PDA

View Full Version : Ceriatone 2204, trafo's ?



Mr. Dynamite
27 april 2011, 17:48
Een goedenmiddag heren,

De kogel is door de kerk, ik ga een Ceriatone '2204' bestellen.
Het lijkt me erg gaaf om hem zelf te maken maar hier heb ik nog geen ervaring mee dus ik laat het doen, tevens laat ik hem modden zodat je een schakelbaar clean hebt. :satisfie:

Affijn, dan kom je een beetje aan het lezen op het net en zie je dat de trafo's nog al eens vervangen worden. Omdat ik hem toch nieuw ga bestellen heb ik de keus nog vrij liggen, en ik wil het wel in een keer goed doen. Ik heb niet het idee dat die standaard trafo's die Ceriatone levert van al te hoge kwaliteit zijn, of heb ik dit mis? Hier (http://www.youtube.com/watch?v=HutsE-Z5JwY&feature=related)vond ik het verschil wel duidelijk te horen, dat zet je wel aan het denken :dontgeti:

Er is veel op de markt en ik heb hier geen ervaring mee. Je ziet dat velen wel tevreden zijn met mercury's maar dat kost ook de nodige centen.
Hammond's leken mij ook wel interessant.

Wat raden jullie mij aan?

Alvast bedankt ;)

Thiez
27 april 2011, 18:11
IG trafo's in duitsland schijnt ook erg goed spul te hebben wat ik van verschillende mensen al gehoord heb.
Ook heeft nico verduin transformatoren van TAD die direct de marshall (dus ook ceriatone) trafo's kunnen vervangen.
Ik heb zelf ook niet gek veel ervaring met trafo's. Dit is puur op basis van review van internet. Ik heb zelf in mijn eerste zelfbouw ampje een hammond zitten en die vind ik ook prima klinken.

muziekschuur
27 april 2011, 18:45
Wacht even af wat je van Ceriatone geleverd krijgt. Da's ongetwijfeld goed.

Mr. Dynamite
27 april 2011, 18:52
@Thiez, thanks, hier kan ik wat mee :)


@Muziekschuur:

Nee, ik bestel hem via een amptech voor Ceriatone en als ik het goed begrijp bouwt hij hem dan af ;)

Dus de keuze ligt open, alles is mogelijk (nouja, bijna alles :soinnocent:)

flo123
27 april 2011, 21:28
Ik vraag me af of die youtube vergelijkings videos onafhankelijk zijn. Ik denk het niet. Wie garandeert dat alle instellingen precies hetzelfde zijn gebleven?
Verder: Een klein beetje meer gain, volume en bas verklaart mogelijk al snel het gevoel van "zo, dat 2e deel klinkt een stuk beter!" tijdens het luisteren en vergelijken van "P2":
http://www.youtube.com/watch?v=wyYLnKksWdQ&feature=related

Mr. Dynamite
27 april 2011, 21:48
Maar ik neem toch aan dat er wel degelijk verschil in zit?
Misschien geeft dat filmpje wel niet heel goed weer wat hij doet, maar je ziet vaak dat mensen andere trafo's plaatsen ter upgrade, dat zal niet zomaar zijn lijkt me?

En ergens heb ik het idee dat ze bij Ceriatone bezuinigen op de trafo's..
Dit weet ik niet en ik sta overal voor open, maar er knaagt wel wat.
Het mooiste zou natuurlijk zijn om gewoon lekker de stock trafo's te houden en knallen.

Wat denk ik nog wel even goed is te vermelden, aangezien de versterker nieuw word gebouwd hoeven de trafo's niet vervangen te worden, ze kunnen gekozen worden. Daarom zal het qua kosten minder schelen omdat je niet met een extra trafo zit waar je in eerste instantie wel voor betaalt hebt. ;)

Bullseye
28 april 2011, 01:09
Ik heb na advies van Nico in mijn zelfbouw de PT,OT en choke van Hammond genomen.....ik vind de OT het monster doen. Voor mij klinkt het brits genoeg :rockon:

Voor mijn 2203 heb ik na wat ik dacht een defecte OT te hebben deze vervangen voor een TAD/ marshall replacement.......nou ik snap de hype nooit zo,maar ik hoor weinig tot geen verschil met de originele Dagnall die erin zat....in mijn opinie prima kwaliteit.
Van Mecury's weet ik alleen dat ze erg duur zijn.

De ceriatone trafo´s ken ik niet, ik lees wel veel negatieve verhalen op diverse fora's.
Daarin tegen lees je ook voldoende over personen die naar mecury hadden geupated en later toch weer voor het originele kozen.

Je kunt toch je eigen pakket samen stellen ? dwz ook zonder trafo's ?

Ik denk dat je 2204 ook prima klinkt met de Hammonds of Tads, en prijs technisch is dit voor een 50W best te doen:cooler:

Pepe
28 april 2011, 01:26
Een tijdje geleden kwam hier een duitser over de vloer die mijn Ceriatone Lightning zag en vertelde er ook eentje te hebben maar dat ie er de originele Matchless choke en trafo's in had gezet, die zijn nog te koop namelijk.
Ik vroeg of het een verbetering was. "Misschien", zei hij (maar dan in het duits) maar "ik hoor het niet".
Alleen gebaseerd op mijn Ceriatone kan ik zeggen dat het geen goedkope zooi is en alles supernetjes bedraad en gesoldeerd en ik zou werkelijk niet weten hoe het geluid wat eruit komt NOG beter kan.

Maar misschien ben ik ook wel gauw tevreden, dat zou kunnen.

flo123
28 april 2011, 01:54
Het scheelt natuurlijk ook een hoop gewicht en dus verzendkosten vanuit Maleisië (toch?) als je de OT (en PT?) niet erbij neemt. Dan kun je zelf een trafo bestellen die je wel ziet zitten (als je dit zelf kunt inbouwen).
Als je twijfelt over de Ceriatone OT zou ik het niet doen want het blijft knagen denk ik en dan koop je over een jaar alsnog een vervangende "upgrade". Dan kun je het net zo goed nu meteen doen, toch? :)

nico verduin
28 april 2011, 06:56
De ceriatone trafo´s ken ik niet, ik lees wel veel negatieve verhalen op diverse fora's.
Het is een beetje het verhaal van de zwangere vrouw. Let wel, mijn ervaring: Toen mijn echtgenote zwanger was hoorde ik regelmatig van de miskramen in de wijk. Ik heb haar toen gevraagd hoeveel babies er gezond en wel geboren waren. Daar was geen antwoord op. M.a.w. je hoort eerder de negatieve verhalen op het net dan de positieve.
Maar hoe je het wend of keert, Ceriatone, Weber etc zijn allemaal bedrijven die in lage lonen landen zitten. Nik kan dus groot en goedkoop inkopen. Weber heeft een eigen handelshuis in China. Die koopt dus in feite rechtstreeks van de fabrieken daar in.
De kwaliteit van de onderdelen is wisselend. Sommige onderdelen kan ik (en mijn concullegas) ook heel goedkoop inkopen. Ga ze alleen niet verkopen omdat ik dan teveel retouren krijg. Maar zelfs dan kan je er vanuit gaan dat van de meeste versterkers, 75% van de onderdelen uit de Aziatische landen komen. Dus zo slecht zal het allemaal niet zijn.
Wil je echt richting het origineel gaan, dan zul je de markten af moeten stropen op zoek naar onderdelen uit die periode en diep in de buidel moeten tasten. En dan nog heb je dat het onderdeel nog ongebruikt (dus nog niet ingesleten) is.
Tenslotte vwb. de uitval van OT's. In mijn ruim 6 jarig bestaan:
- 1 x een 18W Ceriatone (versterker stond uren op max vermogen) en die fikte later ook nog eens een TAD OT uit.
- 1 x TAD OT was DOA (dead on arrival).
Dus dat valt nog wel mee.

muziekschuur
28 april 2011, 07:45
Er komt voldoende op marktplaats aan vintage spul voorbij.

Neem gewoon stock Ceriatone. En overleg dan wat "het beste van het beste" aan voedingen zou kunnen zijn en haal dat terzijnertijd van Marktplaats af?

Een stel Philips Trafo's;

http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/buizenversterkers/444128776-philips-trafoset-voor-4x-el34-2x-300b-of-2x-811-pp.html?return=eJwtjNEKgzAMRf9FsI9q182NSBnuT4p2WGw 1mBTGxv59kfl2Tu69caDhE6DpCPT5BgV5tw1TNzEj1PW8ol%2B q5LaZMTrHVC2x%2FlcqnPD%2BilarkSyvpel1aR45CJj2etFtK xpZ9B1QkJ4jHSXcr41AkqBfcvJbGERX2tcnhZhto3Kwx6Oi%2B %2F4AeyczNQ%3D%3D&df=1&fta=eNotzkFuwyAQBdC7zMJrsCnYg3yFXsEiGZIi4RgFSK1GuX sxePek4fO%2FQYXviCNCfvrlZXwEHVFJhN3PvKM4pw25zg4Hqb 64lNon%2FHNBxxvFcggJmV4DPvJqn%2B6qt%2Biw70LIM%2Buy m8%2FQ8adACOZuQbsSizggOKplnCkEbtR4s5z2iutwQsixoZ9U AxtthaXeNEzihBCXBkaigixrcTKX9obEQLWz1KctGIqLt497%2 BjlmsXKYEFazL8fSMo7q1B7B%2FIL%2BPvkCbZDh%2B%2FP5B9 CwYAQ%3D&fta_ind=10&fs=1

cluseau
28 april 2011, 08:12
Er komt voldoende op marktplaats aan vintage spul voorbij.


Manne, (vrouwe ook) let bij zoiets wel op wat je koopt. Deze trafo's komen uit een lijnversterker met hoog Ohmige uitgangen. De voedingstrafo is natuurlijk goed bruikbaar.

Frans.

master99
28 april 2011, 08:29
uhh .. er staat toch bij dat de OT een 8ohm uitgang heeft? Of heeft de MP aanbieder de advertentie gewijzigd?

Mijn ervaringen met Ceriatone trafo's zijn matig. Ik zou, zoals eerder geadviseerd, ook kiezen voor een doorsnee trafomerk zoals hammond of wat TAD levert. De trafo's van Mercurey zijn wel bere goed gebouwd, maar of ze de centen waard zijn, moet je zelf beslissen. Ik heb verschillende upgrades gedaan met Mercery Magnetics en dat was zeker de moeite waard.



Gr,
Erik

cluseau
28 april 2011, 08:50
uhh .. er staat toch bij dat de OT een 8ohm uitgang heeft? Of heeft de MP aanbieder de advertentie gewijzigd?

Heb je gelijk in Erik maar is dit niet een hulpwikkelingentje voor lokaal meeluisteren? Vraag me af of je daar de volle 120W van kan afnemen. Er zit iig veel loos koper op die trafo.

Thiez
28 april 2011, 14:22
Je hoort veel dat mercury trafo's je sound smoother maken. Veel mensen beoordelen dat als fijn in een marshall (aangezien deze soms wat schel kunnen zijn volgens vele) maar het haalt ook wel een beetje de bite uit je sound.
Ik heb zelf geen ervaring met mercury maar dit kom je vaak tegen, de mensen die het positief beoordelen vinden het smooth wel fijn, mensen die ze negatief beoordelen missen de marshall smerigheid in hun sound. Dus ik denk dat je er wel vanaf kan gaan dat het idd zo is dat je sound smoother gemaakt word.
Maar de prijs is wel echt ontzettend duur, en volgens mij wordt het alleen maar duurder door de MM 'hype'. Terwijl er misschien wel tig andere trafowikkelaars zijn die perfect klinken maar onbekend zijn.

Maar ik weet niet hoe handig je zelf bent? Als je toch een pakket gaat bestellen en dan zelf de trafo's nog in wilt gaan bouwen zou ik het jezelf makkelijker maken en lekker als hier in nederland/duitsland bestellen.
Dan kun je alle onderdelen kiezen die je wilt, zelf in elkaar solderen. Ben je volgens mij goedkoper uit en het geeft meer bevrediging als je hem helemaal zelf in elkaar gezet hebt en het werkt! Een 2204 is niet het moeilijkste ontwerp om te clonen lijkt me.

guitarnijboer
28 april 2011, 14:40
Heb je gelijk in Erik maar is dit niet een hulpwikkelingentje voor lokaal meeluisteren? Vraag me af of je daar de volle 120W van kan afnemen. Er zit iig veel loos koper op die trafo.

Er zijn exclusieve trafo's die speciaal een 100V winding hebben omdat dit het geluid ten goede zou komen. Je raad het al... In de eerste Marshall's zaten OT's die naast de lage impedanties ook een 100V winding hadden.

Bullseye
28 april 2011, 15:36
Je hoort veel dat mercury trafo's je sound smoother maken. Veel mensen beoordelen dat als fijn in een marshall (aangezien deze soms wat schel kunnen zijn volgens vele) maar het haalt ook wel een beetje de bite uit je sound.
Ik heb zelf geen ervaring met mercury maar dit kom je vaak tegen, de mensen die het positief beoordelen vinden het smooth wel fijn, mensen die ze negatief beoordelen missen de marshall smerigheid in hun sound. Dus ik denk dat je er wel vanaf kan gaan dat het idd zo is dat je sound smoother gemaakt word.
Maar de prijs is wel echt ontzettend duur, en volgens mij wordt het alleen maar duurder door de MM 'hype'. Terwijl er misschien wel tig andere trafowikkelaars zijn die perfect klinken maar onbekend zijn.


Bovendien wordt je geluid niet alleen door de OT bepaald, er zijn meer factoren.....manier van spelen, buizen, rustroom instelling, de rommel tussen gitaar en versterker, versterker afstelling, gitaar/speaker/patch kabels/speakers.... daar wordt niet altijd aan gedacht.

Ik zou eerst de basis goed opzetten, zorgen dat je alle vormen van tone suck tegengaat.
Qua trafo's gewoon eerst de replacement varianten kiezen....je kunt altijd upgraden.
Smaken verschillen enorm en om een beslissing te maken zou je eerst moeten weten hoe een 2204 zo goed als stock klinkt voor dat je deze baseert op bevindingen van anderen ;)



Maar ik weet niet hoe handig je zelf bent? Als je toch een pakket gaat bestellen en dan zelf de trafo's nog in wilt gaan bouwen zou ik het jezelf makkelijker maken en lekker als hier in nederland/duitsland bestellen.
Dan kun je alle onderdelen kiezen die je wilt, zelf in elkaar solderen. Ben je volgens mij goedkoper uit en het geeft meer bevrediging als je hem helemaal zelf in elkaar gezet hebt en het werkt! Een 2204 is niet het moeilijkste ontwerp om te clonen lijkt me.

Op de site van Ceriatone kun je de layouts downloaden en aan de hand van dat overzicht kun je de onderdeeltjes tellen 'n bestellen...electronica componententje zoals weerstandjes,diodes condesatoren buisvoetjes is allemaal centen werk. Voor een 50 á 60 eurie heb je je kleinspul wel bij elkaar, dan hoef je alleen je kast, chassis, trafo's en faceplates te kopen....

Mr. Dynamite
28 april 2011, 16:19
Goed, de kogel is wel zo'n beetje door de kerk.
Ik ga gewoon voor de standaard trafo's die mee worden geleverd.
Het prijsje dat aan die mercury's zaten zijn echt veuls te hoog en na veel te hebben gelezen zie je toch dat die standaard trafo's ook best ok zijn. :)

Ook komt er gewoon een complete kit, bouwen lijkt me erg gaaf maar ik heb nog geen ervaring en dit moet mijn main amp worden dus ik laat het liever door een prof doen.

Wel lijkt het me machtig mooi om zelf eens te doen maar dan begin ik liever met iets kleiners.. Hmmm zo'n 18 watter is ook leuk zeg :soinnocent:

In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken

Yves Pexsters / TAS
28 april 2011, 16:43
Je kan eigenlijk het hele trafo productie gebeuren verdelen in 2 groepen, nl de jongens die werken volgens oude technieken (layer winding) en degenen die werken met het "bobbin winding" systeem. Layer winding houdt in dat je na elke laag die je wikkelt een blad isolatie legt. Vroeger kon dit niet anders omdat de isolatie van het koperdraad niet zo doorslagvast was als de huidige poly-urethanen. Met modern wikkeldraad kan je het veroorloven een heleboel lagen over elkaar te leggen zonder risico op doorslag. Je bespaart hierdoor een hoop werk want je moet de machine niet om de laag stilleggen (25-40 keer per trafo) en een blad op maat gesneden isolatiefolie invoegen en bevestigen. In plaats daar van isoleer je met wat plaktape na 1 volledige sectie van meerdere lagen wat veel tijd bespaart.

Vanaf de jaren 90 zie je deze goedkope techniek opduiken in gitaar ugt's (o.m. in de Marshall JCM900). Ook de standaard Mercury's zijn bobbin winding. IG in Duitsland, het genoemde Westlabs (Matchless), Deyoung (Soldano), etc. zijn zuiver layer winding. Technisch voordeel van "layer winding" is de intrinsiek geringe eigencapaciteit omdat de capaciteit tussen de primaire lagen veel geringer is door de grotere onderlinge afstand. Dat komt de HF weergave sterk ten goede, zeker in amps zonder tegenkoppeling. De zgn parallelcapaciteit gaat op hogere frequenties je trafo gaan kortsluiten zoals de niet oneindige zelfinductie dit op lagere frequenties doet. In beide gevallen ziet de trafo een verlaagde belastingsweerstand.

Of je het verschil tussen trafo a en b gaat horen was de vraag en of het de moeite loont om een zgn "upgrade" te doen.
Mijn persoonlijke ervaring is dat zeker niet voor alle maar voor bepaalde designs een uitgangstrafo zeker een "bottleneck component" is. Dat kan je duidelijk ervaren. Hetgeen daarin verloren gaat, kan je op een andere plek of manier in het circuit niet meer compenseren. Goeie voorbeeld is een Matchless DC-30, bijzonder direct en brilliant van tone, zonder tegenkoppeling, hoge bronimpedantie en zeer gevoelig voor parallel capaciteit. De Westlabs uitgangstrafo heeft, als mijn geheugen goed is rond de 250pF parallelcapaciteit. Als je hierover bij wijze van experiment pakweg 500pF gaat bijhangen, zijn de gevolgen wel duidelijk. Een gelijkaardig issue met een zgn Tone Clone van Mercury in een originele 5E3 Deluxe heb ik ooit in een ander thread aangehaald :

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?137886-Voedingstrafo-2-oude-jmi-voxjes-ac30&p=2435479#post2435479

TelecasterAndTubes
10 juni 2014, 15:15
Hee da's mijn cipje.... :) Alle instellingen waren hetzelfde.. De waarde's van de trafo's niet. De nieuwe trafo was wat mij betreft een grote verbetering.

Rutger
16 juni 2014, 10:21
Standaard Ceriatone trafo's zijn prima hoor! Die spookverhalen zijn vooral van zo'n 10 jaar geleden en sindsdien heeft Ceriatone allang een verbeterslag gemaakt. Maar ja, het geheugen van internet is eindeloos... k Heb een paar jaar terug voor de duidelijkheid Ceriatone zelf gevraagd waar ie zijn trafo's nou vandaan haalde en al weet ik het nu niet meer, het waren in elk geval prima trafo's. Er is natuurlijk altijd ergens beter te krijgen maar het is aan je eigen portemonnee of je het er voor over hebt of niet.

driesp
16 juni 2014, 16:51
Ik vind ze inderdaad ook goed. Niets mis mee. Ik zou het geld investeren in goede pre amp lampjes.

TelecasterAndTubes
17 juni 2014, 02:44
Ligt er ook aan wat je wilt…. Volgens mij zijn het universele trafo’s (6v6, EL34 etc…) Niet specifiek voor een amp (Marshall, Fender) gemaakt. Het gaat niet alleen om de waardes die moeten kloppen, maar ook de manier waarop je wikkelt, materiaal etc… Mijn originele Matchless trafo had trouwens ook nog eens andere waardes dan de Ceriatone. Je ontkracht (enigszins) het specifieke karakter van een amp dmv universele trafo’s (vermoed ik na 3 Ceriatone versterkers te hebben gebouwd). Is een beetje nerdy detail gedoe en misschien is het nu een ander verhaal met Ceriatone Trafo's

Niets mis met Ceriatone trafo's, het werkt en de rest is persoonlijke voorkeur.

Rick trodat
18 juni 2014, 10:42
Van matchless weet ik vrijwel zeker dat deze van Mercury magnetics zijn. Ik vind ze geweldig en een output trafo is behoorlijk bepalend voor het geluid. Waar MM vooral goed in is, is bouwkwaliteit. Het zijn op dat gebied ( even de kleinere boutique bouwers uitgesloten) de beste trafo's.

Op gebied van geluid, gaat vooral de bas dieper en de output flink omhoog ivm standaard chinese trafo's van reissue fenders bijvoorbeeld. Daar moet je van houden. In feite kan je dit ook bereiken met een speaker change ( en dan zal het verschil vele malen groter zijn).

Maar puur gekeken naar bouwkwaliteit is MM subliem. Niet dat bv hammond slecht is ofzo