PDA

View Full Version : Gitaar kiezen uit winkel voorraad?



nielsnielsniels
29 april 2011, 01:08
Ben van plan om wat nieuwe spullen te kopen bij Rockpalace in Den Haag, sinds ik mijn vorige gitaar online had besteld, vraag ik me af of het gewoonlijk is om te kunnen kiezen uit een winkel voorraad. Bijvoorbeeld om een Les Paul met een beetje redelijke top te vinden, er zitten soms wat missers tussen. Zit me een beetje af te vragen of ze dan niet al die gitaren uit de verpakking etc. moeten halen daar. Ik laat een slechte of goede gitaar liever niet aan toeval over, en met goedkopere Gibsons is het vaak hit or miss of je een goede te pakken krijgt.

Iemand met wat winkel ervaring? :hide:

Tankman
29 april 2011, 09:25
Dus als ik het goed begrijp wil je een bepaald model uittesten en als ze meerdere exemplaren van dit model in voorraad hebben wil je ze ook allemaal testen om zeker te weten dat je de beste hebt uitgekozen?

Bij Rock Palace zijn ze niet de beroerdste, ze zullen je vast wel willen helpen. Let wel dat er meestal maar 1 per gitaar in voorraad is, hooguit 2 of 3. Echt heel veel keuze heb je alsnog niet. Dan zou je naar een grote dozenschuiver moeten als Feedback ofzo.

Vraag het gewoon netjes, en het komt vast wel goed!

Harry
29 april 2011, 09:37
reken er maar op dat ze niet de eerste de beste plank pakken en in een doos mikken, zoals ze bij online winkels wel doen.

FruscianteFan
29 april 2011, 12:44
reken er maar op dat ze niet de eerste de beste plank pakken en in een doos mikken, zoals ze bij online winkels wel doen.
Nee, want 'echte' winkels hoeven alleen maar de allerbeste exemplaren van hun gitaren te verkopen. Trouwens, online winkels hebben meestal een return-policy (om het maar in mooi Nederlands uit te drukken) en kunnen slechte (of slecht afgestelde) exemplaren teruggestuurd krijgen.

Dat gezegd zijnde: ik denk dat als je bij een winkel kenbaar maakt dat je komt om een Gibson te kopen, je vast wel meerdere exemplaren mag proberen. Als dat niet mag, hebben zij namelijk minder kans om die gitaar te verkopen...

Candiru
29 april 2011, 13:05
Hi,

Ik weet niet of dat je voor Gibson gaat.....?
Maar mag ik je dan www.nederlandmuziek.com aanraden.

Zij zitten langs de Gibson importeur.
Dus zij gaan letterlijk in het magazijn van gibson checken.
En ze zullen het ook tonen aan je.

Er zit inderdaad verschil in dezelfde modelen/kleuren van gibson.

Mzl,
Marc.

peter_l
29 april 2011, 13:23
Eigenlijk best een maffe vraag. Ik denk persoonlijk dat als je 1000 tot 2000 euro uit gaat geven aan een gitaar, je die toch eerst graag in handen wilt hebben. Ik zou zelf nóóit een nieuwe Gibson oid blind bestellen, mocht ik ooit een splinternieuwe dure plank willen hebben dan. Maar goed, tegenwoordig gaat alles online, zelfs een nieuw vriendinnetje uitzoeken :-).

Ach ja, die goeie oude tijd... Op een zonnige 17 juni 1982 achterin de auto bij pa en moe, van Heerenveen naar het Noorder Muziekhuis in Groningen, toen naar Tonika en daar de ware eigenlijk al gevonden, tóch eerst nog even naar Lex van Daisybell in Assen en getwijfeld bij een Ibanez Blazer, toen weer terug naar Tonika voor de enige juiste keus en uiteindelijk zijn we al bijna 30 jaar samen: mijn prachtige Ibanez Artist en ik :-).

Liquid_Metal
29 april 2011, 13:27
Maar je gaat die gitaar toch kopen die je probeert? Als er een productiefout in zit merk je dat tijdens het spelen, en anders is 'ie prima en neem je die gitaar dus mee.
Het is een ander verhaal als je iets via internet koopt, of een custom gitaar laat bouwen, maar als je een gitaar in een winkel koopt, neem je degene mee die lekker speelt. En dan hoef je niet 20 dezelfde modellen te proberen, want je hebt bij de eerste heus wel door of het 'm wordt of niet.

FruscianteFan
29 april 2011, 14:03
Maar je gaat die gitaar toch kopen die je probeert? Als er een productiefout in zit merk je dat tijdens het spelen, en anders is 'ie prima en neem je die gitaar dus mee.
Het is een ander verhaal als je iets via internet koopt, of een custom gitaar laat bouwen, maar als je een gitaar in een winkel koopt, neem je degene mee die lekker speelt. En dan hoef je niet 20 dezelfde modellen te proberen, want je hebt bij de eerste heus wel door of het 'm wordt of niet.
Nou, niet dus. Ik weet niet of jij wel eens twee gitaren die hetzelfde zouden moeten zijn hebt vergeleken, maar dit is niet per se waar. Ik heb het dan niet over een topkam die toevallig wat beter uitgevijld is, maar over dat verschillende gitaren uit verschillende planken hout zijn gemaakt. Kan allemaal anders aanvoelen en klinken...

nielsnielsniels
29 april 2011, 16:34
Hi,

Ik weet niet of dat je voor Gibson gaat.....?
Maar mag ik je dan www.nederlandmuziek.com aanraden.

Zij zitten langs de Gibson importeur.
Dus zij gaan letterlijk in het magazijn van gibson checken.
En ze zullen het ook tonen aan je.

Er zit inderdaad verschil in dezelfde modelen/kleuren van gibson.

Mzl,
Marc.

Heb net even gekeken maar de Gibson 60s Tribute Les Paul verkopen ze daar niet. Niet echt een high-end Gibson nee, maar voor 750 euro lijken het me prima gitaartjes. Overigens, ik was nog van plan om een Vox AC4TV & Cab en Zvex / TC Electronics pedaaltjes te kopen, en bij Rockpalace hebben ze die allemaal dus het komt heel handig uit.

Uiteraard test ik ze allemaal, en bij de goedkopere Gibsons is de Quality Control vaak wat afwezig geweest, vooral uitstekende frets blijken een probleem te zijn, daarnaast gebruiken ze soms wel 4-piece bodies, iets wat ik ook liever vermijd. En natuurlijk wil ik een mooie top hebben.

http://wildwoodguitars.com/electrics/gibson/studio/107610320/107610320_t.jpg

Candiru
29 april 2011, 16:54
aaa..... Nice!

Volgens mijn is dat een prima gitaar!
Vergelijkbaar met de studio serie, maar dan met single-coils
(ik vind de studio een prima gitaar, ik heb em al sinds '96)

Ik ben benieuwt, wat je er van vind.

Mzl,
Marc.

nielsnielsniels
29 april 2011, 18:24
aaa..... Nice!

Volgens mijn is dat een prima gitaar!
Vergelijkbaar met de studio serie, maar dan met single-coils
(ik vind de studio een prima gitaar, ik heb em al sinds '96)

Ik ben benieuwt, wat je er van vind.

Mzl,
Marc.

Vraag me af of de Rock Palace trouwens morgen open is ivm de feestdag, er staat niks over op hun website, beetje slordig voor zo een bedrijf.

marco v
29 april 2011, 23:57
Ik heb geen ervaring met Rockpalace.
Zelf had ik een erg goede ervaring met Waveworld, waar ik toentertijd een custom shop Gibson uit kon kiezen uit een 50 tal beauties die netjes voor mij opgesteld in het magazijn op me lagen te wachten. Nieuwe binnenkomst, stuk voor stuk fantastisch afgesteld en ik had eerste keuze. Ik heb nog steeds natte dromen over die dag...
Je praat dan echter wel over een bedrag waar je een nette auto voor kunt kopen. Ik vind het echter wel service om een klant alle mogelijkheden tot testen te geven, al kan ik me de frustratie van winkeleigenaars wel voorstellen van klanten die kijken maar niet kopen. Ik begrijp dus wel dat ze niet zomaar alles uit het magazijn zullen halen, tenzij ze je kennen of met je cc loopt te zwaaien.

aaronstonebeat
30 april 2011, 00:10
Ach ja, die goeie oude tijd... Op een zonnige 17 juni 1982 achterin de auto bij pa en moe, van Heerenveen naar het Noorder Muziekhuis in Groningen, toen naar Tonika en daar de ware eigenlijk al gevonden, tóch eerst nog even naar Lex van Daisybell in Assen en getwijfeld bij een Ibanez Blazer, toen weer terug naar Tonika voor de enige juiste keus en uiteindelijk zijn we al bijna 30 jaar samen: mijn prachtige Ibanez Artist en ik :-).

Deed Lex toen al Daisybell??? Ik kom er nog altijd graag en regelmatig; gooi altijd voor 20 minuten geld in de parkeermeter en kom meestal pas anderhalf uur later weer bij mijn auto (kennelijk beseffen de parkeerwachters dat ik bij Lex ben want ik ben er nog nooit voor bekeurd).

De goede oude tijd heerst daar nog steeds enigszins :ok:

peter_l
30 april 2011, 01:08
De goede oude tijd heerst daar nog steeds enigszins :ok:
Laat Lex het niet horen... 'wie noem jij hier oud!!' Maar ja, Lex bestierde toen al Daisybell, inclusief bril. Ik heb trouwens geen idee waarom ik nog wel naar Daisybell ging, terwijl ik al in '77 uit Assen was verhuisd en in die tijd nog niet eens dacht aan gitaarspelen.
Maar goed, in Heerenveen had je Oudenalder (vooral piano's) en De Snaar (vooral muffe lucht en blokfluiten in die tijd), en het fraaiste wat er te koop was heette El Maya (iets met 1100, net als de Simca), een rare Ovation Breadwinner óf een verbouwde Fender Lead II (wie kent ze niet), dus dan was Groningen natuurlijk een stuk fijner qua keus. Vooral de 2ehands snuffelhoek bij het Noorder staat me nog bij, met wat oude Hägstrøm en Knåckebrøt gitaren.