PDA

View Full Version : TC G system defect - waar herstellen?



Mr.Bluesbreaker
30 april 2011, 13:57
Heb sinds een paar maanden een G-system met een hele vreemde kuur: op willekeurige momenten doet zich een hele vreemde, soort hoge digitale piep voor als ik hem in mijn setup heb hangen. De stroom is dan gewoon 220-225 volt, alles is goed aangesloten maar het ding is totaal niet meer bruikbaar. Er komt dan nog wel wat geluid uit maar de piep is niet te harden, op clean lijkt het wel rond de 10-12 khz te zitten, totaal niet iets wat uit een buisje kan komen maar echt iets digitaals.

Afgekoppeld zijn dan wireless en analoge drive pedalen, anders is het helemaal geen beginnen meer aan. Versterker is als langs geweest voor checkup, is goed. Alle bekabeling uitgetest en geen fout in gevonden. Andere netsnoeren geprobeerd, andere stroompunten. Thuis heb ik er nooit last van, maar op sommige podia dus wel en dan sta je mooi voor lul. (zoals gisteren) Dan heb ik gelukkig nog twee drive pedalen maar alles wat de TC op mijn Hook switcht kan ik ik dan niet meer doen en je hebt geen effecten.

Soms ook gewoon op een technisch uitstekend podium zoals het Bolwerk (Sneek) en soms op een wat minder stabiele stroomvoorziening op een aggregaat. Er is geen peil op te trekken wanneer het wel en niet gebeurt.

Op het TC forum krijg ik geen enkel respons op mijn bericht. Iemand nog een idee wat ik kan doen of moet ik het maar gewoon laten wegbrengen (heb het 2e hands gekocht, balen) dan dan een paar week gigs zonder spelen en laten repareren?

Dirk_Hendrik
1 mei 2011, 19:41
Ik zag een respons in dit topic maar die is weer weggehaald :???:

Mr. Dynamite
1 mei 2011, 20:15
Tja lijkt me ook niet het meest simpele apparaat om even na te lopen.. :S

Lastig, ik zou hem maar gewoon even na laten kijken, teminste als je echt zeker weet dat niets anders het kan zijn.

Mitch
1 mei 2011, 20:39
Ik zag een respons in dit topic maar die is weer weggehaald :???:
Anders druk je op "Bekijk bericht" :seriousf:

Vervelend Eric, zo'n probleem dat er alleen in bepaalde omstandigheden is. Als ik zie wat je allemaal geprobeerd hebt om uit te sluiten, poeh... Ik ben een beetje bang dat als je 'm opstuurt dat ze daarna niks vinden. Ik zou 't de verkoop indoen.

Bert Gitaar
1 mei 2011, 20:56
Ik zag een respons in dit topic maar die is weer weggehaald :???:

Dat was ik met een link naar jouw site.
Later zag ik pas dat je moddereter bent. Dan maar verwijderen dacht ik. Een beetje zinloze reactie.

Henri H
1 mei 2011, 20:59
Balen man!

Ik heb nog een Replifex over, mag je lenen. Zie PM.

Dirk_Hendrik
1 mei 2011, 21:15
Dat het een link naar mij was wist ik. Da's idd een "bekijk bericht". Ik snap alleen niet waarom je dat weer weg zou halen?

Mr.Bluesbreaker
1 mei 2011, 22:15
Maargoed, wat nu? Via de site van TC vind ik 1 punt in Nederland wat officieel TC reparateur is, dat maar doen? Iemand wel eens last gehad van dit euvel verder?

Henri H
2 mei 2011, 00:11
Misschien is je voeding kaduuk?
Heeft de G-System een ingebouwde voeding, of extern?

Edit: Mijn Intellifex heb ik een poosje geleden laten maken door een audio/video/TV-reparateur, bleek een defecte diode te zijn, maar of zo iemand een G-System onder handen wil nemen.... de man waar ik hem naar toe bracht, keek ook wel even vreemd op dat ik met zo'n apparaat aan kwam zetten, "een gitaar-multi-effect, nooit eerder gehad" zei die. :)

zeiler
2 mei 2011, 08:35
Hoi!

is het een piep van een paar seconden!? soms wat langer of korter?

Ik heb hetzelfde maar dan met mijn amp: ik hou het op het feit dat ik in een flat woon met niet geaarde stopcontacten... Lijkt mij trouwens niet zo hard te gaan als 't jouwe :s!

pikasso
2 mei 2011, 08:56
Hey Eric,

Balen man, domme reactie misschien, maar heb je hem al volledig gereset? Juist omdat het zo random gebeurt lijkt het wel een software probleempje.

Wel ff data dumpje doen natuurlijk ;)

Bert Gitaar
2 mei 2011, 09:16
Heel misschien een leeg rakende CR2032 batterij. Een batterij die alles onthoud en bewaakt.
Deze zitten in wel meer elektronica kastjes die plots onverklaarbare storingen geven en na vervanging werkt alles weer OK.
(Nou weet ik niet of dat er in een TC G system ook zo'n batterij zit.)
Maar ik kom ze nogal vaak in totaal verschillende aparatuur tegen. (effecten, keyboards enz)

Het is maar een idee!

Mr.Bluesbreaker
4 mei 2011, 16:21
Ik ga er morgen weer mee aan de slag en zal die laatste tips even uitproberen. Dikke kans dat er dan weer niks aan de hand is en dat ik nog geen zekerheid heb, maar we blijven proberen. Bedankt.

Rinze
4 mei 2011, 19:13
Mijn G-Major had ook problemen, viel steeds weg (geen piep). Na een tip hier op het forum open gemaakt en de flat cables even goed aangedrukt. Sindsdien geen problemen meer. Afkloppen. Succes ermee.

Mr.Bluesbreaker
5 mei 2011, 22:14
Vandaag alles gereset, andere kabels, schoongemaakt, en nu is de piep weer weg en de klank weer zoals normaal. Wel zit er nu een soort digitale vervorming in, zonder dat ik ergens met de levels in het rood ga. Ook op de alles gebypassed-patch en met de G afgekoppeld en gitaar direct in geen probleem.

Er zijn nu gewoon teveel parameters die me zorgen baren en ik kan al helemaal niet meer vertrouwen op het ding live, voor nu even terug naar mijn Tonelab LE als FX unit in de loop en dan laat ik het ding nakijken. Wat een drama, in ieder geval dit exemplaar dan. Kan er niks worden gevonden en "werkt het in de test wel goed" is het helemaal fraai, dan kan je er alsnog niks mee maar gaat de G maar in de verkoop.

Edit: als er iemand is in de buurt die mij misschien kan helpen in de vorm van het op zijn setup testen: ik kom het ding graag brengen, misschien kan iemand met veel kijk op troubleshooting er iets mee?

pikasso
5 mei 2011, 22:17
Vandaag alles gereset, andere kabels, schoongemaakt, en nu is de piep weer weg en de klank weer zoals normaal. Wel zit er nu een soort digitale vervorming in, zonder dat ik ergens met de levels in het rood ga. Ook op de alles gebypassed-patch en met de G afgekoppeld en gitaar direct in geen probleem.

Er zijn nu gewoon teveel parameters die me zorgen baren en ik kan al helemaal niet meer vertrouwen op het ding live, voor nu even terug naar mijn Tonelab LE als FX unit in de loop en dan laat ik het ding nakijken. Wat een drama, in ieder geval dit exemplaar dan. Kan er niks worden gevonden en "werkt het in de test wel goed" is het helemaal fraai, dan kan je er alsnog niks mee maar gaat de G maar in de verkoop.

;) als die defect is geef ik er €300,- voor :)

Mr.Bluesbreaker
10 mei 2011, 13:42
Uiteindelijk bleek er in mijn amp een lekkende condensator te zitten....wie had dat kunnen verzinnen. Goed, ding weggebracht naar Hook amps en alles weer ok. Voor de time being een paar gigs met een paar losse analoge bakjes gespeeld en wat bevalt dat ineens weer goed.... op een rijtje gezet waarom ik die G system ook alweer gebruik en ik doe er te weinig mee op het moment. Wel jammer dat ik nu niet meer drives, kanaal/ampfuncties en patch tegelijk kan switchen maar dat neem ik nu even voor lief, terug naar de oude manier:)

G-system eruit voor nu en misschien later langzaam eens kijken naar iets simpelers, minder opties, lichter, maar toch meer functies tegelijk kunnen schakelen.

DemolitionColorScheme
10 mei 2011, 15:26
Voor de time being een paar gigs met een paar losse analoge bakjes gespeeld en wat bevalt dat ineens weer goed.... op een rijtje gezet waarom ik die G system ook alweer gebruik en ik doe er te weinig mee op het moment. Wel jammer dat ik nu niet meer drives, kanaal/ampfuncties en patch tegelijk kan switchen maar dat neem ik nu even voor lief, terug naar de oude manier:)

G-system eruit voor nu en misschien later langzaam eens kijken naar iets simpelers, minder opties, lichter, maar toch meer functies tegelijk kunnen schakelen.
Waarom combineer je die analoge bakjes niet met de G-System? Geen idee hoeveel 'bakjes' je los gebruikt? Mochten het er veel zijn, dan kun je bijv. een MIDI True Bypass Looper / Audio Switcher kopen (rack formaat, bijv.), een rackcaseje kopen en daar je pedalen inzetten, dan heb je het beiden. Heb ik lang gedaan, beviel me uitstekend.

De G gebruiken in een rack format en dan de switcher op de grond hebben is voor mij sowieso het meest interessante aan de G.

Mr.Bluesbreaker
10 mei 2011, 15:37
Het punt is dat de "bakjes" (Zvex BoR, Blackstar Dist-X, Teese RMC-1, TU-2, soms een delay) in totaal zoveel kleiner en lichter zijn dan de g-system. Ik zou dan de G-system alleen gebruiken ter vervanging van mijn footswitch van mijn amp, en het meeschakelen van de bakjes. Incidenteel gebruik ik natuurlijk wel effecten, maar het is zo sporadisch dat je met echt veel gigs spelen toch op gewicht/opbouwtijd versus daadwerkelijk gebruik het een en ander gaat afwegen.

Voor een slaapkamersetup zou ik de G nog wel willen houden en een paar Moog's en Eventide "bakjes" erbij:D Maar ga de hele reut maar eens 4 keer per week op en afbreken...raak je vanzelf lui.

Lexvandoef
10 mei 2011, 17:03
Uiteindelijk bleek er in mijn amp een lekkende condensator te zitten....wie had dat kunnen verzinnen. Goed, ding weggebracht naar Hook amps en alles weer ok.

Kon je trouwens snel terecht bij v/d haar? Ik moet daar binnenkort ook ff aan afspraak maken voor mijn Captain....

Mr.Bluesbreaker
10 mei 2011, 17:12
Hij weet dat ik uit Groningen moet komen, dus dan lukt dat altijd wel even met brengen en even later ophalen. Maargoed waren ook kleine ingrepen. Moet je even bellen wanneer Leendert er is, die doet het onderhoud.

Henri H
10 mei 2011, 20:23
Hoe kwam je er eigenlijk achter Eric, dat die elco lekte?

Ik heb trouwens ook erg lang met een multi-effect gespeeld, en ben sinds een jaar ongeveer overgestapt op trapbakkies, bevalt me prima.
Vooral het feit dat het simpeler en lichter opbouwen is, en het feit dat je af en toe 's een nieuw pedaaltje kunt nemen, gewoon voor de fun, bevalt me erg goed.
Ook heb ik het idee dat zo'n multi-effect een digitaal randje toevoegd aan je sound, maar dat kan natuurlijk meevallen met een "G".

Lexvandoef
10 mei 2011, 20:45
Hij weet dat ik uit Groningen moet komen, dus dan lukt dat altijd wel even met brengen en even later ophalen. Maargoed waren ook kleine ingrepen. Moet je even bellen wanneer Leendert er is, die doet het onderhoud.

Weet je toevallig welke dagen Leendert er is? Kan ik ff een belletje wagen :).

Mr.Bluesbreaker
10 mei 2011, 21:07
Ik had met hi gain en gebruik van de loop met de "G" een soort kraak bij lage noten, dacht dat het aan de G lag. Icm. de extra ruis uit de FX loop ben ik toch gaan twijfelen en heb ik het laten nakijken, en Leendert kwam erachter dat er een condensator lekte. Geen idee wanneer hij werkt, verschilt volgens mij, gewoon proberen en een afspraak maken.
Er is altijd iets anders in de sound, ik kan mijn vinger er niet precies op leggen wat het is maar het speelt in vergelijking met mijn andere effecten gewoon anders.

DemolitionColorScheme
10 mei 2011, 21:14
Maar ga de hele reut maar eens 4 keer per week op en afbreken...raak je vanzelf lui.
Wat is er makkelijker dan een rack hebben, de G-controller aan de brain koppelen, je gitaarkabel in de G-System brain stoppen en spelen? Je moet de G zien als controller en pre en post effects system, niet als iets extra's.

Maar goed, je moet het natuurlijk zelf weten, absoluut. Het is wat je ervoor over hebt. Ik vind het fijn om pedalen en racks met de G te combineren en zou, voor live werk, niet meer terug willen naar stompboxes en die aan en uit klikken. Ik wil gewoon van compressed clean met reverb en delay naar droge gain kunnen gaan met 1 druk van een knop en gelukkig kan dat.

Mr.Bluesbreaker
10 mei 2011, 22:14
Wat is er makkelijker dan ..verhaal... t/m Ik vind het fijn om....verhaal

Ieder zijn meug, het hoeft geen betoog te worden over losse bakjes VS "de G" of een equivalent of de pro's en con's. In de ene situatie werkt setup A beter voor persoon Y, en vice versa in een andere situatie B setup voor persoon X.
En ja, ik ben te lui (druk/geen prioriteit) om de G system volledig te analyseren en benutten, absoluut.

Henri H
10 mei 2011, 23:10
Mooi dat het probleem is opgelost. :ok:

DemolitionColorScheme
11 mei 2011, 09:56
Ieder zijn meug, het hoeft geen betoog te worden over losse bakjes VS "de G" of een equivalent of de pro's en con's. In de ene situatie werkt setup A beter voor persoon Y, en vice versa in een andere situatie B setup voor persoon X.
En ja, ik ben te lui (druk/geen prioriteit) om de G system volledig te analyseren en benutten, absoluut.
Dat was het punt ook compleet niet:
Just saying ... het hoeft niet A OF B te zijn ... het kan ook A+B zijn. :)