PDA

View Full Version : zelfbouw geluidsdichte cabine



henkjans
29 april 2011, 18:52
Ik ben aan het sparen voor een zelfbouw geluidsdichte cabine, waarin ik wil repeteren met drums, bas, gitaar en zang. De cabine wil ik in een slaap-kamer in mijn flat hebben. Mijn vraag is: wordt het geluid acceptabel gedempt, of kan ik dit hele idee eigenlijk meteen uit mijn hoofd zetten. Wie weet hier iets van?

Dreverhaven
29 april 2011, 19:17
Dat vind ik ook wel interessant. Voor mij gaat het dan om hetzelfde, behalve drums. Ik denk dat dit een groot verschil maakt. Drums gaan erg hard.

flo123
1 mei 2011, 12:51
Ik denk dat dit erg moeilijk is, vooral in een flat met omringende woningen.

Het kost veel tijd om goed te ontwerpen en uit te voeren, veel geld en de kans is groot dat als je ermee klaar bent, en je niet precies weet wat je doet, het niet voldoende werkt en dus niet stil genoeg is, waardoor het onbruikbaar wordt.

Met name lage frequenties, bas en drum kick etc, zijn erg moeilijk genoeg te dempen. Daarvoor heb je veel massa nodig en dat is is dus zwaar (duh) en groot.

Meestal wordt een box-in-a-box constructie aanbevolen, een "zwevende" kamer met dempende verbindingen. En dan nog een hoop "bass traps" erin.
Groot probleem zijn alle verbindingen tussen je kamer en de "zwevende" ruimte daarbinnen in. Met name de dubbele deur ("sluis") constructie.

Met alle moeite die je hiervoor aangaat, de tijd en het geld dat het kost kun je waarschijnlijk jaren in een commerciële oefenruimte gaan spelen met je band! :)

Maar, als een alternatief, ik heb met succes met een bandje midden in de nacht in een bovenwoning in een rijtjes huis gerepeteerd:
Iedereen speelde op amp-modelers met koptelefoons en de drummer speelde met een elektronisch drumstel op een dikke isolatie mat. Er was geen zanger of andere acoustische lawaaimaker.

henkjans
6 mei 2011, 05:02
Ik denk dat dit erg moeilijk is, vooral in een flat met omringende woningen.

Het kost veel tijd om goed te ontwerpen en uit te voeren, veel geld en de kans is groot dat als je ermee klaar bent, en je niet precies weet wat je doet, het niet voldoende werkt en dus niet stil genoeg is, waardoor het onbruikbaar wordt.

Met name lage frequenties, bas en drum kick etc, zijn erg moeilijk genoeg te dempen. Daarvoor heb je veel massa nodig en dat is is dus zwaar (duh) en groot.

Meestal wordt een box-in-a-box constructie aanbevolen, een "zwevende" kamer met dempende verbindingen. En dan nog een hoop "bass traps" erin.
Groot probleem zijn alle verbindingen tussen je kamer en de "zwevende" ruimte daarbinnen in. Met name de dubbele deur ("sluis") constructie.

Met alle moeite die je hiervoor aangaat, de tijd en het geld dat het kost kun je waarschijnlijk jaren in een commerciële oefenruimte gaan spelen met je band! :)

Maar, als een alternatief, ik heb met succes met een bandje midden in de nacht in een bovenwoning in een rijtjes huis gerepeteerd:
Iedereen speelde op amp-modelers met koptelefoons en de drummer speelde met een elektronisch drumstel op een dikke isolatie mat. Er was geen zanger of andere acoustische lawaaimaker.


Bedankt voor deze reactie. Koptelefoons zijn misschien een idee, hoewel dat natuurlijk minder lekker speelt, maar het is in ieder geval betaalbaar en afdoende geluidsarm
grt Henk Jans

The Bertman
6 mei 2011, 09:16
Ik verplaats het topic naar Recording. Daar is dit onderwerp al eens langs gekomen, en er zitten wat mensen die er verstand van hebben.