PDA

View Full Version : brightcap regelbaar maken



tommus42
27 april 2011, 09:29
Sinds enige tijd heb ik een Epiphone Blues Custom 30/15W, 6L6. Donders, wat maken ze tegenwoordig mooie spullen voor het geld. Maar ik wil er natuurlijk wat aan gaan prutsen.

Zo wil ik de brightcaps van het clean en lead kanaal regelbaar maken (C3 en C5 in het schema). Ik vermoed dat ik toch uitkom op een schakelaar, maar ik had het idee een potmeter in serie te zetten met de brightcap. Nu zijn de weerstanden waar de condensator over staat, 1M. Wat voor waarde van de potmeter zou ik nodig hebben om de cap nagenoeg 'uit' te schakelen?

http://img853.imageshack.us/img853/5295/brightcap.jpg (http://img853.imageshack.us/i/brightcap.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

GretschGuy
27 april 2011, 11:31
Zijn de aangegeven waarden in pF? C3 en C5 lijken me niet echt brightcaps. Ze halen wel laag weg, maar laten de meeste mids gewoon door. Om hun effect regelbaar te maken, zou je R5 en R6 kunnen vervangen door potmeters. 1M als je alleen de mogelijkheid wil om meer laag door te laten. Een grotere waarde (2M ofzo) als je ook nog meer laag wil kunnen wegfilteren.

C4 en C6 zijn de echte brightcaps. Meer dan 'n schakelaar lijkt me daarvoor niet nodig. Het effect wordt toch al minder naarmate je 't volume verder open draait.

flo123
27 april 2011, 13:39
C3,4,5,6 zijn allemaal "brightcaps".
Ik zou zelf eerder met C4 en C6 rommelen vanwege de afhankelijkheid met de volumepot. Ik vind het ondingen en zou ze weghalen.
C3 en C5 zijn naar mijn ervaring wel handig omdat ze het geluid een mooie "sprankeling" geven vanwege de (relatieve) boost van de hoge frequenties. Erg prettig voor clean-met-een-randje, maar niet echt fijn voor zwaardere overstuurde geluiden.

tommus42
27 april 2011, 16:07
C3,4,5,6 zijn allemaal "brightcaps".
Ik zou zelf eerder met C4 en C6 rommelen vanwege de afhankelijkheid met de volumepot. Ik vind het ondingen en zou ze weghalen.....

Ondingen vanwege meer bright bij lage volumes?


.....C3 en C5 zijn naar mijn ervaring wel handig omdat ze het geluid een mooie "sprankeling" geven vanwege de (relatieve) boost van de hoge frequenties. Erg prettig voor clean-met-een-randje, maar niet echt fijn voor zwaardere overstuurde geluiden.

Clean houd ik van veel bright, maar ik heb de indruk dat de brightcap(s) in het lead kanaal de boel een beetje 'fizzy' maken. Heeft wel wat, maar ik wil er ook vanaf kunnen.
Misschien een 3-standen schakelaar; origineel/potmetercap uit/allebei uit.

flo123
27 april 2011, 21:14
Ondingen vanwege meer bright bij lage volumes?

Inderdaad of nog sterker: Ondingen vanwege teveel "bright" bij lage volumes.
Eigenlijk is het een slechte uitvoering van een "loudness control": Je oor is minder gevoelig voor laag en hoog bij lage volumes dus gooien ze er maar een hoop extra hoog in bij lage volumes om dat te kompenseren.

tommus42
27 april 2011, 21:42
Oef, zit te staren over die 3-standenschakelaar, valt nog niet mee. Iemand een tip? Volgens mij moet ie dubbelpolig zijn:???:

nico verduin
28 april 2011, 06:30
Ik zou eerst een tekening maken en dan kijken wat voor soort je nodig hebt. Van die Lorlin schakelaars heb je verschillende uitvoeringen. Het zijn 12 standen maar die kun je krijgen als:
1 x 12
2 x 6
3 x 4
4 x 3
En vaak heb je ook nog een palletje onder de moer waardoor je het bereik kan verminderen. Bijv. van 1 x 12 naar 1 x7 of 1 x 8 etc.
Dus eerst tekenen en begrijpen. Dan kopen :seriousf:

tommus42
28 april 2011, 13:33
Meditatief klusje, nu nog even doen:D. Zit er al aan te denken er 2 schakelaars op te zetten :hide:

http://www.lorlin.co.uk/PDF/CKF.pdf

Zo eentje is wel mooi natuurlijk, moet wel een beetje netjes.

tommus42
28 april 2011, 20:45
Was er bijna uit, moet trouwens een 4-standen schakelaar worden, dan zou ik toch een 3x4 moeten hebben? Maar het lijkt me niet praktisch worden, ik ga voor 2 losse drukschakelaars:makeup:.

nico verduin
28 april 2011, 21:03
Kwam je er niet uit en is het dus on practisch? (ook wel weglopen voor het probleem genoemd?)_ of had je het helemaal uitgewerkt maar mogen wij het niet weten?:seriousf:

tommus42
28 april 2011, 21:37
Zo moet je dat natuurlijk niet zien:D, het is iig intuitiever, 2 drukknopjes.

http://img861.imageshack.us/img861/748/bc30front.jpg (http://img861.imageshack.us/i/bc30front.jpg/)

Wilde ik boven de drukknoppen plaatsen. Een soort bright 1 en 2 wordt het dan.

nico verduin
29 april 2011, 07:06
jij was diegene die begon over het regelbaar maken van de Bright.

tommus42
29 april 2011, 08:57
Zekers, zit er nog steeds over te dubben. Als ik het met een potmeter zou oplossen, zou een 10M groot genoeg zijn om de cap 'uit' te schakelen? Er gaat tenslotte maar een klein deel (hoog) doorheen, of zie ik dat verkeerd?

cluseau
29 april 2011, 10:17
Zekers, zit er nog steeds over te dubben. Als ik het met een potmeter zou oplossen, zou een 10M groot genoeg zijn om de cap 'uit' te schakelen? Er gaat tenslotte maar een klein deel (hoog) doorheen, of zie ik dat verkeerd?

Het gaat erom waar die cap zijn signaal aan levert, als dat de kale buisingang is zal een potmeter niet veel uitmaken omdat de roostercapaciteit veel kleiner is. In jouw geval ontmoet het signaal de loper van de volume potmeter parallel aan de buisingang en die is afhankelijk van de stand kleiner dan 1Meg. Neem je voor jouw regeling een potmeter van 1Meg dan zal er dus van je bright signaal een spanningsdeling van minimaal ca 50% optreden. Maar, als de volume potmeter maximaal staat werkt de brightcap helemaal niet meer dus in die stand zul je hem niet gebruiken. Het gaat grofweg om de standen onder de 50%. De volume potmeter is dan <500k. Bij een serie potmeter van 1Meg heb je dan een spanningsdeling van 1:3. Je krijgt door een brightcap trouwens niet meer hoog hoor, je regelt het laag meer terug en dat is iets anders imo.

Frans.

tommus42
29 april 2011, 10:44
.....Je krijgt door een brightcap trouwens niet meer hoog hoor, je regelt het laag meer terug en dat is iets anders imo.

Frans.

Dat is wel even een eye-opener:D, vanwege tegenkoppeling?
De rest van je verhaal moet ik me nog even op bezinnen. Bedankt.

nico verduin
29 april 2011, 10:52
Zekers, zit er nog steeds over te dubben. Als ik het met een potmeter zou oplossen, zou een 10M groot genoeg zijn om de cap 'uit' te schakelen? Er gaat tenslotte maar een klein deel (hoog) doorheen, of zie ik dat verkeerd?
Je kan het eefect uitrekenen. Maakl maar eens een tabelletje in Excel.

Formule van de wisselstroom weerstand is z = 1 / (2 x PI x f x C)

Tabelletje maken met oplopende frequenties en dan de feitelijke weerstand berekenen en zo de uiteindelijke frequentie afhankelijke spanningsdeler.

nico verduin
29 april 2011, 10:55
Je krijgt door een brightcap trouwens niet meer hoog hoor, je regelt het laag meer terug en dat is iets anders imo.

Frans.Frans volgens mij laat een bright cap juist het hele hoog buiten de potmeter omlopen door het signaal rechtsteeks aan de loper aan te bieden. Vandaar bij hoger volume stand het effect bijna nihil is en bij voluit helemaal nihil.

cluseau
29 april 2011, 10:56
Dat is wel even een eye-opener:D, vanwege tegenkoppeling?

Tja, als je de volume potmeter tegenkoppeling wilt noemen....make my day. De potmeter vormt een zo goed als lineaire spanningsdeler voor het signaal. Door aan die potmeter te draaien houden we aan de loper meer of minder signaal over. Door deze potmeter te overbruggen maak je die regeling min of meer ongedaan, door die omleiding komt het signaal tenslotte toch op het rooster. Als je vervolgens die overbrugging frequentie afhankelijk maakt door hem met een cap uit te voeren is de overbrugging effectiever naarmate de frequentie hoger is. De potmeter heeft dus groter effect naarmate de frequentie lager is. Vandaar mijn statement dat je minder laag overhoud en niet hoog erbij krijgt, tis maar hoe je het bekijkt.

cluseau
29 april 2011, 10:57
Frans volgens mij laat een bright cap juist het hele hoog buiten de potmeter omlopen door het signaal rechtsteeks aan de loper aan te bieden. Vandaar bij hoger volume stand het effect bijna nihil is en bij voluit helemaal nihil.

Helemaal correct :cheerup: Zat het net uit te leggen maar je bent me weer eens voor.:hide:

Ik heb ook iets meer tijd nodig voor mijn verhaaltjes.

tommus42
29 april 2011, 12:54
Tja, als je de volume potmeter tegenkoppeling wilt noemen....make my day. De potmeter vormt een zo goed als lineaire spanningsdeler voor het signaal. Door aan die potmeter te draaien houden we aan de loper meer of minder signaal over. Door deze potmeter te overbruggen maak je die regeling min of meer ongedaan, door die omleiding komt het signaal tenslotte toch op het rooster. Als je vervolgens die overbrugging frequentie afhankelijk maakt door hem met een cap uit te voeren is de overbrugging effectiever naarmate de frequentie hoger is. De potmeter heeft dus groter effect naarmate de frequentie lager is. Vandaar mijn statement dat je minder laag overhoud en niet hoog erbij krijgt, tis maar hoe je het bekijkt.

Lijk wel in een B-film beland:D. De eerste EL34 rack-amp van Marshall had een ecc83 tussen de fase-draaier en de eindbuizen. Daar zit wel een tegenkoppellusje over.
Maar begrijp ik goed dat als ik een 4,7M pot in serie met de respectievelijke caps zet, het effect van de cap min of meer uit geschakeld is?

Het mooist zou zijn eigenlijk, een 3-standen draaischakelaar met push-pull schakelaar. Ingedrukt origineel (beide caps), en uitgetrokken beide caps uit, 1 cap aan, de andere aan.

cluseau
29 april 2011, 13:09
Maar begrijp ik goed dat als ik een 4,7M pot in serie met de respectievelijke caps zet, het effect van de cap min of meer uit geschakeld is?

Zet even een 4M7 in serie met de cap, is het stil genoeg naar je zin kun je nog kleiner gaan tot je iets begint te horen. Dat is dan de potmeter die je moet bestellen. :ok:

tommus42
29 april 2011, 13:17
:D, mijn dank is groot.

tommus42
25 mei 2011, 21:13
Joepie, echt een leuk topic gevonden: http://forum.gibson.com/index.php?/topic/43505-blues-custom-mods/
Morgen spijkers met koppen slaan:crazyhappy:
Zie er toch niet het nut van in om die dingen schakelbaar/regelbaar te maken.