalen is dan geen enkel probleem.

Met deze setup heb ik mijn Big Rack altijd thuis zodat ik het vaak kan gebruiken. Ik zie mijn rack als ultieme machine en die bouw ik het liefst volledig uit.

tommus42
4 september 2011, 11:46
......Met deze setup heb ik mijn Big Rack altijd thuis zodat ik het vaak kan gebruiken. Ik zie mijn rack als ultieme machine en die bouw ik het liefst volledig uit.

Leuk, zover als jij 'm hebt zou ik hem in ere houden. Ik heb mijn (budget, wel volledig buizen) rackje ontmanteld en gedeeltelijk verpatst. Als Behringer ofzo nogeens met 1HE switcher/looper/parallelmixer komt, start ik misschien weer eens. Nu ben ik erg tevreden met een 2x12 combo plus extensie-cabinet.
Een apparatjek dat ik niet weg doe is een exciter, analoog dry-pad, en 3 banden, met surround, dat laatste is niet zo interessant als het lijkt, maar die middenband is voor leads erg interessant. Kost niet veel (wel 1HE:)), maar volgens mij voor het zwaardere genre erg prettig.

Liquid_Metal
4 september 2011, 14:13
Leuk, zover als jij 'm hebt zou ik hem in ere houden. Ik heb mijn (budget, wel volledig buizen) rackje ontmanteld en gedeeltelijk verpatst. Als Behringer ofzo nogeens met 1HE switcher/looper/parallelmixer komt, start ik misschien weer eens. Nu ben ik erg tevreden met een 2x12 combo plus extensie-cabinet.
Een apparatjek dat ik niet weg doe is een exciter, analoog dry-pad, en 3 banden, met surround, dat laatste is niet zo interessant als het lijkt, maar die middenband is voor leads erg interessant. Kost niet veel (wel 1HE:)), maar volgens mij voor het zwaardere genre erg prettig.

Ik heb geen ervaring met exciters maar als het werkt zoals ik denk (ruis wordt omgezet in harmonische tonen) is het wel briljant.
Doet me wel denken aan een ander stukje gear dat ik interessant vind: de ISP Decimator. Maar ook daarmee de vraag hoe nuttig dat voor mij is.

Ik ben lekker aan het kijken naar modellers en toen ik zocht naar de Line 6 HD serie kwam ik voornamelijk tegen dat deze niet overeind blijft i.v.m. de Axe-FX. Logisch want de laatste is 4x zo duur.
Maar ik vraag me wel af hoeveel er in mijn sound verbetert (ik gebruik nu Guitar Rig 4 bij repetities) als ik een non-Axe aanschaf. Waarschijnlijk win ik stabiliteit en snelheid (met schakelen) maar GR4 klinkt al best aardig (maar niet goed genoeg meer).

tommus42
4 september 2011, 19:58
Speel je bij repetities over de zanginstallatie oid? Praktische oplossing. Weinig verstand van modelers, maar de elevenrack oid was toch een redelijk serieuze tegenhanger van de axe?
Een exciter werkt idd met harmonischen. Volgens mij resoneert er een ondertoon van bijvoorbeeld 120Hz, waardoor 120Hz versterkt wordt, zonder dat die frequentie actief 'gefilterd' wordt. Zo heb ik het begrepen, je kunt er iig een erg strakke bas mee maken.

Liquid_Metal
4 september 2011, 22:07
Bij de repetities spelen we via headset. Alle signalen gaan een USB-interface in, worden daar per persoon gemixt en komen daarna op headset.

GAS heeft toegeslagen en ik heb zojuist voor 150 euro een Boss GT-6 opgehaald. Ik heb ooit een GT-8 gehad en vooral de controls vond ik errug fijn. De overdriven sounds wat minder maar ik heb nu veel meer tweak-ervaring. Ik ga 'm op headset instellen en kijken wat het wordt.

Het rackplan is om voorlopig alleen een Prostage Wah en een 2 HE drawer te kopen. Alle andere meuk kan later wel komen, als ik wat meer doe met m'n rack dan alleen thuis spelen :P.

Liquid_Metal
6 september 2011, 17:40
Ik heb al een tijdje een EHX Memory Toy Nano liggen en nu ik deze met modulatie aan eens vergelijk met chorus+delay van de G-Major 2 moet ik zeggen dat ik die van de Toy wel héél erg lekker vind. Hoewel dit analoge wel wat over the top is, is de chorus van de GM2 is me misschien toch veel te kil en steriel.

tommus42
6 september 2011, 19:41
De lush chorus op een G-sharp vind ik wel aardig, maar ik hou niet zo van chorus. De flange vind ik heerlijk (geen jetflanger).

DemolitionColorScheme
6 september 2011, 20:06
een ander stukje gear dat ik interessant vind: de ISP Decimator. Maar ook daarmee de vraag hoe nuttig dat voor mij is.
Niet. Niet als je multi-FX units gebruikt zoals GR4 and such. Het is een gate. Elke fatsoenlijke multi-FX / programma / modeler heeft wel een gate.

Je swapt vaak van gear, is het niet? Ik snap, persoonlijk, ook niet waarom je nu een GT-6 hebt aangeschaft. Is dit als vervanging voor GR4 of gewoon om eens te proberen?

Ik zie ook 'non-Axe-Fx'? Wat is het probleem exact? De prijs? Als je die GT-6 verkoopt, die losse pedaaltjes die je al wilde verkopen en nog wat doorspaart / andere dingen verkoopt, dan kom je zo bij een tweedehands Standard - desnoods een tweedehands ULTRA. Zo gek duur zijn ze niet. Ik heb ook met GR gespeeld, maar het is echt niks in vergelijking tot de Axe. GR speelt het nog wel redelijk klaar met clean sounds, maar gain? Nee, absoluut niet.

Ik weet niet exact waarom je geen Axe wilt? (Ik heb niet zo'n zin om heel dit topic door te lezen, to be honest)

DemolitionColorScheme
6 september 2011, 20:08
Ik heb al een tijdje een EHX Memory Toy Nano liggen en nu ik deze met modulatie aan eens vergelijk met chorus+delay van de G-Major 2 moet ik zeggen dat ik die van de Toy wel héél erg lekker vind. Hoewel dit analoge wel wat over the top is, is de chorus van de GM2 is me misschien toch veel te kil en steriel.
Ik ken de GM2 niet echt compleet, maar bij m'n G-System kan ik ook de filter van het modulatie-blok aanpassen. Als dat kan, probeer de highcut eens.

tommus42
6 september 2011, 21:13
......Ik heb ook met GR gespeeld, maar het is echt niks in vergelijking tot de Axe. GR speelt het nog wel redelijk klaar met clean sounds, maar gain? Nee, absoluut niet......

De axe klinkt vast beter, maar als je effect met mate gebruikt is het effect op zich belangrijker dan de kwaliteit ervan. Heeft de GM2 ook een jet-flanger? Ben ik op zoek naar namelijk, zal wel weer bij behringer uitkomen:D.

Liquid_Metal
6 september 2011, 21:49
Niet. Niet als je multi-FX units gebruikt zoals GR4 and such. Het is een gate. Elke fatsoenlijke multi-FX / programma / modeler heeft wel een gate.

Je swapt vaak van gear, is het niet? Ik snap, persoonlijk, ook niet waarom je nu een GT-6 hebt aangeschaft. Is dit als vervanging voor GR4 of gewoon om eens te proberen?

Ik zie ook 'non-Axe-Fx'? Wat is het probleem exact? De prijs? Als je die GT-6 verkoopt, die losse pedaaltjes die je al wilde verkopen en nog wat doorspaart / andere dingen verkoopt, dan kom je zo bij een tweedehands Standard - desnoods een tweedehands ULTRA. Zo gek duur zijn ze niet. Ik heb ook met GR gespeeld, maar het is echt niks in vergelijking tot de Axe. GR speelt het nog wel redelijk klaar met clean sounds, maar gain? Nee, absoluut niet.

Ik weet niet exact waarom je geen Axe wilt? (Ik heb niet zo'n zin om heel dit topic door te lezen, to be honest)

Voor zover ik weet werkt de Decimator echt anders dan conventionele gates en dus zou het wel een toevoeging kunnen zijn.

Nee ik wissel niet vaak van gear, ik ben nog niet klaar met opbouwen. Mijn basis heb ik gevonden (ENGL SE met ENGL speakerkast) en die blijft zo. Qua effecten ben ik nog niet helemaal klaar.
Ik heb de GT-6 gekocht als vervanging van GR4. Het zal niet veel beter zijn maar qua besturing en slepen is het wel heel erg fijn. En ik kan 'm voor minstens dezelfde prijs weer verkopen als ik dat zou willen.
Een Axe-FX Standard is inderdaad te duur. Verder lijkt het me best leuk om te hebben, maar dat zou dan i.p.v. de GT-6 zijn, want ik zou 'm alleen op repetitie gebruiken. Daar vind ik deze prijs niet voor geoorloofd. Simpel.


Ik ken de GM2 niet echt compleet, maar bij m'n G-System kan ik ook de filter van het modulatie-blok aanpassen. Als dat kan, probeer de highcut eens.

Ik gebruik low en high cut, maar daar wordt het niet warmer van. Wel doffer.


De axe klinkt vast beter, maar als je effect met mate gebruikt is het effect op zich belangrijker dan de kwaliteit ervan. Heeft de GM2 ook een jet-flanger? Ben ik op zoek naar namelijk, zal wel weer bij behringer uitkomen:D.

De GM2 heeft een, naar mijn mening, behoorlijk lekkere flanger. Wederom de steriliteit van TC, maar enorm goed instelbaar.

Liquid_Metal
6 september 2011, 21:50
Overigens, wie weet komt er nog wel een Axe-FX Standard hoor. Ik krijg vast snel genoeg van de GT-6 en een Axe lijkt me voor dat doeleinde wel geinig. M'n volledige rack zal 'ie niet snel vervangen.

DemolitionColorScheme
6 september 2011, 22:17
Voor zover ik weet werkt de Decimator echt anders dan conventionele gates en dus zou het wel een toevoeging kunnen zijn.
Het is een gate, dat is alles, really. Ik heb dat ding ook gehad en het is niets speciaals. Als ik een gate kan krijgen met treshold, ratio, attack en release controls of eentje met alleen 1 threshold knop, dan weet ik toch wel welke ik uiteindelijk ga gebruiken.


Nee ik wissel niet vaak van gear, ik ben nog niet klaar met opbouwen. Mijn basis heb ik gevonden (ENGL SE met ENGL speakerkast) en die blijft zo. Qua effecten ben ik nog niet helemaal klaar.
Ik heb de GT-6 gekocht als vervanging van GR4. Het zal niet veel beter zijn maar qua besturing en slepen is het wel heel erg fijn. En ik kan 'm voor minstens dezelfde prijs weer verkopen als ik dat zou willen.
Een Axe-FX Standard is inderdaad te duur. Verder lijkt het me best leuk om te hebben, maar dat zou dan i.p.v. de GT-6 zijn, want ik zou 'm alleen op repetitie gebruiken. Daar vind ik deze prijs niet voor geoorloofd. Simpel.
Okay, I see. Overigens, dat repeteren, is dat voor dezelfde band / act als waarvoor je die ENGL setup gebruikt? Zo ja, dan zie ik daar niet echt de logica van in. Als je optreed en repeteerd, dan wil je je geluid ook afstellen op het geluid wat je op het podium gaat gebruiken. Het lijkt me onconsistent om voor het repeteren een hele andere setup te gebruiken, voor dezelfde act, that is.


Ik gebruik low en high cut, maar daar wordt het niet warmer van. Wel doffer.
Kun je je delay-blok door je modulatie-blok halen? Zo ja, dan heb je dus dubbel zoveel filters om mee te werken en kun je dus ook daadwerkelijk gemoduleerde delays krijgen (nou ja, er zit dan geen LFO op de delay zoals bij de meeste analoge delays, maar je krijgt wel een vorm van gemoduleerde delay).

Liquid_Metal
6 september 2011, 22:37
Het is een gate, dat is alles, really. Ik heb dat ding ook gehad en het is niets speciaals. Als ik een gate kan krijgen met treshold, ratio, attack en release controls of eentje met alleen 1 threshold knop, dan weet ik toch wel welke ik uiteindelijk ga gebruiken.

Als dat echt alles is, dan is de gate uit mijn E570 inderdaad prima. Maar het verhaal er omheen (analyseren van het geluid uit de gitaar (pregain) en gebruik postgain enzo) klinkt interessant.


Okay, I see. Overigens, dat repeteren, is dat voor dezelfde band / act als waarvoor je die ENGL setup gebruikt? Zo ja, dan zie ik daar niet echt de logica van in. Als je optreed en repeteerd, dan wil je je geluid ook afstellen op het geluid wat je op het podium gaat gebruiken. Het lijkt me onconsistent om voor het repeteren een hele andere setup te gebruiken, voor dezelfde act, that is.[QUOTE]

We repeteren bij de bassist thuis met elektronisch drumstel en alles via de headset. Alle instrumenten gaan een M-Audio Fast Track Pro in en kunnen dan direct opgenomen worden. Er staat dus geen amp te loeien en daarom is m'n rack daar ongeschikt. Gebruiken met IR zou kunnen maar da's de moeite niet (en nog steeds niet "the real thing").

[QUOTE]Kun je je delay-blok door je modulatie-blok halen? Zo ja, dan heb je dus dubbel zoveel filters om mee te werken en kun je dus ook daadwerkelijk gemoduleerde delays krijgen (nou ja, er zit dan geen LFO op de delay zoals bij de meeste analoge delays, maar je krijgt wel een vorm van gemoduleerde delay).

Andersom kan wel. Je kunt de delay moduleren. Maar waarom zou dat me brengen wat ik wil?

caliban
7 september 2011, 12:27
Ik heb nog niet zo lang een M9, en ik ben daar heeeel erg tevreden van. Top vijf beste gear ooit gekocht denk ik... En daar zit ook een deftige gate op.

DemolitionColorScheme
7 september 2011, 15:36
Als dat echt alles is, dan is de gate uit mijn E570 inderdaad prima. Maar het verhaal er omheen (analyseren van het geluid uit de gitaar (pregain) en gebruik postgain enzo) klinkt interessant.
Marketing. Het is gewoon een gate. Nothing special.


We repeteren bij de bassist thuis met elektronisch drumstel en alles via de headset. Alle instrumenten gaan een M-Audio Fast Track Pro in en kunnen dan direct opgenomen worden. Er staat dus geen amp te loeien en daarom is m'n rack daar ongeschikt. Gebruiken met IR zou kunnen maar da's de moeite niet (en nog steeds niet "the real thing").
I see. Als dat de enige optie is en jullie daarom ook niet een repetitieruimte afhuren, dan snap ik dat ook wel.



Andersom kan wel. Je kunt de delay moduleren. Maar waarom zou dat me brengen wat ik wil?
Ik dacht dat je het had over het nabootsen / het dicht in de buurt komen van je Memory Toy en dat je dat niet helemaal lukte omdat je je chorus te bright vondt?

Andersom? De delay moduleren? Dus je hebt bij de GM2 een aparte LFO in de delay-sectie? Zo ja, dan is dat cool! Dat kun je met de Axe-Fx ook doen en dat is iets wat gewoon erg prettig is.

Anyways, dat geeft dus wèl wat je wilt. Je Memory Toy is een gemoduleerde delay dmv. een LFO. Als je in je GM2 de delay en modulatie kunt combineren (dus alleen modulatie OP de delay), dan kun je met de filters in het modulatie-blok dus ook je delay kleuren. Je hebt dan geen èchte gemoduleerde delay, maar het geeft weinig verschil èn is bruikbaarder dan de meeste delays met een LFO voor de modulatie (erg onhandig!)
Bij m'n G-System combineer ik de delay en mod sectie en dat is iets wat ik doe om delays nadrukkelijk donkerder te maken met de modulatie sectie en de delays wat helderder te houden in de delay sectie zelf. Op deze manier kun je de filters van je delay met die van je modulatie combineren en heb je dus dubbel zoveel filters waarmee je kunt werken om je delay te shapen.

Liquid_Metal
7 september 2011, 17:49
Marketing. Het is gewoon een gate. Nothing special.

Lol. Ik gebruik de gate uit mijn preamp en die werkt prima. Ik heb thuis gewoon een geaard stopcontact en ben niet zo'n fan van veel gain, dus ik heb weinig last van brom, buzz en ruis.


I see. Als dat de enige optie is en jullie daarom ook niet een repetitieruimte afhuren, dan snap ik dat ook wel.

Wellicht komt 'ie ooit hoor, maar ik zie dit repeteren toch niet als definitieve oplossing. Als we een goede oefenruimte hebben ga ik weer met mijn rack spelen en daarom lijkt een grote investering zoals een Axe-FX me nu niet zo verstandig: ik zit nog niet in de mindset om definitief voor modelling te gaan.
Maar als we lang zo blijven repeteren en de Axe mij beduidend blijer maakt in de bandmix, is het een optie. Ik heb laatst m'n rack tegenover Guitar Rig 4 gehad en natuurlijk hoor je verschil, maar op headset blijft er in bandformatie weinig van over. Te weinig om het rack te gebruiken. (overigens was dat met een Cab Impulse Response)


Ik dacht dat je het had over het nabootsen / het dicht in de buurt komen van je Memory Toy en dat je dat niet helemaal lukte omdat je je chorus te bright vondt?

Dat was niet helemaal de bedoeling. Ik wilde mijn GM2 vergelijken met een analoge chorus maar omdat ik die niet heb deed ik het met de Toy met modulatie aan. Het is nooit m'n bedoeling geweest om een delay met modulatie te maken, maar dat kan inderdaad wel met de GM2.


Andersom? De delay moduleren? Dus je hebt bij de GM2 een aparte LFO in de delay-sectie? Zo ja, dan is dat cool! Dat kun je met de Axe-Fx ook doen en dat is iets wat gewoon erg prettig is.

Anyways, dat geeft dus wèl wat je wilt. Je Memory Toy is een gemoduleerde delay dmv. een LFO. Als je in je GM2 de delay en modulatie kunt combineren (dus alleen modulatie OP de delay), dan kun je met de filters in het modulatie-blok dus ook je delay kleuren. Je hebt dan geen èchte gemoduleerde delay, maar het geeft weinig verschil èn is bruikbaarder dan de meeste delays met een LFO voor de modulatie (erg onhandig!)
Bij m'n G-System combineer ik de delay en mod sectie en dat is iets wat ik doe om delays nadrukkelijk donkerder te maken met de modulatie sectie en de delays wat helderder te houden in de delay sectie zelf. Op deze manier kun je de filters van je delay met die van je modulatie combineren en heb je dus dubbel zoveel filters waarmee je kunt werken om je delay te shapen.

Bij de GM2 kun je verschillende routings selecteren: serial, parallel, semi-parallel (waarbij alleen delay en reverb parallel staan) en serial2. Bij de laatste wordt het modulatieblok in de delay gestopt. Er is dus niet een extra blok maar je kunt alle modulatie-effecten (chorus, flanger, vibrato, etc.) in de delay gebruiken.

Ik denk dat ik morgen naar Nederland Muziek ga om alle aanwezige chorus pedaaltjes uit te proberen/AB-en. Wellicht neem ik zelfs m'n TC mee om direct te vergelijken. Ik ben heel benieuwd wat mijn mening is en wat voor chorus ik (op dit moment :soinnocent:) lekker vind.

DemolitionColorScheme
7 september 2011, 17:59
Bij de GM2 kun je verschillende routings selecteren: serial, parallel, semi-parallel (waarbij alleen delay en reverb parallel staan) en serial2. Bij de laatste wordt het modulatieblok in de delay gestopt. Er is dus niet een extra blok maar je kunt alle modulatie-effecten (chorus, flanger, vibrato, etc.) in de delay gebruiken.
Ja, dat hoef je mij niet te vertellen ... ;) Dat is dus exact hetzelfde als bij de G-System. Serial2, inderdaad. Je modulatie-blok wordt alleen niet in het delay blok gestopt, maar je haalt je delay door het modulatie blok - anders krijg je nogsteeds chorus met daar achter gewoon een delay.

Liquid_Metal
7 september 2011, 18:25
Ja, dat hoef je mij niet te vertellen ... ;) Dat is dus exact hetzelfde als bij de G-System. Serial2, inderdaad. Je modulatie-blok wordt alleen niet in het delay blok gestopt, maar je haalt je delay door het modulatie blok - anders krijg je nogsteeds chorus met daar achter gewoon een delay.

Als ik deze routing selecteer staat het blokje van de delay in de keten en het blokje van chorus eronder.
Het is natuurlijk maar een definitie maar ik zeg dat ik gelijk heb: de delay staat serieel en wordt gemoduleerd :seriousf:.

DemolitionColorScheme
7 september 2011, 19:47
Als ik deze routing selecteer staat het blokje van de delay in de keten en het blokje van chorus eronder.
Het is natuurlijk maar een definitie maar ik zeg dat ik gelijk heb: de delay staat serieel en wordt gemoduleerd :seriousf:.
... als de delay gemoduleerd wordt, dan gaat hij door een LFO heen, want betekent dat er een delay is en daarna een LFO:
Delay -> LFO (chorus/etc.)

Liquid_Metal
8 september 2011, 08:42
... als de delay gemoduleerd wordt, dan gaat hij door een LFO heen, want betekent dat er een delay is en daarna een LFO:
Delay -> LFO (chorus/etc.)

Als je het zo zegt ben ik het wel met je eens :).

Anyway, ik bedacht me dat ik natuurlijk ook de GT6 kan gebruiken als we in het herriehok gaan repeteren. Dan is een pedalboard niet nodig.
Maar stiekem lijkt het me wel leuk om een pedalboard te hebben en af en toe wat kekke pedaaltjes te kunnen kopen. En er zou niet gek veel extra moeten zijn behalve m'n rack. Daar heb ik phaser, compressor, octaver en expressiepedaal. De wah en analoge delay gaan eruit maar die heb ik dan alsnog over, alsmede een tubescreamer. Voor een pedalboard zou ik er een chorus bij willen (die ik wellicht ook voor m'n rack ga kopen), misschien een distortion (zit al op de amps daar). Niet zoveel meer dus.

Liquid_Metal
9 september 2011, 12:36
Zoals te zien is in dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?149058-Uitgebreide-chorus-tests-een-review) heb ik gisteren uitgebreid chorussen getest. Ik ben erover uit dat de G-Major 2 niet de chorus heeft die ik fijn vind: te hifi/helder/dun. Ik ben er nog niet over uit of ik een chorus ga kopen en, if so, welke en wanneer.

Toen ik bij Nederland Muziek was heb ik ook de Line 6 M5 geprobeerd en ik was aangenaam verrast door dit pedaal. Een poos geleden zocht ik een goede shimmer sound en dit pedaal heeft een echo die mij de sound zou kunnen geven die ik wil. Er zat ook een mooie chorus in (meer mijn smaak dan GM2) maar die bleef echt niet overeind tegenover mijn favoriet: de Red Witch Empress Chorus.
Er zijn nog geen plannen maar wel een ideetje: ik heb een EHX POG (octaver) en EHX Memory Toy (analoge delay) die vrij weinig gebruikt worden. Als deze twee verkocht worden zou ik de aanschaf van een M5 kunnen verwezenlijken (kan nu ook al, maar dit is handiger). Polyfone octaving gebruik ik bijna niet maar octaving kan ik ook wel uit de G-Major 2 halen. De analoge delay klinkt super maar ik gebruik 'm ook weinig omdat ik de delays uit de G-Major 2 gebruik. De volgende vraag zal zijn of ik tevreden blijf met de delays van de GM2 :P.

Liquid_Metal
12 september 2011, 17:01
Zojuist een Racktuner besteld bij Tools 4 Tone. Die moest er altijd nog komen en ze hadden nu een Korg BTR2. Meer dan voldoende voor mijn gebruik.

Het chorus-verhaal is wellicht over want ik heb, met de hulp van 12 pedalen van Dirk_Hendrik, een Ibanez CS-5 aangeschaft (voor 20 euro). Ik ga 'm nog vergelijken met de Red Witch, maar dan heb ik misschien de juiste chorus gevonden.

Dan wellicht op zoek naar een toffe rack delay (Roland SDE-330 anyone?) en ik moet ook wat meer info over de M5 opzoeken. Heb écht GAS voor dat ding.

Liquid_Metal
13 september 2011, 10:05
Omdat de POG verkocht is (en hopelijk vandaag de deur uit kan) en ik een choruspedaal heb besteld, heb ik het rack al enigzins aangepast:

Parallelle loop met POG en Memory Toy in de Nobels stereo mixer is omgetoverd naar 2 seriele postgain loops. In eerste loop zit nu de Ibanez CS5 chorus van Dirk_Hendrik; in de tweede loop zit de memory toy.

De Memory Toy staat ook in de verkoop maar het was makkelijker om een tweede seriele loop te maken. Ik bedenk vast wel een pedaaltje dat daarin kan (bijvoorbeeld een Line6 M5 of Behringer RV600).

DemolitionColorScheme
13 september 2011, 10:08
Dan wellicht op zoek naar een toffe rack delay (Roland SDE-330 anyone?) en ik moet ook wat meer info over de M5 opzoeken. Heb écht GAS voor dat ding.
Of Korg SDD-3000! ;) Of TC2290 ... haha.
Okay, belachelijke prijzen daargelaten, ik vind die oude Roland SDE units lekker. Zoek er eentje met MIDI en die ook handig presets kan opslaan, zoals de SDE-3000. De SDE series is een beetje de tegenhanger van de Korg SDD series.

tommus42
13 september 2011, 10:20
Deze (in de budget sfeer) vond ik ook erg prettig. Geen toestanden als reverse en dubbele delays, maar klinkt goed.
http://img7.imageshack.us/img7/4671/re8001.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/7/re8001.jpg/)

Liquid_Metal
13 september 2011, 10:20
Of Korg SDD-3000! ;) Of TC2290 ... haha.
Okay, belachelijke prijzen daargelaten, ik vind die oude Roland SDE units lekker. Zoek er eentje met MIDI en die ook handig presets kan opslaan, zoals de SDE-3000. De SDE series is een beetje de tegenhanger van de Korg SDD series.

De SDE-330 heeft toch ook MIDI? Er wordt er een aangeboden voor 115 euro, vandaar.

Criteria voor mij zijn:

- MIDI
- Patches met in te stellen delay
- Bij voorkeur Dual Delay want dat gebruik ik nu. Maar kan ik wellicht ook zonder.
- Warm en rijk geluid

Tonesuck maakt niet uit want hij gaat parallel.

DemolitionColorScheme
13 september 2011, 15:27
De SDE-330 heeft toch ook MIDI? Er wordt er een aangeboden voor 115 euro, vandaar.

Criteria voor mij zijn:

- MIDI
- Patches met in te stellen delay
- Bij voorkeur Dual Delay want dat gebruik ik nu. Maar kan ik wellicht ook zonder.
- Warm en rijk geluid

Tonesuck maakt niet uit want hij gaat parallel.
Klopt. SDE-300 heeft ook MIDI, maar ik gaf gewoon meer opties. :) Ik vind de SDE series fijn door de modulatie die erop zit.

Liquid_Metal
14 september 2011, 16:12
Godsamme wat gaat het soms toch snel. Ik zou dit nog net niet scharen als impulsinkoop het is op 1 mei al voorgesteld door Riffenstein, maar ik heb de deal doorgezet: er komt een Switchblade 8 aan.
Het lijkt me een ontzettend gaaf toestel en nu kan ik echt ongegeneerd nieuwe routings bedenken zonder dat het gekke dingen kost.

Overigens zijn de Ibanez CS5 chorus en Korg tuner zojuist binnengekomen. Ik heb ze net geïnstalleerd en ga ze nu testen. Dan gelijk lekker gitaarspelen dus jullie horen binnenkort weer van me.

... ik ben nog een beetje verbaasd :P...

Liquid_Metal
15 september 2011, 08:56
Nu er een Switchblade aankomt heb ik het liefst al mijn gear in 1 groot rack omdat nu ook de G-Major 2 in een loop moet (en via een apart rack is dat onhandig). Ik ben aan het puzzelen maar misschien zijn er hier verlichtte geesten met briljante ideeën.
Allereerst de gear die ik heb:

- 1 HE Powerconditioner
- 1 HE Racktuner
- 2 HE Racktray met pedalen
- 1 HE Switchblade
- 2 HE ENGL SE preamp
- 1 HE G-Major 2
- 3 HE ENGL 930/60 poweramp

Ik wil graag een 2 HE Rackdrawer (dicht) voor kabels e.d. en zie mezelf binnenkort nog wel een tweede multi-fx (nog geen idee welke, maar om bijvoorbeeld delay parallel te zetten terwijl ik de GM2 serieel gebruik) aanschaffen. Ook wil ik ooit nog een draadloos 19" systeem (bijvoorbeeld de Line 6 G90) dus misschien moet ik daar rekening mee houden in het design. Draadloos komt echter met de huidige gang van zaken nog lang niet: dat wordt interessant als we regelmatig live kunnen spelen.

Ik heb nu dus 11 HE aan spullen en daar wil rekening houden met 4 HE extra. De eerste mogelijkheid die ik zie is alles m.u.v. Rackdrawer en Poweramp (5 HE) in een 10 HE rack (dan heb ik 2 HE over voor toekomstig multi-fx en wireless) en de Rackdrawer en Poweramp in een 6 HE rack.
Ik heb op dit moment twee racks met 4 HE en een 6 HE rack. Een 10 HE zou ik liefst tweedehands aanschaffen (i.v.m. de prijs en mijn draaigedrag), maar het zou dus ook bv een 12 HE kunnen worden als daar een goede reden voor is.

DemolitionColorScheme
15 september 2011, 12:36
12HE case? Succes met sjouwen. ;) (althans, als je er in de toekomst mee wil gaan giggen).
Ik zou overigens die racklade voor kabels laten gaan, dat is naar mijn mening echt verspild gewicht en ruimte. Een paar kabels kun je ook altijd meenemen in je tas of je gitaarkoffer, of wat dan ook.

Liquid_Metal
15 september 2011, 14:37
Ik wil niet alleen kabels in de lade; denk ook aan soldeerbout, multimeter, snaren, stringconditioner, reserve-buizen, tangetjes, schroevendraaiers, imbussleutels. Ik heb daar nu geen goeie plek dus voor thuis zou het ook ideaal zijn.

Omdat 12 HE inderdaad nogal killer wordt dacht ik eerst aan een 4 HE met wireless, tuner en racklade (wireless voorlopig nog niet) en de core in 8 HE: powerconditioner, Switchblade, pedaltray, preamp en 2 multi-fx. Dan de poweramp in een aparte 4 HE.

Liquid_Metal
15 september 2011, 15:35
Omdat het toch mijn brainstorm-topic is ga ik weer een ideetje voor mezelf op papier zetten.
Ik was voor de grap m'n oude topics eens aan het bekijken en delay in parallel is al heel lang iets dat ik wil. Nu werden er in een topic suggesties gedaan voor een Lexicon MPX. Toen ik een wah zocht werd geopperd dat de MPX wah aangeschakeld kan worden met een CC boodschap en daarna niet meer uitgaat met dezelfde CC. Dat zou voor mij perfect zijn.
Ik zou dus bijvoorbeeld een Lexicon MPX G2 kunnen gebruiken: pregain voor de wah, postgain in parallel voor de delay. Daar schijnen ze bij Lexicon zelfs heel goed in te zijn.

Nog geen aanschafplannen want eerst maar eens kijken wat de Switchblade brengt, maar het lijkt me een mooi toestel.
Ik mis alleen een shimmer sound. Ik dacht eerst aan de Line 6 M5, maar alleen voor shimmer is dat veel te duur en zou de Behringer RV600 van 40 euro precies de goede prijs hebben voor de frequentie waarin ik dat gebruik :supercool:.

interessander
15 september 2011, 15:44
...Ik mis alleen een shimmer sound. Ik dacht eerst aan de Line 6 M5, maar alleen voor shimmer is dat veel te duur en zou de Behringer RV600 van 40 euro precies de goede prijs hebben voor de frequentie waarin ik dat gebruik :supercool:.

Nee man, da's al twee keer zo duur als je Chorus! ;)

Liquid_Metal
15 september 2011, 21:20
Nee man, da's al twee keer zo duur als je Chorus! ;)

Haha da's wel weer waar ja. Chorus gebruik ik na delay (en uiteraard distortion) het meeste, dus dan zou de shimmer me maar maximaal 5 euro mogen kosten :P.

Overigens heb ik zojuist mijn Memory Toy verkocht aan een vriend en voor 25 euro een racklade aangeschaft. De lade werd zelfs aan huis gebracht :rockon:. Perfecte deal dus.
Ik hoop morgen de Switchblade binnen te krijgen en na wat puzzelen is het weer tijd voor foto's.


De brainstorm en vooral het lezen van de manual van de G2 gaan vrolijk door.

Liquid_Metal
16 september 2011, 22:01
De Switchblade is vandaag aangekomen en ik heb 'm ingebouwd.

- Klinkt zeer goed.
- Werkt fantastisch, veel routings (heb bv al een wah-patch waarbij m'n G-Major 2 pregain staat, en een patch met parallelle (GM2) delay)
- De Switchblade is niet met Instant Access te besturen!!! Moet ik dan mijn GCX houden om de pedalen te kunnen schakelen? Da's wel een essentiele functie in mijn rack en sound.

Liquid_Metal
17 september 2011, 11:14
De racktuner die ik heb aangeschaft kwam met een standaard stroomkabel. Da's natuurlijk een beetje gaar in een rack met powerconditioner, dus ik heb wat gesleuteld:

http://a3.l3-images.myspacecdn.com/images02/131/ea2eaadf540349b9bb01265dff34f517/l.jpg

http://a4.l3-images.myspacecdn.com/images02/127/f00ec15de5104652ba7b9aeb25631d1e/l.jpg

En hij doet het nog ook:
http://a2.l3-images.myspacecdn.com/images02/124/ab12ce4b808d4fa3bd4e3c05865faf7c/l.jpg

Hij past nog niet op een logische plek in m'n rack dus blijft er even uit. Ik hoop voor een zacht prijsje een 10 HE over te kunnen nemen zodat alles behalve poweramp in 1 rack kan.
Het lijkt erop dat de Switchblade geen Instant Access kan en dan zou ik de GCX moeten houden voor de pedalen. Dat past sowieso niet in 1 6 HE rack :).

DemolitionColorScheme
17 september 2011, 11:51
- De Switchblade is niet met Instant Access te besturen!!! Moet ik dan mijn GCX houden om de pedalen te kunnen schakelen? Da's wel een essentiele functie in mijn rack en sound.
Fuck nee. Verkoop die Switchblade dan weer of zoek er iets anders voor. Dat zou echt onzin zijn, om nou opeens een extra switcher erbij te hebben als je dat in eerste instantie helemaal niet nodig had ...
Ik zou daar niet eens over denken om dat te doen!

tommus42
17 september 2011, 11:56
......Hij past nog niet op een logische plek in m'n rack dus blijft er even uit. Ik hoop voor een zacht prijsje een 10 HE over te kunnen nemen zodat alles behalve poweramp in 1 rack kan.
Het lijkt erop dat de Switchblade geen Instant Access kan en dan zou ik de GCX moeten houden voor de pedalen. Dat past sowieso niet in 1 6 HE rack :).

Netjes genoeg:D. Ik heb er niet genoeg verstand van, maar ik zou de MIDI en toestanden uit een obsolete Behringer halen, en vervolgens in 1HE de switcher met parallelmixer (laten) bouwen. Qua ruimte moet dat kunnen.

Liquid_Metal
17 september 2011, 14:35
Netjes genoeg:D. Ik heb er niet genoeg verstand van, maar ik zou de MIDI en toestanden uit een obsolete Behringer halen, en vervolgens in 1HE de switcher met parallelmixer (laten) bouwen. Qua ruimte moet dat kunnen.

Explain. Een eigen systeem laten bouwen? Is vast veel duurder dan SB+GCX.
Voorlopig vind ik de SB te cool om weg te doen.

tommus42
17 september 2011, 15:29
Explain. Een eigen systeem laten bouwen? Is vast veel duurder dan SB+GCX.
Voorlopig vind ik de SB te cool om weg te doen.

Volgens mij bouwt Ernst Fliek die dingen, geen idee hoe duur. Op zich zijn de relais en chassisdelen is wel een leuke klus, midi enzo heb ik geen verstand van.
Een mixer is misschien uit een Behringer mixertje te halen (met draaiknoppen ipv faders). Maar het moet volgens mij ook niet zo moeilijk te zijn om nieuw te bouwen.
Maar goed, theoretisch geleuter, ik kan het iig niet.

Liquid_Metal
17 september 2011, 17:19
Volgens mij bouwt Ernst Fliek die dingen, geen idee hoe duur. Op zich zijn de relais en chassisdelen is wel een leuke klus, midi enzo heb ik geen verstand van.
Een mixer is misschien uit een Behringer mixertje te halen (met draaiknoppen ipv faders). Maar het moet volgens mij ook niet zo moeilijk te zijn om nieuw te bouwen.
Maar goed, theoretisch geleuter, ik kan het iig niet.

Ik heb het (ongegronde) idee dat een custom rackinterface veel duurder zal zijn dan de 550 euro die ik nu heb betaald. Daarbij komt ook nog eens dat ik niet denk dat een rackinterface zo flexibel kan zijn als de Switchblade (zeker niet voor die prijs) maar dan wel IA's aankan.
Ik ben superenthousiast over de Switchblade en zie voorlopig nog geen reden om de GCX weg te doen of iets anders aan te schaffen. De GCX-loops in loops van de Switchblade gebruiken zal me per effect maar twee kabels extra kosten (namelijk van en naar de GCX vanaf de Switchblade).
Doordat je met de Switchblade niet vastzit aan routing, in welk opzicht dan ook, en ik mezelf inmiddels wel ken, denk ik dat het verstandig is om zo'n flexibel apparaat te gebruiken.

tommus42
17 september 2011, 18:22
550euro:eek:? Volgens mij kun je 'm daar wel voor krijgen, denk ik. Maar goed, ik hou van zo compact mogelijk.

Liquid_Metal
20 september 2011, 09:52
Compact is zeker fijn, maar het verschil tussen 1 HE en 2 HE maakt me niet zoveel uit.
Ik heb gisteren een extra speaker op de Switchblade aangesloten (stereo poweramp, 2x12 cabinet in stereo) en kan nu schakelen tussen mono, dual mono, stereo en wet/dry. Awesome! Ik zou bijvoorbeeld thuis in Wet/Dry kunnen spelen en live overschakelen (andere patches) naar mono (wordt meestal met 1 microfoon uitversterkt). Dan zit ik live niet te kloten met levels maar heb ik thuis een fantastische sound.
Overigens is het parallel zetten van effecten (wat ik nu met bv. de G-Major en chorus doe) nu echt een eitje. Zoals ik het nu zie gaat de Switchblade niet meer weg!!

Liquid_Metal
24 september 2011, 10:10
Gisteren mailde Ken van Sound Sculpture mij dat er een upgrade bestaat voor de Switchblade, genaamd Smart Insert. Je koopt dan voor $275 een nieuwe chip die het mogelijk maakt om in elke patch loops met MIDI CCs aan en uit te zetten.
Na het lezen van de manual lijkt het erop dat je dit globaal instelt, wat voor pedalen prima is (want je hebt altijd dezelfde in- en outputs) maar toch voelt het enigzins beperkt voor zo'n uitgebreid toestel (i.e. het zou beter zijn als je per patch in kunt stellen wat er met CCs gebeurt).

Ik ben aan het puzzelen en heb de volgende ins:
- gitaar
- phaser
- compressor
- preamp
- chorus
- g-major 2
- lexicon mpx g2 pre (nog niet maar ik hou er rekening mee)
- lexicon mpx g2 post

outs:
- dry
- wet
- phaser
- compressor
- preamp
- chorus
- g-major 2
- lexicon mpx g2 pre (nog niet maar ik hou er rekening mee)
- lexicon mpx g2 post

1 Output teveel dus ik ben nog aan het puzzelen. Ik zou bijvoorbeeld phaser->compressor->preamp in 1 loop kunnen doen (en evt de chorus erbij maar ik twijfel nog tussen serieel en parallel).

De beste optie zou de aanschaf van een Switchblade GL met Smart Insert zijn, maar ik denk dat ik mijn rack voorlopig afmaak met de SB 8 en GCX. De GL zou leuk zijn voor een volgend rack :).

Liquid_Metal
28 september 2011, 15:04
Ik wil eigenlijk die verdomde adapter van de GCX weg hebben (waarom bouwen ze dat ding niet in zodat er gewoon een IEC aan kan?!) maar 9 V AC is lastig te krijgen op een pedalen PSU. Mijn Harley Benton Power Plant heeft wel 12 V AC maar ik durf het niet aan om dat te gebruiken. Bovendien levert dat max 250mA en da's waarschijnlijk te weinig.
Een Burkey Flatliner Pro is me véél te prijzig dus ik denk dat ik een zo klein mogelijke female-stekker aanschaf die ik aan een IEC vastmaak, en dan de adapter maar gewoon in het rack leg. Het ging voorheen ook dus het gaat zeker lukken, maar het is wel een beetje omslachtig. Zeker omdat ik verder geen stekkerdoos in m'n rack nodig heb (alles, zelfs de Power Brick) heeft IEC.

interessander
28 september 2011, 15:08
Ik heb 2x 9vAC nodig (replifex+midi mate) en heb zelf een voeding gemaakt met een ringkerntrafo die twee 9v taps heeft, deze zit met een IEC stekker in de powerconditioner en zit met klitteband vast in het rack. Al met al een stuk kleiner dan twee van die joekels van Rocktron adapters, en bromvrij.

Liquid_Metal
28 september 2011, 16:40
Klinkt goed. Ik ga voorlopig de gewone adapter even gebruiken maar hou het in gedachte :).

Liquid_Metal
5 oktober 2011, 21:30
Alle audiokabels zijn netjes weggewerkt. Nu zijn de stroom- en MIDI-kabels aan de beurt maar daarvoor moet ik eerst wat plugjes bestellen. Ik maak de IEC-kabels op maat maar voor de MIDI-kabels twijfel ik. DIN-pluggen zijn lastiger te krijgen en het is een enorm gepriegel.
Aan de andere kant verkopen ze pluggen die bij Newtone voor 50 cent per stuk en zijn de verzendkosten slechts 2 euro. Da's goedkoper dan complete kabels bij allekabels.nl en dan nog op maat ook. Het solderen moet wel lukken.

Bij allekabels.nl wil ik een nauwsluitende contrastekker (voor de stekker van de GCX) en 5 IEC-pluggen (4 female, 1 male) aanschaffen.

lindstrom
7 oktober 2011, 11:40
De racktuner die ik heb aangeschaft kwam met een standaard stroomkabel. Da's natuurlijk een beetje gaar in een rack met powerconditioner, dus ik heb wat gesleuteld:

http://a3.l3-images.myspacecdn.com/images02/131/ea2eaadf540349b9bb01265dff34f517/l.jpg



Waarom heb je geen krimpkous gebruikt om die "blote" stukken kabel af te schermen?

Liquid_Metal
7 oktober 2011, 11:55
Waarom heb je geen krimpkous gebruikt om die "blote" stukken kabel af te schermen?

Hmm goede vraag. Vergeten, waarschijnlijk omdat ze om de originele kabel ook niet zaten. De laatste tijd probeer ik wel vaker krimpkous te gebruiken maar hier is het er bij in geschoten.

UPDATE: de onderdelen die ik nodig heb om mijn kabels te maken zijn net binnen gekomen. "Helaas" heb ik vanavond een optreden, moet ik morgen repeteren en zelf optreden en zondag de hele dag werken. Het werk zal dus waarschijnlijk tot zondagavond moeten wachten.

Liquid_Metal
9 oktober 2011, 17:49
Het solderen van de MIDI-kabeltjes gaat op dit moment HELEMAAAL niet en ik kap er mee :S. Wie heeft bedacht dat het handig is om die MIDI-connectors hol te maken ipv gootjes. Ze zijn zo klein dat ik er echt geen tin in krijg (en nu lukt het me niet eens meer om de draadjes te vertinnen).

morris
9 oktober 2011, 19:09
Het solderen van de MIDI-kabeltjes gaat op dit moment HELEMAAAL niet en ik kap er mee :S. Wie heeft bedacht dat het handig is om die MIDI-connectors hol te maken ipv gootjes. Ze zijn zo klein dat ik er echt geen tin in krijg (en nu lukt het me niet eens meer om de draadjes te vertinnen).

dat gaat ook niet met zo'n soldeerpistool van de Gamma ;)

serieus, met de juiste tools is ook solderen van midi kabels een eitje. Dunne punt, variabele warmteregelaar en een 3e hand.

Liquid_Metal
9 oktober 2011, 20:55
Inmiddels is het wel gelukt en zitten ze erin. Fototijd dus (zie het fototopic).

Liquid_Metal
12 oktober 2011, 19:34
Even een snel vraagje: kan het kwaad om een 212 cabinet bovenop het rack te zetten? Ik heb het wel eens gezien maar mijn cab (ENGL PRO 212) is wel erg zwaar (volgens de site rond de 35 kilo).
Ik heb nu m'n 6 HE rack bovenop het 10 HE rack staan en het cabinet zou daar dus op komen. Is het nu al te zeggen dat dat zeker niet gaat?

tommus42
12 oktober 2011, 20:46
Volgens mij kan dat wel, wat belasting van de cases betreft. Zou wel triest zijn als je boeltje geplet wordt:D.

morris
12 oktober 2011, 23:20
dat gaat prima hoor. Kwestie van laterale stabiliteit van de zijkanten die rechtop staan.
Klinkt ook veel beter, mits de cases van inheems gekweekt canadees berken zijn gemaakt het het hout kwartiers gezaagd is.

Morris

sorry, dat laatste is meligheid ;-)

Liquid_Metal
13 oktober 2011, 09:21
dat gaat prima hoor. Kwestie van laterale stabiliteit van de zijkanten die rechtop staan.
Klinkt ook veel beter, mits de cases van inheems gekweekt canadees berken zijn gemaakt het het hout kwartiers gezaagd is.

Morris

sorry, dat laatste is meligheid ;-)

Haha ja dat dacht ik al. Wel, het cabinet is van 14-maal gevouwen Siberisch berken, maar de racks zijn vast van het allergoedkoopste multiplex :P.
Helaas past het niet onder m'n plank dus zal ik het rack ergens anders moeten zetten. Maar ik denk dat het er wel veel beter door gaat klinken.

Liquid_Metal
30 oktober 2011, 14:12
Overigens, wie weet komt er nog wel een Axe-FX Standard hoor. Ik krijg vast snel genoeg van de GT-6 en een Axe lijkt me voor dat doeleinde wel geinig. M'n volledige rack zal 'ie niet snel vervangen.

Natuurlijk is er nog steeds interesse voor de Axe, maar na bijna 2 maanden spelen met de GT-6 ben ik nog steeds erg tevreden. Laatst in een echte repetitieruimte de cabsim uitgeschakeld en op de effect return van een Marshall combo aangesloten; dat gaf een zeer fijn geluid.
Mede dankzij de simpele aansturing en het feit dat er geen extra controllers nodig zijn blijft de GT-6 waarschijnlijk nog wel een poosje.

Ik weet dat ik het grootste deel van mijn beloftes voor het rack niet na kom (het "intact houden na een bepaalde upgrade"). Het tweaken en veranderen is gewoon ontzettend leuk en als ik er tijd, ruimte en budget voor heb moet ik mezelf er maar bij neerleggen dat ik het blijf doen :P.
T.z.t. zie ik mezelf wel een Switchblade 16 met Control Change chip aanschaffen zodat de SB8 en GCX de deur uit kunnen. Voorlopig zijn de laatste twee meer dan voldoende.
Binnenkort schaf ik een Lexicon MPX G2 aan en ik ben nog steeds geïnteresseerd in Shimmer. Ik heb laatst de Line6 M5 weer eens aan de tand gevoeld en dit laatste effect doet deze goed. Ook de Particle Verb is misschien wel bruikbaar.

Deze post is ook leuk om te quoten:


Natuurlijk is ook de vorige post een hoop gespeculeer maar het volgende schoot me opeens te binnen:

De beste chorus die ik ooit gehoord heb is de Strymon Orbit.

Ik was aanvankelijk van plan om een klein pedalboardje te maken (phaser, compressor, wah, flanger/chorus, volumepedaal) en m'n rack bij repetities te gebruiken (maar zonder poweramp en cabinet maar met Cabinet IR) zodat ik het boardje met simpele versterker (bijvoorbeeld een ENGL Fireball of E530) thuis kan gebruiken en mee zou kunnen nemen naar het herriehok waar we af en toe repeteren (en waar crappy versterkers staan, zonder effecten).
Maar de Strymon zou natuurlijk ook in m'n rack kunnen en dan zou ik bijvoorbeeld het volgende kunnen doen:

- Prostage Remote Wah Wah.
- Strymon Orbit parallel (mono in stereo out, direct na de poweramp).
- G-Major 2 serieel voor volume, flanger en rotary.
- Lexicon MX200/300, Roland SDE-330 of iets anders leuks parallel voor de delays.

De reden dat een pedalboard logisch is, is omdat ik al een aantal pedalen over heb (wah en delay). Een andere optie zou een modeller zijn, die ik gebruik bij de repetities (Line6 POD XT, Eleven, en met de nieuwe Axe is een Axe-FX Standard misschien zelfs te overwegen). Dat zou prima (misschien zelfs perfect) zijn voor de repetities, maar dan heb ik geen logische oplossing voor de (veel te schaarse) sessies in het herriehok.

Nogmaals, ik ben er nog niet uit en lekker aan het speculeren. Er zijn drie rigs die ik kan gebruiken (volledig rack; simpele amp met pedalboard, modeller) en op dit moment zie ik een (voor mij) briljante oplossing:

- Modeller (mag simpel zijn) voor de repetities. Die kan daar blijven staan en zal met een leuk pedalboard voor alle amps en effecten zorgen bij de repetitie.
- Full Rack thuis. Dat wil zeggen dat ik dit rack optimaliseer en wellicht dus de Strymon aanschaf als dat de vetste chorus is.
- Pedalboard voor herriehok, maar een deel van de pedalen (zoals phaser, compressor en de Strymon) haal ik uit mijn rack. Gebruik van dit pedalboard zal heel zelden zijn en het verplaatsen van pedalen is dan geen enkel probleem.

Met deze setup heb ik mijn Big Rack altijd thuis zodat ik het vaak kan gebruiken. Ik zie mijn rack als ultieme machine en die bouw ik het liefst volledig uit.

Op dit moment gebruik ik inderdaad een modeller bij repetities en die kan ook mee naar het herriehok. Het rack blijft thuis en een pedalboard is dus niet nodig. Toch blijft dat laatste een beetje knagen: pedalen zijn zo cool dat ik het zonde vind dat ik er niet veel gebruik :sssh:. Voorlopig houdt ik het op 'such is life' maar een pedalboard maken blijft me aanspreken: het is cool :seriousf:.

Liquid_Metal
3 november 2011, 18:58
Even een snel bericht uit de trein: ik heb net een Lexicon MPX G2 aangeschaft. In de snelle test werkte alles naar behoren; een uitgebreide review volgt wellicht binnenkort.

Liquid_Metal
18 november 2011, 14:05
Even een update over mijn rack en sounds. De Lexicon is inmiddels goed geïntegreerd en ik heb voldoende kennis om 'm te bedienen. Momenteel staat 'ie parallel als laatste toestel in de keten en gebruik ik het pregain gedeelte voor wah (werkt BRILJANT, ik hoef alleen maar m'n expressiepedaal te bewegen om de wah aan te zetten) en het postgain gedeelte voor delay en reverb (beide parallel).
Ik twijfel nog over postgain: de reverbs zijn echt fantastisch maar voorheen gebruikte ik nooit reverb omdat het live zo chaotisch wordt. Voor thuis wel leuk, maar toch. De delay uit de Lex klinkt toch een beetje klinisch en kil. In een korte vergelijking vond ik de delay van de G-Major 2 iets fijner, maar die is voor mij ook iets te hifi/kil. De Lex heeft echter wel een simulatie van analoge delay (genaamd 'echo') die me wat meer aanspreekt. Maar voor distortion wellicht wat te mushy.
De GM2 gebruik ik tegenwoordig enkel nog voor flanging en rotary. Ik ben er nog niet helemaal uit :). Ik ben nog lang niet klaar met tweaken en ken zeker ook nog niet alles van de MPX G2. De combinatie van G-Major 2 en MPX G2 geven me ontzettend veel mogelijkheden en dankzij de Switchblade kan ik alle kanten op. Het overzicht is echter een beetje kwijt :sssh:.

Liquid_Metal
8 december 2011, 14:36
Eventjes updaten want ik heb gisteren weer wat zitten pielen.
Allereerst heb ik mijn G-Major2 gebruikt om mijn opname van delay te voorzien. Ik had 3 settings:
- ENGL SE opgenomen, KeFIR cab sim impulse met ENGL PRO 212 cabinet en als laatste de delay plugin van Cubase.
- Zelfde setting maar dan het spoor zonder de delay plugin door de G-Major 2 laten lopen zodat delay als laatste zat.
- De KeFIR plugin ná de (GM2) delay geactiveerd.

Normaliter nam ik altijd de sound met delay op en die ging in Cubase door de KeFIR plugin maar dat geluid heb ik nu niet direct gehoord (hoewel het 1:1 staat met de laatste setting). Mijn conclusie:
- De G-Major 2 delay klinkt vééééél muzikaler en lekkerder dan de Cubase plugin.
- Delay na de cab sim (wat dus poweramp+cabinet+microfoon simuleert) klinkt véél beter dan ervoor: het directe geluid is helderder en de delay voegt echt iets toe (vergelijk het met delay voor de overdrive, maar dan iets subtieler).

Dit doet me ook vermoeden dat het draaien van modulatie en time-based effecten na het cabinet veel lekkerder klinkt. Dus live zou dat betekenen microfoon voor je cab, dat geluid door de processors en daarna over de monitors/FoH. Iets meer werk maar mogelijk dus zéér veel waar voor je geld.



Tweede issue heeft te maken met de afwezigheid van spillover in de Lexicon MPX G2. Ik mis het een héél klein beetje dus ik overweeg om de GM2 voor delays te gebruiken. De MPX dan wellicht voor flangers.

Liquid_Metal
21 mei 2012, 21:21
Tijd voor een update want er is een hoop gaande. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Allereerst even de bevindingen van (enigzins) nieuwe gear:
- De Egnater Tweaker heeft een fantastisch clean en is zeer bruikbaar. De perfecte aanvulling voor een Dual Amp setup.
- De wah van de Lexicon MPX G2 valt me opeens enorm tegen. Mijn Dunlop JH-1 pedaal klinkt fantastisch maar de Lex klinkt nergens naar.
- De delays van de Lexicon zijn ok maar nogal vanilla: ze zijn niet storend maar ik vind ze absoluut niet speciaal. Het feit dat er geen spillover is bij het schakelen tussen patches stoort me wel een klein beetje.
- De overige effecten van de Lex vind ik ook niet bijzonder. Galm is mooi maar gebruik ik zelden, de modulatie is gewoon klote en de overige effecten zijn doorsnee. Tracking van de Pitch Shifter kan me ook niet geheel bekoren.
Hoewel de G2 enorm flexibel is en dat me aantrekt lijkt het erop dat het niet de unit is die ik zoek. Van het pregain gedeelte gebruik ik eigenlijk alleen de wah en postgain voornamelijk delay en reverb.

Ik twijfel nog heel erg over de routing van m'n spul. Een poos geleden wilde ik time-based effecten achter de speaker plaatsen (microfoon voor de speaker, dat signaal door een FX processor en afspelen via monitor) maar dat idee heb ik toen laten varen omdat het toch wat omslachtig is. Ik ben toen met een W/D/D setup gaan spelen:
- ENGL SE over een ENGL PRO 212 cabinet
- Egnater Tweaker over een Egnater 112x cabinet
- Delay en galm van de Lexicon over een tweede Egnater 112x cabinet
Dit klinkt al erg mooi en was een goeie optie omdat ik een tweede poweramp (15 Watt Egnater) en twee losse cabs heb. Live zouden er drie microfoons geplaatst moeten worden.
Nu trekt het idee van post-speaker time-FX me toch weer heel erg aan. Het tweede Egnater 112x cabinet zou komen te vervallen en plaatsmaken voor een of twee monitors. Dit wordt ook gedaan door Eric Johnson (http://ericjohnson.com/index.php?option=com_content&view=article&id=9&Itemid=8).
Mijn setup zou er ongeveer zou uit komen te zien:

http://dl.dropbox.com/u/19671657/pre%20and%20postspeaker%20comparison/Excel/Dual%20Amp%3B%20postspeaker%20time-based.png

In dit geval heb ik modulatie voornamelijk serieel omdat ik dat voor de speaker mooier vind klinken. Een extra laag modulatie kan nog toegevoegd worden op de monitors. Een W/D/W set met post-speaker time-FX gaat me wat te ver dus ik moet kiezen (conventioneel W/D/W met een compromis in time-FX; post-speaker time-FX met een compromis in modulatie).
Het feit dat er zoveel pijlen zijn komt door de Switchblade: die staat toe om alles te routen zoals je wilt. Alle units kunnen dus ook op een andere plek gezet worden, maar dit zou de conventionele setup worden. Bij clean gebruik ik Amp 1 met alle pedalen, bij dirt en solo Amp 2. Bij crossfading-presets kan dat verschillen.

hole
22 mei 2012, 09:27
pfffffffffffffffftttttttttt

hole
22 mei 2012, 09:28
Zo, ik vond dat bovenstaande reactie een alleenstaande post verdiende :D

Ok. Spijkers met koppen.

Vragen:
Begrijp ik het goed dat in het bovenstaande schema amp1 je Egnater is en amp2 je Engl?
The pre- en post-gain pedals zijn fysieke pedalen. FX series is je Lexicon.

Ik probeer, in mijn hoofd, de switching mogelijkheden van de combi AXEfx en Switchblade te visualiseren, maar het lukt niet...te complex :D

Liquid_Metal
22 mei 2012, 09:35
Zo, ik vond dat bovenstaande reactie een alleenstaande post verdiende :D

Ok. Spijkers met koppen.

Begrijp ik het goed dat in het bovenstaande schema amp1 je Egnater is en amp2 je Engl?

Ik probeer, in mijn hoofd, de switching mogelijkheden van de combi AXEfx en Switchblade te visualiseren, maar het lukt niet...te complex :D

Ja of Amp 1 is de ENGL en Amp 2 de Egnater, dat maakt niet zoveel uit want de boel is flexibel te switchen. Ik zal een voorbeeld geven van mijn standaard routings. Voor het gemak is Amp 1 de Egnater :P.
Rhythm Clean: pedals>Amp 1>pedals>FX series>poweramp 1>FX postspeaker
Rhythm Overdrive: pedals>Amp 2>pedals>FX series>poweramp 2>FX postspeaker
Crossfading patch: pedals>Amp 2>pedals>poweramp 2 | Amp 1>FX series>poweramp 2 >>FX postspeaker

In RC gebruik ik Amp 1 op bijbehorende poweramp/cab; in RO idem met Amp 2. In CFP gebruik ik beide amps simultaan (switchen gaat met midi CC en geleidelijk); in dit geval heb ik de pedalen op Amp 2 aangesloten en de FX series (bijvoorbeeld mijn G-Major 2) op Amp 2; de FX postspeaker merged beide signalen en voegt delay/reverb toe.

hole
22 mei 2012, 09:59
Ok. ik snap het (iets beter).

Omdat je, in andere thread, je afvroeg of de AxeFX een goede oplossing zou zijn. Wellicht, hij kan niet én Amp 1 én FX series én FX postspeaker vervangen...slechts 2 van de drie...óf je moet de post-gain pedals overslaan, dan wel (maar ook dan zijn er wat 'probleempjes', m.n. bij CFP (omdat je, als je je dirty signaal door de FXseries wil gooien, deze ook door de cleane amp gaat)

Wat je ook kunt doen (in ieder geval voor RC): Amp1 en alles vanaf FX series (dus ook poweramp etc) door de AXE laten doen.

Man man, mijn hersens kraken...complex dit.....stel toch voor om het een keer in de praktijk te brengen hoor.

muziekschuur
22 mei 2012, 10:44
Ik kom nu op marktplaats en diverse ebay sites editors tegen. Een midi doos met knopjes. En meestal zijn er zo weinig mensen die ze kennen dat ze voor een appel en een ei te koop zijn. Zo'n editor kan jouw Lexicon bedienen. En de parameters van je effecten wijzigen. Zodat je op het oor de patches kan aanpassen en opslaan als eigen patches... De Lexicon is naast de Eventide H3000 en H8000 zo'n koning van de special effects. Dat een dergelijke editor ook zin heeft. Het goedkoopst is de behringer BCR2000. Gewoon een vierkant plankje met midi in out en een rij met knoppen. Op die manier kun je die parameters bedienen... Maar ik ga wel eens even zoeken... Moet iets van te vinden zijn...

Ha; hier een software editor;
http://miprosoft.com/mpxg2/

Kom straks terug met meer hoop ik...

Liquid_Metal
22 mei 2012, 13:34
Wow, thanks muziekschuur! Ik wist helemaal niet dat dat soort dingen bestaan. Dat zou het editten wel makkelijker maken. Een software editor natuurlijk ook!
Ik heb het gevoel dat er betere sounds in de Lex zitten dan ik eruit haal. Ik heb de structuur door, maar bijvoorbeeld de chorus en flanger vind ik ontzettend slecht klinken. Dat is waarom ik overweeg 'm weg te doen. Pregain gebruik ik eigenlijk niets want daar heb ik pedalen staan (die niet weg gaan).

@Hole: de Axe zou inderdaad twee dingen vervangen. Ik ben dik tevreden met m'n Egnater dus eigenlijk wil ik die niet vervangen. Dan is een FX-processor zonder amp modelling dus voldoende. De G-Major 2 bevalt me ook nog steeds heel goed dus die wil ik wel houden (waarschijnlijk in serie).

Liquid_Metal
22 mei 2012, 19:02
Die software werkt als een gek!

ME.
22 mei 2012, 22:37
Damn! Wat een vette setup Liquid!

Ik wil heel graag terug naar een "simpele" setup van top + 4x12 en een midigestuurd pedalboard, maar elke keer als ik dit soort threads zie begint het weer te kriebelen!!

Liquid_Metal
23 mei 2012, 21:08
Thanks, ME. Dat motiveert mij ook weer om verder te gaan want ik zie door de bomen het bos niet echt meer :P.
Ik heb nog een plannetje, wat misschien praktischer is als ik post speaker effecten ga gebruiken:
De Egnater niet gebruiken maar een tweede preamp. Mijn poweramp is stereo en kan dus twee preamps voeden. Dat kan dan mooi met een van de Egnater cabs. De andere cab gebruik ik dan thuis met de Tweaker.
Een voordeel van postspeaker FX is dat je altijd je eigen sound in handen hebt en gewoon een line-signaal naar de mix stuurt. Nadeel is dat je wel je eigen monitors, mixer en microfoons mee moet zeulen. Ik ben er dus echt nog niet uit.

Liquid_Metal
24 mei 2012, 09:42
Ik ga de zaak even van de andere kant bekijken. We hebben als band op dit moment helemaal geen optredens en het duurt nog even voor we daar weer mee bezig gaan. Verder heb ik (nog) niet eens vervoer voor het rack en is het eigenlijk te gek om het thuis te gebruiken. Hier dus even een ideetje:
1. Ik ga de Egnater Tweaker thuis gebruiken met wat leuke pedalen (een aantal heb ik al).
2. In het rack komt geen tweede preamp maar gebruik ik de Engl SE voor clean, rhythm en lead
3. In Dual Amp patches ga ik de Lexicon gebruiken als clean preamp. In Lead-patches gebruik ik de Lex als wah.
4. Afhankelijk van de klank op clean gebruik ik de Egnater cabinet of de Engl. De Engl is sowieso voor rhythm en lead.
5. Het postgain pad van de Lexicon vangt het speakersignaal op en geeft me post-speaker time-FX. Hiervoor moet ik microfoons, PA speakers en een mixertje aanschaffen.
6. Overige seriele effecten komen van pedalen en de G-Major 2.

Omdat de wah en preamp van de Lex me niet bevallen en het schakelen en gebrek van spillover bij de delay me tegen staat is een Axe FX Ultra misschien een goede keuze. Probleem is dat ik dan alsnog grote veranderingen moet maken.
Het rack zou echt voor live-only situaties zijn en dan is een extra amp met cabinet op dit moment misschien overkill. Maar is misschien de hele set overkill? :P

EDIT: ik realiseer me net dat de Axe over fantastische cab sims zou moeten beschikken. Dat zou de flow naar de monitors vergemakkelijken, hoewel ik dan niet weet wat ik naar FoH stuur .

DemolitionColorScheme
24 mei 2012, 11:55
Maar is misschien de hele set overkill? :P
Ja. Simpelweg ja. Maar dit heb ik al vaker gezegd. Je repeteert met je band, leuk. Hebt nog geen plannen om live op te treden. Dus voornamelijk zou dit voor thuis zijn of wanneer je zin hebt / de mogelijkheid hebt om dit alles mee te sjouwen.

Heb je vaak live opgetreden? Als je in een band zit die dus nog geen (live) reputatie heeft, dan is de kans groot dat je gewoon ergens het voorprogramma bent of in kleine zaaltjes speelt. Dit gedoe met post-applied effecten is gewoon sowieso ècht overkill voor een bandje wat niet dagelijks optreed, headlined of zelfs opent voor grotere acts (waar je dus nog lang niet bent, gok ik zo). Je kunt ditsoort dingen gaan flikken als je je eigen soundguy hebt èn ook je eigen mics (die zelfs nog belangrijker zijn als je gaat werken met post effecten).

Leuk dat je constant bezig bent om super uitzonderlijke en complexe setups te maken, absoluut, maar in jouw geval, in de situatie waarin je je nu verkeert, is het gewoon ècht way too much, naar mijn mening.

Liquid_Metal
24 mei 2012, 13:21
Ja. Simpelweg ja. Maar dit heb ik al vaker gezegd. Je repeteert met je band, leuk. Hebt nog geen plannen om live op te treden. Dus voornamelijk zou dit voor thuis zijn of wanneer je zin hebt / de mogelijkheid hebt om dit alles mee te sjouwen.

Heb je vaak live opgetreden? Als je in een band zit die dus nog geen (live) reputatie heeft, dan is de kans groot dat je gewoon ergens het voorprogramma bent of in kleine zaaltjes speelt. Dit gedoe met post-applied effecten is gewoon sowieso ècht overkill voor een bandje wat niet dagelijks optreed, headlined of zelfs opent voor grotere acts (waar je dus nog lang niet bent, gok ik zo). Je kunt ditsoort dingen gaan flikken als je je eigen soundguy hebt èn ook je eigen mics (die zelfs nog belangrijker zijn als je gaat werken met post effecten).

Leuk dat je constant bezig bent om super uitzonderlijke en complexe setups te maken, absoluut, maar in jouw geval, in de situatie waarin je je nu verkeert, is het gewoon ècht way too much, naar mijn mening.

Eensch. We hebben al wel optredens achter de rug maar het is niet de intentie om vaak op te treden. Met een optreden per maand zouden we eigenlijk al content zijn.
In zulke situaties zal het lekker zijn om zo'n toffe setup te hebben, maar het is inderdaad wellicht wat teveel moeite. Echter de vraag of het veel meer moeite is dan een mono rack. Ik zal het live zeker horen en er beter door spelen maar de vraag blijft of het te moeite waard is.

Aan de andere kant is het bedenken en maken van dergelijke setups ook leuk en waardevol. Naar optredens zal sowieso een redelijke setup meegaan (ENGL SE met 212 cabinet, tray met pedalen, multi-effecten en pedalboard) dus het zal wellicht weinig extra zijn.
Daarbij komt ook dat W/D/W en postspeaker effecten voor de gitarist zijn, niet voor het publiek. Dan maakt het in feite niet uit hoe groot de zaal is.

DemolitionColorScheme
24 mei 2012, 20:55
Echter de vraag of het veel meer moeite is dan een mono rack. Ik zal het live zeker horen en er beter door spelen maar de vraag blijft of het te moeite waard is.

Daarbij komt ook dat W/D/W en postspeaker effecten voor de gitarist zijn, niet voor het publiek. Dan maakt het in feite niet uit hoe groot de zaal is.
Sorry ... ik hoor alleen maar opmerkingen om dit alles goed te praten voor jezelf! :D
Het is ook cool, zo'n dikke W/D/W set èn dan nog eens helemaal los gaan met post-speaker effecten, maar kom op ... kerel ... dit zijn dingen die bands uithalen die in grote zalen spelen en stadions vullen. Je hebt met een soundcheck van 10 of 20 min. ècht geen tijd voor dit gehannes als je ook nog fatsoenlijk even wat rondjes wilt soundchecken (geloof me, dat collectief soundchecken is 100x belangrijker dan jouw dikke setup). Daarbij staat het podium dan gelijk vol met jouw gear en vaak kan het zo zijn dat daar te weinig tijd voor is, dus dan moet je na het soundchecken alles afbreken voor band 1 (als je bijv. met 3 of meer bands speelt) en dan heb je als het zover is een change-over van 20min max en dan moet jij alles nog gaan opzetten. Daarnaast ben je dan ook nog eens je originele mic placements (meervoud!) kwijt en dan gaan daar je instellen, omdat het vaak nooit geheel hetzelfde zal zijn.

Mijn oprecht advies: eerst maar eens vaker optreden. Het is allemaal super, van die dikke setups, maar ergens moet je de lijn trekken. Het vervoeren alleen zal je na een tijdje sowieso ècht de neus/rug uitkomen.

Betreffende dat punt dat je er beter door zou spelen ... don't kid yourself. Je hebt dat niet nodig. Dat is echt gewoon justificatie-praat.

snessiram
24 mei 2012, 22:12
Ik ga ook wel akkoord met Demolition, op den duur wordt het gewoon ingewikkeld 'omdat het kan'. Natuurlijk heel tof om het allemaal uit te dokteren en je kan er heel coole dingen mee bereiken, maar het brengt ook heel wat nadelen met zich mee. Een ingewikkeldere set-up betekent ook dat er meer mis kan lopen (begin dan maar eens te zoeken als je live speelt, en wat als er iets stuk is, kan je dan nog wel verder spelen zonder?). Je zit met veel meer materiaal dat je steeds moet kunnen vervoeren (Wat als je een auto deelt met medemuzikanten? Alles moet erin kunnen...), correct moet aansluiten en elke keer moet in/uit-laden.

Je beschikt over behoorlijk wat degelijk gerief, ik zou zeker wel proberen om enigszins iets 'uniek' te doen, datgene te zoeken waarvan je wilt dat het jouw klank typeert... maar dan al de rest weggooien (niet letterlijk uiteraard) en alleen datgene wat je écht gebruikt nog toe te voegen. Niet alles waar je over beschikt hoef je te gebruiken ;) . Ga voor een unieke maar duidelijke set-up!

Liquid_Metal
25 mei 2012, 11:09
Sorry ... ik hoor alleen maar opmerkingen om dit alles goed te praten voor jezelf! :D

Daar gaat het toch ook om? Ik ben degene die het moet sjouwen. Ik ben degene die het moet opbouwen. Ik ben degene die ervoor betaalt. Ik ben degene die ervan geniet.
Maar ik neem je commentaar wel in beschouwing want je hebt een punt: thuis is het niet relevant en voor de korte optredens die we doen is het waarschijnlijk teveel gedoe. Die van Snessiram is ook wel een goeie. Meestal verkoop ik spul meteen als ik het niet gebruik en dus wil ik alles gebruiken dat ik heb. Dat hoeft natuurlijk niet.
Dus moet ik eens zien wat voor setup efficient maar toch lonend is. Het 10 HE rack met ENGL 212 cabinet is namelijk de bulk van m'n set en een extra cabinet en monitors weglaten haalt niet echt veel uit.

DemolitionColorScheme
25 mei 2012, 12:20
Daar gaat het toch ook om? Ik ben degene die het moet sjouwen. Ik ben degene die het moet opbouwen. Ik ben degene die ervoor betaalt. Ik ben degene die ervan geniet.
Nee ... daar gaat het niet om. Het gaat om het collectief, de band en niet alleen om jouzelf. Dus de punten die ik heb genoemd betreffende het soundchecken, je eigen vaste soundguy èn de change-over zijn eigenlijk al genoeg redenen.

Liquid_Metal
26 mei 2012, 11:51
Nee ... daar gaat het niet om. Het gaat om het collectief, de band en niet alleen om jouzelf. Dus de punten die ik heb genoemd betreffende het soundchecken, je eigen vaste soundguy èn de change-over zijn eigenlijk al genoeg redenen.

Leuk... voor jou. Ik maak muziek in de eerste plaats voor mezelf en niet voor het publiek dat ernaar luistert. Het is niet zo zwart-wit maar ik sta op het podium voor m'n plezier en voel me lekker met een goede sound. Hoe ik die neerzet is helemaal aan mij; opbouwtijd, soundchecks en dergelijke moeten in overweging genomen worden maar zolang andere mensen er geen last van hebben ben ik degene die bepaalt of een dergelijke setup het waard is. Het collectief zal zeker niet slechter worden door zo'n complexe setup als het opbouwen en afbreken niet extreem wordt. Tot nu toe ben ik nooit de vertragende factor geweest.

Ik heb een discussie met Hole gehad en we kwamen met een tof idee. De Lexicon en Axe FX beschikken over IRs en zouden een delay-only signaal via output 1 naar mijn eigen monitor kunnen sturen (ziehier post-speaker Wet) en een delay+dry-signaal naar output 2 voor FoH/monitors. In situaties waar een compacte setup nodig is zou ik poweramp en cabinets thuis kunnen laten en het signaal van output 2 naar m'n eigen monitor kunnen sturen voor een "normale" routing. Bijkomend voordeel is dat er op deze manier geen microfoons nodig zijn om de set uit te versterker: ik hoor dry via de cabinets maar FoH krijgt netjes een line in van mijn hele sound. Qua opbouwtijd natuurlijk makkelijker.
De cabs van de Lexicon vind ik so far niet geweldig, maar ik wil het eigenlijk op een goede (of in ieder geval echte) monitor/PA-speaker horen want de vergelijking is lastig.

Vanmorgen heb ik eindelijk ook eens de preamp vergeleken over beide speakers (ENGL PRO 212 met V30's en Egnater 112x met G12H-30 speakers). Overdrive wil ik via de ENGL hebben want dat klinkt veel strakker (de Egnater heeft een vervelend schreeuwend hoog) en clean over de Egnater (klinkt warmer en met meer bas tegenover kilheid van de ENGL). Voor lead twijfel ik nog een beetje maar ik denk dat ik de Egnater fijner vind; die maakt de sound organischer en dikker, wat ik lekker vind voor leads.
Ik denk dat ik live graag in staat ben om Dual Amp patches te gebruiken (crossfading waarin ik gradueel overga van clean Amp 1 naar dirt amp 2, of amp 1 over speaker 1 en amp 2 over speaker 2). Het is dan een logische keuze om de stereo poweramp met cabs in ere te houden (in plaats van andere preamps/poweramps/heads/cabs te overwegen).

DemolitionColorScheme
26 mei 2012, 18:45
Leuk... voor jou. Ik maak muziek in de eerste plaats voor mezelf en niet voor het publiek dat ernaar luistert. Het is niet zo zwart-wit maar ik sta op het podium voor m'n plezier en voel me lekker met een goede sound. Hoe ik die neerzet is helemaal aan mij; opbouwtijd, soundchecks en dergelijke moeten in overweging genomen worden maar zolang andere mensen er geen last van hebben ben ik degene die bepaalt of een dergelijke setup het waard is. Het collectief zal zeker niet slechter worden door zo'n complexe setup als het opbouwen en afbreken niet extreem wordt. Tot nu toe ben ik nooit de vertragende factor geweest.
Ik had het voor de rest totaal niet over het publiek of over je plezier of want dan ook ... het enige wat ik je meegeef is dat als je dus regelmatig live gaat optreden je dit gewoon niet gaat flikken - lukt je niet, durf ik met alle zekerheid te zeggen.

Waarom? Prima, sommigen shows, daar zal je geluk hebben, kun je eerder komen en mag je soms zelfs als eerste soundchecken of als laatste (met ruime tijd over). Helaas, in velen gevallen is dit gewoon nìet het geval. Wij maken vaak mee dat je gewoon maar 30min kunt opbouwen èn soundchecken omdat bijv. de headliner langer wilt soundchecken of welke andere redenen dan ook (doet er allemaal niet toe - als een venue je 30min geeft, dan heb je 30min).

Dan kom jij aan met een W/D/W setup, die al bestaat uit minimaal 3 cabinetten die allen gemiked moeten worden. Jij moet opbouwen, alles aansluiten, het stage volume bepalen, dan moeten al je cabs gemiked worden en 1 voor 1 gechecked worden, dan moet jij ook nog eens je post-mic setup klaarzetten bij de PA (en dus zorgen dat er een soundguy is die alles kan inlussen en checken tijdens de soundcheck, terwijl jij op het podium staat), daarnaast moet dan nog heel de drumset gedaan worden en de bas (wellicht nog een extra gitaar of toetsen - dat weet ik voor de rest niet - zo ja, dan is het sowieso al geheel een verloren zaak). Dan moeten jullie als collectief nog soundchecken en wordt dat op elkaar afgesteld. (het meest belangrijke van de hele soundcheck en waar je dus de meeste tijd mag/moet pakken)

Ik gun het je, zo'n setup, ik wil het liefst ook minimaal stereo spelen want dat voelt voor mij ook gewoon velen malen cooler, maar het belang van het collectief gaat voor, zoals ik al zei. Ik heb het dan niet over het publiek, maar de hele band.
Mocht je ooit doorbreken, dan krijg je vaker gewoon meer tijd om te soundchecken en dan heb je natuurlijk ook een crew (al is het maar een kleine) en dan is dat allemaal veel makkelijker te doen, maar voor een bandje wat dan 1x in de maand wilt optreden (wat ook nog niet helemaal zeker was, toch) ... daar is dit gewoon too much voor.

De optie die je daaronder geeft met de Axe is al wat makkelijker en dat zou je dus nog kunnen flikken omdat je dan niks hoeft te miken, maar dat gaat alleen dan over als je een Axe setup zou pakken en dat heeft dan nog weinig te maken met je Egnater en ENGL. Maar goed. Ik wens je er veel succes mee en ik hoop dat het allemaal lukt, want niet om lullig te zijn, elke maand heb je wel weer een nieuw idee en elke keer kijk ik een beetje mee en stuur ik je soms, maar ik krijg er alleen maar koppijn van. :D Dus, succes!

Liquid_Metal
26 mei 2012, 20:16
Haha ok ik snap je eindelijk. Ik geef je ook gelijk dat zo'n W/D/W setup uitversterken live nogal veel gedoe geeft en daar inderdaad voor een engineer geen tijd voor is. Da's een reden waarom ik in dit topic erover brainstorm.
Een andere reden is dat ik inderdaad steeds leuke ideeën krijg maar die vaak niet (direct) uitvoerbaar zijn. Ik probeer die dingen thuis gewoon uit omdat ik graag wil weten wat ik mooi vind (amps, pedalen, setups en routings); het meeste daarvan komt helemaal niet tot uiting.
Het klopt absoluut dat ik elke maand een nieuw idee heb. Dit komt ten eerste doordat ik meer en meer van m'n gear leer kennen en uitprobeer, en ten tweede omdat ik nog worstel met de setup die voor mij gaat werken (wat dus de trade off is tussen handling time en satisfaction). Da's de hele bestaansreden van dit topic.

Dat met die Axe, wat overigens ook met de Lexicon kan maar daarvan vind ik de kwaliteit niet zo subliem, zou tot de volgende patches kunnen leiden. In het geval van PA-only:
Normale patches (clean en lead met Egnater IR, rhythm met ENGL IR):

FX1pre > Amp1 > FX1pre (modulatie > IR // delay) > PA (monitors en FoH)
Dual Amp/Crossfading:

Amp1 > FX1post (modulatie > IRengl // delay) > PA
FX1pre > FX1post (modulatie > IRegnater //
In uitgebreidere gevallen zou de poweramp met beide cabs meekunnen en zou het er zo uitzien:
Clean en lead:

FX1pre > Amp1 > Egnater // FX1post (modulatie > IRegnater // delay > PA (Output1 = W/D voor FoH, Output2 = W voor mijn mix)
Rhythm:
zelfde verhaal maar dan met de ENGL cab
Dual Amp/Crossfading:

Amp1 > ENGL // FX1post (modulatie > IRengl // delay) > PA (eigen en FoH)
FX1pre > Egnater // FX1post (modulatie > IRegnater //


Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. De FoH krijgt in alle gevallen netjes een (1) lijntje met alle sounds. Voor mij zijn het een tot drie speakers (waarvan 2 gitaar cabs). Er komen wel wat extra dingen bij (pedalen, G-Major) maar die heb ik voor het overzicht weggelaten.
Ik hoop ook dat je realiseert (1) dat het allemaal speculatief is en (2) dat ik het gewoon leuk vind om dit soort setups te bedenken, in elkaar te knutselen en ermee te experimenteren. Dus "elke maand een nieuw idee" is vaak iets positiefs :). Als iemand duidelijkere plaatjes van deze routing wil kan ik die wel tekenen.

snessiram
28 mei 2012, 13:45
Je spreekt nu over een AxeFX, zorg dan zeker eerst of je de klank wel goed vindt. En als je dan toch al modeling gebruikt zou je kunnen overwegen je pre-amps ook via modeling in te stellen, die zitten vast wel in de AxeFX gok ik.Voor de G-Major geldt dan weer hetzelfde... de AxeFX heeft massas effecten die al dan niet beter/slechter klinken, en bijgevolg misschien zelfs je G-Major kunnen vervangen. Conclusie: de AxeFX zou je hele setup misschien wel eens kunnen doen inkrimpen... als je de klank goed vindt. (Heb zelf geen ervaring met de AxeFX)

Merk trouwens wel op dat de AxeFX post-speaker-effects misschien niet zijn wat je verwacht... zie deze wiki (http://wiki.fractalaudio.com/axefx2/index.php?title=Cabinet_(block)#Where_to_put_the_C ab_block).

Liquid_Metal
28 mei 2012, 14:10
Cool, ik zie dat je doelt op deze zin:

The cab is a linear time invariant effect (unless you add drive) so effects like delay and reverb will sound the same before or after it.
Da's interessant en zeker iets om rekening mee te houden. Het maakt de setup ietsje makkelijker.
Het voornaamste verschil is dat een gitaarspeaker wél kleuring geeft en je daarbij duidelijk het verschil hoort tussen amp>fx>speaker en amp>speaker>fx. Met de Lexicon of Axe worden die effecten niet over een gitaarspeaker maar over een FRFR afgespeeld en dat verschil is heel duidelijk, of de IR placement nou uitmaakt of niet. Ik weet niet hoe het zit met de Lexicon maar dat zal ik vanmiddag eens gaan testen.

Je hebt absoluut gelijk dat de Axe wel van toegevoegde waarde moet zijn. Als de Axe inderdaad evenveel kwaliteit biedt als mijn huidige set zou 'ie die zelfs kunnen vervangen.

Liquid_Metal
4 juni 2012, 11:01
Even een korte update. Ik heb de split geprobeerd en de Lexicon kan inderdaad over de eerste output Dry+Wet en over de andere output Wet-only. Het klinkt in mijn oren (en huiskamer) met de interne cab sim best lekker en ik vind het beter dan standaard w/d. Qua mogelijkheden ben ik ook enthousiast: volledig rig met poweramp en twee cabs naar 'grote' gigs, en het rack zonder poweramp en cabs naar kleine gigs. In de laatste stuur ik het Dry+Wet signaal ook naar mn eigen monitor.
Wel wil ik nog even denken over randapparatuur, want anders gaat de boel over een maand weer over de kop.

muziekschuur
4 juni 2012, 14:27
De kleinste WET DRY WET setup zou zijn een cabinetje met 3x10 of 4x10. Nu heeft Blackstar ook een 4x8 cabinetje. Als daar je rack bovenop past en je hebt bijvoorbeeld een mesa 2x20 of marshall 2x20 en bijvoorbeeld een tweaker, dan heb je een bescheiden setup die goed te transporteren is en die alles doet wat w/d/w nodig heeft.

Je kan ook aan drie speaker simulatoren denken. Dus PALMER PDI3. (en dan 3 van die dingen). Dan hang je al die versterkers aan een mengtafel zo je computer in en kun je daar lekker inspelen en monitoren op een stereo paar monitors. Wat ook kan om de kosten te drukken, de 18 watter van Hughes & Kettner heeft een DI die je aan kan zetten terwijl de H&K geen speaker nodig heeft en dan van je Lexicon direct de tafel in. Dan kun je in de pc wat amp simulaties op die kanalen zetten en dan kun je geheel gecontroleerd je patches op maat snijden...

De Blackstar HT408 kost 199 euro... (voor een 4x8 cabinet wat je dan modificeert voor 2x8 voor centrum en 1x8 voor 2x wet.)

Dutch
6 juni 2012, 16:36
Cool, ik zie dat je doelt op deze zin:

[The cab is a linear time invariant effect (unless you add drive) so effects like delay and reverb will sound the same before or after it.]

Da's interessant en zeker iets om rekening mee te houden. Het maakt de setup ietsje makkelijker.
Het voornaamste verschil is dat een gitaarspeaker wél kleuring geeft en je daarbij duidelijk het verschil hoort tussen amp>fx>speaker en amp>speaker>fx. Ook een cabsim in de Axe-Fx kleurt het geluid wel degelijk. De zin duidt er op dat de cab sim in de Axe lineair is: dus niet varieert met de tijd of volume oid, tenzij je de speaker-drive opdraait. Dan krijg je "distortion"(=vervorming) die non-lineair is en wel verschil maakt. Zonder drive is de cab sim in principe alleen een heel precieze equalizer curve en maakt het niet uit of je een EQ laat delay-en of een delay laat EQ-en.

BTW, amp->fx->speaker is onmogelijk. Tenzij je van een effectapparaat weet die versterker-voltages kan hanteren en ze ook zo hard kan doorgeven aan de speaker. Ik ken er geen. Ik zou dus ook niet weten hoe ik het verschil zou moeten horen, want het bestaat niet.

Wel mogelijk is pre-amp->fx->power-amp->speaker en (wat ik vermoed dat je bedoelt): amp->speaker->microfoon->preamp->fx. Deze laatste fx-chain geeft meteen aan dat er meer aan de hand is dan alleen plaatsing van de effecten: de microfoon, plaatsing daarvan, microfoonversterker etc, doen ook mee. Zo kun je nauwelijks meer zeggen welk element verantwoordelijk is voor welk verschil in toon.


Je hebt absoluut gelijk dat de Axe wel van toegevoegde waarde moet zijn. Als de Axe inderdaad evenveel kwaliteit biedt als mijn huidige set zou 'ie die zelfs kunnen vervangen.
Tja...

Liquid_Metal
6 juni 2012, 17:17
Uiteraard hoort er een versterker bij maar ik doel hier op PA-speakers en powered monitors. De bedoeling daarvan is dat ze neutraal klinken, i.t.t. gitaar eindversterkers en speakers. Het is dus cab sim > fx > PA.
Na komend weekend heb ik een powered monitor en kan ik vertellen of het echt de moeite waard is. Ik ben niet van plan om grote veranderingen te maken (bv de aanschaf van een Axe). Leuk speelgoed, maar eerst maar eens hier iets mee maken.

@ Muziekschuur: een traditionele W/D/W setup kan ik al aanleggen want ik heb drie speakers en poweramps. Maar w/d/w live uitversterken kost veel meer tijd en die tijd is er waarschijnlijk meestal niet. Een direct out naar de tafel scheelt een hoop gedoe en ik heb er hopelijk een fantastische sound mee.

Overigens heb ik harde GAS voor de Liquid Foot 12+. Omdat er een switch van m'n GCP is overleden en het ding met popnagels vast zit (Chiel?) kan ik er niet zomaar bij. Moet de boel uitboren en dat heb ik nog nooit gedaan, dus ik kijk een klein beetje naar alternatieven (ik ga 'm wel repareren maar de functionaliteit valt me al een tijd lang tegen).

Dutch
6 juni 2012, 20:38
Uiteraard hoort er een versterker bij maar ik doel hier op PA-speakers en powered monitors. De bedoeling daarvan is dat ze neutraal klinken, i.t.t. gitaar eindversterkers en speakers. Het is dus cab sim > fx > PA.
Na komend weekend heb ik een powered monitor en kan ik vertellen of het echt de moeite waard is. Ik ben niet van plan om grote veranderingen te maken (bv de aanschaf van een Axe). Leuk speelgoed, maar eerst maar eens hier iets mee maken.

;)

Heb niet de hele draad gelezen. Maar ik weet wel van de Axe-FX. Knap eind lichter dan waar jij mee bezig bent. :D

Succes!

ME.
8 juni 2012, 16:37
De GCP zit NIET!! met popnagels dicht!

Dat zijn hele kleine imbusjes (volgens mij ook nog met een rare maat) en als je die eenmaal open hebt is het fixen van de switches erg simpel.




Uiteraard hoort er een versterker bij maar ik doel hier op PA-speakers en powered monitors. De bedoeling daarvan is dat ze neutraal klinken, i.t.t. gitaar eindversterkers en speakers. Het is dus cab sim > fx > PA.
Na komend weekend heb ik een powered monitor en kan ik vertellen of het echt de moeite waard is. Ik ben niet van plan om grote veranderingen te maken (bv de aanschaf van een Axe). Leuk speelgoed, maar eerst maar eens hier iets mee maken.

@ Muziekschuur: een traditionele W/D/W setup kan ik al aanleggen want ik heb drie speakers en poweramps. Maar w/d/w live uitversterken kost veel meer tijd en die tijd is er waarschijnlijk meestal niet. Een direct out naar de tafel scheelt een hoop gedoe en ik heb er hopelijk een fantastische sound mee.

Overigens heb ik harde GAS voor de Liquid Foot 12+. Omdat er een switch van m'n GCP is overleden en het ding met popnagels vast zit (Chiel?) kan ik er niet zomaar bij. Moet de boel uitboren en dat heb ik nog nooit gedaan, dus ik kijk een klein beetje naar alternatieven (ik ga 'm wel repareren maar de functionaliteit valt me al een tijd lang tegen).

Liquid_Metal
8 juni 2012, 16:40
De GCP zit NIET!! met popnagels dicht!

Dat zijn hele kleine imbusjes (volgens mij ook nog met een rare maat) en als je die eenmaal open hebt is het fixen van de switches erg simpel.

Fabrieksmatig niet, maar volgens mij zijn het bij mij toch echt wel popnagels. Maar misschien is het inderdaad wel een Amerikaans formaat. Daar heb ik ook imbussleutels van dus ik zal het proberen. De nauwst passende Europese imbussleutel deed in ieder geval niets.

ateng
13 juni 2012, 08:18
Nee geen popnagels... heb ze al een keer open gemaakt met gewoon een imbusje ja.

Liquid_Metal
18 juni 2012, 08:12
Nou dat gaat bij die van mij echt niet lukken.

https://lh6.googleusercontent.com/-64iSwQ7xZN8/T97Go5LYPPI/AAAAAAAAAks/jGfachVp-5g/s912/IMG_20120618_080905.jpg

Johannes
20 juni 2012, 20:01
Ik geloof dat er gedoeld wordt op de imbusjes op de bovenkant van het pedaal. foto?

Liquid_Metal
23 juni 2012, 17:55
Ik geloof dat er gedoeld wordt op de imbusjes op de bovenkant van het pedaal. foto?

Zie boven; de bovenkant is gewoon open dus irrelevant.

Liquid_Metal
5 juli 2012, 19:05
Introductie
Even weg geweest en helemaal niet mijn racks bezig geweest. Ik heb niet zoveel behoefte aan het forum maar gisteren had ik opeens weer zin om te puzzelen. De argumenten van DemolitionColorScheme hebben me aan het denken gezet.
Ik heb sinds een poosje een Egnater Tweaker die ik gebruik met een Keeler Design Push overdrive. Sinds kort is de Tweaker aangevuld met een Flashback delay, mijn voornaamste effect, en een Line6 M5 voor modulatie, harmonizing en incidentele effecten. Ik ben er erg content mee en dit is een ideale thuissetup.
Ook is er sinds kort een simpele stage monitor zodat ik de postspeaker delays kan realiseren. Helaas klinkt dit niet zo lekker; de kwaliteit van de monitor en cab sim van de Lexicon zijn niet je van het. Mede door het gebrek aan kwaliteit ben ik gaan denken wat er nou eigenlijk functioneel zou zijn.
Het is een flinke lap tekst geworden dus ik heb de highlights vetgedrukt.

Uiteenzetting
Op dit moment is de gigfrequentie van m'n band heel erg laag. We zijn vooral bezig met schrijven en opnemen maar hopen binnenkort weer wat meer op te gaan treden. Een ander obstakel is het gebrek aan vervoer, dat binnenkort misschien wel opgelost wordt. Maar het geeft voornamelijk aan dat er zowel geen haast als geen noodzaak zijn voor een rack. De incidentele gigs die we nu doen kunnen met andere gear.
Doordat er geen druk is en ik weer wat ben gaan puzzelen, heb ik m'n hele rack uit elkaar gehaald en ben ik wat componenten los aan het testen. Ik was echt verbaasd van de supersound die m'n ENGL SE geeft zonder alle poespas. Blijkbaar zat er dus toch een hoop kleurende troep in het rack. Ik twijfelde een beetje over de SE, maar ik wil 'm echt wel houden, samen met bijbehorende cabinet. Een van de ideeën was de SE te vervangen door een losse top. Maar als ik toch een rack als set wil gebruiken neemt de rackmount niet meer, misschien zelfs wel minder, plaats in.
De meest logische keuze is de Switchblade als hart van het rack te gebruiken. Ik denk er over om de GCX weg te doen en een Smart Insert voor de Switchblade aan te schaffen zodat de eerste m'n pedalen kan schakelen (4 pedalen). De Switchblade zou ook de preamp huisvesten, evenals de gitaar input en poweramp output. Er zijn dan nog twee loops over en daar dacht ik het volgende over.
De Lexicon staat me tegen. De kwaliteit van de modulatie vind ik slecht, de wah ongeïnspireerd en het gebrek aan spillover van de delay erg jammer. De functionaliteit en flexibiliteit zijn echter fantastisch en volgens mij is meest voor de hand liggende alternatief: een Axe FX. Deze zou de laatste loops van de Switchblade kunnen gebruiken (pregain en postgain) en kunnen zorgen voor wah, delay, harmonizing en incidentele effecten (shimmer, octaver, tremolo, etc).
Ik zou de Axe FX kunnen gebruiken als tweede preamp om een dual amp setup te maken. Dat klinkt echter beter over een tweede cabinet maar daarvoor kom ik een Switchblade Out tekort* (poweramp is wel stereo). Ook zou ik dan een tweede cabinet mee moeten slepen, wat de draagbaarheid weer beperkt. Hoe zou het zijn om een van de speakers van de ENGL 212 PRO te vervangen door een G12H-30 van de Egnater cabs en het cabinet in stereo te gebruiken? Clean en Lead over de H-30, Drive over de V-30 en Dual Amp over beide tegelijk.
Het geheel zou in een 10 HE rack kunnen en ik zou op deze manier een tweede (6 HE) rack, 112 cabinet en stage monitor thuis laten. Er is op deze manier geen mogelijkheid voor W/D/W of postspeaker taferelen tenzij ik de Axe (Lexicon) daarvoor inzet. Da's mogelijk, maar dan wordt het weer een gesleep (in ieder geval stage monitor).


* het tekort van een loop zou opgelost kunnen worden door beide postgain pedalen (flanger en chorus) vanuit een enkele SB Out te splitten en in eigen SB Ins te ontvangen. Dan heb ik een SB Out over die naar de Poweramp R kan. Het nadeel is dat ze dan niet serieel kunnen, maar ik heb die twee pedalen, chorus en flanger, nog nooit tegelijk aan gehad.

Appendix
- De Axe FX is ook in staat beide outputs een apart signaal te geven en de mogelijkheid is er dus om een kant met IR naar FoH te sturen, terwijl ik de andere kant zonder IR op m'n cabinet hoor.
Het zou natuurlijk ook mogelijk zijn om de hele set te vervangen door een Axe FX. Dan ben ik gelijk van het hele gedonder af en heb ik ultieme draagbaarheid. Maar de SE klinkt zoals gezegd fantastisch en de pedalen die ik gebruik heb ik daar specifiek op uitgezocht. Ik weet dus niet of ik daar aan toe ben.
- Ik ben erg gecharmeerd van de Liquid Foot 12+ en zou de GCP hier misschien voor willen vervangen.
- In mijn huidige plan is geen noodzaak voor de G-Major 2

tommus42
6 juli 2012, 06:58
Je gaat van de Engl naar de Switchblade? Praktischer lijkt me, wist niet dat ie stereo is. Twee van deze er op aansluiten:listen:
http://img715.imageshack.us/img715/5585/vca25450px.png (http://imageshack.us/photo/my-images/715/vca25450px.png/)

Liquid_Metal
6 juli 2012, 08:27
Niet die Switchblade, deze switchblade (http://www.soundsculpture.com/products/switchblade.htm).

http://www.soundsculpture.com/images/sb8bgp.jpg

tommus42
6 juli 2012, 12:47
Ah, bedacht ik me later, verkeerd gelezen, is ie uitgebreider dan de GCX?
Mooi aan de Axe fx lijkt me de mogelijkheid met koptelefoon een goed geluid te krijgen. Verder moet ik er eigenlijk niets van hebben, die digitale toestanden.


Is de software van de Axe niet ergens te vinden zodat je het in een pc kan stoppen overigens?

DemolitionColorScheme
8 juli 2012, 00:35
De argumenten van DemolitionColorScheme hebben me aan het denken gezet.
Goed om te horen!

... however ... :D
een 10HE rack is nogsteeds wel erg overkill hoor. Als je echt serieus een Axe-FX wilt kopen, doe dat dan en kijk daarná even hoe je tegen je setup kijkt. Ik run een G-System (racked) met 4 pedalen, een Axe-FX ULTRA en een Peavey 50/50 en daar kom ik echt meer dan mee uit de voeten. Misschien dat je straks ook voelt dat de Axe eigenlijk voldoende is, vooral voor de indicentele gigs die je doet / gaat doen.

Zoals ik eerder zei: complexe setups zijn leuk, maar je hebt nu ook ondervonden dat iets simpeler ook echt heel prettig kan zijn. Al die post-shizzle, dat heb je niet nodig voor gigs, zeker niet als je geen top-headliner act bent. Bewaar datsoort dingen voor opnames? Daar ga ik ook gewoon all out met extra pedalen, racks, tape delays, mics, etc.

Liquid_Metal
8 juli 2012, 10:35
Goed om te horen!

... however ... :D
een 10HE rack is nogsteeds wel erg overkill hoor. Als je echt serieus een Axe-FX wilt kopen, doe dat dan en kijk daarná even hoe je tegen je setup kijkt. Ik run een G-System (racked) met 4 pedalen, een Axe-FX ULTRA en een Peavey 50/50 en daar kom ik echt meer dan mee uit de voeten. Misschien dat je straks ook voelt dat de Axe eigenlijk voldoende is, vooral voor de indicentele gigs die je doet / gaat doen.

Zoals ik eerder zei: complexe setups zijn leuk, maar je hebt nu ook ondervonden dat iets simpeler ook echt heel prettig kan zijn. Al die post-shizzle, dat heb je niet nodig voor gigs, zeker niet als je geen top-headliner act bent. Bewaar datsoort dingen voor opnames? Daar ga ik ook gewoon all out met extra pedalen, racks, tape delays, mics, etc.

Klopt wel hoor. 10 HE is alsnog groot, maar m'n ENGL is al 5 HE (2 HE preamp, 3 HE poweramp). Ik vind 'm juist zo lekker klinken dus het lijkt me erg prettig om 'm live te gebruiken, met bijbehorend cabinet. De pedalen hebben een looper nodig en waarom dan niet de Switchblade. Da's samen ook 3 HE. Met een Axe, 11R of POD HD erbij zit je dus al op 10 HE. Jouw setup is toch ook zeker 7 HE en je hebt vast ook een power conditioner.
Ik probeer nu juist iets te bedenken dat live een simpel lijntje geeft aan FoH. Het lijkt voor de hand te liggen om een Nex Gen FX te gebruiken met IR. Maar als ik het signaal voor mezelf wil gebruiken zou een kant met IR naar de tafel gaan en de andere kant zonder IR in mijn signaal opgenomen worden (ENGL SE > FX > cab). Kan een van de Axe/11R/POD dat?
Met een dergelijke setup (1) ben ik niet afhankelijk van de PA, (2) sleep ik zelf een enkel cabinet mee en (3) krijgt FoH mijn signaal netjes als line aangeboden dus is er geen gedoe met mics. Al die post-shizzle gebruik ik dan niet maar ik kan, omdat m'n cabinet stereo is, daarop zowel Wet/Dry als Dual Amp spelen. FoH heeft daar dan niets mee te maken. Wat voor andere oplossingen zijn er? (zelf IR via monitor zou kunnen maar ik weet niet of ik dat lekker vind)


EDIT: ik vergeet een van de belangrijkste dingen. De reden dat ik voor de Lexicon ben gegaan is de manier waarop de wah te schakelen is. Deze is aan te zetten met een MIDI CC zonder bepaalde waarde, zodat het bewegen van het expressiepedaal het effect aanzet. Daardoor hoef ik geen knoppen in te drukken en kan ik gelijk de wah gebruiken. Uitzetten doe ik door een andere patch te selecteren. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de 11R en POD HD dat kunnen. Van de Axe verwacht ik het eigenlijk wel.
De modeller waar ik voor ga moet wel een goede harmonizer bevatten. Die in de Lex trackt naar mijn mening niet goed genoeg. Dus, als ik voor deze setup zou gaan, moet de modeller de volgende eigenschappen hebben:
1. Overtuigende clean preamp voor Dual Amp patches
2. Wah met bovenstaande schakelmogelijkheden
3. Delay met spillover
4. Overtuigende harmonizer
5. Goede mogelijkheden voor shimmer

DemolitionColorScheme
8 juli 2012, 14:30
Ja, true, mijn setup is 7HE, alleen dan 5HE en dan 2HE los voor de Axe. Geen power conditioner. Heb ik eentje gehad, maar vond het niet waard. Veel van mijn gear heeft zelf al een protection voor ongevallen en dat stabilizerende ... tja, dat vindt je eigenlijk echt pas bij de higher end modellen. Wat mij betreft, vooral voor live, niet echt de moeite en het geld waard.

Ik vind mijn setup zelf al ècht veels te zwaar en veel. Ik zou eigenlijk niet meer willen dragen. Als je het niet erg vindt om te sjouwen en je hebt straks vervoer (haha), dan zou ik dan 2x 5HE doen.

Maar goed, mijn tip: je hebt nog geen Axe-FX thuis gehad. Probeer dat eerst maar eens met je poweramp, misschien dat je dan wel voelt dat je je ENGL pre-amp niet eens meer nodig hebt. Je weet maar nooit hè.

Liquid_Metal
9 juli 2012, 12:51
Ja, true, mijn setup is 7HE, alleen dan 5HE en dan 2HE los voor de Axe. Geen power conditioner. Heb ik eentje gehad, maar vond het niet waard. Veel van mijn gear heeft zelf al een protection voor ongevallen en dat stabilizerende ... tja, dat vindt je eigenlijk echt pas bij de higher end modellen. Wat mij betreft, vooral voor live, niet echt de moeite en het geld waard.

Ik vind mijn setup zelf al ècht veels te zwaar en veel. Ik zou eigenlijk niet meer willen dragen. Als je het niet erg vindt om te sjouwen en je hebt straks vervoer (haha), dan zou ik dan 2x 5HE doen.

Maar goed, mijn tip: je hebt nog geen Axe-FX thuis gehad. Probeer dat eerst maar eens met je poweramp, misschien dat je dan wel voelt dat je je ENGL pre-amp niet eens meer nodig hebt. Je weet maar nooit hè.

Ik heb die power conditioner voornamelijk omdat ik het handig vind om alles op een plek (aan de voorkant) aan en uit te kunnen schakelen. De lampen zijn soms ook wel handig.
Ik heb nog geen moeite gehad met het verplaatsen van de 10 HE, temeer de kast goede wielen heeft. Cabinet en pedalboard er bovenop en ik kan in een keer het podium op.
Stel dat ik voor een supercompact rig zou gaan, dan zou dat een Axe-FX, 2 HE pedal tray en Switchblade (voor de pedalen) bevatten, eventueel met de Power Conditioner. Dan zit je al op 6 HE en hoewel dat wel gewicht scheelt, is het in omvang niet heel veel voordeliger (even breed en de diepte is nog steeds gigantisch). Als de Axe ook de pedalen zou vervangen blijf ik op 2 HE en dan is het echt interessant. Maar als ik toch de poweramp en het cabinet wil gebruiken blijft het een monsterlijke set.

Ik heb gisteravond even snel wat zitten spelen met de Lexicon en er kwamen best aardige geluiden uit. In verband met looptekort in de Switchblade zat ik te denken de phaser, die ik niet heel veel gebruik en ook niet als echte favoriet is uitgekozen, te vervangen en de Lex klonk best overtuigend. Omdat de G2 in mijn bezit is kan ik daar best aan gaan tweaken. Ik heb het toestel ook nog lang niet onder de knie dus wat dat betreft hoeft 'ie nog niet weg.
Zoals gezegd stonden het geluid van de wah, de tracking van de harmonizer en het schakelen van de delay me tegen. Als ik hier ten eerste verbeteringen in kan aanbrengen en ten tweede tolerant mee kan spelen kan ik m'n rack gebruiken/afmaken met:
- ENGL SE preamp + stereo poweramp
- Switchblade met compressor, chorus en flanger pedalen
- Lexicon MPX G2 pregain en stereo postgain
- ENGL PRO 212 cabinet in stereo, sommige patches W/D, sommige patches Dual Amp
Live zou het signaal dan opgepikt moeten worden van de speakers want ik heb de outputs van de Lexicon nodig voor mijn eigen cab (zonder IR).

Hoewel ik graag een Axe zou willen is het een behoorlijke smak geld en heb ik zo'n unit misschien niet nodig.

DemolitionColorScheme
10 juli 2012, 09:39
Ik heb die power conditioner voornamelijk omdat ik het handig vind om alles op een plek (aan de voorkant) aan en uit te kunnen schakelen. De lampen zijn soms ook wel handig.
Ik heb aan de achterkant van m'n rack zo'n racked stekkerdoos. Scheelt ruimte en is praktisch. :)


Ik heb nog geen moeite gehad met het verplaatsen van de 10 HE, temeer de kast goede wielen heeft. Cabinet en pedalboard er bovenop en ik kan in een keer het podium op.
Joah, zéét 'ie! 10HE rack met een 4x12 erop in 1x op het podium? Wacht maar tot je er eentje met een trap krijgt ... :P


Stel dat ik voor een supercompact rig zou gaan, dan zou dat een Axe-FX, 2 HE pedal tray en Switchblade (voor de pedalen) bevatten, eventueel met de Power Conditioner. Dan zit je al op 6 HE en hoewel dat wel gewicht scheelt, is het in omvang niet heel veel voordeliger (even breed en de diepte is nog steeds gigantisch). Als de Axe ook de pedalen zou vervangen blijf ik op 2 HE en dan is het echt interessant. Maar als ik toch de poweramp en het cabinet wil gebruiken blijft het een monsterlijke set.
Wacht nou maar af, straks zou je nog direct met je Axe naar de PA gaan! Dat zal pas ruimte schelen en je kan al je post-shizzle doen zonder ook maar enige hassle.

Liquid_Metal
11 juli 2012, 19:19
Ik heb aan de achterkant van m'n rack zo'n racked stekkerdoos. Scheelt ruimte en is praktisch. :)


Joah, zéét 'ie! 10HE rack met een 4x12 erop in 1x op het podium? Wacht maar tot je er eentje met een trap krijgt ... :P

Dan niet natuurlijk, maar de 10 HE krijg ik in m'n eentje makkelijk van de grond.


Wacht nou maar af, straks zou je nog direct met je Axe naar de PA gaan! Dat zal pas ruimte schelen en je kan al je post-shizzle doen zonder ook maar enige hassle.

Ik denk dat ik voorlopig even bij de Lexicon blijf. Hij begint me meer en meer te bekoren en de ENGL SE bevalt me ook enorm. Ik heb nog niet bedacht hoe ik het signaal naar de PA ga krijgen (of ze twee speakers zullen moeten uitversterken).

Liquid_Metal
28 juli 2012, 18:15
Heeeeeeeeeerlijk om niet met gear bezig te zijn! Ik heb 'ns zitten denken over effecten en bedacht wat ik nou echt belangrijk vind. Overdrive is zo essentieel dat ik het even niet meereken. Allereerst de belangrijkste effecten:
1. Delay, momenteel uit de Lexicon MPX G2. Gebruikt voor clean, drive en leads en hier kan ik echt niet zonder. Ik gebruik verschillende settings dus een digitale delay is wel handig.
2. Chorus, pedaal. Gebruikt op zowel clean als drive om een epische sound te krijgen. Ik gebruik het eigenlijk altijd met delay dus een modulated delay zou ook kunnen. Maar ik heb een fantastische chorus (Ibanez CS5).
Iets minder belangrijk maar wel kenmerkend voor mijn sound:
3. Flanger, pedaal. Clean en drive om net een andere sound te maken dan met de chorus (ik gebruik 'm subtiel). Komt niet veel voor maar het is wel m'n favoriete effect.
4. Wah, uit de G2. Alleen voor leads en ik denk maar met een kwart van de solo's. Toch, net als de flanger, ontzettend vet dus een must have.
5. Compressor, pedaal. Voor rhythm clean om de slag wat funkier te maken. Voor leads om een shitload sustain te krijgen. Niet per sé nodig maar klinkt wel zeer nice.
Ik heb een tijd geleden al besloten een aantal effecten niet te gebruiken. Dit waren voornamelijk tremolo en filters behalve phaser. Daar komen nu ook phaser, rotary en waarschijnlijk pitch shifters/harmonizers bij. Ik vind het steeds minder leuk om de sound op te smukken maar krijg meer behoefte om puur te spelen.

Ik was van plan om een mod chip voor de Switchblade te kopen zodat de loops met MIDI CC's te schakelen zijn. Op dit moment kun je twee continuous controllers gebruiken, bijvoorbeeld om te crossfaden. Maar de Switchblade gebruiken als volume vind ik niet fijn (omdat het global ipv patch specific is). Op dit moment gebruik ik de twee CC's voor mijn pedalen. Ik heb een compressor, flanger en chorus en in een eerste patch schakel ik bv de compressor en flanger in en uit, in een andere patch de compressor en de chorus. Vooralsnog is het genoeg dus heb ik geen mod chip nodig.

Liquid_Metal
10 september 2012, 22:20
Eens met DemolitionColorScheme zitten babbelen omdat ik niet content ben met mijn huidige setup. De pedalen (compressor, flanger en chorus) zijn subliem en hoeven niet vervangen te worden, maar de Lexicon doet het voor mij niet. Ik gebruik 'm voor delay (zowel clean als overdrive als leads) en wah (vanwege het schakelen) maar de sounds bevallen me gewoon niet.
Bij mijn weten is de Axe FX (alle modellen) de enige unit die wah zo kan schakelen zoals ik wil (door het pedaal te bewegen gaat 'ie aan) en naar horen en zeggen is de kwaliteit van de delays erg goed. Ik wil vooral tape delay simuleren: tikje modulatie en lekker dik.

Ik realiseerde me laatst opeens dat ik de ENGL SE eigenlijk blind heb gekocht. Ik wil eens rustig beginnen met zoeken of er amps zijn die beter bij me passen. Ik verwacht bijvoorbeeld veel van de ENGL Savage. Het cabinet blijft, want dat heb ik gekozen na een uitgebreide zoektocht.
Natuurlijk zou een Axe ook als amp sim kunnen dienen en daar ben ik zeker benieuwd naar. Ik wil de mogelijkheid hebben om met een echte stack op het podium te staan, maar het zal vast van pas komen om een modeller te hebben. Ik ga dus overwegen of ik de Lexicon wil ditchen en een Axe kan aanschaffen.

Liquid_Metal
10 september 2012, 23:12
Ik kreeg opeens een nog vetter idee (dat ik al eerder had). Als de Axe op een van de outputs een cab sim kan draaien en de ander niet, kan de eerste wet+dry naar de mengtafel, terwijl de tweede als wet-only naar mn cab kan. Als ik dat aanvul met de droge Engl SE sound (2e speaker) heb ik wet/dry (I love that) en de geluidsman een mono geluid zonder microfoons.


Wow...

DemolitionColorScheme
11 september 2012, 11:14
Wa bende toch 'ok 'n lekkere dromer hè ... :D
Leuk idee, dat wel, maar je cab setup moet je dan nogsteeds miken hè en zoals ik het lees dan met 2 mics; 1e en 2e speaker.

Houdt in gedachten dat, hoe complexer jij je setup maakt, dus bestaande uit meerdere signal chains, hoe meer hassle je hebt om dat op elkaar af te stellen. Niet alleen in de repetitieruimte, maar ook live. Op een gegeven moment wordt het dan wel afwegen of je die tijd hebt. Eigenlijk moet je dan een vaste geluidsman hebben.

Liquid_Metal
11 september 2012, 12:02
Met mijn idee zou mic'en juist niet hoeven:

- De ENGL SE zorgt voor het droge signaal op de eerste speaker en het signaal wordt ook afgetapt voor de Axe.
- De Axe wordt postgain gebruikt voor delay. Dit gaat direct naar de eerste output, die op mijn tweede speaker komt (Wet).
- Voor de tweede output in de Axe wordt de delay intern gemixt met het droge signaal, en beide gaan door een interne cab sim. De tweede output gaat direct naar de tafel en heeft dus mijn gehele signaal (wet en dry, beide ge'cab sim'd)

Ik weet van Alex dat dit splitten van outputs mogelijk is. Het wordt dan intern:
input > delay (100%) > output 1
delay > cab sim
input > cab sim > output 2

DemolitionColorScheme
11 september 2012, 13:25
Oh, ik dacht dat je het over fysieke speakers had. :)
In dat geval, sure, go for it!

Liquid_Metal
11 september 2012, 13:34
Oh, ik dacht dat je het over fysieke speakers had. :)
In dat geval, sure, go for it!

Mijn eigen geluid wel, maar dat hoeft dus niet uitversterkt te worden. Ik speel toch wel heel graag W/D en als er niets gemic'd hoeft te worden scheelt dat ook heel veel opbouwtijd.
Gelukkig heb ik voorlopig nog geen vervoer dus kan het rack nog niet mee, en heb ik tijd om het uit te werken, te laten bezinken en te bouwen. Alles in een (flink, 10 HE) rack met een 2x12 cabinet en een MIDI controller is uiteindelijk goed mee te krijgen.

DemolitionColorScheme
11 september 2012, 16:21
Okay, wait ... dus je neemt dan een amp + speaker setup mee puur voor monitor geluid?
Dat is dan wel weer erg excessive naar mijn mening. :D

Liquid_Metal
11 september 2012, 17:09
Ik zou zelf de sound horen over poweramp + gitaar cabinet. Het publiek (en de rest van de band via monitor) krijgt de sound via IR. Het maakt voor mij veel verschil of ik de sound uit m'n eigen stack hoor of via monitor. De IR is een compromis voor de zaal, zodat ik zelf W/D heb zonder gezeik. Anders zou het cabinet sowieso ook mee gaan ;). Het publiek krijgt wel de sound van de preamp.
Ik twijfel alleen of de Axe dit wel kan. Volgens mij kun je splitten tussen de main outs en de FX loop out, maar niet tussen de balanced en unbalanced outputs. Ik wil m'n preamp in de loop hangen en pregain gebruiken voor wah en postgain voor delay + IR, dus zouden er 3 verschillende outputs moeten zijn.

DemolitionColorScheme
11 september 2012, 22:59
Ik zou zelf de sound horen over poweramp + gitaar cabinet. Het publiek (en de rest van de band via monitor) krijgt de sound via IR. Het maakt voor mij veel verschil of ik de sound uit m'n eigen stack hoor of via monitor. De IR is een compromis voor de zaal, zodat ik zelf W/D heb zonder gezeik. Anders zou het cabinet sowieso ook mee gaan ;). Het publiek krijgt wel de sound van de preamp.
Ik twijfel alleen of de Axe dit wel kan. Volgens mij kun je splitten tussen de main outs en de FX loop out, maar niet tussen de balanced en unbalanced outputs. Ik wil m'n preamp in de loop hangen en pregain gebruiken voor wah en postgain voor delay + IR, dus zouden er 3 verschillende outputs moeten zijn.
Volgens mij sturen de unbalanced en balanced outputs beiden tegelijk uit, maar dat weet ik niet zeker. Zo niet, dan eventueel het signaal splitten via een splitter box. Maar dude, kom op man ... voor jezelf een poweramp + cab meenemen alléén voor monitoring is compleet fucking onzin natuurlijk. Klinkt overigens ook totaal niet als wat je uitstuurt via de Axe, vooral omdat speakers (dus ook vooral speaker sims) nu netjuist zo'n verschil maken. Doe het een of het ander. Als je per sé dan toch een dik geluid wilt op het podium, koop dan zo'n dikke Atomic monitor of je ervaard hoe je fatsoenlijk een monitor geluid krijgt. Die kerels van Animals as Leaders gebruiken ook alleen monitoren en ik ga ervanuit dat ze heus tevreden zijn over hun stage geluid. Ze spelen beiden met meerdere Axe's.

Daarbij, wat is dit? Rack-rivisie-version-900234-2012? Je gaat elke keer zo overboord met deze dingen ... Ik heb het vaker gezegd, als jij veel gaat giggen, dan wil je die hassle zo minimaal houden, niet alleen qua sjouwen, maar ook qua opzetten, instellen en denkwerk. Het mag van mij allemaal hoor, daar niet van, maar al die scenario's zonder het daadwerkelijke ding bespeeld te hebben ...
De Axe heeft zoveel mogelijkheden en als jij al tevreden kunt zijn met een GT-8, dan kom je waarschijnlijk al een heel eind met de Axe zelf.

ateng
12 september 2012, 01:06
Zo denk ik er ook precies over!! En inderdaad, wat ik meestal alleen maar lees zijn al die scenario's waarvan ik denk... treed je wel s op met je uit gedachte ideeën en al die gear?

Als je vaak moet optreden dan weet je op den duur wel hoe je het wilt hebben... makkelijk, praktisch, snel opgebouwd en afbreken.
Ik hoef zelf niet te sjouwen, alles zit in de vrachtwagen en alles wordt zelfs voor me op gebouwd en afgebroken maar dan nog wil ik geen 3 van die 4x12 kasten (w/d/w) en een 16 HE rack. Maar tja... ieder zo z'n eigen ding.

Zoals met al die modeling versterker... gewoon rechtstreeks inpluggen, goeie monitor/in ear en gaan met die banaan.

DemolitionColorScheme
12 september 2012, 09:36
Daarbij, keep in mind, zoals ik het begreep heb je nog niet vaak met deze band opgetreden en zul je ook niet altijd in grote zalen spelen. Als je in een café speelt waar niet alles uitgemiked wordt, dan heb je zeker een poweramp + cab setup nodig, dus ik zou daarvoor kiezen en het DI verhaal bewaren voor als je wat groter bent en dus in grotere zalen speelt met een fatsoenlijke PA.

Ik doe dat nu namelijk ook. Ik kan niet 2 sets aanmaken, eentje voor poweramp + cab en eentje voor DI omdat daar teveel mis kan gaan qua het maken van presets waaronder het afstellen van volumes tegenover de rest van de band.

Liquid_Metal
12 september 2012, 20:08
Ik heb al eerder gezegd dat deze ideeën ontspruiten omdat ik het leuk vind en omdat ik nog geen set heb gevonden waar ik tevreden mee ben (ideale verhouding tussen weinig sjouwen, vette sound en gemak voor de zaal). Inderdaad heb ik weinig optredens dus de meeste hersenspinsels zien het daglicht (nachtlicht?) niet.
Even alles op een rijtje:
1. Ik speel graag W/D
2. Ik wil niet afhankelijk zijn van de geluidsman
3. Ik wil niet dat de geluidsman veel gedoe heeft met mijn set

Punt 2 is wat Demo net aanhaalt; je gaat met poweramp + cab het podium op. Dat kan in wat grotere zalen prima uitversterkt worden maar geeft veel teveel hassle als ik W/D zou willen. Dan zijn er volgens mij twee opties:
1. Mono poweramp + cab dat uitversterkt wordt voor de zaal
2. W/D poweramp + cab dat niet uitversterkt wordt; de zaal krijgt een mono signaal via IR
Ik wil niet afhankelijk zijn van PA want soms is dat er niet, maar soms klinkt het ook klote. Demo, je zegt dat een echt cab heel anders klinkt dan IR. Daar geloof ik geen tierelier van. De zaal kan daar waarschijnlijk een heel behoorlijk geluid mee krijgen. En misschien moet je het optreden met modelling (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?153133-Optreden-met-modelling/page8) topic eens doorlezen; het is, in ieder geval voor mij, nog steeds belangrijk dat ik me lekker voel op het podium, want daar ga ik beter door spelen (of heb een betere vibe, wat dan ook).

Het feit dat dit Rack-revisie-version-900234-2012 is komt door drie dingen:
1. Ik vind het leuk; dit topic is bedoeld om te brainstormen over de mogelijkheden
2. Ik heb nog niet gevonden wat werkt
3. Het is compensatiegedrag voor het gemis aan optredens :cheerup:

DemolitionColorScheme
12 september 2012, 20:22
Ik heb al eerder gezegd dat deze ideeën ontspruiten omdat ik het leuk vind en omdat ik nog geen set heb gevonden waar ik tevreden mee ben (ideale verhouding tussen weinig sjouwen, vette sound en gemak voor de zaal). Inderdaad heb ik weinig optredens dus de meeste hersenspinsels zien het daglicht (nachtlicht?) niet.
Even alles op een rijtje:
1. Ik speel graag W/D
2. Ik wil niet afhankelijk zijn van de geluidsman
3. Ik wil niet dat de geluidsman veel gedoe heeft met mijn set

Punt 2 is wat Demo net aanhaalt; je gaat met poweramp + cab het podium op. Dat kan in wat grotere zalen prima uitversterkt worden maar geeft veel teveel hassle als ik W/D zou willen. Dan zijn er volgens mij twee opties:
1. Mono poweramp + cab dat uitversterkt wordt voor de zaal
2. W/D poweramp + cab dat niet uitversterkt wordt; de zaal krijgt een mono signaal via IR
Ik wil niet afhankelijk zijn van PA want soms is dat er niet, maar soms klinkt het ook klote. Demo, je zegt dat een echt cab heel anders klinkt dan IR. Daar geloof ik geen tierelier van. De zaal kan daar waarschijnlijk een heel behoorlijk geluid mee krijgen. En misschien moet je het optreden met modelling (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?153133-Optreden-met-modelling/page8) topic eens doorlezen; het is, in ieder geval voor mij, nog steeds belangrijk dat ik me lekker voel op het podium, want daar ga ik beter door spelen (of heb een betere vibe, wat dan ook).

Het feit dat dit Rack-revisie-version-900234-2012 is komt door drie dingen:
1. Ik vind het leuk; dit topic is bedoeld om te brainstormen over de mogelijkheden
2. Ik heb nog niet gevonden wat werkt
3. Het is compensatiegedrag voor het gemis aan optredens :cheerup:
Maar je kunt wèl W/D doen, toch? Ik heb een stereo power amp en heb nu 2 Mesa Boogie 1x12 Thiele cabs gekocht. Ik heb het nog niet getest, want die tweede cab moet nog binnenkomen. Maar ik ga ervoor zorgen dat ik 2 Sennheiser 906's meeneem en dan gewoon stereo gaan. Dus ik zie niet in waarom W/D niet zou kunnen? Je hebt dan tòch cabs op het podium staan en je W/D wens. Misschien vind je 2 1x12's dan weer te klein, maar honestly, je geluidsman zal er blij mee zijn èn je hebt per mic ècht maar 1 speaker nodig. De rest is gewoon ego, laten we het zo zeggen. Daarbij zijn die Thiele's van mij echt dik en klinken absoluut niet klein.

Zolang je maar voorbereid bent. Maar het voordeel van dit is dat je dus niet 2 verschillende soorten klanken door elkaar hebt: dus PA + cab sound en een DI sound bestaande uit een cab sim.

Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen qua cabs en IR's;
het klinkt anders, in de zin van, jouw miked cab op het podium en de sim uit de Axe zullen qua klank echt heel anders zijn. De cab sims in de Axe zijn allemaal erg specifiek gevoiced, elke cab laat je sound geheel anders klinken, net als elke mic sim. Je stuurt dan dus 2 verschillende soorten sounds uit, ipv. dat de een aanvulling is op de ander, dus met wat post effecten, als voorbeeld. Dat is wat ik ermee bedoelde.

Liquid_Metal
12 september 2012, 22:05
Ik begrijp je post niet helemaal, Demo. Ja ik kan W/D want ik heb een stereo poweramp en twee speakers. Maar ik zou het niet doen omdat het live wat meer gedoe is; geluidsmannen zeuren soms al bij het geven van een enkele microfoon, lopen al paars aan bij stereo en hou maar op over W/D (als ze daar überhaupt al van hebben gehoord). In kleine zaaltjes heb ik daar wel vaker last van.
Dus zou ik de geluidsman graag een kant en klaar signaal aanbieden (droog+nat+IR in een) terwijl ik zelf toch een vette W/D sound over m'n favoriete cabinet heb. Dat hoeft niet identiek te zijn aan mijn geluid, zo lang de zaal maar tevreden is en de band mij kan horen.

DemolitionColorScheme
13 september 2012, 09:33
Dat ligt natuurlijk aan de geluidsman, maar ik snap je punt. Wij hebben onze eigen geluidsman, dus ik ben wellicht een tikkeltje verwend.

muziekschuur
13 september 2012, 10:46
DI en 1 microfoon kun je je WET DRY makkelijk naar de zaal overbrengen (meer dan 500 man). Anders is je eigen set van 50/100 watt al voldoende om met een enkele microfoon door de eigen set en het zaalgeluid hetzelfde effect neer te zetten.

Liquid_Metal
13 september 2012, 14:03
DI en 1 microfoon kun je je WET DRY makkelijk naar de zaal overbrengen (meer dan 500 man). Anders is je eigen set van 50/100 watt al voldoende om met een enkele microfoon door de eigen set en het zaalgeluid hetzelfde effect neer te zetten.

Zou je dan het droge signaal oppikken met microfoon en over de PA spelen, maar Wet alleen vanaf de eigen speaker?

Il_Falco
13 september 2012, 18:54
Hmm, ik heb niet alles doorgelezen, maar enkel de laatste pagina's.

Mijn idee over dit topic: Als je het kan, moet je het niet laten ;)

Dus je hebt twee cabs, waarvan 1 wet en 1 dry? gewoon micro ervoor en gaan. Geef je twee lijntjes naar de geluidsman.
Wil je nog een lineout van je axefx erbij geven? geen probleem.
Heeft de geluidsman er een probleem mee? Sluit zelf in je rack die drie (2 xlr en 1 line) signalen op een klein mengpaneeltje aan, maak je mix en geef een lijntje naar de geluidsman. Kan hij daar dan niet veel verkeerd mee doen.

ateng
14 september 2012, 12:46
Dus zou ik de geluidsman graag een kant en klaar signaal aanbieden (droog+nat+IR in een) terwijl ik zelf toch een vette W/D sound over m'n favoriete cabinet heb. Dat hoeft niet identiek te zijn aan mijn geluid, zo lang de zaal maar tevreden is en de band mij kan horen.
Ik vind zaalgeluid op zn minst net zo belangrijk als op podium! Als ik naar een band kijk/luister en het geluid is minder dan blijf ik daar echt niet lang staan. Ik wil juist graag dat mijn "vette" podiumgeluid net zo gaat klinken als in de zaal.

LordRiffenstein
14 september 2012, 15:14
Volgens mij klinkt een W/D niet noodzakelijk vetter dan een goed afgestelde mono rig met de fx in parallel via de loop. Wat je mist met de mono setup is de spreiding van 2 cabs maar je kan ook gewoon 2 cabs op je mono head aansluiten. Ik heb het een aantal keren getest en merkte erg weinig verschil. Als je een beetje goeie loop hebt (en Engl heeft die) en je gebruikt een mixer met je fx in parallel, dan kom je al een heel eind. Ik heb afgelopen zomer enkele keren geswitcht tussen mijn Elmwood 2x12 en 2 Bogner Cubes en met de cubes heb je toch het idee dat je sound wat grootser is terwijl er verder niets gewijzigd was.

Hoe doe je W/D? Heb je in de Wet-cab ook dry of is dat puur het wet signaal?

Ik twijfel ook of wat je wil doen wel kan met de AxeFX. Ik heb het zelf ooit willen doen maar je kan de pre en power amp gedeeltes in de AxeFX niet van mekaar loskoppelen. Je kan de AxeFX niet als power amp + cab sim gebruiken. Tenzij er iets gewijzigd is in de AxeFX2. Je kan dus niet je send van de SE nr de Axe sturen en daar dan een power amp model + cab sim gebruiken om rechtstreeks nr de PA te sturen. Je moet dan een amp model kiezen en dus krijg je een heel andere sound. Of mis ik iets?

Je wil een behoorlijk complexe setup maken maar toch zo compact mogelijk en met zo min mogelijke hassle voor jezelf en nr soundengineers toe. Op zich zijn er wel andere oplossingen om je W/D makkelijker via de PA te krijgen maar dan moet je eerst je eigen fx setup klaar hebben, Je kan een setup zo maken dat je de soundengineer 2 XLR-kabels overhandigt, eentje met dry en eentje met wet zonder dat ze moeten gaan mic'en, vinden ze meestal ook lekker. Maar dat is niet met een alles-in-1 oplossing als de AxeFX. EDIT: dat is ook wat Il_Falco zegt, via een mengpaneeltje werken bv.

Liquid_Metal
14 september 2012, 20:33
Bedankt voor de replies, heren. Ik zal alles zo goed mogelijk beantwoorden.


Hmm, ik heb niet alles doorgelezen, maar enkel de laatste pagina's.

Mijn idee over dit topic: Als je het kan, moet je het niet laten ;)

Dus je hebt twee cabs, waarvan 1 wet en 1 dry? gewoon micro ervoor en gaan. Geef je twee lijntjes naar de geluidsman.
Wil je nog een lineout van je axefx erbij geven? geen probleem.
Heeft de geluidsman er een probleem mee? Sluit zelf in je rack die drie (2 xlr en 1 line) signalen op een klein mengpaneeltje aan, maak je mix en geef een lijntje naar de geluidsman. Kan hij daar dan niet veel verkeerd mee doen.

Het feit of het kan is natuurlijk een beetje subjectief. Ik wil niet dat de helft van onze sound check opgaat aan het instellen van mijn sound. Vooralsnog hebben we geen eigen tech en doen we korte gigs (20-30 minuten is niet ongebruikelijk). Dus plug and play zou ideaal zijn.
Er zijn gigs, meestal bandwedstrijden, waarbij helemaal geen eigen gear, m.u.v. een pedalboard, meegenomen mag worden dus dan is het makkelijk. Maar bij iets uitgebreidere gigs waar ik m'n eigen set mee kan nemen speel ik graag W/D. Die set bestaat uit een 2x12 cabinet dus het W/D is een beetje valsspelen: het komt uit hetzelfde cabinet. Desalniettemin vind ik het veel vetter klinken dan mono met parallelle modulatie en delay.
Het liefst zou ik de geluidsman een kant en klaar mono signaal geven; dat zou met een Axe kunnen, maar natuurlijk ook met een aparte cab sim/IR kunnen. (ik bekijk enkel de mogelijkheden).


Ik vind zaalgeluid op zn minst net zo belangrijk als op podium! Als ik naar een band kijk/luister en het geluid is minder dan blijf ik daar echt niet lang staan. Ik wil juist graag dat mijn "vette" podiumgeluid net zo gaat klinken als in de zaal.

Daar ben ik het absoluut mee eens. Dus zou je de W/D met goede microfoons uit willen versterken en naar de zaal brengen. Maar niet alle techs die ik tegenkom zijn daar even vaardig mee dus bestaat de mogelijkheid op een prutgeluid. Dan is IR>lijntje veel veiliger want da's consistent. Eigen mics en mixer meenemen zou het ook vergemakkelijken maar dan wordt de setup al een stuk minder compact.


Volgens mij klinkt een W/D niet noodzakelijk vetter dan een goed afgestelde mono rig met de fx in parallel via de loop. Wat je mist met de mono setup is de spreiding van 2 cabs maar je kan ook gewoon 2 cabs op je mono head aansluiten. Ik heb het een aantal keren getest en merkte erg weinig verschil. Als je een beetje goeie loop hebt (en Engl heeft die) en je gebruikt een mixer met je fx in parallel, dan kom je al een heel eind. Ik heb afgelopen zomer enkele keren geswitcht tussen mijn Elmwood 2x12 en 2 Bogner Cubes en met de cubes heb je toch het idee dat je sound wat grootser is terwijl er verder niets gewijzigd was.

Hoe doe je W/D? Heb je in de Wet-cab ook dry of is dat puur het wet signaal?

Zoals gezegd draai ik het dus in een enkel 212 cabinet. De Wet kant krijgt alleen wet, dus chorus en delay (ik gebruik geen galm, en flanger gaat serieel). Alles wordt gemixt met een Switchblade 8 en ik heb wel eens 1:1 vergelijkingen gemaakt met dual mono (modulatie+delay parallel). Ik kan het me niet heel goed herinneren maar volgens mij vond ik dat beduidend minder lekker klinken dan W/D. Ook thuis.


Ik twijfel ook of wat je wil doen wel kan met de AxeFX. Ik heb het zelf ooit willen doen maar je kan de pre en power amp gedeeltes in de AxeFX niet van mekaar loskoppelen. Je kan de AxeFX niet als power amp + cab sim gebruiken. Tenzij er iets gewijzigd is in de AxeFX2. Je kan dus niet je send van de SE nr de Axe sturen en daar dan een power amp model + cab sim gebruiken om rechtstreeks nr de PA te sturen. Je moet dan een amp model kiezen en dus krijg je een heel andere sound. Of mis ik iets?

Volgens Yek1 kun je de fx-loop (output 1) en output 2 aparte signalen geven. Ik zou dus in het pregain pad alleen delay kunnen zetten dat vervolgens naar mijn cabinet gaat, en in het postgain pad droog, delay en IR dat naar de tafel gaat. Beide paden zouden dan postgain (i.e. na de SE) gaan. Ik denk niet dat daar een amp model bij moet, maar ik heb de Axe überhaupt nog nooit gebruikt :seriousf:.

[/QUOTE]Je wil een behoorlijk complexe setup maken maar toch zo compact mogelijk en met zo min mogelijke hassle voor jezelf en nr soundengineers toe. Op zich zijn er wel andere oplossingen om je W/D makkelijker via de PA te krijgen maar dan moet je eerst je eigen fx setup klaar hebben, Je kan een setup zo maken dat je de soundengineer 2 XLR-kabels overhandigt, eentje met dry en eentje met wet zonder dat ze moeten gaan mic'en, vinden ze meestal ook lekker. Maar dat is niet met een alles-in-1 oplossing als de AxeFX. EDIT: dat is ook wat Il_Falco zegt, via een mengpaneeltje werken bv.[/QUOTE]

Ik had de hoop op een W/D-setup al een beetje laten varen maar kom er toch op terug (zie Demo's comment over "rack-revisie-xxx". Met de Lexicon MPX G2 en Switchblade 8 zijn al een hele hoop mogelijk: ik gebruik de Lex nu pregain voor wah (met mijn schakelwensen, zie eerder) en postgain aan de linkerkant met enkel delay (naar m'n eigen cab) en rechts droog+delay (kan zo naar de tafel). Het probleem met de Lex is dat de speaker sim over beide kanten tegelijk gaat en dus, zoals je ook al zegt over de Axe, geen totaal oplossing biedt. Daarbij komt dat de Lex gewoon kut klinkt (mening).
Overigens denk ik dat de Axe enkel verschillende routings kan geven tussen loop en main out, en niet tussen balanced en unbalanced out. Als ik het zou gebruiken zoals hierboven mis ik nog steeds de wah (zou ik pregain willen).

Voor de duidelijkheid (ook voor mij) nog even mijn, op dit moment, te wensen signal chain:
compressor > wah (heb ik niet) > ENGL SE > flanger >>> DRY + chorus + delay
.................................................. ....chorus * delay > WET
.................................................. ....DRY + WET > mixer/mics/FoH

LordRiffenstein
14 september 2012, 21:15
Ik ga effe meedenken want ik krijg hoofdpijn van het pedalboard-redesign waar ik momenteel aan werk :dontgeti:


Volgens Yek1 kun je de fx-loop (output 1) en output 2 aparte signalen geven. Ik zou dus in het pregain pad alleen delay kunnen zetten dat vervolgens naar mijn cabinet gaat, en in het postgain pad droog, delay en IR dat naar de tafel gaat. Beide paden zouden dan postgain (i.e. na de SE) gaan. Ik denk niet dat daar een amp model bij moet, maar ik heb de Axe überhaupt nog nooit gebruikt :seriousf:.

Waar tap je het signaal af van de SE nr de AxeFX? Ik vermoed van de loop. Dan stuur je een signaal zonder power amp kleuring nr de Axe en daar wil je dan enkel fx en cab sim achter hangen. Dat gaat zeer bizar klinken denk ik.

Als je W/D wil doen, heb je sowieso 2 mono power amps nodig want de 2 verschillende signalen moeten versterkt worden en dan naar je cab gestuurd worden. Dit kan niet met slechts 1 mono power amp. Zelfs als je bv via een line out box het signaal aftapt van de speaker output, dan zal je dat opnieuw moeten versterken. Dus je moet een extra power amp of een powered cab of iets dergelijks gebruiken en dan heb je al meer gear te zeulen. En je zit ook al weer dicht bij een w/d/w :rockon:

Als je een signaal aftapt van de speaker output, bv met Suhr Iso Line out (nog wel meerdere opties), dan zou je bv een solidstate power amp kunnen gebruiken voor je WET. Ik denk dan aan die oude Marshall Valvestate amps of zelfs een Crate PowerBlock. Aangezien je een Switchblade heb, kan je dan zelfs dat signaal via de SB sturen en met een voetpedaal je hoeveelheid Wet controlleren etc.

Liquid_Metal
14 september 2012, 23:23
Ik heb de SE rack preamp met 930/60 STEREO poweramp ;). Het signaal zou idd van de preamp afkomen dus zonder poweramp. Ik gebruik op pc soms IRs en daar zit misschien al poweramp sim in. Dat klinkt gruwelijk vet.
Een andere optie, die al eerder is besproken, zou zijn om de Axe (of Lexicon maar die bevalt me niet) postgain aan beide kanten een IR te geven. De linkerkant krijgt dan Wet + Dry en gaat naar de tafel; de rechterkant krijgt dan alleen wet en gaat naar mijn monitor. Dan zou ik echter deels afhankelijk zijn van de zaal of alsnog meer troep mee moeten nemen, en zou Wet echt anders klinken dan Dry (IR met monitor vs poweramp met cabinet).

LordRiffenstein
15 september 2012, 13:20
Ik dacht dat je de SE head had, dit maakt het een stuk makkelijker. En ik denk dat je idd met de AxeFX kunt doen wat je wil. Maar ik zou het anders doen.

Je hangt de SE gewoon aan 1 kant van de power amp. Aan de speaker out van je power amp hang je een direct box of iso line out zoals bv de Radial JDX (http://www.radialeng.com/r2011/jdx.php). Je dry signaal kan dan gewoon in 1 kant van je cab. Het signaal van de JDX stuur je nr de AxFX. In de Axe kan je het signaal splitten denk ik om het nr 2 verschillende outputs te sturen. 1 kant heeft enkel FX en stuur je terug naar het 2de kanaal van je power amp. De andere kant van het signaal stuur je via fx en cab sim nr de PA. Aangezien dat stereo is kan je hier ook nog dual mono voor W/D doen, als de Axe dat toelaat.

ateng
15 september 2012, 17:38
Ik zou dan het signaal uit de iso line out (Radial JDX) die door de AxFX gaat niet meer terug sturen naar het 2e kanaal van je power-amp. Aangezien je signaal dan al gekleurd is door de power-amp ga je het dus nog een keer door de power-amp halen dus dubbel op.
Ik zou dan een neutrale power-amp gebruiken... of je pakt het linker kanaal (rechts gewoon naar power-amp) van je SE en die gaat door de AxFX en dan terug naar het 2e kanaal van je power-amp.

LordRiffenstein
16 september 2012, 10:21
Goed punt van Ateng, als je SE pre 2 outputs heeft dan kan je idd ook gewoon de pre-out nr de axe sturen, FX erover en weer nr de poweramp.

Liquid_Metal
16 september 2012, 16:55
De SE hangt in een loop van de Switchblade, die beide outputs naar de poweramp heeft. Ik kan dus de SE direct naar een van de poweramp kanalen leiden en de ander via de Axe (of nu Lexicon, die ook in een loop van de Lex zit).

Als je met de AxeFX verschillende routings op links en rechts kunt toepassen en op een van beide met en de andere zonder cab sim, dan zou dat de oplossing zijn. Hoe het zit met poweramp sim weet ik niet, maar het lijkt me dat dit daarin zit gebakken aangezien het andere deel juist de preamp is. Anders zou je altijd een loadbox tussen poweramp en speaker moeten hebben, waar je vervolgens de Axe aan koppelt. En als het poweramp-model aan de preamp vastzit zou dit nooit goed klinken over poweramp + speaker.

Edit: met de Axe FX is vast wel in te stellen dat de linker Output 1 dry+wet krijgt en de rechter Output 2 alleen wet (ik stel me voor dat je twee verschillende cabs kunt kiezen per kant; en dan kun je er dus vast ook eentje wel uitzetten). Als dat met de cab sim niet te kiezen is zou er een (simpele) DI-box of cab sim achter het signaal dat naar de tafel gaat kunnen. Ik moet het eens opzoeken maar het lijkt me dat de linker- en rechter output van de Axe best wel onafhankelijk ingesteld kunnen worden.

Edit2: ik vond net dit topic (http://www.setbb.com/phpbb/viewtopic.php?mforum=axefx&t=2887&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=ddb6512aea045eebf607af8cb7f19c32&mforum=axefx), waarin gezegd wordt dat het splitsen van left (met cab) en right (zonder cab) inderdaad werkt.
Dit zou al heel dicht in de buurt komen (dit is wat ik nu met de Lexicon doe, alleen bevalt de kwaliteit van de Lex me niet).

LordRiffenstein
17 september 2012, 09:13
Je kan de power amp 'sim' in de AxeFX niet los gebruiken. Je kan de preamp sims wel 'loskoppelen' van het power amp gedeelte maar als je een amp kiest gebruik je altijd de preamp sim.

Waarom heb je de SE in een loop van de SB zitten?

Liquid_Metal
17 september 2012, 13:18
Alle units zitten in loops, zodat ik de pedalen voor en na de preamp kan aan- en uitschakelen. De preamp hoeft in mijn geval niet per sé in een loop, maar ik gebruik de pedalen er direct voor en na. De Lexicon zit ook in loops (1 pregain, 1 postgain er naartoe en 2 terug) en de poweramp gebruikt ook twee outputs. Zo kan ik de preamp naar het eerste poweramp kanaal sturen met flanger seriëel, en het rechter kanaal krijgt chorus en Lexicon sounds (de chorus gaat ook naar de Lex en met de Switchblade kost dat geen enkele moeite).

ateng
17 september 2012, 23:44
Denk simpel, denk praktisch... het zit toch uit eindelijk in je vingers.

Toen ik 8 jaar geleden weer begon met rack dacht ik net als jou... w/d/w, rack van 14 HE vol proppen, veel tijd op forums besteden.
Maar ik merkte geen verbetering ofzo en een groot verschil tussen stereo of w/d/w vond ik minimaal. Ten eerste is er op podium niet zoveel ruimte, en om het w/d/w principe te willen beleven/ervaren zou je er recht voor je w/d/w opstelling moeten staan en dat is meestal niet mogelijk.
In de studio is het gewoon ideaal maar live vind ik het een beetje te overkill... stereo spelen met een goede linemixer is al meer dan voldoende. Maak een goede mix tussen je dry en fx en gaan met die banaan!

Liquid_Metal
18 september 2012, 09:55
Daar zit zeker wat in, ateng. Misschien in zelfs W/D al overdreven, maar zoals ik al zeg heb ik een cabinet met 2 speakers, en een stereo poweramp. Als de Switchblade en Axe FX het toelaten zou ik dus zonder extra spullen toch W/D kunnen spelen en da's mijn punt: ik weet dat ik W/D heel fijn vind klinken dus als dat mogelijk is zonder hassle wil ik dat graag. Als ik er echter compromises voor moet maken (langere opbouwtijd, twee maal zoveel gear meeslepen, etc) is het niet de moeite want mijn spul klinkt mono ook fantastisch :crazyhappy:.

Il_Falco
18 september 2012, 17:55
Wel, je kan voor jezelf W/D op het podium hebben en de geluidsman twee xlr's van een micro aanbieden. Doet hij ermee wat je wil. MAAR als je een fijn geluid hebt op het podium, ga je beter spelen! Speel je met een tweede gitarist? Wat doet hij?

Nu als dit lukt met de switchblade en axe fx, dan zijn het wel heel multifunctionele dingen !

Liquid_Metal
18 september 2012, 23:12
Nope, band bestaat uit mij op gitaar + zang, bassist en drummer (beide met backing vocals). Toetsen en rhythm gitaar gaan af en toe mee op backing track. Ik heb dus heel veel vrijheid en zit nooit iemand in de weg.

Liquid_Metal
20 september 2012, 21:11
Kogel door de kerk: de Lexicon is verkocht en zojuist opgehaald. Heerlijk want het was toch niet helemaal mijn ding. Wellicht ga ik volgend weekend een Axe FX Ultra beluisteren en als dat bevalt zou de complexe setup met W/D misschien kunnen.

De verkoper had een Peavey 5150 head mee en die klonk best wel heel erg stoer. Niet compleet mijn ding, maar had wel bepaalde eigenschappen die me aan m'n ENGL SE niet bevallen. De SE klonk namelijk wel erg scherp. Ik was al van plan om eens wat versterkers uit te gaan proberen, maar ik maak het mezelf alleen maar moeilijker :rockon: (let wel, deze zoektocht is grotendeels genieten).
Stel dat er een head bestaat die ik supervet vind en ik zou ervoor gaan, dan heb ik maar 1 poweramp en gaat W/D niet lukken, of heb ik drie poweramps (de 930/60 erbij) voor W/D/W (daar heb ik nog nooit plannen voor gehad). Andere optie zou dan zijn om de wet effecten via de Axe met IR over een monitor te laten lopen (meenemen of van de zaal gebruiken). Dat heb ik al eerder overwogen en met de Lexicon klonk dat niet fijn.
Opties te over...

interessander
20 september 2012, 21:18
Het neigen naar andere amps (of een ander karakter) is toch ook een goede reden om de AxeFX te overwegen, een 5150 zul je daar zeker wel in vinden.

ateng
21 september 2012, 00:46
Stel dat er een head bestaat die ik supervet vind en ik zou ervoor gaan, dan heb ik maar 1 poweramp en gaat W/D niet lukken, of heb ik drie poweramps (de 930/60 erbij) voor W/D/W (daar heb ik nog nooit plannen voor gehad). Andere optie zou dan zijn om de wet effecten via de Axe met IR over een monitor te laten lopen (meenemen of van de zaal gebruiken). Dat heb ik al eerder overwogen en met de Lexicon klonk dat niet fijn.
Opties te over...

Daar gaan we weer! Hahahaha je weet echt niet wat je wilt hè :)

DemolitionColorScheme
21 september 2012, 10:29
Daar gaan we weer! Hahahaha je weet echt niet wat je wilt hè :)
Precies ... Ik krijg altijd zo'n koppijn van dit topic, haha. Beter dat ik hier maar niet meer kijk.

Liquid_Metal
21 september 2012, 11:21
Daar gaan we weer! Hahahaha je weet echt niet wat je wilt hè :)


Precies ... Ik krijg altijd zo'n koppijn van dit topic, haha. Beter dat ik hier maar niet meer kijk.

Jullie snappen het blijkbaar nog niet. Ik heb dit topic gemaakt om te brainstormen over mogelijkheden. Dus als de SE een goede amp is, is W/D mogelijk mits dat geen gezeik op het podium op zal leveren dus zou ik een unit moeten vinden die al die complexe shizzle kan die ik op de vorige pagina aangaf.
Maar ateng heeft gelijk dat ik niet weet wat ik wil. Nou ja, ik weet wel wat ik wil maar niet hoe ik dat het beste bereik. Ik post hier m'n ideeën en bevindingen en die gaan vaak over de kop. Dat wil niet zeggen dat ik dan het idee heb de beste set te pakken te hebben en wil ook niet zeggen dat het dan klaar is. Ik vind het leuk om deze dingen uit te proberen; een deel van de creaties ziet nooit het podium en een deel zal zelfs nooit in elkaar gezet worden. Als zo'n theoretische brainstorm, puur om het brainstormen over de opties, niet aan jou besteed is, is dit waarschijnlijk een verkeerd topic :rockon:.

DemolitionColorScheme
21 september 2012, 12:32
Oh nee, ik denk dat we het wel degelijk snappen ...
Het punt is dat het, inderdaad, véél theoriën zijn en elke keer probeer ik wel mee te denken en advies te geven, maar als het nooit 't licht ziet is 't voor mij - persoonlijk - een beetje een waste of time. Sorry. :)

Liquid_Metal
21 september 2012, 17:08
Ik snap je/jullie punt. Als ik een nieuw idee heb ben ik daar vaak (te?) enthousiast over en dat kan overkomen alsof het een daadwerkelijk plan is, terwijl het bij mij enkel nog een hersenspinsel is.
Ik appreciëer alle moeite enorm en natuurlijk is het de bedoeling om een hele vette rig in elkaar te zetten. Maar de Lexicon is me pas de laatste paar maanden gaan storen, en dat de ENGL SE misschien toch niet helemaal mijn ding is, is zelfs voor mij nieuw. Ik realiseerde me laatst namelijk dat ik 'm eigenlijk blind heb gekocht, terwijl ik een dikke 2½ jaar durende zoektocht naar m'n gitaar heb gedaan (en daar 100% tevreden mee ben en sindsdien nergens anders meer naar heb gekeken).
Het stuk over de amp was een beetje gekscherend, maar de versterker is voor mij na de gitaar toch het belangrijkste onderdeel. Stel nou dat ik zou gaan zoeken en een head vind die ik heel lekker vind klinken. Dan is het, met oog op compactheid, waanzin om ook de stereo poweramp mee te nemen. Nu vind ik absoluut W/D nog steeds heerlijk dus het wil niet zeggen dat de afgelopen discussie dan zinloos zou zijn, maar het zou tegenstrijdig zijn om daarvoor te gaan met een amp die toch niet helemaal aan je verwachtingen voldoet (ik weet zeker dat er dan gigs zijn waarbij er halverwege iets gaat knagen).

Zo'n Axe heeft misschien wel amp models die beter matchen dan de SE. Dan staat alles natuurlijk nog overeind. Misschien is het voor ieders gemoedsrust, moi inclusif, beter als ik eerst 'ns de basis in orde breng: het ultieme cabinet heb ik al een paar jaar, de ultieme gitaar heb ik sinds 1½ jaar, de ultieme chorus en flanger heb ik ook sinds dit jaar, maar de amp is semi-blind aangeschaft :P. Dat kan met dergelijke setups, waarbij een mono of stereo eindtrap nodig is, wel roet in het eten gooien.

ateng
21 september 2012, 17:36
Inderdaad eerst een goede basis setup en fx als aanvulling... of je nou mono, stereo of w/d/w speelt je basis sound moet eerst je ding zijn. Je hebt zoveel manieren van aansluiten, combinaties en noem maar op maar waar het om gaat is dat je je clean, rhythm en lead voor elkaar heb. Ik heb jaren met een head (Laney VH100R) gespeeld in combinatie met een 10HE rack... eerst mono en daarna zelfs w/d dus het kan allemaal. Alleen ik had het luxe dat ik niet hoeft te sjouwen dus ik kon lekker brainstormen en uitproberen en kijken of het in praktijk ook zo uitpakte zoals ik dat in mijn hoofd had.
In jou geval is het allemaal wel mooi om er te over praten en brainstormen maar zoals Demolition als zei... een beetje waste of time.

ateng
21 september 2012, 17:37
Maar begrijp me niet verkeerd want wil gewoon met je mee denken hoor en er over mee praten... tis tenslotte een forum ;)

Liquid_Metal
1 oktober 2012, 13:16
Even een korte update voor mezelf (want ik ben vooral met de Axe bezig): Jeff Loomis gebruikte pas vanaf 2008 ENGL versterkers, terwijl ik bv de sound van Enemies Of Reality best fijn vind. Da's waarschijnlijk een Peavey XXL of een Krank.
Verder zullen jullie me hier niet veel zien posten omdat ik eerst de Axe moet tweaken.

Liquid_Metal
17 december 2012, 20:23
Willen jullie me nog een keer helpen? (A) Ik ben erg enthousiast over de Axe de kriebels die ik heb om de set uit te breiden met een echte amp zijn ongefundeerd. Dit is gebaseerd op de zieke racks van pro's en een gevoel dat ik niet goed kan beschrijven maar wellicht zit in de categorie "modelling zuigt". Daarbij komt dat ik geen idee heb welke amp dat zou moeten zijn. Hoewel ik eindelijk wel versterkers aan het testen ben (zie post #184) wil ik het volgende doen:
1. Alleen de Axe-FX Ultra gebruiken voor alle effecten en versterkers, dus
- geen voorversterker
- geen pedalen
2. Op de grond enkel MIDI (nu een GCP, ik ben nog steeds enthousiast over de Liquid Foot 12+)
3. Eerste set outputs met Cab Sim naar de mengtafel voor zaalgeluid, zodat er niets gemic'd hoeft te worden
4. Tweede set outputs zonder Cab Sim naar mijn ENGL 930/60 poweramp en ENGL PRO 212 cab, zodat ik niet afhankelijk ben van de zaal voor mijn eigen geluid

We hebben nog geen gigs gepland waar ik m'n set mee kan nemen (alleen bandwedstrijden waarbij gear héél minimaal is). Ik twijfel nog over de mogelijkheid van stereo. Stereo is supergaaf maar met een enkel cabinet komt het toch niet zo lekker uit de verf, denk ik. Stiekem ben ik nog meer fan van W/D(/W) maar dat lijkt me met deze setup niet zinnig (de Axe modelleert sowieso alles al).
Ik twijfel over gebruik van een power conditioner. Hij past er in (zie foto) maar ik heb alsnog een stekkerdoos nodig voor de voeding van m'n GCP (9V DC). De lampjes en overspanningsbeveiliging heb ik ook niet per sé nodig dus het enige waarvoor ik de PC zou willen gebruiken is om alles centraal aan/uit te kunnen zetten. Dat kan natuurlijk ook met een stekkerdoos met knop. Wat vinden jullie (moet er iets anders in die 1 HE)?

Ik hoop dat ik deze set een tijdje zo kan laten zodat ik er wat optredens mee kan doen en aan de hand daarvan kan bepalen of ik iets mis (kwaliteit van effecten of versterker, schakelmogelijkheden, etc.).

https://lh6.googleusercontent.com/-lCZOYKawP0w/UM9wTj8sg0I/AAAAAAAABeI/fFT8tifbUEE/s912/2012-12-17%252020.18.59.jpg

JTB
17 december 2012, 22:11
Van mega-rack naar mini-rack. Wel grappig. Ik kan je helaas geen zinnig advies geven.

peter_heijnen
18 december 2012, 08:58
De 4 punten die je beschrijft zijn een prima basis. De powerconditioner heb je naar eigen zeggen niet nodig dus wat let je.

Verder mag je accuut stoppen met van te voren proberen te bedenken 'of je nog iets zou kunnen missen'. Je hebt met een axe in principe alles binnen bereik om dat wat in je hoofd kan zitten te kunnen maken. Zou je dan nog steeds iets missen, kan dat enkel en alleen pas later blijken. Verder valt dat onder ietsisme, en dat is geen wetenschap maar geloof. ;)

W/d vind ik met een enkele 2x12 cab een goede optie om iig uit te proberen. Stereo door een cab geeft voor de cab door de fysieke beperking niet de complete beleving. W/d geeft dan mogelijk al meer ruimte.

Liquid_Metal
18 december 2012, 09:17
De 4 punten die je beschrijft zijn een prima basis. De powerconditioner heb je naar eigen zeggen niet nodig dus wat let je.

Dan moet ik wel zorgen voor een stekkerdoos. Niet veel werk.


Verder mag je accuut stoppen met van te voren proberen te bedenken 'of je nog iets zou kunnen missen'. Je hebt met een axe in principe alles binnen bereik om dat wat in je hoofd kan zitten te kunnen maken. Zou je dan nog steeds iets missen, kan dat enkel en alleen pas later blijken. Verder valt dat onder ietsisme, en dat is geen wetenschap maar geloof. ;)

Klopt helemaal. Dit rack is voor live spelen en er zal dus live moeten blijken of ik iets tekort kom. Niet thuis en al helemaal niet vooraf.


W/d vind ik met een enkele 2x12 cab een goede optie om iig uit te proberen. Stereo door een cab geeft voor de cab door de fysieke beperking niet de complete beleving. W/d geeft dan mogelijk al meer ruimte.

Dat was ook mijn gedachte, maar ik weet niet of W/D met een enkele unit beter klinkt dan mono/stereo omdat er geen tone suck o.i.d. is (het grootste argument voor W/D). Dit is natuurlijk gewoon uitproberen. Het vette aan de Axe is dat dit gewoon kan: Output 1 in stereo met Cab Sim naar de mengtafel en Output 2 in W/D naar mijn eigen eindtrap.
Ik heb de eindtrap momenteel niet thuis en ga eerst een week op wintersport (:D) maar begin januari kan ik het verschil tussen W/D en mono/stereo in ieder geval thuis uitproberen.

snessiram
18 december 2012, 17:00
De power conditioner kan je ook gebruiken voor de ingebouwde lichtjes... misschien nuttig, misschien gewoon voor de show :p.

In ieder geval heb je nu zelf gemerkt dat sleuren met een grote rack case niet zo handig is, toch niet zolang je niemand hebt die het voor jou doet ;). Zoals eerder gezegd heeft de AxeFX waarschijnlijk zowat alles wat je nodig hebt. Je zou de lege ruimte gewoon leeg kunnen laten en gebruiken als je eens wil experimenteren met wat gear, gewoon voor de fun :). Wat ook kan is een racklade inbouwen voor je kabels etc, dan hoef je die niet meer apart mee te nemen, maar zo'n lade weegt toch ook al snel wat.

Liquid_Metal
19 december 2012, 10:20
Mja die lampjes zijn leuk maar echt niet nodig. Ik zou het rackpanel (stroom, 2x jack (FoH)) aan de voorkant kunnen plaatsen. Da's echter voor stroom niet handig, voor FoH maakt het niet zoveel uit en 7-pins MIDI solderen is een ***-karwei dat ik liever niet doe.

DemolitionColorScheme
19 december 2012, 12:06
Die powerconditioner heb je niet echt nodig, nee, vooral niet met een Axe-FX rig. Je hebt ook van die stekkerdozen die je achter in je rack kan monteren. Heb ik ook en werkt prima. Scheelt ook weer wat ruimte.

Liquid_Metal
19 december 2012, 13:41
Dat is misschien wel de makkelijkste optie. Bestaan die dingen met powercon ingang? Dat vind ik toch de fijnste manier van aansluiten.

DemolitionColorScheme
19 december 2012, 19:47
Weet ik niet. Zou je effe moeten kijken! Waarschijnlijk wel hoor.

Liquid_Metal
20 december 2012, 09:16
Anders kan ik natuurlijk altijd voor zoiets (http://www.thomann.de/be/adam_hall_87470_19_stromverteiler.htm) gaan en de input bewerken, door er bv een powercon van te maken die naar het plaatje in m'n rack gaat. Dan moet ik nog altijd zo'n plaat erin hebben, maar da's voor audio misschien wel handig.

http://www.musik-schmidt.de/images/product_images/popup_images/Adam-HAll-Stromveteiler-87471.jpg

Liquid_Metal
3 januari 2013, 16:57
W/d vind ik met een enkele 2x12 cab een goede optie om iig uit te proberen. Stereo door een cab geeft voor de cab door de fysieke beperking niet de complete beleving. W/d geeft dan mogelijk al meer ruimte.

Ik heb dit vanmorgen even geprobeerd en hoewel ik het nog uitgebreider ga testen zijn mijn bevindingen gelijk:
- W/D klinkt lekker met een 212 cab en beter dan stereo
- Stereo klinkt fenomenaal met twee gescheiden cabs waarbij je zelf in het midden staat. W/D is hierbij veel minder spectaculair.

Ik ga ook W/D/W nog proberen, dat zou nog vetter moeten klinken dan stereo. Twee cabs meenemen moet live nog wel lukken, maar drie wordt misschien teveel. Bovendien heeft de Axe daar niet de mogelijkheid toe als ik FoH nog van een stereo signaal wil voorzien (anders zou ik output 1L als dry kunnen gebruiken en 1R met IR naar FoH).

Liquid_Metal
3 januari 2013, 22:12
Dusss, uitgebreid testen levert het meest voor de hand liggende resultaat op. Hierbij mijn top 4, beginnende met de minst lekkere layout.

6. Stereo met een enkel cabinet (ENGL 212 met V30's). Best oke, maar niet ruimtelijk genoeg. Erg "in your face".
5. W/D met een enkel cabinet. Zweveriger dan stereo en dat vind ik erg prettig.
4. W/D met 2 cabs (ENGL, en Egnater 112 G12H-30's). Meer ruimte.
3. Stereo met twee cabinets. Nog steeds behoorlijk "in your face" maar ruimtelijker dan W/D in 1 cab.
2. W/D/W met W-left in het ENGL cabinet en W-right in het Egnater cabinet. Heel erg ruimtelijk en supernice.
1. W/D/W met 3 cabs (ENGL voor dry, 2x Egnater voor wet). Supergrootse sound.

Het wiel opnieuw uitgevonden dus. Natuurlijk is dit alleen thuis dus ik moet maar eens zien hoe het verschil live wordt, maar voorlopig neem ik niet meer dan een stereo eindtrap mee, ook omdat ik een stereo signaal aan de zaal wil aanbieden. Ik kan overwegen een van de Egnater cabs mee te nemen en dan zou ik W/D of stereo kunnen spelen. Maar het is een compleet ander cabinet, ik weet niet hoe goed dat uiteindelijk is.
Ik vind het wel erg tof dat de Axe-FX in W/D heel vet klinkt.

peter_heijnen
4 januari 2013, 10:11
Zweveriger dan stereo en dat vind ik erg prettig.
Je bent gewoon te zweverig! ;)

Je speelt teveel in je hoofd, op een gegeven moment moet je ook de stap nemen en het laten afhangen van de werkelijkheid (dus bijv ook de ruimte in je auto).

Puur praktisch: ga lekker op pad met de stereo eindtrap en twee cabs en ervaar.

Liquid_Metal
4 januari 2013, 21:34
Je bent gewoon te zweverig! ;)

Je speelt teveel in je hoofd, op een gegeven moment moet je ook de stap nemen en het laten afhangen van de werkelijkheid (dus bijv ook de ruimte in je auto).

Puur praktisch: ga lekker op pad met de stereo eindtrap en twee cabs en ervaar.

Mja dat was nu ook de bedoeling, maar ik was gewoon benieuwd hoe het zou klinken (thuis, in dit geval). Ik heb al besloten dat ik de Axe met stereo eindtrap en een cabinet gebruik. Eventueel een tweede cab, maar dat is niet veel extra (misschien een keer wel en een keer niet).