PDA

View Full Version : Blood, Sweat and Tears... Knutselstrat



Morio66
29 april 2011, 20:14
Sommige forumleden hebben het een beetje kunnen volgen of hebben ondersteuning geboden..

Anyway... ik had een oude Sakai strat.. hals was krom, stond al 28 jaar in een hoek.. Van forumlid hals gekocht en ik werd verliefd op het geluid van de pu's.. bleken Maxon's te zijn... intoneren was lastig, de Sakai was (veel) korter.. Tremblok en brug waren wel prettig (mooi massief, uit één stuk)..
Niet zo lang geleden een Gibby gekocht, kreeg daar een Allparts neck bij (kadootje).. lekker dik (mijn voorkeur), moest alleen een nieuwe truss rod moer (toch?) op.. Hals bleek perfect, "schrok" van de dikke fretten, maar speelde juist super.. Body gekocht.. Denk Squier.. wel solid.. en lekker licht..
Hals past perfect, slagplaat heeft heel veel tijd gekost.. en slagplaten..
Maxon pu's zijn iets korter en breder.. zelf zagen dus.. denk achteraf in totaal 30 uur werk..... en gevloek..
Allles zit nu.. ja... flinke tunerkoppies.. Wilkinson, konden terug, maar zijn wel prettig en ik wilde verder.. Zadels opgepoetst.. wilde zoveel mogelijk van de Sakai hergebruiken... resultaat is (voor mij) top....
Heerlijk 60'ties soundje.. speelt lekker...
Snaren lopen niet 100% over de hals.. maar redelijk zo vind ik zelf...
Heb geen zin om hals weer opnieuw te zetten (boren....)...

Foto's in vervolg....

Morio66
29 april 2011, 20:19
http://img843.imageshack.us/img843/1781/morio4.jpg (http://img843.imageshack.us/i/morio4.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

http://img715.imageshack.us/img715/1291/moriostrat3.jpg (http://img715.imageshack.us/i/moriostrat3.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

JTB
29 april 2011, 20:32
mooi ding, nie?

broeder6x6
29 april 2011, 20:33
mooie gitaar :rockon:

alleen weet ik niet of je die hals misschien toch recht moet zetten....

Hendriks
29 april 2011, 21:04
alleen weet ik niet of je die hals misschien toch recht moet zetten....

Lijkt mee te vallen , ik Fenders gezien die de hals er schever op hebben.

G.G.
29 april 2011, 21:08
Nice. Die elementen hebben inderdaad iritante afmetingen. Passen ook geen stratocaster elementkapjes op. Klinken wel heel lekker en wat dikker dan de meeste stratelementen. Heb er een setje van, van Hondo.

macwilliams
29 april 2011, 21:11
Het resultaat mag er zeker zijn:ok:

Morio66
29 april 2011, 21:32
Thanx!!

Hals staat recht (ben een pietlut..)..
Stond hiervoor recht, maar met aandraaien waarschijnlijk wat in een bepaalde hoek gedrukt...
Nu ff los gehaald.. losjes zijn weg laten zoeken... en RECHT!!
En ja.... er zijn USA'ers die minder strak lopen dan dit Moriootje..:supercool:

Wil nu dezelfde hals (formaat honkbalknuppel dus) maar dan in ebben of rosewood... EN..... nog een setje Maxon's dan... kan dus ook Hondo's in de gaten houden begrijp ik nu... die Sakai (verzamelmerk begreep ik) was misschien wel iets Hondo achtigs (Geert heeft hem gezien..)...

Muchachooo
30 april 2011, 09:51
Goed bezig! Maar waarom eindig jij elke zin met meerdere puntjes? ;)

Morio66
30 april 2011, 11:21
Goed bezig! Maar waarom eindig jij elke zin met meerdere puntjes? ;)

weet ik niet.........

geert1976
30 april 2011, 11:38
Ik vind hem er echt mooi uitzien Marco!
Ik deze binnenkort even aan de tand gaan voelen.

De Maxons zijn goed, zoals GG al zegt, klinkt die dik en bassig?
Een kameraad van mij heeft nu ook een setje oude Maxons in een stratje gesoldeerd en die is nu ook helemaal wild van het geluid wat die dingen geven.

peter_l
30 april 2011, 12:06
Nah, die body is leuk terecht gekomen, anders had ik er vást een Frankenstrat of LSD paintjob op losgelaten, dus er is in elk geval één body aan mijn spuitmanie ontsnapt ;-).

Grappig dat die Maxon's en Hondo pickups dan hetzelfde (schijnen te) zijn, ik heb geloof ik nog wel wat van die dingen liggen. Zijn idd een slag groter dan de rest, en hebben een metalen bodemplaatje. Maar dat is tegenwoordig dus ook al vintage roversgoed? Komt mooi uit, ik zoek nog een Strat hals met palissander toets en goedgelijkende kleine kop.

Morio66
30 april 2011, 12:14
Nah, die body is leuk terecht gekomen, anders had ik er vást een Frankenstrat of LSD paintjob op losgelaten, dus er is in elk geval één body aan mijn spuitmanie ontsnapt ;-).

Grappig dat die Maxon's en Hondo pickups dan hetzelfde (schijnen te) zijn, ik heb geloof ik nog wel wat van die dingen liggen. Zijn idd een slag groter dan de rest, en hebben een metalen bodemplaatje. Maar dat is tegenwoordig dus ook al vintage roversgoed? Komt mooi uit, ik zoek nog een Strat hals met palissander toets en goedgelijkende kleine kop.

Ha! Peter. Ja, zit ook wat van jou bij... prima (solid) body overigens!
Ja. Zit een metalen plaatje onder en bij mij staan er Maxon op.
Je hebt ze ook met alleen een "M" erop.

peter_l
30 april 2011, 12:25
Ja. Zit een metalen plaatje onder en bij mij staan er Maxon op.
Je hebt ze ook met alleen een "M" erop.

*schuift even ongemerkt richting werkhok om te kijken hoeveel het er ook alweer waren...*

G.G.
30 april 2011, 14:58
Precies, die dingen met dat plaatje eronder met de gaatjes erin. Geloof niet dat ze iets waard zijn op de markt. Totaal geen vintage achtige status hebben die dingen. Wordt gewoon verkocht als rotzooi en een setje moet voor een tientje te scoren zijn.

geert1976
30 april 2011, 15:09
Precies, die dingen met dat plaatje eronder met de gaatjes erin. Geloof niet dat ze iets waard zijn op de markt. Totaal geen vintage achtige status hebben die dingen. Wordt gewoon verkocht als rotzooi en een setje moet voor een tientje te scoren zijn.

De maxons wel hoor, die ga je niet voor een tientje scoren.

De Koreanen hebben ook soortgelijke elementen gemaakt, voor onder andere de Hondo's, die zijn inderdaad niets waard, hoewel het geen slechte elementen zijn.

peter_l
30 april 2011, 16:19
Afijn, ik heb dus twee complete Hondo setjes; mét gaatjes maar zonder M(axon), wél weer met een lekker vergeeld kleurtje. Of zijn het dan per definitie Chinezen? ;-). Verder nóg twee losse pickups met dito plaatjes, maar dan zónder gaatjes. Wie voor het geheel 25 wil geven is welkom.

Ik kan me Maxon verder idd nog wel herinneren van éénmaal een element uit een Ibanez (ik meen een LP Deluxe humbucker, geruild met Gijs de W.), een enkel verdwaald effectpedaal én diverse onderdelen binnenzijds van mijn oude TS808.

Morio66
30 april 2011, 18:42
Afijn, ik heb dus twee complete Hondo setjes; mét gaatjes maar zonder M(axon), wél weer met een lekker vergeeld kleurtje. Of zijn het dan per definitie Chinezen? ;-). Verder nóg twee losse pickups met dito plaatjes, maar dan zónder gaatjes. Wie voor het geheel 25 wil geven is welkom.

Ik kan me Maxon verder idd nog wel herinneren van éénmaal een element uit een Ibanez (ik meen een LP Deluxe humbucker, geruild met Gijs de W.), een enkel verdwaald effectpedaal én diverse onderdelen binnenzijds van mijn oude TS808.

Die zijn ook tof!! Stond laatst een Pearl LP met Maxon's te koop... bijna niet kunnen inhouden....

Anyway.. lastig te vinden die Maxon's blijkt nu...
Eerder kan ze te vinden als humbucker dan als single vermoed ik...

munkie
30 april 2011, 19:14
MMK45's zijn toch ook Maxons? Mooie Strat hoor, Allparts altijd goed. Hele handvol maar dat hoor je dan ook wel in de sustain en stabiliteit.

peter_l
30 april 2011, 19:24
MMK45 zijn van Matsumoko dacht ik, te vinden in AriaPro II gitaren vooral, en vast ook wel in de oudere Westone uit Japan. Erg fijne elementen. Maar maakte Maxon die dan voor ze?

Morio66
30 april 2011, 19:25
MMK45's zijn toch ook Maxons? Mooie Strat hoor, Allparts altijd goed. Hele handvol maar dat hoor je dan ook wel in de sustain en stabiliteit.

Nu nog proberen te achterhalen welke allparts ik heb.
Wil dus nog een ebben/rosewood.

peter_l
30 april 2011, 19:30
Ebben, toe maar! Nah, nog een half jaartje en dan is de Goedheiligman ook weer in het land, dus tot die tijd maar even braaf wezen :-)

geert1976
30 april 2011, 19:49
MMK staat voor Matsumoku Kyoto oid, Matsumoku liet de MMK's maken bij Maxon en Gotoh