PDA

View Full Version : Fretboard scallopen



Jasper.
26 april 2011, 19:29
Hey,

Ik speel de laatste tijd niet zo veel meer over mijn london city spitfire strat. Op zich vind ik hem toch wel lekker spelen en klinken. Dus ik zit er aan te denken om er meer een hardrock stratje van te maken. Dus andere pups etc. Nou leek het me ook wel leuk om de neck te scallopen. Ik heb een vader die heel goed in houtbewerking is. Dus die wil dat misschien wel proberen als hij tijd heeft.

Maar wat is nou de beste manier om dit te doen? Waar moet ik rekening mee houden? Hoe diep? etc.

Hoeveel kost het trouwen ong. om het te laten doen? Meer dan de waarde van de gitaar verwacht ik.

Alvast bedankt.

barno
26 april 2011, 20:13
laten doen gaat kostelijk zijn: is nl veel werk. wel niet echt moeilijk.
veiligste is met ronde vijlen. Kan ook met dremel (schuurrolletjes). daarna schuurpapier...

Wel wat opletten, sommige gitaren hebben een dunne toets en je wil nog wat hout overhouden boven de truss rod.

Zou ook kunnen dat er nieuwe dots in moeten (dots zitten normaal maar een dikke mm in de toets.

Jasper.
26 april 2011, 20:35
laten doen gaat kostelijk zijn: is nl veel werk. wel niet echt moeilijk.
veiligste is met ronde vijlen. Kan ook met dremel (schuurrolletjes). daarna schuurpapier...

Wel wat opletten, sommige gitaren hebben een dunne toets en je wil nog wat hout overhouden boven de truss rod.

Zou ook kunnen dat er nieuwe dots in moeten (dots zitten normaal maar een dikke mm in de toets.

ok, dankje. Ik heb een esdoorn toets van 4,5-5mm. Hoe ver wil je dan gaan?

Jasper.
27 april 2011, 10:45
En nog een vraagje, is het gebruikelijk om met de radius mee te scallopen? lijkt me nml wel een stuk moeilijker.

Ik ga me er zelf maar aan wagen denk ik. mbv een dremel. Eerst even op een ouwe sloopgitaar proberen.

fred dons
27 april 2011, 11:34
nee hoor je trekt je in principe weinig aan van de radius, wel goed je frets afplakken als je gaat scallopen omdat je gegarandeerd wel 1 of 2 keer uitschiet met je dremel en je dan lekker over de frets gaat stuiteren

Jasper.
27 april 2011, 11:50
nee hoor je trekt je in principe weinig aan van de radius, wel goed je frets afplakken als je gaat scallopen omdat je gegarandeerd wel 1 of 2 keer uitschiet met je dremel en je dan lekker over de frets gaat stuiteren

Ok, bedankt. Moet ik ook speciale tape ofzo gebruiken? dat papiertape/schilderstape lijkt me niet al te sterk ofwel?

En weet je ook het antwoord op de vraag hoe diep ik kan gaan trouwens? bij een maple fretboard van 4,5-5 mm?

Kakihara
27 april 2011, 13:19
Branco heeft de toets van zijn PRS-zelfbouw (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?82554-Mijn-PRS-project) gescalloped : vanaf post 112 is te zien hoe.

Jasper.
27 april 2011, 21:09
Oeh wat een lastig klusje. Ik heb een dremel gekocht. Heb nu 3 a 4 frets gedaan. Ik denk dat ik het eerst maar grofweg met de dremel ga doen en dan met de vijl verder. Ik moet heel erg oppassen dat ik niet tegen de frets aankom. Er zitten al een of twee krasjes op de zijkant van twee frets.

Ik ga denk ik gewoon elke dag een paar frets doen. Lange tijd achter elkaar hiermee bezig is voor mij niet te doen. Ik word dan te ongeduldig.

Mijn vader had trouwens een ideetje, een heel dun metalen plaatje tegen de fret aanzetten en dan dremelen. Morgen maar proberen.

broeder6x6
27 april 2011, 21:19
once again i have to say:

PIC'S OR IT DIDN'T HAPPEN

Jasper.
27 april 2011, 21:47
once again i have to say:

PIC'S OR IT DIDN'T HAPPEN

Nu niet meer, morgen misschien wel even.

fred dons
28 april 2011, 08:49
ik doe zelf vier-5 stukjes schilderstape gestapeld op de frets als ik ga scallopen en schuif het plakband dan iedere een fretje op (net zo lang tot het niet meer plakt en en dan neem ik nieuwe)
qua diepte, ik neem een stuk gekleurd tape dat ik langs de neck/toets plak waarbij de bovenkant van de tape gelijk loopt met de side dots (je wilt in principe niet door de sidedots heen scallopen) en dat is dan de diept waar ik naar toe werk

ik gebruik de dremel voor het grove werk, (en dan ook echt grof), daarna wikkel ik 400 grit schuurpapier om een potlood en schuur daarmee tussen de hoogste frets de krassen weg, voor de lage frets wikkel ik het schuurpapier om een dikke stift of iets anders rond wat een grotere radius heeft en doe het zelfde

Jasper.
28 april 2011, 20:24
ik doe zelf vier-5 stukjes schilderstape gestapeld op de frets als ik ga scallopen en schuif het plakband dan iedere een fretje op (net zo lang tot het niet meer plakt en en dan neem ik nieuwe)
qua diepte, ik neem een stuk gekleurd tape dat ik langs de neck/toets plak waarbij de bovenkant van de tape gelijk loopt met de side dots (je wilt in principe niet door de sidedots heen scallopen) en dat is dan de diept waar ik naar toe werk

ik gebruik de dremel voor het grove werk, (en dan ook echt grof), daarna wikkel ik 400 grit schuurpapier om een potlood en schuur daarmee tussen de hoogste frets de krassen weg, voor de lage frets wikkel ik het schuurpapier om een dikke stift of iets anders rond wat een grotere radius heeft en doe het zelfde

Ok, bedankt, lijkt me een goede manier