PDA

View Full Version : Nieuwe drummer Dream Theater



Thyrif
27 april 2011, 18:11
Ik weet niet of iedereen het meegekregen heeft, maar Mike Portnoy is al een tijdje uit Dream Theater. Niet alleen waren ze heel mysterieus over mogelijke nieuwe drummers, maar blijkt nu dat ze een (kleine) documentaire gemaakt hebben over dat proces. En dat is echt gaaf om te zien!

Hier aflevering 1:
http://www.youtube.com/roadrunnerrecords#p/u/1/L609JsPFmmI

En nummer 2:
http://www.youtube.com/roadrunnerrecords#p/u/0/-vaDfcKzLbY

Wanneer het laatste deel uitkomt weet ik niet, maar dat zal vrijdag zijn waarschijnlijk.

Ik vind het een slimme beslissing de fans zo te laten meekijken bij het proces, zo creeer je toch meer begrip voor de keuze en laat je zien dat je het serieus aanpakt. Als er ineens een andere drummer is, zou er veel meer tegenstand zijn van een deel van de fans denk ik. (en ook is extra publiciteit nooit kwaad natuurlijk ^^)

Wat vinden jullie?

Tankman
27 april 2011, 23:32
Ik was nogal geschokt toen ik hoorde dat Portnoy eruit getrapt werd. Ik heb hem kort daarna nog live gezien met Avenged Sevenfold en hij leek erg blij en een stuk relaxter dan in Ahoy met Dream Theater een jaar eerder. Dus hij had het vast wel nodig gehad.

Ik ben dus ook al maanden reuze benieuwd naar de nieuwe drummer. Ik vind het wel vaag dat Portnoy had aangeboden terug te komen en dat Dream Theater hem niet terug wilde, maar ach. Die zullen vast ook wel weer hun zinnen gezet hebben op een frisse start.

Ik vind de filmpjes aan de ene kant erg gemeen. Nou wordt de spanning NOG hoger voor wie de nieuwe drummer wordt. Aan de andere kant is het gewoon vet dat ze dit doen. Ik heb beide filmpjes aandachtig bekeken, en het is gewoon waanzinnig goed. Ik ben reuze benieuwd naar het laatste deel die er dan hopelijk morgen op staat.

Mijn favorieten tot nu toe zijn Mike Mangini en Marco Minneman. Mike heeft gewoon een bepaalde energie lijkt wel die wel bij de band past, maar probeert misschien toch iets te hard om erbij te horen. Ik denk niet dat hij het wordt. Het was mijn 2e keus geweest, dat dan weer wel.

Marco was gewoon perfect. Alles wat je maar wilt in een drummer en iemand die echt geniet van wat hij doet. Je zag het ook in he filmpje, de man heeft altijd die big smile op zijn gezicht en die is aanstekelijk ook nog. Jordan Rudess vertelt op een gegeven moment dat hij gewoon de neiging kreeg om te lachen. Ze genoten er bij hem ook het meest van. Ik zou voor Marco gaan, maar goed, er moeten nog 2 komen. Ben reuzebenieuwd!

Thyrif
27 april 2011, 23:44
Oh? Ik heb niet meegekregen dat hij had aangeboden terug te komen. Enkel dat Portnoy een 5 jarige break wilde, om dan terug te komen. (hij deed alle band en tour-dingen regelen, en was dus erg gestressed na 25 jaar bijna non stop) De rest van de band wilde niet stoppen, maar Mike wilde echt niet door. Dat is wat ik meekreeg.

Marco is wel episch ja! Hij doet me wel een beetje denken aan Paul Gilbert, qua persoonlijkheid (hij heeft dan ook met paul getourd). Leuke gozer. Ben benieuwd wie het wordt! Chemistry was er in ieder geval zeker! Ik wacht met smart..

Tankman
27 april 2011, 23:59
Oh? Ik heb niet meegekregen dat hij had aangeboden terug te komen. Enkel dat Portnoy een 5 jarige break wilde, om dan terug te komen. (hij deed alle band en tour-dingen regelen, en was dus erg gestressed na 25 jaar bijna non stop) De rest van de band wilde niet stoppen, maar Mike wilde echt niet door. Dat is wat ik meekreeg.

Marco is wel episch ja! Hij doet me wel een beetje denken aan Paul Gilbert, qua persoonlijkheid (hij heeft dan ook met paul getourd). Leuke gozer. Ben benieuwd wie het wordt! Chemistry was er in ieder geval zeker! Ik wacht met smart..

Dat Portnoy een 5-jarige break wilde hoorde ik pas in de documentaire. Ik hoorde dat hij gewoon even een korte break wilde om met zijn andere projecten te werken, ff alleen lol hebben en dan weer serieus bezig met Dream Theater, maar die jongens wilden inderdaad gewoon verder. Ik heb zo het idee dat DT zelf het wel een beetje overdrijft zo hier en daar, dat zij het slachtoffer zijn, maar goed, niet belangrijk.

Marco doet mij ook erg op Paul Gilbert denken. Hij lijkt er zelfs op en praat op dezelfde manier, maar dan met een net ff ander accentje.

Orgasmocaster
28 april 2011, 20:48
Marco doet mij ook erg op Paul Gilbert denken. Hij lijkt er zelfs op en praat op dezelfde manier, maar dan met een net ff ander accentje.

TAKE IT AWAY MARCO!! :)

de spaceship versie van Scarified is fantasties!!

minoin
28 april 2011, 21:14
Tja, ik ben heeel benieuwd en heel blij dat ze deze filmpjes online zetten. Vet om die gasten weer muziek te zien maken :)
Mijn favorieten zijn al heel lang Mangini, Minneman en Donati. Elk van de drie is gegarandeerd pret voor de luisteraar. Wat de band betreft kan ik er niets over zeggen, that's up to them.

Henri H
28 april 2011, 22:44
Ik ben geen mega DT fan, maar heb wel genoten van de filmpjes.
Ik hoop dat Donati het gaat worden, want ik ben nl. wel een Planet X / Derek Sherinian fan, en dan niet dusdanig dat ik ze volg, en alles maar blind koop, maar wat ik de laatste jaren gehoord heb vind ik geweldig. Ik denk ook dat Donati daar een belangrijke rol in heeft.

Tijdens Donati's auditie probeerde hij iets van zichzelf erin te leggen, wat niet helemaal (in één keer) lukte, maar op zich wel goed dat ie het deed denk ik.

Aan de andere kant, als Donati het niet wordt, gaat ie misschien weer echt mooie dingen doen, zonder DT. Niet dat ik DT nou zo slecht vind, maar ik ben er wel een beetje klaar mee.

Mangini en Minneman zijn zeker weten de grote favorieten.
De 2 drummers die nog komen gaan ken ik niet.

almarvk
29 april 2011, 10:42
Gaaf hoe ze het hebben gefilmd. Hanneman en Mangini springen er voor mij ook eruit. Magini is op het persoonlijke vlak een goede keuze, Hanneman is muzikaal gezien. Iig; dat vind ik.

Het meest bijzondere van de filmpjes is dat blijkt dat John Myung opeens blijkt te kunnen praten!!! :crazyhappy:

Thyrif
29 april 2011, 10:58
Het meest bijzondere van de filmpjes is dat blijkt dat John Myung opeens blijkt te kunnen praten!!! :crazyhappy:

Whahaha! Inderdaad!

tool
29 april 2011, 11:22
Wat mij toch tegenvalt is dat veel hun keuze opmaken uit slechts een paar minuutjes drummen.

De beste drummer voor DT is Priester speeld al jaren in zijn eigen band dezelfde soort muziek is in mijn ogen ook de drummer met de meeste vooruitgang de laatste 10 jaar.

tool
29 april 2011, 11:30
TAKE IT AWAY MARCO!! :)

de spaceship versie van Scarified is fantasties!!


Erg leuk Minneman maar haalt het niet bij Priester :blast::rockon::blast:

tool
29 april 2011, 11:31
Voor diegene die nog niet bekend is met Priester kijk hier :

http://www.youtube.com/watch?v=ym_-tZwhRL0&feature=related

:blast::rockon::blast:

minoin
29 april 2011, 12:52
I know, Priester is erg goed. Ik volg em al sinds Rebirth van Angra en heb hem altijd een rust in een grote storm gevonden. Hij zit heel rustig de meest technische stukken te spelen, gaaf! Ben benieuwd wat DT van hem vind, maar denk toch dat hij het niet wordt. Hij drumt simpelweg te statisch naar mijn mening.

Thyrif
29 april 2011, 12:57
Hij komt in de aflevering van vandaag geloof ik! Ik ben benieuwd!

Edit: Na je filmpje gezien te hebben, ben ik het toch eens met minoin. Hij lijkt me niet de geschikste idioot wat karakter betreft, tenminste, met het beeld dat ik krijg van het filmpje. Verder wel een idioot goede drummer natuurlijk! We zullen zien! (ik ga nogsteeds voor marco!)

tool
29 april 2011, 14:28
DT wil eerst een drummer die exact zo klinkt als MP en dat hebben MM & MM zeer goed uitgevoerd. Overall vindt ik Donati toch wel de beste drummer.

Ik ben zeer nieuwsgierig naar Priester en Wildoer " do they save the best for the last :crazyhappy:

interessander
29 april 2011, 14:35
Leuk om die enthousiaste en licht nerveuze drummers auditie te zien doen, was ook leuk geweest als bobby jarzombek er nog bij zat.

tool
29 april 2011, 14:43
Waren niet allemaal zo enthousiast bv Derek Roddy wist naderhand fijntjes te melden dat hij het toch nooit zou doen immers DT zou hem nooit genoeg kunnen betalen.

Vindt dat Mike Mangini ook erg smeekt voor deze job heeft hij daarom zijn baan al opgezegt:sssh:

Triggy
29 april 2011, 16:19
Waren niet allemaal zo enthousiast bv Derek Roddy wist naderhand fijntjes te melden dat hij het toch nooit zou doen immers DT zou hem nooit genoeg kunnen betalen.

Vindt dat Mike Mangini ook erg smeekt voor deze job heeft hij daarom zijn baan al opgezegt:sssh:

Was die Derek wel uitgenodigd dan?:soinnocent:
Uit het filmpje lijkt te blijken dat ze een verlanglijstje hebben gemaakt en die hebben uitgenodigd, 't was geen open inschrijving....

Thyrif
29 april 2011, 17:09
En deel 3: http://www.youtube.com/user/RoadrunnerRecords#p/u/0/2QHMQjH17aw

Ik ga em nu kijken.

Ik kan alleen mn originele post niet meer aanpassen?

Edit: Een nieuwe Mike dus! Ben benieuwd naar het nieuwe album ook!

almarvk
29 april 2011, 17:22
Mike Mangini dus!

Prima keuze!!

minoin
29 april 2011, 18:04
+1, Mangini is een heel goede keuze. Berklee is een professor of music kwijt :P
Nu het album, GAS EROP :D

almarvk
29 april 2011, 18:04
Prima keuze ook vanwege z'n achtergrond, leeftijd, afkomst etc.

minoin
29 april 2011, 18:38
Ow, en de The Spirit Carries On Series wordt uitgebracht op DVD, waarschijnlijk als special editie bij het volgende album. Ik zou graag de drie nummers van alle gasten helemaal horen :)

new deep
29 april 2011, 20:09
die Peter Wildoer en Marco Minneman vond ik eigenlijk nog wat beter dan mangini..

ShredTallicA
29 april 2011, 21:51
Ik vond Mangini eigenlijk niet om aan te zien, de hele tijd rare koppen trekken e.d.
Het einde verpestte het voor mij eigenlijk helemaal, ik zag die beelden van Portnoy voorbijkomen en daarna DT met Mangini en dacht vrijwel meteen: DT zonder Portnoy is geen DT..

Scopperloit
29 april 2011, 21:56
die Peter Wildoer en Marco Minneman vond ik eigenlijk nog wat beter dan mangini..

Ik vond het zelf eigenlijk ook, maar als je beseft dat we niet de volledige opnames terug hebben gezien/gehoord maar wat stukjes dan vraag ik me af of we ooit nog alles te horen krijgen. Dream Theater heeft een ontzettend moeilijke keuze gehad en Mike Mangini vind ik gewoon geschikt voor Dream Theater qua persoonlijkheid en manier van drummen. Ik ben echt benieuwd hoe die volledige opnames van iedere drummer dan klinken, misschien kan die analyse meer duidelijkheid geven waarom Dream Theater koos voor Mangini en niet voor bijv. Peter of Marco.

Overigens had ik begrepen dat Marco eigenlijk niet in Dream Theater kon omdat hij met een nieuw project/band bezig is met onder andere Guthrie Govan. Opnames daarvan zijn in volle gang, ik ben erg benieuwd hoe dat gaat klinken!

Thyrif
29 april 2011, 22:01
Ik moet ook nogsteeds een beetje aan het idee wennen. Portnoy was altijd zo'n beest achter dat drumstel, een grote beer. Mangini doet me meer denken aan animal xD

Henri H
29 april 2011, 23:15
Toffe gast die Mangini. Die reactie van hem is wel een beetje typisch Amerikaans, zo overdreven, maar dat komt natuurlijk ook omdat ie weet dat ie gefilmd wordt.

Aikara
30 april 2011, 09:15
Ik ben eigenlijk lichtelijk teleurgesteld met Mike Mangini. Uiteraard is het een erg goede drummer, maar het is wat mij betreft ook de grootste 'Portnoy-kopie' die er tussen zit. Aangezien ik van mening ben dat DT wel weer eens wat verfrissing kan gebruiken (de laatste CD"s vind ik wel erg veel op elkaar lijken) had ik veel liever gezien dat ze gekozen hadden voor Donati of Minnemann.
Vanuit persoonlijk oogpunt snap ik weer wel dat ze voor Mangini gekozen hebben. Op dat vlak leek de klik tussen hem en DT het grootst. Alhoewel die klik er ook bij Minnemann was. Maar schijnbaar was DT een beetje huiverig voor het feit dat Marco er naast DT verschillende projecten bij wilde doen. En aangezien ze daar in het verleden niet zo'n goede ervaringen aan hebben over gehouden....

Maar goed, de reactie van Mangini toe hij hoorde dat ie het was geworden maakt weer een hoop goed. En ik geloof wel dat dat een oprechte reactie was.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar het volgende album. De jams en riffs van de video's klonken in ieder geval veelbelovend (bijv. de jams met Thomas Lang en Virgil Donati).

Wat is die Derek Roddy trouwens een negatief mannetje zeg. Net een klein kind die z'n zin niet heeft gekregen. Op diverse fora staan een hoop van zijn reacties. Beetje jammer.

allochthomas
30 april 2011, 12:02
Ik vond Mangini eigenlijk niet om aan te zien, de hele tijd rare koppen trekken e.d.
Het einde verpestte het voor mij eigenlijk helemaal, ik zag die beelden van Portnoy voorbijkomen en daarna DT met Mangini en dacht vrijwel meteen: DT zonder Portnoy is geen DT..
Ik vind hem geweldig om te zien. DT zonder petrucci, dat zou geen DT meer zijn:D. Moet zeggen dat ik het wel een beetje raar vind zonder portnoy aangezien hij altijd de gene was die continu liep te lullen tijdens de documantaires etc. Ik denk dat ze een goeie keuze hebben gemaakt.

tool
30 april 2011, 13:24
Ik vond Mangini eigenlijk niet om aan te zien, de hele tijd rare koppen trekken e.d.
Het einde verpestte het voor mij eigenlijk helemaal, ik zag die beelden van Portnoy voorbijkomen en daarna DT met Mangini en dacht vrijwel meteen: DT zonder Portnoy is geen DT..

Hoezo dat is MP toch ook showman gebalde vuisten etc...MM is diegene die exact MP naspeeld en toch heel charimatisch overkomt.

tool
30 april 2011, 13:38
Ik vond het zelf eigenlijk ook, maar als je beseft dat we niet de volledige opnames terug hebben gezien/gehoord maar wat stukjes dan vraag ik me af of we ooit nog alles te horen krijgen. Dream Theater heeft een ontzettend moeilijke keuze gehad en Mike Mangini vind ik gewoon geschikt voor Dream Theater qua persoonlijkheid en manier van drummen. Ik ben echt benieuwd hoe die volledige opnames van iedere drummer dan klinken, misschien kan die analyse meer duidelijkheid geven waarom Dream Theater koos voor Mangini en niet voor bijv. Peter of Marco.

Overigens had ik begrepen dat Marco eigenlijk niet in Dream Theater kon omdat hij met een nieuw project/band bezig is met onder andere Guthrie Govan. Opnames daarvan zijn in volle gang, ik ben erg benieuwd hoe dat gaat klinken!

Mangini werd ook gekozen door zijn openheid, is amerikaan ,de klik was erg aanwezig bij MM zie omhelsingen etc....

Dat laatste had Marco echt wel in de koelkast gezet voor DT.

tool
30 april 2011, 13:40
Ik moet ook nogsteeds een beetje aan het idee wennen. Portnoy was altijd zo'n beest achter dat drumstel, een grote beer. Mangini doet me meer denken aan animal xD

Beest ??? Grote Beer hij blijft klein mannetje !!!

Mangini is van dezelfde hoogte maar wel meer in staat op de drums:rockon:

minoin
30 april 2011, 16:28
+1 Mangini is technisch zeker beter dan Portnoy, maar zijn muzikaliteit moet blijken in nieuw werk. Zoals DT zelf aangaf; we zoeken niet een drummer die bestaande nummers een eigen draai geeft. Dat snap ik wel..

Ik vond Mangini zijn reactie geweldig en oprecht. Ik kan me ook helemaal inleven in zijn reactie; het is niet niks. Het gaat om een jarenlange commitment voor 1 van de meest intense bands van het moment. En dan de plaats innemen van Mike Portnoy, de legende in progland... Dan zou ik ook moeten janken :P

Ik verwacht dat Minneman, Wildoer en Lang op aankomende soloplaten van de DT-leden zal spelen. De feel en jams waren lekker en inventief, dus wie weet..

BTW, @tool; heb je je alleen op GN aangemeld om over DT te praten?

LaszloVersteeg
30 april 2011, 20:31
Toen ik hoorde dat Portnoy eruit was gestapt was ik erg geschokt. Mike paste gewoon bij het totaalplaatje. Live erg goed en ook nog eens leuk om naar te kijken als hij aan het spelen was.

Mangini is denk ik de grootste Portnoy kopie die ze konden vinden. Ben blij dat ze hem gekozen hebben.

Misschien dat ik naar ze toe ga op Bospop, maar waarschijnlijk niet. DT is toch nog net geen DT als Portnoy er niet bij zit.

Tankman
1 mei 2011, 23:07
Grappig om te zien dat mijn top 3 ook de daadwerkelijke top 3 was. Ik vond Marco eigenlijk de betere drummer van de laatste 2, maar ik vond Mike Mangini er gewoon het beste bij passen. Daardoor vind ik dat Dream Theater ook de beste keuze heeft gemaakt. Mangini is misschien een Portnoy kopie, maar dat wilde Dream Theater ook hebben. In de film zeggen ze al dat de fans de nummers zo goed kennen, dat ze gewoon gespeeld moeten worden zoals ze geschreven zijn. Ik ben nu reuzebenieuwd naar hun nieuwe cd!

apekop
2 mei 2011, 11:54
Ik vond Mangini eigenlijk niet om aan te zien, de hele tijd rare koppen trekken e.d.
.

Dat had ik ook een beetje bij Magini. Ik vond het ook net alsof de accenten bij hem steeds net iets te vroeg of te laat kwamen. Maar hij is wel de beste man voor DT van al die drummers denk ik.
persoonlijk hou ik meer van Marco Minneman. Het nadeel van hem is dat hij iets te over enthousiast is en alles te vol wil slaan. Maar hij trekt me muzikaal wel het meeste. Ik zie Minneman toch liever in een experimentelere band. Ik denk dat door DT zijn creativiteit te veel in een bepaalde hoek zou worden geduwd, en dat zou jammer zijn voor hem.
DT blijft wat mij betreft te veel hangen in de wiskundige metal riffs en doet eigenlijk al jaren niet echt wat nieuws meer vind ik. Ik vind er weinig progressiefs aan. Misschien dat ze door een andere drummer juist wat meer naar een andere muzikale richting zullen gaan, maar dat verwacht ik niet. Volgens mij zitten de DT fans daar ook niet op te wachten.

interessander
2 mei 2011, 12:33
Ik vind Marco ook de leukste om naar te kijken en te luisteren, ook omdat hij net zo in zijn element is bij iemand als Paul Gilbert ofwel bij bijvoorbeeld Necrophagist. Sowieso opvallend dat er veel drummers bij zaten uit de hardere metal hoek. Misschien had James de smaak te pakken na zijn laatste solo-uitstapje, what's next, blastbeats bij Dream Theater?

Het enthousiasme van Mangini bij deze Annihilator video is ook wel aanstekelijk:

http://www.youtube.com/watch?v=kQTBtkB_mWQ