PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar: Hudson HAL1, Easman AC312, misschien Martin DX1?



Matthijs24
28 april 2011, 14:56
Hallo,

Mijn gitaar kapot gegaan en had geen zin om te laten reparen, nieuwe gitaar stond toch al op de planning. Nu zijn deze 3 gitaren overgebleven. Ik heb de Martin en Hudson geprobeerd, de Eastman komt nog deze week. Ik wil graag jullie meningen horen over welke gitaar het meest geschikt voor mij is. Ik wil er fingerstyle mee spelen, Tommy Emmanuel, Sacksioni, Eltjo Haselhoff en natuurlijk mijn eigen composities. Maar ik moet ook andere mensen begeleiden, de zang, dus daar wil ik ook licht rekening mee houden. Hij hoeft niet persé versterkt te zijn, maar dat is wel een wens, dus dat kan ik altijd later erin laten zetten. Ik denk dat de Hudson en Eastman goede prijs/kwaliteit hebben, maar de Martin is ook erg vol. Ik denk dat ik hem toch een stuk minder goed vond dan de Hudson, die goedkoper was. Wat vinden jullie? Welke gitaar is het meest geschikt voor wat ik wil? Ik vind het Emmanuel geluid te gek, het klinkt erg anders dan de meeste akoestische gitaristen, zelfs als ze zijn signature-gitaar hebben. Maar dat zal ook door de amp, Alesis, lage actie en andere dingen komen. Jaja, en zijn handen. Maar zoiets vind ik te gek.

Fingerpick
29 april 2011, 02:25
"Wij" kunnen geen idee hebben wat jij goed vindt : een gitaar kopen is een erg persoonlijke keuze.
Advies? Ga ze even proberen en neem er je tijd voor.
Kwestie van gevoel :-))

Matthijs24
29 april 2011, 11:05
Ik zeg ook dat ik ze test. ik heb de Hudson en Martin zelfs meerdere malen bespeeld. Maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie mening:cooler:.

Muzieknono
29 april 2011, 16:50
Ik denk dat je op de eastman uitkomt,maar probeer ook eens een folkmodel van seagull, ik heb zelf een parkwood voor fingerstyle en die bevalt me prima.
Mvgr. Dirk Jan :B

Matthijs24
30 april 2011, 16:52
Oke bedankt. Andere suggesties zijn ook nog welkom. Doorsparen voor een Maton, Larrivee, Martin, Taylor...? Ja, er zijn ook nog andere merken, i know:P

mastermind
3 mei 2011, 09:11
Eastman is gewoon erg goed, met name vanaf de AC3xx series. Zeer lovende reacties op internet te vinden. Met element zit je op € 799,- (AC320CE bijvoorbeeld). Vindt zelf de Eastman in deze prijs segment ook een van de beste.

Hudson is voor mij een nieuwkomer, maar doet er niet minder om! Volgens mij voor onder de € 500,- een van de betere merken naar de Eastman.

Martin zal ik pas beginnen v.a. € 1000,-. Daaronder gezien het materiaal doen volgens mij de Hudson en Eastman beter. Met name ook gezien de kosten die ze hebben aan arbeid, kunnen de Chinezen meer aandacht aan hout besteden dan materiaal.

Maar zoals 'Fingerpick' al aanhaalde, gewoon zelf even uitproberen. Welk gitaar vind je het beste spelen, klinken, eruit zien e.d. En indien met element, test dit ook uit.

Matthijs24
3 mei 2011, 16:36
Hallo bedankt! Ik denk toch dat ik doorspaar voor een Maton! Wil het echte Tommy geluid en die gitaar gaat er dus toch komen. Als ik dan eerst die gitaar koop voor 400 ben en daarna de Maton ben ik extra 400 euro kwijt. Dus ik spaar nog door, nu dus zonder (goede) akoest want die ander heb ik helemaal kapot geslagen en verbrand. Misschien even goedkoop gitaartje van 50 euro haha.

Edit: Hoeveel zou je moeten betalen voor een 2e hands Maton EBG808TE of EBG808 artist?

Cue Zephyr
12 mei 2011, 02:16
Eastman AC312, geen twijfel mogelijk toen ik 'fingerstyle' zag staan. ;)

WouterD
15 mei 2011, 20:15
Vraag: Hoeveel zou je moeten betalen voor een 2e hands Maton EBG808TE of EBG808 artist?

Ik weet niet precies wat ze kosten als ze 2e hands zijn, en ik wil er ook graag 1 kopen :P maar, in nederland kost de TE zo'n 2500 euro en de artist zal wel ietsje goedkoper zijn :) dat is de nieuwprijs! :)

-Martijn-
15 mei 2011, 21:13
De TE kom ik regelmatig op Marktplaats tegen, dus dat zou je dan even in de gaten moeten houden als je prijzen wilt weten. Volgens mij is Artist tegenwoordig net zo duur als de TE.
Vanwaar in dit topic eigenlijk?

WouterD
15 mei 2011, 21:17
Nou, ik ben toch al een paar weken aan het wachten totdat er 1 op markplaats komt ;)
maar weer even ontopic, eastman is een goede prijs/kwaliteit verhouding volgens de verkoper in leeuwarden :)

Matthijs24
15 mei 2011, 21:47
Er is er 1 op marktplaats hoor. Al maanden:seriousf:.

Matthijs24
15 mei 2011, 21:47
Oh nee, hij is nu verkocht zie ik. Maar hij stond er een hele tijd!

WouterD
15 mei 2011, 21:51
haha, bedankt voor het bevestigen wat ik al wist :lovelove:
maakt niet uit, ik kan wel even wachten, dan spaar ik ondertussen gelijk even :D

Matthijs24
21 mei 2011, 00:53
Ik ga voor de DX1! Ik heb gewoon de hele tijd de behoefte om erop te spelen. Maar er zijn nog veel variaties tussen de DX1's. Electronics van 4 euro of van rond de 200 euro, of helemaal geen electronics. Verschillen in het soort hout wat over de HPL kanten zitten (zijkanten en achterkant) zoals Koa, Rosewood. Ik denk dat het niet echt uitmaakt maar dat dit meer voor de looks is. En er is ook nog een gitaar waarbij alle kanten van de gitaren HPL zijn en waar Koa overheen zit. Cutaway of niet. Hier zie je alles: http://www.rockpalace.com/Martin-DX1

Ik denk dat ik gewoon voor de standaard ga, de gewone DX1!

mastermind
26 mei 2011, 10:03
Zonde, Martin gitaren onder de 1000 vragen ze teveel geld voor dan het waard is. In die prijsklasse zijn de Eastman, Tanglewood, Hudson, Blueridge e.d. stukken beter van kwaliteit.

Martin betaal je meer voor het merk en fabricage kosten. Als je toch zo'n soort gitaar wilt, kijk dan ook even naar de Tanglewood TW15NS (CB), mooie volledig massieve gitaar, satin afwerking, prachtige en goede B-Band erin, classic look.

muziekschuur
26 mei 2011, 11:12
Ovation? Heb je waarschijnlijk meteen een element erin? Er zijn nu een paar verschillende Ovation gitaren die speciale features hebben.

Ovation Adamas met grafieten bovenblad. Klinkt waanzinnig. (Maar moet je ding zijn)
http://www.feedback.nl/shop/product/gitaar/ovation-adamas-premier-2080-nwt/100005499/103625

Ovation Idea met USB zodat je liedjes in de gitaar z'n player kan laden en mee kan spelen met deze player. Komt incl. een heleboel meespeelliedjes.
http://www.thomann.de/nl/ovation_cc54ipl_idea.htm

Ovation Celebrity. Gitaar met plastic snaren en element. Klinkt heel lekker.
http://www.thomann.de/nl/ovation_cse243_4_celebrity_se.htm

Er zijn er meer. Ik wilde deze er uit lichten omdat ze allemaal iets anders als innovatie in zich hebben dat ze redelijk bijzonder maakt. Enne. Ze zijn betaalbaar... (De Adamas is dan wat duurder, maar wel heeeeeel tof)

Matthijs24
26 mei 2011, 13:38
Zonde, Martin gitaren onder de 1000 vragen ze teveel geld voor dan het waard is. In die prijsklasse zijn de Eastman, Tanglewood, Hudson, Blueridge e.d. stukken beter van kwaliteit.

Martin betaal je meer voor het merk en fabricage kosten. Als je toch zo'n soort gitaar wilt, kijk dan ook even naar de Tanglewood TW15NS (CB), mooie volledig massieve gitaar, satin afwerking, prachtige en goede B-Band erin, classic look.

Zonde? Hoezo zonde als ik deze het fijnst vind voor deze prijs, vergeleken met andere gitaren die ik heb geprobeerd? Het zou pas zonde zijn als ik een gitaar zou nemen die ik niet het fijnst vind maar die ik neem omdat hij volgens iedereen het meeste voor het geld bied. De gitaar die ik het fijnst vind is voor mij dus ook het best voor het geld, lekker puh uh XD.

Triggy
26 mei 2011, 13:48
Gewoon kopen als je vind dat ie bij je past.
Zijn nog wel meer merken uit te proberen maar kennelijk
kom je iedere keer terug op de Martin.

Persoonlijk vind ik het zelf ook niet het geld waard.
Furch maakt bijvoorbeeld ook hele goede gitaren.

Merelvh
26 mei 2011, 19:04
Tip: keek net in het feedback blaadje en zag dat de gitaar die jij wil afgeprijsd is. Kost volgens mij nu 580. Ik zou persoonlijk ook niet voor de Martin kiezen, maar dat is een kwestie van smaak :)

Merelvh
26 mei 2011, 19:08
Foutje, laat maar :P

Matthijs24
26 mei 2011, 19:32
Hoezo foutje? Klopt toch?:cooler:
Maar ik koop hem bij mijn eigen winkel.

Merelvh
26 mei 2011, 20:13
Nee ik dacht dat hij in de aanbieding was maar dat is niet zo :)

Matthijs24
26 mei 2011, 20:41
Oh haha. Maar hij staat wel in de Feedback folder:crazyhappy:!

mastermind
27 mei 2011, 12:41
Gewoon kopen als je vind dat ie bij je past.
Zijn nog wel meer merken uit te proberen maar kennelijk
kom je iedere keer terug op de Martin.

Persoonlijk vind ik het zelf ook niet het geld waard.
Furch maakt bijvoorbeeld ook hele goede gitaren.

Owjah, Furch is ook erg goed!

Einzeln
27 mei 2011, 12:49
Ik zou persoonlijk ook niet voor de Martin kiezen, maar dat is een kwestie van smaak :)

Dat is een opmerkelijke opmerking gezien het feit dat je een eastman in het bezit hebt. Voor zover ik heb begrepen en gehoord zijn de eastmans allemaal Martin-clones.

Merelvh
27 mei 2011, 13:54
Het is ook niet dat ik het Martin geluid niet mooi vindt maar ik denk dat je in deze prijsklasse een kwalitatief betere gitaar kunt vinden. Maar als de gitaar bij hem past, is dit natuurlijk gewoon zijn gitaar. Mijn Eastman staat overigens ook te koop ;)

Einzeln
27 mei 2011, 14:23
Het is ook niet dat ik het Martin geluid niet mooi vindt maar ik denk dat je in deze prijsklasse een kwalitatief betere gitaar kunt vinden. Maar als de gitaar bij hem past, is dit natuurlijk gewoon zijn gitaar. Mijn Eastman staat overigens ook te koop ;)

Dus niet zozeer kwestie van smaak maar van waar voor je geld!

Merelvh
27 mei 2011, 19:44
Ja dat is waar :)

Matthijs24
27 mei 2011, 20:45
Vandaag maarliefst 7 uur in de gitaarwinkel geweest. En dat HELPT! Ik ben een enorme twijfelkont. Nog steeds, de DX1 is voor mij ERG goed voor het geld. Maar ik heb ook een Guild GAD-50 geprobeerd. Die is voller dan de DX1. Beter ook zeer zeker, maar de DX1 heeft wel iets meer warmte. De GAD-30 ook geprobeerd en compleet anders. En ik weet die ook niet goed te plaatsen. Ze zijn allebei niet beter, maar anders. Dus ik moet na gaan denken. Het ene is goed voor het ene, het andere voor het andere.

Einzeln
27 mei 2011, 21:16
Vandaag maarliefst 7 uur in de gitaarwinkel geweest. En dat HELPT! Ik ben een enorme twijfelkont. Nog steeds, de DX1 is voor mij ERG goed voor het geld. Maar ik heb ook een Guild GAD-50 geprobeerd. Die is voller dan de DX1. Beter ook zeer zeker, maar de DX1 heeft wel iets meer warmte. De GAD-30 ook geprobeerd en compleet anders. En ik weet die ook niet goed te plaatsen. Ze zijn allebei niet beter, maar anders. Dus ik moet na gaan denken. Het ene is goed voor het ene, het andere voor het andere.

Die GAD 30 is een orchestra, waar de GAD 50 een dreadnought is, net als die DX-1. En dan is die Hal1 weer een auditorium. Ik heb die DX-1 nog nooit gehoord maar ik lees dat het een composiet gitaar is, op basis van hout. Kan iemand uitleggen wat dat is, want het klinkt in mijn oren als MDF.

Einzeln
27 mei 2011, 21:30
Ik zou persoonlijk ook niet voor de Martin kiezen, maar dat is een kwestie van smaak :)


Dat is een opmerkelijke opmerking gezien het feit dat je een eastman in het bezit hebt. Voor zover ik heb begrepen en gehoord zijn de eastmans allemaal Martin-clones.

Het is ook niet dat ik het Martin geluid niet mooi vindt maar ik denk dat je in deze prijsklasse een kwalitatief betere gitaar kunt vinden. Maar als de gitaar bij hem past, is dit natuurlijk gewoon zijn gitaar. Mijn Eastman staat overigens ook te koop ;)

Ik schrijf hier enorme flaters: Niet Eastman maar Blueridge is "geinspireerd"op Martin. Excuse.

BobvanKempen
27 mei 2011, 21:31
Tip: keek net in het feedback blaadje en zag dat de gitaar die jij wil afgeprijsd is. Kost volgens mij nu 580. Ik zou persoonlijk ook niet voor de Martin kiezen, maar dat is een kwestie van smaak :)

Ik heb bij rockpalace een paar maanden terug een Martin DX1 Tawny gekocht, binnen 5 minuten was er al honderd euro vanaf. Na een maand alweer verkocht omdat .... het idd een aankoop op basis van merk was want het geluid was niet om over naar huis te schrijven.

Einzeln
27 mei 2011, 21:35
Dit is al een oud topic maar ook informatief:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?69364-Martin-DX1

Matthijs24
27 mei 2011, 21:53
Over de DX1: Het kan ook aan het exemplaar liggen.
Ik ben niet doof en hoor wat wel of niet een goede gitaar is. Ik denk dat veel mensen ervan uit gaan dat de gitaar niet goed klinkt omdat ze dingen "hebben gehoord". Dat heeft natuurlijk ook invloed. Want het is een hele degelijke gitaar. De DX1 toont enorm weinig verschillen tot een D1. Dat is logisch, het bovenblad bepaald een erg groot deel van het geluid (het grootste gedeelte) en is niet van HPL. Goede gitaar voor de prijs, niets mis mee. En na nog een keer vergelijken vind ik hem veeeeeeel beter dan de Hudson. Hudson: degelijke gitaar, maar blikkerig.

En ik snap waarom de modellen de verschillende geluiden geven. Maar nog even goed luisteren, dan maak ik wel de goede keus.

proguitar89
29 mei 2011, 14:59
ik zou gewoon rond kijken en spelen en luisteren welke een prachtige klank heeft en gewoon die dan nemen waar jij een goed gevoel over hebt ik kan wel zeggen neem een bc rich een gibson of een flying v maar dan komen we niet echt verder gewoon even zelf kijken dus

jazzie1
30 mei 2011, 08:29
ik zou gewoon rond kijken en spelen en luisteren welke een prachtige klank heeft en gewoon die dan nemen waar jij een goed gevoel over hebt ik kan wel zeggen neem een bc rich een gibson of een flying v maar dan komen we niet echt verder gewoon even zelf kijken dus

Huh???
Met alle respect maar.. gezien je eigen topic: Crafter- Sa TMVS-, vraag ik mijzelf af of je wel weet waar je het over hebt. Deze topicstarter geeft al aan dat hij 7 uur doorgebracht heeft in een muziekzaak om verschillende gitaren waar hij tussen twijfelt te testen. Gezien zijn opstelling is dit iemand die weet waar hij mee bezig is.
Dus het goed rondkijken heeft hij gedaan, diegene waar hij een goed gevoel over heeft, daar is hij nog niet helemaal over uit welke dat nou precies is, dus in dit geval zou ik zeggen "zeg dan even niets", ook al bedoel je het goed.
Vat dit op als goede raad.