PDA

View Full Version : Nieuwe amp aanschaffen, help me out



Mr. Dynamite
26 april 2011, 15:20
Hey

Lang:

Zo. Gisteren is mijn TSL opgehaald, jaartje gehad en erachter gekomen dat zo'n multichannel bak het toch niet helemaal is voor mij. Mooi dealtje kunnen maken met een cube 20 erbij, erg leuk ding voor op de slaapkamer

Maargoed dan moet er natuurlijk wel weer wat leuks voor terug komen.
Na lang wikken en wegen was hier al wel zo'n beetje over uit, een Ceriatone 2204. Het hele idee Ceriatone idee staat me wel aan, en ze zien er ook vet uit. :satisfie:

Oke, een 2204 is leuk, maar ik speel toch wel vaak op clean en dus zou een schakelbaar clean wel handig zijn. Daarom beetje zitten fantaseren en nou kwam ik op het idee om te schakelen tussen de low en high input. Maar dan zit je met het volume verschil en dus blijf je nog nergens, een oplossing zou zijn een AB switch met volume control maar ik vind dat ook maar zo zo.

Daarom eens contact opgenomen met een amp tech en de vraag daar eens neergelegd. Hij kwam met het idee om een extra contact van het switch relais een weerstand en condensator mee te laten schakelen, zadat dan de versterking wat meer is dan normaal bij het "low" channel. En dan dit te schakelen middels een footswitch. Zo krijg je dus een kanaal wat gewoon je standaard jcm 800 sound is met de high input en daarnaast een gecreëerd clean kanaal. Mij lijkt dat echt donders gaaf :cooler:
Ook raadde hij aan om TAD buizen te gebruiken ipv die Ceriatone zelf mee levert, wat denken jullie hiervan? En nou lees ik vaak dat mensen als upgrade een andere trafo plaatsen, gaat dit echt veel uitmaken? Ik twijfel hier nog een beetje over omdat het wel de nodige centen kost maar aan de andere kant, dan ben je wel echt klaar...

En dan ligt er nog de optie om hem iets te kietelen, Ik vind het wel lekker om wat gain over te hebben om lekkere lead sounds te creëren. Maarrrr, blijft dan die heerlijke 800 crunch intact? Hier ben ik zelf wel bang voor, iets zegt me dat die lekkere sound dan aangetast word :dontgeti:
Ook is dit denk ik wel op te lossen door een pedaaltje.

Nog 1 vraagje tot slot, een FX loop en PPIMV zijn standaard bij te bestellen bij Ceriatone, dit lijken mij wel leuke features, zeker die PPIMV. Een FX loop ook wel omdat ik modulatie toch echt het lekkerst in de loop vind klinken. Maar bij de TSL gooide ik alles ervoor omdat in de FX loop de effectjes er niet door kwamen? Dit bleek dus tsl eigen te zijn (en wel meer amps) ik heb geen idee hoe het kan maar als dat ook zo bij de Ceriatone is dan hoeft het van mij niet.. :chicken:

Nou dat is weer een leuke lap tekst geworden.. :makeup:
Ik zou graag een beetje jullie bevindingen/meningen over dit spul willen weten. Ik was er dus over uit dat het een 2204 moest worden, maar dan kijk je iets verder en heb je me toch weer een bult mogelijkheden :soinnocent:

kort:

- Ceriatone 2204
- Schakelbaar Clean mod?
- TAD Buizen? Andere Trafo?
- Versterker iets kietelen, ori sound blijft intact of word aangetast? of pedaaltje?
- FX loop?
- PPIMV?

In ieder geval alvast bedankt. Ik weet zeker dat het een mega vette bak gaat worden :satisfie:

Ohja nog een plaatje voor de leuk:

http://www.ceriatone.com/images/completeAmps_2010/2204/front3B.jpg

Henri H
30 april 2011, 00:04
Ik heb een Marshall JCM 800 2204, en heb er een 2e master volume in laten zetten. Dit is een vrij simpele mod. Het lastige is dat je een snel schakelend relais moet hebben, anders hoor je een harde knal tijdens het schakelen. Ik heb er nu nog wel 's last van, maar alleen op superlaag volume (thuis-volume). In de oefenruimte en op het podium heb ik er geen last van.

Ook kan het lastig zijn om hem met een gitaar met humbuckers, echt clean te krijgen. Met single coils is dit geen enkel probleem, mits je de preamp niet te hoog zet (rond de 6 à 7). Ik krijg dan een echt lekkere clean, maar wellicht is dit een persoonlijke smaak.

De 2e master volume is dan ideaal om het volume verschil op te vangen, en gebruik ik ook voor solo-boosts, ideaal.

Wat betreft het "kietelen" van de gain, dat zou ik niet doen.
Deze amp blinkt toch uit in zijn lekkere crunch, en daar moet je denk ik niet aan morrelen lijkt me, maar da's meer mijn gevoel, dan daadwerkelijke ervaring.
Extra gain haal je doodeenvoudig uit een overdrive naar wens. Bij mij voldoet een TS/OD808, maar het lekkerst klinkt mijn Goudie FX 808+ en mijn half-defecte Ibanez MT10 Mostortion. Uiteraard zijn er smaken te over wat overdrives betreft.

Succes met je keuzes. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Edit: Oh ja, ik heb JJ eindbuizen, en vind ze uitermate lekker klinken.
Ik heb geen ervaring met TAD buizen echter.

Mr. Dynamite
30 april 2011, 13:48
Thanks voor de reactie! :ok: :seriousf:

Ik heb dat verhaaltje in een opwelling even weggetikt dus het is allemaal een beetje warrig. Inmiddels ben ik al een stuk wijzer geworden;

- Een Ceriatone lijkt goedkoop maar als je gaat optellen ben je uiteindelijk haast meer kwijt dan een the real deal, terwijl je eigenlijk een "Poor mans marshall" aanschaft.. Dus dan maar eens kijken naar een Marshall :cooler:

- PPIMV gaat er wel komen
- FX Loop is geen must meer
- Versterker blijft qua gain gewoon lekker standaard, word opgelost met een pedaaltje(s). Nu heb ik een Fulltone Fat boost en een TS808 achtige tot beschikking en ik denk dat ik daar een heel eind mee kom.

Zometeen ook even een paar bands checken, geheid staat daar ook nog wel leuk spul tussen.. er is te veel mooi spul in deze wereld. :soinnocent: :seriousf:
Affijn, word vervolgd ;)

Thiez
30 april 2011, 14:45
Heb je de vintage modern ofzo welleens geprobeerd? ik heb begrepen dat die vrij basic is en toch een van de betere moderne marshall's.

Mr. Dynamite
30 april 2011, 15:14
Heb je de vintage modern ofzo welleens geprobeerd? ik heb begrepen dat die vrij basic is en toch een van de betere moderne marshall's.

Ja die heb ik meerdere malen uitvoerig (in band) getest, de andere gitarist heeft hem. Hij is er helemaal gek van, echt zijn amp zeg maar. Ik vind hem ook erg lekker maar voor mij is het net dat beetje niet wat hij voor hem wel is, snap je hem nog? ;)
Beetje het zelfde had ik met jou Blackmore, echt een gave bak maar net niet voor mij.

Een tijdje geleden hoorde ik een 2204 met lp, man wat een tone had die kerel. Dat is echt de tone die ik lekker vind. Het enige wat mij nog niet helemaal aanstaat is dat je een stuk minder veelzeidig bent. Met mijn vorige amp was het met een druk op een knopje clean, overdrive of high gain. Dit is allemaal wel wat lastiger, zeker clean, als je zo'n 800 haalt.

Punkrockerke
30 april 2011, 16:16
Ik heb een Soldano HotRod50 (betere versie van de 2204 zeg maar, zelfde opbouw). Om hier zowel low als high input te kunnen gebruiken zijn hier preamp en master regelaars voor het low kanaal bijgeplaats. De low ingang is footswitch ingang geworden. Voor een goede tech is deze aanpassing geen proboleem.

Toevallig net een SLO gekocht, waardoor dit tonebeest voor een mooie prijs weg mag ;)

Thiez
30 april 2011, 16:21
Ja ik snap wat je bedoeld. Voor heel veel mensen voelt een JCM800 als een thuiskomen. Ik vraag me af of dat echt komt omdat het een geweldig ontwerp is. Of omdat het door zijn lange historie in de muziek een soort gewoonte is voor je gehoor.
Je hebt ook nog de 6100 natuurlijk, volgens veel marshall liefhebbers een van de betere chanelswitchers. En heb je ook ooit welleens gekeken naar de splawn quickrod? Ik houd zelf ook heel erg van die over de zeik marshall sound en tot nu toe ben ik ook echt heeeel erg benieuwd naar de quickrod. Wat ik tot dusver heb gehoord vind ik het echt een geweldige sound hebben maar helaas is de enige dealer in de buurt in duitsland.

Edit: soldano zijn ook inderdaad geweldige bakken! Ik vond het echt een heerlijke clean/bluesy randje. En hij scheurt ook prima, maar misschien als je van marshall sound houd dat je soldano te schoon vind klinken. Hij mist wel een beetje dat losse smerige deel van marshall.

Orpheo
30 april 2011, 16:52
ik denk dat de jcm800 'thuiskomen' is, omdat het echt gewoon een gruwelijk goede amp is :)