PDA

View Full Version : Gibson SG pickup 'cavity'



llahsraM
29 april 2011, 20:07
Is er een verschil in sound (unplugged en plugged) met een gibson sg met drie ruimtes voor humbuckers of twee?

zoals deze
http://www.jvguitars.com/images/1966%20Gibson%20SG%20InsidePickupCavityRouting.jpg

Fuhgawz
29 april 2011, 20:24
O ja absoluut! Drie gaten klinkt veel opener en dynamischer. Veel meer definitie, het is alsof zowel de treble, bas als mids beter klinken in een SG met drie gaten, om over de extra headroom nog maar te zwijgen. Gewoon zoveel meer toooone...


SCHEI TOCH UIT MAN!!! Het verschil zal marginaal zijn.

Sanderltd
29 april 2011, 20:37
Op een ander forum las ik laatst een topic over iemand die zin afvroeg welk verschil in tone er zou zijn bij verschillende vormen en types van inlays. He kan dus echt nog ietsje erger... :seriousf:

G.G.
29 april 2011, 21:25
Op een ander forum las ik laatst een topic over iemand die zin afvroeg welk verschil in tone er zou zijn bij verschillende vormen en types van inlays. He kan dus echt nog ietsje erger... :seriousf:

Ik gebruik alleen draadjes met rode mantel in gitaren. Die klinken warmer dan bijv. draadje met een witte mantel.

Soms draai ik de tone condensator even om voor een betere sound.

echt waar.

nielsnielsniels
29 april 2011, 21:44
Ik laat mijn kabels allemaal maken in Tsjechië. Ze broeden daar gemuteerde schapen, die 3 weken lang non-stop met een Cream muziek worden behandeld, elke dag 12¾ uur lang naar het Wheels of Fire album luisteren. Daarna worden ze geslacht, de darmen worden precies 30 dagen in een oven verwarmd op 20 graden exact. Daarna worden ze handgewonden om speciaal koper uit Zuid-Tasmanië. Maar 10% van alle kabels zijn goed genoeg om te worden verkocht, de rest wordt vernietigd omdat ze niet aan de kwaliteitseisen voldoen. Vergeleken met mijn vorige kabels brengen ze veel meer definitie, zeker de 250,- / 10cm waard. Het hout van mijn Les Paul is 250 jaar oud Berken en komt exclusief uit een ondergrondse Wakli-wan grot in een Indianen dorp in Midden Amerika. De inboorlingen gebruiken de planken hout als hoofdkussen, pas na 5 generaties kunnen ze worden geperniseerd. Dat is een process waar ze veertien maagden over de planken laten lopen met hun voeten, zodat het hout goed ingespeeld is als het wordt gebruikt voor de gitaar. Tijdens de pernisatie is het gewoontelijk dat ze de stelling van Pythagoras discussiëren. Het zorgt ook eens voor meer sustain. In plaats van nitro lak gebruiken ze gesteriliseerd oorsmeer, meer dan 120 ultradunne laagjes zorgen voor een ongekende glans en duurzaamheid.

Ik kan zeker een verschil merken op mijn Stagg Custom Shop '58 Reissue , een aanradertje dus!

budje
29 april 2011, 21:56
ik vond t trouwens best een goede vraag :seriousf: er wordt inderdaad wel harder gezeurd over nog onbelangrijkere dingen

ik heb trouwens geen antwoord op de vraag, waar bemoei ik me weer mee...

FruscianteFan
29 april 2011, 22:18
Ik vind dat er behoorlijk overdreven wordt gereageerd. Het verschil zal niet geweldig groot zijn, maar het kan wel degelijk hoorbaar zijn. Zou zomaar kunnen.

G.G.
29 april 2011, 22:21
Ik vind dat er behoorlijk overdreven wordt gereageerd. Het verschil zal niet geweldig groot zijn, maar het kan wel degelijk hoorbaar zijn. Zou zomaar kunnen.

Hoorbaar denk ik niet, meetbaar wel.

Fireburst
29 april 2011, 23:33
Ik vind dat er behoorlijk overdreven wordt gereageerd. Het verschil zal niet geweldig groot zijn, maar het kan wel degelijk hoorbaar zijn. Zou zomaar kunnen.

+1 !!

Ben niet zo van de strats, maar daar heb je toch ook zo'n discussie (bathtub routing of zoiets)?

FruscianteFan
29 april 2011, 23:42
Hoorbaar denk ik niet, meetbaar wel.
Ik weet niet... tijdens het sleutelen aan mijn Squier Strat heb ik ook weleens gespeeld met de slagplaat eraf, en dat verschil hoor je echt wel. Of het ertoe doet is een tweede...

Vraag is - waarom ben je er benieuwd naar?

llahsraM
30 april 2011, 10:37
Jammer dat de meeste zo reageren met hun stoere pauper praat hier. Sjonge jonge. Waarschijnlijk hebben die nog nooit zelf gesleuteld aan gitaren. Gelukkig zijn er ook nog een paar serieuze mensen hiero :) Maarja, gister toch maar een stuk hout onder de slagplaat van me SG weg gefreesd. Iets groter dan op het plaatje. Vanochtend dan getest en er is wel degelijk verschil.

Unplugged beter hoorbaar en resoneert lekker nu. Plugged ook verschil. Heb het gevoel dat er een soort van 'akoestische' klank aan zit. Eigenlijk precies wat ik zocht :)

zoon van Piet
30 april 2011, 11:13
Punt bewezen, dus!
wel dapper ( of onbezonnen, net hoe je wil..) van je om zoiets onomkeerbaars op goed geluk te doen. Maar het resultaat loont.
Ik vind de commentaren over schapen en rooie draadjes wel grappig. en die grapjassen hebben nog gelijk ook. Kleine veranderingen aan je gitaar kunnen kleine of zelfs grote veranderingen in je geluid veroorzaken. En of die er toe doen, bepaal je helemaal zelf.
Dus of je nou rooie draadjes gebruikt of een extra akoestische ruimte aanbrengt, maak het lekker zelf uit en doe wat je oren je aangeven.

For the record:ik heb ooit een zwarte slagplaat op mn strat gezet. die ging er na een week of twee weer af. Want ik kon het verschil horen...

FruscianteFan
30 april 2011, 11:39
Jammer dat de meeste zo reageren met hun stoere pauper praat hier. Sjonge jonge. Waarschijnlijk hebben die nog nooit zelf gesleuteld aan gitaren. Gelukkig zijn er ook nog een paar serieuze mensen hiero :) Maarja, gister toch maar een stuk hout onder de slagplaat van me SG weg gefreesd. Iets groter dan op het plaatje. Vanochtend dan getest en er is wel degelijk verschil.

Unplugged beter hoorbaar en resoneert lekker nu. Plugged ook verschil. Heb het gevoel dat er een soort van 'akoestische' klank aan zit. Eigenlijk precies wat ik zocht :)
Een SG met klankgat!

Overigens, als ik op mijn Indie unplugged speel en ik denk het f-gat af, klinkt het een beetje als een wahwah die dichtgaat. Is helaas versterkt niet te horen, misschien te wijten aan de elementen.

mesaman
30 april 2011, 12:06
nou....als je het echt wilt weten maakje een houten(welke houtsoort dan ook)model dat er precies in past! hup alles er op en spelen!

maar dan moet dit alles wel tijdens de zelfde tijd,temp.lucht vogeligheid,luchtdruk enzo verder!:seriousf:

G.G.
30 april 2011, 15:05
Jammer dat de meeste zo reageren met hun stoere pauper praat hier.

Ehhh.. beetje humor is je vreemd?


Waarschijnlijk hebben die nog nooit zelf gesleuteld aan gitaren.

3 strats gebouwd, 2 tele's, een prs-achtige en nog een beetje :soinnocent:

Ohja, ook nog mijn cab, 4 buienversterkers en al mijn pedaaltjes.

geert1976
30 april 2011, 15:11
Ehhh.. beetje humor is je vreemd?



3 strats gebouwd, 2 tele's, een prs-achtige en nog een beetje :soinnocent:

Ohja, ook nog mijn cab, 4 buienversterkers en al mijn pedaaltjes.

Een strat geassembleerd bedoel je:soinnocent:;)

Het zal qua geluid niet extreem veel uitmaken lijkt me.

Qua body kun je natuurlijk een derde humbucker plaatsen:ok:

Pepe
30 april 2011, 15:29
Ik verbaas me ook wel over alle reacties dat het niet uitmaakt aangezien iedereen het doorgaans wel eens schijnt te zijn dat een LPjunior zwaarder klinkt dan een Melodymaker met een P90 om van weight reliefd vs solid nog maar te zwijgen.

Lexvandoef
30 april 2011, 15:35
Een strat geassembleerd bedoel je:soinnocent:;)

Volgens mij moet je zijn topics nog maar ff goed doorlezen.... ;)

geert1976
30 april 2011, 15:38
Volgens mij moet je zijn topics nog maar ff goed doorlezen.... ;)

Nope,

Gibsons, Gretsches, oude Epi's worden gebouwd, een Fender is een kwestie van schroeven;)

G.G.
30 april 2011, 15:40
Een strat geassembleerd bedoel je:soinnocent:;)

nee, Geert, sorry, allemaal echt geheel zelfbouw, van ruwe planken tot eindproduct, inclusief het spuitwerk met nitrocellulose

onder andere:
http://img340.imageshack.us/img340/7002/p1020589b.jpg

http://img24.imageshack.us/img24/1996/p1010881a.jpg

http://img291.imageshack.us/img291/9514/p1010350bj8.jpg

maar om terug te komen op de vraag in de eerste post. Er zal zeker verschil zijn, maar of je het ook daadwerkelijk kan horen? Het verschil zal heel erg minimaal zijn. Je gehoor verschilt ook van moment tot moment. je zal dus heel snel moeten frezen, alles weer exact zo monteren als het was (incl. pickuphoogte etc) en dan dezelfde oude snaren erop zetten.

Zelf vind ik het redelijk ingrijpend om te doen bij een gitaar (als het niet als doel heeft een element te plaatsen in die positie)

Vanuit je eerste post dacht in dat de vraagstelling is: Kan je dat verschil horen bij twee gitaren naast elkaar. Ik denk het haast van niet omdat iedere gitaar iets anders klinkt van nature. Maar 1 gitaar, voor en na het freeswerk, daar zal wel verschil in zitten maar dat zou je eigenlijk eens acht onder zeer gecontroleerde omstandigheden moeten testen en meten.

EDIT: Geert, bovenste plaatje is eigenlijk meer een LP, honduras pallisander setneck, ebben toets, mahonie met esdoorn top en humbuckers. Dus een soort Gibson, dus wel bouwen, niet assembleren.

geert1976
30 april 2011, 15:48
nee, Geert, sorry, allemaal echt geheel zelfbouw, van ruwe planken tot eindproduct, inclusief het spuitwerk met nitrocellulose

onder andere:
http://img340.imageshack.us/img340/7002/p1020589b.jpg

http://img24.imageshack.us/img24/1996/p1010881a.jpg

http://img291.imageshack.us/img291/9514/p1010350bj8.jpg

maar om terug te komen op de vraag in de eerste post. Er zal zeker verschil zijn, maar of je het ook daadwerkelijk kan horen? Het verschil zal heel erg minimaal zijn. Je gehoor verschilt ook van moment tot moment. je zal dus heel snel moeten frezen, alles weer exact zo monteren als het was (incl. pickuphoogte etc) en dan dezelfde oude snaren erop zetten.

Zelf vind ik het redelijk ingrijpend om te doen bij een gitaar (als het niet als doel heeft een element te plaatsen in die positie)

Vanuit je eerste post dacht in dat de vraagstelling is: Kan je dat verschil horen bij twee gitaren naast elkaar. Ik denk het haast van niet omdat iedere gitaar iets anders klinkt van nature. Maar 1 gitaar, voor en na het freeswerk, daar zal wel verschil in zitten maar dat zou je eigenlijk eens acht onder zeer gecontroleerde omstandigheden moeten testen en meten.

EDIT: Geert, bovenste plaatje is eigenlijk meer een LP, honduras pallisander setneck, ebben toets, mahonie met esdoorn top en humbuckers. Dus een soort Gibson, dus wel bouwen, niet assembleren.

Weet ik wel joh;)

Vandaar de knipoog;)

G.G.
30 april 2011, 17:54
Sorry Geert, ik had de humor van "assembleren" niet door. Zal wel aan het overmatig drankgebruik liggen.

geert1976
30 april 2011, 19:53
Sorry Geert, ik had de humor van "assembleren" niet door. Zal wel aan het overmatig drankgebruik liggen.

Geeft niet:ok:, hier zijn de eerste biertjes ook al genuttigd.

Mitch
30 april 2011, 20:12
Ik verbaas me ook wel over alle reacties dat het niet uitmaakt aangezien iedereen het doorgaans wel eens schijnt te zijn dat een LPjunior zwaarder klinkt dan een Melodymaker met een P90 om van weight reliefd vs solid nog maar te zwijgen.

Exacxtemundo! Als je het geëmmer over weight relieved, chambered blabla leest dan is deze vraag écht niet vreemd. Veel ruimte achter je slagplaat geeft unplugged wel een hoorbaar verschil in mijn ervaring (en inmiddels ook de ervaring van de topic starter). Of het versterkt hoorbaar is kan ik niet over oordelen, de bewuste gitaar met wat meer ruimte heb ik alleen maar in die hoedanigheid gehoord.

Braindead
1 mei 2011, 01:38
Ik denk dat je het verschil ook wel kan merken. Het maakt in ieder geval wel uit.

Zo heb ik uit een oude Japanse Squier van me de neckhumbucker eruitgehaald (is een dubble fat strat). Ik heb er eens een andere Dimarzio ingezet en later de originele niet teruggezet. Echt een uitvinding aangezien ik heel erg vaak zonder versterker speel op mijn elektrische gitaren. Het neckhumbucker gat fungeert echt als klankgat en het geluid is onversterkt iig veel harder. Ik laat hem daarom lekker zo. Versterkt hoor je het misschien iets minder maar het verschil is er dus wel.

Bert Gitaar
1 mei 2011, 11:50
Deze theorie gaat dan ook op voor strat's met en zonder een tremelo veren cavity ruimte.
Scheelt toch een behoorlijk stuk body met veren of zonder.

G.G.
1 mei 2011, 21:23
Deze theorie gaat dan ook op voor strat's met en zonder een tremelo veren cavity ruimte.
Scheelt toch een behoorlijk stuk body met veren of zonder.

Maar in dat geval spelen er heel veel meer factoren mee (schanierende brug, overdracht van trilling via 2 of 6 schroeven en veren ipv een platliggende brug, het dempen van de snaarbeweging, door de veren etc...) dan alleen een stukje hout dat wel of niet aanwezig is.