PDA

View Full Version : Cimar 393 - 2 vragen



Goldfoxx
29 april 2011, 16:40
Een vriend van mij heeft van zijn opa een erg oude gitaar geërft, recent het ding onder het stof vandaan gehaalt. Betreft een Cimar 393. Zie de link voor foto's van deze gitaar (is niet die van mijn vriend, maar zelfde model)

http://www.ibanezcollectors.com/discus/messages/11/8464.html?1103642394

2 vraagjes.

- Bij het snaren wisselen bleek dat het schroefdraad van één van de tuners stuk is. Ik heb al een beetje gegoogled, maar kan nergens losse tuners vinden. Heeft iemand een idee waar deze te vinden zijn?
- Wat is de waarde van deze gitaar, in welke richting moet ik denken? Merk en model bestaan niet meer. Heeft wel de uitstraling van een high end gitaar.

dadgad
29 april 2011, 17:14
- Bij het snaren wisselen bleek dat het schroefdraad van één van de tuners stuk is. Ik heb al een beetje gegoogled, maar kan nergens losse tuners vinden. Heeft iemand een idee waar deze te vinden zijn?


Hallo,

Zitten daar zwarte kunststof tuners op, met achterop een ster ? Dat zijn oude Gotohs, die zaten ook op mijn oude Ibanez uit de zelfde periode. Je zou ze kunnen vervangen door Schaller M6 mechanieken, dat past precies - heb ik met de mijne ook ooit gedaan. Ik heb die oude Gotoh set trouwens nog liggen - ergens.

Mooie gitaar trouwens....

Greetz,

Han.

LaurentB
29 april 2011, 17:35
Mooie gitaar zeg! Ik dacht altijd dat Cimar een beetje een budgetmerk van Ibanez was, maar blijkbaar niet altijd.

vederlicht
29 april 2011, 22:31
Mooi instrumentje zeg! Kende het merk Cimar niet. Is dat groen abalone op de toets? Ik heb geen opa meer, jammer want je leest met enige regelmaat dat op zolder of bij opa's fraaie gitaren worden gevonden........Verhip, een zolder heb ik ook al niet!! Wel een tante maar die had niets met muziek, wel de vorm van een Jumbo.
Vederlicht♫

Goldfoxx
2 mei 2011, 09:17
Hallo,

Zitten daar zwarte kunststof tuners op, met achterop een ster ? Dat zijn oude Gotohs, die zaten ook op mijn oude Ibanez uit de zelfde periode. Je zou ze kunnen vervangen door Schaller M6 mechanieken, dat past precies - heb ik met de mijne ook ooit gedaan. Ik heb die oude Gotoh set trouwens nog liggen - ergens.

Mooie gitaar trouwens....

Greetz,

Han.

Nee, zijn van een metaalsoort. Hetzelfde spul als de knopjes die je op de foto's ziet. Een idee waar ik losse kan halen, of moet je dan echt tweedehands kijken?

zoon van Piet
2 mei 2011, 10:34
Cimar was - net als Ibanez, trouwens- een handelsmerk en geen fabriek. De gitaren kwamen uit diverse fabrieken en werden voorzien van het logo van de opdrachtgever.
Deze gitaar komt uit de fabriek van K. Suzuki. Het typenr weet ik zo snel niet. Maar de 'snotinleg', in hoogte verstelbare brug en driedelig achterblad zijn typische Suzuki kenmerken. Prima gitaren waren dat, al hebben ze door hun lichte bouw vaak last van ouderdomsverschijnselen als bolle bovenbladen. Zelfs met de officiële merknaam K. Suzuki of 3S brengen ze daarom niet echt veel op.

De mechanieken op Suziki's zijn meestal gewone veelvoorkomende Japanse dingen, van Gotoh of zo. Losse - originele- mechanieken zijn moeilijk te vinden, probeer het eens in de doehetzelf-hoek van dit forum( wel graag moet goeie foto's). Of zoek op Marktplaats naar een tweedehands setje..