PDA

View Full Version : .14 - .62. te slap voor b??.. why?!



Anacreor
26 april 2011, 22:02
Hoi allemaal,

ik heb op mijn recentelijk aangeschafte LTD EX-400BD een setje Baritone Light gegooid, van d'Addario, EXL 158 als ik het goed heb..

Dit setje: http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/D-Addario-EXL158/10000181.html

Nu is mijn problemo: Het is verschrikkelijk moeilijk om met deze snaren in drop A te spelen, terwijl dat er volgens mij toch echt mogelijk mee moet zijn.. Het lijkt alsof het de de dikste snaar (.62) te dun is voor A (de rest van de snaren trekt het gewoon goed, makkelijk te stemmen )

Als ik de snaar een tikje harder aan sla, vliegt de tuner omhoog naar B, terwijl ik bij zacht aanslaan niet eens dicht bij de A kom.. Dit is toch echt niet alleen een kwestie van gitaar even afstellen op deze tuning?.. Is er iemand die ook wel ns een uitstapje naar drop A tuning neemt die er wat over kan vertellen?..

Greetz,
Anacreor

Tankman
26 april 2011, 23:03
Ik gebruik een .060 voor mijn lage A. Die .062 moet wel dik genoeg zijn.:???:

Mike999999999
26 april 2011, 23:05
Ik heb nog nooit een gitaar in drop a gespeelt, maar het is in ieder geval wel zo, hoe dikker de snaren hoe lager je kunt gaan. Maar een snaar die hoger in stemming gaat als je hem harder aanslaat, dat is wel een heel gek verhaal. Wat gebeurt er als je hetzelfde doet met een stem apparaat erbij als je de 12e fret indrukt? Wordt ie dan ook hoger bij harder aanslaan?

FruscianteFan
26 april 2011, 23:18
Ik heb nog nooit een gitaar in drop a gespeelt, maar het is in ieder geval wel zo, hoe dikker de snaren hoe lager je kunt gaan. Maar een snaar die hoger in stemming gaat als je hem harder aanslaat, dat is wel een heel gek verhaal. Wat gebeurt er als je hetzelfde doet met een stem apparaat erbij als je de 12e fret indrukt? Wordt ie dan ook hoger bij harder aanslaan?
Probeer eens je normale lage E-snaar in B te stemmen ofzo. Wedden dat je stemapparaat flink hoger uitslaat als je hard aanslaat?

heinz3110
26 april 2011, 23:31
Probeer eens je normale lage E-snaar in B te stemmen ofzo. Wedden dat je stemapparaat flink hoger uitslaat als je hard aanslaat?

Sterker nog, als je in normale stemming maar flink hard aanslaat op een losse dikke E, dan mep je 'm zo naar een F toe. Goed je best doen, Beatles is het ook gelukt in Helter Skelter. :).

geert1976
26 april 2011, 23:54
Stem je gitaar ook alleen maar met enkel het brugelement aan.

indien je de neck pu gebruikt, wil die ook slingeren hoor....:ok:

JTB
27 april 2011, 08:59
Ik gebruik een .060 voor mijn lage A. Die .062 moet wel dik genoeg zijn.:???:

Ik vind 60 voor A echt te dun, ik gebruik minimaal een 65 om het niet te rommelig te laten worden. Bij voorkeur nog iets dikker.

DemolitionColorScheme
27 april 2011, 11:37
Ik vind 60 voor A echt te dun, ik gebruik minimaal een 65 om het niet te rommelig te laten worden. Bij voorkeur nog iets dikker.
Agreed. Ik gebruik zelf voor B Standard zelfs 68.

Bijl
27 april 2011, 12:32
Ik sta in drop C met een 0.060. B gaat ook nog met een 25,5 inch mensuur maar ik denk dat je voor A met minimaal 0.070 op de proppen moet komen. Ik verwacht dat dat bij een bariton gitaar wel door de stemschroef past.

Dat je snaar makkelijker uitslaat naar een halve toon hoger heeft waarschijnlijk met de langere mensuur te maken.

UnDefined
27 april 2011, 14:00
Ik speel met een setje "not even slinky"(0.12-0.56) in drop b en heb maar een klein beetje fret buzz (echt leefbaar) bij m'n zwaarste snaar, de rest niks van last van.
En de actie is nog niet overdreven hoog! (24,75" neck btw)

Buzzel
27 april 2011, 14:14
Hoe dikker de snaar hoe zwaarder (duhu). Als een snaar zwaarder is dan zal de frequentie met zelfde spanning ook lager zijn. Als jou snaar niet zwaar genoeg is maar jij stemt wel ver omlaag dan is er te weinig spanning en dan rek jij als het ware die snaar wat op als je aanslaat waardoor hij even wat strakker staat en dus wat hoger gaat klinken. Dus nog dikker!!!

Liquid_Metal
27 april 2011, 14:28
Ik gebruik Not even Slinky voor tuning in C en dat gaat uitstekend. De dikste snaar is 0.056 dus ik zou denken dat het met .062 zeker zou lukken. Wat is je mensuur?

Anacreor
27 april 2011, 20:00
ik heb ook geen baritone gitaar, alleen wel de snaren erop gegooid.. Gewoon omdat het moeilijk was dikker te vinden.. In principe zou het niets moeten uitmaken als ik baritone light snaren op m'n gitaar gooi toch? Als het goed is heeft dat er niets mee te maken..

Echt raar, ik lees ergens anders ook dat mensen met 0.58 geen last hebben, en sommige mensen moeten ook zeker naar de .65 en hoger, waarschijnlijk ben ik er dus zo een!

In ieder geval bedankt voor de reacties, ik zal er wel een nog dikker setje op gaan gooien dan :) Weet iemand toevallig een goed setje aan te raden? Want volgens mij is .65 a .70 niet zo makkelijk te verkrijgen.. ik heb ze in ieder geval nog niet zo vaak zien staan!

Anacreor
27 april 2011, 20:01
24.75" scale trouwesn ;)

JTB
28 april 2011, 09:03
Ik koop de snaren altijd los, heb nog geen 7-snaar setje gevonden met een 0.065 of dikker.

Wiellem
28 april 2011, 16:43
Ik koop de snaren altijd los, heb nog geen 7-snaar setje gevonden met een 0.065 of dikker.

koop je een bas snaar dan?

Anacreor
28 april 2011, 18:46
waar kan je de snaren makkelijk los kopen..? :/

HaroldA
28 april 2011, 19:22
Weet iemand toevallig een goed setje aan te raden?

GHS of Dunlop Zakk Wylde: 011-070. Werkt perfect op mijn Ibanez RG in dropped A! (floyd vastgezet)

JTB
29 april 2011, 08:43
koop je een bas snaar dan?

Jep


waar kan je de snaren makkelijk los kopen..? :/

Heel stom, maar euhm bij de muziekwinkel om de hoek?


GHS of Dunlop Zakk Wylde: 011-070. Werkt perfect op mijn Ibanez RG in dropped A! (floyd vastgezet)

Ja die setjes ken ik, jammer dat zoiets er niet in 7 snaar is.